ҚҰРМАШТЫҢ БҮГІНГІ ҚҰРДАСТАРЫ
Расында, Әуезов – әдебиеттегі өзінше бір әлем. Солай екенін кез келген шығармасын бірінші рет оқып-танысып, екінші рет оқып байқап, үшінші ретінде ой толғай бастайды екенсің. Өз басым дәл осындай күй кешкен оқырманмын. «Көксеректің» экрандағы нұсқасын көргендегі әсер бір басқа да, автордың түпшығармасын оқып шыққандағы әсер өзгеше. Әрине, кинофильмде «Көксерек» авторының шығармадағы шеберлігі толық көлемінде көрінбегенін байқау қиын емес. Себебі, сценарий желісіне сол кезеңдегі қоғамдық оқиғалар көрермен үшін әдемі қиюластырылып берілген.
Ол өзінше тартымды шыққан. Ал менің кітаптағы «Көксеректен» алған әсерім кинодағыдан әлдеқайда жоғары. Жалпы, жазушы қасқырлар өмірін, тіршілігін, мінез-құлқын зерттеп барып қалам алған сияқты ойға қалдым. Сондықтан Әуезовті «зерттеуші-жазушы» десем артық айтқандығым емес. Неге дейсіздер ғой? Шығарманың басталуынан-ақ автор баяндауды сол тағы жануарлардың ортасынан, солардың ұғым-түсініктерімен бастайды. «Ертеңіне түсте жат иіс шықты, алыстан әлдеқандай дабырлаған дауыстар естіліп, жақындап келе жатты… Ін аузына екі аяқтылар жыбырлады…Жып-жылы мықты тұсаулар мойнынан, жотадан ұстап бар күшікті сыртқа алып шықты». Осындағы: жат иіс, әлдеқандай дабырлаған дауыстар, екі аяқтылар, жып-жылы мықты тұсаулар – қасқырлар ұғымы. Міне, осындай нанымды суреттер оқушыны ары қарай өзі-ақ жетелей жөнеледі. Оқып отырып, шығарманың ішіне еніп кеткеніңді өзің де білмей қаласың. Көксеректің ауылға келгеннен кейін екі күннен соң көзін ашқан күшік кезіндегісінен, елдің кегі қайтқан көк шоланға дейінгі өмірі көз алдыңда шынайы түрде өтіп жатады. Неге екенін маған «Кәпір, қырыс, тағы емес пе! Кеудесін бермейді, жасымайды!» деп аңыз қылған ауылдың сөзі әсер етті ме, күшік те болса Көксерекке жүрегім жылымай-ақ қойғаны! Иә, суық кейіпкер ретінде қабылдап отырдым. Бұл жазушының «Қасқырдың баласын қанша асырасаң да орманға қарап ұлитынын» оқырманға ескерткені ғой! Бірақ Құрмаш күшік Көксерекке құлай жығылды. Сол үшін кәрі әжесінің қойнынан да шығып, Көксерегін қасына алып жататын болды. Бөлтіріктің ертең арлан болып, досын қорғайтынына бала көңілі сенді ғой! Осылай Құрмаштың да Көксерек арқылы «балалар елі» арасында мықтылығын көрсеткісі келгендігі болар?! Бірақ тағының аты тағы ғой, қасқыр тұқымы. Оның табиғатын Құрмаштай сенгіш, таза әрі аңғал көңіл қайдан білсін!
Сонымен, жазушы зерттеушілігі жайлы өз ойымды жеткізгім келген.
Жалпы, адамдар арасындағы Көксеректің жүріс-тұрысы, мінезі сезімтал, зерделі адамға қиын емес. Тұқымы жақсы жануардың мінезінде ерекшелік болуы заңдылық. Оны үлкендерден жиі естіп, құлақ құрышы қанып та жүр. Ал Көксеректің адамдар арасынан кетіп, тағылық өмірінің көріністерінде жазушының нағыз суреткерлігі мен зерттемпаздығына тәнті боласыз. Күздің бір қара дауылды түніндегі оралмастай кетуінен кейін Көксеректің тағылық тынысына зер салған оқушы шын құмарта оқиды. Өзім басымнан кештім. Аязды түндегі аштық. Тәбетін ашқан қой исі. Ауыл иттерінің сақтығынан тәбеттің маза бермеуі.
Табанынан өткен ызғар. Тұңғыш рет Көкке қарап қасқырлық жаратылысымен ұлуы. Ақырында өз иістері арқылы қаншық қасқырмен табысуы. Бұл – негізгі кейіпкердің шынайы өмірінің кіріспесі. Әрі қарай автор сол ортаны сырттай мұқият бақылап отырғандай баяндайды. Жай ғана әңгімелеу емес. Адамдардың отбасылық өміріндей. Олардың да бір-біріне сүйіспеншілігі, қамқорлығы, аяушылығы, ұрпағына деген ата-аналық махаббаты – бәрі-бәрі сюжетті эпизодтармен өріліп беріледі. Көксерек пен ақ қасқырдың жұптық тірлігінің куәсі – өмірге келген күшік-бөлтіріктері. Өмірінде бірінші рет өзін ақ қасқырдың тірегіне балап, бөлтіріктердің өз қанынан жаралғанын иісінен сезіп мойындағаны – Көксерек бойындағы үлкен қамқорлық пен жауапкершілікті оятты. Міне, осындай сырттай қарағанда тағылар тірлігінде де өзіндік салмақты ұғым, түйсік бар екенін оқырманға шынайы етіп жеткізген жазушы шеберлігінің арқасы деп білемін. Әп-әдемі ұйыған тыныштықты тағы да үлкен жаулардың бұзуы екі қасқырдың кек алуына алып келеді. Елді бұрынғыдан да қан қақсата бастайды. Ол – жазықсыз өлтірілген бөлтіріктердің кегі. Ақ қасқырдың ішінен шыққан жас күшіктерінен айырылуы қасқыр екеш қасқырдың да қайғыратынына, мұңданатынына оқырманның көзі жетеді. Тіпті, ақ қасқырдың жалғыз қаңғырып кететіні уайымның жан-жүйесіне терең әсер еткенінде ғой. Іштегі шерін айтар аузы, тілі жоқ. Мақұлық болса да іс-әрекетіне сенбеске амалың жоқ. Өте нанымды суреттелген. Дәл осындай жағдай адам тағдырында кездеспейді емес пе?! Кездеседі! Егер пенде басына түссе, психикалық ауруға душар болуға дейін баратындар аз ба екен?
