«Бізде әлем танитын актер бар»
Табиғатынан ән мен жырды жанына серік еткен қазақ ендігі жерде әнші мен күйшіге, актерге – өнер адамы деген біржақты көзқараспен қарай бастағандай. Актерге өнер адамы деп қарау оларды ерекшелеп тұратын баға ма, әлде тар шеңберлі шектеу ме деген ойлардың жауабын білмекке ХХ ғасырдағы сахна, кино өнерінің көшін ХХІ ғасырға жеткізген КСРО және Қазақстанның Халық әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Асанәлі Әшімовтің табалдырығын аттаған едік. Ойнаған рөлдерінің әрқайсысымен тілдесіп, сырласып, мұңдасқан, өмірінің тек жарқын жағын ғана көріп, ақшаңқан өміріне қызыққан көрерменге өнерін арнап, өнері арқылы халқымен бірге жасасып келе жатқан Асағаңа тек өнер адамы деп қарау, әрине, біржақтылық болар еді.
Ол кешегі өнер майталмандары мен бүгінгі өнерге жол тартқан буынның арасындағы алтын көпір. Қазақ киносының жауһары «Қыз Жібекте» – Бекежан, «Атаманның ақырында» – Шадияров, «Транссібір экспресінде» – Қасымханов, осы екі фильмнің жалғасы іспетті «Сіз кімсіз, Ка мырза?» туындысында – Ка мырза болған Асанәлі Әшімов театр сахнасында өмір сүре жүріп «Қодар» болып көңілі қалса, бір кезде «Бекежан» болып бекінді, енді бірде ел көзіне «Дон Жуан» болып көрінсе, «Цезарь» болып серпілді. Әр рөлдің берген сабағы, тәлімі әр басқа болғаны даусыз. Осы кейіпкерлердің жанына үңіліп, оны халықпен тілдестірген даңқты актер – Асанәлі Әшімов өзінің өнерімен де, азаматтық болмысымен де жас ұрпаққа жол көрсетіп келеді.
Асанәлі ӘШІМОВ,
КСРО және Қазақстанның Халық әртісі
– Актерлік шеберлік туралы ой төркіні көбіне «өнерді сүйген жүрек» дегенге тіреледі. Халық көңіліне Бекежан боп ұялаған Асанәлі қазірдің өзінде-ақ аңызға айналған тұлға. Осыншама биікке көтерген өнерді сүю дегенді Сіз қалай түсінесіз?
– Өнер – өнер адамдарының ғана меншігі емес, ол жалпы халыққа ортақ. Сондықтан өнерге барлығымыздың қатысымыз бар. Оны біреуіміз сахнадан, екіншіміз залдан қызықтаймыз. Біз сіздердің көңілдеріңізден шығуға, сіздер бізді түсінуге талпынасыздар. Екі жақ түсінісіп, көрерменнің риза көңілін, қол соққан қошеметін сезіну актердің жетістігі. «Актер халық үшін жұмыс істейді», – деп жатамыз. Көрерменнің қойылымнан алған әсері – актерге қамшы. Актерлер бәйгеге қосқан ат секілді, бірінен-бірі озғысы келеді. Онысы заңды. Мұны қызғаныш деп ұғу қате, ол – өнердегі, рөлдегі, сахнадағы шеберлікке ұмтылу.
– Актерлік – адам бойындағы туабітті қабілет, ешкім оқып актер болмайды деген пікірге қалай қарайсыз?
