ЖАРАЛЫ ЖЫЛДАР ЖЫРШЫСЫ
Замана тақсіреті, ғасыр қасіреті, алапат соғыс өрті кемелдіктің, тереңдіктің, парасаттың үлгісіндей ұлтқа тұлға-тұтқа, нұсқа, өнерде шамшырақ, ойға, білімге қазына боларлық қызғалдақтай құлпырып, желкілдеп өсіп келе жатқан қияға қанат қағар, самұрықша самғар қырандарымызды жыртқыштықпен жалмап-жайпап, ұлардай шулатып, қынадай қырды-ау. Солардың ішіндегі от ауызды, орақ тілді, жалын жүректі жас барыс – суреткер-публицист Баубек Бұлқышев еді.
СЕРІК НЕГИМОВ,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері,
филология ғылымдарының докторы,
профессор
Оның 1942-1944 жылдарда от ішінде, орыс, қазақ тілдерінде жазған өршіл рухқа, отаншылдық, сүйіспеншілікке, лапылдаған толқынды сезімге, сегіз қырлы семсер сөзге суарылған «Заман біздікі!» («Социалистік Қазақстан», 1942 жыл, 25 тамыз), «Жауыздық пен махаббат», яки «Думы над старой картой» («Комсомольская правда», 1943 г., 12 декабря), «Қымбатты украин қызы» (ВЛКСМ Орталық мұрағатында сақталған), «Өмір сүргім келеді» («Комсомольская правда», 1942 года, 5 ноября), «Өмір мен өлім туралы» («Комсомольская правда», 1942 года, 1мая. №102); «Социалистік Қазақстан», 1942 жыл, 23 июнь), «Тыңда, Кавказ!» («Комсомольская правда», 1942 года, 23 августа), «Сапердің дзотты тапсыру кезінде жаяу әскерге жолдаған хаты» («Бей врага», 1942 года, 23 августа), «Шығыс ұлына хат» («Совет жастары Ұлы Отан соғысы» атты көрменің архивінде сақталған) дейтін көркемдік сұлулық пен рухани тазалыққа, деректілік пен тарихилыққа, кемел көсем сөздері (новеллалық сипаттарға да бай), ұлт прозасы мен журналистика тарихындағы айрықша терең тамырлы құбылыс. Өйткені, Баубек Бұлқышевтің философиялық әрі көркемдік дүниетанымы, ұлт тағдырын мейлінше терең ойлап, жоғары санайтындығы, адамзатқа ортақ құндылықтарды бойтұмардай сақтайтындығы ой жүйесінен, таным дүниесінен айқын көрініс тапқан. Ұлы парызды ұғынған ол былайша саңқылдап-жарқылдап, «Мен – ұлы жиырмасыншы ғасырдың жасымын» деп тіл қатады:
- «Адам ұлы адамша өмір сүрсін, адам дүниесі шын мағынасында адам дүниесі болсын».
- «Менің жастығым адам баласының қызметіне берілді».
- «Мен дүниеде жиырма-ақ жыл жасамадым ба? Бірақ дәл қазір ересек адаммын деуге болады. Мен жиырмадамын, бірақ мендегі ой ақсақалды, байсалды талай белді артқа салған адамның ойындай» («Өмір мен өлім туралы»).
Міне, сұмдық қырғын, сұрапыл соғыстың ортасында оттай жайнап, намысын қайрап жүрген жас жайнақ Баубек Бұлқышев ересен ерік-жігерімен парасат биігінде ой теңізін толқытып жүргені не деген құдірет десеңізші!
Баубек Бұлқышев көсем сөздерінің өзегі – ел мен жер тағдыры, замана жайы, жастық өмір. Иә, оның дана кеудесі, сұңғыла зердесі, білімдарлық өресі «Заман біздікі!» атты туындысында келісті өрнектелген.
Сыңғырлаған сап толғаудай санаңа, қиялыңа әсер дарытатын «Заман біздікі!» деген туындысындағы: «Жаратылыстың бір мүшесі – тал-қайыңдарды қараңдаршы, олар да қайғылы. Соғыстың қасіретін біраз шеккен. Көбінің аспанмен таласып тұратын бастары жоқ. Жаудың снаряды жұлып кеткен. Дегенмен бұтақтары көктеп өсіп, екі қолын сабалап ойнайтын жас балаша талпынып бас изейді. Қара жердің беті бұрынғы қалпынан өзгерген – бұжыр. Бұл неміс бомбасының ізі, жаудың қорасан ауруының соңынан болған әрекет».
