ҚАЗАҚТЫҢ КӨСЕГЕСІН КӨГЕРТЕТІН ТАБИҒАТ
Тумысымыздан табиғатпен біте қайнасып, оның амалы мен сан түрлі құбылысын жетік білген күні кешегі көшпенді елдің ұрпағы келе-келе ол қасиетінен ажырап, туған жаратылыспен етене араласпайтын дәрежеге жеткеніне нанар-нанбасымызды білмейміз. Ғылым мен техникаға көңілі ауған сол халықтың бүгінгі ұрпағы табиғат пен адам арасындағы қайшылықтарға тікелей кінәлі. Соның салдарынан жаратылыстың тепе-теңдік заңдары ескерілмеуге айналды. Егер қасиетті Жер-Ананың үйіп-төгіп берген ырысына «қанағат» демей, озбырлық таныта берсек, болашақта қандай қауіп-қатер төнуі мүмкін екенін білу мақсатында: «Экологиялық апаттардың алдын алу мүмкін бе? Қазіргі заманға сай «экологиялық идеология» қалыптастыру үшін не істемек керек? Табиғатты сауықтыру үшін қандай шаралар қолданған жөн?» деген сауалдарды мамандарға жолдаған едік.
Жақыпбай ДОСТАЙ,
География институты
Су мәселелері бөлімінің жетекшісі,
география ғылымының докторы,
профессор
ЭКОЛОГИЯНЫҢ НАШАР БОЛУЫ МҮМКІН ЕМЕС
Айтылып отырған үдерістің соңғы уақытта қарқындай түсуін байқау қиын емес. Халқымыздың осындай жағдайға жетуі, кезіндегі «табиғат бізге қызмет етуі керек, Жер – адамға басыңды и» қағидасының іске асуына байланысты. Ұлы дала қойнауындағы байлықты игеру жабайлықпен іске асырылды. Елдегі барлық жобалар экологиялық қауіпсіздік шараларынан жұрдай болатын. Елуінші жылдардағы тың игеру жұмыстары зерттеусіз, көзсіз жауыздықпен жасалды. Даланы қара дауылдар басып, жердің қара шірігінен айырылды. Миллиондаған гектар жерлердің құнарлы топырақтары желге ұшты. Космос кемелерін ұшырту, әскери полигондардағы жарылыстар, Семей ядролық полигонының жұмысы, даланы шұрық-тесік етіп алынған уран рудалары, т.б. даланың экологиялық ахуалын тығырыққа тіреді. Бұл жұмыстардың барлығы бұрынғы КСРО деп аталған Отанымыздың қауіпсіздігі үшін деген ұранмен жүргізілді.
ХХ ғасырдың басынан сол ғасырдың екінші жартысына дейінгі ұрпақ үш рет ауысып үлгерді де қоршаған ортамен біте қайнасқан тіршілік ұмытылды. Адамдар ірі қалаларға, қалашықтарға ағылды. Қазақ түйсігінен «обал» категориясы шығып үлгерді. Осындай табиғи байлықтарға тек пайда көру, онда да табиғатты зорлықпен пайдалану, тұрғысынан қарау тіршіліктің тепе-теңдік заңдылықтары бұзылып, экологиялық апаттарға жол берілді.
Еңді осы экологиялық апаттардың алдын алу мүмкін бе? дегенге келетін болсақ…
Біріншіден, бүкіл еліміздің экологиялық жағдайына инвентаризация жасалып, ол жерлерді қалпына келтіру шаралары жүргізілуі керек. Экологиялық тәрбие балабақшадан, бесіктен басталуға тиіс. Әскери, басқа да полигондар толығымен жойылуы керек. Кез келген жоба – жол салу, канал қазу, жер жырту, т.б. қоршаған ортаны қалпына келтіру жұмыстарымен аяқталуы тиіс. Баспасөз, радио, телевидение ақпарат қатаң бақылауда болуы керек. «Нашар экология» тәріздес сауатсыз жарнамаларды жасаушылар қатаң жазаланғаны дұрыс. Экологияның нашар болуы мүмкін емес, ол ғылым саласы, сондықтан экологиялық жағдай, ахуал нашар десе болады. Осындай сауатсыз ғалымдар сөзін сауатсыз журналистер тотықұсқа ұқсап қайталайды.
Кез келген кәсіпкер, фермер, егінші жерден қанша алса, сонша беруге тиіс. Тыңайтқыштар, жануарлардың жаңа түрлерін алып келу, оны өсіру аса мұқияттылықпен байқап жүргізілуі тис. Өздеріңіз білесіздер, Австралияны қояндар жеп қоя жаздаған еді ғой. Осындай келеңсіз жағдайлар орын алмас үшін барлық істі тиянақтылықпен атқарғанымыз жөн.
