БІЛІМ ДЕГЕН НЕ НӘРСЕ БҰЛ?..
Адам айтқан сөзінің ғана емес, алған білімінің де құлы. Мәселен, маған бір ой келді дейік: «Адамның жауы – адам!». Ендігі мәселе – осы сөзді дәлелдеу. Айтып қалған соң қалай да елді сендірмек керек. Не істеймін? Аздаған оқыған-тоқығанымды сүзіп, арғы-бергі ғұламалардан сөз іздеймін. Сеніңіз, шын іздесеңіз көп қиналмай-ақ дәл осы «теореманы» дәлелдейтін мыңдаған «теория» таба аласыз. Қадыр Мырза-Әли «Жалпы, адамға жақсылық жасауға болмайды», – деп салады күнделігінде.
Алмас НҮСІП
Оны оқыған бір журналист эфирде сұрап жатыр: «Бұл қалай болғаны?». Ақын сасқан жоқ: «Адам көңіл-күйіне байланысты не айтпайды? Бұл да сондай бір ренішті кезде айтылып қалған сөз ғой. Әділ болу үшін, осы сөз айтылған (жазылған) сәттегі жағдайды ұмыт қалдыруға болмайды. Әйтпесе, бұл – Қадыр ешкімге жақсылық жасамапты дегенді білдірмейді». Шамамен осылай. Ал мен ақын айтқан кейінгі уәжді саналы түрде аттап өтем. Дәл қазір маған тиімсіз. Маған керегі әлгі бір ауыз сөз: «Маған сенбесең, Қадыр осылай айтқан» деу үшін. Оған тоқтағың келмей ме? «Адам – адамға қасқыр» дегенді естуің бар шығар? Оған да тоқтамасаң,не көп, құдайға шүкір, біз естіген соғыс көп. Солардың қалың тізіміне тұшынбасаңыз, сол аласапырандар жайлы жазылған қаншама шығарма, қаншама сөз бар. Соның кез келгенінің ішінен жан түршігерлік қасапты оқиғаның бірнешеуін суырып алып, алға тартасыз. Оппонентіңіз де қарап қалмайды. Негізі, оның не уәж айтатынын, кімдерге жүгінетінін сіз де жақсы білесіз. «Адам – адамға дос, бауыр». «Адам күні адаммен»… Көп қой. Сіз жорта түршігіп отырған соғыстан ол да мысал келтіреді. Жолдасын жауға тастамау үшін ерлік жасаған жауынгер аз ба, соны сөйлеп бір кетеді. Немесе жауының өзіне жақсылық жасаған мәрттікке де мысал жетерлік.Енді қараңызшы, осы бір мәнсіз тартыстан кім не ұтты? Не дәлелдедік? Тартыстың нағыз қызған шағында даудың негізгі арқауы екінші кезекке сырғиды. Таразыға сіз бен біздің біліміміз түскен. Кім көп біледі? Кім көп һәм әдемі сөйлейді?.. Сонша уақыт ырғасқандағы бар тапқанымыз – азды-көпті, жаманды-жақсылы оқыған-тоқығанымызды көрсетіп қалуға тырысыппыз. Әйтеуір бірдеңе білетінімізді дәлелдеген болыппыз. Бары – сол. Бекен ақсақал айтпақшы, «Абай жарықтық көмекке келеді де тұрады»: «Не таптық мұныменен деген жан жоқ, Түні бойы күпілдер құсын мақтап» (Абайды айту үшін атасының сөзін білетінін де көрсетіп қалыпты десеңіз – еркіңіз).
