ФОРМА МЕН МАЗМҰН АРАСЫНДАҒЫ СӘЙКЕССІЗДІК
Қазақтың отарсыздануы тақырыбында ұйымдастырған «Дөңгелек үстелімізге» психолог маман ретінде әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың Жалпы және қолданбалы психология кафедрасының доценті, психология ғылымының кандидаты Жарас Сейітнұр мырза қатысқан еді. Маманның түйткілді тақырып төңірегіндегі тұшымды ойларын жеке мақала ретінде жариялағанды жөн санадық.
Жарас СЕЙІТНҰР
Егер кеңес заманындағы тарихи-ғылыми зерттеулерге немесе жазылған тарихи оқулықтарға назар аударсақ, қазақтарда Қазан революциясына дейінгі өмір бір бөлек, одан кейінгі кезеңде мүлде басқа өмір басталғандай түсінікте қаласың. Бұл жөнінде тәуелсіз Қазақстанның Тұңғыш Президенті, Елбасымыз Н.Назарбаев өзінің «Тарих толқынында» атты еңбегінде жақсы айтып кетеді: «Кеңес кезіндегі оқулықтарда тағы бір миф болды – ол миф бойынша бүкіл халықтар, бейне бір түн түнегінен құтқаратын социалистік революцияны күтіп қана ғұмыр кешкендей сыңайда көрсетілетін. Ол аз дегендей, Ресей империясының құрамында бұратана халықтардың болуы ауырлық келтіргенімен, сол халықтардың өздері үшін тарихи сәттілік болыпты-мыс, себебі, олар капитализмнен аттап өтіп, социализммен қауышты деп әсіреленетін». Осындай түсінікпен ұлтымыздың қаншама буыны өмір сүріп келді. Сондай-ақ, отар болған елдің тарихы қалай баяндалатыны жайлы Үндістанның алғашқы премьер-министрі Джавахарлал Неру де тамаша жазыпты: «Тарихты әрдайым дерлік жеңімпаздар мен жаулап алушылар жазады әрі ол олардың көзқарастарын көрсетеді немесе ең болмағанда жеңімпаздардың нұсқасына артықшылық беріледі және де ол үстемдік алады». Ал Қазақстанның тәуелсіздік алуы тарихты ұлттық мүдде тұрғысынан зерттеуге мүмкіндік берді. Мемлекет тарапынан арнайы «Мәдени мұра» бағдарламасы қабылданып, бірқатар пайдалы жұмыстар атқарылды. Тарихи бастауларды іздеп, ұлттың дамуындағы үзілген не жоғалған буындарды қайта қалпына келтірдік. Мәңгүрттене бастаған санамыз оянып, қазақтардың сан ғасырлық мықты рухани мұрасының бар екенін танып-біліп кейінгі ұрпақ қатты таңқалып жаттық. Тарихтың беттерінде қаншама ақтаңдақтар барлығына көзіміз жетті. Бір ғана қолдан жасалған аштық тақырыбының өзі неге тұрады?! Қазақтың мәдени кодымен санаспай жүргізілген большевиктік эксперименттің салдары, яғни голощекиндік геноцидтің ауыр зардабын жас буынға ұғындырудың маңызы зор болды. Тарихтан сабақ алмасақ, оны әр түрлі дәрежеде қайталауға мәжбүр боламыз. Әрине, әр ұрпақ тарихты өзінше жаңадан қайта ашып бағамдайды ғой. Бірақ ұлт тарихының қасіретті беттері ешқашан ұмытылмауы тиіс. Өз халқына қарсы шыққанын еш түсінбей кеткен, шаш ал десе бас алуға дайын тұратын шолақ белсенділерден Құдайым сақтасын! Жалпы, басшылық қызметтегі адамның бір бүйрегі өз халқына бұрып тұрса, солақай шешімдер де аз болады, ешкім де жазықсыз зардап шекпейді. Американдық психология тарихшысы Р. Уотсон «Тарихқа көз жұмып қарау одан тәуелсіз болуды білдірмейді», – деген екен. Сондықтан тарихи жауапкершілікті терең сезінген жан зұлымдыққа, қиянатқа көп бара бермейді. Үлкен тарихи тұлғалар үшін халықтың қарғысына емес, алғысына бөленгенге жетер ештеңе жоқ!
