Жасампаздық пен жаңашылдықтың бастауы
Құндылықтар өзгерген қазіргі қоғамда ұлттың жаңа сапасын қалыптастыруда еңбек адамы идеологиясы өзекті болып тұр. Соңғы уақытта еңбек нарығындағы жағдай қарқынды өзгеруде. Ақыл-ой және қол еңбегін қажет ететін кейбір мамандықтардың маңыздылығы, қажеттілігі өзгеріп, қоғамда өзектілігі мен мәртебесін жоғалта бастады. Зымыран уақыт тынысына сай алға озған технологиялық прогресс, жаһандану, цифрландыру үдерістері әкелген өзгерістермен қатар, әлеуметтік-мәдени кеңістікте «өзіңде бармен көзге ұру», тұтыну психологиясы бел алып, әлеуметтік мәртебе, абырой-бедел дегеніміз – мансап, байлық-барлықпен өлшене бастаған бүгінгі күні дана Абай айтқан «бес дұшпаннан жиреніп, бес асыл іске асығудың» өзектілігі арта түспесе, кеміген жоқ.
Осыған байланысты қоғамда әр азаматтың құндылық өлшемінде бірінші орында тұруы тиіс еңбек адамы бейнесін қайта қалыптастыруға, әлеуметтік-экономикалық мәселелерді шешудің тиімді құралы ретінде еңбек адамы идеологиясын ілгерілетуге сұраныс байқалды. Осы ретте мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Әділетті мемлекет. Біртұтас ұлт. Берекелі қоғам» атты Жолдауында әділетті қоғам құру жолындағы халқымыз үшін басты құндылықтың бірі – адал еңбек, еңбекқорлық екені атап көрсетілді. Елімізде еңбек адамы бірінші орында тұруға тиіс, яғни қазақстандық қоғамда еңбекқор ұлт идеологиясын дамыту қажет. Осы орайда үкімет қаулысымен «Қоғамда еңбек құндылығы идеологиясын ілгерілетудің 2023–2025 жылдарға арналған кешенді жоспары» бекітіліп, қолға алынды. Осы тұрғыда жасалған еліміздің жаңа даму тұжырымдамасында әлеуметтік-рухани жаңғыру мен бәсекеге қабілетті ұлт сапасын қалыптастыруда адал, өнімді еңбекке басымдық беріліп, еңбек адамының тұлғасы алдыңғы қатарға шықты. Ал еңбегіміз өнімді болуы үшін білімді ұлт болуымыз керек. «Білімді болуға оқу керек. Бай болуға кәсіп керек. Күшті болуға бірлік керек. Осы керектердің жолында жұмыс істеу керек», – дейді Ахмет Байтұрсынұлы.
Ұлт ұстазының бұл ұстанымы біздің қоғам үшін бүгін де аса өзекті, яғни бар керегімізді еңбек арқылы ғана жасай аламыз. Өйткені оқу да, кәсіп те, бірлік те қоғамның әр мүшесінің, ең алдымен, өз-өзімен жұмыс жасап, жетілдіруі, жан-жақты дамуы, ерінбей еңбек етуінің арқасында мүмкін болмақ. Осы тұрғыда жаңа ғасыр ұрпағынан күтеріміз көп. Мәселе – сол үмітті ақтарлық білім-тәрбие бере алуымызда.
Мақпал САҒЫНДЫҚҚЫЗЫ, журналист , көпбалалы ана:
– Бала – бізге берілген аманат. Сондықтан дені сау, саналы ұрпақ тәрбиелеу әрбір ата-ананың міндеті деп айтар едім. Меніңше, отбасындағы тәрбие ата-ананың іс-әрекетінен, көрсеткен қамқорлығы мен еңбекқорлығынан бастау алады. Өйткені ана мен әке – бала үшін биік тұлға, беделді адам.
