Ата-баба аманаты
Жер тану ерекшелігі жөнінен қазақ таңқаларлық құбылыс иесі, қазақ үшін одан қасиетті, одан қастерлі нәрсе жоқ. Атамекен, атақоныс деп құрметтеп, туған жерін Жер-Ана деп тағзым еткен қазақ үшін жер – бауыр еті бала ұғымымен барабар десек, қателеспейміз. Жер дауы, жесір дауы соның басты дәлелі. Қазақ даласының қойнауын қанға бөктіріп, талай қырғын соғысты басынан өткерген Жер-Ана – тұнып тұрған тарих.
«Қазақтың жерінде өндірілген бір уыс жүн сол мемлекеттің азаматтарының үстіне тоқыма болып киілуі керек», – деген Ә.Бөкейхан сөзі қариялардың қам-қарекетін еріксіз еске салады. Әрбір бұтаға ілініп қалған жүнді алып қалтасына салып қоятын құнттылық дүниеқоңыздыққа жата ма? Жер ауғанда ақ сүтін көкке сауған аналарымыздың шығармалардағы көркем бейнесі көп сырды аңғартпай қоймайды.
Біз бүгін аз халықты көп қыламын деп, аш халықты тоқ қыламын деп, күндіз күлмеген, түнде ұйықтамаған, ұлтарақтай жері үшін ұрысқа түсіп, жан қиған бабалар аманатына адалдық таныта алдық па? Мәселені осы тұрғыдан қойып, жауабына құлақ асқанда нені байқаймыз?
– АҚШ-тың үлкен лауазым иелері болған Мадлен Олбрайт пен Кондализа Райстың: «Сібірдің ұлан-ғайыр жері тек қана Ресейге тиесілі болып қалуы әділетсіз. Оның игілігін жалпымыз бөлісуіміз керек» дегеніне Ресей саясаткерлері мен ойшылдары тойтарыс беріп қана қоймай, қарсы уәждерін талмастан айтып жатады. Есесіне, олардың әлемге танымал қайраткерлері Қазақстанның Солтүстік өңірін Ресей аумағына өткізу керек деген пиғылдарын жиі-жиі көтеріп, жария қылудан танбайды. Мұны басында Солженицын «Орыстың көсегесін қайткенде көгертеміз» деген еңбегінде көтерісімен ресейлік белсенділер іліп әкетіп, астам-астам дауыс көтеретін әдеті тынбай жалғасты. Оған біздің етіміз үйреніп кетті ме, былқ етіп қоймаймыз. Мұның ақыры не болмақ?
Берік ӘБДІҒАЛИ, саясаттанушы:
– Қазір шекарамыз белгіленген тәуелсіз мемлекетпіз. Осыған сәйкес келесі талаптарды қоя білуіміз қажет. Бірінші талап – бүгінгі шекарамыз еш өзгертілмесін. Екінші талап – қазақ жерінде бұрын-соңды мемлекет болмаған деген сөз айтылмасын. Бұл өлкеде бұрын сандаған мемлекет болды. Үшінші талап – бізге ұлттық партия керек. Мемлекетімізді Қазақстан емес, Қазақ мемлекеті деп атап, ұлттық намысымызды ешкімге таптатпай, сүйемдей жерімізді ешкімге бермей қорғауға тиіспіз. Бұл тұрғыдан бізді бір қорғаса, ұлттық партия ғана қорғай алады. Халықты сақтайтын тағы бір нәрсе – дін. Біз о бастан мұсылманбыз. Сондықтан мұсылман мемлекеттерімен қауымдастық құрып, түркі тілдес мемлекеттермен мүдделес болып, қажет кезінде қарсы келгендерге солармен бірігіп соққы беруіміз керек.
