Әдебиет пен әдебиет төңірегінің әңгімесі
Адам ойлағысы келмеген дүниені күніне мың мәрте есіне алады. Неден қашса, соған тап болады. Нені аңсаса, соған жетудің жолы қиындайды. Алма-кезек тіршіліктің үлкен заңдылықтары ұзақ уақытты араға салып қайталанып тұрады. Бүгінгі әдебиет ахуалы қанша мәрте сөз болса да, бұрынғы қалпын көп ойлайды. Өткенмен өмір сүруге болмайтынын және біледі. Сондықтан алға ұмтылады. Бейне тірі организм. Соның бойында болып жатқан құбылыстар туралы әдебиетші Болат Мүрсәліммен аз-кем ой бөлістік.
– Әдебиетті жақсы көретін, бірақ әдебиетші, не әдебиеттанушы емес жандардың әдеби шығармаға төрелік айтулары жиілеп кетті. Бұл кәсіби мамандардың пікірі боп есептелмесе де, белгілі дәрежеде пікір қалыптастырады. Ешкімге ондай пікір айтпа дей алмасақ та, кәсіби маман айтуы тиіс сөзді бей-берекет айта салу нені білдіреді?
– Кино, ән,саясат туралы да тура осылай айтып, жазып жатады. Ол жалпыхалықтық әсер деп ойлаймын. Біреу бір әңгіме оқыған шығар, Әуезовтің бір шығармасын қайтара оқуы мүмкін. Әсерлерін жазғандары дұрыс деп ойлаймын. Бірақ ол әдеби ойды жаңа арнаға бұрып, көзқарас қалыптастырып кетуі екіталай. Кәсіби әдебиетшілер, нағыз жазушылар ондай пікірлермен көп санаспайды.
– Ал жазуға қатысы бар адамдар пікір айтса, атын атамай: «кеше бір әңгіме оқыдым, анаусы ұнамады» деген сияқты жалпы сарында айтады. Кейде өзім де солай істеймін. Неге белгілі адресаттарды айтуға қорқып қалдық?
– Оған екі себеп бар сияқты. Біріншіден, пікір айтушы адамның өз-өзіне деген сенімсіздігі. Яғни ол ойына, айтар пікіріне толық сенімді болса, объектісінің атын атап, түсін түстейтін еді. Ал толық сенімді емес, өзі де дүдәмал болғаннан кейін, атын атамай, жалпы сарынды, үрдісті айту – жеңіл. Екіншіден, әдебиет бар, әдебиет төңірегіндегі әңгіме бар. Бізде көбіне әдебиеттің төңірегіндегі әңгімені айтқанды ұнатады. Әдеби ортаның өзі! Әдебиет туралы әңгіме айтпайды. Оның себебі бізде Дулат Исабековтерден кейін, болмаса солардан кейінгі буыннан соң әдеби дайындық қатты әлсіреп кетті деп есептеймін. Әдеби дайындығы кем орта әдебиет туралы әңгімеден қашып, әдебиет төңірегіндегі әңгімені поэтикалық қуатпен айтады.
– Ал осы әдеби дайындықсыз жазушылыққа бет бұру қайда әкеледі? «Әбіш екеуімізде» Мағауин ақсақал студент кездерінде оқыған кітаптарды айтқанда, өзіңнің сол күндердің босқа өткеніне ішің удай ашиды. Осы әдеби дайындықсыз келу бізді қайда апарады? Әлде басқаша сипат алуға ықпалы бола ма?
– Жақында Еркін Шүкіманның дәстүрлі ән кешіне бардым. Сол кеште әншіден бөлек, шәкірттері де ән салды. Жас жігіттер. Аты-жөндерін де есте сақтап қала алмадым. Сонда бір дүниені байқадым.Айталық, дәстүрлі ән айту өнерінің өзі шарттары, талаптары бар. Соны консерваторияда үйренеді. Ән айтқан жігіттер сол шарттар мен талаптар тұрғысынан айтты да, өзінің табиғи үнінің бояуын көрсете алмай жатты. Біреуі Берік Омаров сияқты, біреуі Еркін Шүкіман секілді айтады. Яғни оларға осы шарттылық кезеңінен өту керек сияқты.