Рас, кейде сыртқы дағдарыстан гөрі адамның ішкі дүниесіндегі дағдарыстың салдары ауыр болып жатады. Психологтар үшін сана негізгі бір зерттеу пәні ғой. Санамен жұмыс істеу оңай емес. Елімізде ішкі саясат саласындағылар, идеология мәселесімен айналысып жүргендер көп шаруалар атқарып жатырмыз деп ойлайды. Ал шын мәнінде, ол жұмыстардың қаншалықты нысанаға дөп тиіп жатқандарын ескермейді. Қызметтік міндеттен туындайтын кезекті сценарий бойынша қойылған іс- шаралардың тереңге кетер әсері болмай, уақытша ғана ықпалы барын түсінбейді. Сауатты психологиялық сүйемелдеу, қолдау болмай үлкен нәтиже күту қателік. Бізде сананың отарсыздануы діттеген жеріне жетпей жатуы да содан. Діни терроризммен де негізінен күштеу тұрғысынан күресіп жатамыз.
Жалпы, тәуелсіздік алған отар болған елдердің тарихына қарасақ, олар «де-юре» тәуелсіздік алғанымен «де-факто» бодандық қамытынан шыға алмай жатады. Мәселен, Африканың бірқатар мемлекеттері бұрынғы державалар тарапынан неоколониализмге ұшырадық деп оларды кінәлап, айып таққандары белгілі. Әдетте бұрынғы метрополияның ықпалы әлі де күшті екендігін жергілікті биліктің, үкіметтің өз халқының мүддесін емес, сыртқы күштердің еркін орындауынан байқаймыз. Тарихтан, әсіресе, халықаралық қатынастарда шетелдік державалардың жасырын нұсқауларын бұлжытпай орындаушы ролін атқарған қуыршақ режимдер болғанына көптеген мысалдар келтіруге болады. Кейбір саясаттанушылар, аналитиктер бүгінгі таңда Беларусь Республикасын әскери әрі идеологиялық кіріптарлықта отырған сателлит мемлекет деп санайды. Зерттеушілердің пікірінше, отарсыздануға тек бір ғана жалғыз тарихи акт жариялау арқылы бірден қол жеткізе қою сирек кездесетін факт екен. Деколонизация бірнеше кезеңдерден тұратын процеске ұқсайды. Оны жылдамдататын факторлардың қатарына саяси элита мен оқыған зиялылардың позициялары жатады.
Өз басым, сананы отарсыздандырудың бір көрінісі ретінде тәуелсіздіктің тал бесігіне айналған Алматының жақында 1000 жылдық мерейтойын атап өту оқиғасын ерекше айтар едім. Оны ЮНЕСКО-ның мерейтойлық даталар тізіміне енгізуін біздің тарихшы-ғалымдардың үлкен жеңісі деп санаймын. Сондай -ақ, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-де жаңа оқу жылында салтанатты түрде ашылған «Мәңгілік ел» триумфалды қақпасының символдық мәні зор. Университет студенттері үшін ол белгілі бір дәрежеде ұғымдық ассоциация тудырады. Күні кеше ғана 1916 жылы Қазақстанның Торғай өңірінде болған Ұлт-азаттық көтерілістің басшысы болған Кейкі батырдың бас сүйегінің елге қайтарылуы да сана айығуының бір белгісі. Еліміз тәуелсіздігіне биыл 25 жыл толайын деп отыр. Осыған байланысты алда ұлт Рухын көтеретін әсерлі шаралар өтеді деп үміттенемін.
Ұлт үшін тарихи сананы қалыптастыру аса маңызды фактор. Элитаның ойлауында «антитарихи философия» болуы жақсы нәрсе емес. Жалпы, өз басым өткен заманның жетістіктерін мүлде жоққа шығаруға қарсымын. Ол ұлт дамуындағы тарихи сабақтастықтың үзілуіне, нигилизм мен солипсизмге әкеп соғады. Яғни тарихты тақыр жерден не өзінен бастағанды тәуір көретіндер болашақ мамандардың тарихи-ғылыми мәдениетін қалыптастыруға кері әсерін тигізеді. Заман көшімен ілесе жүру дегеніміз өткенді мансұқтау еместігін ұғындыру үшін не істеу керек? Ол үшін жоғары оқу орындарында тарих, философия, мәдениеттану сияқты пәндерге ерекше көңіл бөлу керек. Әсіресе, қазақ мәдениеті оқытылғанын қалар едім. Технократтар-ақ керемет ақылды һәм іскер болсын, бірақ қазіргі постнеклассикалық ғылымда аксиологиялық нәрселерден бәрібір аттап кете алмайсың.
