ҚАЗІРГІ ПРОЗАҒА ТЕК ФОРМА ЖАҢАЛЫҒЫ ЖЕТКІЛІКСІЗ
«Қазақ әдебиеті» газетінің 23 мамыр 2025 жылғы №20 санында М.Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан университетінің қауымдастырылған профессоры Р.Сұлтанғалиева мен газеттің бөлім меңгерушісі М.Райымбекованың «Әдебиетке автордың танымы жан бітіреді» деген сұхбаты жарияланды. Ең алдымен, сұхбат тақырыбы көңілге қонымды. Шындығында, әдебиеттегі жаңалық немен өлшенеді? Ең әуелі автордың суреткерлік дүниетанымымен, өмір құбылысын жаңаша танып, жаңаша баға беруімен өлшенеді. Түптің түбінде ол – идея, бүгінгі өмірдің өзінен туындаған өзекті мәселе, автордың жан дүниесіне ұялап, айтпаса болмайтын шындығы. Сол идеяны автор көркем әдіптеп жеткізеді. Жеткізу жолы, әрине, форма. Әлемдік тәжірибеге сүйеніп, өзіне оңтайлы қалыпты шығармашылыққа пайдаланады. Әйтсе де, қандай да бір шығарманың жаңалығы ұлттық идея мен құндылықтан, ұлттық болмыс пен мінезден, ұлттық проблема мен ұлтқа төнген қауіп-қатерден бастау алып жатуы керек деп білеміз. Қазақ әдебиетінің басты мұраты – қазақ болмысын жырлау, оның қазіргі қоғам шындығымен бетпе-бет келгендегі жан дүниесіндегі қарама-қайшылықты, адамдық құндылықтарды сақтап қалу жолындағы күресі мен мәселесін суреттеу. Қазіргі проза қазіргі қазақ қоғамы қайнарынан бастау алып жатуы заңды құбылыс.
Р.Сұлтанғалиевамен сұхбатта қазіргі прозадағы көркемдік ізденістер, тенденциялар мен бағыттар қарастырылған. Шындығына келгенде, постмодерндік бағытта жазылған туындылардың белгілері, мазмұндық және құрылымдық ерекшеліктері қазақ әдебиеттануы ғылымында бірлі-жарым зерттеулер болмаса, әлі терең, жан-жақты қарастырылмаған. Сондықтан автордың ғылыми ізденісін бағалаймыз. Қалай дегенде, қазіргі прозаның даму бағдарын сөз еткенде, постмодерндік сипаттағы туындылар назардан тыс қалмайды. Бұл жөніндегі автор ойы дәлелді. «Қазақ әдебиетіндегі… постмодерндік сипаттар 1990-жылдардан бастап белсенді көріне бастады. Бұл кезең – кеңестік идеологиядан арылған, әдебиет еркін тыныс алып, формалық және мазмұндық ізденістерге бет бұрған дәуір. Тәуелсіздікпен бірге ұлттық болмысты қайта қарастыру, кеңестік кезеңде тұмшаланған мәселелерді ашық айту әдебиетте жаңа тақырыптар мен формаларға деген сұранысты күшейтті.
Бұл көркемдік бағыттың келуімен авторлар классикалық баяндау тәсілінен гөрі, фрагментарлық құрылымға, ирония мен сарказмге, тарихи тұлғаларды көркем интерпретациялауға бет бұра бастады. Шындық пен қиял, миф пен дерек қатар қолданылып, оқырманды ойландыруға мәжбүрлейтін туындылар туды. Алдыңғы буын классик жазушыларымыздың шығармаларында да постмодерндік элементтер кездесіп отырды. Бірақ бұл бағытты шын мәнінде дамытқан буын – кейінгі толқын, әсіресе 2000-жылдардан кейінгі уақытта орта буын мен жас қаламгерлер елеулі үлес қосты. Бұл шығармаларда ұлттық сана, философиялық рефлекция, ирония, символизм және посткеңестік қоғамдық сана күйзелісі шебер суреттеледі», – дейді зерттеуші. Сонымен бірге постмодернизмнің поп-арт, сонористика, алеаторика, т.б. басты көркемдік әдістерінің ерекшеліктеріне тоқталып өтеді.