Қазіргі прозада, әсіресе жастар прозасында керісінше (отыздан асқан жігіттерді де жас буын деп жүрміз ғой). Керісінше дегенім: сақталуы керек әдеби шарттар сақталмай қалады. Әдеби дайындықсыз келу неге ұрындырады дегенде, осыны айтар едім. Олпы-солпы композиция. Олпы-солпы композиция деген болмайды, онда мүлде композиция жоқ деген сөз. Белгілі бір жанрдың заңдылықтары сақталмаған… Біресе көркем проза стилімен, біресе журналистиканың немесе әлеуметтік желінің тіліне салып жазу… Ізерлеп, ізіне түсіп, жүйелі түрде оқымаудың салдары осындайдан білініп жатады. Бұдан жазушы болатын адам міндетті түрде Толстойдан түріп ештеңе қалдырмай оқуы тиіс деген ұғым тумауы керек.
– Бұрын жазушы болудың жолы белгілі болатын. Ақын, жазушы болмақ адам филология факультетіне кеп оқуға түсетін. Сонда ақын-жазушы достарын табады. Кейін кітабы шықса, гонорарын алып, келер кітапқа дейін сол жететін. Ондай мысалдарды көп оқыдық, естідік. Ал бүгін жазушы болудың жолы қандай?
– Жазушы болудың қашанда жалғыз жолы – құрбандық. Дүниенің артын қумай, мәнсап буына балқымай, өзіңді құрбандыққа шалып, жаныңды ауыртқан нәрселерді жазсаң, жолы – сол деп ойлаймын.
– Жаңа стиль туралы айтып қалдыңыз. «Стиль» деген сөздің лингвистикалық мағынасы мен әдебиеттанудағы мағынасын қалай ажыратамыз? Осы екі араны айқын ажырата алмағандықтан стильді тек әдеби шығарманың сөздік, тілдік төңірегінен ғана іздеп жүрген сияқтымыз.
– Стильдің лингвистикалық тұрғыдағы түсінігі белгілі.
Ол – сөйлемді қалай құрды, сөздік қоры қандай, кірме сөздерді қалай пайдаланды деген сияқты тұрғыда талданады. Ал әдебиеттану тұрғысынан алғанда, стильдің түсінігі сәл басқаша. Стиль – суреткердің дара (коллективті, конъюнктуралы емес) қолтаңбасы, оның бүкіл шығармаларының (немесе жеке шығармасының) жанрлық формасын, мазмұнын, образдау жүйесін анықтайтын және осы компоненттердің арасындағы ішкергі нәзік байланыстарды көрсететін дүние. Бірақ әдебиеттанудағы түрлі мектептер стиль туралы түрлі түсініктеме береді. Ол ғылымға тән дискуссия.
– Сізге алдында біраз сұрақтарды көрсеткенімде, оларды «қызықсыз» сұрақтар дедіңіз. Теориялық сұрақтар қазір неге қызықсыз болып қалды?
