ЖАЗУШЫ ЖӘНЕ ЖАЛҒЫЗДЫҚ
(НҰРҒАЛИ ОРАЗДЫҢ «ТҮНГІ ЖАЛҒЫЗДЫҚ» ӘҢГІМЕЛЕР ЖИНАҒЫ ХАҚЫНДА)
Әдебиетте көлемі шағын, қысқа болса да көтерер жүгі ауыр әрі кінәмшіл келетін жанрдың бірі – әңгіме. Біздің көбіне көлемді шығармалар роман, повесть жазатын авторларға немесе жазушылардың үлкен туындыларына назарымыз ауып кетеді де, олардың әңгімелері негізгі нысанадан тыс қалатыны да жасырын емес. Жазушыларды кең тынысты шығармаларымен бағалау әрі есте сақтау заңдылық та болуы мүмкін. Бірақ шағын әңгімелердегі қолтаңбалары бәрібір өзгеше боп тұратынын да мойындау ләзім. Әңгіме жанрында аты қалған авторлар туралы айтқанда А.Чеховтың тосын шешімдеріне, Б.Майлиннің суреткерлігіне, С.Мұқановтың оқырманын тыңдаушысы сияқты ұйытып әкететін әңгімешілдігіне, С.Мұратбековтің шынайылығына, Т.Нұрмағамбетов кейіпкерлерінің қожанасырлығына таңдану, таңдай қағу барша оқырманға ортақ. Бұл авторлардың бағы да осы – әңгіме жанрында өзгелерге ұқсамайтын өз стильдерін қалыптастырды. Ал бүгінгі қазақ жазушыларының арасында дәл осы жанрда өзге қатарластарынан көбірек қалам тербеген Нұрғали Оразды айту ләзім.
Нұрбек ТҮСІПХАН
Жазушы әңгімелеріндегі қайнаған өмір, арпалысқан сезімдер, күйініш пен сүйініш, қуаныш-қайғы көріністері алма кезек ауысып, оқырманды бей-жай қалдырмайды. «Боранбай барон – теріс ағаштағы» Боранбай немесе «Көктеректің базарындағы» Бәйдібек сынды кейіпкерлерге ұқсас жандар әр ауылдан кездеседі және ондай таныс мінездерді кітаптан оқып отырғаныңызда еріксіз жымиғаныңызды аңғарар едіңіз. «Ақ тырналардың ұясы» дейтін әңгімені оқығанда, әсіресе тоқсаныншы жылдардағы экономикалық дағдарыстың салдарынан ішкілікке салынып, бала-шаға, отбасына ие бола алмай қалған, өзіңіз білетін талай азаматтардың кейпі көз алдыңызға елес береді. «Әпкем, жездем және мен» шығармасындағы тұрмыстық кеп талай оқырманның басынан өткені анық.Біз мұндай ойға жазушының «Түнгі жалғыздық» дейтін әңгімелер жинағын оқығанда тап болдық.
Жинаққа енген жиырмадан аса әңгімелерін шартты түрде «қала мен дала хикаялары» десе де болғандай. Алғашқы алты-жеті әңгімедегі оқиғалар қалада өтеді де, одан кейінгі жазғандарының көбі ауыл тұрмысынан алынған сюжеттерге құралады. Бірақ екі ортаны да жазып отырған автордың тілі ауытқуды білмейді. Яғни баяндаушының, әңгімешінің оқиғамен бірге елітіп өзгеше жол іздеп, қала мен дала адамдарына тән тілдік қолданыстарды топтастырып әуре-сарсаңға түскенін көрмейсіз. Бір қалып, бір стиль. Бұл – өз бағытын, қалыбын тапқан жазушыға тән ерекшелік деуге келеді. Әңгімелердің бәрінде дерлік автордың өзі жүреді. Шығармаларының арқауы – өз басынан өткерген, сезінген, қуанған немесе күйінген, таң қалған оқиғалар. Балалық махаббат, бір сәттік қызығушылық һәм құмарлық, туыстық қатынас, тұрмыстық орта сынды әлеуметтік тақырыптарды қамтыған әңгімелері мемораттық тәсілге жақын. Ал «Қазығұрт оқиғасы», «Жылқының көз жасы», «Сақалды қыз» сияқты әңгімелерінің айтары басқа. Өзге шығармаларына тақырыптық тұрғыдан да, идеялық жағынан да қабыспайды, басқаша рең бар.
