Қазақ прозасындағы ұлт зиялыларының тұлғасы
Жас ұрпаққа өткен кезеңнің тарихын жаңаша пайымдауға мүмкіндік беретін ХХ ғасыр басындағы ұлт зиялыларының тұлғасы егемендігімізді алғаннан бастап поэзиялық, драмалық және көлемді прозалық шығармаларда өзіндік өрнегімен кеңінен көрініс таба бастағаны белгілі. ХХІ ғасыр басындағы шағын әңгімелерден де осы үрдісті кездестіреміз. Бұл тарапта Қабдеш Жұмаділовтің «Ақынның ақырғы күндері» (2000), Мұхтар Мағауинның «Нала» (2001), Шәкен Күмісбайұлының «Қанмен жазылған заң» (2017), т.б. әңгімелерді атауға болады. Қаламгерлер ұлт зиялыларының бейнесін образдау арқылы еліміздің азаттық жолындағы сан қилы оқиғаларды олардың тағдырымен байланыстырып, шығарма арқауына негіз етіп алады. Заман шындығын көрсете отырып бүгінгі ұрпаққа ой тастайды. Ең ғажабы, Сәкен, Сұлтанмахмұт, Барлыбек сынды тұлғаларды басты нысанаға алған бұл әңгімелерде Алаш көсемдері ерекше аталып, еңбектері айшықталған.
Қ.Жұмаділовтің «Ақынның ақырғы күндері» әңгімесінде ұлт үшін жанын пида еткен зиялылар өмірінің түрмедегі азапқа түскен соңғы күндерімен таныс боламыз. «Ел басына тағы бір апаттың төнгені анық. Астары арыда, зілі тереңде. Бұл жолғы нысанасы – зиялы қауым», – деп түйін түйген жазушының бір ғана Сәкеннің тағдырын емес, қазақ халқы үшін орны бөлек барша ұлт зиялыларының тағдырын ашына сипаттап отырғаны айрықша көрініс тапқан.
Шығармада: «Ақын өр еді, тәкаппар еді. Көрген адамның көзі тояр сымбатты еді. Қазір содан жұрнақ та қалған жоқ. Қыры сынып болған. Абақтының алғашқы күндері осындай қыр сындыруға, тұтқынды кісілік қалыптан айыруға жұмсалады екен», – деген жазушының алғашқы баяндауынан-ақ ақынның алдағы күндерінің тозаққа айналатынын оқырман бірден сезінеді, жаны ашиды. Туындыда жазалаушылардың бейнесі де сұмдық көрініс тапқан. Жала жапқан тергеушілердің іс-әрекеті былай тұрсын, ұрып-соғушылардың өзін жазушы: «Босағада НКВД-ның қарғылы төбеті, аты – қазақ, заты – ібіліс Дәуқара манадан бері бұйрық күтіп тұрған-ды. Кісі сабаудың теңдесі жоқ шебері…» немесе «Әлдекім қалың ұлтанды шойтабан етікпен тепкілей бастаған…» – деп сипаттап, ақынның қаншалықты қорлық көргенін жеткізген. Бұл арада қазақты қазаққа айдап салу шындығы да қалыс қалмаған. Кейінгі жастардың саяси санасының дұрыс қалыптасуына ықпалы зор бұл мәселеге қаламгердің үлкен мән беруі де өз орнымен сәтті шыққан.
Сәкеннің түрмедегі тергеушіге берген жауаптарынан оның қазаққа тән өр мінезі, қайсарлығы таныла түседі. Өзінің елінде құрған Кеңес өкіметі өзіне қазылған ор болды. Сәкен қаншама рет сол Кеңес өкіметін құруға атсалысқан адам екенін айтса да одан әрі қылмыскер болды. «Жапон тыңшысы», т.б. жалалармен 58-статьяның барлық тармақтарын иеленеді. Ақын шығармалары арқылы өзінің қарсыластарына сес көрсеткісі келген еді, бірақ онысы да өзі ойлағандай емес, керісінше болып шығады.