Германияның Бонн университетінде қызмет ететін тарих ғылымдарының докторы, профессор Нұрлан Кенжеахметпен сұхбаттасқанымызда осы мәселеге қатысты сұрақ қойып едік. Ол айтады: «Германияда мансап, ақша, абырой-атақ ешкімді қызықтырмайды. Білімің болса құрметтелесің, әділ бағаңды аласың. Профессор мен студенттер тепе-тең, ой-пікірлерін алмастырып жүре береді. Ал біздің елде ғылымға деген көзқарас басқашалау. Өзін ғалыммын, доктормын деген адамдармен тіл табысу өте қиын». Мына сөзден кейін қанша тырыссақ та профессормен емен-жарқын сөйлесіп отырған студентті көз алдымызға елестете алмай-ақ қойдық. Рас, бізде де еркін сөйлесетін кездер болады. Бірақ ғылымнан сырт, қызмет бабынан тыс уақытта. Ұстазыңның көңілі соғып, жастық шағындағы қызықтарын айтып шалқып отырған бір кезінде ғана. Ертеңіне мүлде басқа жанды көретінсің. Бойына тоғытпайды, жанына жуытпайды. Профессор мен студент арасында ғана емес, шығармашылықтың кез келген саласында осылай. Кейде «Бәленшекең жас екен демей, Түгенбайды қасына ертіп, ақылын айтып, жол сілтеп, адам қылыпты. Талантты жазбай таныпты» деп аузымыздың суын құртып жататынымыз да осындай тепе-теңдіктің, еркін қарым-қатынастың жоқтығынан болса керек. Ал Германия жақта ешкім ешкімді адам қылмайды. Талантыңды танып та әуре болмайды. Жай ғана пікір алмасады, міндетін орындайды – міндетсіну жоқ. Қолыңнан іс келетін, білімге құмар жас болсаң қасына алып, қызмет ұсынады. Ал бізде жұрттың бәрі – ұстаз бен шәкірт болмаққа құмар. Себебі, біздің түсінігіміздегі білім – білімсізге ақыл айту үшін керек. Сауатсыздығын бетіне салық қылу үшін. Өз артықшылығыңды көрсету үшін. Өзін жұрттан жоғары санау – адамды кез келген салаға қатысты пікір айтуға жеткізеді. «Талантты адам – бар тарапта талантты», қандай сұраққа да өз көзқарасын білдіруге хақылымын деп ойлайды. Біз ә дегеннен-ақ жалтақ күйге түсіппіз. Білімділердің алдында өзімізді әлжуаз, қораш сезінетін психология пайда болған. Біздің ұғымымызда білімді болсаң – жұрт сенен именіп тұрады. Қайтесің, онда бар телегей-теңіз білім сенде жоқ, айдан бір үзім, күннен бір үзім сәуле сұрап, жарқырап көрінуге тырысасың. Бұл тыраштық – қызыл сөзді құр сапырып, әлдебір теориялардың бодауында кететін адасумен аяқталады. Ешкім оқымайтын, оқыса да ештеңе ұға қоймайтын, әлдебір әдеби терминдерден мұздай сауыт құрсанған ғылыми еңбектің авторы екендігін малданып, қаншама ғылым докторы жүр. Мұндай деңгейге жетудің тағы бір «жолы» – білімді болуды жойдасыз көп оқумен өлшеу. Анығында, білімді болу – оқу ғана емес еді ғой. Оқу бар да, сіңіру, түсіну бар. Мұхтар Мағауин жас кезде, адам жадының тұнық шағында алған білімнің артықшылығы мен білімге кеш жетудің зардаптары туралы айтатын. Кеш жеткен білім – адамның бойына жұқпайды, салдырлап сыртында жүреді дейді. Салдырлап сыртта жүретін білім – сылдыр сөзге айналған бос дабыра, әшейін мақтан үшін ғана кәдеге асатын көпе-көрінеу құр жылтырақ. Ғылыми еңбек дегенді жұрт біле бермейтін әдеби терминдермен жасанған дүние жазу деп түсінуіңізге болады. Өйткені, ғылым – қатардағы адамның қолына түсе бермейтін, өресі жете қоймайтын жұмбақ дүние. Қазақ айтатын «оқу өтіп кеткен» деген жағымсыз тіркестің мәнін осы төңіректен іздеп көруге болатын сияқты. Әдетте, «оқу өтіп кеткен» – басқа бір әлемге кіріп алып, шыға алмай қалған қиялиларға телінетін. Тым қатты кетпей-ақ, сәл жұмсағырақ қарасақ, есі дұрыс есептелетін қатардағы ізденушіге де белгілі деңгейде «оқу өтеді». Қол жеткен мен алдыға келгенді талғамсыз қылғыта беру – білігіңді арттырады дегеннен гөрі, эстетикалық ауытқушылыққа ұрындырады. Талғамсыз білім жинаған жан, түкке тұрғысыз дүниені де талғамсыз талдай береді. Керек болса, әлдебір түсініктер мен ағымдарды алға тарта отырып, сіз ештеңе таппаған, түкке тұрғысыз шығарманы – шедевр жасап бере алады.
