Білімді өлшеу мен бақылау
Ғұсман Жандыбаев
Білім беру (мектепте, колледжде және университетте) саласында «жедел құтқару» шараларына зәру мәселелер шаш-етектен. Білім алу деген күндіз-түні кітаптан бас алмай оқи беру емес екенін түсінбей келеміз. Шәкірттердің 1%-ын ғұлама ету үшін 99%-ының миына ине шаншудамыз. Өзіміздің ұрпағымызға осыншама қатыгездік көрсететіндей бізге не көрінді? Енді бала жоғары оқу орнына түсу үшін логикалық дарын-қабілетін көрсетуі керек деседі. Сөйтіп, өз кәсібінің майталман маманы болу үшін қажетті ақпараттық білім біресе көзбояушы ғылыми жобаның, біресе логикалық қабілеттің көлеңкесінде қала бермек. Қарапайым маман ең алдымен өз саласының ақпараттық негізін меңгеруі керек екені ескерілмейді. Жас ұрпақты алдымен оқытып, үйретіп алмастан бірден-ақ «жүзден жүйрік, мыңнан тұлпар» бол деп талап қоямыз.
Мұны бізге «уақыт талабы, ХХІ ғасыр!» деп түсіндіреді. Сонда қалай: ХХІ ғасырда Архимедтің атын «ХХІ век» қоямыз ба, әлде 2-ні 3-ке көбейткенде 7 болады деп үйретеміз бе? Міне, Жердің де, адам баласының да өзгермей келе жатқанына кемінде 10 мың жыл болды. Заманның бөркі өзгергенмен, өрті мен дерті бәз баяғы қалпында. Рас, технология ғарыштық жылдамдықпен дамуда. Мұның пайдасы ғана емес, зияны мен қаупі де менмұндалап тұр. ХІХ ғасыр «Тоқы, тоқы және тоқының» (фабрикалық-мануфактуралық өндіріс), ХХ ғасыр «Оқы, оқы және оқының» (білімге ұмтылыс) заманы болса, ХХІ ғасырдың ұраны «Сат, сат және сат!» екені де өтірік емес. Ал ХХІІ ғасыр қандай болмақ? Бүгінде алдағы бір ғасыр тұрмақ, ертеңгі күнге болжам жасаудың өзі қиын. Адамдардың көзі қарауыта бастады. Алда «Жат, жат және жаттың!» (жаппай жұмыссыздық) немесе «Ат, ат және аттың» (қатыгездік, зорлық-зомбылық, қырып-жоюшылық) заманы күтіп тұрмағанын кім білсін. Мұның бәрі өзіміз ынтыға еліктеп отырған Батыстағы «тәрбиеден тысқары білім» концепциясының әсері емес деп те айта алмаймыз. Адамдық пен мамандықты бір-бірінен бөле қарау жақсылыққа жеткізбесі анық. Ендеше біздің кішкентай маманымыз сол кішкентай істің жетік білгірі, бірақ үлкен мақсаттың адамы болсын. Маманның кәсіби біліктілігіне деген көзқарас пен талап көзбояушы бесаспап шығармашылық жарысының көлеңкесінде қалмауы тиіс. Баланың уақытын алып, өмірін ұрлайтын, миын ашытып, есеңгірететін, сөйтіп, түптің түбінде ессіз мәңгүртке айналдыратын сансыз көп методикалық «санкцияларға» тыйым салған жөн. Кез келген шәкірттің шығармашылық талабына қолдау мен көмек көрсетейік, бірақ мұны олардың тағдырына балта шабатын құралға айналдырмайық. Елімізге қажетті ерекше дарынды тұлғаларды арнайы бағдарлама аясында дайындайық. Міне, сонда ғана өз мамандығы мен кәсібін жетік меңгерген, санасы сергек, дені сау ұрпақ тәрбиелей алармыз?
Мақалама өзек еткен ойларымды өзім анық білетін желілерден бастайын.