Дегенмен постмодерндік сипаттағы туындылар әдебиетке қаншалықты жаңалық, тың сипат әкелді? Бұл әлі анық емес дүние. Қазіргі прозадағы постмодерн белгілерін тану оншалықты қиын бола қоймас, ал ұлттық әдебиетке қаншалықты идеялық-рухтық жаңалық, тың бағыт, соны серпін әкелді – әлі де тереңірек зерттелуі тиіс сұрақ деп білеміз.
Жазушы А.Кемелбаеваның прозадағы жаңашыл ізденісі қуантады. Мәселен, оның «Қоңырқаз», «Тырнақ» әңгімелеріндегі реализм мен мифтің, мистика мен детективтің, символизмнің тығыз бірлікте, қанаттаса қолданылуы оқырманды идеялық-эстетикалық әсерге бөлейді. Тың сюжет, тосын болмыс, әңгіменің баяндалу сипатының ерекшелігі, әрине, шығарманың тартымдылық қуатына әсер ететін факторлар, бірақ бұл әңгімелердің құндылығы алдымен идеялық соны өрісінде деп білеміз. Қос қанат біткен қыздың адамдардың ортасынан алыстап, қаздарға ілесіп, аспанға ұша жөнелуінің сыры неде? Жер бетінде қиянат, әділетсіздік көп. Қанатты қыздың аңсары – аққулы көл, сұлулық әлемі. Жазушының жан дүниесі де сұлулықты, тазалықты аңсайды. «Қоңырқаз» әңгімесі автордың алғашқы туындыларының бірі болғанмен, формалық ерекшелігімен қатар, осындай парасатты идеясымен дараланады. «Тырнақ» әңгімесі де баурап алады. Мұнда таптаурын мазмұн жоқ. Жоғарыда айтқанымыздай, реализм мен мистика, детективтік сарын астасып кеткен. Ең бастысы, әңгіменің құндылығы – идеясының өзектілігінде. Автор бүгінгі қоғам дамуының бағыт-бағдарына алаңдаушылық білдіреді. Қазіргі ұрпақ халықтың ғасырлар бойы өмір тәжірибесімен жинақталған түп дүниетанымынан қол үзіп бара жатқан жоқ па? Түпсанадан қол үзіп, әлдебір жайдақ, жапсырма бағыттарға еліктеу ұлт болашағына қауіпті құбылыс емес пе? Сөйтіп халықтық ырым-тыйымның бекер айтылған уәж емес, онда көп сыр жатуы мүмкін екенін, оны қазіргі ұрпақ білуі, ескеруі қажеттігін айтады. Әңгіменің ағартушылық сипаты да мазмұн байлығын арттырған.
Жазушының бұл туындылары, әрине, постмодерндік сипаттағы шығармалар. Өрелі идея әдемі формалық ізденістермен үйлесім тапқан. Автордың «Шашты», «Көкқия» әңгімелері де тартымды. Жақында ғана «Қазақ әдебиеті» газетінде жарияланған «Рәғид» әңгімесі (21 наурыз 2025 ж.) атауымен-ақ үйіріп әкетеді. Жалпы, А.Кемелбаева – шығармашылығына аса жауапты қарайтын, әрдайым тың ізденістерге баратын жазушы. Қазіргі қазақ прозасының тың өрісі мен көркемдік ерекшеліктерін тануда жазушы шығармашылығы арнайы зерттеуді қажет ететін болар.