Роза ҚАРАҒҰЛОВА,
География институтының аға ғылыми қызметкері,
география ғылымының кандидаты
ТАБИҒАТҚА ЕТЕНЕ ХАЛЫҚ ЕДІК
Бүгінгі ғылым мен техника дамыған XXI ғасырдың сауатты азаматтарына экология, қоршаған ортаны қорғау туралы әңгіме қозғаудың өзі ұят мәселе болса керек еді. Әйтсе де, айналамызға қарап көңілің құлазитын жәйттардың куәгері болып жатамыз.
Адамдардың кері әрекетінің салдарынан Қазақстанның табиғи ландшафт бейнесі өзгеріп, табиғат қатты зардап шегуде. Өсімдік жамылғысы сиреді, жануарлар ареалдары тарылып, көптеген түрлері мүлде жоғалып кетті. Ормандар мен сексеуілдердің және бұталардың аудандары азайды. Бірқатар шөлейтті және таулы аймақтарда табиғи жем-шөптік шабындық жерлердің өнімділігі төмендеді.
Ертедегі ата-бабаларымыз тіршілік көзі мал шаруашылығы болғандықтан, қоршаған ортаға малдың тигізетін зиянын ескеріп, жылдың төрт мезгіліне сай жайылым мекенін ауыстырып отырған. Жаз жайлауды, қыс қыстауды, көктеу мен күздеуге көшу арқылы жерді мал тұяғынан тозудан сақтап, өсімдік жамылғысының вегетациялық мезгіліне сай жағдай жасаған. Олар көшкенде жұртын зиянды қоқыстардан тазартып кететін болған. Қазақ ежелден-ақ табиғаттың түрлі құбылыстарын зерттеп, оның ыстығына күйіп, суығына төзген халық.
Ғасырлар бойы қалыптасқан дала халқының осындай өмір салтын кешегі КСРО дәуіріндегі колхоздастыру кезінде де ескеріп, мал шаруашылығы осы жүйемен дамыған еді. Біз осы бабадан қалған бір игі дәстүрден ажырап қалғандаймыз. Ауыл халқының негізгі тіршілік көзі әлі де мал шаруашылығы мен егін шаруашылығы, бірақ жүйесіз, жабайы шаруашылық. Жылдың төрт мезгілінде төрт түлік малды ауыл маңындағы шағын аумақта үздіксіз жаю арқылы соңғы жылдары табиғи ландшафт бейнесі құлдырап, антропогендік деградацияға жаппай ұшырауда. Біріншіден, үздіксіз мал жаю салдарынан өсімдік жамылғысы көктемде көктеп, жазда гүл шашып, күзде тұқым тастап үлгермейді, одан қалғанын қыстай ірі қара мал қар астынан тамырымен жұлып жеп қорек етеді. Екіншіден, өсімдік жамылғысынан айырылған жердің беткі қабаты мал тұяғымен тапталып, жел, су эрозиясына ұшырап құнарынан айырылуда. Үшіншіден, осы себептерге ғаламдық жылыну, ылғалдың аздығы қосылып, ауыл шаруашылығын дамытуға қолайсыз микроклимат қалыптасып жатыр. Малын көбейтіп, бірақ оны қажетті азықпен қамтамасыз ете алмаған ауыл халқы малын сатып, жаппай қалаға көшіп, ірі қалалардың маңына шоғырлануда. Сол урбанизацияның ең ірісі Алматы агломерациясын қалыптастырды. Бүгінде Алматы маңындағы шағын ауылдарды мекендеген халық қоршаған ортаға ойланбастан орасан зиян келтіріп жатыр. Мысалы, инфроқұрылымы әлі дамымаған жаңа құрылған ауылдарда арнайы қоқыс жинайтын мекемелер қызметі жоқ болғандықтан күнделікті тұрмыстық қалдықтарды өз беттерінше әр түрлі әдістермен жоюда. Бірақ көпшілігі полиэтилен пакеттеріне салынған қоқыс қалдықтарын далаға шашып кетеді. Осы жылы көктемде Іле ауданы, Ащыбұлақ ауылынан солтүстікке қарай орналасқан бірқатар елді мекендер маңынан қар кеткенде бірнеше шаршы шақырым аумаққа жайылып, шашылып жатқан пакеттердің куәсі болған едім. Арнайы зерттеулер деректеріне сүйенсек, осындай полиэтилен пакеттері топырақта 100-200 жыл шамасында шіриді екен, пластик бөтелкелер мен ыдыстар да осы уақытқа шамалас. Ғалымдарды таңқалдырған тағы бір жағдай – балаларға арналған памперстердің жойылу уақыты 300-500 жылға жуықтайды екен.
