Әлем тілдерінің ордасы
Абылай хан атындағы Қазақ Халықаралық қатынастар және әлем тілдері университеті 1941 жылы Алматы шет тілдері институты болып құрылған еді.
1993 жылдан Абылай хан атындағы Қазақ мемлекеттік әлем тілдері университеті, 1998 жылы Қазақ мемлекеттік Халықаралық қатынастар және әлем тілдері университеті болып өзгерді. 2001 жылдан қазіргі атымен аталады.
Абылай хан атындағы ҚазХҚжӘТУ-дің басты даму ұстанымы – өткен кезең педагогикасының озық дәстүрлеріне сүйене отырып, қазіргі педагогикадағы ең оңтайлы, ең тиімді деген әдіс-тәсілдер мен оқыту технологияларына иек арту. Өз ісін осы ұстаным негізінде жүргізіп келе жатқан университет Қазақстан жоғары оқу орындары рейтингісінде елеулі көрсеткіштерге қол жеткізіп отыр. Мамандар даярлаудың 2008-2012 жылдардағы академиялық көрсеткіштері бойынша алғашқы бестікке еніп, Қазақстан жоғары мектептеріндегі өзінің көшбасшылық ролін сақтап келеді.
Қазіргі кезде университет еліміздегі ғылыми ізденістер жүргізе алатын іргелі ғылым ордасы ретінде де, оқытудың қазіргі заманғы соны әдіс-тәсілдері мен озық технологияларын игерген білім беру мекемесі ретінде де мойындалды. Бұл университетке үлкен жауапкершілік жүктейді, себебі білім алуға деген, тіл үйренуге деген құштарлықтың күннен-күнге артуы ұлттық бәсекеге қабілеттіліктің қалыптасуында стратегиялық ресурс ретінде бой көрсете бастады.
Оқыту ісіне қатысты қойылған талаптардың ең күрделісі деп үш тілде білім беру жобасын айтуға болады. Н.Назарбаевтың биылғы Қазақстан халқына арнаған Жолдауында «…үш тілді оқуға кезең-кезеңмен көшу мәселесі бойынша ұсыныстар әзірленсін. Қазақ тілінің басымдығы сақталады. Оның әрі қарай дамуына зор көңіл бөлінеді. Сонымен қатар, бүгінде ағылшын тілі – жаңа технология, жаңа индустрия, жаңа экономика тілі. Қазіргі кезде 90% ақпарат ағылшын тілінде жарияланады. Әрбір екі жыл сайын олардың көлемі 2 есе ұлғайып отырады. Ағылшын тілін меңгермей, Қазақстан жалпы ұлттық прогреске жете алмайды», – деп атап көрсетілген.
Университетімізде үш тілде қатар білім беруді енгізу жобасына байланысты бірқатар жұмыстар жүргізілуде. Атап айтсақ, оқыту үрдісіне үш тілді қатар меңгерту бағытының енуіне байланысты оқу бөлімі мамандары тоғыз қатысым аясы бойынша әзірлеме дайындады. Онда оқыту аялары негізінде алынған тақырыптар танымдық-лингвокоммуникативтік кешендерге біріктіріліп, сол кешен көлеміндегі жағдаяттар іріктелініп, студенттің өзге тілді игеруі сол елдің мәдениетін үйренумен қатар жүруі тиіс екендігі ескерілген. Осы бағыт «Қазақ тілі мен орыс тілі» пәндерін оқытуда да пайдаланылады және кәсіби бағытта тілді үйрету бойынша «Кәсіби қазақ тілі» және «Кәсіби орыс тілі» пәндерінде қолданыс тауып жүр. Дәл осы алгоритм негізінде орыс бөлімі студенттері «Қазіргі Қазақстан тарихы» пәні бойынша оқытудың барлық сатысында (лекция, семинар, өздік жұмыстары) қазақ тілінде білім алады.