Соғыс суреті, жараның аузындай жер сиқы. Суреткер-публицист Баубек Бұлқышев заман атынан ой толғап, келешекті болжап, жандандырып сөйлегенде боркеміктік, күйзеліс танытпайды, қайта үміт отын тұтандырып, тәуекелшілдік танытады. Мәселен, «Алтын ғасырдың тұтас денесінде оқтың ізі. Ол ауыр соққыны бастан кешіруде. Бірақ алтын ғасырдың жастары тәкаппар, жау алдында арыстан жүректі, болат жүйкелі, көңілі көтеріңкі әрі шешімді. Алтын денесіне таңба түсіруі бар – шірімейді, болат сынуы бар – майыспайды, біздің жастар өлері бар – жау алдында бас имейді…». Серпінді, екпінді ой. Ақылдың, тапқырлықтың жемісі. Заманауи мәнге ие мағыналы, мәнерлі сөз.
Баубек Бұлқышевтің суреткерлік, жауынгерлік тұлғасы, патриоттық ойлары «Тыңда, Кавказ!» эссесінде «Мен – қазақпын», «Мен өзім Шығыс ұлымын» дей отырып, «шырқат, Кавказ, таудың ерлік маршын» деп екпіндетеді. Кавказ бен Эльбрустың алтын шыңдарын ойға тиек ете отырып, Гомер, Шота Руставели, Пушкин, Лермонтов есімдерін тебіреніспен еске алады. Оның жазбаларының көркемдік сырлары, тарихилық қырлары – білімділігі мен суреткерлігінде.
Ұрыс, өмір, көңіл суреттері бір-бірімен үйлесіп, үндестік тауып отырады. Бұл орайда «Сапердің дзотты тапсыру кезінде жаяу әскерге жолдаған хаты», «Шығыс ұлына хат», «Өмір сүргім келеді» дейтін шығармалары осы бір ойымызға толық айғақ. Көркемдік шарттылықтар мұқият сақталған. Тарихи шындық пен көркемдік шындық бірін-бірі толықтыра, қуаттандыра түскен. Сөзімізге дәлел ретінде: «…Шығыс ұлы! Туған елдің келешегін сақтауға біз міндеттіміз. Ендеше қазақ қыздарының ғасырлар бойы «Елім-ай!» деп сар даланы күңірентіп салған зарлы әнін бүгінгі күні жаңа күймен ұрыс алдында біз шырқасақ, оның айып-шамы жоқ. «Елім-ай» – елін сүйген қыз жүрегінен шыққан ән. Елін сүйген ер жігіт қазіргідей заманда «Елім-ай» десе, ол – ант! Ол – серт! Ұрыс алдында жауынгердің жүрегіне төтенше махаббат құймақ».
Сөйтіп, ержүрек оғыландардың қаһармандық қимылдарын «Елім-ай!» әні әсерлендіре, қанаттандыра түспек.
Жазушы Баубек Бұлқышевтің суреткерлік қолтаңбасы, сұлулыққа көзқарасы, шығармашылық энергиясы, көркемдік санасы, сөз қолдану шеберлігі «Жауыздық пен махаббат» атты әңгіме-новелласында жарқын түрде сипатталған. Соғыс өнерінің де қыр-сырын да жетік білген. Өйткені, ол 1940-1941 жылдарда Мәскеуде 22-жеңіл инженерлік батальонда, 1941-1942 жылдарда Батыс майданы 21-дербес Сапер ротасы саяси жетекшісінің орынбасары, 1942 жылдың сәуір-тамыз айларында Батыс майданының 303-армиясы инженерлік батальонының ВЛКСМ бюросының жауапты хатшысы. 1943-1944 жылдарда 894-атқыштар дивизиясының 810-атқыштар полкі саперлер взводының командирі еді. Сондықтан да классикалық деңгейде жазылған «Жауыздық пен махаббат» шығармасында ескі картадағы топографиялық белгілерді тамылжыта баяндайды. Және де мұны «әскери күнделігім» дейді. Мұнда соғыс даласындағы оқиғалар тізбегі нақты көрсетілген. Қисапсыз жәйттердің ішінде «Менің құрдасым» деген жазу – бүкіл шығарманың кілті, күретамыры. «Батырдың сауыты», сақтаушысы іспетті бір окоптың ішінде он сегіз сағат өткізіп, «бір тілекті жұртшылықтың тағдыры үшін оқ атып» табысқан-ды, сөйтіп, тағдырлас дос тапқан-ды. «Оқ жауындай жауып», қос құрдас та жаралы күйге түседі. Соны жазушы Баубек Бұлқышев былайша кестелейді: «Жас адамның қаны қып-қызыл бола ма, әлде, бізге солай көрінді ме, өрттей қып-қызыл. Кейде менің, кейде оның денесінен бинтке сыймай кезекпе-кезек тамшылаған жас қан, бір жерге көз алдымызда ақты да тұрды. Әділдіктің анасы болған қара жер, мен үшін жауға ұмтылған балаларымның қаны қарға-құзғынға жем болмасын дегендей, өзіне сіңіріп, ішіне тартып алып жатты. Уа, қара жер, сенен береген, сенен әділ кім бар! Тіршілікте анадай қамқоршысың, тіршілікпен қоштасқан күнде де адамның сүйегі шашылып жатпасын деп өзіңнің жалпақ денеңмен жабасың…».