– Қабілетті жаратылыс береді. Мәселен, бүгінгі – Димаш (Құдайбергенов) халыққа табиғаттың берген сыйы. Барлық әнші Димаштай болғысы келеді, бірақ табиғат бермегеннен кейін қолдан жасау қиын. Димаш биікке бір-ақ көтеріліп, әлемге танылды. Қайсыбір талант иелері әу бастан көп еңбектеніп, жылдар бойы тер төгіп барып бірте-бірте танылады. Мәселен, Қыз Жібек пен Төлеген (Меруерт Өтекешова мен Құман Тастанбеков). Екеуі сол рөлдерімен-ақ халық жүрегіне жол тапты. Өз жұмыстарын бірден төбеден бастаған сияқты болды. Өнер жолын осылай бастағандар көп. Мәселе олардың әрі қарай биіктеуге қаншалықты күш жұмсайтынында. Төмен қарай ылдилау ыңғайсыз. Енді бір актерлер кішкентай рөлден, яғни сахнаға кіріп-шығудан бастайды. Сонан соң бірте-бірте биікке көтеріледі. Меніңше, іргетасы мықты, негізі мығым ең сенімді жол – осы. Осындай жолмен биікке көтерілген көп актерлерді білемін. Сергей Герасимовтың әйгілі «Жас гвардия» деген фильміндегі барлық актер Герасимовтың курсының балалары. Соның ішінде Мордюкова мен Тихонов сияқты актерлер аман қалды. Тихонов эпизодтық рөлде, Мордюкова болса едәуір үлкен рөлде ойнады. Мордюкова ерте танымал болып, шыққан биігінен әрі қарай өрледі. Олег Кошевойды, Сергей Тюленинді ойнаған актерлер ішіп кетті. Сергей Гурзо Сталиндік сыйлықты екі рет (17-20 жасында) алды. Мұндай үлкен сыйлық ақыл тоқтатпаған адамға тым ауыр. Көтере алатыны алып кетеді, көтере алмағаны шатқаяқтап қалады. Шәкен Айманов адамның артында қорғасын болу керек дегенді көп айтатын. Адамды аспандаған шағында да, құлдилап кеткен кезінде де ұстап тұратын қорғасын қалыбы болмаса, ұшып кетеді.
– Сіз тек Кеңес Одағы көлемінде ғана емес, әлемнің көп еліне жас шағыңызда танылдыңыз. Мысы басым, қолпашы көп, сұлу өнердің мұздай тайғақтығына сүрінгенде, жаныңызға нені сүйеніш еттіңіз?
– Сыйлық пен танымалдылыққа едәуір ақыл тоқтатқан уақытта жеттім.Кино саласына да, театр саласына да жайлап, мысық-табандап, эпизодтық рөлден бастап, біртіндеп көтерілдім. «Қыз Жібек» пен «Атаманның ақыры» 1970 жылы түсірілді, ол кезде мен 32 жастамын. Арада бес жыл өткен соң «Транссібір экспресі» жарыққа шықты. 43 жасымда Кеңес Одағының Халық әртісі атағын алдым. Көшеге шыққанда қаумалаған ел жүргізбейтін кезеңдер болды. Ішіп, масайрап кетуге болар еді. Жан-жағымдағы адамдардың, яки жастайымнан бойыма сіңген тәрбиенің, соғыс жылдары жетімдікті, жесірлікті көріп өскеннің әсері болар, әйтеуір бір күш ұстап қалды.
«Менен де мықтылар болған, менен де мықтылар болады», – дейтін Саламон патшаның философиясы бар емес пе?.. Сол сияқты, жақсылық та өтеді. Арақ ішу дегенді мәдениет деп қабылдаған кезеңдер болды. Қоғам арақ ішпейтін адамға сен мәдениетсіз екенсің ғой дегенге дейін барды. Серағаң – Серке Қожамқұлов: «Барлығымыз ішіп кеттік, дуылдап, дүрмекке еріп кетіп барамыз. Содан бір күні бұлай болмайды екен, жігіттер етек-жеңді жинайық деп, өзімізді-өзіміз қолға алдық», – деп айтып отыратын. Бұл әдет кейінгі жылдары саябырсыды. Енді қоғамда әсіредіншіл әдет пен діни фанатизм белең алып барады.Адам білімге, өзінің кәсібіне шын берілген уақытта ғана бір нәтижеге жетеді. Дін дегеніміздің өзі – ғылым. Қазір жас балалардың көпшілігі дінге білімсіз, сауатсыз, жұмыссыз бет бұрып кетті. Мешітке барып, намаз оқитындарын медет тұтады. Ол – дұрыс емес. Жұмыс істеп бала-шағаны асырау – ер адамның ең басты міндеті. Оны орындамай өзге міндетті ойдағыдай атқару мүмкін емес. Өз ісін адал атқарып, таза тұрып, таза жүрген адам қай қоғамды да алға жылжытады. 70 жыл бойы атеист болып келіп, аз жылда тақуа болып шыға келу оңай емес. Мен осы жасымда ештеңе істемей отырып алсам кейінгі ұрпаққа қалай үлгі боламын?
