АЛҒА ЖЕТЕЛЕГЕН…
1976 жылғы наурыз айының орта тұсы. Журналистикаға деген құштарлықтың жетегімен жаңадан шаңырақ көтерген Бөрлітөбе ауданының (бұрынғы Талдықорған облысы) орталығы – Лепсіге келдім. Төңірегін құм қоршаған қарапайым ғана станса алғашында көзіме оғаштау көрінгені рас. Үнемі үзілмейтін үйреншікті желінің ырғағымен ілгеріге ентелей ұмтылып, Сәрсен ағам ұсынған бір тілім қағазға қайта-қайта үңіле беремін. Айтып тұрғаным, ауылда бірге оқыған парталас досым Бейсеннің туған ағасы – Сәрсен Мінсізбаев. Осы ауданның «Балқаш өңірі» газетінде білдей бір бөлімнің меңгерушісі. Ауылдық Мәдениет үйін басқарып жүрген жерімнен осында шақырған да сол. «Оқушы кезіңнен баспасөз беттерінен көрініп, болайын деп тұрған баласың!» деп, қолтығыма су бүрікті. Өзім бір әкеден жалғызбын. Жалғыз әкемнен мектеп бітірген жылы айырылып, ауру шешемді көршілерге тапсырып, қызмет қуып келіп тұрғаным ғой баяғы.
Шеге заводының қарсысындағы жатаған үйге орналасқан редакцияны қиналмай таптым. Қуана қарсы алған Сәрсен аяғымды жерге тигізбестен газеттің редакторы Асхат Шаяхметұлына алып барды. Жүзі жылы, сырбаз жігіт екен. Жинап жүрген мақалаларымның қиындыларын көрді де, біразына көз жүгіртіп: «Пәлі, республикалық, облыстық газеттердің бетін жаулаған, қаламы жүрдек азамат екенсің ғой… Керексің бізге…», – деді. Мақтағанды кім жек көрсін, танауым делдиіп, жетелеп келген ағама жымия қарадым. Дәл осы кезде бастықтың шақыруымен аласа бойлы сары кісі кірді. Мұнтаздай таза киінген, күлкі шақырған өңіне от шашқан жанары сұлулық сыйлаған сүйкімді азамат мені кішісінбей жайдары жүзбен қол алып амандасты.
– Мына кісі редактордың орынбасары, республикамызға танымал жазушы – Асылбек Әлсеров, – деді редактор таныстырып.
Мен елең ете қалдым. «Мен туған ауыл» повесін құмарта оқығаным бар. Бала кезімде тауға шығуды ұнатушы едім. «Аршалы», «Жамантас» жайлауына беттеп бара жатқанда жазушы шығармасының арқауына айналған Ойжайлау Лепсі ауылының таңғажайып табиғатына тамсана таңдай қағатынмын. Енді сол туған жер төсін түрлендіре суреттейтін сүйікті қаламгерім қасымда отыр. Онымен қоймай: «Бұл жігіттің есімі таныс маған. Әсіресе, әзіл-оспақ, сын мақалалары көздеген жерлеріне дөп тиіп жататыны бар…» дегені. Тіптен марқайдым.
Сонымен не керек, жарты сағаттың ішінде еңбекші хаттары бөлімінің қызметкері болып шыға келдім. Сол күннен бастап Асылбек аға мені өз қамқорлығына алды. Әрбір жазған дүниемді ой елегінен өткізді, жақсы журналист болып қалыптасуыма игі ықпал жасады. Несін жасырайын, әркімге еліктеп, әр жанрдың басын бір шалып жүрген кезімде сатира жанрына түпкілікті бет бұрғызған да сол кісі еді. «Ұмытшақтыққа не дауа?» деген сықақ әңгімемді оқи отырып: «Бауырым, уытты жанрды игеру қолыңнан келіп тұрғанда, әркім жағалайтын жаймашуақ дүниелерді жаныңа серік етпей-ақ қой. Осы бағытыңнан таймасаң түбінде сенен жақсы сатирик шығады» деп, болашағыма жол сілтеді. Аға ақылы арқау болды ма, жауынгер жанрға деген ықыласым арта түсті.
Көрші тұрдық. Ертеңгісін жұмысқа бірге барып, кешкісін бірге қайтатынбыз. Ойы терең, айтары мол, көсемсөзімен көңіл түкпіріне көз жібере әңгіме тиегін еркін ағытатын. Жастайынан жетім өскен, тұрмыс ауыртпалығын тартқан жүдеу жігіттің жүрек күйзелісі әр сөзінен байқалып тұрады. Жазған шығармаларының негізгі кейіпкерлері де өмір тауқыметін тартқан, түбінде сол қиындықты жеңіп шығатын патриот деңгейінде көрінеді. Шұрайлы тіл, шырқыраған шындық, ар алдындағы адалдық, адам бойындағы асыл қасиет, шынайы махаббат – Асылбек Әлсеров туындыларының алтын діңгегі. Ол қозғаған оқиға, ой туғызатын нанымды деректер, өз орнын тапқан тартымды образдар оқыған оқырманын бейжай қалдырмайды. «Ұрысай» повесіндегі қылмыскер әйел Шырайгүлдің бейнесі әлі күнге дейін көз алдымда. Көңілдесі Қалабаймен қосылып күйеуі Сүйенішті өлтірген опасыз жан о дүниеге аттанғанымен, естен кетпес қорқынышты елесі жылдар бойы жанымда жаңғырды. «Оралу» әңгімесіндегі аң аулап жүріп шөл далада зардап шегетін басшының өлер алдында тіршілікте жасаған опасыздықтарын еске алуы басқаға үлкен сабақ. Досына айтқан әңгімесі арқылы өрбитін қос ғашық жайлы повесі адалдықты аңсайтын жастар үшін баянды бақыт баспалдағы іспетті. Әсерлі басталып, әдемі аяқталады. Өзара әңгіме барысында: «Осы оқиғалардың бәрін өмірден алдыңыз ба?» деп сұрайтынмын. «Есіңде болсын, өмірден алынбаған дүниенің ғұмыры ұзақ болмайды, бауырым…» деуші еді.