Баламыздың болашағына немқұрайлы қарамайтындықтан, тәрбиесіне әкесі екеуміз ерекше көңіл бөлеміз. Әсіресе қоғамда өзіне-өзі сенімді, жайлы сезінетін азамат ретінде қалыптасуына күш саламыз. Сонымен қатар оқуында зейінді болуына, ұлттың тарихы мен болмысын әріден танып-түсінуіне көмектесеміз. Сабағынан бөлек, тұңғыш қызым сурет үйірмесіне қатысады. Оқушылардың инновациялық-шығармашылық мектебіне екі жыл қатарынан барып жүр. Оқуына да тыңғылықты қатысып, үлгереді. Сабақтан тыс уақытында сурет өнеріне деген қызығушылығын дамыту үшін үйірмеге қуана барады. Бұр бір жағынан баламның еңбекқорлығы және өз уақытын тиімді пайдалауына көп септігін тигізеді. Себебі қазіргі таңда қолына гаджет ұстамайтын бала жоқ. Виртуалды әлемнің қызығына түбегейлі кіріп кетпеу үшін баланы үй шаруасына, қосымша үйірмелерге бейімдеу керек. Бізге кішкентай болып көрінгенімен, қызымыз бойжетіп, ұлымыз ержетіп, ертең-ақ үлкен азамат болып өседі. Міне, сондай сәтте жастайынан еңбекқорлыққа, уақытын тиімді пайдалануға үйренбегендіктен, өмірдің түрлі жағдайларына төтеп бере алмауы мүмкін. Еліміздің келешегі жарқын болуы әр отбасында тәрбиеленген саналы ұрпақтың қолында екенін біз, ата-аналар, ұмытпауымыз керек. Ұрпақ тәрбиесі – баршамыз үшін жауапкершілік жүгі салмақты міндет болмағы да сондықтан.
ОЗЫҚ БІЛІМ, ӨНЕГЕЛІ ТӘРБИЕ, АДАЛ ЕҢБЕК
Жалпы, тәлім-тәрбие бесігі – отбасы десек, ошақ басындағы тірліктің, әулеттегі береке-бірліктің ұйытқысы аналарымыздың алатын орны бөлек, жауапкершілік жүгі де ерен. Сондықтан ертеңгі ұрпақ тәрбиешілерін оқытып, білім беріп жатқан Қазақ ұлттық қыздар педагогикалық университеті, Филология институты, қазақ әдебиеті кафедрасында профессор міндетін атқарушы, филология ғылымының кандидаты Айнұр Көшекованы әңгімеге тартқан едік.
«Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев «Жаңа жағдайдағы Қазақстан: Іс-қимыл кезеңі» атты Жолдауында қазіргі міндет – халқымыздың жаңа болмысын қалыптастыру, тұтас ұлт сапасын арттыру дей келіп, жас ұрпақты ерінбей адал еңбек етуге үйрету керегін атап өтеді, яғни биік мұратқа жетелейтін еңбек деген ұлы ұғымды әр азаматтың санасына сіңіргеніміз жөн, – деп бастады әңгімесін Айнұр Арғынтайқызы. – Біздің халқымызда еңбекке байланысты айтылған мақал-мәтел өте көп. Мысалы, «Еңбек ер атандырады», «Еңбегі көптің өнбегі көп», «Еңбек – ердің көркі,
ер – елдің көркі», «Еңбек етпей елге өкпелеме, егін екпей жерге өкпелеме», «Еңбек ширатады, өмір үйретеді», «Еңбек түбі – зейнет», «Еңбек ерлікке жеткізер, ерлік елдікке жеткізер» дегендей, көптеген мақал-мәтелдер тегін айтылмаса керек. Сондықтан балаларымызды есін біле бастағаннан үйдегі әртүрлі жеңіл-желпі жұмыстарға жұмсаймыз, балабақша, мектепте де еңбекке баулиды, яғни колледжге, жоғары оқу орнына оң-солын танып келеді. Біз – болашақ педагогтерді, ұрпақ тәрбиесі жүктелер мамандарды даярлайтын оқу орнымыз. Бұл – аса жауапты міндет. Мұғалімдік – үздіксіз ізденісті, талмай еңбектенуді қажет ететін мамандық. Ауырдың үсті, жеңілдің астымен жүріп, оңай жолмен табысты болғысы келетіндер бұл мамандыққа маңайлай алмайды. Адал еңбегі мен кәсібі арқылы табысқа жеткен белгілі адамдардың ешқайсысы бірден биікке көтерілмеген. Білімді шыңдау, біліктілікті арттыру, өз кәсібіңнің нағыз иесі, мықты маман атану үшін аянбай еңбек етіп, маңдай теріміздің жемісін күте білу керегін біздің студенттеріміз жақсы біледі деп ойлаймын. Бұл еңбек үлгісі олардың көз алдында өтіп жатыр. Олар жемісті еңбек ететін шақ – жастық күш-қуатын алға қойған биік мақсаттары мен ой-армандарын жүзеге асыруға жұмсайды. Жалпы, еңбек ету арқылы әрбір жас өз бойына жағымды мінез-құлық қалыптастырады. Кәсіптік бағыт-бағдар бере отырып, адал еңбек етуге тәрбиелеу білім алушы жастарымыздың адамдық болмысын қалыптастырудың негізі болып табылатынын айтқым келеді. Сондықтан болашақ ұрпақты өзінің елі мен жері үшін жаны ауыратын адал азамат, еңбекқор тұлға тұрғысында тәрбиелеу – әрбір ұстаздың басты міндеті деп білемін».
