АБЫЗДЫҚТЫҢ АЛТЫН АРҚАУЫ
Есте жоқ ерте заманнан жалғасқан жыраулық сарынды сақтап, халық жырының туын желбіреткен, жұртының басына түнек орнаған талмау шақта тарпаң мінез танытып, езілген елдің еңсесін алтын домбырасымен асқақтатқан, сөйтіп асыл аманатты ұрпаққа ұластырған Жамбыл ақынның мұрасы мен шығармашылық болмысы түгел түркі әлеміне өшпес өнеге, тағзым етер тағылым.
Дархан ҚЫДЫРӘЛІ,
тарих ғылымдарының докторы,
Халықаралық Түркі академиясының президенті
Қоғамдық жүйелер алмасқан алмағайып дәуірде ғасырлық ғұмыр кешіп, дүниежүзілік екі қанды соғыстың қасіретін халқымен бірге қабырғасы қайысып көтерген абыз бабаның қазыналы кеудесі толы шежіре, күмбірлеген күміс әуез еді. Сондықтан бағзы бабадан үзілмей жеткен түркі ақындық дәстүрінің алып құбылысы, арқалы ақынның жыр әлеміне құлақкүй болған өлең-жыры да, өнеге-ұраны да қалың еліне қашанда ем бола береді. «Жүрегі жүз жыл жырлаған» дарабоз тұлға жайында ғалымдарымыз, әсіресе, көрнекті мемлекет және қоғам қайраткері Мырзатай Жолдасбеков кеңінен көсіліп жазған.
Көне түркілік дәстүрде жыраудың негізгі міндеті – сын сәтте суырып салып, елге толғау сөзін айту, қаһарман бектердің жанында болу, елдік пен ерлікті жырлау, ханның қасынан шешуші кезеңдерде табылып, бүгінгі күн мен өткен заманды салыстырып, ақ пен қараны ажыратып, қорытынды кеңес шығарып, бұқараға нақыл сөз естірту. Жамбылдың бойынан мұндай қасиеттер молынан табылады, оны ғасыр биігіне шығарған да осы алтын тұғыры еді. Сондықтан Жамбылды жыраулық дәстүрдің сарқыт сарыны деп атауға толық негіз бар.
Сонау Иоллығ тегін, Тоныкөк, Сыпыра жыраудан бері жалғасқан түркі жауынгерлік жырының нақысты дәстүрі мен жыраулық бекзат өнер Жамбыл ақынның айтыстарынан бастау алып, көлемді эпикалық жыр, дастан, толғауларына ұласып, оның бүкіл шығармашылық әлеміне нұр шашып, жақұттай жарқырап тұр. Ұлы ұстазы Сүйінбайдан бата алып, «піріне сыйынбай сөз сөйлемеген» Жамбыл даңғыл жыршыға айналып, айтыс өнерінің алдаспаны болды. Ақын айтыстарында үнемі елдік, теңдік, бостандық үшін арпалысқан батырлардың шежіресі дәріптелетін. Ақынның айтыстағы көтерген ұраны елдің тұтастығы мен Отан үшін қамал болған қаһармандардың өр тұлғасы еді.
Бағзы сарынды жаңғыртқан жырау ауылы аралас, қойы қоралас жатқан қазақ пен қырғызды аралап, алып Манас, ер Қарасай, Өтеген, Саурық, Сұраншы секілді айтулы батырларды елге үлгі етіп, олардың қаһармандық өмірін өлеңімен өрнектеді. Түркі жұртына ортақ «Көрұғылы», «Тотының тоқсан тарауы» сияқты ауқымды эпостарды жаңғырта жырлап, намыс нажағайын оятты.
