АҚИҚАТЫН АЙТҚАН ТАРИХ – ШЫН ТАРИХ
Бексұлтан НҰРЖЕКЕЕВ.
«Әй, дүние-ай!». Роман.
«Жалын» баспасы, 2015 жыл
Қарымды қаламгер Бексұлтан НҰРЖЕКЕЕВ өз оқырмандарын молынан жинап алған жазушы. Оқырманы көп қаламгер – «мойындалған жазушы» демеген күннің өзінде не жазуды, қалай жазуды білетін кісі. Бәлкім, «дарынды» деген өлшемнің басты шартының өзі осы критерийден басталатын болар. Бексұлтан замандасымыздың да жазушы ретіндегі басты ерекшелігі де осы нені жазса да қалай жазуды, қалың оқырман қауымының көңілінен қалай шығуды білетіндігі. Көптеген әңгіме, повестері бар, бірнеше романдары бар, біраз кітаптарын жұртына ұсынды. Мәселе кітаптар мен шығармалардың санында емес, әр туындының мәнінде, жұрт көңілінен шыға білуінде болса керек.
Бекеңді жұрт «махаббат мүсіншісі» деп, қазақтың Мопасаны деп, «махаббат жыршысы» деп жүреді. Содан да болар, оның жаңа кітабы жарыққа шығысымен ең алдымен қыз-келіншектер оқуға жаппай кірісер еді. Өзі де осыған дейінгі бір өмірінде қыз-ғұмыр кешкендей әйел жанының нәзік қылын дөп басып шертетін әңгіме-повесть, романдарын туындатып жатты. Рас, ол ер мен әйел арасындағы махаббат атты киелі қарым-қатынас мәселесіне көбірек қалам тербегендіктен оны тек қана махаббат, іңкәрлік мәселесіне ғана шығармашылығын біржола бағыттаған жазушы деуге болмас. Бекеңнің қай шығармасы болсын махаббат линиялары арқылы адамдар тағдырын, қоғамның сол кезеңдегі әлеуметтік жай-күйін көрсететіндігімен ерекшеленеді. Оның әр жылдары жарық көрген «Күй толғақ», «Күтумен өткен ғұмыр», «Бір ғана махаббат», т.б. әңгіме-повестер жинақтары, «Ерлі-зайыптылар», «Жау жағадан алғанда» сынды романдары негізгі алтын арқау ғып сүйіспеншілік, кісілікті адал сезім мәселесін ұстанғанмен, негізгі мақсат – өткен өмір шындығын дәл көрсетуді басты назарда ұстайды. Менің түсінігімде «социалистік реализм», «капиталистік реализм» деген өлшем жоқ, нағыз реализм бар. Ол – өмір шындығы. Б.Нұржекеевтің «Өзендер өрнектеген өлке» атты тарихи-танымдық зерттеу эссесі де шырылдаған шындықты айтқаны үшін кеңестік саясатқа ұнамай қалғаны да рас. Ол ғана емес, қазақ бұлбұлы атанған Күләш пен атақты актер Қанабек туралы жазған деректі хикаясы да уақыт шындығын халқына жеткізуді мақсат еткен дүниелер болатын.
Б.Нұржекеевті тек қана «махаббат жыршысы» деп бөгенайлап қоюымыз әділдік болмас еді. Жазушы ең алдымен тірліктің кез келген түйткілдеріне өзінің азаматтық үнін шығарып отыратын қалтарыс-бұлтарыссыз күрескер, шындықтың жоқшысы болуға тиісті. Бексұлтанның ұлтының рухани игіліктерінің ұрпаққа саф алтындай күйінде сақталып жетуі жолында аянып қалған кезі жоқ. Әрбір ұлттың ұлттық ерекшелігі түрінде де емес, тілінде. Ғасырлар бойы көл-дариядай молықтырып, толықтырып бізге жеткен тіліміздің бұл күнде еренсіздігіміздің кесірінен «отырмыз, жатырмыз» деудің орнына «отырық-жатырық» болып, «сиыр, бие, саулық» деудің орнына «аналық» болып, «бара ма, келе ме» деудің орнына «барады ма, келеді ме», т.б. айтылып, жазылып жүруі тілімізді қорлаумен бірдей. Осынау жайларды Бекең өмір бойы жазумен, айтумен келеді. Бірақ қазір үш-төрт тілді еркін меңгерген шенеуніктеріміз қазақша жазғанды қойып, сөйлегенде қойыртпақ жасайтын болды.