…Ол құрдасының алтын балалық шағы өткен, «үлкен өмірінің тізгінін қолына алып, ұзақ сапарға, өмір сапарына қадам басқан» туған топырағына келсе, не бір тірі жан, не бір бүтін үй қалмаған. Ол «есі ауған адамдай шыркөбелек айналып жүріп», құрдасы аңыз ғып, сыр ғып айтатын қарт теректің қасына келсе, ортасынан қақ айрылған, «жоғарғы жартысы сұлап жатыр, ол кеудесіз адамды еске түсіреді». Бұл – соғыс трагедиясын айна-қатесіз ұғындырады. Және: «Дүниедегі бір биік алтын жұлдыз – жастық махаббатты екеуі де бірдей қол созып, осы теректің түбінде сұлуды күтіп, кездестіретін. Бұл қария терек олардың махаббатының, олардың бақытының, олардың лапылдаған жастығының куәсі еді».
Осыны көрген, көңіліне көп сыр түйген әзіз дос өзі зағип, өзінің аяғы кем, қолында скрипкасы бар қартты жолықтырады. Ол құрдасының әкесі екен.
Қарттың қайғысына қара жер қайысады. Қорлықты дария көтереді, қайғыны қария көтереді емес пе?! Құдай оның мехнатын жан баласына бермеген. Сөйтсем құрдасының ғашығын жендеттер дарға асыпты. Қарт жас сұлудың қабіріне апарып, қайғылы музыкасын гөй-гөйлетті-ай. Бір уақытта қарт: «Дүние деген шет-қиыры жоқ жатқан бір алып, оның құлашы кең, бауыры жазық. Сөйтсе де жалпақ дүниеге сыймайтын жан туады, соның бірі мына сенің замандасың – қабірде жатқан жас сұлу. Бұл жас жанның қысқа өмірі көп жыл өмір сүрген ұзақ өмірге бергісіз. Сендердің замандарың жауынгерлік заман… алдарыңда құлашын жайып сендерді іздеп келе жатқан бір ұлы сәулелі таң бар. Ол сендердің қан төгіп, қайыспай қарысқан күрестерінің нәтижесі – Жеңіс Туы. Бұл таң үшін талай шаштар ағарар, талай кеуде қандалар, талай жас өмірін қияр. Келешек үшін бар қуанышын, күлкісін күреске жұмсаған сендердің істеріңді талай-талай ғасырлар сөз қылар. Сендердің армандарың, сендердің ой-сезімдерің келешектің жүрегінде тоқталып, тілінде жыр болар» деген терең қатпарлы ой-толғамдарын скрипканың нәзік қылымен дүние шартарабына жеткізеді.
Жап-жас Баубектің жалынды көреген ойы, жарқын тілегі, тап-таза мейірбан жүрегі, сымға тартқан күмістей мағыналы маржан тілі, мейірленіп сөйлеуі – бейне бір шеберліктің сабағындай.
Қария қабірден бейкүнә сұлудың сүйгеніне сәлемдемесін «құрдасыңа бер» деп аманаттайды. Хат жан толқытарлық сезіммен, көңіл күйімен жазылған.
Жаралы жылдар жыршысы Баубек Бұлқышевтің «Жауыздық пен махаббат» атты әңгімесінде «адам өз өмірінің суретшісі» деген ой айтқан. Демек, осы бір даналықпен, өнерпаздықпен, құмарпаздықпен жазылған новелла – әңгімесі Баубек Бұлқышевтің жазушылық, азаматтық тұлғасын айқындайды.
