ТАРИХТЫ ҚЫЗЫЛ ТІЛМЕН ЖАЗЫП, ӨТКЕН ЗАМАННАН КЕК АЛА АЛМАЙСЫҢ
Халықты алып бәйтерекпен салыстырар болсақ, онда тарих сол бәйтеректің тамыры іспетті. Демек, осынау ұғым аясы тірі ағзаның болмысына келеді. Неғұрлым мықты әрі ұзақ өмір сүру кепілі тамырдың тереңге тартуымен қатар, нәр алатын жағдайлар да ескерілуі керек. Дәл осы тұрғыдан келгенде ел тарихы қалай жазылады? Тарих саласы неліктен қайшылықты пікірлерге толы? Бұл тақылеттес сұрақтарға жауап берген тарих ғылымының докторы, профессор, Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтының директоры Хангелді Әбжанов ұстамды көзқарас қана ақиқатқа апаратынын ескертетіндей.
Хангелді Әбжанов,
Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтының директоры
– Ақын Олжас Сүлейменов «Жылнамаларда халық тарихының тек драмалық сәттері, соғыстар ғана қамтылады. Бейбітшілік тарих жадында ұзақ сақталмайды» деп айтқан болатын. Сіз бұған келісесіз бе? Тәуелсіз еліміздің тарихы қалай жазылуда?
– Жылнаманы орыстар «летопись» дейді. Бізде ондай жылнамалар жазылған жоқ. Бұл жерде мынаны анықтап алуымыз керек. Біз тарихшылар жылнама деп деректі айтамыз. Әрине, тарих ғылымы дерек бар жерде ғана жазылады. Дерек жоқ болса ол жерде тарихшылар сөйлей алмайды. Жылнама дегенді тарихи оқиғаның, үдерістің, құбылыстың дерегі ретінде қабылдап отырмыз. Бірақ бұл жылнама қай елде жазылды, Қазақстанның тарихына байланысты Қазақ елінде дүниеге келген бе? Әлде Қазақстанға қатысты оқиғаға Ресейдің көзімен қарады ма? Қытайдың көзімен қарады ма? Бұлардың айырмашылығы өте жоғары. Демек, біз тарихи деректердің қай уақытта, қай елде, қандай мүддемен жарық көргенін, дүниеге келгенін, жазылғанын қаперден шығармауымыз керек. Соны ескере отырып, оның беретін ақпараты ақиқат па, ақиқаттан бұрмалау ма, осыны пайымдай білуіміз қажет. Жылнама деген біздің тілімізде бар сөз. Бірақ қазақ арасында жылнама жазған ешкім жоқ қой. Бізде батырлар жыры болды, шежіре болды, тарихи аңыз-әңгімелер болғанымен арнайы жылнама жазып отырған адам болған жоқ. Жылнаманың орыс жерінде жазылғанын білеміз, қытайда жазылғанын білеміз. Оларда Қазақстанға қатысты оқиғалар болса оны толығымен пайдалануымыз керек.
Ал соғыс, революция, басқа да ірі оқиғалар оған дейінгі қайшылықтардың шешілген сәті. Әрине, қайшылықтар шешілген сәтке көп адамдар мән береді, соны түсінгісі келеді. Ал оған дейінгі қайшылықтар көрінбей, жинақталып жатқанда оларды байқамай да қалуымыз мүмкін. Демек, революциялар, соғыстар, тағы да басқалардың ерекше айтылатыны оның ерекше оқиға екендігінде. Дегенмен, тарихшы ғалымдар осы үлкен оқиғаның пісіп жетілуі оған дейін болғанын ешқашан да жоққа шығарған емес. Айталық, кешегі кеңестік заманда 1917 жылғы революцияны тарихшылар қашан да 1914 жылғы соғыспен, 1916 жылғы көтеріліспен, алдындағы болған оқиғалармен байланыстырып қарап отырды. Мұндай тарихилық принципі тарих ғылымынан түсіп қалған жоқ. Ал ірі оқиға болғандықтан, әрине, тура сол жылға, сол оқиғаға байланысты көп әңгіме құрылып, көп кітап шығып, көп талдау жасалады. Ол түсінікті жайт. Өйткені, тарихтың өзі бір сәтте жүзеге асады да, одан кейін оның нәтижесін көру, дұрыс-бұрыстығын анықтау сияқты үдерістер жүре береді.