Тұрсын Жұртбай бір сұхбатында Лондоннан келген ағылшын тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі Шекспирдің «Боламыз ба, жоқ па?» деген сөзін түсінбеді дейді. Лондондық мұғалімнің сондағы айтқан уәжі: «Мен «Гамлеттің» емес, «Король Лирдің» маманымын» дегенге саяды. Біз бәрін білеміз ғой, бұл сөзді көп қолданамыз. «Гамлетті» оқымай-ақ, сөз арасына қыстырып жібереміз. Гамлеттік қатал сұрақ… Себебі, біз оқыған азғантай ағалардың бұл турасында айтпағаны жоқ. Міне, сол үшін бізге етене таныс. Жүре келе модаға айналдырып жібергенбіз. Біздің әдебиетте кәрі-жас демей жарыса қолданатын, модаға айналған осындай бірқатар цитаталар бар. Әлгі Хемингуэйдің өзіне тиесілі даңқ қонбаған жазушы туралы сөзі, Толстойдың бір-біріне ұқсайтын һәм ұқсамайтын бақытты-бақытсыз отбасы туралы айтқаны, әлемді құтқаратын сұлулық туралы Достоевскийдің ләмі… Кете береді. Және әр қолданған сайын жаңалық ашқандай, алтын тапқандай: «әйгілі Джек Лондон бір сөзінде былай дейтін еді (сөйлеу мәнеріне назар аударыңыз): «Шабыт қашан келеді деп қарап отыруға болмайды, оны қуып жүріп, шоқпармен соғып алу керек». Лондонның бұл сөзін естімеген адам аз шығар осы… Ал біз әр мақаламыздың, әр сұхбатымыздың басына шабыт шақырар, шымылдық ашар сөз ретінде тықпалап бағамыз. Мойындау керек, бұл сөзді қайда, қашан айтты, біле бермейміз. «Достоевский «Әлемді сұлулық құтқарады» деген сөзді «Идиотта» айтыпты ғой ә?» деп таңданып келіп еді бір досым. Біз де бәлсіне қалдық: «Соны енді біліп жүрсің бе?!». Анығында, Федор ақсақал бұл сөзді бір жиын-тойда, әлдебір сұлу әйелге комплимент ретінде айтқан шығар деп ойлап жүргенбіз. Бір қызығы, «Бәленшекең айтпақшы…» деп басталатын осындай сөздер маған қазақтың тойында айтылған сияқты елестейді. Айтқыштығымызды алға тартып, кез келген жерде бірдеңе деп қалуға, жұртты ду күлдіруге, таң-тамаша қалдыруға тырысып жүретін басымыз, әлгіндей сөздердің көркем шығармадан алынатынын ойламайды екенбіз. Біздің «білімқұмар», тойымсыз өңешімізді тығындап, осыншама азық тауып берген, тіміскілеп жүріп, теңізден маржан сүзген оқымыстыларға мың алғыс! Олар болмаса…
«Мен «Король Лирдің» маманымын» дейтін ағылшынға сауатсыз екен деп қоя салмай, өз шамасына қарай саласын таңдай білген қанағатшыл жан екен деп те қарауға болады. Рас, ілім іздеуде қанағатсыздық жақсы мәнге ие. Бірақ қанағатсыздықтың жөні осы екен деп әрненің басын бір шалып, не анда, не мұнда жоқ дәлдүріш болып шығудан табар не мұрат бар?! «Әрнеге әсемпаздық» шығар осы бізді өсірмей жатқан? Шекспирдің бір пьесасын зерттей тұра, екінші бір пьесасы жайлы білмейтінін еш қысылусыз айта салатын ағылшынның ғылымын қараңыз, мектеп оқушысына дейін «Шекспир айтпақшы…» деп, қарап тұратын біздің ғылымымызға қараңыз. Біреуді мақтағымыз келсе, жан-жақтылығын, өнердің бүкіл саласына ерен еңбек сіңірген зор тұлға екенін айтумен жағымыз талатын әдет – бізді «сегіз қырлы» болуға мәжбүрлейді. Осыдан кейін бір ғана салада еңбек етуді кім місе тұта қойсын?..