Ақынның елін сүйген ерлер бейнесінің галереясында 1916 жылғы Ұлт-азаттық көтерілістің сарбаздары, оның қолбасшылары Аманкелді, Бекболат, Саттарлардың мүсіні айрықша орын алады. Арқалы ақын 1916 жылғы Ұлт-азаттық көтеріліске ұраншы боп, халықтың қасіретін күйзеле жырлайды. Жыраудың азаматтық үні «азаттық соғысы» тұсында айқын да ажарлы шығып, «Патша әмірі тарылды», «Зілді бұйрық», «Толғау» атты өлең-жырларымен патшалық езгінің шын әлпетін халыққа ашып көрсетеді, азаттық рухының дабылын қағады:
Жақсыдан жақсы қоймай алды сайлап,
Қамалды абақтыға қырғыз, қазақ.
Көп ерлер қаза тапты жауға аттанып,
Көксеген азаттықтың соғысында…
Аттандық ұлығының қонысына,
Елді сорған борсықтай болысына…
Бой бермес ел өмірі, асау шері,
Тұрса да құрсауланып тоқсан жері.
Бірде от, бірде суды көктей көшіп,
Талпынып тілегіне басты ілгері.
Ақынның осы тақырыптардағы жырлары – биыл 100 жылдығын атап өткелі отырған Ұлт-азаттық көтерілістің көркем шежіресі іспетті. Осылайша Жамбыл ақын патшаға қарсы қазақ пен қырғыз дүркірей көтерілген 1916 жылғы ұлы көтерілістің ұраншысы, жырау-жаршысына айналады.
Ел арасындағы түрлі әділетсіздікті, озбырлық пен қиянатты батыл сынап, жұртының қорғаны бола білген Жамбыл кезі келгенде жыраулардың соңғы сарқыты іспетті ел иесі сұлтанның жанынан да табыла білген. Кешегі күндей күркіреген Хан Кенені асылға балап, соңғы ханның көзіндей болған әйгілі Сыздық төреге қазақы салтпен қол қусырып, бас иіп сәлем береді:
Сәлем бердім, алдияр,
Орын бердің қасыңнан.
Сен бір қалған көз едің,
Кенесары асылдан…
Айбатыңды көргенде,
Дұшпандарың бас ұрған.
Ақ жүзіңді көрген соң,
Енді мауқым басылған.
Ханның тұқымына сәлем беріп, жыраулық жорасын жасаған соң ізетпен елдің атынан өткенге салауат білдіріп, қонақкәдеге шақырады.
Сол жолы Жамбыл Сыздық сұлтанмен бірге қырғыздың манаптарына кездесіп, Хан Кенеден қалған ер-тұрман мен алтын жүзікті қайтарып алады, шәйіттердің басына дұға оқиды. Бұл ақиқат ақын жырында айтылады:
Арнап келіп алғаның,
Алтын жүзік, сарқасқа ер.
Атаңыздың аруағын
Сыйлайды екен бір тайпа ел.
Екеуінің қалғаны –
«Он бір жыра» деген жер…
Атаның не арманы,
Iздеп келiп артынан,
Бата қылса сiздей ер!
Сыздық төре 1884 жылы әкесінің сүйегіне сұрау салып, тәуекел етіп айырқалпақты ағайынға келгенде, Жамбыл жырауды жанына бекер ертпесе керек.
«Сүйегім қазақ, етім қырғыз» деп айтатын ақынның өлеңдерінде коңсы қонған қырғыз халқына деген риясыз көңілі анық аңғарылады. Алатаудың абызы осы қырынан да түркі бірлігіне қызмет еткені баршаға ғибрат. Әсіресе, Сібірге айдалып келген ақын Тоқтағұл әуелі еліне соқпай, Жамбылға сәлем айта барғанда айтқан оның әйгілі өлеңі қырғыздарға да кең таралады:
Келдің бе, ақиығым, алыс жерден,
Өтіпсің самғап ұшып алыс белден.
Алмас пышақ қап түбінде жатпас деген,
Хан-төре айналмай ма, сендей ерден.
Түпкі тегі түрікмендерден бастау алатын «Көрұғылы» дастанын Жамбыл ақын он бес күн бойы жырлаған деседі. Өзіндік ерекшелігі бар бұл «Көрұғылының» көркемдік құнары мол екенін ғалымдар дәлелдеген. Осылайша Жамбылдың даңғыл жолы түгел түркінің кеңістігін рухани нәрімен түйістіріп тұр деуге хақымыз бар.