– Газет-журнал, телевидение, әлеуметтік желілерде болсын ең көп талқыға түсетін мәселелердің бірі осы тарихқа қатысты болып отыр. Оның себебі неде?
– Оның себебі меніңше былай. Математика, физика, химия сынды дәл ғылым бар. Онда белгілі бір формуламен, заңдылықтармен түсіндіріледі. Ал тарих ғылымында әркімнің өз көзқарасы бар. Оқиға біреу. Соған мыңдаған адам мыңдаған түрлі көзқарасын айтады. Мінеки, осындай пікір алуандығы болғандықтан тарихта мынау дұрыс екен, анау қате екен деп оның ақ-қарасын айырып жату қиындау. Былтыр 1916 жылғы көтерілістің 100 жылдығы, биыл революцияның 100 жылдығы болып жатыр. Осыған байланысты қаншама дерек бар. Оқиғаларды әр қырынан көрсеткен қанша мәлімет бар. Мұның бәрі бір оқиғаға әр адамның өз биігінен келетіндігін көрсетеді. Біреу бұған агроном ретінде, келесі біреу дәрігер ретінде қарайды, біреу мұғалім ретінде қарайды, енді біреу қарапайым еңбек адамы ретінде қарайды. Мен өз басым бұл жерде пікір алуандығы көрініп тұр деп ойлаймын. Бұл дұрыс. Дегенмен, соңғы сөзді тарихшы ғалым айтуы керек. Тарихшы ғалымның айтқаны, жазғаны, жүйелегені түптің түбінде бірінші орында тұруға тиіс. Бәрі бірдей тарихшы сияқты сөйлей береді. Дегенмен, мектеп оқулығында, жоғары оқу орындарында тарихшылардың жазғаны, зерделегені бірінші кезекте оқытылып, сол кәдеге жарау керек.
– Жалпы, жұрт журналистерді тарихты қазбалайды деп жатады. Журналистер ғана емес, жазушылардың да тарихқа жиі қалам тербегендігінің куәсіміз. Бұл біздің өз тарихымызды білуге белсенді ұлт екендігімізді аңғарта ма?
– Қазір әбден мойындалған ақиқат, біріншіден, қазақ халқының өзі тарихшыл халық екендігі, екіншіден, тарихқа келгенде біздің халқымыздың өте белсенді позицияда тұратындығы. Бұл екеуін жоққа шығара алмаймыз. Бірақ тарихты тек қана тарихшы зерттесін, тарихшы айтсын деуге негіз жоқ. Журналистердің, тарихшылардың, тағы да басқа маман иелерінің тарихи тақырыпқа барып жазған шығармалары, түсірген кинолары, сахналаған спектакльдері біздің ортақ шаруамызға қосылған үлес. Бұны жоққа шығара алмайсыз. Солай болуы да керек. Бірақ әркім өзінің кәсібінің биігінен қарайды. Осылардың арасындағы айырмашылықты көре білуіміз керек. Мәселен, жазушының фантазиясы, өзінің ойынан шығарған кейіпкерлері болады. Ол айталық «Абай жолы» романында да бар, ол «Көшпенділер» романында да, «Қызыл жебе» романында да кездеседі. Жазушының кәсібінде бұл заңды құбылыс. Тұтастай алғанда бұл шығармалар, әрине, тарихи оқиғаны, тарихи тәжірибені, тағылымды айта алды. Сонысымен ол біздің оқырмандарымыздың санасын тәрбиеледі, жүрегіне әсер етіп, құрметке бөленді. Егер қалың оқырманның көңілінен шықпаса бұл кітаптар осындай абыройлы, беделді мәртебеге ие болмас еді. Осы кітаптарға деген сұраныстың жоғарылығының өзі шығарма деңгейінің биік екендігін көрсетіп отыр. Ілияс Есенберлиннің «Көшпенділер» романы Қазақ хандығына байланысты зерттеулерге ресми болмаса да, идеологиялық шектеу бар кезеңде жазылды. Осынысымен құнды дүние. Ол уақытта тарихшыларды мәжбүрлейтін. Сен бірінші кезекте социализм дәуірін жаз, тап күресін жаз, пролетариат қозғалысын жаз дейтін. Міне, сол заманның өзінде орта ғасырды, оның ішінде XV ғасырдағы Қазақ хандығының тарихын жазу жазушының үлкен ерлігі. Шығармашылық ерлігі, жазушылық ерлігі.
