АЛМАСТЫҢ БАЙТАҚ ӘЛЕМІ
Бұл Алмасбек Алматов туралы байлаулы сөзді кешегі Рахманқұл Бердібаев сынды ғұлама немесе Мырзатай Жолдасбеков, Сейіт Қасқабасов секілді фольклордың тамырын тап басатын білгірлер айтса болар еді. Даңғыл жырау туралы, оның бүкіл болмыс-бітімі туралы аз ғана пікіріміз өз бойымызға шақ келмей қала ма, Алмасбектің толымды тұлғасына тар болып қалмай ма деп қауіп ойлап отырғанымыздың несін жасырамыз.
Темірхан ТЕБЕГЕНОВ,
филология ғылымдарының докторы,
Абай атындағы Қазақ Ұлттық педагогикалық
университетінің профессоры
Замананың қалыбына сыймайтын, тумысы бөлек азаматтарды көрдік. Ғаламтормен шырмалған алашапқын уақыттың көшіне өзге бір ғаламшардан келіп қосылып кеткендей сойы бөлек, сипаты басқа солардың өздері де саусақпен санардай некен-саяқ. Біреу. Екеу. Үшеу. Аз. Кешегі ардақты Ақселеу аға біздің кезеңімізге ғайыптан қосылып қалған сондай феномен еді ғой. Ал академик Зейнолла Қабдолов «Әбіштің ұстазы едім деп айтуға қымсынамын» деп кішірейсе, бұл Кекілбаев кереметінің өлшемге сыймайтын алыптығын мойындау емес пе? Қалыпқа салса, кептеліп қалатын, стандарттардың сықиған өлшемдеріне шақ келмейтін осындай өзгеше бітімі бар сирек дарындардың бірегейі дәл осы Алмасбек Алматов дер едік. Сонау Бұқар мен Базардың, Тұрмағамбет пен Омарлардың заман құрбысы секілді Алмасбектің сөз сорабы да, этикалық-эстетикалық көзқарастар кешені де біздің бір тарының қауызына сиятын күйкі заманымыздың парадоксы секілді. Көненің көзіндей, бұрынғының сарқытындай жырауымыздың бүгінгі ала-құла өнер жәрмеңкесіндегі бөлек орнын біз осылай бағалаймыз.
Алмасбек жыраудың асыл қазына Қорқыт Ата ұлағатын қазіргі сәтке ұластырып, Ұлы Дала Еліндегі ұрпақтар жалғастығын жүйелей жырлаған толғау-термелеріндегі, тарихи дастандарындағы түйдек-түйдек төгілген кестелі өрнектер өрілімдері тыңдаушылардың жақсылыққа сүйінткен, жамандықтан жиренткен, адамзаттың амандығын ойлаған адамгершілік-имандылық сенімдерін нығайта түскендей жігерлендіруде. Бұл – қазақтың дәстүрлі жыраулық-ақындық поэзиясының құдіреті! Бұл – қазақтың сөз өнері мұраларының және өзінің төл туындыларын жыраулық – ақындық, жыршылық-орындаушылық дарынымен бүгінгі тыңдаушылар ықыласын баураған даңқты Алмасбек жырау өнерінің құдіреті!
