Әйел арқылы ұлтты тану
Әйел дегеніңіз – біреу үшін Әлем секілді ашық, бәзбіреу үшін мың құлпылы есіктей жабық…
Әйел – Пейіште жүргенде-ақ Құдай «тыйым салған жемісті» бірінші жеген, Адам-Атаның жоғарғы қабырғасынан жаралған, күрделі – «синтетикалық» жан иесі. «Қисықты түзетсем!» деген ой – дұрыс ой, дегенмен оның морт – «парт» сынатынын ескерсек екен.
«Әйелдер әлемін» түсінуге тым қиын, ал сезінуге аса қолайсыздау болғандықтан да, көп ел осынау сөзді түсіндірме сөздігіне енгізіп қойған екен. Өйткені, о Әлемнің ішіне енді ғана ене бастағанымызға шүкір дестік. «Әйел затының жоқ дегені иә, ал иә дегені жоқ…» екенін дәлелдеген психоаналитик Фрейдке бәрі алғыс білдіргенде, бір кейуана келіп: «Бұл да аксиома емес» деуі әйелдің өмірінің соңына дейін ішкі және сыртқы қайшылықпен, өз «шәйтанымен», өз қалауымен, өз болмысымен, өз арымен, өз ойымен, өз-өзімен күресіп өтетіндігінің бір ғана дәлелі. Әйелдің екі кемшілігі, бір артықшылығы бар: кемшілігі – күнәға жақындығы мен оны жасыруында, артықшылығы – қателікті кешіре білуінде. Оның жаны НКВД архивіндей жабық әрі сан түрлі сырға толы келетіні – бітім-болмысынан. Жаратушының кереметі көп. Соның бірі – Ана, жар, қыз, әпке, қарындас.Әйел – Ана! Анадан хан да туды, қара да туды, ғалым да туды, залым да туды, үлкен де туды, кіші де туды, әлді де туды, әлсіз де туды, бәрі де туды… Кей-кейде қиялға беріліп, «қисық қабырға» ұғымын тәпсірлегенде, ұбақ-шұбақ сөз бен адам санасы ұғып, түсінбейтін «Морзе әліппесі» іспеттес код-шифр шыққанын байқап, таң-тамаша қалғанымыз бар. Ол – оның сезімі, жүрегі, танымы, қабылдауы, жүйкесі, дүниетанымы. Мына Дүн-дүниеге, жалпақ Жаһанға жанары жасқа толы әйелше қарау да белгілі бір деңгейде – адамның өсу сатысы, түлеуі деуге болар. Себебі, ол әлсіз бола тұра қатты, қатты бола тұра өте әлсіз, нәзік бола тұра темір, темір бола тұра бал, бал бола тұра тас, тас бола тұра су, су бола тұра жанартау, жанартау бола тұра самал жел, самал жел бола тұра арқаңды қаритын ақпанның аязы, аяз бола тұра тоңғанда, мұздағанда жылынатын от, от – От-анасы!.. Қазақ топырағында еріне адал, еліне сыйлы боп, Алла алдында үлкен дәрежеге көтерілген кісілер аз емес. Ел жадында жатталған есімдерді тізе берсек, сұмдық бір галерея түзіле түседі: Тұмар мен Зарина патшайымдар, Домалақ ана, Зеріп ана, Сары бәйбіше, Рабиа Сұлтан бегім, Еңлік пен Баян сұлу, Қарашаш ана, Гүлбаршын мен Құртқа, Ақжүніс пен Назым, Гаухар ана, Айша-бибі, Бабаджа-хатун, Абақ ана, Жаған бике, Бопай, Фатима, Тоташ, Күнімжан ханымдар, Ханбибі, Айтолқын, Гауһар батыр, Есенбике, Табын Сапар (Сапура) Мәтенқызы, қыз Данай, Айбике-Шаншар, Нұрбике-Шаншар, Қызданбике-Шаншар, Ботагөз батыр, Ақбикеш, Мұрын ана, Қызай ана, Бақты батыр, Зере мен Ұлжан, Айғаным мен Ұлпан аналарымыз, т.б. Дәл осы бір салқар көшке әдебиет, мәдениет және өнер саласында еліне елеулі еңбек еткен Нәзипа Құлжанова, Шара Жиенқұлова, Күләш Байсейітова, Роза Бағланова, Қанипа Бұғыбаева, Фариза Оңғарсынова, Күләш Ахметова, Марфуға Айтхожина, Бибігүл Төлегеновалар да қосылғаны хақ. Брежнев, Ким Ир Сен, Мао Цзэдун мен темірден де қатты Сталиннің алдында «Ах, Самара-городокты» орындаған Роза Тәжібайқызы бүгіндері тарихқа айналып, ерлігі кейінгі ұрпаққа үлгі боп қалды.Ұлан-ғайыр мекенге ие болуымыздың бір құпиясы – осы әйелдерде жатыр. Бүгін Бізде сол құпия-сырды ашып көруге талпынып, өзімшіл өмір мен өршіл өнерді тең көрген Ұлыларды сөз еткен ек!..