Ол сондай-ақ, тарихта болған тұлғалар туралы, айтулы оқиғалар туралы өз зерттеулерін жалғастырып айтудан, жазудан жалыққан емес.
Шындық демекші, өткен жылы жарық көрген соңғы романы «Әй, дүние-ай!» автордың заманауи ақиқатты айқара ашып, ұзын тарихтың бір үзігі – 1916 жылдан басталған халқымыздың бір бөлшегі албан жұртының басынан өткен дүрбелеңді қасіретті оқиғаны басты кейіпкерлер Тазабек пен Шәйінің тайғақ кешулі өмір соқпақтары арқылы жайып салады. Шәйі жалған саясаттың соңғы құрбаны, сүйікті шөбересі Кәусеннің 1986 жылғы Желтоқсан оқиғасындағы қазасын да көріп, қанағаты аз, қасіреті көп ұзақ ғұмырында елінің ешкімге жаутаңдамай алғаш рет бостан болғанын естіп барып өмір жолын тұйықтайды. Бұл оның бабалары армандап жете алмаған, бұл оның аға-бауырлары Жәмеңке, Ұзақ, Ағынтайлардың көре алмаған, елім-жұртым деумен жүріп, жанын аямай өткен жан жары Тазабектің сондай заман болады-ау деп ойлай да алмаған қиялдағы ғана дүние болатын. Ол ғана емес, көп қазақтың қиялындағы ғана тәуелсіздік атты орындаларына көз жетпеген ұлы бақыт еді. Шәйі ол күнге жетіп көз жұмды, арманына жеткен мыңдардың бірі ғана.
Роман оқиғасы қазақтың ғасырлар бойғы өмір салтын күйттеген жайма-шуақ тіршіліктен басталады. Ержеткен бозбала, бойжеткен балғын қыз. Көз салу, сөз салу… Бірақ осы мамыражай өмірді ақ патшаның 19 бен 43-тің арасындағы жергілікті ұлт өкілдерін майдандағы қара жұмысқа алу жөніндегі жарлығы ел арасының ашық аспан астында найзағай ойнағандай астаң-кестеңін шығарды. Қазақ даласының қай түкпірі болса да – анау Торғай даласы мен Ақмолада, Батыс пен Оңтүстік өңірлерде, Жетісу мен Алтай-Тарбағатайда, тіпті барлық жерде ұлы дүрбелең, қайталанбас қасірет басталды. Амангелді Иманов пен Әбдіғаппар Жанбосынұлы, Бекболат Әшекеев пен Нұқа Сатыбеков, Жәмеңке мен Ұзақ батырлар осынау азаттық көтеріліске шығып, «еркек тоқты құрбандық» болғандар. «Берсек бала өледі, бермесек шал өледі. Бала өлгенше шал өлсін» деп, басында мұздай қаруланған жазалаушы әскерге шоқпар, сойылмен қарсы шыққан қазақты оңай жасқай қоймайтынын білген билік тек қана Жетісу көтерілісін басу үшін 7 атқыштар ротасын, 5 казак-орыс жүздігін, 3 ерікті жүздікті және 17 зеңбіректі жұмсапты.