Бір мысал келтірейін. Этно-психологиялық тұрғыда қарастырсақ, қазақтілді қазақтар үшін метрополия тарапынан отарлау процесі болғаны дәлелдеуді керек етпейтін, өзінен-өзі түсінікті нәрсе. Ал басқа ұлт өкілдері үшін патшалық отарлау саясаты болғанымен, советтік отарлау деген түсінікті қабылдай алмайды. Олар үшін білімі мен мәдениеті жоғары ұлттың артта қалған халықтарға көмегі ғана бар. Кезінде этно-әлеуметтік статусы жоғары болған «аға» ұлт үшін «іні» ұлт – қазақтардың мәдениетін, тілін мойындау әлі де оңай емес. Санадағы дағдарысты жеңу үлкен психологиялық проблема. Енді бүгін қазақстандық болудың бір аспектісі – байырғы халықтың рухани әлеміне саналы қосылу тұтасумен байланысты. Қазақстандықтардың санасында отандық тарихқа қатысты мағыналық өзгерістер орын алуы тиіс. Мемлекеттік тіл, қазақ мәдениеті, тәуелсіздік ұғымдары бәрімізге ортақ. Психологтар зерттегендей, адам үшін мағынасы бар нәрселер ғана тұлғаның үлесін қамтамасыз етеді. Демек, жоғарыда аталған іргелі ұғымдар күллі қазақстандықтардың «мағыналық құрылымның жалпы қорына» қосылуы тиіс. Тек сонда ғана олар өлі дүние болып қалмайды.
Мемлекеттік стратегия бойынша, Қазақстан 2050 жылға қарай әлемнің ең дамыған отыз елінің қатарында болуға тиіс. Оған 100 нақты қадам – Ұлт жоспарын орындау арқылы жетуді көздеп отырмыз. Қазақ ретінде Топ-30 елдің қатарына болуды әрине қалаймыз, бірақ мен үшін ана тілім – қазақ тілі жетекші 30 тілдің қатарына енеді ме, сол маңызды. Біріккен Ұлттар Ұйымының ресми тілдері болып табылатын ағылшын, араб тілі, испан тілі, қытай, орыс және француз тілдері өз орындарын бермейтіні айтпаса да түсінікті. Ал жаңа технологиямен ілесе дамыған жапон, кәріс тілдері, тұрмыстық техникадан бастап, тамаша автомобильдер шығаратын 82 миллион адамы бар немістер өз тілдерінің тағдырына еш алаңдамайды. Ал тілдер тізімінде сөйлеушілер саны бойынша отызыншы орынды иеленіп отырған әзірбайжан тілінің өзі әлемнің жеті мемлекетінде қолданылады. Қазақстанның мемлекеттік тілі деп аталатын қазақ тілі бүгінде ол тізімде 58 орында екен. Кейінгі уақыттарда ғылым тілі болудан қалып бара жатқанын қазақ тілінің жағдайын көріп тұрып оның тағдырына қалай алаңдамасқа?! Кез келген ғалым, маман арнаулы терминнің әлемде кең тараған қолайлы тілдегі нұсқасын пайдаланғанды жөн көреді. Сабақ түсіндіргенде «кірпікшелі кебісше» дегеннен көрі ағылшынша «парамеция» немесе орысша «инфузория-туфелька» деп айтқан оңай. Сонда қазақ тілін қалай дамытпақпыз? Ұялы телефонды жастардың бәрі «сотка» дейді. Жастар арасында русизм мен англицизм кең тарауда.
Ал ұлттық идеология мәселесіне келсек, ол жоғарыдағы кабинеттерде емес, төмендегі халықтың ұсыныстарын елеп-ескеріп барып жасалынуы тиіс. Әсіресе, осы елдің байырғы халқы, мемлекетке өзінің атын беріп отырған – қазақтардың арманы мен мүддесі тарапынан шығуы тиіс. Форма мен мазмұн арасында сәйкессіздік болмаса ғана диалектикалық тұтастық болады.