– Өйткені, бізде әдебиет теориясымен кәсіби айналысатын ешкім жоқ. Ешкім жоқ дегенім артық, айналысатын адам аз. Мысалға, біз қазақ деген ұлтпыз, Қазақстан деген мемлекетпіз. Кез келген мемлекеттің экономикасы болатыны сияқты, әдебиеті, ғылымы да болады. Әдебиеті болса, оның бағытын, бағдарын, деңгейін анықтайтын әдебиеттанудың бір саласы болуы керек. Ал бізде әдебиет теориясымен ғылыми түрде айналысатын М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтында бөлім бар болатын. «Әдебиет теориясы және методологиясы» деген. Сол бөлім қазіргі директоры Уәлихан Қалижан келгенде жабылып қалды деп естідім. Оны Үкімет жапты ма, институт жапты ма, білмеймін. Мәселе онда емес. Мәселе жабылудың өзінде. Теория филология факультеттерінде де дұрыс оқытылмайды. З.Қабдолов пен Б.Майтановтың көзі кеткен соң, қазіргі жағдайынан мүлде хабарсызбын. Бұған қоса, әу бастан әдебиет теориясынан диссертация қорғауға шифр жоқ болатын. Қазір бар ма, жоқ па, білмеймін. Сондықтан теориялық пікірталас, әдеби категориялар туралы диспут ғылыми жетекшім, профессор Айгүл Ісмақоваға ғана қызық болуы мүмкін. Я болмаса, он-жиырма адамға. Өйткені, сол теория бөлімі жабылып жатқанда, бір ғалым, бір жазушы, бір ақын «бұ қалай?» деген жоқ. «Қызық емес» деп отырғаным сол.
– Қазіргі жазушыларды оқып тұрасыз ба? Қанат Тілеуханның «Жаназа» повесін оқыдыңыз ба? Әсері қандай болды?
– Қанат Тілеухан осының алдында да бірнеше әңгіме жазды. Қанаттың прозашы ретіндегі жақсы қасиеті – оның байқампаздығы, сезімталдығы, шыншылдығы. Осы үш қасиет Қанаттың әңгімелерін көркем проза деңгейіне көтеріп тұр. Бірақ алдыңғы әңгімелерінде де, «Жаназа» хикаятында да жазылу техникасы тұрғысынан әттеген-ай дейтін тұстар бар. Жаңа айтқан әдеби шығарманың шарттары орындалмай қалатын сияқты. Толстой Репинмен дос болған екен. Сонда айтатын көрінеді: «Репин суретші ретінде шеберлігі сондай, шеберлігін қай жерінде қолданғанын ұқпай қаласың» деп. Меніңше, көркем шығарма тура сондай жазылуы керек. Табиғи құйылып түскендей әсер аласың сонда. Марқұм Дидахмет Әшімханұлы Оралхан Бөкейге: «Мына әңгімеңіздің бір-екі жерін жөндеп жіберсеңіз ғой», – десе: «Ол менен туған бала ғой. Оның құлағын кесіп құнтитып, мұрнын кесіп шұнтита алмаймын» деп айтады екен. Сонда Дидағаң айтатын: «Шіркін, сонда қайта бір жазып жібергенде дұрыс болатын еді» деп. Бұл Қанат Тілеуханға ғана қатысты нәрсе емес, М.Мәліковтің «Барсик» деген әңгімесінде де сондай. Бейбіт Сарыбай мен Ырысбек Дәбейге де қатысты тура осыны айтуға болады. Бәрінде екінші қайтара жазу жетіспей тұратын сияқты.
– Қайта жазу қиын. «Қайта жазғанда ғой» деген ескертпелер де көп айтылады. Бірақ ол да ешқашан орындалмайтын тілектер…
Енді осы шығарманы («Жаназа» повесін) тұрмыстық деңгейдегі дүние деп айтқандар болды. Меніңше, бір отбасында болған оқиға (шығармада) тұрмыстық деңгейде деп кесе салу болмайтын нәрсе. Мұнда адам мен адамның қарым-қатынасының күрделеніп, қиындап кеткені бар. Қоғамның қалыптаса алмай жатқаны бар. Есік алдында қар күрелмей қалса, су әкелінбесе, от жағылмаса сол тұрмыстық жағдай. Оның өзінен әдебиет жасауға болады емес пе?