Б.Нұржекеев мұндай статистикалық есеп-қисапты келтірмейді. Ондай есеп-қисап көркем шығарманың шырайын шығармасы белгілі. Біз романды оқу үстінде жай дүрбелең емес, бейбіт халықтың қан кешуін, қайталанбас қасіретіне куә бола отырып, адамдар тағдырының ұшан-теңіз галереясына куә боламыз. Ағылшын, испан отарлаушыларының Америка құрлығындағы жергілікті үндістерді аң атқандай қуалап жүріп, қырғандары туралы вестерн-фильмдердегі адамгершіліктен жұрдай астамшылықты көргенде бойды ыза кернейтін. Чингайчук сияқты қайтуды білмейтін қаһармандардың кек алу жолындағы ерліктерін көргенде жан-тәнімізбен тілектес болар едік. Бекеңнің романын оқыған соң біздің де тағдырымыздың дәл сол үндістерден айырмашылығымыздың болмағанына көзіміз жете түседі. «Алла сақтайды» деп тым бейқам, тым қаперсіз жүретін жұртымыздың тұяқ серпер кезде ғана шоқпар-сойылына қол созатынына көз жетеді. Албан жұртының қарсылық көтерілісі барлық қазақ жеріндегі сияқты стихиялы түрде біразы қырылған соң ғана басталады. Бұл шығармада да жұртымыздың тым аңғалдығы, тым аңқаулығы, қаперсіздігі айқын көрінеді. Сай-салада мылтық гүрсілдеп, бүтін ауыл адамдарын қырғынға ұшыратып жатқан кезде де қарсыласып, жастығын ала жату емес, көбі ала баған асып, басының амандығын күйттеуге даяр. Ешкімге білдірмесе де зайыбына зорлық, ағайынына қорлық көрсеткен жергілікті «ұлы жұрттың» өкілі Сергейчуктің екі інісінен кек ала білген бас кейіпкер Тазабектің ерлігіне риза боласың. Меніңше, автор осынау еңбегі арқылы момын жұрттың ерлігі емес, тым бейғамдығынан сақтандыру. Ата-бабамыз осынша кең жерге ие болғанда оған ешкім де құдайы үшін деп емес, олар ақ найзаның ұшымен, ақ білектің күшімен алған болатын. Бүгінгі күндері біз үш ғасырға жуық уақыт бойы отаршы жұрттың езгісінен езіліп қалдық, болмаса кешегі ерлік дәстүрдің жұрнағын жоғалттық. «Патриоттық» дегеніміздің өзі өліп кетсең де өзіңді өзің қорғай білу ғой.
Тарихшы И.А.Чекалинскийдің «Востание киргиз-казахов и кара-киргизов в Джетисуской крае в июле-сентябре 1916 г.» атты зерттеу еңбегінде Қожбамбет болысында 1371 түтін, 8255 кісі болғанын, оның 4200-і Қытайға көшіп кеткенін, 2600-і өлгенін жазады. Ал құдайы көршіміз қырғыздар қырылып жүрсе де Ыстықкөл маңында жазалаушы отрядтың жергілікті ерікті жасақтар үшін қару-жарақ әкеле жатқан керуеніне шабуыл жасап, сол қару-жарақпен мыңдаған астамшыл жұрттың өкілін қырып салады. Сөйтіп, түпкілікті жеңіске жете алмаса да ұлттық рухтың үлгісін көрсетеді. Тарихшы Мұхаметжан Тынышбайұлы 1917 жылы «Қазақ» газетіне Қарқара көтерілісінде албан руының 70 мыңға жуық адамының жартысы (35.100) қаза тапқанын, ал Жаркент уезіндегі отбасы саны 17 мың 712 болса, көтерілістен кейін оның 5094-і ғана қалғанын жазады. Ол аз болғандай онсыз да қорлықты да, зорлықты да көріп, қырылғаннан қалған олардың 67 кісісін қылмыскер деп жариялайды.
«Көп қорқытады, терең батырады» дейтін бабадан қалған жақсы сөз бар. Отаршыл жұрттың «ағы» болсын, «қызылы», «сарысы» болсын, боданын қамырша илеу, оларды кісі құрлы көрмеу бұл империялық жазылмайтын дерт. Торғайдағы көтерілістің қас батыры, 1923 жылы қызылдардың қолымен жазаланып, Санкт-Петербор мұражайында экспонат ретінде сақталып, әлі күнге дейін қырық сылтаумен қайтармай отырған бас сүйектің иесі Кейкі батыр Көкембайұлы: «Ақ орысың не, қызыл орысың не, сары орыстың бәрі орыс» деген екен. Сол сөздің ақиқатын тарихтың қырық қатпарлы беттері дәлелдеп берді.