Қас талант 1941-1942 жылдарда «Алматылықтар» атты роман-трилогия жазуға кіріскен-ді. Әскери өмірдің ащы-тұщысын татқан ол бұл шығармасын толық аяқтауға мүмкіндік болмаған. Өйткені, соғыс өрті аяқ-қолын байлаған, шырмауықша шырмаған. Оның Алматы шаһарына деген ынтызарлығы оттан да ыстық. Романның кіріспесі «қазақ поэзиясының Маршалы» Жамбыл мен «бұлбұлдай сайраған» Күләштің қаласы емес пе? «Жаңа поэзияның көзі емес пе, қуаныштың, бақыттың мекені емес пе», «Пай-пай, Алматы-ай!.. поэзияның қаласысың!» дейтін көркемдік пафосқа сипатқа ие лебіздермен басталады.
Романда Шәңгерей, Ғазиз, Лида, Гүл тәрізді балауса балғын жастардың өмірі, білімге ұмтылысы, еңбекке құлшынысы, адамгершілік болмысы, тағдыр жолы, кейбірінің әскери өмірбаяны табиғи тұрғыдан суреттеледі.
Дауылды жылдар дауылпазы Баубектің жоғары интеллектуалдық мәдениеті, сөз саптауы, ойлау ерекшеліктері жақсы аңғарылады.
Б.Бұлқышевтің шығармашылық өмірбаянын шолғанда, оның қуатты қаламынан өлең-жырлар, поэмалар, аудармалар, әңгімелер, хаттар және А.С.Серафимов, А.Н.Герцен, А.Н.Островский, М.Е.Салтық-Щедрин, Анри Барбюс, Оноро де Бальзак, А.С.Пушкин, Абай жайында ой-толғамдар туындаған.
Ал орыс тілінде жазылған «Алтын сағат» әңгімесінің (көлемі 27 бет) тағдыры белгісіз.
Енді Б.Бұлқышевтің 1939 жылы 13 наурызда өз қолымен жазған өмірбаянындағы мына бір деректерді келтірелік: «1916 жылы Қарағанды облысының Қарсақпай ауданындағы 9-шы ауылда тудым, әкем революцияға дейін де, одан соң да мал шаруашылығымен айналысты. 1931 жылдан колхоз мүшесі болды. Ата-анам өлген соң, мен Қарсақпайдағы ФЗУ-ға оқуға кірдім, оны 1934 жылы бітірдім, 1935 жылдың 1 сентябрінен 1938 жылдың 1 октябріне дейін Алматыдағы есеп-экономика техникумында оқыдым. 1938 жылдың 1 октябрінен Қазақстан Жазушылар одағы жанындағы жас жазушылар мен ақындардың курсында оқыдым. 1938 жылдың 1 декабрінен «Лениншіл жас» газетінің редакциясында әдеби қызметкермін». (Қазақстан Республикасы Президенті архивінен).
Мұнан соң Қазақ Мемлекеттік баспасында іс басқарушы, «Лениншіл жас» газетінің Ақтөбе облысындағы меншікті тілшісі, «Октябрь балалары» газетінің мәдениет және балалар әдебиеті бөлімінің меңгерушісі, 1940 жылдың наурызынан бастап әскери қызметте…
Б.Бұлқышев шығармаларының тілі, стилі, рухы, полифониялық сипаты ұлт әдебиетінің майталмандары Жүсіпбек Аймауытов, Сұлтанмахмұт Торайғыров, Смағұл Сәдуақасұлы, Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов, Саттар Ерубаев, Қасым Аманжолов, Абдолла Жұмағалиев жаратындыларымен рухани үндестік тапқандай.
«Сөз адамның тағдырын шешетін сигналы» деп түсінген оймен сөз зергерінің мына бір ақындық лебізінде оның ғибратты өмірінің, өнерінің соншалықты мағыналы екендігінен көрініс бергендей. Айталық:
Ер жеткенде есейіп,
Ер болмасқа немене!
Ерке өсіп, білімді
Кен болмасқа немене!
Өткір алмас болатқа
Тең болмасқа немене!
Сары алтындай салмақты
Сірә, саспас сабырлы
Кең болмасқа немене! (1939).
***
Еркелетер ел болмай,
Ердің көркі келер ме!
Еркіндігі болмаса,
Елдің көркі келер ме!
***
Ақынымын елімнің,
Тілімнің жүйрік желі бар.
Еркесімін елімнің
Кеудемде жырдың кені бар.
Қанатты ой мен шалқар шабыттың иесі Б.Бұлқышев 1942 жылы жазған «Өмір сүргім келеді» атты дүниесінде: «Менің алтын жолым жиырмасыншы ғасырдың биік қырқасынан асып, алға қарай, жоғары қарай тартып барады» дейтін ұлы тілегі ХХІ ғасырда шынайылығымен, дұрыстығымен айрықшаланады. Расында, ұлт руханияты кеңістігінде Баубек жұлдызы жарқырай бермек.
ПІКІРЛЕР1