Тергеуде көрген азабын ойлағанда өзіне қол жұмсап өлгісі келгенмен реті келмей, мойынға тағатын жіп немесе қолын кесетін темір сияқты заттардың болмауы да ақынды тұншықтыра түседі. Бостандықта жүргенде еш ажалдан қорықпайтын өр тұлғалы Сәкен Сейфуллин абақтыда өлімге асығады.
Жазушы ақынның есіне алдымен Мағжанды түседі. «Мағжан қалай тауып айтқан:
«Мені де өлім, әлдиле,
Әлдиле, өлім, әлдиле!» – деген жолдар қазір мұны бесік жырындай тербетеді. Ит тірлікте кімнің қадірін кім білген, қайран Мәкең дәнішпан екен ғой. Өзі айтқандай, «Күннен туған, Гүннен туған пайғамбар». Айтпақшы, сол Мағжан да қайта ұсталған сияқты. Оның бостандыққа шыққанына жыл толды ма, толмады ма? Бір мәрте жазасын өтеп қайтқан ақынды қайта қамағаны несі екен? Секем алғаны, соңғы сұрақтың бірінде Мағжанның аты шығып қалды. Ол да, сірә, «Жапонияның шпионы» болса керек». Міне, осы тұста оқырманға қазақ поэзиясының «пайғамбары» Мағжанның да түрмеде көрген азабы елестейтіні сөзсіз. Бұл тарапта әңгімедегі: «Әттең, дүние-ай, басқа азаматтардың да көрген күні осы шығар», – деген пайымдау да жеткілікті.
Сондай-ақ шығармада ақын Бейімбет Майлин мен Ілияс Жансүгіровті де ерекше есіне алады. «…Осыдан бір ай шамасы бұрын Бейімбетті көріп қалды. Мұны сұраққа әкеле жатқанда, оны екі жендет екі қолтығынан алып, шала-жансар күйінде дәлізде сүйреп барады екен. Қайран, Би-ағаң! Бір жылы туған төл еді… қой аузынан шөп алмас момыным-ай! Саған мынадай зауал туғанда, басқамызға не жорық. Былтыр жазда ең алдымен ұсталған Ілияс еді. Ол байғұс не күйде жүр екен. Қалың пұшпақ, қайратты еді. Бірақ мынадай қанды қасапқа қалай төтеп берсін-ау! Өзінің «Құлагері» сияқты Батыраштың балтасынан мерт болатын шығар». Осындай қысқаша штрихпен-ақ Бейімбет пен Ілиястың бар болмысын толық ашып қана қоймай, өзіне тән суреткерлік қырларымен Қ.Жұмаділов момындық пен қайраттықты қатар ала отырып сол қоғамды сынға алады. Қалыпты талабы жоқ, тәртіпсіз дегенге саяды. Мағжанның түрмеге қайта түсуі де – жазушы үшін әділетсіз. Тағы бір ескере кететін жайт, Дулат Исабековтің «Жүз жылдық махаббат» пьесасындағы Мағжанның А.М.Горькийге жазған хатында «…Ілияс Жансүгіров, Бейімбет Майлин, Сәкен Сейфуллин, т.б. ұлт мақтаныштары бұл күнде жазықсыз жапа шегуде», – деп беріліп, мұнда да Ілиястың есімі алдымен аталады. Тарихи деректерге сүйенсек, Ілияс Жансүгіров 1938 жылдың 26-ақпанында, Бейімбет Майлин 10-қарашада, Сәкен Сейфуллин 1939 жылдың 25-ақпанында жазаланған деп көрсетілген. Демек, «ең алдымен ұсталған Ілияс еді» деген Қ.Жұмаділов те, Д.Исабеков те осы тарихи мәліметтерге сүйенген тәрізді. Сондай-ақ ескере кететін тағы бір жайт, Қ.Жұмаділовтің осы «Ақынның ақырғы күндері» әңгімесіндегі С.Сейфуллиннің Сталин, Голощекиндермен кездесуіне қатысты ой-толғамдары мен деректері қазақтың белгілі тұлғасы Қаныш Сәтбаев туралы жазылған «Академиктің көз жасы» деген әңгімесінде де қайталанады. Бәлкім, репрессия ғана емес, аштыққа ұшыраған халықтың тағдырына да тікелей себепкер болған өзге ұлт басшыларының саяси пиғылын аша түскісі келген шығар.