– Сіздердің замандарыңыздағы ұрпақтың ұстыны мықты болды. Ұстын беріктігін Кеңестік заманның қатаң тәртібі орнықтырды дей алмайтын шығармыз. Сонау ата-бабалардан келе жатқан дәстүрлі тәрбиенің әсері болған шығар. Ал қазіргі ұрпақтың тәрбиесі босаңсып барады. Оны орнықтырудың жолы қандай деп ойлайсыз?
– Оның арнайы рецепті жоқ. Әр адам өзі бір – индивидиум. Адамға мінез-құлық, тіпті намыс туа бітеді. Ең бастысы – намыс. Адамда намыс болса, талант болады, талант болса, намыс болады. Әсіресе, қыз балалардың намысы берік болмай, ел түзелмейді. Әйел намысы – халықтың намысы. Үйде де дәл солай, әйелі мықты үйдің іргесі берік. Әйел төзімді, отбасына адал болса, кез келген ер адам оның ақылына тоқтайды. Кейбіреулердің «Әйелінің сөзінен шыға алмайды, әйелжанды», – деп сөге жөнелетін жаман әдеті болады. Олай сөгудің өзіндік орны болады. Әйел деген артыңдағы тыл, ол мықты болса, ер адам еш алаңдамай жұмыс істейді. Менің алаңсыз жұмыс істеуіме марқұм Майра жағдай жасады, қазір Бағдат та сондай. «Отызымда орда бұзып, қырығымда қамал алғаным» үйдегі жарымның мықты болғандығынан деп ойлаймын. Осы жасқа жеткенше еңбек етіп келем, қазір бір
фильмге түсіп жүрмін. Бас кейіпкер – барлық елде болған, барлық жерді көрген даланың Сократы, көп тіл біледі. Өмірінің көбі далада өткен, шөп теріп, тастарды зерттеумен айналысқан. Өздігінен электр станциясын, газ құбырларын салады. Биология, археология, т. б. салаларды жақсы меңгерген. Өмірде бар, алайда сирек кездесетін кейіпкер.
– Шадияровтың жасындағы Асанәлі мен Ка мырзаның жасындағы Асанәлінің өмір туралы, адамдар арасындағы қарым-қатынас туралы көзқарасында қаншалықты алшақтық я болмаса ұқсастық бар?
– Ка мырза Шадияровтың қартайған кезі. «Атаманның ақыры», «Транссібір экспресі», «Манжуйский вариант», «Сіз кімсіз, Ка мырза?» осы фильмдердегі бас кейіпкер бір ғана адам. Шәкен Аймановтың орындауындағы «Жиырма бес» әні осы фильмдерді байланыстырып тұр. Қасымхан Чалышев – өмірде болған адам. Жаркент милициясының бастығы, байдың баласы екен. Байдың баласы болғаны үшін қудалауға ұшырап, Кеңес өкіметінің алдында ақталуды ойлап, күрделі операцияны мойнына алады. Мойнына алған міндетті ойдағыдай орындаса да біраз уақыт өткен соң тағы да қудалауға ұшырайды. Амалы құрыған соң, шетелге қашып кетіп, сыртта 24 жыл өмір сүріп келген Ка мырза – осы.