Әлібек БАЙБОЛ.
Ақжол ОРЫНБАСАР,
Т.Жүргенов атындағы Өнер академиясы жанындағы колледждің
III курс студенті
Тума таланттар
Қазақта мақтан тұтар ұлы әйелдер өте көп-тін. Ол кісілер Жаратушы алдында үлкен дәрежеге ие болып, нығметіне бөленген. Жалпы, қазақтан шыққан әйелдер өте рухты болған. Мәселен, Әлия Молдағұлова, Мәншүк Мәметова, «Қанатты қыз» атанған Хиуаз Доспановалардың ерлігі кейінгі ұрпаққа үлгі. Айталық, КСРО-ның және Қазақстанның Халық артисі Роза Бағланова секілді ұлы әнші ешқашан ұмытылмайды. Оның ерекше әуезді дауысы соғыс жылдарында жауынгерлерді ерлікке жігерлендіріп, қазақты шетелге танытты. Маршал Конев пен Рокоссовскийдың қолынан медаль алған Роза апамыз бір сұхбатында: «Біз алдыңғы шепте тәулігіне 15 сағат ән салдық. Соғысты қатардағы гвардия солдаты болып аяқтадым. Екі рет Сталиннің алдында ән шырқадым. Сондай концерттердің бірінде оның өтінішімен аңызға айналған «Самара қаласы» («Ах, Самара городок») майдан әнін орындадым. Сталин де, онымен бірге бүкіл залдағы көрермен орындарынан тік тұрып тыңдады», – депті. Біз осындай бір ұлыларға қарап бой түзейміз. Қазақ топырағы өте құнарлы ғой. Бұл небір тума таланттар шыққан жер емес пе?! Құдай берген ғажайып даусымен және отансүйгіштігімен ел есінде қалған өнер адамдары аз емес. Солардың бірі – Күләш Байсейітова. Қырық бес жыл өмір сүрген дарын иесі жұлдыздай жарқырап, халық сүйіспеншілігіне бөленді. Ол кісінің бір ерекшелігі – драмалық спектакльдерді ерекше орындайтын және де еліміздегі тұңғыш кәсіби деңгейдегі концерттік және опералық әнші. Қазақ Күләш апамыз арқылы дүниежүзінің классикалық операсы мен көптеген халықтардың музыкасын таныды. Қазақ осындай тұлғаларға қарыздар. Дәл осы бір тізімге Бибігүл Төлегенованы да қосуға тиіспіз. Оның әндеріне Нью-Йорк, Лондон, Париж, Рим, Афины, Токио, Сеул, Каир мен т.б. әлемнің ірі қалаларының көрермендері қол соққан, таң қалған, тамсанған. ЮНЕСКО шешімі бойынша Бибігүл Төлегенова XX ғасырдың ұлы жиырма әйелінің қатарына енген болатын. Одан кейін, қазақ сахна өнерінің хас шебері Хадиша Бөкееваны ұмытуға қақымыз жоқ. 1938 жылы Ленинградтың Мемлекеттік сахна өнері техникумының қазақ студиясын бітірген ол Шымкент облыстық Қазақ драма театрында, ал 1942 жылдан Алматыдағы Қазақ драма театрында ұзақ жылдар бойы жемісті еңбек етіп, ел есінде қалған талай рөлдерді сомдаған. Оның қатарында
Ә.Әбішевтің «Достық пен махаббатында» Сәуле, М.Әуезовтің «Қобыландысында» Қарлыға, Н.Хикметтің «Махаббат туралы аңызында» Мехмене Бану, Шекспирдің «Асауға тұсауында» Катарина сияқты образдар бар. Бұдан бөлек, Фарида Шәріпова, Шара Жиенқұлова, Бикен Римова, Сәбира Майқанова, Фариза Оңғарсыновалар ел есінде мәңгілікке қалады.