– Тұрмыстық әңгіме дегенге келіспеймін. Бұл шығармадағы кейіпкердің бәрі – тірі. Қағаздан жасалмаған, сиядан құйылмаған.Нағыз прозаға тән, қарама-қайшылыққа толы жандар. Оны байқауға көз керек. Дүние жүзі әдебиетінде фантастикалық шығармалар болмаса, қалғанының дені өмірде болған қарапайым жағдайлардан туған. Қанаттың жазғандары бір оқығанда отбасылық кикілжің сияқты көрінуі мүмкін, бірақ кейіпкерлері поэтикалық тұрғыда сипатталған.
– Рас, сөйлем құруда, ой жалғауда, образ ашуда біраз кемшіліктері бар. Бұл повесінің өзінде келіннің бейнесін аша түсу керек пе еді деп ойладым. Әке бейнесін жеткізу үшін, ананың басымдылығын пайдаланып кетеді. Бұл жерде ана – әкенің айнасы. Байқалмағанымен, шеберлік тұрғысынан алғанда бұнысы да әлсіздік. Әке образын жүйесіз жасаған. Бірақ соңында бейнесі көрінеді. Бұл жаза алмағандықтан емес, қайта жазудан қашудан туған олқылықтар емес пе?
– «Қайта жазу» дегенді тура мағынасында емес, ұғым ретінде айтып отырмыз ғой. Әйтпесе, Бейбіт те, Қанат та, Өміржан да, Мақсат та әңгімелерін бір жазғаннан шығара салады деп ойламаймын. Тәкен Әлімқұлов бір мақаласында Әуезовтің бір шығармасында атының түсі екі түрлі болып өзгеріп кететінін айтып, «Осының бәрі жазушы жіті қадағалайтын дүниелер емес пе?» деп алаңдайтыны бар. Сол сияқты, «Жаназада» да келін бір жерде Арай, бір жерде Айнұр деп жүр. Сондықтан «қайта жазуда» осындай болымсыз дүниелердің өзіне мұқият қарау керек сияқты.
– «Болымсыз» дейсіз бе? Өміржан Әбдіхалықтың әңгімелері қысқа, әрі сонда бір пәлсапалық ой айтқысы келеді. Бірақ онысы ылғи сәтті шыға бермейді. Мысалы, «Болымсыз әңгімесі»…
– Бұл шағын жанрларда эксперименттік дүние ретінде кездесетін жағдайлар. Автор мұнда екі түрлі ойды мақсат еткен сияқты. Бірі – әңгімеде саяси мағына бардай көрсетеді, екіншісінде жәй ғана болымсыз әңгіме, ешқандай саяси астар іздемей-ақ қойыңыз деген сурет.
– Әдебиетте шағын шығармалардың үлгісі көп. Сіз айтқан ой да дұрыс шығар. Бірақ Өміржан Әбдіхалықтың шығармалары жәй сурет сияқты әсерден бөлек, өзі басқа хабарды жіткізгісі кеп тұрғанын ылғи аңдатады. «Құдай» деген әңгімесін қарапайым сурет, оқиға деп қабылдамас едім. Онда ақшасын түсіріп алатын кейіпкердің әрекетімен де жазушы бірдеңе айтқысы келеді. Және онысы түсінікті де. Бірақ өзін шектеу бар сияқты… Қысқа қайырып, ойландырам деген.