Бізге сес көрсеткен, жерімізге көз салған елдерге біз сауатты жауап қайтаруға дайын болуымыз керек. Ол үшін тарихты терең зерттеп, ғылыми түрде дәлелдер келтіре білетіндей дәрежеге көтерілуіміз шарт. «Шыңғыс хан кім еді, оның ұрпағы кімдер?» деген сауалға нақты жауап беру үшін көп іздену артықтық етпейді. Әдебиет, мәдениет, түптеп келгенде, Шығыстан шыққанын ашық айтатын уақыт келді.
Расул ЖҰМАЛЫ, саясаттанушы:
– Меніңше, жерімізге қатысты түрлі пікірлерге халықтың елең етпеуінің ақыры жерімізден айрылуға алып келуі әбден ықтимал. Соңғы уақыттағы оқиғалар бізді көп алаңдатуы тиіс. Біріншіден, сатылымға түскен жер шаруалардың, не болмаса диқандардың қолына өтеді дегенге сену қиын. Ашық сатылымға шыққан жерді ақшалылар ғана сатып ала алады. Ауылшаруашылығымен айналысып отырған малшыларымыз бен диқандарымыздың жер сатып алмақ түгілі, сол жерді жалға ұстап отыруға мүмкіндігі әрең жетеді. Жалға алған жерінің ақысын төлеуге шамасы келмей, бірінен кейін бірі банкротқа ұшырап жатқандар қаншама. Жер сатылар болса, оны ірі қаржы иелері мен олигархтар меншіктеп алатыны анық. Жат жұрттықтарға, әсіресе, Қытай азаматтарына жерді жалға берудің өзі қауіпті. «Жерді жалға беру» деген сөздің өзі белгілі бір дәрежеде шартты ұғым дер едім. Себебі, ол жер бір немесе екі жылға емес, ширек ғасырға жалға берілмек. Жиырма бес жылда кім бар, кім жоқ? Жалға кеткен жер өзімізге кері қайта ма, қайтпай ма – мұның өзі даулы мәселе. Бұл сөзімізге мысал боларлық деректер көп. Уақытша жалға берілген жерін кері қайтара алмай қалғандар қаншама. Алысқа бармай-ақ, өз тәжірибемізден сабақ алсақ, қане?! 1960 жылдары сол уақыттағы қазақ жерінің бір бөлігі – Қарақалпақстан өңірі мақта өндіру саласы үшін қажет деген желеумен өзбектерге жалға берілген болатын. Белгілі бір мерзімге дейін ғана берілген жер сол кеткеннен мол кетті. Бүгінде Қарақалпақстан – Өзбекстанның құрамында. Яғни ұзақ мерзімге жалға беру тәжірибесінен ұққанымыз, оның қаупі зор. Саяси, экономикалық, экологиялық, демографиялық жағынан алып қарасаңыз да, жерді жалға беру арқылы ұтылатын тұсымыз көп. Себебі, жерімізді жалға алғандардың өндіруші компаниялары, қаржыгерлері, құқық қорғау органдары, т.б. елге ағылып келе бастайды. Мұның барлығы Қазақстандағы демографиялық жағдайдың күрт нашарлауына әкеліп соқтыруы әбден мүмкін. Егер, халық мұндай мәселелерде қалыс қалу мінезінен айнымаса, жерден айрылу қаупі былай тұрсын, мемлекеттігімізден айрылып қалуымыз да ғажап емес. Жер – мемлекеттіліктің негізі. Жерінен айрылған халық мемлекеттігінен де айрылатыны анық.