Тоғызыншы ғасырдағы Сыр бойы оғыз-қыпшақ тайпалары бірлестіктері ортасында өмір сүрген, жыраулық жыршылық шығармашылығымен хандардың елдік, мемлекеттік істері жөнінде кеңесшісі, ерлік шайқастары кезіндегі жауынгерлердің қолбасшысы болған Қорқыт Атаның тағылымы Алмасбекті өмір бойы жігерлендіруімен, қуаттандыруымен айрықша маңызды. Алмасбектің Қорқыт Атаның денесі, рухы мәңгі сақталған атамекенде, оның атымен аталатын қасиетті атақоныс топырақта осынау фәни дүниеге іңгәлап келген дауысы да қобыз бен домбыра әуендерімен тұтаса өріліп естілген-ау, сірә?! Ұлы Дала Елінің ежелгі сақ, ғұн, түркі өркениеттері дәуірлерінде ата-бабаларымыздың елдікке, ерлікке толы сан алуан оқиғаларын, тарих белестеріндегі қилы-қилы тағдыр тауқыметтерімен бетпе-бет келген азаматтық-отаншылдық ұстанымдарын, қаһармандық-жауынгерлік, көсемдік-шешендік, мәрттік тұтасқан болмыс бітімін, сан алуан иірімді саздармен, мақамдармен, аңыраған, боздаған немесе көтеріңкі асқақ үнмен шарықтаған сипатын сақтап келген қобыз сарындарының толғау-термелермен, дастандармен кіріге сақталуы да жыршы-жырауларға аналарының құрсағындағы пайда болуындағы сәттерімен тығыз байланысты шығар, бәлкім! Әйтеуір, қазіргі Тәуелсіз Қазақ Елінің әлемге әйгіленуінде өзінің баба дәстүрлі өнерімен үлес қосып отырған өнер қайраткері Алмасбектің жаратылыс болмысы осындай ойға жетелейді. Оның анасының құрсағында пайда болуынан бастап, жарық дүниедегі сәбилік-бөбектік, бүлдіршіндік, жасөспірімдік-бозбалалық, жігіттік, одан кейінгі қазіргі есейген, кемелденген елағасы болған толысқан азаматтық кезеңіне дейінгі ғұмырнамасының бәрі де туған топырағы Қорқыт Ата жатқан жер қасиетті Қармақшы өңірінің сөз бен саз тұтасқан ғажайып әуендерінің әлдилеуі аясында өркендеп келеді.
Алмасбек – түркі өркениетінің алтын бесігі Алтай тауы атырабындағы ата-бабалық әуен-саздардың Сырдария, Әмудария өзендері жағалау атыраптарындағы қазақ, түрікмен, қарақалпақ халықтарында айқын сақталуын өзінің тума шығармашылық тұлғасына сіңірген болмысымен дәлелдеген, даралана танылған шығармашылық тұлға. Қазіргі Алтай тауы атырабындағы, Сібірдегі байырғы туыстық – қандастық негіздері айқын сақталған түркі халықтарының (алтай, хакас, туба, саха (якут), шор, тофалар, т.б.), Орта Азиядағы түрікмендердің, қырғыздардың, қарақалпақтардың, Орал тауы жақтағы башқұрттардың, татарлардың, Қап тауы жағындағы әзербайжандардың, ноғайлардың, қарашайлардың, балқарлардың, Еуропадағы гагауыздардың, Мажарстан (Венгрия) мадьярларының, т.б. – бәрінің де ортақ тарихи тағдырларындағы сарындас саздар-мақамдар сақталуының бүгінгі ұрпақтарға жеткізілуінде Алмасбек жыршы, жырау-ақын сынды дарынды шығармашылық тұлғалардың ғажайып өнерін даралап бағалаймыз.
Әлем өркениетіндегі көрнекті ғалым, академик Әлкей Марғұланның тарихнамалық-дерекнамалық ғылыми тұжырымдары түркі тұқымдастардың географиялық кеңістігіндегі біртұтастығын бүгінгі ұрпаққа айқын көрсетеді: «Тарихи дәуірлерді тексеріп қарағанда, біздегі қаһармандық жырдың шығуы сақ, ғұн, үйсін, қаңлы заманынан басталады. Қытай тарихының анықтауынша, б.з.д. ІІІ-І ғасырларда бұл ұлыстар Орта Азияда өз алдына жыр жырлап, өздерінше әлеуметтік мәдениет ошақтарын құрғаны байқалады. …Ғұн, үйсін, қаңлылардың ол кездегі қонысы Алтай, Алатау, Жетісу, Арқаның жоны, Сырдың өн бойы болған.