– Ұлыбритания елінің әйгілі жазушысы Томас Карлейль «Әлем тарихы – бұл ұлы адамдардың өмірбаяны» дейді. Сіз бұған не айта аласыз?
– Мен тарихты ұлы адамдардың әрекетінің нәтижесі деп қана қарамаймын. Мен тарихты үш күштің әрекетінің жер бетіндегі тарихи оқиғаларды анықтай алатынының факторы деп ұғамын. Олар: біріншіден, тарихты жасайтын – халық, екіншіден, тарихты жасайтын – тұлға, үшіншіден, тарихты жасайтын – билік. Ал осы үшеуінен екеуін алып тастап, тек ұлы тұлғаларды ғана қалдырсақ, онда біз тарихымызды тым жүдетіп аламыз. Онда халықтың тарихтағы орнын бекерлейміз, сонда билік не үшін керек деген сұрақ туады. Айталық, тәуелсіз Қазақстанда Астана салынды. Ол үлкен жетістігіміз әрі мақтанышымыз. Соны салған қара халық қой. Жұмысшылар, құрылысшылар, жүргізушілер секілді қарапайым ғана еңбек адамдары күшімен Астана тұрғызылды. Кешегі Ұлы Отан соғысын алып қарайық. Жауды кім жеңді? Солдаттың ерлігі жеңді. Маршал Жуковтың «Воспоминания и размышления» деген кітабының бірінші бетіне «Еңбегімді совет солдатына арнаймын» деп жазып қойған. Бұл да тарихта халықтың орнын мойындауымыз. Ал енді билікке келейік. Біздің тарихымызда тың игеру, репрессия, ашаршылық болды. Семейде сынақ айлағы салынды. Мұның бәрін дүниеге әкелген билік қой. Егер Байқоңырды саламын, тыңды игеремін, Семейде сынақ айлағын ашамын деген биліктің ресми шешімі болмаса олар салынбас еді. Оны біз қазақ биліктен сұрап алған жоқпыз. Биліктің өзінің шешімімен жүзеге асты. Билік өзінің дегенін істетеді. Ал ол қате болды ма, жоқ әлде сұранысқа сай келген шешім болды ма, оны уақыт көрсетеді. Қалай болғанда да тарихтың бағыты, мазмұны, бағдары биліктің де әрекетімен, шешімімен қалыптасатыны ақиқат. Сол себепті жалғыз тұлғаны ғана тарихтың миссиясын атқарады деп қарау тарихымыздың толық кешенді келбетін аша бермейді.
– «Мәдени мұра» бағдарламасының шеңберінде тарихымызға қатысты жәдігерлер қайта қалпына келтіріліп, өзімізге қайтарылып жатыр. Аталмыш жоба осы саланың дамуына бағытталған ауқымды бағдарлама болғандықтан, оның жұмысы мен нәтижесіне қандай баға бересіз?
– «Мәдени мұра» бағдарламасы бұл біздің тәуелсіздік тұсындағы тарихымыздың тамаша бір жарқын жетістігі. «Мәдени мұраның» қорытындысына байланысты сегіз ерекше сәтті айта аламын. Біріншіден, «Мәдени мұра» бұл тәуелсіздігіміздің салтанатты шеруі. Бұрын кеңестік заманда мұндай қадамға барған да жоқпыз, барамын деген ой да болған жоқ. Сол себепті «Мәдени мұра» тәуелсіздігіміздің салтанатты сәті. Екіншіден, бұл біздің Елбасымыздың шын мағынасында көреген екендігін айғақтайтын тағы бір дәлел. «Мәдени мұраны» бастаған да, оған бағыт-бағдар берген де Елбасымыз. Егер ол кісінің көрегендігі болмаса, бұл бағдарлама дүниеге келмес еді. Үшіншіден, «Мәдени мұра» біздің ғалымдарымыз, мамандарымыз әлемдік деңгейде жұмыс істей алатындығын көрсетті. Біз қазір бәсекеге қабілетті отыз елдің қатарына кірсек деп жүрміз. Міне, сондай әлеует бар екендігін, мамандарымыздың әлемдік деңгейде жұмыс істей алатындығын «Мәдени мұра» көрсетіп берді. Өйткені, ЮНЕСКО-ның өзі «Мәдени мұра» бағдарламасын теңдессіз іс деп бағалап отыр. Төртіншіден, «Мәдени мұра» бағдарламасы арқылы біз әлемде өзіміздің орнымыз, өзіміздің