– Жалпы, Өміржан, Қанат, Бейбіт, Мақсат, Дархан сияқты жігіттердің алдында үлкен таңдау тұр. Төлен Әбдіктің шығармашылығын алып қараңыз. Т.Әбдікте екі бағыт бірден басталады. Бірі «Қонақтар» әңгімесі, «Әке» хикаяты, «Өліара» романы сияқты реалистік шығармалары. Екіншісі, болуы да мүмкін, болмауы да мүмкін «Оң қол», «Тозақ оттары жымыңдайды», «Парасат майданы» секілді қиял-ғажайыпқа толы, психологиялық бағытта жазылған дүниелері. Төлен Әбдік осы екі бағытты қатар алып жүрді. Менің ойымша, екі бағыттың ішінде жазушының реалистік шығармалары әлдеқайда сәтті шыққан. Әлдеқайда шыншыл, сезімге толы, әсерлі. Әбдіжәміл Нұрпейісов ақсақалдан бастап, «Парасат майданын» қанша адам мақтаса да, қазақтың жазушысы «Тозақ оттары жымыңдайды» сияқты шығарма жазады екен ғой тәмам ел таңғалып жатса да, маған Т.Әбдіктің реалистік шығармалары биік. Ал сол Төлен Әбдіктің алғашқы шығармаларында кездесетін ұсақ-түйек олқылық кейінгі отыз-қырық жылғы шығармашылығында әлі ілесіп жүр. Айталық, Толстой «Өнер деген не?» деген толғанысында реализмді терең талдай келіп, «Реализм деген де – провинциализм» деп түйіндейтіні бар. Т.Әбдіктің кейбір шығармаларында ішінара реализмді дәл осындай провинциалды деңгейге түсіріп алатын кезі бар. Бұл – жеке таратып айтатын тақырып. Айтпағымыз – қазіргі жастардың да шығармашылығы ұсақ-түйегіне дейін талдануы керек. «Мынау публицистика, мынауыңда пәлсапалығың басым. Болмауы керек емес, болуы керек. Оның өзінің әдеби шығармашылыққа кірігетін жері бар, кірікпейтін жері бар» деп айтылу керек. «Осыған да шүкір, әйтеуір аз да болса прозалық шығарма жазылды ғой» деп соңғы он-он бес жылда айтып келдік. Енді оны қоюымыз керек. Барлық шығарма кәсіби тұрғыдан талдануы керек деп ойлаймын.
– Сіз ғылыми зерттеуіңізді неге қорғамадыңыз?
– Диссертацияның кейбір техникалық шарттарын сақтамай жаздым. Сілтемелер толық жасалған жоқ. Субъективті пікірлерім көп болды. Есмағамбет Ысмайылов, Зейнолла Қабдолов, Серік Қирабаев, Сейіт Қасқабасов, Рымғали Нұрғалиев сияқты ғалымдардың жазған пікірлеріне, тұжырымдарына қарсы шықтым. Жастық албырттық қой. Ал ондай еңбекті диссертациялық кеңес қорғата ма? Институтта «Қорғаудың алдындағы талқылау» бар. «Предзащита» дейді. Үш адам пікір айтады. Сонда алдымен профессор Әбділхамит Нарымбетов ағамыз: «1955 жылы Әуезов институтты ашқалы бері жұмыс істеп келе жатырмын, бұндай жаңалық ашқан жұмысты талайдан бері бірінші рет оқыдым», – деді. Профессор Бақытжан Майтанов: «Бұл диссертация ешбір ғылымның талаптарына сай келмейтін дүние. Танымал журналиске ғылымның қанша қажеті бар?», – деді. Шындық осы екі пікірдің арасында шығар. Үшінші пікір айтқан профессор Асқар Егеубаев ағамыз бейтарап сөйледі. Сөйтіп, қорғауға жіберілмеді. Ал түзеп жазуға қырсықтым. Кейін қорғау өзіме де қызық болмай қалды. Қорғауды маңызды санамадым, ең бастысы осы бағытта іздендім, ойландым деп есептедім.
– Жазушы болғыңыз келмеді ме?
– Келді.
– Неге жазбадыңыз?
– Жалқаулық.
– Мықты жазбасам, жазбаймын деген ой болған жоқ па?
– Ондай ойдың да болғаны рас. Жазған соң ұялмайтын дүние жазу керек қой деп ойладым.
– Қырықтан асқаннан кейін де жазуды бастап, классик болғандарды білеміз. Енді жазу ойыңызда жоқ па?
– Жазу – әркімнің жеке ісі. Ондай құпияларды айтпайды ғой.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Бағашар Тұрсынбайұлы.