Жаңашылдыққа бейім, постмодерндік бағытта жазылған орта буын қаламгерлердің шығармаларын кейде оқи алмай жатамыз. Шарттылыққа құрылған, шарттылығы басым туындыларды оқи алмаса, оқырманның эстетикалық қабылдауы төмен екен дегенмен, мұнда белгілі дәрежеде автордың да кінәсі бар болар. Апыр-ай дейсің, шығарма алғашқы сөйлемімен-ақ, алғашқы эпизодымен-ақ оқырманын тұтқындап тастауы керек емес пе? «Абай жолы» роман-эпопеясы бірінші кітабының басталуын еске алыңызшы. Қандай панорама, кеңістік, одан соң бір-біріне ұқсамайтын жарқын тұлғалар көз алдыңа келеді. Ал орта жастағы жазушының романында алдымен кейіпкер өзін-өзі таныстырады, одан кейін ортасы, серігі суреттеледі, бір кезде сырттан дырылдаған мопед дауысы естіледі, оған көрші пәтердің иесі балконнан айқайлайды, бір сәтте сағат шырылдайды, ол сағатты бұл жауып қойған, қалайша ол өзінен-өзі шырылдайды? Шығарманың басталуындағы осындай сүреңсіздік оқырманын жалықтырып жібереді.
Қазіргі прозадағы әдемі ізденістің бірі – Р.Мұқанованың «Бағира-Шер» әңгімесі. Мұны да постмодерндік үлгідегі шығарма деуге болады. Автордың үлкен жетістігі – идея мен форманың жарасымды үйлесім табуы. Табиғаттың заңдылығына қарсы шығу – қиянат, тіпті қылмыс. Осы көркем идеяны автор формасын тауып құлпыртып бейнелей білген.
Біз неге әр шығармадан идеялық тың өріс іздеп отырмыз? Жасыратыны жоқ, жастардың постмодерндік сипатта жазылды дейтін шығармаларының идеясы бұлыңғыр, екіұшты болып келеді. Бұл, біздіңше, көңілге қонымды құбылыс емес.
Жастар прозасы жөніндегі жазушы Қ.Түменбайдың пікірінде шындық бар. «Қазіргі проза өкілдері Батысқа көп еліктейді. Жарайды, Батысқа еліктеп жаз, бірақ өзіңнің дәстүріңді ұмытпа. Шығармаңнан қазақ болмысы аңқып тұрсын!
Мен Жазушылар одағы проза кеңесінің төрағасымын, неше түрлі қолжазба оқимын. Байқағаным, әркім қалай да өзінше жазғысы келетін сияқты. Ол әдебиет теориясын көзге ілмеу сияқты көрінеді. Әдебиет теориясы – қаншама ғасырлық тәжірибелер негізінде жасалған ғылым. Ол әр жанрдың ерекшелігін әбден айқындап көрсетеді, көркемдік шартын ұғындырады. Сондықтан әңгімең – әңгіме, повесің – повесть, романың – роман болуы шарт. Қазір проза кеңесіне келген кей шығармаларды оқысаң, әңгіме дегені сюжет, тартысы жоқ жай суреттеме болып шығады. Сосын жұрттың көбі эссешіл болып кетті, бірақ эссе деп жүргендері жай мақаланың деңгейіндегі бірдеңе екенін ойламайды. Эссе деген – көркем шығарманың негізі, бастауы. Эсседе көркемдік, эпикалық сарын болуға тиіс. Біз «Абай жолынан» бастап, қазақ жазушыларының көркемдігі жоғары туындыларының бәрін оқып өстік қой. Ал қазіргі жазушы болғысы келіп, түрлі «измдерді» шарлап жүрген жастардың, басқаны былай қойғанда, «Абай жолын» бір рет оқып шықпағаны көрініп тұрады. Олар Сартр, Хемингуэй, Мо Ян секілді шетелдік жазушыларды оқыған шығар, әйтсе де қазақ жазушыларын оқымаған адам қалай қазаққа жазушы болады? Әңгімесіне «Бильярд», «Подъезд», «Лифт» деп техникалық мәнде ат қоя салатын жазушы көркемдікті, ұлттық әдебиетті терең түсінеді деп айта аламыз ба?»