– Шәкірттеріңіз сіздің өміріңіз туралы «Тағдыр тақтасы» атты сахналық қойылымда сіздің аузыңызға «Бүкіл әлемнің кілті қолыңда тұрса да, өз тағдырыңның кілті қолыңда тұрмайды екен», – деген сөз салыпты. Бұл ой сізге қаншалықты жақын?..
– Дұрыс. Философия. Қай заманда да, қай ортада да тағдыр туралы ойдың түйіні осыған тіреледі. Шығармашылық саладағы ең басты пән – адам психологиясы мен жаратылыс философиясы. Осымен жұмыс істеген актер – нағыз актер. Ал енді судың бетінде қалқығандай, сөзді жаттап алып сахнаға шығатындар да бар. Біздің театрда сексен актер бар, сексен талант болуы мүмкін емес қой. Сексеннің ішінен жарқырап екі актер шықса, ол көрнекті театр бола алады. Баяғыда біздің театрда солай болатын, Сәбира Майқанова бастаған актрисалар қандай еді… МХАТ театрында А.Грибов, В.Белокуров, В.Данченко, В.Качаловтар болды. Жыл өткен сайын театрдың құрамы сұйылып бара ма деп қорқамын.
Қазір Кеңес өкіметін жамандап, біржақты пікір айтатындар бар. Ол – надандық, білімсіздік. Кеңес Одағы тұсында оның құрамында болған әр халықтың шедевр фильмдері түсірілді, әдебиетте де ең үздік туындылар жазылды, талантты өнерпаздар танылды. Қазір ол кезеңдегідей толымды дүние жоқ. Шала, шикі дүниелер қаптап кетті. Қазір адамдардың бірі әкесі туралы, екіншісі шешесі туралы жазады, оны том-том етіп шығарады. Ал нағыз, таза шығармаларды шығару үшін ақша бөлінбейді. Мәдениет және спорт министрі
А.Мұхамедиұлының қолдауымен жеті томдық жинағым шықты, қазір екі кітабым басылып жатыр, орыс тілінде бір кітабым, екі фотоальбом жарық көрді. Осының барлығын қосқанда, менде он томдық жинақ бар екен. Мұны айтып мақтанайын деген ойым жоқ, мүмкін мақтануға да болатын шығар, өйткені бұрынғы Кеңес Одағы тұсында да, қазіргі ТМД құрамында да актерлерден он кітап шығарған ешкім жоқ. Мен де Жазушылар одағының мүшесімін, бірақ ол үшін мені жазушы деп санауға болмайды. Бұл кітаптарда естелік, күнделік, мақалалар жинақталған. «Майраның әні» мен «Жан бөлекті» деректі прозаға жатқызуға болады. Мұнда М.Булгаковтың немесе
Б.Пастернактың түсініксіз сөздері жоқ.
– Сәбит Оразбаев, Райымбек Сейтметов, Сіз – үшеуіңіздің достығыңыз кейінгі ұрпаққа өнеге. Достық деген ұғымды қалай сипаттар едіңіз?