Өткен ғасырдың алпысыншы жылдарының орта шенінде оған дейінгі тұрақты қолданылып келген «классикалық» оқулықтар ығыстырыла бастады да, олардың орнын «дамытылған» жаңа (қазіргі тілмен айтқанда «инновациялық») оқулықтар біртіндеп алмастыра берді. Мәселен, 1965 оқу жылында мектептің жоғары сынып (ол кезде 9-10 сыныптар) оқушылары математикадан бұрынғы Ларичевтің оқулығымен емес, жаңадан шыққан Кочетков, Кочетковалардың алгебрасын («Алгебра және анализ бастамалары») оқитын болды. Бұған дейінгі математика (алгебра) бағдарламасы (оқулығы да) Ньютон биномы, сандар теориясының бастапқы ұғымдарымен (қосылыстар: орналастырулар, алмастырулар, терулер) аяқталатын еді. Кочетковтар оқулығында мұның үстіне, институттарда оқылатын шектер теориясының, туынды және интеграл ұғымдарының бастапқы элементтері қосылды. Басқа пәндер де біртіндеп осылай жаңара бастады. Міне, содан бергі жарты ғасыр бойы бағдарлама мен оқулықтар жыл құрғатпай «жаңарумен» келеді. Кезегі келгенде, Кочетковтар мен сол сияқты басқа «жаңа» оқулықтар да «инновациялық» білім беру үрдісінің күресініне (свалка) шығып қалып отырды. Бұл үрдіс тәуелсіздіктен кейін үсті-үстіне үдемелі қарқын алды. Егер бұрын бір оқулық алғашында он шақты, кейін 5-6 жылға жарап жатса, енді ғұмыры бір жылдан аспай қалатын оқулықтар көбейді. Өйткені одан да гөрі «инновациялық» оқулықтар мен бағдарламалар өмірге келіп, Мағжан Жұмабаев айтқандай, «толқынды толқын қуады, толқынды толқын жуадының» кері келуде. Айтарыңыз жоқ, неғыласыз, «баламалы оқулықтар» дейтін «батпан құйрықтар» пайда болып, бір сыныптағы бір ғана пән үшін он түрлі оқулық ұсынылып жатады. Өйткені, баламалы оқулықтардың әкесі-шешесі – баламалы бағдарламалар, ал баламалы бағдарламалардың «ата-анасы» («генераторы») – сірә, әлде бір «инновациялық» бастар ма дейміз. «Әркім әнді өз әлінше айтады» дегендей, көжедей (әлде көжектей ме) көп бұл оқулықтар өздерінің авторларының (әке-шешесінің) аузынан түскендей болады. Барлық адам біріне-бірі қалай ұқсас болса, бұл оқулықтар да біріне-бірі сондай ұқсайды және барлық адам біріне-бірі қалай ұқсамайтын болса, әлгі оқулықтар да (олардың толып жатқан қосымшалары да) біріне-бірі солай ұқсамайтын болып шығады. Тұрақты оқулық болмағаннан кейін, онсыз да аяғын әлтек-тәлтек басып жүрген байғұс баланың (оқушының) бақыр басы қазандай болады. Сірә, осыны «түсінген» болар, кейбір мектептер өздеріне белгілі бір оқулықтар мен баспаларды «меншіктеп» алған. Біреулері «Мектеп» баспасынан, енді біреулері «Алматыкітап» баспасынан, тағы біреулері «Атамұрадан» шыққан оқулықтармен оқытамыз десетін көрінеді. Сірә, «инновациялық» бастар оқулық пен оқу құралдары көп болған сайын оқушының таңдау еркіндігі артады деп ойлайтын болса керек. Қазір 3-4 том «роман» жазып тастамайтын зейнеткер (не болмаса қалталы біреу) қалмай бара жатқаны секілді, оқулық жазбайтын «автор», оқулық шығармайтын баспа жоққа тән. Бәрі бесаспап: ақысын берсең, «қоқысын» шығарады. Олардың біреуін бір мұғалім, басқасын екінші мұғалім «жарамайды, қате!» деп пайдалануға тыйым салып жататыны, «пәлен кітапты сатып алыңдар» деп тапсырыс беретіні, тіпті кейде мұғаліммен бірге оқулықтың да ауысып кететіні тағы бар. Осыдан кейін шақшадай басы шарадай болған бала солардың бәрінің бетін «жылы жауып» қоймасына, «сенген қойым сен болсаң…» деп, оқулық атаулыдан көңілі қалып, одан ығыр болмасына кім кепіл.