Серік НҰРМҰРАТОВ, философ:
– Әлемдегі кез келген мемлекеттің өз жерін айқындау барысы әділеттілік тұрғысынан жүзеге асты дей алмаймыз. Себебі, адамзат тарихының өзі тіршілік үшін күрестен тұрады. Қазіргі әр елдің территориясы сол күрестің нәтижесінде сақталған. Алайда, кейбір саясат саласындағы белсенділер өздерінше әлеуметтік әділеттілік іздеген болып, геосаяси картаны қайта сызғылары келіп тұрады. Кезінде БҰҰ халықаралық жағдай ушығып кетпес үшін түрлі жағдайдың алдын алып, қазіргі кезеңде қай мемлекеттің территориясы қандай, соны мойындау жөнінде шешім шығарған болатын. Оған барлық мемлекеттердің өкілдері қол қойған. Бірақ әлі күнге дейін әр түрлі елдер арасында бір-біріне көз аларту әрекеттері жалғасып келеді. Бұның барлығы адамдар арасындағы менменшілдік, өзімшілдік қасиеттің кесірінен туындап отырған нәрсе. Ал АҚШ саясаткерлерінің Сібірге көз тігуінің басты себебі бұл өңірдің үсті жайқалған көгал, асты толған байлық екендігінде. Бірақ бұлай екен-ау деп халықаралық норманы бұзып, эгоистік пиғылдарын іске асыруға жол жоқ. Дәл осы секілді орыс саясаткерлерінің ішінде де бір топ белсенділер Қазақ жерінің Солтүстік аймағын Ресей территориясына қосып алғысы келетін пиғылдарын байқатып қояды. Бірақ бұған ешқашан да жол беруге болмайды. Жердің тұрғылықты халықтікі екенін дәлелдейтін тарихи дәйектемелер болады. Сондықтан мұндай саясатты ушықтыру рухани кембағалдық деп есептеймін.
Қазақ қоғамында ғасырлар бойы жер дауы бітпей келе жатқаны жасырын емес. Бұл адамдардың дүниетанымдық көзқарасына байланысты. Қай елде болсын адамдық, адамгершілік категориялары, өзгені өзіндей көру мінезі насихатталмаса, қазіргідей лаңкестік әрекеттер мен азаматтық соғыстар қайталана береді. Ал мұны күшпен жеңу мүмкін емес. Қоғамда адами мәселелер жөнге келтірілмесе, адам жетілмесе болмайды. Бұл қазір ғаламдық деңгейдегі адамзаттық індет болып тұр. Өткен ғасырдағы екі үлкен соғыстың да түп тамырында адам баласының рухани азғындауы жатыр. Рухани азғындаған адамды кез келген мақсатта пайдалану оңай. Жалпы, тобырлық психологияны алдаусыратып, соның ықпалымен өзінің жеке көзқарасын іске асырғысы келетіндер осы күні де көп. Дәл қазіргі жаһандық дағдарыстан, экологиялық, саяси, мәдени тоқыраудан құтылу үшін жер бетіндегі барлық саналы, зерделі адамдар бірігуі керек.
– «Жеріміз кең байтақ» деп мақтанғанда мірдің оғындаймыз. Осынау байтақ дүние қазаққа неге көп боп көрінбеген? Бірақ бұл тойымсыздық емес, тіршілікті жүргізудің ерекшелігі еді. Соның арқасында кәсіптің ретін тауып, өрістің жөнін білген. «Абай жолы» романындағы жер туралы түсінік қазақ жанына айрықша жақын. Қазақтың жерін қазақ игілігіне айналдыру үшін не істеуіміз керек?
Берік ӘБДІҒАЛИ:
– Біріншіден, қазаққа тиесілі жер бүгінгі Қазақстанның жер аумағынан әлдеқайда ауқымды еді. Қазіргі Ресей, Қытай, Өзбекстан жерлерінің көпшілігі – біздің атақонысымыз болған. Себебі біз – Алтын Орданың мұрагерлеріміз. Бабалардан мұраға қалған жеріміз тіпті кең байтақ еді. Біртіндеп, сол жердің бірталайынан айрылдық. Басымыздан небір тарихи жағдай өтті. Халқымызды қырды, түркі тілдес ұлттарды жан-жаққа ыдыратты. Араб елдерін де осы пиғылмен жиырма бес мемлекетке бөлді. Ендігінің орысына, қытайына, американдықтарға біздің түркітілдес мемлекеттердің қайта біріккені тиімсіз. Олар мүмкіндігінше байлығымызды, жерімізді тартып алғылары келіп тұрады. Сол үшін түрлі әрекеттер жасалып та жатыр.