– 17 жасымыздан дос болдық, жеке пәтер жалдап бірге тұрдық, бірге оқыдық.Кезек-кезек тамақ жасап, шәй қайнататынбыз, тәртібіміз жақсы болды. Тағдырымыз да бір сияқты. Үйлендік, той жасадық. Әуелі Сәбит екеуміз үйлендік. Райымбек екеуміз Сәбитке Алматыда жасалған диван сыйладық. Мен үйленгенде Сәбит пен Райымбек маған да сондай диван әкелген. Райымбек бір-екі жыл кеш үйленіп, әлгі диванды сыйлайық десек, ол өндірістен шығып қалыпты. Алматыны аралап жүріп арзандатылған дүкеннен тауып алып, оған да әлгі диванды сыйладық. Қазір қарап отырсам, символикалық сыйлық екен. Біз солай өстік, сахнамыз бір болды, ойнаған рөлдеріміздің барлығы көз алдымда… Бұндай достық өте сирек. Қазір Сәбит екеуміз ғана қалдық, Райымбектің көзі кетті. Балаларымыз кішкене кезінде бірге ойнағанымен, өсе келе жақын араласқан жоқ. Әкесі достың баласы дос бола бермейді, өмір солай екен… Біздің балалар ерте кетіп қалды. Райымбектің баласы біздің театрда жұмыс істейді, жақсы өсіп келеді. Сәбиттің баласы басқа салада. Қазақтың «Бірге тумақ болғанмен, бірге жүрмек жоқ» дегені осы…
– Күнделік жазып жүрсіз бе?
– (Асағаң стол үстіндегі дәптерін алып оқи бастады).
«6 сәуір. Бүгін де қар жауып тұр. Телефонмен Олжас Сүлейменовпен сөйлестім. «Қыз Жібек» қандай жақсы фильм, жақында тағы көрдім, – деді.
19 сәуір. Бұл күндері 12 майда өтетін менің 80 жылдық тойыма даярлық басталды. Бағдат мұндайда жанып кетеді, жан жүрегімен кіріседі, Құдай берген талант. Нағыз іскер адам, жоғарыдағылардың кез келгенінің жұмысы қолынан келеді. «Тірі әруақ», «Живой дух». Мен солай атауды ұсындым, киногруппаға. Бағдатпен барып, пробаларды көріп, бекіттік.
Міне, күнделік! Бағанағы айтқан фильмге осындай ат ұсындым. Өтірікшінің куәсі қасында дегендей. (Күледі).
– Бұрынғы жылдары актерлер, жазушылар, музыканттар өзге де мамандық иелері өзара жақсы араласқанын естиміз. Қазір актерлер өздерімен өздері, жазушылар да өз ортасында бұйығыланып күн кешіп жатқандай көрінеді. Бұның себебі неде деп ойлайсыз?
– Мен қазір театрдағы балалардан бір-біріңді үйлеріңе қонаққа шақырасыңдар ма деп сұраймын. Біздің кезімізде премьера сайын басты рөлдегі актерлер қонақ күтетін немесе автор дастархан жаятын. «Ымырттағы махаббат» пьесасынан соң Бағдат ылғи дастархан жаяды. Сол пьесада ойнаған бірен-саран актер болмаса, дастарханға отыратын адам болмайды. Ал бұрын дастарханнан дәм татып, қойылым туралы ойларымызды, өнер туралы әңгімелер айтып, түннің бір уағында үйге қайтатынбыз. «Ымырттағы махаббат» пьесасынан шыққанда мен әлі күнге дейін, түн жарымына дейін ұйықтай алмаймын. Пьесадағы рөлімнің әсерімен айналамның барлығы мамыражай тіршілік кешіп жатқандай рахат күй кешем. Бұл – шығармашылық ләззат, өнердің маған берген рухани сыйы. Мен ылғи актердің екі өмірі болады дегенді жиі айтамын. Егер актер нағыз кейіпкерді сомдай алған болса, оның сахналық өмірі өз жасын ұзартады. Әр рөл сайын рахат күй кешем, аурудан жазылып кетемін. Сондықтан МХАТ-тың, Әуезов театрының жақсы актерлері ұзақ жасайды. Жайшылықта таяққа сүйеніп жүрген Сәбиралар сахнаға шыққанда секіріп кететін. Біз таңғалатынбыз. Өнердің адамға берер күші осындай болса керек. Актерлік адамды таңдандыратын өнер. Мен алғашқыда актерлікті жек көрдім. Актер деген дарақы, жеңілтек адам секілді көрінетін. Тағдыр осы өнерге алып келді. Бұл мамандықты жек көріп келіп, сүйіп кетіп бара жатырмын.