Жә, «Ботагөз бен Асқар осы жерде тұра тұрсын, енді Амантайға келейік» деп Сәбең (Сәбит Мұқанов) айтпақшы, оқулық туралы әлқиссаны тоқтата тұрып, сол оқулықпен оқытылатын сабаққа, негізгі «дөкейдің» өзіне келейінші. Осы жерде газет оқырманына ескерте кетейін. Мен мақаламды юморлық риторика стилімен бастап едім, енді тікелей нақты әңгімеге көшпекшімін. Біздің білуімізше, оқулық пен бағдарламадағы баламалылықтың мақсаты оқушыны шығармашылыққа баулу болса керек. Осы мақсатты іске асыру үшін «Оқыту-әдістемелік кешені» (шартты атауды біз қойдық. – автор) дейтін алып машина іске қосылған. Бұл машинаны жүргізіп отыратын мың-мыңдаған шенеуніктер мен авторлар, әдіскерлер, қалаберді ең соңғы буындағы жұмыскер-мұғалімдер армиясы бар. Өкінішке қарай, фантастикалық қаржы мен «сансыз» көп интеллектуалдық-адам күші жұмсалатын (бұл үшін, әрине, мемлекетке рақмет!) бұл машина түпкі мақсатқа сай жұмыс істемейді. Ағаштың басынан жауған жапырақтардай көп оқыту-дидактикалық-әдістемелік құралдардан тек баланың ғана емес, ұстаз-мұғалімдердің де басы қатып, ақырында, бірнеше жылдың ішінде олардың өздері де нағыз дүмше-сауатсыздарға айналады. Өйткені адамның, оның ішінде оқушы мен мұғалімнің де мүмкіндігі шектеулі, ал бүгінгі таңдағы олардың мойнына артылатын инновациялық-шығармашылық талапта шек те, шет те жоқ. Ол да өзінше бір көкжиек секілді: анау бір таудың не көлдің тұсында аспан жерге «тиіп» тұрғандай болады, қасына барсаң тағы да сол көрініс қайталана береді. Сөйтіп, жүріс (оны «ізденіс» деп атайды) көп болғанымен, діттеген нәтижеге қол жетпейді. Адамға (бұл жерде оқушы мен мұғалімге) мүмкіндігінен (физиологиялық, психологиялық және моральдық) көп есе артық талап үзіксіз қойыла берген жағдайда, ол адам бір кезде тіпті қолынан келетінін (мүмкіндігін) де істей алмай қалатынын немесе істемей қоятынын білмейтін адамдарды кім деп атауға болады? Қайран фантастикалық қаржы мен уақыт фанатикалық сенімнің жолында желге ұшуда. Бірақ бұл шындықты мойындайтындар өте аз секілді. Әрине, олар өздерін фанатиктер емес, оптимистерміз деп біледі. Сөздеріне, қылықтарына қарасаңыз, сыныптағы 25 бала түгелімен дарынды ғалым яки жоғары білікті инженер, конструктор, т.с.с. болуға тиіс сияқтанады. Және сол 25-тің әрқайсысы жаңалық аша алатындай болуы керек. Егер бұл талап өмір шындығымен сәйкесіп жатса, онда айтарға сөз жоқ. Расында солай ма? Жыл сайын мектеп (немесе университет) бітірушілердің бәрі емес, тек 1%-ы ғана отандық, біразы әлемдік деңгейде жаңалық ашып жатса, онда соңғы 25 жыл ішінде бүкіл халықтың 2%-ы осындай дарынды тұлғаларға айналған болар еді және бұл жағдайда еліміз ғылым, білім, өндіріс, өнеркәсіп, инновациялық технология бойынша әлемдегі 30 озық елдің қатарына әлдеқашан кірген болар еді. Ал біз сыныптағы оқушыларды 100% «инновациялық инкубатордан» өткізсек те, бұл цифрға жете алған жоқпыз. 