Ерлік пен елдікті жырлап, адамгершіліктің алтын жібін асыл өрнек еткен Жамбыл ақынның ездік пен опасыздықты, дүниеқорлық пен надандықты шенеген усойқы жырлары жуас жұртты ноқталап мініп жүрген «атқамінерлерге», «ішінде адамшылықтан инедей орын жоқ» қарны жуан шен-шекпенділер мен патша өкіметінің шабармандарына жағымды тие қоймағаны анық. 1913 жылы Романовтар әулетінің 300 жылдығына арналған халықаралық көрмеге шетқақпай болып қатысқан ақын тапсырыс бойынша патша әулетін мадақтамай, керісінше «Өстепке» деген өлеңінде әлеуметтік өткір ойларын білдіріп, империяның шеңгелді шенеуніктерін сынмен түйреп, олардың дәрменсіздігі мен жағымпаз қылығын бетіне басады:
Үйсін, Найман саңлағы,
Өстепкеге жиылдың…
Ұлық көрсең ұйлығып,
Желді күнгі қамыстай,
Жапырылып иілдің…
Келтірдіңдер намысты,
Бек қорланып күйіндім.
Бүйтіп қызық көргенше,
Өзі жақсы үйімнің.
Шұлғымаймын сендерше,
Керегі жоқ сыйыңның.
Ақын бүкіл ел жабыла мақтап жатқан, сол тұста қасиетті деп танылған патша әулеті туралы бір ауыз мадақ айтпай, керісінше ағымға қарсы жүзіп, өз ойын ашық білдіреді.
Сондықтан болса керек, алаш ардақтылары арқалы ақынды айрықша құрмет тұтқан. Бұл орайда халқымыздың біртуар ұлы Халел Досмұхамедұлының 1928 жылы Тәшкенде Қазақ жоғары педагогика институтында «Қазақ халық ауыз әдебиеті» туралы оқыған бағалы дәрісін еске алмай кетуге болмайды. Осы зерттеуінде қайраткер тұлға ауыз әдебиетінің озық үлгілерін, сөз мұрамыздың қалыптасу арнасын саралап көрсетумен бірге халыққа танымал болған ақын-жыраулардың ұзын-сонар тізімін береді, Жиренше шешен, Сыпыра, Шалкиіз жыраудан бастап барлығы 74 ақынның аттарын атайды. Осы үлкен тізімнің бел ортасында, 46-шысы болып Жамбыл ақынның аты жазылған екен. Бұл да алаш қайраткерінің халық мұрасы мен оны жалғастырушы өкілдеріне, соның ішінде Жәкеңе берген қымбат бағасы деп түсінуге болады.
Ортада небір қилы заман өтті. Кешегі алаш зиялылары қуғын-сүргін құрбаны болды. Ел аштыққа ұшырап, нәубат күндер орнады. Осындай қатерлі кезеңдерде халықшылдық сарыны сай келген Жамбыл ақынның жолы ашылып, «дала Гомері» атанып, оның саялы тұлғасына Мұхтар Әуезов бастаған жазушылар мен жыршы ақындар топтасып, қуғын-сүргін мен зұлмат, аштық пен соғыс діңкелетіп тастаған елдің рухына серпіліс әкелді. Сөз зергері Ғабит Мүсірепов «Феномен-Феникс» деп баға бергендей, ертектегі күлден тірілген құстай сайраған Жамбыл ақын ардақтыларынан айрылып, қаусап қалған елін халық қазынасының қаймағымен табыстырып, қайрат берді, жігерін қайрады. Жамбылдың әлемге әйгілі даңқына сүйенген, фольклорлық дәстүрге иек артқан жыршылық мектеп те өртеңге біткен қызғалдақтай қайтадан қаулап шықты. Міне, ғасырлар мен дәуірлерді қайыспай жалғаған абыздың қызыл жолбарыс рухы қайта түлеп, бүгінімізге тыныс беріп, азаттықтың сырлы бір рәмізіне айналды.