«ҒЫЛЫМҒА КӨҢІЛ БӨЛСЕҢІЗ…»
АҚШ-тың әйгілі саясаткер ғалымы, кезінде мемлекеттік хатшы қызметін атқарған, шыққан тегі поляк, Зигмунд Бзежинскийдің 1984 жылы әлемнің көп тілдеріне аударылып жарыққа шыққан, сан алуан пікірталастар тудырған «Коммунизмнің күнінің батуы» («Закат коммунизма») деп аталатын кітабында мынадай түйіндеме айтылған болатын: «Заман өзгерді. Адамзат қоғамы жаңа кезеңмен бетпе-бет келді. Енді коммунизмді жеңу үшін, жер бетінен аластау үшін, бір елді екіншілердің басып алуы немесе бодандыққа түсіруі үшін, зеңбірек сүйреудің, мылтық шошайтып, оқ атудың заманы өтіп кетті. Егер Мәскеудің Қызыл алаңында орыстың бозбаласы кетіп бара жатса, оның джинсы шалбарының ышқырында жапсырылған американың туының суреті болса, онда коммунизмнің күнінің батқаны деген осы».
Қалай болғанда да айтқаны келді. Кітаптың аты тегін аталмапты. Бірнеше жылдан соң, социалистік жүйенің мүлде ыдырап, тарихтан көшкеніне куә болдық. Жас ұрпақтың білім алуына, тәрбиесіне селкеу түссе, идеологиялық қуат, әсіресе қоғамның берекесі қашатынына көзіміз жетті.
Әрине, мемлекет басшысы еліміздегі білім беру ісіндегі, ұрпақ тәрбиелеудегі қордаланған, қазіргі әлемдегі ахуал өте күрделі және құбылмалы бола отырып, күн өткен сайын қарама-қайшылықтары тереңдеп келе жатқан, ұлттық қауіпсіздігіміз үшін аса маңызды мәселелерге ерекше көңіл бөліп келе жатқанын жақсы білеміз. Ұлытаудағы Ұлттық Құрылтайда да, үстіміздегі жылғы Қазақстан халқына Жолдауында да, I Республикалық педагогтар съезінде де мектеп жағдайын, ұрпақ тәрбиесін, маман дайындау саласының қадау-қадау проблемаларын жіктеп көрсетіп, ел алдындағы, ұлт алдындағы аса маңызды міндеттерді анықтап берді. Президент Ұлытауда өткен Ұлттық Құрылтайда: «Ал енді мақсатымызға жету үшін саяси-экономикалық реформа жасау жеткіліксіз. Ең бастысы – әр азаматтың сана-сезімі жаңғыруы қажет. Халқымыздың дүниетанымы және өмірлік ұстанымдары өзгеруге тиіс.
Әйтпесе, басқа реформаның бәрі бекер», дей келе, қазіргі күндегі халықаралық ахуалдың бұрын-соңды болмаған деңгейдегі шиеленісіне назар аудара отырып: «Бір-біріне мүлде қайшы келетін түрлі идеялар мен ұстанымдар қақтығысы белең алды. Бұл қақтығыс геосаясатта немесе экономикада ғана болып жатқан жоқ. Тіпті мәдениет пен руханиятты, құндылықтар жүйесін, басқаша айтқанда, идеология саласын да шарпуда», – деген болатын.
Қысқасы, М.Әуезов айтқан «Ел боламын десең, бесігіңді түзе» деген ұстанымды «Әділетті Қазақстан құрамыз десең, мектебіңді түзе» деген терең ұғыммен жалғастыруымыз керек. Бүгінгі күннің талабы, міне, осы.
Осынау болашағымызға, ұлт тағдырына тікелей қатысты толғауы тоқсан, күрмеуі өте күрделі, қайшылығы мол мәселелермен табандап тұрып шұғылданып, білек сыбанып, тер төгіп, тынбай ізденіске түсіп, олардың шешімдерін табуға бүкіл күш-қуатын, білім-тәжірибесін арнап, еңбектеніп жүрген айтулы, тұлғалы азаматтар бар екені рас. Осылардың бірі ғана емес, бірегейі, бүкіл өмірін, тыныс-тіршілігін, ғылыми ізденісін ұлт рухын асқақтатуға, болашақ ұрпақты оқытып, тәрбиелеу ісіне арнап келе жатқан Қазақстанның Педагогика ғылымдары Академиясының басқарма төрағасы (Президенті), академик, Германияның доктор-инженері, педагогика ғылымдарының докторы, профессоры, ҚР Мемлекеттік сыйлығының лауреаты, биік парасаттың, ұлтымызға тән асыл қасиеттердің иесі Асқарбек Құсайынов (суретте) екенін ерекше мақтанышпен, үлкен құрметпен айтар едім.