Екіншіден, шетелдіктер мұнай, мыс, қаржы саласы бойынша түрлі халықаралық корпорациялар құрып, сол арқылы ел ішіне енеді. Сөйтіп, Дүниежүзілік банк, Халықаралық қаржы қоры арқылы мемлекетімізді тонап, талан-таражға салайын деген пиғылы басым. «Бармақ басты, көз қыстымен» жұмыс істеуге бейім кейбір шенеуніктер қазақтың жерін, ұлттық байлығын сатуға бейім болса, ұлт жанашырлары тосқауыл болуы тиіс.
Расул ЖҰМАЛЫ:
– Жеріміздің көлемі жағынан әлемде тоғызыншы орындамыз деп кеуде соғамыз. Алайда, еліміздегі солақай саясаттың кесірінен жеріміз кең бола тұра, әлі күнге өз-өзімізді азық-түлікпен қамтамасыз ете алмай жүргеніміз тағы бар. Қазір халық тұтынатын азықтың елу пайызын шетелден аламыз. Бұл біз үшін ұят нәрсе.
Қазақтың жері кең болғанымен, бұл жердің бүгінгі қожайыны халық емес. Біздің жердің егесі – ірі жер иеленушілер, олигархтар. Енді, міне, сол жерді шетелдіктерге жалға беріп жатырмыз. Қарапайым халықтың жері жоқ. Тіпті, заң бойынша көзделген он сотық жердің өзін «бос аумақтар жоқ» деген сылтаумен жұртқа бермей отыр. Бұл – бірінші мәселе. Ал екінші мәселе – өз жерін жалға беру әлемде өте сирек кездеседі. Африкадағы жемқорлығы асқынған, артта қалған бірді-екілі мемлекеттер ғана өз жерін жалға береді. Ал өркениетті елдерде мұндай мәселе ешқашан көтерілмейді. Өз жерін әр ел өзі өңдейді, пайдасын өзі көреді, өзі игереді. Қала берді, жерді өз халқына беріп, солардың әлеуетін көтереді. Азық-түлікпен өздерін-өздері қамтамасыз ету үшін жағдайын жасайды.
Үшінші мәселе – осы ұлан-байтақ жер бізге үлкен құрбандықтармен мұраға қалды. Бұл жер бабаларымыздың қанымен, аналарымыздың көз жасымен жуылған. Сонда батыр бабаларымыз атамекені үшін жан қиғанда, кейінгі ұрпағымыз осы жерді талан-таражға түсірсін деп жан алысып, жан берісті ме? Осы тұрғыдан алғанда жерді сатсақ қайтеді дегенді күн тәртібіне қоюдың өзі дұрыс емес. Биліктегілер әлі де болса райынан қайтар деген үміт те жоқ емес. Ол үшін халық үнсіз жата бермей, дер кезінде бұл мәселеге қатысты өз пікірлерін ашық айтулары тиіс.