250 жыл бойы соғыс көрмей, қоғамдық жүйесі өзгермей, бір қалыпты дамып келе жатқан және әлемнің ең милы бастарын қайдан болса да өз еліне магнитше тартып алуды (әрине, ақшаның күшімен) дағдыға айналдырған АҚШ-тың өзінде халықтың интеллектуалдық ресурсы 5%-дан асып көрген емес. Ал біздің инновациялық оқыту әдістемеміздің талабына салсақ, онда шамамен екі-екі жарым ұрпақ ауысқаннан кейін (әрқайсысы 30 жылдан), еліміздегі халық 100% инновациялық-интеллектуалдық тұлғаға айналмақшы. Міне, фантастика мен фанатиканың «құдіреті» қандай! Мұның қасында енді 20 жылда коммунизмге жетеміз деген хрущевтік жел сөз де жіп есе алмайды. Осыдан кейін «100%-дық шығармашылдық» ұмтылысы (идея деуге қимайсың) нәтижесіз бос әурешілік, құрғақ қиял екенін тағы да біреулерге дәлелдей түсу керек пе? Рас, адам бар жерде фантазиялық нәтижелер болмай қалмайды. Елімізді сүйсіндіретін, әлемді таңғалдыратын ғажап дарынды тұлғалар Қазақстаннан, қазақтың өзінен де шықпайды деп ешкім де айтпайды. Қазірдің өзінде де аса білімді, кәсіби білікті адамдар ғылымда, өнеркәсіп пен өндірісте, тіпті шенеуніктердің ішінде де жоқ емес. Бірақ саны мен сапасы жағынан қоғамды алдыға «сүйреп» әкетерліктей әлуеті жоқ. Математика ғылымының тілімен сипаттама берсек, «нөлге ұмтылатын», «айтуға тұрмайтын аз шама». Бірақ ессіз елікпе айғай-сүреңнен бас тартып, парасатты пайым мен ақылға салып әрекет етсек, кері шегінбей, ілгерілеу жолымен, бір кезде біз де АҚШ-тық 5%-ға жететін боламыз. Қазақтар да жапондықтар секілді дарынды, ал қазақстандықтар бабы келіссе, еңбекшіл халық екені де бұған үміт арттырады. Бұл мақсатқа жету үшін, ештен кеш жақсы дегендей, әлі де болса жаппай (100%-дық) инновациялық-шығармашылық сүргінді тоқтатып, шын мәніндегі дарынды жеткіншектер мен жастарды таба, таңдай және бейіміне қарай кәсіби біліктілік пен шығармашылдыққа шын ниетімізбен (өтірік көзбояушылықпен емес) дайындауды қолға алмақ керек. Тегінде, оқытудың ең басты және бірінші кезекті мақсаты да, міндеті де – шәкіртке толық ақпараттық білім беру. Қалғанының бәрі, оның ішінде ізденіс пен шығармашылық та – содан кейін. Әйтпесе ақпараттық білімі жоқ шәкіртте қаңғып жүрген қайдағы шығармашылық? Ал қалған қалың көпшілік өз ісінің білікті маманы болсын, ол үшін өзі қалаған кәсіппен, ілім-білім, ғылым саласының теориялық негіздерін минимум деңгейде, практикалық ақпараттарын алгоритмдік максимумға дейін біртіндеп меңгеруі тиіс. Әйтпесе екі қоянды қатар қуып, біреуіне де жете алмаған ақымақ аңшыға ұқсаймыз.
Сонымен 100%-дық (жаппай) инновациялық-шығармашылдық тұжырымдамасының пайдасы (эффектісі) үмітті ақтамайтын, еңбекті төлемейтін болмашы аз шама (0,00…%) екенін түсіндіруге тырыстық. Алайда, бұл тәсілдің (оны өздері «методика» деп атайды) ең жаманы – пацдасының елеуге тұрмайтын аздығында ғана емес, зиянының орны толмастай көптігі мен зорлығында. Солардың кейбірін ғана саусақ бүгіп санап көрейік. 1) Жоғарыда айтқанымдай, мүмкіндігі шектеулі адам баласына шексіз көп, ауыр талаптарды қоя берген кезде, ол адам (оқушы да, мұғалім де) екі түрлі жағдайдың біріне ұшырайды: барынша тыраштанып, тырысып баққандары денсаулықтарынан айырылады (бір бұзылған денсаулық қайтадан қалпына келмейді), көпшілігі арбадан бұзылған атқа ұқсап, артқа жүреді: мұғалім оқытпайды, оқушы оқымайды.