Бұл бағыттағы біздің университет тәжірибесі Республикалық оқу-әдістемелік кеңесі (РУМС) Оқу Әдістемелік Бірлестігінің кеңейтілген мәжілісінде «Шетел тілдері» мамандықтары бойынша «2015-2020 жылдарға арналған үш тілде білім беруді дамытудың Жол картасын жүзеге асыру» атты тақырыпта талқылаудан өтті. Үш тілде білім беру ісін жүзеге асыруда Абылай хан атындағы ҚазХҚжӘТУ Қазақстан жоғары оқу орындары арасында жетекші орынды иеленіп келеді. Олай дейтін себебіміз, біріншіден, университетте әлемнің 12 тілінің оқытылуы болса, екіншіден, университет ректоры академик С.С.Құнанбаеваның үштұғырлы тіл саясаты мәселесіне айрықша ықылас тоқтатып, үш тілді қатар оқыту мәселесін елімізде алғашқылардың бірі болып қолға алып қана қоймай, оны жүзеге асыру жолдарын көрсететін бірнеше ғылыми зерттеу жұмыстарын ұсынуы. Атап айтсақ, ғалымның «Концепции по обеспечению реализации национальной программы «Триединство языков» в РК» атты мақаласында үш тілді қатар меңгертудің, өзге тілде тілдік білім берудің ғылыми негіздемесі жасалған. Осы еңбегінде автор бәсекеге қабілетті маман дайындап қалыптастыруда тілдік білім беруді әмбебаптандырудың әдістемелік ұстанымдарын көрсетеді. Сондай-ақ, қоғам мен мемлекеттің көптілділік саясатына сәйкес Қазақстанда қазақ тілінің мемлекеттік тіл ретінде басымдылыққа ие болу ролі мен қазақ тіліне айрықша ықылас аудару мәселесін қамтамасыз етуде Мемлекеттік білім беру стандарттарында қамтылуы тиіс бірнеше мәселелерді бөліп көрсетеді. Мысалы, қазақ тілін оқыту технологиясы мен әдістемесін интерактивтік-қатысымдық жолға қою қажеттігін; қоғамдық-функциональдық, кәсіби-салалық тармақтардың бәрінде қазақ тілі регистрін барынша мол қамту қажеттігін; үш тілдің функциональды арақатынасының қазіргі қоғам талап етіп отырған қажеттілікке сай болуын айтады. Сонымен бірге, автор үш тілді қатар оқытып меңгерту ісін жүргізуге байланысты аталған тілдердің үшеуін де дамытуға арналған жоспар жасап ұсынады. Автор қазақ тілінің мемлекеттік тіл ретіндегі роліне басымдылық бере отырып, оны дамытудың жолдары үшін тиімді деп шетел тілдерін оқытуда жетекші орындарды иеленетін технологиялар мен әдіс-тәсілдерді пайдалануға бағыт-бағдар сілтейді. Бүгінгі Қазақстан жағдайында ұлтаралық қатынас құралы ретіндегі орыс тілінің өрістей беруі үшін оқыту деңгейлерінен тек аса қажет дегендерін ғана қалдырып, оларды жаңа заман оқу құралдарымен, оқулықтарымен, оқу-әдістемелік құралдармен қамтамасыз етуді ұсынады. Ал әлемдік экономиканы жақындастыру мен іскери қатынас тілі ретіндегі ағылшын тілін дамыту мақсаттары үшін шетел тілін меңгерудің алты деңгейлік түрін енгізуді ұсынады. Бұл – тілді меңгеру құзыреттілігінің жалпы еуропалық стандарттарына сәйкес жасалып, ұлттық білім беру жүйесіне сай іріктелген деңгейлер. Автор мұны қай деңгейде қай жастағы балалар оқитынын, техникалық және кәсіби сала мамандары қайсысын оқитынын жеке-жеке бөліп, талдап көрсетеді. Мақалада бәсекеге қабілетті маман дайындауда қашықтықтан оқыту кешендерін пайдаланудың тиімділігі талданып, нәтижесі көрсетіледі.