Серік НҰРМҰРАТОВ:
– Өз жерімізде 17 млн. халқымызды емін-еркін асырай алатындай мүмкіндігіміз бары рас. «Осы уақыт ішінде қазақ ұлты өз бойындағы әлеуетін аша алды ма? Қазақ азаматтарының өз жерінде қолайлы өмір сүруіне мүмкіндіктер жасалды ма?» деген сұрақтар туындайды. Заман бағытына сәйкес, жерімізді жаңа технологиялармен игеріп алсақ, оның пайдасын көретініміз айдан анық. Соңғы уақытта жерді жекеменшікке беру жөнінде пікірлер айтылуда. Бұған көпшілік қарсы шығып жатқаны рас. Менің ойымша, әр мәселеге алтын арқау болатын жол бар. Әрбір сатылатын жерді алдын ала үлкен зерттеуден өткізуіміз керек. Ол жерді қолданатын адамның мүмкіндігін де тексеруіміз шарт. Кезіндегі Қызылағаш ауылын су шайып кеткеніндей оқиға қайталанбас үшін бәрін жан-жақты қадағалауға тиіспіз. Ал шетелдіктерге жерді жекеменшікке беруге болмайды. Себебі, олар бәрібір өз жеріндей жанашырлықпен қарамайды. Ендігі күні біздің Ауылшаруашылығы министрлігі өте мұқият жұмыс істеуі керек. Бәрі жеке меншіктікі деп тек сыртынан бақылап отыратын уақыт емес. Әр нәрсенің халыққа, қазаққа пайдасын, тиімділігін назарда ұстауымыз қажет. Дүниежүзілік сауда ұйымына кіргеннен кейін есік-тереземізді тарс жауып отыра алмасымыз анық. Қалайда өзгелерге жем болмай, өз жеріміздің игілігін көру үшін әрекет етуге тиіспіз. Неге біз нарықты өз өнімдерімізбен толтыра алмаймыз? Өз жерімізді неге дұрыс игере алмай отырмыз? Біздің кәсіпкерлер неге бәсекеге қабілетті емес? Осының түйткілдерін әлі дұрыс зерттемеген секілдіміз. Жерімізді кез келген ұлт өкіліне беріп қойып, қалай пайдалансаң өзің біл, әйтеуір қарнымыз тойса болды деген саясат дұрыс емес. Мемлекеттік тұрғыдағы мүддеміз бен ұлттық, адами мүддеміз сәйкес келуі керек. Жер дауы ұлтаралық дауға айналып кетпес үшін билік тарапынан да, халық тарапынан да өзара үйлесімді шешімге келуіміз қажет. Қаншама кішігірім, жер байлығы да аса жоқ мемлекеттер өзін-өзі қамтамасыз етіп отыр. Ал бізде неге бәрі тек ұран сөз күйінде қалып қояды? Шын іске келгенде бізге нақтылық жетіспейді. Қазақ жерінің нағыз егесі қазақ халқының бойындағы қарым-қабілеті толықтай ашылатын сәт келмей жатқан сияқты.
– Төсінде мыңғырған мал еркін жайылған қазақ даласында сол мал өнімдерін өңдейтін өндіріс орындары болмады. Әлі күнге дейін ет, сүт, тері, жүн өнімдерін шетелден алып отырмыз. Бұл жағынан көршілес қырғыз халқының өзі бізден көш ілгері. Халықтың кәсібилік деңгейін дамытуды неге қолға ала алмай отырмыз?
Берік ӘБДІҒАЛИ:
– Өкінішке қарай, азаттық алғанымызға жиырма бес жыл болса да, тек шикізат шығаратын мемлекет деңгейінен көтеріле алмадық. Осы уақытқа дейін өнеркәсібімізді дамытпадық. Өз жерімізде қалайда өндіріс орындары ашылып, іске қосылмай, біз дұрыс мемлекет бола алмаймыз.
Салыстырып қарасақ, Ресей байлығының 10 пайызы ғана шетелге бұйырады екен. Ал бізде, өкінішке қарай, бұл көрсеткіш 85 пайызға жеткен. Қытай, АҚШ, Франция, Англия, т.б. елдер қазақтың байлығын сорып келеді. Сорғанда да ең дәмдісі, құнарлысы солардың еншісінде. Оның өтеміне елдің экологиясын ластап, халыққа қалдықтарын тастаған. Жасыратыны жоқ, біздің ел жемқорлық жағынан дүниежүзіндегі 150 елдің ішінде 140-ыншы орында тұр. Сондықтан жемқор-лықпен күресті күшейту керек.