Көз арбаған қызыл-жасыл дүние, жүрек мұздатар қатыгездіктер ақпарат желілерінен толассыз ағылған бүгінгі заманда жастардың рухани-мәдени дамуы, саламатты өмір салтын ұстануы, құндылықтар деңгейі – жұртшылықты алаңдататын басты мәселенің бірі. Айнұр Арғынтайқызы бұл ата-аналар, ұстаздар қауымын толғандыратын мәселенің бірі екенін айта келіп, осы ретте жастардың уақыттың қадірін білу, бос уақытын тиімді өткізуді ұйымдастыру жайына тоқталды. «Кез келген адамның сүйіп айналысатын ісі, хоббиі болады, сол арқылы ол қоғамдық өмірге белсене араласа бастайды. Өзім қызмет ететін оқу орнында рухани-мәдени, танымдық бағыттағы тәрбие бөлімдері бар, әртүрлі ұйымдар жұмыс жасайды. Оларға студент-жастар қызығушылығына байланысты өз таңдаулары бойынша қатысады. Университетте бірнеше факультет, қырықтан астам мамандық бар. Әр кафедраның жанынан түрлі үйірмелер ашылған. Мысалы, біздің қазақ әдебиеті кафедрасы жанында шығармашылық бағыттағы «Назқоңыр» және «Ізденіс» атты ғылыми үйірме, сондай-ақ театр жұмыс істейді. Шығармашылыққа жақын студенттер өз қабілеттерін шыңдайды, ғылыммен айналысқысы келетіндер ғылыми мақала жазуға машықтанады. Ғылым туралы ой-танымға толы Абай мұрасын зерттеу, зерделеу арқылы студенттеріміз адамның жетілуі, өзін-өзі дамытуы, қоғамның алға басуында білім, ғылымның орны қаншалық маңызды екенін түйсініп, түсінеді. «Жасымда ғылым бар деп ескермедім» атты өлеңінде ақын ғылымға жас кезден ден қоюдың қажеттігіне назар аударады. Бүгінгі педагогика да мұның өзектілігін атап көрсетеді. «Ғылым таппай мақтанба, …Дүние де өзі, мал да өзі, Ғылымға көңіл бөлсеңіз» деп, ұлы ұстаздың ХІХ ғасырда ұрпақ тәрбиесіне арнаған даналық өсиеті нақ бүгін аса өзекті. Ғылымға арқа сүйеген мемлекеттер әлемдік даму көшін бастап тұрғанын көріп отырмыз, яғни көш шаңында қалмау үшін ғылымға дамудың төте жолы ретінде көңіл бөлуіміз керек. Осы ретте соңғы жылдары біршама жұмыс атқарылды. Бір қуанарлығы, Ұлттық ғылым академиясына мемлекеттік мәртебе берілді. Ендігі жерде ғылымға бөлінер қаражат та көбейе бермек деп ойлаймын.
Қазір ғылыми жобаларға басымдық берілуде, жас зерттеушілерді қолдау шаралары күшейтілді. Бұл жастарымыздың ғылыми әлеуетін көтеру үшін өте қажет. Өйткені білім-ғылымға құштар көптеген жастарымыз шетелге кетіп қалғаны жасырын емес. Сондықтан ғылымды қаржыландыру, әртүрлі саланың мамандарын, кәсіп иелерін ынталандыру деген мәселе тиісті орындардан әділ түрде шешілген болса, шетел асқан жас ғалымдарымыз елге оралып, отандық ғылымның дамуына, білім-ғылым көкжиегінің кеңейе түсуіне мүмкіндік туар еді», – дейді ол.
Университет қабырғасында оқып, жақсы білім алып шығу үшін еңбектену керек. Еңбек етпей, ізденбей, білікті маман болу мүмкін емес. Осы орайда Айнұр Көшекова болашақ мұғалімдер даярлайтындықтан, университет ректорының шешімімен студенттер «Өрлеу» біліктілікті арттыру ұлттық орталығы және НЗМ-нің мықты мамандары өткізетін түрлі курстарға қатысып, біліктілік деңгейін көтеріп келе жатқанын атап өтті.