2) Осыдан кейін көзбояушылық басталады, мұғалім журнал мен аттестатқа бағаны өтірік қояды. Кеңес дәуірінде «үштік» баға «тегін» қойылатын, өйткені ол кезде пара беру «дәстүрге» айналмаған, заңға енбеген, әрі мұғалім «құлағым тыныш болсын» деп, «нөлдің» орнына «үшті» қоя салатын. Ал қазіргі «алтын нарықтың» заманында тегін баға деген жоқ, ол «пара» деп аталатын жолмен сатылады және сатып алынады. Сөйтіп, бала ата-анасының «қамқорлығы арқасында», бас ауыртпай-ақ, ештеме білмей-ақ «4», «5» деген бағаларды ала береді. Соның аяғы, спорттағы «допинг дауы» секілді алтын медальдің де «көрінбейтін» жағы ҰБТ кезінде ашылып қалатынын телеарналардағы «Жаңалықтар» хабарынан-ақ біліп жатамыз.
3) Осылайша, тұтастай алғанда, елдің интеллектуалдық потенциалы артудың орнына кеми береді. Ал бұл – төзуге болмайтын, тревогалық жағдай! Егер бұл «үрдіске» тосқауыл қоймасақ, бір кездері қараңғылықтың қапас түнегіне бататын күн де алыста болмайды. Әрине, ғылымда, өмірдің басқа да салаларында және ҰБТ-да да үздік дарынын көрсетіп жүрген адамдардың бар екені жоғарыдағы тұжырымды жоққа шығара алмайды. Дәлелі 75 (кемінде 70) пайызға жетпейтін жекелеген фактілер әр уақытта болады, бірақ 5 пайыздық фактімен 95 пайыздық ақиқатты жойып немесе жоғалтып жіберу мүмкін емес. Сөйтіп, шектеусіз талап қою тенденциясы адамды (өз кезегінде мұғалім мен оқушыны) адамдық пен шындық жолынан алыстатып, алдамшылық пен өтіріктің сүрлеуіне түсуіне себепші болады. 4) «Сүтпен кірген сүйекпен кетеді» дегендей, жалған жол адамның одан кейінгі де өмір сүру тәсіліне айналып кетсе, сонда біздің «шексіз талап» теориясын практикаға ендіруден табатын пайдамыз көп пе, әлде шегетін зиянымыз өлшеусіз бе? Ұлы Абайдың өзі «Шектеулі мен шектеусізді біле алмайсың» дегенде, тек Алланы танудың күрделілігін ғана емес, адам қабілеті мен мүмкіндігінің өлшеулі екенін де меңзеп айтқан жоқ па, әлде?