Тағы бір мәселе, бізге тарихымызды терең зерттеген жөн. Шыңғыс ханды қазақ деп атай алмай отырмыз. Себебі, қытай, орыс тарихшылары шындықты бұрмалап, оны моңғолдан шыққан деп жазды. Шын мәнінде ХIII ғасырда ешқандай моңғолдар болмаған. Моңғол деген ұлт бес жүз жыл бұрын ғана ХVІ ғасырда ғана пайда болды. Орыстар біздің елдік құрғанымызға бәленбай жыл деп кеуде қағып айтады. Ал біз оларға: «Кезінде сендерді адам қылған бізбіз. Алтын Орда Сарайшық қаласында болды. 1842 жылы Киев русін басып алып, князьдарды тағайындаған да, олардың ел басқаруына рұқсат беретін де біз болатынбыз. Сендер бізге салық төлеп тұрғансыңдар», – деп дәлелдеуіміз керек. Геннадий Тюньдешевтің «Ұлы Батый хан – Ресей мемлекеттігінің негізін қалаушы» (Великий хан Батый – основатель Российской государственности) деген кітабы бар. Ал Қытайға келсек, ең бірінші Қытайды басып алған Мұқали деген жалайыр болған. Одан кейін Шыңғыс ханның немересі Құбылай. Осы Құбылай Қытай жерін басып алып, Бейжіңді астана жасады, кейін үлкен империя құрды. Яғни ең бірінші Қытай империясын құрған біздің қазақ. Осының бәрін деректермен дәлелдей алатын деңгейге көтерілуіміз керек. Алтын Ордадан бұрын да қазіргі қазақ жерінде түрлі хандықтар өмір сүрді. Олардың барлығы да бір-бір мемлекет болатын. Ал ол кезде орыстар мен қытайлардың жағдайы қандай еді? Кейін біздің тайпаларымыз ассимиляцияға ұшырады. Мәселен, Африка жерінен, түркі тілдес елдерден, араб мемлекеттерінен біртіндеп ағылып жатқан халық қазіргі еуропалықтарды да ассимиляцияға ұшыратпақшы. Ол жерді түбі мұсылмандар басып алатын түрі бар.
Расул ЖҰМАЛЫ:
– Бізге нарықтық механизмдерді іске асыратын мезгіл келді. Ол ең әуелі ауылшаруашылығын нарықтандыру, жерді халыққа, ауылшаруашылығындағы фермер азаматтарға беру. Ал өнімдерді өңдеу, заман талабына сай сақтау, экспорттау мәселелерін нарықтың өзі-ақ реттейді. Бұл үшін өзге елдердегідей азаматтарымыздың кәсіппен айналысуына оңтайлы жағдайлар туғызып отырсақ болғаны. Яғни салықтарды азайтса, банктерде берілетін несиелер өсімінің пайызын төмендетсе, жемқорлықпен жалғасатын түрлі тексеруші, қадағалаушы тетіктерді жойса не болмаса азайтса, біздің халық басқалардан артық болмаса, кем өмір сүрмес еді. Қазақтың икемділігі мен парасаты бұған еркін жететініне күмәнім жоқ. Тек оңтайлы жағдай жасалуы тиіс.
Мәселен, жер аумағы тапшы Канада немесе Австралия елдерін алайықшы. Дәл осындай нарықтық либералды жағдайлар қалыптасқанда бұл елдерде осындай мәселелерді жергілікті халық өзі шешіп алады. Оған тек қана кедергі жасалмаса болды. Сондықтан ең басты мәселе – жерді халықтың өзіне беру. Екіншісі, осы жердің игілігін көруге кедергі жасамау, керісінше, мүмкіндік туғызу.