Тарихты оқытқанда ең алдымен қандай жағдайда да эмоцияға жол бермеуді үйретеді екен. Ал бізде бүгіндері тарихшы да – тарихшы, әдебиетші де – тарихшы. Қызылкеңірдек болып таласамыз да жатамыз, көп білгеннен. Ішімізге сыймайды, аздаған білгенімізді (естігенімізді) қисынға салып, жоталап соғып отырамыз. Шет елде жүрген қазақ профессордың мына бір сөзі де көкейімізді дәл басады: «Тәуелсіздік алған соң, тарихи ұстанымы мен дәстүрінің ортасындағы біртектілік жойылған бұрынғы бодан, бүгінгі жас мемлекетте бір топ тарихшылар сахнаға шықты. Кәсібиліктен гөрі әуесқойлық басымдау. Сапырылысып жатқан қоғамдағы сөз бостандығы логикалық тұрғыда (нақты емес) тарих жасауға жол беріп алды».
«Кітапты көп оқыған ғой, тіл байлығы жақсы». Біздің ел оқу мен тоқуды осы төңіректен іздейді. Білімді адам – алдымен шешен болуға тиіс. Сосын, есте жоқ ескі замандарда өткен тарихи, аңыз оқиғаларды, би-шешендердің сөз тартысын, ханнан қаймықпаған отты ақынның уытты өлеңін білуге міндетті. Оған қосымша, ыңғайы келіп жатса, сөзі түгіл атын да естімеген шет елдік жазушылардан бір-екі үзім, ешкімнің қолына түспейтін әлдебір жұмбақ кітаптан азғантай ғибрат. Осы аталғандарды игерген күні, тыңдаушыңыз бас шұлғымаса маған келіңіз. Оқыған-тоқығанды іске жарату дегеніңіз, міне, осы.
Кейде білмекке құмарлық– бізді шексіз тәкаппарлыққа жетелейді. Ағасының жағасына тура жармаспаса да, балағынан тартқандай болып, аракідік кейбір пікірлеріне қарсылық білдіріп қалып жүретін жас жігітке екінші бір ағасы жанашырлықпен ескертіпті: «Ол, керек болса, сені тарпып тастайды ғой». Керек болса… «Әшейін, кеңдік танытып, кешіріммен қарап жүр. Бүйте берсең…» деген сөз. Әр әрпінен үрей есетін кереметтей сұсты, қатал ескерту. Дүниенің жарты ілімін қотарып ішкен, даналыққа жеткен жан кәріне мінбесін де. Кәріне бір мінді екен, тұяғының астынан бір-ақ шығасың… Демек, белгілі бір деңгейге жеткен білімді жанға былайғы жұрттың (төменгі деңгейдегі) ой-пікірі мүлде қызықсыз. Білімді «тарпып тастау» үшін жинайтын біз үшін ғылымға деген махаббат, шығармашылыққа деген адалдық соңғы кезектегі елеусіз дүние саналатыны сөзсіз.
«Білімім жеткен жерге дейін адалмын» дегенді айтқанда, атақты жазушы нені меңзеді екен осы?..
ПІКІРЛЕР1