Бүгіндері біз, қазақ оқырманы, әдебиеттен алыстап кеткеніміз рас. Одан алыстағанымыз өз алдына бөлек әңгіме, соның кесірінен біз еркектер әйелдерді түсінуден, әйелдерді танудан қалдық. «Парижді қаламымен жаулағысы» келген Оноре де Бальзактың романдарын оқып отырып таң қаласың. Буржуазиялық қоғамдағы ар-ұят, махаббат пен адамгершіліктің дүниеге сатылып, адамның азған дәуіріндегі әйелдер бейнесі есімде ерекше қалыпты. Мысалы, бүкіл ғұмырын екі қызына арнап, соңында сорлы кейіпке түскен Горионың мұң-зары қыздары арқылы суреттеледі. Мейірімді, еңбекқор әке өмірінің соңында қыздарын бір көре алмай арманда кетеді. Қазір қарап отырсақ, бұндай жағдай көбейіп кеткен. Жазушының сәуегейлігіне таңым бар. Немесе қырық үш жас қана өмір сүрген Ги де Мопассан әйел деген әлемді керемет білген. Ол әйел арқылы ұлт басындағы қайғы-қасіретті бере алған. «Томпышты» оқып көріңізші, ол сонау бір Франциядағы емес, дәл бүгінгі қазақ қоғамындағы ахуалды жазып отырғандай әсерде боласыз. Бұдан шығатын қорытынды – біз ұлтты тану үшін алдымен әйелді тануымыз керек. Себебі, хан да, патша да, батыр да, көсем де, би-шешен де, ғалым да, әнші-күйші де Анадан туған. Ұлттың оянуы сол Анадан туған ұлыларға байланысты. Әйелді тануымыз керек деп осынау бір жайтты меңзеп отырмын. Өзіңіз білетіндей орыс әдебиетінде «Некрасов әйелдері», «Толстой әйелдері», «Горький әйелдері», «Тургенев әйелдері» сияқты өлшемдер бар. Карамзиннің «Бейшара Лизасында» опасыз махаббат пен әйелді нәпсі үшін құрбаны ету мәселесі ащы шындықпен көрсетілсе, «Толстой әйелдері» әр алуан, әр қырлы және эпикалық кең тыныспен бейнеленген. Толстойдың Наташа Ростова мен Михаил Шолохов жасаған Аксинья, Наталья, Дария, Лукериялардың бейнелері ендігі әдебиетте қайталанбайтын шығар деп ойлаймын. Өйткені, сол тұста әдебиет әйел образын ашу арқылы ұлт жүрегінде махаббат пен Отанға деген сүйіспеншілік оятқан еді. Әбдіжәміл Нұрпейісовтің «Қан мен теріндегі» Ақбала да жаныма өте жақын. Сол романды оқыған сайын қалада тұрсам да ауыл тіршілігі көз алдыма елестеп, сұмдық бір сағыныш пайда болады. Кейін кітап бетін жапқанда өзімді жалғыз сезінемін. Шетелді айттық… Әйел тақырыбына қалам тартпаған қазақ қаламгері кемде-кем. Б.Майлиннің Шұғасы мен Раушаны, М.Жұмабаевтың Шолпаны, С.Мұқановтың Сұлушашы мен Ботагөзі, М.Әуезовтің Зересі мен Ұлжаны, Тоғжаны мен Әйгерімі, Ғ.Мүсіреповтың Ұлпаны мен Ақтоқтысы толық дәлел бола алады. Мына әдеби образдар мен жаһанға әйгілі өнер адамдарының шығуы тегін емес. Тарихқа барлау жасап қарасақ, көп нәрсеге көзіміз жетеді. Мен былай ойлаймын, егер біз – қазақтар өскіміз келсе, алдымен ата-бабамыз жүрген жолмен жүріп отыруымыз қажет. Сондықтан тарих, этнография, әдебиет пен мәдениетті терең білсек, мықты ұлтқа айналамыз. Мысалы, XX ғасырдың басында қазақ мәдениетіне өлшеусіз үлес қосқан тұлғаның бірі – Нәзипа Сегізбайқызы Құлжанованы қалай ұмытамыз. Нәзипа Құлжанова Ұлы ұстаз Ыбырай Алтынсарин ашқан мектептің түлегі екен. Ол өмірінің соңына дейін өзін халқына арнаған. Сол себепті, мен өнер жолын таңдағандықтан, ұлтыма қатысты дүниені білмеуді ұят санаймын. Сәбира апам Майқанованың мына бір сөзі маған қатты әсер етті: «…Менің шығармашылық өмірімде күрт бетбұрыс жасаған адам – Әзірбайжан Мәмбетов. Талантты режиссер – жарты бақытың. Менің аренаға шығуым Толғанайдың, Әзірбайжанның арқасы. Толғанайды қанша рет ойнасам да, сахнаға шыққанда қатты толқимын. Көрермен алдындағы орасан жауапкершілігімді сезінемін. Менің бір әдетім, рөлді түсінбейінше, образға әбден еніп, бойыма сіңірмейінше, сөз жаттамаймын. Кеш жаттаймын. Жаттамайын демейсің, әбден түсінген соң сөздің өзі ағыл-тегіл келеді де тұрады…». Ойлап қарасам, осы бір үзіндіден мен өзім үшін көп нәрсе түйдім. Біз Аналарды, жалпы әйел затын сыйлауымыз керек. Өйткені, қазақтың болашағы ұлтын ерекше сүйген әйелдерге де байланысты. Өйткені, ұрпақ жалғастығы деген нәрсе бар.