Қазіргі прозаның негізгі арнасы, сөз жоқ, реалистік дәстүрде жазылған жаңа көзқарастағы шыншыл шығармалар. Бүгінгі авторлар бұрынғыдай емес, көлем қуудан арылған. Қоғамның өткір мәселелері күрделі де қайшылықты адам тағдырымен байланыстырыла суреттеледі. Тарихи тұлғаларға тың көзқарас, халық басынан өткен тарихтың «ақтаңдақ беттерін» жаңаша пайымдау реалистік прозаның бүгінде өрісін кеңейтіп отыр. Осы ретте бірер туындыға тоқталып өтелік.
Жазушы Д.Рамазанның Абай өмірінің соңғы кезеңінен жазылған «Құса» повесі қысқалығымен, сюжетті бір ситуацияның айналасына түюімен ерекшеленеді. Ұлы ақын өмірінің соңғы кезі қиын жағдайда болды. Бұл, бір жағынан, Құдайдың басқа салған ауыртпалығы десек, екіншіден, патша өкіметінің қазақ халқын шоқындыру, шоқындыруға көнбегендерді жою жөніндегі зілді бұйрық көшірмесінің Абай қолына тиюімен байланысты дамытылады. Патша өкіметінің қайырымсыз саясатын ашық сезінуі мен дәрменсіздік, іштей ашына қарсылық танытуы – Абай образын жаңа қырынан ашқан. Мағауияның қырқы өтісімен ауылын жайлауға көшуге асықтырып, жолай әкесі Құнанбай бейітінің басына барып, іштей бақұлдасып, жазғытұрымғы туған жердің көркіне көзі тояттап, кейінгі ұрпақ осындай киелі мекенді қолында ұстап тұра алар ма екен деп қапаланатыны бар. Билік қолдан шығып кетті ғой деп қайғыға батады. Ұлы ақынның отаршылдықтың зардабын терең сезініп, күйзеліске түсуі – шығарманың тың концепциясы.
Осындай тың мазмұнды көзқарастағы туынды қатарына Д.Қонаев өмірінің бір эпизодына құрылған Қ.Түменбайдың «Көк кептердің көргені» хикаятын жатқызуға болады. Туындыдағы мазмұндық-құрылымдық жаңашылдықты бұрын қазақ әдебиетінде болмаған көрініс деуге болмас. Алайда ұлы тұлғаға ота жасайтын қазақтың талантты дәрігерінің қарапайым тірлігін, тәспиқ тартып, оңашада ойға батуын көк кептердің көзімен суреттеуі, кейін сол аяулы адамды көк кептердің мүлде таппай жоғалтып алуы повеске әдемі өң беріп қана қоймай, авторлық астарлы идеяны көркем жеткізу тәсіліне айналған. Шығармада Дінмұхаммед Ахметұлының мұсылмандық танымға беріктігі, адамдық-тұлғалық болмысы шынайы ашылған. Әрине, мұнан өзге де көптеген реалистік үлгідегі туындыларды айтуға болады. Кейінгі кездері оқыған Н.Қуантайұлының «Бейуақ» романын, Қ.Тілеуханның реалистік әңгімелерін бүгінгі прозаның тұшымды шығармалары деп білеміз.
Түйіндей айтқанда, бүгінгі прозаның бағыт-бағдарын дәстүрлі реалистік және постмодерндік сипаттағы шығармалар деп қарастыруға болар. Ал олардың тақырыптық-идеялық, көркемдік-стильдік ізденістерін тану – әдебиеттану ғылымының алдағы міндеттерінің бірі.
Сәмен ҚҰЛБАРАҚ,
әдебиеттанушы