іскерлігіміз, өзіміздің бағыт-бағдарымыздың бар екендігін тиянақтай алдық. Бұл қазақстандық туынды. Қазақстанда жасалған деген мақтаныш бар ғой. Міне, мұның Қазақстанда жасалған екендігін көрсетті. Әлемдік саясаткерлер де, мамандар да бұны мойындап, таныды. Бесіншіден, «Мәдени мұра» бағдарламасы қазіргі көп айтатын патриотизмді, ұлттық идеяны қалыптастыруға, жүзеге асыруға мүмкіндік беретін үлкен бір берік негіз қалап берді. Айталық, «Бабалар сөзінің» 100 томдығы шықты. Ондағы шығармалар соны оқыған адамның бойына жігер мен мақтаныш ұялатады. Ол «Мәдени мұра» бағдарламасы бойынша жүзеге асқан істердің барлығында көрініп тұр. Алтыншыдан, «Мәдени мұраның» жүзеге асуы мәдениетке сарқынды қаржы бөлу деген кеңестік дерттің келмеске кеткенін көрсетті. Өйткені, «Мәдени мұраны» жүзеге асыру үшін миллиардтаған теңге қаражат бөлінді. Ал кеңестік заманда, патша заманында да мәдениетке мұндай мол қаржы бөлген жағдай болған емес. Демек, біздің кеңестік сырқаттыжеңгеніміз осы «Мәдени мұра» арқылы дәлелденді. Жетіншіден, қазір әлемді жаһандану жайлап жатыр. Жаһандану халықтарды мидай араластырып, әрбір халықтың өзіне тән қадір-қасиетін жойып жіберу қаупіне алып келді. Біздің елімізде жүзеге асқан «Мәдени мұра» қазақты қазақ қалпында сақтап қалуға мүмкіншілік беретін сәт. Бұл да «Мәдени мұраның» біз үшін керемет нәтижесі. Сегізіншіден, «Мәдени мұраны» кеңестік заманда өскен, оқыған буын жүзеге асырды. Енді тәуелсіздік тұсында өскен, оқыған буын осы эстафетаны жалғастырып алып кетуі керек. Сонда «Мәдени мұра» өзінің ең басты міндетін атқарған болады. Бұл жас ұрпақ үшін, болашақ үшін жасалынып жатыр. Сол ұрпақ тура осындай ірі, қабырғалы істі қолға алса, бұл ол кезде «Мәдени мұра» деп емес, басқаша да аталуы мүмкін, сонда аға ұрпақтың еңбегінің ақталғаны. Бұл «Мәдени мұрадан» да бір мысқал кемдігі жоқ жетістік болар еді.
– Сіз өзіңіз тарих институтының директоры болғандықтан, қарамағыңызда көптеген тарихшылар жұмыс істейді. Олар қазақ елі тарихына жаңа тарихи көзқарас тұрғысында қаншалықты зерттеу еңбек жүргізе алуда деп ойлайсыз?
– Біздің «Ш.Уәлиханов атындағы тарих және этнология институты» жетпіс жылдық тарихы бар институт. Кезінде бұл институтта халықтың аяулы ұлдары Ә.Марғұлан, Е.Бекмаханов, Х.Арғынбаев сияқты іргелі ғалымдар еңбек етті. Олардың дәстүрі сақталып отыр. Біз күні бүгінге дейін олардың еңбектерін ауық-ауық жариялаудамыз. Айталық, Ә.Марғұланның он үш томдығын, М.Қозыбаевтың екі томдығын, Р.Сүлейменовтың екі томдығын, Б.Төлепбаевтың бір томдығын, осы институтта өмір бойы еңбек еткен Григорий Дахшлейгер деген үлкен ғалымымыз болған, оның да еңбегін, К.Нұрпейісовтің еңбектерін жарияладық. Демек, біз осы институттың іргесін қалап, Қазақстанның ұлттық тарихын қалыптастырған тұлғаларға лайықты құрмет көрсетіп, солардың дәстүрін әрі қарай жалғастырсақ деп отырмыз. Ал енді сол дәстүрді жалғастыратын ғалымдарымыз да баршылық. Этнография жағында Серік Әжіғали деген жігітіміз бар. Ол ескерткіштанумен айналысып, Қазақстанның батыс өңіріндегі ескерткіштердің қыр-сырын ашып берді. «Көшпелілер архитектурасы» деген үлкен еңбегін жазды. Кезінде көшпелілерде түк жоқ деді. Бұл көшпелілердің де