Осындай тағылар тіршілігінің мінез иірімдерін жазушы жақсы зерттей білген. Содан да сюжет желісі оқушыны иіріп алып кетеді.
Қасқыр атаулының дұшпаны – адам. Адамның Көксерекке дайындаған «сыйы» көп екен. Енді, өз ортасын таптым ба дегенде Көксеректі бір қырсықтан бір қырсық шала береді. Ақ қасқырдан айырылудың өзі адамдарға деген өшпенділігін арттыра түсті. «…Бір ауылдың шуын бір ауылдікіне қосып, бықпырт тигендей қылады. Жаздай жеген қозы, бұзауының саны елу-алпысқа жетті. Қораны өрт шыққандай, жер сілкінгендей дүр-дір еткізеді». Осыдан өткен өшпенділік, кек алу бола ма? Теңеудің дәл тауып айтылған бір мысалы. Тап бір сол оқиғаларды өз көзімен көргендей. Тағы десе нағыз тағының әрекетін айнытпай басып беріп отыр. «Жалғыздың шаңы шықпайтынын» жазушы аңғара отырып, енді оны қасқырлар үйірінің көшбасшысы дәрежесіне дейін жеткізеді. Иә, кәдімгі басқарушы, бастық. «Артынан ерген тобы жүргіш болып алды. Бәрі де жонданып, құтырынып, жүргіш болып алды. Шетінен Көксерекше батыл. Сол не істесе – соны істейді…». Кәдімгі тобын жаратқан, тыңғылықты дайындаған, ысылған, алдына белгілі мақсат қойған басшы іспеттес. Ендігі жерде адамдардан кегін бір құшырланып тұрып алса, Көксеректің арманы болмас еді. Бұған дейінгі әрекеттері осыған дайындық қана сияқты сезілетін. Бірақ классик-жазушы адамды да бірден ит-құсқа жем етіп аузына сала салмайды. Екі дұшпан оңаша келіп тұрып, атынан айырылған жаяу айласын тауып, адамдар көмегімен сытылып құтылып кетті. Міне, ешкімге дес бермей келе жатқан Көксеректің ызасын келтірген, жігерін жаныған сәті. «Осыдан соң Көксерек қатты долы, ызалы болып, сызданып алды. Ырқына көнбеген күшіктерді, жүріске ере алмаған қартаң қаншықтарды кейде бас салып талап та тастайды». Іштей бір іске дайындықта жүргендей. Адамдар болмысыдағыдай, тура. Бір нәрсеге кектенген ызалы, күйінген адамның әрекетін, қандай іске барарын тап басып айта алмайтының сияқты. Сол мақсатпен де болар түйелінің артына ойланбай түскені де. Ендігі әрекеттер Көксерек-қасқыр көзімен сипат алады тағы да. «Сол кезде түйе үстінен бір ұзын нәрсе шошайып созылды да, күрс етті. Күрс етіп жөтелген көк түтінмен қатар Көксеректің артқы бір саны шыж ете түсті. Әрі ыстық, әрі суық бір нәрсе қадалып шаншып қалды». Енді, Көксеректің жан жарасына тән жарасы да түсті. Әй, қайдам? Тән жарасы жазылар. Бірақ жан жарасын тереңдетіп жібергенін түсінбей қалу мүмкін емес, оқушының. Көксерек аспай-саспай әрекетке көшкен айлалы адамнан аумайды. Табиғаттың да үлкен дауыл алдында тыншитыны сияқты. Оқып отырып осындай бір ойға қалып, әрі қарай енді не боларын болжай алмайсың. Бір қорқыныш, үрейлі оқиғаның боларын да немесе өз әлсіздігін (әрине, адамнан ғана ) мойындайтын сәттің туатыны секілді ойың өзімен-өзі арпалысып жобалап кетеді. Себебі, кинодағы Көксеректі жиі-жиі көріп жүріп, ұстазымыздың: «Кино мен кітаптағы сюжет мүлдем басқаша, айырмашылығын айыра біліңдер», – дегенін басшылыққа ала отырып оқып отырған адам не ойламайды? Өзі әбден ашыққан қасқырдың аузы асқа тие бергенде жауы келіп бас салса, онда бәрінің біткені дей бер! Міне, шығарманың нағыз шарықтау шегі – осы! «Туғаннан бергі барлық көресі осыдан – екі аяқтыдан…» деуі де дөп айтылған. Көксеректің өміріндегі бар кегі қайтқандай болды… Аянышты!
«Сырттандар» атты ертегі түйінінде иттің сырттаны ғана қасқырды алатыны – қасқыр атаулы адамдар мен итке үстемдік ете алмайтынымен түсіндіріледі. Осы идея шығарманың шешуі болып орынды ойластырылғанына еш дау жоқ. Міне, жазушының шеберлігі де, зерттеушілігі де, аса талғампаздығы да осында.
Жақсылық БАҚЫТҰЛЫ.
Алматы облысы,
Шелек ауылы,
9 сынып оқушысы.