«Қазығұрт оқиғасы» ашаршылық жылдарында жесір қалған әйелдің бір ұл, бір қыз екі кішкентай баласын арқалап Рабаттағы төркініне қарай жаяу жолға шығып, аштықтан жүре алмаған қызын далада қалдырып кеткені туралы баян. Шығармаға параллелдік желі – кезінде тірі қалған ұлының ондаған жылдардан соң жол апатынан қайтыс болып, қаралы көштің тағы да Рабатқа қарай жолға шығуы және тағы да Рабатты таба алмауы. Бірінші оқиғада әйел жалғыз, жанында ақыл сұрар ешкім жоқ. Демек, оның адасуы, жол таба алмай, өз ата-анасына жете алмай шаршауы да түсінікті. Ал екінші реткі қаралы көштің, «қара жолағы бар автобустың» соңында шұбырған көліктердің, ондағы ондаған, тіпті жүздеген ер адамдардың жол білмеуі – ақылға сыймайды. Марқұмның «денесін туған ауылына апарып көмуін» сұраған соңғы арызын орындаушылар елдің, жердің жайын білмей, бағытсыз-бағдарсыз жүре беруі қисынсыз дер едік. Аштық оқиғасындағы әйелдің жол бойында көрген азабы, қиналысы, ұрпақ сабақтастығын ойлап ұлын арқалап, қызын жылатып тастап кетуі көркемдік шындық тұрғысында әсерлі сюжет. Тіпті, мұның тарихи шындығы да бар болуы мүмкін. Өйткені, дәл осындай сипаттағы оқиғаны әдебиеттанушы ғалым Мекемтас Мырзахметтің де бала кезі туралы айтқан естелігінен естігенбіз. Ғалым сонда анасының жолда қасқырларға қызын қалдырып, ұлын, яғни өзін аман алып қалғанын айтып кемсеңдегені де көз алдымызда. Бақсақ, ашаршылық жылдарындағы ауыр әрі азапты күндерде мұндай оқиғалар Қазақстанның әр өңірінде болғанға ұқсайды. Демек, Нұрғали Ораз қаламынан туған «Қазығұрт оқиғасының» тарихи шындығына дау жоқ. Тек, «аштық жол азабына» параллел «қаралы көштің жол азабы» арасындағы байланыс әлсіз, қисыны нанымсыз. Қандай қара жамылып отырса да қазақ әйелдері қабір басына бармайтыны белгілі. Осы ретте марқұмның анасы мен жарының жерлеуге кетіп бара жатқан топпен бірге жолға шығуы да автордың қиялынан туған қосымша сынды.
Жинақтағы «Гольф алаңының маңындағы үй» дейтін әңгімені де оқырманды сендіре алатын шығармалардың қатарына қосу қиын. Әсіресе, гольф ойнап жүрген «қарны қабақтай, беті табақтай» адамды мазақ етіп күлген ойын жасындағы балаларына жекіген әке мен шешенің қылығы орынсыз көрінді. «Әуелі өздерің сондай болып алсаңдаршы» деген ана мен «Сен сондай әкім болсаң қанеки?! Күнде қолыңды сүйіп, басқан ізіңе тәу етіп жүрмес пе ек?!» деген әке сөзін қабылдай алмайсыз. Ойын баласына өзгені үлгі тұтып ұрысушы ата-ана әдетте оларға өздерімен қатар, құрбылас балаларды көрсетуші еді. Ал гольф ойнап жүрген әкімдей болмадың деп сөгу балалар мен ата-ана арасындағы қарым-қатынасқа келіңкіремейді. «Өмірде сондай да түсініктегі ата-аналар бар ғой» деп ақтауға жол жоқ. Өйткені, шығарманың көтерген жүгі әке-шеше мен балалардың қатынасы емес, әкім мен алаң маңындағы үйін қорғаған отбасы арасындағы күрес туралы. Бұл жолы да күшті жеңіп, әлсіз тапталып қалады. Әуелде «Біз өз баспанамызды қорғаймыз» деп гольф алаңына баратын жолды жауып тастап, наразылық көрсеткен отбасының кейін өз еріктерімен үйді босатып беруге мәжбүр болуы да бүгінгі ақпарат құралдарынан күнде көретін оқиғалармен үндес. Жазушының өзі өмір сүріп отырған ортасындағы осындай оқиғаларға сергек қарап, елгезектік танытуын құптамауға болмас. Ал оның көркем шығарма түрде нанымды жазылуын талап ету басқа әңгіме.