архитектурасы бар, руханияты бар екенін дәлелдеген үлкен еңбек болды. Этнография саласында Ахмет Тоқтабай деген ғалымымыз бар. Оның осыдан алты, жеті жыл бұрын жариялаған «Қазақ жылқысының тарихы» атты еңбегін түріктер өз тілінде басып шығарып, ал «Қазақ тазысы» деген еңбегі қазақ, орыс, ағылшын тілдерінде жарияланды. Бұл да біздің ұлттық тарих ғылымына қосылған сүбелі үлес. Орта ғасырлар тарихымен айналысып жүрген ғалымдарымыз бар. Қанат Өскенбай деген ғалымымыз Қазанда Алтын Орда тарихына байланысты үлкен монографиясын жариялады. Нұрлан Атығаев деген ғалымымыз Қазақ хандығының тарихына байланысты зерттеуін былтыр Қазақ хандығының бес жүз елу жылдығына арнап жарыққа шығарды. Бүгінде бұл еңбектер ғалымдар арасынан үлкен құрмет тауып, өзінің ғұмырын жалғастырып келе жатыр. Кеңес дәуіріне келсек, Ұлы Отан соғысына, репрессияға байланысты Қайдар Алдажұманов деген ағамыздың еңбектері жарияланды. Айжамал Құдайбергенова сынды демографиялық үдерістерді зерттеген ғалымымыз бар. Біздің ғалымдарымыз Отан тарихының, Қазақстан тарихының сақ дәуірінен бастап, күні бүгінге дейінгі кезеңін жаңа деректермен жаңаша ойлау негізінде жазып, оқырмандарға ұсынып келеді. Олардың жазған оқулықтары мектептерде қолданылуда. Ең ірі жетістік деп Қазақстан тарихының бес томдығын жаңадан жариялауды айтқан болар едім. 2010 жылы Қазақстан тарихының бес томдық көлемінде академиялық бағыты жарық көрді. Бұл бүгінгі күні Отанымыздың тарихын жаңаша пайымдаған, жаңаша тұжырымдаған зерттеу болып есептеледі. Жекелеген авторлардың да, бүкіл бір ұжымның да осындай табыстары бар. Осы ұжымның тәуелсіздік тұсындағы тағы бір табысты нәтижесі тарихшы ғалымдардың жаңа буынын дайындағаны. Ғылым кандидаттары, ғылым докторлары осы институтта диссертацияларын қорғап, Қазақстанның түкпір-түкпірінде еңбек етіп жатыр. Бұл да институттың атқарған жұмыстарының бірі екені рас.
– Ғылыми ортада плагиат және ғылыми жаттандылық жиі кездесіп жатады. Мұнымен қалай күресуге болады?
– «Плагиат» деген шетелдің сөзі. Мұны марқұм Ақселеу Сейдімбек «сұғанақтық» деп атайтын. Әрине, ғалым адамға сұғанақтық жараспайтын қылық. Нағыз ғалым, шын ғылымның адамы біреудің еңбегін өзіне теліп кетуді қаперіне де алмайды. Біздің ғалымдарымыздың арасында мұндай жағдай болмады деп айта алмаймын. Атын айтпай-ақ қояйын, бізде де бір-екі азамат болған. Басқаның еңбегін сұғанақтықпен өзінің атына жазып алған. Бірақ олармен біз қазір қоштастық. Олар қазір бізде жұмыс істемейді. Оларға мәселені төтесінен қойдық. Бұл жер сұғанақтықпен ғылым жасайтын жер емес, басқа жақта жұмыс істе деп айттық. Сөйтіп, олар өз жөндеріне кетті. Қазір біздің арамызда жоқ. Көптің арасында жақсы да, жаман да болады дегендей плагиат мәселесі біздің де институтта орын алған еді. Қазір оны арамыздан қудық. Тұтастай алғанда плагиат бұл ғалым еместің тірлігі. Ғалым емес, бірақ ғалым болғысы келген атаққұмар адамның ісі. Шын мағынасындағы ғалым адам ондайға жуықтамайды. Ондаймен ғылым жасаймын деп те ойламайды. Қазақта «Қолың көтере алмайтын шоқпарды беліңе байлама» деген сөз бар. Сол секілді, бұл қолы көтере алмайтын ғылымның шоқпарын беліне байлағандардың әуресі ғой. Біздің ондайлармен әңгімеміз қысқа болды.