Қ.Жұмаділов осы әңгімесінде саяси қуғынға түскен қазақ зиялыларының ішінен алаш рухты тұлғаларды ерекше көрсетуге тырысады. Туындыда: «Ұлттың көсемдері… Бір есептен, ана Әлихан, Ахмет, Міржақып, Мағжандардың армандары жоқ. Өз ұлтының бостандығы үшін күресті. Сол жолда басын берді. Ары – таза, жолы – сара. Нағыз құрбандар деп соларды айтса болады. Ал қызыл коммунистер кімнің құрбаны? Сонша шапқылағанда тапқан олжасы осы ма?» – деген кейіпкердің ішкі монологы арқылы Алаш қайраткерлерінің есімі ардақталып, олар ақын көзқарасымен құрметтеледі. Мағжанмен байланысына қатысты тергеуші сұрағына жауап бергенде Сәкеннің: «Ондай бәтуаға келіп, сонау қиырдағы Жапониямен тіл табыссақ, арман не?!» – деуінен ұлттық мүдде тұрғысынан онымен бір екені де ашық байқалады. Осы тұстағы қаламгердің «…армандары жоқ», «…арман не?!» деген шешімдерімен М.Мағауинның «Нала» әңгімесіндегі Сұлтанмахмұттың аузымен айтқызған: «Миллеттің мүддесі жолында жапа шеккен адамда арман жоқ!» – деген тоқтамы өзара үндестік тауып жатыр.
М.Мағауинның «Нала» әңгімесіне келсек, мұнда Сұлтанмахмұт Торайғыровтың ақындығымен қоса азаматтық тұлғасы қатар өрбіген. Жазушы басты тұлғаның өмір жолын сипаттауда ақынның күнделігіндегі, өлеңдері мен «Айқапқа» шыққан жазбаларындағы деректерді негізге алып, көпшілікке белгілі осы тарихи шындықтарды көркемдікпен шебер үйлестіре білген.
Қаламгер Сұлтанмахмұттың ел үшін жасаған жарқын бейнесін сомдауда оның «Шоң» серіктестігін құруға ұмтылған тұстарына да басымдық береді. Әңгімедегі: «…Қазір бүкіл қазақ еңсесін жазып, елдік жолын таңдады. Алаштың жоғын жоқтаған азаматтар шықты. Әлихан төре Петірборға, ақ патшаның дәргейіне дейін барды. Ахмет Байтұрсынұлы «Қазақ» газетін шығарып, атаның аруағын қайта көтеріп отырды. Міржақып Дулатұлы «Оян, қазақ!» – деп жар салып тұр. Осы ұлы дүбірге сіздер де үн қосыңыздар. Соның әуелгі бір жоралғысы – «Шоң серіктігі», – деп тәмамдады сөзін», – деген баяндауда өз ұлтының болашағы үшін алаңдаған ақынның биік тұлғасы бүгінгі жас буынды сүйсіндіреді. Сонымен бірге әңгімеде үш мәрте сөз етілген Алаш қайраткерлері жайлы деректердің біріншісін осы тұста аңғарсақ, қалған екеуі Сәдуақас мырзамен диалогында бедерленген. Ал мұндағы деректердің ішінде «ақ патшаның дәргейіне дейін барған», яғни 1905 жылғы бірінші мемлекеттік Думадан басталған Алаш қозғалысын «ұлы дүбірге» балауы жазушы сөз саптауының салмағын арттыра түседі.