Әдіскер-ғалым С.С.Құнанбаеваның үш тілді қатар меңгеріп, игеру бағытына арнаған еңбектері тілді оқып үйренуге әр қырынан келеді. Мысалы, ғалымның басшылығымен шыққан «Языковое образование в условиях уровневого овладения языками триединства: теория и практика» атты монографияда үш тілді деңгейлеп меңгерудің ғылыми-әдістемелік жолдары мен көптілді және көпмәдениетті тілдік тұлғаны қалыптастырудың амал-тәсілдері сөз болады. Еңбекте тілдік білім беру үрдісінің үлгісін танымдық-лингвомәдениеттанулық әдістеме тұжырымдамасының негізінде көрсетеді. Мұның барлығы университеттің үш тілді қатар оқытып меңгерту мәселесіне ғылыми тұрғыдан қарап қана қоймай, үш тілді қатар оқытып, игертудің оңтайлы да тиімді әдіс-амалдарын да ойластырып отырғанын көрсетеді.
Университеттегі ғылыми-зерттеу жұмыстарының беталысы да өзінше жолға қойылған арнайы бағдарлама бойынша жұмыс істейді. Ол ғылыми инновациялық кәсіби білім беру кешендеріне (НИПО) біріктірілген. Оның құрамына төрт ғылыми-зерттеу қолданбалы лабораториялары (НИПЛ) кіреді:
1.Мәдениетаралық қатысым және тілдер мен мәдениеттердің фукнционалды прагматикалық типологиясы;
2. Өзгетілдік білім беруді танымдық лингвомәдениеттанулық әдістеме негізінде ұйымдастыру мен кәсіби білім беруде мамандыққа құзыреттілік тұрғысынан келу және оларды инфокоммуникациялық білім беру технологиялары жағдайында біріктіре оқыту арқылы жаңғырту;
3. Әлемдік саясат және қазіргі кезеңнің халықаралық бірігу үдерісі мен геосаяси үдерісі;
4. Экономика мен құқық мәселелерін жаңғырту: ауқымды трендтер.
Бұлай бөлу, біріншіден, университеттегі жұмыс ауқымының негізгі төрт бағытына сәйкес алынды. Екіншіден, бұл лабораториялар университеттегі оқу-өндірістік кластерін құру әрекетіне қарай жасалған қадамға сәйкес, атап айтқанда, ғылыми ізденіс пен білім беру ісіндегі бірізді инновациялық кешеннің инфрақұрылымын қамтамасыз ету жоспарына сай іріктелді. Осының нәтижесінде 2015-2016 оқу жылында университетте мектепке дейінгі дайындық кезеңіне арналған «Smartkids» атты орталық ашылды. 12 жылдық білім берудің негізгі баспалдығы үшін көптілді «Интерлингва» лицейінің ашылуына дайындық жұмысы басталды. 12 жылдық мектептердің кәсіби бағытына арналған пәндер бойынша ағылшын тілінде оқытатын арнайы педагог-мамандар даярлау міндеті қойылды. Сондай-ақ, ғылыми зерттеу жұмыстарының қолданбалы бағыттарының нәтижелілігін университетте атқарылып жатқан басқа жұмыс түрлерінен де көруге болады. Айталық, ЭКСПО – 2017 көрмесі үшін арнайы дайындалған бес тілдегі сөздіктер мен тілашар кешендерін алайық. Университет оқытушы-профессорлар құрамының осы әрекетін лингво-филологиялық және инновациялық-кластерлік әрекеттің басы деп санауға болады. Ал бұл ЭКСПО – 2017 көрмесіне арнап сөздіктер кешенін жасау құқығын университет конкурстық негізде жеңіп алған еді. Бұдан басқа әр лабораториядан алынған тақырып бойынша жобаларға қатысу, монографиялар жазу, мақалалар жариялау, ғылыми-тәжірибелік конференциялар, семинарлар, семинар-тренингтер өткізу сияқты іс-шаралар ауқымы да біршама және олар үздіксіз жүріп отырады.
Бұл күндері Абылай хан атындағы ҚазХҚжӘТУ – кәсіби білім беруді әлемнің 12 тілінде жүргізетін көп салалы университет ретінде танылған іргелі оқу орындарының бірі. Еліміздің балабақшаларынан бастап жоғары оқу орындарына дейінгі барлық білім беру баспалдақтарындағы шетел тілі ұстаздары – осы университет түлектері.