Әңгіме жанрының кінәмшіл екені көбіне шығарманың шешімдеріне байланысты айтылса керек. Мысалы, А.Чехов әңгімелерінің көбі тосын, оқырман күтпеген қалыпта аяқталады. «Смерть чиновникадағы» түшкіргені үшін кешірім сұрай берген кейіпкердің үйіне келген соң өліп қалуы оқырманның ойын сан-саққа жүгіртеді. Не үшін өлді? Өлмей-ақ қойса да болатын еді ғой дейтін оқырман мен автор арасындағы іштей тартысты да бастан кешіресіз. Немесе, М.Әуезовтің «Көксерегіндегі» қасқырдың балаға шабуын «табиғи заңдылық» деп ұғасыз да, келіспеске амалыңыз қалмайды. Ал Т.Нұрмағамбетовтің қожанасыр кейіпкерлерінің қылықтарына қарап отырып көзіңізден жас шыққанша күлесіз де «солай болуы керек қой енді» деп қостайсыз. Алайда, осы авторлардың кез келген әңгімелерінің шешімі публицистикалық пайымға ұрынса қалай қабылдар едік? Жоғарыда айтқандай «амалсыз келісу», «автор мен оқырман арасындағы ішкі талас», таңданыс пен сүйсіну болар ма еді? Көсемсөз бен көркем шығарманың ерекшелігі де осы жерде – бір-біріне көлеңке түсірмеуінде жатса керек. Осы ретте «Түнгі жалғыздық» жинағындағы «Биіктіктегі сұлулық» әңгімесінің оқиғасы қызық болса да шығарма идеясын анықтап көрсету мақсатында айтылған соңғы бірер сөйлемнің басы артық екенін мойындау керек. Пойызда келе жатқан үш азаматтың бірі жол серіктеріне өзінің «бір қызға бір күн ғана ғашық болған» оқиғасын баяндап береді. Шығармадағы ғашықтық, той, кейіпкердің «көзіне елестеген сұлу қыздар», тойда көрген қызды қалаға ертіп келіп жұмыс тауып беру сынды көріністері бір сөзбен айтқанда бетперде (маска) қызметін атқарады. Ал әңгіме өзегі жасанды сұлулық пен табиғи әсемдіктің арақатынасы. Тойда көрген сұлу қыздың ертеңінде косметикасыз бейнесінің сұлу болмай шығуы, қаладағы қонақ үй гүлзарындағы гүлдердің ауылға барып, тауға шыққанда көрген дала гүлдерімен салыстырғанда «хош иісі жоқ әсем букет» сияқты сезілуі, саф, таза ауада туып-өсіп, кейін қалаға кетіп, ауылға қайта оралған жігіттердің тау басында талып құлай беруі сияқты көріністер туындының махаббат тақырыбы емес, экологиялық мәні басым екенін аңғартады. Осындай оқиға желісі қызықсыз деуге келмейтін әңгіменің соңы: «Сонда қалай болғаны, түтінсіз ауа, косметикасыз сұлулықтың бізге жат болып кеткені ме? Әлде, біздің өзіміз табиғатқа жат болып кеттік пе?!» – деп аяқталуы көркем шығарманың емес, публицистикалық мақаланың түйініне сай. Автор осы тұста шығарманың онсыз да айқын әрі түсінікті идеясын соңғы бірер сөйлемдерімен бүлдіріп алғандай. Теп-тегіс тас жолда сырғып келе жатып жасанды кедергіден өткендей іркіліп қалғанымыз да жасырын емес.