ХХІ ғасыр адамын (оқушы мен студентті де) «ғылыми жоба» деген тіркеспен таңдандыра алмайсыз. Бұл оқу үрдісінің «ажырамас бөлігіне» айналғалы қашан. Тегінде, түбін қуып барсаң, бұл да жаңалық емес. Кеңес кезінде «шығарма» деп атап, дәл қазіргідей байқауларда бақ сынасатын. Егер осы «жобаларға» қойылатын талаптарға зер салсаңыз, оның әрқайсысы бір-бір диссертация деп айтуға болады. Тек жобаның диссертациядан көлемі, ауқымы шағындау болуы мүмкін. Өйткені, мұнда да жаңалық ашу – басты талаптың бірі. Мейлі ғой, неге ашпасқа. Ашатындар да, қорғайтындар да табылар. Және оқушылар мен студенттерді соған, шығармашылыққа баулу, талпындыру, жетелеу керек те. Парадокс жобаның өзінде емес, сыныптағы 25, мектептегі 1500 оқушының бәрі түгел (берісі 3-4 сыныптан бастап) жоба қорғауға тиісті, міндетті болатындығында. «Баға керек болса – жоба қорға!». Ал мұның соңы көзбояушы өтірікке барып ұласатынын жоғарыда айттым. Осы талап бойынша, мысалы, 4 сыныпта оқитын қыз бала архитектура саласынан жаңалық «ашады», ал 10 сынып оқушысы «Адамзаттың әлемдік проблемалары» («Глобальные проблемы человечества») тақырыбын «қорғайды», әрине, ол да «жаңалық» ашып. Өйткені, белгілі нәрселерді баяндап қою – шығармашылыққа да, инновацияға да жатпайтыны түсінікті. Сөйтіп, әрбір оқушы мен студенттен ең кемі Нъютон, әйтпесе Эйнштейн жасамақпыз. Айтпақшы, сонау ХVIII- XX ғасырларда өмір сүрген бұлар да – бүгінге өлшем емес. ХХІ ғасырдың шәкірттері олармен «шектелмеуі» тиіс. Адам қызығарлық, бірақ жан шошырлық жағдай! Егер оқушы (студент) жоба қорғамаса, тиісті бағасын ала алмайды, яғни мемлекеттің қаржысын да ақтамайды деген сөз. Мұның соңы оқудан шығып қалуға, қаржыны қайтаруға, т.б. жағдайларға апаруы, оған ұшыраған жас адам ауыр моральдық, психологиялық, әлеуметтік зардаптар тартуы мүмкін. Білім ордаларында коррупцияға жол ашатын бір себеп те осы.
Қазір «жоба» деген мұғалімдер ішіндегі білімі жоқ, жалқауларына «таптырмайтын баспана» (убежище) болып алғандай. Олар шәкіртке білім берудің орнына күнделікті үйіп-төгіп тапсырма және жоба тақырыптарын берумен шектеледі. Сол тапсырма мен жобаларға қойған бағалар арқылы оқушының әлі алмаған, өзі бермеген «білімін» тексереді. Сөйтіп, «жұмыс істеген» түр көрсетеді. Егер әр бала бір пәннен жылына бір жобадан қорғауға тиіс болса, онда барлығы неше жоба қорғауы керек екенін есептеу қиын емес. Әр жобаны орта есеппен 30 беттен деп қойыңыз. Оның қосымша сызбалары, кесте, карталары, т.б. болуы мүмкін. Ал үй тапсырмасына келер болсақ, күн сайын 5-6 пәннің әрқайсысынан 20 шақты немесе 50-60 тапсырма орындауға мәжбүр болатыны сирек емес. Кейбір реттерде 20-30 бетті бір-ақ «тапсырмаға» береді. Әншейінде педагогика талабына «қатаң» қарайтын ұстаздар күніне 2 сұрақтан артық беруге болмайтынын «ұмыта» қалады. Демалыс күнге тапсырма берілмеуге тиіс болса, керісінше, «ертең демалыс, уақыттарың бар» деп, тапсырманы әдеттегіден де көбейтіп беретіндер бар. Осылайша тұлпардан есек, сұңқардан көкек жасау оп-оңай.
Бұл неге осылай болып жатыр? Бұған білім саласының менеджерлері «Дамыған елдерде сондай» деп қысқа жауап береді, бірақ ол жақта нақты қалай екенін ешқайсысы түсіндіре алмайды. Сонда қалай, біз біреуге ілеспесек, өз бетімізбен жүре алмаймыз ба? Екіншіден, біздің сол менеджерлеріміз білім алу дегеннің не екенін білмейтін адамдарға ұқсайды. Оларша әр бала барлық пәннен ғұлама болуы және әр пәндегі құртша жыбырлап, құмырсқаша қаптаған формула, ереже, кесте және басқаларының бәрін өз атын білгендей мүлтіксіз, мүдіріссіз білуге тиісті. Солардың бәрі ҰБТ-ның тест сұрақтарында жазулы тұр! Олай болмаған күнде мектепті бітіре алмайды, жоғары оқу орнына түсе алмайды. Ау, онда дені дұрыс сөйлем құрап жаза алмайтын қаптаған «профессорлар» мен өз мамандығы бойынша жұмыс істей алмайтын «дипломгерлер» қайдан шығып жатыр? Әрине, кез келген салада барлық уақытта дүмше молдалар шықпай қалмайды. Әйтсе де, ең басты себебі – шамадан тыс көпті талап еткен жерде азға да орын қалмайтындығында, «екі кеменің құйрығын ұстаған суға кетеді» десек, біз шәкірттерімізден бірден он шақты кемені жүргізуді талап етеміз.