– Тарихшы ғалымдарымыз Қазақ тарихына арналған көптеген еңбектер жазды, әлі де жазу үстінде. Олардың құндылығы мен кемшілігі неде? Олар жасаған тұжырымдар шындыққа сәйкес келе ме?
– Тарих ғылымында еңбектерді үш түрлі өлшеммен бағалауға болады.
Біріншісі – ешқандай жаңалығы жоқ, бұрыннан белгілі дүниені қайталап жазған еңбектер, екіншісі – шынымен жаңа тұрғыдан, жаңа идеямен, жаңа тұжырыммен жазылған еңбектер, үшіншісі – ақиқаттан алшақ, тарихтың шындығын шатастыра беретін керексіз еңбектер. Мен өз басым осылай қараймын. Қазір бізде осының үшеуі де бар. Жаңашыл еңбек те, белгіліні қайталау да, сұғанақтықпен жазылған еңбектер де бар. Бірақ басым бөлігі сол белгіліні қайталаумен жүргендер. Айталық, он кітап шықса соның бесеуі – белгіліні қайталау, екеуі – сұғанақтық, үшеуі – жаңашыл еңбек. Демек, бізде әлі де тарих ғылымы саласында жаңашылдық, инновациялық сипаттар көп емес. Бірақ жоқ та емес. Мен соның көп болғанын қалаймын. Мұндай жаңашыл еңбектер археологтарда да, этнографтарда да, деректанушыларда да, тарихнамашыларда да, азаматтық тарихты жазатын ғалымдарда да бар. Бірақ бұдан да көп болғанын, салиқалы бола түскенін қалар едік. Әзірге белгіліні қайталаумен жазылған дүние көп.
– 1986 жылғы Желтоқсан оқиғасының тарихы тарихшылар тарапынан қалай зерттелуде?
– Бұл көтерілісті тарихшыларымыз егжей-тегжейлі зерттеп жазып ұсынды деп айта алмаймын. Кеңес заманында Мәскеуде Исаак Минц деген ғалым жұмыс істеді. Сол Минц 1917 жылғы қазан революциясының тарихын үш томдық қылып жариялады. Осы еңбегі үшін оған Социалистік Еңбек Ері атағы беріліп, Лениндік сыйлықты иеленді. Бізде де Желтоқсан оқиғасын осындай деңгейде зерттеу керек. Біз қазір Желтоқсан оқиғасының деректерін жинаумен айналысып жатырмыз. Жақында Желтоқсан оқиғасына қатысты деректердің тоғызыншы, оныншы томдары жарияланды. Әрине, дерек керек, дерексіз тарих жазылмайды. Дегенмен, содан бері отыз жыл уақыт өтті. Ізі суымай жазылды дегенге жатпайды. Ақыл тоқтатып зерттейтін, осының байыбына баратын уақыт келді. Егер біз құжат Мәскеуде қалып қойды, құжат жоқ деп сылтаурата берсек, оны өмірі жаза алмаймыз. Оған қатысты құжаттар жеткілікті. Тек соған кірісетін адам керек болып тұр. Бұрын кандидаттық, докторлық диссертация қорғап жүруші еді. Сөйтіп, нақты ғылыми мәселе зерттелетін. Қазіргі уақытта үлкен ғылыми еңбек жазуға бөгесін болып тұр. Желтоқсанның тарихы өзінің зерттелуін күтіп тұрған тақырып. Желтоқсан оқиғасы тәуелсіздікті жариялау деңгейінде тұратын оқиға. Оған үлкен жауапкершілікпен келуіміз қажет. Оны әлемдік ірі оқиғалармен салыстыра, шендестіре отырып зерттеуге тиістіміз. Бұл бір күнде бола қалатын дүние емес. Мұндай тарихи оқиға Қытайда да, Индияда да болған. Біз сол әлемдік мемлекеттер тарихымен салыстыра отырып жазсақ, әлемдік тарихқа да ықпал еткенін айта алсақ, онда өзіміздің қадір-қасиетімізді түсінген болып шығамыз. Өйткені, менің өзімнің пайымымша, 1986 жылғы Желтоқсан оқиғасы Кеңестер Одағы деген үлкен империяның іргесін шайқалтты. Содан кейін барып, грузиндер, Балтық бойы, Кавказ бойы антисоветтік қозғалысқа кірісті. Сол империяның шаңырағы ортасына түсті. Осындай ұлы бетбұрысқа әкелген оқиғаны соған лайықты деңгейде жазбай жүргеніміз біздің тарихшыларымызға мін әрі сын.