Дәл осындай «кедергіге» «Қызыл іңір» әңгімесін оқығанда да кездестік. Бар өмірі мал бағумен өткен Ерекеңнің қартайған шағында қойдан қол үзіп, зерігіп кетпесі үшін ауыл кітапханасына жұмысқа орналасуын баяндаған шығарма кейіпкердің өз өміріндегі өзгерістерге бой үйрете алмауын әсерлі суреттейді. Бар өмірін мал соңында өткізген адамның бір сәтте басқа жұмысқа кірісіп кетуі де қиын. Бойынан қуаты кетіп, қартайған шағында өзін елеусіз, ескерусіз қалғандай сезінуі (әсіресе көмір алуға барғандағы ашуы) егде тартқан әркімге де таныс сезім. Алайда, сондай өзгерістерге кей жандардың тез бейімделіп, жаңа өмір салтына жылдам көндіге кететіні бар. Бірақ Ерекең олай ете алмайды. Тіпті, аз ғана уақыт кітапханашылық қызметін көңіліне місе тұтып жүргенінде сырттан келген бір реткі тексеріс оның үнжырғасын түсіріп, көңілін құлазытып кетеді. Шығарма атауындағы «Қызыл іңір» сөзіне осы оқиғалар анықтама іспетті. Оқырман тез әрі оңай түсінеді. Дегенмен, автор олай ойламаса керек. Тіпті, «оқырман тақырыпты түсінбей қалмай ма екен» дейтін ішкі қорқынышын (қорқақтық емес) сейілту үшін: «Сонда… сонда бұл өмірдің қызыл іңірі ме?.. Соңғы рет алаулай түсіп, көкірегінде көп арман оятып, батар күндей байып, сөнуге жақындаған мезгіл ме. Апыр-ай, ә, өмір шіркін де қызық-ау…», – дейтін сөйлемдерді әдейі қосқандай. Бұл абзацты түгел алып тастаса да шығарманың шырайы кетіп, мағынасы күңгірттенбейді. Тек, осы қалпымен ешқандай анықтауыштық сөйлемдерсіз-ақ түсінікті болып тұрған Ерекең өміріндегі «қызыл іңір» сәтке тіпті де қызыл бояуды үстемелей жаққандай әсер қалдырады.
«Түнгі жалғыздық» жинағындағы кейіпкерлердің көбі жалғыз. «Оңаша аралдағы» әйелдің жалғыздығы, «Жылқының көз жасындағы» Абат қарттың жанын түсінетін жанның табылмауы, «Керімсал ессе, келіншек мұңаяды», «Сақалды қыз», «Түндегі жетім тамшылар», «Түнгі жалғыздық» сынды әңгімелердің өзегі – «адамдар арасындағы жалғыздық» деуге болады. «Оңаша арал» әңгімесінің кейіпкері, жалғызбасты әйелдің ішкі жан тебіренісі, көлденең өткен көк аттының өзін бір көргеннен арбап, алдап алғысы келетінін ойлап һәм есіне түсіріп азаптануы жалғыздық жанына батқан жанның кейпі. Сонда да келіншек кафедегі отырыстан соң өзін шығарып салған жігіттің «тұзағына» түспейді. Бір сәт «несі бар, басым бос, жалғызіліктімін» деп ар сотынан ақталмақ болса да, дәл сол сәттегі жақын келген «күнәден» оны жалғыздық туралы ойы құтқарады. Ги де Мопассанның «Жалғыздық» дейтін әңгімесінде бас кейіпкер Сюлли Прюдом атты бір ақынның: «О трепет ласк людских! Как жалок твой удел, беспомощной любви бесплодная попытка достичь слиянья душ в сплетенье наших тел…» – деген сөзін мысал ретінде келтіретіні бар. Нұрғали Ораздың «Оңаша арал» шығармасындағы келіншек те сан мәрте жалғыздығын тән жақындығымен бүркемелегісі келген әрекеттерінен ештеңе шықпағанын түсінеді. Жалғыздықты жеңудің жолы ол емес екенін ұғады. Автор да одан шығудың жолын көрсетпейді, ақыл айтпайды. Міндетті де емес екені айтпаса да түсінікті. Осы шығармамен өзектес әңгіменің бірі «Түнгі жалғыздық». Жары жоқ келіншектің таң атқанша жалғыздықпен сырласуын және кемпірі қайтыс болып, қызы, күйеу баласы көп келе бермейтін қарттың жан сырын сюжет етіп алған әңгімеде абстрактілі ұғым жалғыздық кеш бата бала кейіпте пайда болып, бір түнде «бойы серейіп өскен» жігіт қалпына жетеді. Жинақтағы ең қысқа әңгіме болса да «Түнгі жалғыздықтың» бөгенайы бөлек. Өзге туындылар күнделікті тіршілікке, өмірде бар адамдардың сезімдеріне негізделсе, бұл әңгімеде бас кейіпкер – «жалғыздық». Оның түн қараңғысында үй-үйді аралап, құлазып отырған жандардың жанынан табылатыны өзгеше мотив. Бас-аяғы бірер минутта парақтай салатын әңгіменің алғашқы сөйлемдерінен-ақ «тыныштықпен бірге келген жалғыздыққа» ере жөнелесіз. Студент кезінде жақсы көрген жігітінің Желтоқсан оқиғасында таяққа жығылып, жазға жетпей қаза болуынан өзін жалғыздыққа әбден көндірген әйелдің сырына немесе түн ортасында қателесіп түскен біреудің телефонын шырылдатып, мазасы қашқан шалдың жалғыздығына куә боласыз. Бір анығы – шығарма ақыл-ойыңызға салмақ салмайды, керісінше Сіздің де жалғыздық туралы табиғи сезіміңізді (инстинкт) қозғайды. Бір әйел, бір шалмен бірге мұңайып, жетімсірегендей күй кешесіз. Алайда, әңгіме соңында таң атып, «тыныштықтан көз жазып қалған» жалғыздықтың тіршілікке басқан жұрттың арасында елеусіз қалғаны Сізді де одан (жалғыздықтан) құтқарады. Шал дүкенге, әйел жұмысқа кіріскенін көріп Сіздің де шаруаларыңыздың бар екені есіңізге түседі. Шағын ғана әңгімесімен жалғыздық мұхитына бір батырып алатын автордың қаламгерлігіне күмән келтіре алмайсыз.