Шығармада Сәдуақас мырзаның «Айқап» пен «Қазақ» арасындағы келіспеушіліктің мәнісін кекесін түрде сұрағанына ақын тұшымды жауабымен тосқауыл қояды. Бұл арада екінші рет аталған ұлт зиялылардың ішінде «оқыған, көргені көп, есті кісі» Мұхаметжан мырзаға ілтипаты да, «Әлихан төре негіздеп, Ахмет Байтұрсынұлы шығарып отырған «Қазаққа» берген көзқарасы да оқырманға сенімділік ұялатады. Өйткені бұнда: «Алаштың болашағы туралы пікір жарыстыру ғана» деген тұжырым бар. Ал үшінші рет аталып өтетін Алаш зиялылары туралы деректерде олардың патша заманында да тар қапасқа түскенінен хабардар етіледі. Жазушы мұны алаштықтардың ұлт үшін жасаған әрекетін жақтырмай айтқан Сәдуақас мырзаның сөздері арқылы былай өрбітеді: «– Сол Әлихан төре мен Ахмет, әлгі… Дулаттың баласы… Мадияр дегені, әсіресе… осылар бір пәлеге ұшыратпаса нетті! Ақ патшаның әмірі қатты, құрығы ұзын. Не бітіреміз деп ойлайды, қайда барамыз деп ойлайды. Ормандай көп орыстың мұртын балта шаппайды. Бәрі де бос әурешілік!
Сұлтанмахмұт осы кезде ғана байыптады. Садуақас мырза жай ғана қаба сақал емес, орыс сақал екен. Бетіндегі бар түгін орыстың мұжықтары сияқты, еркін жіберген…». Осы арада назар аударатын тағы бір жайт өзге елдің жыртысын жыртқандарды тұспалдап сынау аңғарылады, яғни өз ұлтына жаны ашымайтын қазақтың төресін орыстың мұжығымен қатар алған қаламгердің «орыс сақал екен» деген емеурінінен-ақ ащы мысқыл айқын көрініп тұр. Сонымен, әңгімеде: «Әлекең бастаған Алаш азаматтары», – деген құрметпен қатар, олардың негізгі мұраты да толық ашылған. «– Онда анау Ахмет Байтұрсынұлы апта аралатпай неге түрмеге отырып жүр? Газет тоқтап қалды, Ахаң қамаққа алынды деп жар салып жатқан өздері емес пе! Ал, бір рет айыбын төледі. Екінші рет мүсіркеді. Ақыр түбі не болмақ?» – деген Садуақас мырзаның күмәні де, «– Миллеттің мүддесі жолында жапа шеккен адамда арман жоқ!» – деген Сұлтанмахмұттың жауабы да нанымды. Қай қоғамда болмасын, жас буынға зерделі ой салып, олардың тарихи санасының қалыптасуына ойшылдар мен зиялылар тағылымының ықпалы күшті болатыны белгілі.
Осы орайда ұлт зиялысы Барлыбек Сырттановтың өмір жолы, өз ұлтына жасаған адал қызметі жайлы жазылған Ш.Күмісбайұлының «Қанмен жазылған заң» әңгімесінің де өнегесі мол. Әңгіменің соңғы бөлімінде қаламгер басты кейіпкердің тұлғасын аша түсу үшін Бақытжан Қаратаев, Мұхамеджан Тынышбаев, Жақып Ақпаев, Көлбай Төгісов, Абдолла Теміров сынды ұлт зиялыларымен қарым-қатынасын шынайы суреттеп, олардың қазақ балаларын оқыту мәселесіндегі қызметімен қоса, тұңғыш қазақ заңының жобасын талқылауына үлкен ден қойған. Кейіпкерлердің әңгімелесуінде 1911 жылға дейінгі ұлт зиялыларының арасында болған түрлі жиындарды (Дума, 1905 жылғы Оралдағы бес аймақтың делегаттары бас қосқан жиын, т.