Серік НҰРМҰРАТОВ:
– Экономика заңдылығы бойынша малдың иесі оны өсірген адам емес, сатқан адам. Бізде өнім өндірушілер болғанымен, соның ебін біліп, әлемге дұрыс ұсына алатындар болмай тұр. Мал баққан елміз дейміз. Оның еті түрлі тағам түріне айналып, шетелге ұсынылмаса, терісі тонға, жүні киімге айналмаса, одан бізге не пайда бар? Қандай өнім қайда, қалай өтуі мүмкін деген мәселе алдын ала зерттелуі тиіс. Орта ғасырлардағыдай малды төлдетіп қана қойып мамыражай жүретін заман өтті. Қазақ кәсіпкерлері әлемдік бәсекеге түсуге дайын емес, сондықтан қазақтың малынан қазаққа аса пайда да тимей жатыр. Өзін-өзі ақтамағаннан кейін, пайда әкелмегеннен кейін оның болашағы да күңгірттеу. Үлкен мемлекетаралық тас жолдар, темір жолдар салынып жатыр. Осы жолдардың мүмкіндігін пайдаланып, қазақ елінің аграрлы секторының өркендеуіне күш салатын уақыт келді. Қай істі болса да болашағын бағдарламай бас салып қолға алуға болмайды. Тек қана шикізат таратумен айналыса берудің уақыты өтті. Біз бұдан дамымаймыз. Өркениетті ел болу үшін дамыған елдердегі дәрежеге жету керек. Бұл биліктен де, азаматтардан да мол еңбек етуді талап етеді.
– Табиғатпен етене жақын болғандықтан, қазақтың жаны романтикаға бейім еді. Ауылдан, малдан алыстаған сайын қалыптасқан ұлттық мінезіміз де өзгеріп бара жатқан секілді. Өмір сүру салтымыз өзгерген сайын романтикадан да алыстап бара жатқандай көрінеміз. Қазақты ұлт ретінде ерекшелейтін мінездерден айрылып бара жатқан жоқпыз ба?
Серік НҰРМҰРАТОВ:
– Жаппай жаһандану заманында әлем прагматистік сипат алуда. Прагматизмнің ең жоғарғы шегі – утилитаризм деп аталады. Яғни өзіңе пайда түсетін істі ғана атқар деген мағына білдіреді. Сондай көзқарас қазір әлемді билеп бара жатыр. Бәріне тек тұтынушы тұрғысынан қарайды. Әр нәрседен өз пайдасын іздеген қоғамда романтикаға орын болмайды. Романтиканың өзі адамның шығармашылығын дамытатын нәрсе ғой. Қазіргі жастарда романтика жоқ деп айта алмаймын. Бірақ олар да тұтынушы қоғамның заңдылықтарымен шектелген. Үйім, көлігім болса, мансабым болса болды деген түсініктің бәрі адамды тұлға ретінде дамытпайтын түсініктер. Бұл адамды материалдық құндылықтарға құл ете түседі, эгоизмін күшейтеді. Сондықтан отбасынан, балабақшадан, мектеп қабырғасынан бала тәрбиесіне дұрыс көңіл бөлмесек болмайды. Болашақ ұрпағымыз басқаларды тек зат ретінде пайдаланатын кілең пысықайлар болып кетпеуі тиіс. Ол үшін рухани, кәсіби тәрбиеге көп көңіл бөлуіміз шарт. Ұрпақ бойына адамдық асыл мұраттарын сіңіріп, ізгілікке баулу өзімізге байланысты. Ал біздің телеарналарымыз ұсынып отырған бағдарламалардың дені дерлік анайы, тұрпайы, адамды тек өз қамын ойлауға тәрбиелейтін дүниелер. Романтик болудың, табиғатқа деген қатынасымызды түзеудің тағы бір жолы мәдениетімізді көтеру, жауапкершілігімізді арттыру. Экономиканы дамытамыз деп табиғатымызды бүлдірмеуіміз керек. Мәселен, Парижде фабрика, зауыттардың су алатын жері сол суды өзенге қайта құятын тұсынан төмен орналасады екен. Яғни амалдың жоғынан суды таза ұстауға тырысады. Осы секілді өзін-өзі сақтандыратын жолдар іздесек, табиғатымызды бүлдіріп алудың алдын аламыз.