Бұл көрініс әсем қаламыз Алматының көркі Іле Алатауы шатқалдарындағы өзен жағалаулары мен демалыс орындарында да белең алып тұрған мәселе.
Сонда бізді қоршаған ортаның ертеңгі бейнесі қандай болмақ? Бабаларымыз үсті мен асты байлыққа толы жерімізді қаймағы бұзылмаған күйінде бізге аманат етті емес пе? Ал біз ұрпағымызға қандай мекен қалдырамыз? Мені осы ой қатты толғандырады!
Айман ТЕМІРОВА,
эколог
ЖЕР-АНА ЕМДЕУДІ ҚАЖЕТ ЕТЕДІ
Қазақ халқының ең негізгі кәсібі – мал шаруашылығы болғандықтан табиғаттың сан алуан құбылысын терең ұғынып, соған қарай әрекет жасап отырған. Табиғаттың заңдылықтарымен санаса отырып, мал жайын да өз жағдайын да ұштастыра білген.
Қазақтардың тек көшпенді өмір сүру образы сақталып, өмір бойы киіз үйде тұрып, тек малдың соңында жүруі шарт емес. Тек ертедегі дала қазақтарының сезгіштік, көрегендік, адамгершілік, жанашырлық деген секілді ізгі қасиеттерін ұмытпауымыз керек.
Қазіргі кезде адамдар жеріміздегі пайдалы қазбаларды өндірумен қатар, түрлі металдарды өңдеп, нанотехнологияларды дамыту арқылы әр түрлі химиялық өнеркәсіптерді жандандыру үстінде.
Мұның барлығы табиғатпен тікелей байланыста іске асырылып отыратындықтан, қоршаған ортаға келтіретін зияны зор. Түрлі өнеркәсіптерден шыққан қалдықтарды залалсыздандыру, жеке адамдардың экологиялық білімін көтеру мәселесін заңдастырғанымыз жөн.
Адамдардың тойымсыздық мінез көрсетуінің салдарынан экологиялық апаттар орын алуда. Табиғат пен қоғам арасындағы тепе-тендіктік жойылып, табиғаттың тосын мінездері жиілеуде. Жалпы тіршілікке, оның ішінде адамзаттың өміріне қауіп төнуде.
Табиғатты адам ағзасымен салыстыратын болсақ, организмде бір сырқат табылса, біз үнемі оны емдеумен боламыз. Сондықтан сол ауруды болдырмаудың қамын ертерек ойлағанымыз дұрыс. Біздің табиғатымыз тура сондай емделу мен қайта қалыпқа келтіру шараларын қажет етеді.
Түрлі өнеркәсіпті дамыту жолында қоршаған ортаны қорғау мәселесі қатар жүру керек. Табиғатты қорғау бағытында әр түрлі шаралар ұйымдастырылып қана қоймай, оларды жақсартып, жетілдіріп отырғанымыз дұрыс.
Мен жұмыс бабымен іссапарға көп барамын. Поезда келе жатып қазақ даласының түрлі қоқыс қалдықтарымен соншалықты ластанғанын көргенде, қатты қынжыламын. Сырт көзге бейкүнә көрінгенімен, сол полиэтилен пакеттері мен пластмассалар ұзақ жылдар бойы шірімейтін, ең зиянды қоқыс түрлері болып саналатынын әрқайсымыздың біліп жүргеніміз міндет! Қазіргі таңда технологиялар дамуының нәтижесінде пайда болатын болмаса өңделмей қалатын қоқыс қалдықтар түрі де, онын химиялық құрамы да алуан түрлі. Тіпті, үлкен өнеркәсіптердің ластауын қоя тұрып, күнделікті өмірімізде кездестіріп жататын қарапайым мысалдардан: автокөліктерден шығатын газдармен ауаны ластап жатқанымызды әрқайсымыз білеміз. Сонымен қоса, қайта пайдалануға келмейтін мотор майының, құрамында қорғасын бар аккумуляторлар, жүрісі тозған дөңгелектер, түрлі металл калдықтары, және т.б.
Барлық адам Жер-Ананың бізге үздіксіз беріп отырған ырысын сақтап, оны аялай білуді үйренсе, нұр үстіне нұр болар еді!