«Еңбекке баулу дегенде қазір көпшілікке жақсы таныс деп ойлаймын, елімізде «Жасыл ел» деген жалпыұлттық жоба бар. Бұл – жастарды еңбекке баулитын, туған жерді, табиғатты аялап, қамқорлықпен қарауға үндейтін үлкен бір келелі жоба, – дейді Айнұр ұстаз. – Еңбек маусымы басталатын жаз айларында студенттеріміз ата-аналарымен ақылдасып, өз еріктерімен осы жобаға қатысады. Біріншіден, жастар жазғы демалыстарын бостан-бос өткізбейді, «Жасыл елде» жұмыс жасап, қоғамдық пайдалы еңбекке араласады. Елді мекендерді көгалдандыруға, еліміздің экологиялық жағдайын жақсартуға деген ынта-ықыластары артады, экологиялық мәдениеті қалыптасады. Екіншіден, мұнда жұмыс ақылы. Жазғы демалыс кезінде қаржы тауып, өздерінің киім-кешегін, сабаққа керек-жарақтарын алады. Осы жағынан да бұл жастарға тиімді жоба. Мысалы, өзім кураторлық ететін тобымнан осы жобаға жылда екі-үш студенттен қатысып жүр. Мамандықтың әр қайсысынан осылай болғанда, жыл сайын жүзге тарта студенттеріміз еңбек етеді. Жылдан-жылға олардың қатары көбейіп отырғанын айтқым келеді. Сонымен қатар біздің студенттеріміз қиындыққа тап болған жандарға көмек қолын созып, қайырымдылық жасауға, жанашырлық, мейірімділік секілді адамдық ізгі қасиеттерге тәрбиелейтін еріктілер қозғалысына да көптеп қатысады».
Осы жерде әлеуметтік желінің қоғамға әсері туралы ой қозғаған ұстаз қазір жастарымызға ата-ана, отбасы тәрбиесінен гөрі, тик-ток секілді желілердің өтімді болып тұрғанына тоқталды. «Студенттермен қатар өзіміз де бала тәрбиелеп отырмыз. Қазір контенттер өте көп, олардың ішінде тәрбиелі, пайдалылары да бар. Дегенмен әртүрлі ойындар, былапыт сөздер, бейәдеп көріністер басқа желілерге қарағанда кейінірек пайда болған осы тик-ток арқылы өте көп таралады екен. Оны үлкен адамдар емес, кішкентай балалар да қарайды. Қарамайды деп өз-өзімізді алдамайық, барлығында телефон, компьютер бар. Қарап қана қоймайды, теледидардан да, интернет желісінен де көріп-естіп жүрміз, ойынқұмарлыққа ұшырап, түрлі жағдайлардың құрбаны болып кетіп жатқандар көп. Сол себептен осының бәріне біз – үлкендер, ата-ана, ұстаздар, барша қауым өте мұқият болып, балаларымыздың жан дүниесіне үңіліп, дос бола білуіміз, қандай контентті қарайтынын қадағалап, бос уақытында кітап оқу, спортпен, ғылыммен айналысуына барынша жағдай жасауымыз керек», – деп түйіндеді ойын ұстаз.
Қарағанды облысы, Қажыкен Смайылов атындағы жалпы білім беретін №43 орта мектебінің қазақ тілі мен әдебиет пәнінің мұғалімі Меруерт КҮЗЕМБАЕВА:
– Бүгінгі таңда жастардың оқып-білім алуына, білгенін, естігенін, көргенін көңіліне түйіп, жан-жақты дамуына әлемді жаулап алған әлеуметтік желінің әсері мол екенін мойындаймыз. Әйтсе де «әттеген-айлары» да жетерлік. Оған дәлел – сол желілердегі арзан күлкі, орашолақ ойларға толы мессенджерлер. Олардың пайдасынан зияны көп екені айдан анық.
Қазіргі уақытта білім алушыны оқуға, өзіндік ізденуге, талаптануға үйретіп, қалыптастыруда мұғалімнің білім беруші әрі тәрбиеші ретіндегі рөлі ерекше. Конфуцийдің «Айтса, ұмытып кетем, көрсетсе, есімде қалады, өзім іске кіріссем, үйренем» деген тағылымды сөзі мұғалімнің оқушыны өзіңдік ізденіске жетелеп, еңбектенуге дағдыландырудың алғышарты деп білемін.