– Bloomberg агенттiгiнің зерттеу нәтижелері бойынша, биыл Қазақстан әлемдегі бақытсыз он елдің қатарына кіріпті. Елдегі инфляция мен жұмыссыздық деңгейіне қарап экономикасы құлдыраған елдерді екшелейтін бұл орталықтың қорытындысының растығына келіспеске лажымыз жоқ. Кең жерімізде елдік құрып отырып, осылайша құлдырауымыздың себебі неде? Біз шынымен де бақытсыз елміз бе?
Берік ӘБДІҒАЛИ:
– Бұл жерде екі мәселені айтар едім. Бірінші, біз қазір долларға байланып қалдық. Дүниежүзілік банк, Халықаралық валюта қоры арқылы бізді долларға тәуелді етіп қойды. Осы күні бәріміздің ойлау жүйеміз долларға тәуелді болған. Бұл тәуелділікті өзгертпей, мәселе өзгермейді. Еуразиялық Экономикалық Одақты да амал жоқтықтан құрып отырмыз. Себебі бізге Қытайдан, исламистерден төнетін қауіп көп. Орыс жұртының бүгінгі таңда қай жағынан да күшті екені рас. Сондықтан олармен достық қарым-қатынаста болғанымыз тиімді. Алайда, мықты екен деп олардың намысымызды таптауына, жерімізді алуына, дәстүрімізді жоюына жол беріп қарап отыру да дұрыс емес.
Расул ЖҰМАЛЫ:
– Әрине, біз бақытсыз елміз. Қай жағынан алсақ та бақытсызбыз. Осынша жеріміз, кен байлығымыз бола тұра, айналдырған он жеті млн. халқымызды асырай алмай отырмыз. Шенеуніктер жерімізді халық игілігіне жарату қолдарынан келмейтінін мойындап, бұл жерді шетелдіктерге бермекші. Елде кедейлік пен жұмыссыздықтың деңгейі өскен. Бала мен ана өлімінің көрсеткіші де көңіл қуантпайды. Өзіне-өзі қол жұмсау жағынан әлемде алдыңғы орынға шықтық. Бір айға жеткілікті деп ресми белгілеген күнкөріс мөлшері он сегіз мың теңгеге тең. Яғни бізде осы қаражатқа бір ай күнелтуге болады деп есептелінеді екен. Осының барлығы бақытсыздығымыздың айғағы емес пе? Осы бейшара жағдайымызға кімді кінәлаймыз? Кезінде осы шешімдердің бәрін өзіміз мақұлдадық, дауыс бердік, қолдадық. Сондықтан қазіргі мүшкіл хәлге түсуіміздің бірден-бір себепкері – халықтың өзі, халықтың немқұрайлылығы, енжарлығы мен үнсіздігі.
Серік НҰРМҰРАТОВ:
– Менің ойымша, бұл адамның бақытты болуының өлшемі бола алмайды. Кезінде әл-Фараби «бақыттың кілті – білімде» деген. Шын мәнінде бақыттылық деген – рухани қанағаттану. Кім өз ісіне рухани қанағаттанса, сол бақытты адам. Ал бүкіл елді бақытсыз деп айтуға болмайды. Ондай шкалалар арқылы зерттегенде өмір сүруге қолайлы немесе қолайсыз ел деп айтқан дұрыс болар еді. Меніңше, көретін адам жақсы жағын да көргені дұрыс. Бізде бәрі жаман деп кемшіліктерді тере берген жөн емес. Сырты жылтыр көрінетін кез келген елден іздесең талай кемшілік табылады. Біз Жапония мен АҚШ секілді машина өндіруден алға шыға алмасымыз анық. Бірақ бізде басты құндылық – адами келбетіміз, ұлттық ерекшелігіміз бар ғой. Осыларды сақтай отырып дамуға ұмтылсақ, біз талай асуларды бағындырамыз.
Әзірлеген
Айнара АШАН.