Қарлығаш СЕРІКҚЫЗЫ, өнертанушы
Қадірлі сөз
Жалпы, әйел заты өзі өте нәзік әрі сезімтал ғой. Соған қарамастан сан түрлі ерлік жасап, елдің сүйіспеншілігіне бөленгендер аз емес. Алғашында, Тұмар патшайым туралы тарихи деректерді оқығанда таң қалғанмын. Кейін ойлап қарасам, бұндай кісілер өте көп екен.
Шығармашылықтағы әйел образы дегенде неге екені белгісіз, есіме Дина Нұрпейісова түседі. Ел арасында атағы шыққан қаршадай қыз туралы естіген әйгілі Құрманғазы арнайы іздеп келіп, ақ батасын берген. Дина апамызды тоғыз жасынан он тоғыз жасына дейін ұлы күйші дайындайды. Сөйтіп, басқасын айтпағанда, жетпіс бес жасында халық аспаптарын тартатын өнерпаздардың Мәскеуде өткен Бүкілодақтың бірінші байқауында, ал сексен үш жасында Орта Азияның бес республикасынан жиылған өнерпаздардың Ташкенттегі он күндігінде жүлдегер атанады екен. Міне, осындай тұлғаларымен қазақ ұлты бақытты, сыйлы, құрметті деп ойлаймын. Немесе Сара Тастанбекқызын қалайша ұмытамыз. Біржан салмен айтысып және осы айтыс ел ішінде аңыз боп, әдеби мұраға айналған. Сара анамыздың тағдыры өте ауыр болған екен. Өзінің қысқа ғана ғұмырында талай тауқымет көрген. Үш жасында әкесінен айырылып, жетімдік пен жоқшылықтың кермек дәмін татқан. Бұған қоса, жақын-жуығы Тұрысбек қажы Сара Тастанбекқызын жаратылысынан кеміс туған, бай баласы Жиенқұлға атастырыпты. Ақын өзінің артынан «Жүрек», «Ашындым», «Арсалаң аға алдында», «Жүрек сыры», «Жайлауда», «Әбіштің аруағына», «Хош бол, елім» сияқты көптеген өлеңдер мен «Тұзақ» атты дастан қалдырған. Ал Айша Ғалымбаеваның орны тіптен бөлек. Бұл кісі қазақ әйелдері арасынан шыққан тұңғыш суретші. Және негізгі тақырыбы да осы әйелдер болған.
Ана – қамқоршы, ана – ақылшы. Сондықтан қазақта әйел дегеннен гөрі ана деген сөз әлдеқайда қадірлі, әлдеқайда сыйлы секілді көрінетіні бар. Біле білсеңіз, әйгілі Құрманғазы атындағы оркестрді көтеруге үлес қосқан аналарымыз аз емес. Олар: Гүлнафис Баязитова, Фатима Балғаева, Бақыт Қарабалина, Мұлхайдар Сұлтанғалиева, Балжан Дәулетбаева, Зере Бейсенбаева, Мүслима Әбдікәрімова, Қаншайым Құдабаева Алмажан Шағырова, Меруерт Кәленбаева, Гүлсара Ізтілеуова, Роза Қойшиевалар. Біз осы бір есімдерді ұмытпауымыз қажет. Себебі, бұл – тарих. Ал тарихты ұмыту өзімізді, яғни қазақты ұмыту деген сөз. Осы өнер ұжымында өзінің еңбек жолын атақты күйші Айгүл Үлкенбаева да бастаған. Әмина Өмірзақованың орны тіптен ерекше. Ол тағдырға мойымаған қайсар ана, ұлы тұлға. Басқасын айтпағанда, «Тақиялы періштедегі» Тана апайдың рөлінің өзі көпке үлгі болды. Қазақ барда, осынау ұлы тұлғалар бар. Шығармашылықтағы және өмірдегі әйелдің орны алабөтен. Себебі, әйел, бұл – ана. Ал ана әркез ардақты…
Әзірлеген Әлібек Уалиханұлы.