«Түндегі жетім тамшылар» әңгімесінің желісі де жалғыздық. Бір қоғам, бір тәртіп, бір ереже болса да онда өмір сүретін адамдардың арман-мұратын күштеп біріктіру мүмкін емес екенін айтқан туынды сюжеті ойнақы. Екі баласымен бірге шөп ұрлауға келген Жаңбырбайды күзетші әйел ұстап алып, қамап тастайды. Бір кездері автоләпкі болған қорап ішінде тұтқында отырған Жаңбырбай баласы ұйықтап кеткен сәтте жауып тұрған жаңбырдың тырсылымен бірге ойға шомады. Сондағы бір сәтте:
«…Колхоз болып, мемлекет болып қауымдасып өмір сүріп келеміз дегенмен, адамдар да осы тамшылар сияқты. Сырттай қарағанда толассыз құйған жаңбырдай тіршілік, ал іштей зер салып, үңіле қарасаң, әрқайсысы жеке-жеке үзіліп түскен тамшыға ұқсайды… Содан да болар, әркімнің қуанышы да, қайғысы да, күлкісі де, көз жасы да – бәрі-бәрі өзіне тән. Өзіне ғана тиесілі. Біреу ерте, біреу кеш үзіліп түседі. Бәрі де жалғыз, бәрі де жетім… Бірақ тіршіліктің жаңбыры бәрібір толастамайды…», – деген пәлсафалық ойлар жаңбыр басылғанша Жаңбырбайды мазалайды. Жаңбырбайдың жалғыздығы жоғарыда айтылған әңгімелердегідей зарлы, қайғылы, мұңлы емес. Өзі ұрлыққа шықса да «Жаңбырбай ұрлыққа түскен күні жаңбыр жауды» деп әндеткісі келіп жүрген әпенделеу адам үшін қамауда қауқарсыз қалғаны бір сәт жалғыздық туралы ойға жетелейді. Бірақ екінші ұлы келіп оларды босатып алған соң ішкі түңілу үмітке ұласып, баяғы көңілді қалпына тез оралады. Өмірдің талабы да осы – жан қиналып, азапқа түскенде жалғыздықпен жақынсыз, ауыртпалықтың бәрі артта қалған сәтте көпшілсіз әрі көпсіз. Осы ретте Нұрғали Ораз шығармашылығындағы жалғыздықтың мәні ақын Жәркен Бөдештің:
«Тағдырлар бар сан алуан, ішінде құла, аласы.
Жалғыздықтан жаралған адамзаттың баласы.
Данасы мен дарасын мәрмәр тасқа қашайды ел.
О, жалғыздық, жасай гөр, о, жалғыздық, жасай бер!» – дейтін өлең жолдарымен сарындас. «Өмірде ақындардың бәрі жалғыз» екені поэтикалық асқақ рухта айтылса да кез келген адамның жалғыздықпен сырласар, мұңдасар сәті барын жазушы өз шығармашылығына арқау еткен. Сондықтан өзінің айтар ойын анықтап, тақырыбын тапқан жазушының өзіндік оқырманы да табылатынын ескеруіміз керек.