Роман үш бөлімнен тұрады: «Дейін» – ақ патшаның заманы, Қазан төңкерісіне дейінгі кезеңді қамтыса, екінші бөлімі – «Кейін» – қызылдар кезеңі, төңкерістен кейінгі жылдар. «Дейіндегі» оқиға – 1916 жылдың қырғыны. Мұздай қаруланған жасақ қара жұмысқа адам бермейміз дегені үшін еңбектеген бала, еңкейген қарт демей оққа байлап, отқа өртеді. Жетісу облысының әскери губернаторы Фольбаум 1914 жылы мұсылмандарға қарсы әлдеқандай жағдай болса орыс шаруаларынан қарулы отрядтар құру жөнінде құпия міндет жүктейді. Ал 1916 жылы қазақтардың қарсылығы байқала бастасымен «айтқаным келді» дегендей Жетісу жеріне көшіп келген келімсек орыстардың 210 селосын қаруландыруға тапсырма береді. Қару асынып, қызынып алған олар «біз бейбіт кетіп бара жатқан кісілерміз» дегенді білдіру мақсатында қолдарына ақ ту ұстап бара жатқан көштің кәрі-жасын қырып салады. Олар үшін еркек кіндік пен кәрі-жастың бәрі жау, қыз-келіншек арсыз нәпсіні тояттандыратын тегін мүмкіндік. Ар-намыс дейтін кісілік қасиетті ұмытқан жандар. «Кейінде» – үркіншілікпен қытай шегарасынан асып кеткен албандардың сарқыншағын туған жерлеріне қайта көшіріп әкеліп, «Біз бұрынғы орыс емеспіз, кедей-кепшікке қорғанбыз» деген іс-әрекеттерімен үрейлі жұртты үміттендіре келді. Алайда, «Сен бай екенсің!» деп тәркілеу, итжеккенге байлап-матап айдау, колхоздастыру, ашаршылық нәубеті, тағы да ала баған асқан үркіншілік. «Кейіннің» де «Дейіннен» айырмашылығы болмай шықты. Бас кейіпкер Тазабек «Ұзында өштігі, қысқада кектігі бар» Сергейчуктің інісінің баласын «Дейін» бөлімінде өзі өлімнен құтқарған еді, «Кейін» бөлімінде сол қанды қол қарақшы өзін өлімнен құтқарған Тазабекті іздеп келіп, оққа байлайды. Заман өзгерді, дегенмен одан адам өзгермепті». Сол баяғы кіріптарға әлімжеттік көрсете берудің көрінісі ғана бұл. Үшінші бөлім «Түйінге» соңынан тоқталып түйіндейік.
Жуырда ғана жетпіс пен сексеннің тең ортасына есен-сау жеткенін тойлаған Бекең, шамасы «Осы мен қариялықтың ауылына ат шалдырғанға дейін не бітіріп, не қойдым» деп өзіне-өзі сауал қойып, жүріп өткен жолына мойын бұрып қараса керек. «Сенің еңбегіңнің жемісі біз боламыз» деп кітап сөресінде 13 томдық шығармалар жинағы сап түзеп тұр. Бұл аз ба, көп пе, оған қазылық айтпайық. Мәселе санда емес, сапада. Жуырда Қазақстан Жазушылар одағы қазіргі жер басып жүрген жазушылардан ең көп оқылатыны кім дейтін сауалды интернет арқылы салып, зерттеу жүргізген екен. Бекең оза шауыпты. Көпшіліктің ойынан шыға алмаған жазушының кітаптары оқырман жинай алмайды. Оқырманы көп жазушыны нашар немесе ортаңқол қаламгер деп ешкім де айта алмас.
«Әй, дүние-ай!» жазушы шеберлігі әбден толысқан кезде індете зерттеліп, зерделеніп жазылған дүние. Шығарманың құрылымы, оқиғалар желісінің оқушысын бей-жай қалдырмай жетелеп отыратын басты қасиеті бар. Композиция, сюжет, қайшылық, оқиғалар қоюлығы, тіл кестесі, т.б. – ғылыми терминдердің бәрінің ортақ мақсаты жақсы дүние жазу үшін қажетті шарттар. Бұл мәселелерде автор барынша ыждағатты. Белгілі бір оқиға басталған соң оның аяқталуы қажет. Романда шашау шығып, ұмыт қалған оқиға, іс-әрекеттер жоқ. Бұл да жазушы қабілетінің, ыждағаттылығының бір көрінісі.
Роман жазушы қиялының туындысы емес, өмірде болған адамдардың басынан өткен оқиғалар тарихы. Тарих дегеніміз кешегі күнді шып-шырғасын шығармай ақиқатпен баяндау десек, Қарқара көтерілісінің шындығына жете түсу жолындағы тәуекел. Бұл оқиға ұлы жазушымыз М.Әуезовтен бастап, талай ақын-жазушының қалам тербеген тақырыбы. Алайда, заман оларға ақиқатты айтқызбады. «Әй, дүние-айда!» кейіпкерлердің ата-тектері, бір-бірімен қалай туысатындығына дейін, жер-су аттары, олар бір-бірімен қалай тоғысып, қалай қиылысатынына дейін тәптіштеледі. Автордың осынау тақырыпты қаузамас бұрын әбден зерттеп-зерделеген деуіміз сондықтан.