Мен бұл жерде әр шәкірт тек бір ғана пәнді оқысын, басқасы керек емес деп отырған жоқпын. «Қалауын тапса, қар жанады» дегендей, әркімнің қабілеті мен бейімін жетілдіруге баса назар аударған – оны бесаспап ғұлама етуден әлдеқайда тиімді де нәтижелі болмақ. Сурет салған дарынды бала математиканы өзіне керекті деңгейде білсе жеткілікті, ал химиядан не физикадан жоба қорғамағаны үшін оның арына тию не кейін қалаған мамандығына түсуіне, керекті бағасын алуына кедергі болатындай жағдай тудыру – ауыр қиянат. Болашақ дәрігер үшін оның Архимед теоремасын келтіріп шығара алмағаны кесір тигізбеуі тиіс. Ал бізде тигізеді! Өйткені, оқытылатын барлық пәннен жоғары баға алмаса, оның аттестатына не дипломына да «кір» түседі. Министрліктен бастап мектеп мұғаліміне дейін қалыптасқан түсінік осындай. «Бәрін білуі керек, әйтпесе білмей қалады» дейді олар. Әрине, қазіргі түсінік пен талап бойынша, бала бәрін білмесе, шынында да «білмей қалады». Сонда қалай, Фарадей заңын түсіндіріп бере алмағаны үшін тарихшы ғалымның профессор атағын алып тастау керек пе? Қыруар әкімдер, министрлер, жоғары шенеуніктер солардың біреуін де білмей-ақ ел басқарып жүрген жоқ па. Әлде болашақта бауырымен жорғалаушылар тобына кіретін жәндіктерді түгел түстеп атап бере алмаған адам энергетика министрі бола алмай ма?
Сонымен, мен не айтқалы отырмын? Балаға бәрін үйретуге де, оған ғылыми жоба қорғатуға да менің ешбір қарсылығым жоқ. Ғасырлар бойы сыннан өткен оқулықтар мен бағдарламалардың мазмұнына да, қазіргідей пәндік жүйемен оқыту дәстүріне де қарсы емеспін. Менің айтпағым: мұғалім оқушыға тапсырма емес, білім берсін; ал ғылыми жоба ерікті (міндетті емес) және көзбояушылықсыз әрі оны қорғамаған оқушылардың ар-намысы мен болашағына нұқсан тигізбейтіндей болсын. Оқу орындары инновациялық-шығармашылық орталық емес, ғылыми ақпараттық орталық болсын. Ғылым мен техника, технологияның авангардтарын (қазіргі тілмен айтқанда, жоғары дамып жетілген «инновациялық-интеллектуалдық тұлғаны»), арнайы мемлекеттік бағдарлама бойынша, мектеп пен университет шәкірттері ішінен және қандай да бір коррупциямен былғанбаған таза жолмен дайындау қажет. Балаға (оқушы мен студентке) бұрынғыдай және қазіргідей бәрін үйретіп, егжей-тегжейлі түсіндірген жөн, бірақ оның білімін тексергенде, әйтеуір бір кезде естен шығып қалатын цифрлар мен формулаларды тақылдатып айтып беруін емес, дүниетанымының дұрыс қалыптасуын бағдарға алмақ лазым. Ал қазіргідей «бәрін білдіру» кезеңінің көптеген шәкірттерінде не дұрыс қалыптасқан ғылыми дүниетаным жоқ, не іргелі кәсіби білім жоқ. Кәнігі аңшы екі қоянды қатар қумас болар. Бәлкім, біреулер айтар: сіз жоқтан проблема жасап отырсыз, шәкірттің қалауы мен қабілетіне ешкім зорлық жасамайды деп. Бірақ іс жүзінде олай емес, мектеп