Профессор А.Қ.Құсайыновтың қолымызға алып, қызығушылықпен танысып отырған «Орта білім сапасын көтерудің ғылыми-практикалық негіздері» деп аталатын монографиясы автордың білім беру саласын дамыту мақсатында 40 жылдан аса уақыт бойы үздіксіз зерттеулер жүргізіп, озық әлемдік тәжірибе негізінде еліміздегі орта білім беру жүйесінің жай-жапсарын егжей-тегжейлі саралап, жетістіктері мен кемшіліктерін екшей отырып, қайткенде білім сапасын көтере аламыз деген сұрақ төңірегіндегі толғауларын, нақты ұсыныстарын тәжірибелік сүзгіден өткізіп, дәйекті материалдарға сүйене отырып жазылған ғылыми негізі бекем, методологиялық базасы тиянақты, практикалық мәні зор, заман талабына толық сәйкес келетін, жауап беретін еңбек екенін атап өткім келеді.
Орта білім беру саласын, бүгінгі мектеп өмірінің тыныс-тіршілігін әр қырынан зерттеп жүрген ғалымдардан А.Қ.Құсайыновты даралап тұрған бірнеше ерекшеліктеріне тоқталғым келеді.
Ең әуелі, Асқарбек Қабікенұлы техникалық жоғары оқу орнын бітіріп, инженерлік мамандық алған еді. Оның бойында, санасында инженерлік ой-жүйе қалыптасып, бекемделген. Оның мәнісі – кез келген құбылысқа екі өлшем емес, үш-төрт өлшем (яғни уақыт, қозғалыс, өзгеріс – ғылымда оны «Минковский өлшемі» деп атайды) тұрғысынан қарап зерделеуді білдіреді. Яғни құбылысқа қатысты ой-пікірдің тереңдігі, жан-жақтылығы, мәнділігі, тұжырымның логикалық арнасының нақтылығы, қорытындының бұлжымастығы анық та айқын болуға тиіс. Инженерлік ой-жүйенің үлкен бір ерекшелігі – ылғи да «неге?», «қалай?», «қайтіп?» деген сұрақтар арқылы ізденіске, танып-білуді ілгерілетуге бастап отырады. Біз қарастырып отырған монографияда инженерлік ой-жүйе өте сәтті пайдаланылғанын атап өткім келеді. Мен өзім де инженерлік білімнің, инженерлік ой-жүйенің иесі болғандықтан мақтаныш сезіммен айтып отырмын.
Инженерлік ой-жүйемен қабысып, бірге дамып, бірге қолданыс тауып отырған методологиялық амал «жүйелік саралау» (системный анализ) әдісі. Ғылым мен техниканың қарыштап дамыған біздің дәуірдегі ғылыми зерттеулерде бұл әдіс-амал ерекше рөл атқарады.
А.Құсайынов осы еңбегінде өзі зерттеп отырған объектісін, орта білім саласын, қозғалыстағы жүйе есебінде қарастырып, оның 8 түрлі жүйе құраушыларын бөліп көрсетеді. Әр жүйе құраушының мәнін, мағынасын, атқарып отырған қызметін, басқа жүйе құраушылармен қарым-қатынасын, жүйенің қозғалыстағы қызметі барысындағы өзгерістерін жан-жақты зерделейді. Жүйе құраушы бөлімдердің әрқайсысының кіші жүйе екеніне, құрылымы күрделі екеніне назар аударады. Осындай саралау, талдау барысында біздің орта білім саласындағы орын алып отырған олқылықтар мен проблемаларды және оларды шешу жолдарын нақты көрсетеді.