Дана Абай: «адамның бес асыл досының бірі – еңбек» десе, халқымыз «еңбек бәрін жеңбек» деп, тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйінін мақалмен бекіткен. Мектепте еңбекке бейімдеу мақсатында орта буын мен жоғары сыныптарда жүретін «Кәсіптік бағдар» вариативті сабағының баланың болашақ мамандық таңдауына септігі тиері сөзсіз. Әр бала өз бейіміне қарай білім алып, соған орай дағды қалыптастыруда да пайдасы бар екенін атап өту қажет.
Әрине, әр бала үшін оқу, іздену – еңбектенудің алғашқы
баспалдағы. Сол ретте еңбекке қатысты мектепішілік, сыныптан тыс тәрбиелік шаралар, әңгіме сағаттары, өз мамандығының ұстасы бола білген білікті мамандармен, маңдай тер, адал еңбегімен ел құрметіне бөленген кәсіп иелерімен, ардагерлер қауымымен кездесулердің мақсатты түрде болуы оң нәтижесін берері даусыз. Оған дәлел ретінде 8–10 сынып оқушыларының селолық орман шаруашылығы мен өрт сөндіру, аурухана
мекемесінің қызметкерлерімен кездесуі, ауылда шағын кәсіпкерлікпен айналысатын іскер азаматтармен жүздесіп, сұхбаттасулардың да әсері мол болғанын айт кетпекпін. Сонымен бірге ауылымызда қосымша білім беру орталығы мен спорттық кешеннің ашылуы да балалардың сабақтан тыс уақытын тиімді пайдалануына үлкен мүмкіндік береді. Жас кезінен өз уақытын тиімді пайдалануға дағдыланған бала болашақта әр күн, әр сағаттың қадірін біліп, еңбекқорлығы арқылы табысты азамат болары сөзсіз.
Еліміздің ертеңі болар жас ұрпақтың саналы, еңбекқор, көргенді азамат болып шығуы мектептің ғана емес, ата-аналар қауымы мен қоғам болып атсалысар үлкен міндет деп білемін.
МАМАНДЫҚТЫҢ ЖАҚСЫ-ЖАМАНЫ ЖОҚ
Мемлекет басшысы биылғы Жолдауында 2025 жылды «Жұмысшы мамандықтары жылы» деп жариялап, осы уақыт ішінде техникалық және кәсіби білім беру жүйесін реформалау міндеттелді. Экономиканың өсімін қамтамасыз ету және инвестициялық тартымдылығын арттыру мақсатындағы бұл қадам қоғамда еңбекқорлық, кәсібилік секілді қасиеттердің жоғары бағалануын, адал еңбегімен табысқа жеткен нағыз мамандардың құрметке бөленуін көздеуімен маңызды. Осы орайда, жоғары техникалық мектеп өкілінің пікірін білмек оймен Қ.Сәтбаев атындағы Қазақ ұлттық техникалық зерттеу университеті Геология және мұнай-газ ісі институтының аға оқытушысы, Сорбонна университетінің PhD докторы Сая Байтоқаны сөзге тартқан едік.
«Иә, жұмыстың жаманы жоқ, кез келген еңбек – қадірлі. Ең бастысы, әркім өз орнын тауып, жауапкершілік жүгін сезіне білуі, жұмысын сапалы атқаруы тиіс. Әркімнің адал да сапалы еңбегі түпкі ортақ мақсат – еліміздің өркенді дамуына қызмет етеді, – деп сабақтады сөзін Сая Маратқызы. – Ал осы айтып отырған мәселенің негізі әу баста баланың білім алуы, мамандық таңдауына байланысты. Көптеген ата-аналар баланы жас кезінен бастап өздері қол жеткізе алмаған ой-армандарын жүзеге асыруға бағыттайды. Сөйтіп, мамандық таңдауда баланың қалауына емес, «сен сол боласың», мысалы, заңгер, дәрігер, экономист дегендей, үлкендердің айтқанына жол беріледі. Мұндай жағдайда жақсы маман қайдан шықпақ?! Меніңше, біздің қоғамда баланың неге бейімі бар, қабілет-қарымы, қызығушылығы қандай деген жайттарға ерте кезден көңіл бөлуге маңыз беріле қоймайды. Мүмкін, балаңыз технарь емес, гуманитарлық салаға, шығармашылыққа жақын болар, соны ертерек байқап, бала жанын түсіне біліп, сол жағына қарай дамуына мүмкіндік берсек, ортаға мықты маман ғана емес, жақсы бір адамды қосарымыз анық».