Университет 32 елдің 146 жоғары оқу орнымен серіктес-университет болып саналады. 2015-2016 оқу жылында университеттер арасында 28 келісімшартқа қол қойылды. Халықаралық ынтымақтастық шеңберінде Чехия, Германия, Швейцария, Италия, Испания, Франция, Жапония, Оңтүстік Корея, Қытай және басқа да елдер университеттерімен, білім беру орталықтарымен бағдарлама алмасу бойынша студенттер мен оқытушылар алмасып, оларды жыл сайын тағылымдамадан өткізіп тұру ісі жолға қойылған. Сондай-ақ, Абылай хан атындағы ҚазХҚжӘТУ әлемдегі ең беделді 14 Халықаралық ассоциация мүшесі болып табылады.
Биылғы оқу жылында университеттегі төрт мамандық («халықаралық қатынастар», «шығыстану», «аймақтану», «халықаралық құқық») «ACQUIN» білім беру бағдарламасының» баға сапасы бойынша Халықаралық агенттігінің білім беру бағдарламаларына негізделген халықаралық аккредитациясынан өтті. Ал ұлттық рейтинг қорытындысы бойынша университеттегі негізгі тілге арналған мамандықтар («шетел филологиясы», «шет тілі: екі шет тілі», «аударма ісі») бірінші орын алды. Халықаралық аккредитация білім беру мекемесінің өзіндік сипаты мен ерекшелігін, мамандық саласы бойынша ұсынылатын білімнің көлемін, университеттің өзіндік дәстүрі мен құндылықтарын, университет ретіндегі басымдылықтарын айқындайды. Аккредитация университеттердегі білім сапасын жақсартуда, қоғам мүшелері алдындағы ашықтық пен айқындықты қамтамасыз етуде, халықаралық стандарттың барлық талаптарына сәйкес келу нормаларын жүзеге асыру мақсатындағы жұмыс жүргізуді ұйымдастыруда аса қажетті, әрбір жоғары оқу орнының өзін-өзі ретке келтіру құралы іспеттес. Университет бұл сыннан үнемі сүрінбей өтіп келеді.
Университет өмірінің жан-жақты интенсивті дамуы мен жаңаруын тілге тиек еткенде соңғы жылдардағы университеттің материалдық-техникалық базасының жаңғыртылуын, айтарлықтай өскенін айтпай кетуге болмайды. Оқу корпустарының барлығы қазіргі заманға сай түрге еніп қана қойған жоқ, дәрісханалар бүгінгі оқыту технологияларына жауап беретін жаңа құрал-жабдықтармен жабдықталды. Университеттің спорт кешені де жаңадан салынып, қазіргі заман сұранысына лайықталды. Сол себептен білім беру үрдісі қазіргі заманғы жетілдірілген материалдық-техникалық база негізінде өткізіледі және оны жоғары деңгейде ұйымдастырылған оқыту үрдісі бойынша білікті оқытушы-профессорлар құрамы қамтамасыз етіп келеді.
Университет түлектері еңбек нарығында жоғары сұранысқа ие. Оны жыл сайын университетті аяқтаған студенттердің 85%-ның жұмысқа орналаса алатындығымен дәлелдеуге болады. Мұның барлығы – Орта Азия аймағындағы өзгетілдік білім беру ісін жүзеге асырушы жетекші оқу орны ретіндегі Абылай хан атындағы ҚазХҚжӘТУ-ді дамытудың перспективалық жоспарына сәйкес жүзеге асқан шаралар.
Абылай хан атындағы ҚазХҚжӘТУ өзінің 75 жылдық тарихында атқарған елеулі істері мен тындырған қыруар еңбегі үшін еліміздің үкіметі мен Білім министрлігі тарапынан да, халықаралық ынтымақтастық тарапынан да, қоғамдық қауымдастық тарапынан да лайықты марапаттарды иеленіп келеді. Халықаралық марапаттардың ішінде Кембридж ғылыми қауымдастығының «Білім беру үздігі» атағын иеленуін университеттің ірі табысы деуге болады.
Еліміздегі шетел тілдері мамандарын дайындаудың көш басында тұрған Абылай хан атындағы Қазақ Халықаралық қатынастар және әлем тілдері университетін
75 жылдық мерейтойымен құттықтап, толайым табыстар тілейміз.
Әсипат Әлметова,
ҚазХҚжӘТУ-дің профессоры,
педагогика ғылымының докторы.