– Сізді әлі де ойнайтын рөлдеріңіз күтіп жүрген шығар…
– Рөл сомдағанда қайда барамыз енді… (Күледі). Шайтан боп кетпесек… Ұйықтап жатып жүріп кетсем деп тілеймін. Келгеннен кейін кету бар. Актерлерде: «Сахнаға кіре білу керек, сонан соң шыға білу керек» деген нақылға ұқсас түсінік бар. Абыроймен, құлап қалмай тұрғанда жастарға орын беріп, көрген-білгеніңді, өмірден түйгеніңді жастарға үйрете білсем – абзалы сол. Қазір сол екінші образда жүрмін. Театрда көркемдік жетекшімін. Спектакль қоюға күш-қайрат жетсе, ақыл-айла мен тәжірибе жетеді. «Қаза мен жаза» деген спектакль қойдым. Бала тәрбиесімен айналысамын. Баламның ертеңгі тағдырына алаңдаймын. Бұрын өз ісіне адал, ерінбей еңбек еткен адамның еңбегі бағаланатын. Актерлер де осыны білетін сияқты. Өйткені, театрда бір аяғымен жүргендей болады, тойларда асаба болады, сериалдар мен кинолардың түсіріліміне қатысады. Біздің театрдан алған 60-70 мың теңгеге қалай күн көреді, үй жоқ, әрқайсысының екі-үш баласы бар. Сол себепті де, оларға тойға, түсірілімдерге барма, деп айта алмайсың. Олардың кейіпкер жасауға уақыты да, жағдайы да жоқ. Бір, бір жарым айда спектакль дайындап сахнаға шығара береді. Мәселен, біз «Қан мен терді» жеті айда, «Ымырттағы махаббатты» сегіз айда шығардық, сонда ғана ауыз толтырып айтатын дүние шықты. Спектакльдің астарын, ойын, не айтқысы келетінін – бәрін шешіп, түсініп, пісіріп алған соң ғана сахнаға жіберу керек. Ал қазір жастар бір жарым айда өздерінің тексін жаттап үлгермейді. Сұрасаң не айтқысы келгенін білмейді, сөздің астарын ұқпайды. Актер сөздің астарымен жұмыс істемесе, ештеңе шықпайды. «Сүйем» деп тұрып, «сүймеймін» деген емеурін таныту керек. Қазіргілерге «сүйемін» деп айт десең, сол сөзді дүңк еткізіп айтып қарап тұрады. Театрға интеллигент көрермен келмейді. Колледж, институт, университеттерден бала-шағаны алып келеді. Біздің уақыттағы көрермен қандай еді, жиі аншлаг болатын. Қойылымға сыншылар баға беретін, қазір ешкім бағаламайды. «Бірсыдырғы тәуір екеннен» басқа сөз жоқ. Несі тәуір, қай жері тәуір тағы белгісіз.
Актер мәдениеттің эталоны. Халық алдына олпы-солпы күйінде шықпағаны жөн. Өнер адамының, әсіресе, актердің күнделікті өмірде көрерменге көп көрінбегені жақсы. Баяғыда этикет сондай болатын. Актердің мың бет-бейнесі жоқ, сондықтан көрермен актерді көруге зар болуы керек. Қазір той басқару актерлердің бірінші жұмысы. Бұрынғы тәртіп бойынша актердің тойға баруына тыйым салынатын. Бағана айтқанымдай, бұл балаларға да кінә арта алмайсың. 60 мың жалақы алады онысын пәтерге береді, киіну керек, ішіп-жеу керек. Қайтсем қатарымнан қалмай бала-шағамды жеткіземін деп жүріп, актерлер кейде спектакльге үлгере алмай қалады. Содан соң оның орнына әріптесі асығыс-үсігіс шыға салатын жағдайлар да бар. Қазақтың «Бөрі аштығын білдірмес, сыртқа жүнін қампайтар» дегені актерлердің бүгінгі күйін дәл сипаттап тұрған сияқты. Біз орбитаға шығып алдық. Актер орбитаға шығуы керек, сосын сол орбитаны ұстап тұруы керек.