Профессор А.Құсайынов жүйелі ғылыми ізденістің нәтижесінде «Салыстырмалы педагогика» деп аталатын педагогика ғылымының жаңа бір саласының іргетасын қалап, қаз тұрғызған ғалым. Ол шет елдердің білім жүйелерін терең зерттей отырып, оң тәжірибелерді елімізге пайдаланудың жолдарын, бағыт-бағдарын анықтауда көп еңбек сіңіріп келеді.
Әлемдегі мектеп оқушыларының білім сапасын бағалаумен шұғылданатын көптеген ұйымдармен, орталықтармен және агенттіктермен тығыз байланыста жұмыс істеуге дағдыланған. Әсіресе PISA зерттеулерінің мағыналы, сенімді, әрі жан-жақты екеніне көңіл аударды. Мәселен, PISA зерттеуі қазақстандық оқушылардың үлгерімі 2012 жылға қарағанда 2018 жылы 100 балға төмендеп кеткенін көрсеткен. Бұл агенттік тек қана нәтижені жариялап қана қоймай, елдің білім беру жүйесін реформалауға қажетті ақпарат бере алады екен.
Профессор орта мектепте білім беру сапасын арттыруды қамтамасыз ететін басым бағыттарды анықтау мақсатында әлемнің 25 елінде жүргізілген зерттеулерді саралай отырып, дәйекті тұжырымдар жасайды. Қысқасы, салыстырмалы педагогика ғылымының теориялық, методологиялық және әдістемелік негіздерін тиянақтай отырып, өз еліміздегі нақты жағдайлармен сәтті түрде ұштастырып, практикалық ұсыныстар жасап, бағыт-бағдарлар көрсетеді. Бұл саладағы қыруар атқарылған жұмыс арнаулы бірнеше кітаптарда, нұсқаулықтарда жан-жақты дәйектелген.
Академиктің сан қырлы ғылыми ізденістерінің бір саласы «Оқулықтану» ғылымының негізі қаланып, дүниеге келуімен байланысты.
Советтер Одағының тұсында Қазақстанда төл оқулықтар жазылмады, мектептер қазақ тілі мен әдебиетінен басқа пәндердің барлығын орыс тілінде жазылған, Мәскеуде басылып шыққан оқулықтардың аударма нұсқасымен оқытатын. Тіпті Қазақстан тарихы пәні де қазақтың шынайы өзіндік тарихынан мүлде өзгеше пиғылда жазылған орысша көзқарастарды білдіретін. Тәуелсіздік алғаннан кейінгі алғашқы жылдарда оқулық жазушылар қаптап кетті. Кім болса сол жең ұшынан жалғасып, сауатсыз, мәнсіз оқулықтар шығаруға жол берілді. Осы берекесіздікке алғашқы болып Асқарбек Құсайынов пен Ұлықпан Асылов қарсы тұрды. «Оқулықтану. Өзекті мәселелері» деген тақырыпта кітап жазып, оқулықтарға қойылатын талаптарды, критерийлерді зерделеп, олардың сапасын бақылаудың механизмдерін ұсынды. Қажырлы еңбектің нәтижесінде бүгінгі таңда оқулықтардың сапасы едәуір реттелді. Орта білім беру жүйесін құраушы бағыттардың маңызды компоненті есебінде біз талдап отырған монографияда «оқу әдебиеті» деген атаумен қарастырылып отыр.
Профессор А.Құсайынов монографияда орта білім беру жүйесінің айқындаушы құрамдас жүйе құрушы саласы есебінде стандарттар мен оқу бағдарламаларының сапасын көтеруге ерекше көңіл бөледі.
Педагог кадрлардың кәсіби біліктілігінің сапасын көтеру мәселесі біз қарастырып отырған ғылыми еңбектің алтын өзегі десек те болады. Еліміздің Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев Республикалық педагогтар I съезінде былай деп ерекше атап көрсетті: «Жаңа дәуірде мектептің жағдайы мемлекеттің дамуына тікелей ықпал етеді. Ал мектептің қандай болмағы ұстазға байланысты. Бүгінде педагогика саласы ғылымның ең маңызды тармағының біріне айналды. Сондықтан бұл салаға түбегейлі жаңа көзқарас қажет».
Ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынұлының: «Біз елді түзетуді бала оқыту ісін түзеуден бастауымыз керек» деген сөзінде қандай терең мағына жатыр. Ал Мағжан Жұмабаев «Алты Алаштың баласы бас қосса, төр мұғалімдікі» демеп пе еді!
Өткен ғасырдың 60-жылдарының басында, өзіміз мектепте оқып жүргенде мұғалімнің қадір-қасиетін, оған деген бүкіл үлкен-кішінің, халықтың құрметін бойымызға сіңіріп өстік. Үлкендер жағы балаларға бата бергенде «Мұғалім бол, қарағым!» деп ықылас білдіретін. Ұстаздар да өз тараптарынан үлкен мәдениеттің, терең білімнің нұрын шашып жүретін. Тәуелсіздік алғаннан кейінгі жылдары осы асыл қасиеттердің бәрінен айырылып қалғанымыз рас. Монографияда автор мынадай фактіні келтіреді. Түркістан облысында 2019 жылы еңбек еткен 62 мың мұғалімнің 60% сырттай оқып, 70%-ы жекеменшік оқу орнында оқыған. Білім де жоқ, тәрбие де жоқ, кездейсоқ «көлденең көк аттылар, бармақ басты, көз қыстымен» мұғалім болып шыға келді. Абыройдан айрылды, оқушылардың мазағына айналды. Оның үстіне еліміз Болон декларациясының жүйесіне қосылып, білім сапасын бағалауда, ҰБТ шешуші рөл атқарған кезде орта мектеп тұрмақ жоғары оқу орындары дағдарысқа ұшырады. «Дағдарыс» деп ащы шындықты айтып отырмын. ҰБТ-дан жоғары балл алып, студент атанған жастардың көбінде ойлау жүйесі қалыптаспаған, сөзінде логика жоқ, не ойын жеткізіп, қағазға түсіріп жаза алмайды. Міне, құлдырау деген осы емес пе?
Профессор А.Құсайынов өзінің ғылыми еңбектерінде осы жүрек ауыртатын мәселелерді терең қаузайды. Ең бастысы, Мемлекет басшысының тікелей басшылығымен «Педагог мәртебесі» туралы заң қабылданғаннан кейін игі шешімдер іске асырыла бастады. Сонымен бірге монография авторы ұстаздардың біліктілігін арттыру бағытында өз зерттеулеріне сүйене отырып, тың ұсыныстар айтады. Мәселен, дәстүрлі ашық сабақтардан гөрі ақылдасу сабақтарының тиімді екенін дәлелдейді. Сондай-ақ біліктілікті көтеру институттарының бір сарынды қызметінен жаңа әдіс-амалдарға көшу қажеттігін нақты көрсетеді.
Монографияда қызығушылық тудыратын, тәжірибелік тұрғыдан құнды болып табылатын, жаңалыққа толы тағы бір мәселеге айтарлықтай орын берілген. Ол профессор А.Құсайыновтың 2018-2019 оқу жылында және 2019-2020 оқу жылында Түркістан облысының Төле би, Ордабасы, Отырар және Сайрам аудандарында өзінің тікелей ұйымдастыруымен жүргізілген орта мектептерде білім сапасын көтеру мақсатындағы ғылыми-практикалық педагогикалық эксперименттің нәтижелері туралы. Ұзын ырғасы 4 аудандағы 58 қазақ орта мектебінде 4500 оқушының және 540 мұғалімнің қатысуымен іске асырылған бұл жобаның жетістігі көп, білім сапасын көтеруге тигізер пайдасы мол болғанын атап өткен жөн.
Автор осы монографиясының қорытындысында: «Егер еліміздегі орта білім саласын қайтсек көтереміз деген сұраққа жауап іздеген осы кітабым жас ұрпағымыздың бәсекеге қабілетті білім, саналы ұлттық тәрбие алуына аздаған болса да үлес қосатын болса, онда менің еңбегімнің ақталғаны болар еді», – депті.
Абай атамыздың « Ғылымға көңіл бөлсеңізінің» нәтижесі осындай болса керек.
Ұлықпан СЫДЫҚОВ,
Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері,
философия ғылымдарының докторы, академик
ПІКІРЛЕР2