Осы тұста Еуропа, оның ішінде, өзі оқыған француз елінде жастардың жоғары және орта кәсіби білімге көзқарасы қалай деген сұрақ тілге оралды. Өйткені бізде бала міндетті түрде жоғары білім алу керек деген ұғым қалыптасқан. Бәлкім, баламыздың жоғары білімге деген ынта-ықыласы, қызығушылығы жоқ шығар. Оған сағат тетіктерімен жұмыс істеу, машина, түрлі техника жөндеу ұнайтын болар. Осы тұрғыда орта арнаулы білім беру жүйесін дамыту – өзекті мәселе. Бәрі бірдей жоғары білім алуға ұмтылудың өзіндік проблемасы да бар. Мәселен, кейбір мамандықтарға еңбек нарығында сұраныс аз, ал орта арнаулы білімді мамандар жетіспей жатады. Алған жоғары білімі бойынша жұмыс таппаған мамандар жұмыссыздар қатарын көбейтеді. «Шетелдік тәжірибеге сүйенер болсақ, баланың талап-тілегі, қабілеті мен бейіміне қарай мектеп қабырғасынан болашақ мамандығын таңдауына жағдай жасалады, – деп жалғастырды әңгімесін Сая Байтоқа. – Жоғары сыныптардан бастап, оқушылар өздері қалаған пәндер бойынша жоғары оқу орындары докторанттарымен бірге жобалар жасауға қатысады. Оқушы өзі қызығатын ғылым саласы, айталық, химия, биология, физика, тағы басқалары бойынша сол саланы зерттеуші докторантпен бірлесіп жұмыс жасайды. Ғылыми қызметкер бір жыл көлемінде аптасына бір рет оқушыға тапсырма беріп, айналысқысы келген саланың қыр-сырын түсіндіреді, қажетті ақпаратпен бөлісіп, жылдың соңында есепті жобаны жасауға көмектеседі. Міне, осы кезеңде баланың ғылыммен айналысуға қабілет-қарымы қаншалық екенін оқушының өзі де, докторант та түсінеді. Шетелдік тәжірибе дегенде, Францияны алсақ, жастардың көпшілігі жоғары оқу орнын таңдамайды. Мектеп бітірушілердің басым бөлігі орта арнаулы білім алуға тырысады.
Жалпы, менің ойымша, мамандықтың жақсы-жаманы жоқ, кез келген мамандықтың абыройын асырып, беделін көтеретін – оны атқаратын адам. Мәселен, ол – сантехник, машина жөндеуші немесе кафель салушы маман, өз ісінің шебері болуы мүмкін. Өз жұмысын сүйіспеншілікпен, тиянақты да сапалы істейтін мұндай мамандарға сұраныс, тапсырыс қашанда жоғары болады, яғни еңбегіне сай табысы да жақсы болады.
Меніңше, мектеп мұғалімдері мен жоғары оқу орындарының оқытушылары жастардың бойындағы қабілет-қарымының мықты деген тұстарын байқап, аша білу үшін психологиялық тренингтен өтіп тұрғаны жөн сияқты. Бұл үлгермейтін оқушы, студенттермен жұмыс істеуде де екі тарапқа пайдалы болар еді деп ойлаймын.
Шетелдік тәжірибеден өз салама қатысты айтар болсам, бір геологияның өзінде қаншама бағыттар бойынша тар шеңбердегі мамандықтар қамтылған. Солардың әрқайсысы бойынша мамандар дайындалады. Сондықтан біліктілік неғұрлым жоғары. Біз де осыған келеміз, дегенмен әзір емес. Өйткені сапа саннан шығады десек, әзірше біздің геология саласында санымыз сапаға айналарлықтай көп емес. Дегенмен ғылымның дамуына, зерттеу жұмыстарын жүргізуге көңіл бөліне бастаған қазіргі жағдайға қарағанда, бәсекеге қабілеттілігі жоғары орта қалыптасар күн алыс болмас дейміз».
Иә, «дүние де өзі, мал да өзі, ғылымға көңіл бөлсеңіз» деген Абайдың даналық өсиеті бүгін де қашандағыдай өзекті.
Рымтай КӨКЕНАЙҚЫЗЫ