Әңгіме, повестерінің көбі Лепсі кентіндегі он жылға жуық ғұмыр кешкен шағын баспанасында дүниеге келгенінің куәсімін. «Жазушы» баспасынан1972 жылы «Ауыл әуендері», 1974 жылы «Ауыл жігіттері», 1976 жылы республикалық «Жалын» баспасынан «Алыстағы арманым», 1978 жылы «Ар алдында», 1980 жылы «Таң алдында» атты кітаптары жарық көрді. Үшіншісіне: «Жолымды қуып, ізбасарым бол, бауырым!», төртіншісіне: «Балқаш өңірінің» қара қазанында бірге қайнаған күндерден ескерткіш!» деп қолтаңба қалдырды маған. «Таң алдында» кітабына: «Әкемнің жақсы көретін інісі Тұрлыхан ағама естелік!» деп соңында қалған жалғыз ұлы – Айбар қол қойыпты. «Бір үзік сырлар…» деп аталатын повестер мен әңгімелер жинағы 1981 жылы, жазушы қайтыс болғасын бір жылдан соң 35 мың дана таралыммен «Жазушы» баспасынан жарыққа шықты. Кітапқа қазақтың көрнекті жазушылары Дүкенбай Досжанов пен Оралхан Бөкеевтің рецензия жазуы көп жайды аңғартса керек.
Осы жерден сәл шегініс жасайын. 1976 жылдың аяғында редакторымыз – Асхат Шаяхметұлы Ибрагимов қызмет бабымен Талдықорған облысының Киров ауданына ауысты да, орнына облыстан орыс тілді қазақ – Есбол Қуанышев деген азамат келді. Қалай екенін кім білсін, редакция ұжымының: «Орынбасар Асекең редактор болсын!» деген ұсынысы аудандық партия комитеті тарапынан қуатталмады. Жаңа басшы жайсыздық танытты. Ұжымда күнде кикілжің. Кінәлілердің басында Асекең тұрады. Береке жоқ жерде бәтуа бола ма? Шыдамы таусылғандар жұмыстан кете бастады. Аудан басшыларының ұйғарымымен жаңадан шаңырақ көтерген Мәдениет үйінің директоры қызметіне мен кеттім. Арада ай өткенде Асылбек Әлсеров те Қазақстан Жазушылар одағына қызметке шақырылды. Сөйтіп, жерлестері қадірін білмеген қарымды қаламгерді Алматыдағы әріптестері бағалады. Асыл арманына асыққан Асылбек ағаны теміржол вокзалынан жолаушылар пойызына орналастырған да өзім. «Тірі жүрсем, қанатымның астына аламын ғой, бауырым!» деп жылы сөйлеп, жымия күлгені әлі көз алдымда. Артындағы Күміс жеңгейге, қыздары мен ұлына көз қырын салуымды қайталап тапсыра берді. Бұл мені қолқанат іні санаумен қатар соңғы қоштасуы екенін ол кезде қайдан білейін…
Асекеңді жүрек, жоғары қан қысымы ауруы жиі мазалайтын. Таулы аймақ ескі сырқатты қозғаса керек. Жаңа қызметтің дәмін бір апта ғана татып үлгерген қазақтың қабырғалы қаламгері қалалық ауруханада көз жұмды. Суыт хабар келісімен аудандық партия комитетінің хатшысы Совет Кенжебеков арнайы комиссия құрды. Отбасы мүшелерін Алматыға апару, Жазушылар одағындағы зиялы топпен жүздесу аудандық газет қызметкері Болат Жұматаев екеумізге тапсырылды.
Жерлес жазушылар: Сайын Мұратбеков, Қалихан Ысқақов, Сәкен Иманасов, Қастек Баянбаев бастаған қаламгерлер Одақ басшыларымен келісе отырып, Асылбек Әлсеровтың денесін Алматыдағы «Кеңсай» зиратына жерлеуді ұйғарған екен. Бірақ жарықтықтың зайыбы, ұлы әке мүрдесін Балқаш көлі жағасындағы өзі талай жыл қызмет жасаған аудан орталығы – Лепсіге әкетуді жөн деп тапты.
1936 жылы Алакөл ауданында (бұрынғы Андреев ауданы) дүниеге келіп,1980 жылы небәрі 44 жасқа қараған шағында фәни дүниемен қоштасып, бақилыққа аттанған қазақтың қарымды жазушысы, СССР Жазушылар одағының мүшесі – Асылбек Әлсеров көзі тірі болса, биыл 80 жылдық мерейтойын атап өтер еді. Жаратушы Алланың құдіретіне не шара, аудан статусынан айырылса да, адамдары береке-бірлігінен айырылмаған құтты мекен Лепсінің биік қырқасында тыныстап жатқан қадірлі ағаның мәңгілік қонысына жуырда барып құран оқыдым. «Тірілер, мені ұмытпаңдар?!» дегендей, тас мүсіндегі жас бейнесі күлімсірей қарайды…
Тұрлыхан КӘРІМ,
сатирик жазушы,
Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі.
Талдықорған қаласы.