түгіл, белгілі бір мамандыққа, кәсіпке үйретуге тиіс университеттердің өзінде студенттің уақыты мен күш-жігерінің көп бөлігі сол мамандық пен кәсіпке тікелей қатысы жоқ ақпараттарды «итшілеп» іздеумен өтеді, өйткені ұстаз ол ақпараттарды ең болмаса өзі айтып түсіндірмейді, бар болғаны: «табыңдар, біліңдер, тексеремін» дейді. Сөйтіп, мектепте де, университетте де ұстаз білім беруші де, үйретуші де емес, тек тексерушінің ролін атқарады. Дұрысында, ұстаз адамның негізгі міндеті – тексеру емес, шәкіртке білім ақпараттарын беру және сол арқылы оның дүниетанымын да қалыптастыруға тиіс. Қазіргі мұғалімдердің көпшілігі ұстаздан гөрі инспектор-полицейге ұқсайды. Кейбір мұғалімдер: біз оқушыға бәрін айтып бермеуіміз керек, олар өздері ізденіп табуға тиіс дейтін көрінеді. Онда, жалпы, мектептің, сабақтың керегі не? Оқу ордаларының басты миссиясы – шәкіртке жалпы дүниетанымдық және кәсіби ақпараттық білім беру болса керек. Ал бұл мақсат «шығармашылық білім беру» желеуімен, кемінде 70% желге ұшып кететінін соңғы жарты ғасырды айтпағанда, берісі ширек ғасырлық тәжірибе дәлелдеп берді.
Қазіргі қиын проблеманың бірі – баланың білімін бағалауға қатысты. Бағалаудың балдық және пайыздық жүйелері – біріне-бірі баламалы. 100 пайызды 5 балға бөлсеңіз, әр балға 20%-дан келеді. Сонда: 0 балға – 0 пайыз, 1 балға 20%, 2 балға – 40%, 3 балға – 60%, 4 балға – 80%, 5 балға 100% сәйкес келеді, және бұл салыстыру қай жағынан болса да дұрыс әрі әділетті. Осы кесте бойынша бағдарламалық білімнің 60%-ынан төменгі деңгей – қанағаттанарлық емес. Ондайлар жоғары оқу орнына да қабылданбайды. Алайда, шынтуайттап келгенде, бағдарламалық білімнің 10%-ын меңгерудің өзі де оңай емес, ол үшін сонша ақпаратты білу керек болады, ал «2» деген бағаға қол жеткізу үшін – 40%! Мен алтын медаль мен қызыл диплом иегерлерінің өзі осыншама (40%) ақпаратты нақты білетініне күмәнмен қараймын. Мұны өмір тәжірибесі де дәлелдейді. Соған қарамастан, көптеген адамдар 10 пайыздан аспайтын біліммен-ақ «талай жерге» барып жатады. Бұдан адамның білімін өлшеу мен бағалау проблемасы оны беру мен алудан да күрделі екені көрінеді. Дәнекерлеуші (сварщик) екенсің – жақсылап дәнекерлей біл, оған қоса дәнекерлеудің химиялық, физикалық негіздері туралы жалпы түсінігің болса жетеді, ал мұны нақты білу – осы саланың инженерлерінің міндеті. Бірақ бізде болашақ дәнекерлеушіден металдың химиялық, физикалық қасиеттері туралы, оған қоса география пәнінің мұғалімі атмосфера, литосфера, биосфераның өзара ықпалдастығы жөнінде ғылыми жоба қорғауды талап етеді, мұның бәрін қорғамаса, ол байғұс қолына бір жапырақ куәлігін ала алмайтындай жағдай жасалып қойылған. Сонымен кәсіптік-техникалық колледждің оқушысынан «энциклопедист-профессор» жасап шығарғысы келетіндей болады.