– Қазіргі актерлердің орбитаға шығу мүмкіндігі қандай?
– Бірсыдырғы. Жақсы актерлер бар сияқты. Бәйге алғаш басталғанда анадайдан әуелі тобыр көрінеді, соның ішінен сытылып сәйгүлік алдыға шығуы керек. Қазір сол сәйгүлік жоқ. Жәй ғана тобыр бар. Қайсысы бірінші болып келе жатқанын білмейсің.
Адамның еңбегі мен өнеріне деген дұрыс көзқарас, қолдау керек. Біздің тұсымызда өнерге деген көзқарас мүлдем бөлек еді. Димекең, Дінмұхамед Қонаев Индияға барғанда 16-17 этаждың бір қабырғасын алып «Транссібір экспресінен» алынған менің бір портретім тұрған екен. Димекең жан-жағын қоршап тұрғандардан: «Мынау кім?» деп сұрағанда, олардан «Орталық Азияның жақсы актері» деген жауап алыпты. Димекең сонда: Жо-жоқ, бұл біздің қазақтың актері», – деп марқайып қалған екен. Москваға келісімен Л. Брежневке кіріп, бізде әлем танитын актер бар, оған өзіне лайық баға беру керек деген көрінеді. Бұл – бір ғана оқиға. Бір адамның көзқарасы. Содан мен өзіме берілген бағаның үдесінен шығуға, соған сай жауап беруге тырыстым. Сыйлықты алған соң Димекеңе: «Бұл құрметіңізді аванс деп түсінемін, еңбегіммен ақтаймын», – дедім. Димекең риза болды. Мұны неге айтып отырмын?.. Өнерге көзқарас өте нәзік әрі жауапты еді. «Бармақ басты, көз қыстымен» атақ, даңққа ие болып, сый-сияпат көргендер бұрын да болған шығар, қазір тым көбейіп кеткен сыңайлы.
Біздің театрдағы ең мықты спектакльдер– «Қан мен тер» мен «Ана – Жер-ана» – инсценировкасы. Әзірбайжан Мәмбетов сияқты инсценировка жасайтын режиссер болса, бізде шығармалар бар. Мұхтар Әуезовтің, Оралхан Бөкейдің, Сайын Мұратбековтың, Әбіш Кекілбаевтың, Смағұл Елубайдың инсценировкаға сұранып тұрған шығармалары көп.
– Қазіргі режиссерлердің инсценировка жасамауының қандай себебі бар?
– Қабілетті режиссер тапшы. Режиссер драматургтен бір бас жоғары тұруы керек, актер оның иығына шығуы керек. Сонда ғана спектакль жақсы болады. Режиссердің қабілеті мен білімі драматургті өзінің шығармасын танымай қалатындай дәрежеге жеткізе алса, жақсы дүние шығады. Оған режиссердің хақысы бар. Ал ол үшін білім керек. Бұрын режиссерлер шетелге барып, оқып келетін, тәжірибе алмасатын. Қазір ондай жоқ. Оны күн тәртібіне енгізуді енді-енді айта бастадық.
– Қазір интеллектуал көрерменге, бұқараға арнап спектакльдер қоюды қолға алу керек деген пікірлер айтылып қалады. Бұған көзқарасыңыз қалай?
– Театр сыны да керек. Спектакльді жілік-жілігіне дейін шағып беретін сын жоқ. Сын да, спектакль де бірсыдырғы. Ал негізінде театр өнері о баста интеллектуалды, терең ойлы көрерменге арналған өнер. Оның деңгейі сол биікте болғаны жөн еді…
Әңгімелескен
Назым ДҮТБАЕВА.