Келімсек қара шекпендердің бәрі, әскер жасақтары түгелдей қанқұйлы деген пікір, әрине, солақай пайым болар еді. Қазақтың дәстүрлі әндерін тамылжыта айтатын, соңынан қазақ жігітке тұрмысқа шығатын Сопыйа мінезі қандай кесек. «Қаным орыс болғанмен, жаным қазақ болып кеткен» дейтін ол жеме-жемге келгенде қазақтармен бірге әділетсіз қандастарына қарсы майдан ашады. Қазағуар, тек Тазабекпен ғана тамыр емес, барша қазақтармен тонның ішкі бауындай дос-жар болып кеткен Кобзев мінезінен мін таппайсың. Іскер, ақылгөй, жанашыр, қамқоршы. Бәкен сияқты опасыз, сатқын, тек қара басының қамын ғана ойлайтын қазақтар Кобзев сындылардың қара тырнағына татыр ма?! Демек, қаламгер әр кейіпкеріне принципті түрде әділ баға береді.
Бексұлтан әнші емес, алайда, дәстүрлі әндердің ішіне кіріп, әр иірімдерін жанымен түсініп, ыңылдайтыны бар. Ыңылдап жүріп, өзі өлеңі мен әуенін жазған «Баркөрнеу» сынды бір-екі әні де бар. Біз оны сазгер немесе ақын болып кетті деуден аулақпыз. Әр жазушының жаны ақын болып жырлап тұрмаса ол сыршыл жазушы бола алмайды. Біздің айтпағымыз, Бекеңнің романында халық әуендері мен дәстүрлі әндер туралы автордың көзқарасы қатар өріліп отырады. Байдың, болыстың баласы, өзі де болыс болғаны үшін туада өнер қонған ақын, сазгер Пәшінді үкіметтің тек болыс болғаны үшін деп атып тастағаны, атақты Көдек ақынның қуғын-сүргінге ұшырауы, «Халқым деген Қапезді, Жау деп ұстап бердің бе?» дейтін Рамазан Стамғазиев орындап жүрген әннің авторы Қапездің аянышты тағдыры, басқа да сол өлкедегі өнер иелерінің туындылары кітаптың өн бойында қатар өрбіп отырады.
Бексұлтанның мамандығы – тіл-әдебиет мұғалімі. Өмір бойы тіл тазалығы, әсіресе, үндестік заңын сақтап, айтып-жазу мәселелеріне ондаған мақала жазды. Сондықтан да оның кітабында стильдік қателер кездеспейді. Сөйлемдерді ұғынықты, ойды дәл жеткізуге күш салады.
Орбұлақ шайқасының өткен жерін дәл тауып, оны тарихи дәйектермен дәлелдеуден басталған тарихи еңбектері бір төбе. «Әй, дүние-ай!» бір ғасыр бұрынғы ғана оқиғаны әңгімелегенмен, бұл да тарих. Бәлкім, «жаңа тарих» шығар. Жаңа дегенмен де оның көпшілікке жетпеген ақиқаты жетерлік. Автор: «Өткен өмір қайта жазуға болатын кітап емес. Өтті, кетті, сонымен бітті» дейді. Алайда, өткен өмірдің ақиқаты – нағыз тарих…
«Әй, дүние-айдың!» үшінші бөлімін «Түйін» депті. «Түйінде» «Дейін» де, «Кейін» де бар жазығы кең даласының асты да, үсті де байлыққа тола болғандықтан, қазаққа жаны ашитын алыс-жақын көрші жоқ, бар ынталары аз жұртты әр түрлі тәсілмен көзін жойып, мынау байтақ далаға иелік ету.
Біздің де осынау кітапты оқып шыққан соң айтар түйініміз: тәуелсіз ел болғаннан кейін де сырттан келер қауіп-қатер сейілді ме? Бір шетіңнен аюдың ырылы, бір жағыңнан аждаһаңның қырылы, жеріңе мысықтабандап енуі, ол аз болса мұхиттың арғы жағынан да «арманшылдардың» көбеюі – бәрі-бәрі де ойландырар түйткілдер.
Өткен өмірдің бір бөлшегінің ақиқатын айтуға барын салған Бексұлтан Нұржекеевтің «Әй, дүние-ай!» романының Мемлекеттік сыйлыққа лайық деп танылуына тілектестігімді білдіруші мен –
Кәдірбек СЕГІЗБАЙҰЛЫ,
жазушы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері.
ПІКІРЛЕР2