– Тәуелсіздік алған жылдардың басында академик Манаш Қозыбаевтың басшылығымен бірқатар тарихшыларымыз ҰҚК мұрағатына кіруге рұқсат алған еді. Әйтсе де ол бір себептермен қайта жабылып қалды. Бұл жайлы не айта аласыз?
– ҰҚК мұрағат құжаттарына Манаш Қозыбаевтың уақытында Мәмбет Қойгелді, Талас Омарбеков, Қайдар Алдажұманов сынды ғалымдар кіріп жұмыс істеді. Қазір де жұмыс жүріп жатыр. Мүлдем тоқтап қалды деп айта алмаймыз. Дегенмен, біріншіден, ол мекеме жұрттың бәрі кіріп-шыға беретін мекеме емес. Екіншіден, кейбір біздің азаматтар сондай мекемеден немесе басқа бір жерден көріп қалған, оқып қалған дерегін алады да жалаулатып, оны басқа бір пиғылда қолданып кететін сияқты. Тарих татулыққа, толеранттылыққа, ынтымақтастыққа шақыратын ғылым болуы керек. Тарихты қызыл тілмен жазып, өткен заманнан кек ала алмайсың. Тарих қайта өткеннің кемшілігін, қателігін аша отырып, бүгінгі адамдардың өмірін түзеуге қызмет істеуі керек. Ал бүгінгі адамдардың өмірін одан әрі күрделілендіретін болып, пәле іздеп жазсақ тарихтан не таба аламыз?! Тарихтан тағылым алу керек. Ал бірақ тарихтан өш алам деген болмайды. Бізде осы жағы жетіспей жататын сияқты. Тарихқа кеткен кегімді қайтарамын деген пиғыл болмауы керек. Бізге қайта сол қателіктердің, сол қасіреттердің тағылымын ала отырып, жақсы күндерге барайық деген ниет керек. Осы жағы жетіспей тұр. Ал жаңағы ҰҚК мұрағаты құжатын қазір жұрттың бәріне толық ашып тастай алмайсыз. Оған баратын адамның даярлығы бар ма, имандық қасиеті лайық па, мұның бәрі үлкен мәселе. Бұл жерде сыйлы, еңбегі сіңген азаматтарға қатысты келеңсіз дерек шығып қалуы мүмкін. Соны сылтауратып, ертең ол азаматтың бүкіл еңбегін жоққа шығарып отырсақ не болады? Бұл өзі ақылмен, сабырмен шешетін мәселе. Мен өз басым тап қазір ҰҚК-дағы деректердің барлығын ашып тастау керек дегенге қосыла қоймаймын. Қоғам оған дайын тұруы тиіс. Ол үшін қоғамның пісіп-жетілуі қажет. Бірақ түбінде бәрі ашылады. Әлі ашуымыз тарқамай жатқанда, іштегі қыжыл басылмай тұрғанда оны қолға алып, тіптен қателесіп кетуіміз мүмкін. Бізге сабыр керек. «Сабыр түбі – сары алтын» дейді. Түбінде сабырмен барсақ ештеңеден кеш қалмаймыз. Тарихқа үлкен жауапкершілікпен тарихтың жасампаз әлеуетін жарыққа шығарудың үлгісін көрсеткен тұлға деп өз басым Н.Ә.Назарбаевты айтқан болар едім. Бұл жағымпаздық немесе ұпай жинайын деп айтқан сөзім емес. Шынында да ол кісінің қаламынан туған «Тарих толқынында», «Еуразияның жүрегінде» деген кітаптар тура бүгінгі күннің, болашақтың міндетін шешуге арналған тамаша бір үлгісі деп білемін. Тарихты осындай биікпен, осындай ұстаныммен жазу керек. Оған ұзыннан өшім, қысқадан кегім бар, соның есебін шығарамын деп кірісуге болмайды.
– Әңгімеңізге рахмет! Тарихымызға қосар жаңалығыңыз көп болсын!
Сұхбаттасқан
Нұрлайым БАТЫР.