б.) тақырып етіп қозғағанын назарға салуы да Алаш қозғалысының алғашқы нышандарынан белгі береді. Туындыдағы: «…Айтпақшы, саған Әл-Ағаң (Әлихан)өзіңе бір үлкен шаруаны табыстапты ғой. Сол құжат жазылса, алға қойған ісіміздің жетекшісі болар, – деді ол Барлыбекке бұрылып. – Қазақша жазылуы міндетті. Қалай дегенде, Барлыбек бауырым, сен Санкт-Петербург императорлық университетінің шығыстану факультетін үздік бітірген қазақ емессің бе?» – деген Бақытжанның сөзі арқылы басты тұлғаның сол уақыттағы Санкт-Петербургте оқыған санаулы ұлт зиялыларының бірегейі ретінде мақтанышпен ескертілуі сәтті шыққанымен, Ә.Бөкейхановты «Әл-Ағаң» деп алуы оқырманға түсініксіздікті тудыртады. Екі тұлғаның да туған жылы (1866 ж.) кейбір деректерде бірдей. «Қазақ» газетінде (1915 ж. №95, 96) көңіл білдіру мақсатында басылған М.Тынышбаевтың «Барлыбек Сырттанов» атты мақаласында да: «…Ғалиханға жолығып, көп сөйледік» деп һәм өзге сондай сөздерді айтып, маған хат жазды» («Қазақ» газеті. 1915 жыл. Алматы: Елтаным, 2017. 28-б.) – деп көрсетіліп, атымен атайтыны Барлыбектің өз сөзімен дәлелденіп тұр. Әрине, қаламгерлердің де тарихи деректерге сүйене отырып жазатыны анық. Бәлкім, осы мақаладағы: «Сырттан батырдың үшінші баласы Барлыбек 1867- жылы туды…» («Қазақ» газеті. 1915 жыл. Алматы: Елтаным, 2017. 21-б.) – деген деректі негіз еткен болар. Немесе Ә.Бөкейхановты ел ағасы болып қалыптасқан қырынан танытқысы келуі де мүмкін. Өйткені шығармада: «Өзіңе үлкен шаруаны табыстапты», – деген емеуріні оның ұлт көсемі ретіндегі тұлғасын аша түседі. Сонымен бірге «Сол құжат жазылса, алға қойған ісіміздің жетекшісі болар» дегенді Бақытжанның аузымен айтқызу арқылы Барлыбектің де ұлт мүддесіне қосқан өлшеусіз үлесін нақты айқындап беріп отыр.
Осы әңгімеде сипатталған Алаш зиялысы М.Тынышбаевтың бейнесі де өзі жазған мақала мазмұнынан алыс емес. Б.Сырттановтың өмірбаяны, тұтас болмыс бітімі, қызметі, елге және өзіне жасаған жақсылықтарын барынша қамтыған мақаласында М.Тынышбаев: «Барлыбек марқұм әлі келгенше қазақты ілгері бастыруға һәм жан-жақтан қорғауға көп тырысты», – деп оның ұлтына сіңірген еңбегін әділ бағалаған еді. Сондай-ақ «Науқас болып, қан түкірді…» деген мәліметі де осы көркем шығармада былайша суреттеледі:«Он тоғызыншы бап: «Жердің кені, суы, көлі, һәм таулары қазақ елінің игілігінде». Барлыбек сәл тоқтап еді, Бақытжанның: «Бауырым, ары қарай оқы»,– деген дауысы естілді.
Сол сәт Барлыбекті оқыс жөтел ауыз жаптыртпай, қолорамалымен тұмшалап аузын басып, есікке қарай ата жөнелді. Ақ параққа жалма-жан үңілген Бақытжан мен Абдолланың қағазға шашыраған қан түйіршіктеріне көзі түсіп абдырап қалды. Бұл 1911 жылдың 13-маусымы еді».
Жалпы, ұлт зиялыларының тұлғасы сомдалған қандай шығармаларды оқысақ та олардың үлгілі істерін қаламгерлер мейлінше шынайы насихаттап отырған. Әрине, ұлттық мүддені сезінуде жас ұрпаққа өткен тарихын, елі үшін құрбан болған зиялылар тұлғасын біле түсу – асыл парыз.
Күнімжан ӘБДІҚАЛЫҚ,
профессор
Жанат АЛИЕВА,
Қазақ Ұлттық қыздар педагогикалық
университетінің аға оқытушысы