Өткен дәуірдің жыршылары қандай ерлік жырын жырласа да, оның бәрі материалистік негізге тіреліп, болған тарихи оқиғаны, тарихи фактілерді жырлаған. Ескі жырларда (V-VІ) айтылатын «Қамал», «Темір қалқа», «Алтын кешені», «Ақ сарай» тәрізді ұғымдар сол дәуірде Жетісуда, Талас өзені бойында, Сырдария, Маңғыстау, Жайық бойларында, Орталық Қазақстанда үлкен-үлкен қалалар болғанын сипаттайды» (Ә.Марғұлан. Ежелгі жыр-аңыздар: ғылыми-зерттеу мақалалар /Құраст. Р.Бердібаев. Алматы: «Жазушы», 1985. 368-б.; 366-б.).
Алмастың жыршылық шығармашылығында тасқа жазылған дастандарымыз Күлтегін, Тоныкөк туралы жырлардың сарындары бар. Сонымен бірге, орта ғасырлардағы ислам ағартушылығының поэзиядағы ойшылдары Қожа Ахмет Иассауидың хикметтеріндегі, Ахмед Иүгінекидің «Ақиқат сыйы», Жүсіп Баласағұнның «Құтты білік» дидактикалық дастандарындағы, Сүлеймен Бақырғанидың ғибратты жыр жолдарындағы имандылық насихаты орын алған. Жыршы Алмасбек Қазақ хандығы мемлекеттілігінің қайраткер тұлғалары, билік пен халық тұтастығының, ұрпақтар татулығының, халық бірлігінің насихатшылар жыраулардың (Асанқайғының, Қазтуғанның, Шалкиіздің, Доспамбеттің, Марғасқаның, Жиембеттің, Үмбетейдің, Бұқардың) толғауларының эстетикалық-тәрбиелік қуатын ұрпақ санасына жеткізу мұратымен жырлайды. Әсіресе, Сырдария, Әмудария өзендерінің жоғарғы, орта, төменгі ағыстары жағалау аймақтарындағы, Қаратау атырабындағы ақын-жыраулардың (Майлықожа Сұлтанқожаұлы, Мәделі Жүсіпқожаұлы, Құлыншақ Кемелұлы, Молда Мұса Байзақұлы, Шәді төре Жәңгірұлы, Құлан Алдабергенұлы, Бұдабай Қабылұлы, Мәнсұр Бекежанұлы, т.б.) лирикалық және эпикалық шығармаларын тыңдаушылар ортасында жылдар бойы жырлап келеді. Өзі туып-өскен өңірдегі жазбаша дәстүрлі Сыр сүлейлерінің (Базар Оңдасұлының, Ерімбет Көлдейбекұлының, Ешнияз Жөнелдікұлының, Жүсіп Ешниязұлының, Жүсіп Қадырбергенұлының, Жиенбай Дүзбенбетұлының, Даңмұрын Кенжебайұлының, Омар Шораяқұлының, Оңғар Дырқайұлының, Молдахмет Дабылұлының және т.б.), кейінгі толқын ақын-жыраулардың халықтық педагогикаға негізделген адамгершілік-имандылық тәлім-тәрбиесіне арналған терме-толғауларын ұрпақтар ортасында жырлап келеді.
Ақын-жыраулардың терме-толғаулары – халқымыздың философиялық-педагогикалық дүниетаным тереңдігін көркемдік жинақтау поэтикасы бейнелілік кестелерімен өрнектеген ойшылдық-тәлімгерлік, ұстаздық ақыл-ой жырлары. Академик Рахманқұл Бердібаевтың түркі халықтарының жыраулық-ақындық өнерінің ғасырлар бойы алтын арқауы болып келе жатқан толғау-терме шығармалары және оның орындаушылық шеберлік арқылы ықпал ететін философиялық-педагогикалық, эстетикалық ұлағаты туралы ғылыми байыптауын жырау, жыршы ақын Алмасбектің шығармашылығы дәлелдей түседі: «Терме-толғаулар ертеде кітап басылымының аздау болып, алуан мәселе ауызша ғибрат түрінде айтылатын кезінде көп міндетті атқарысқан деуге болады. Ол тұста термешілік халықты отаншылдыққа, адалдыққа, қайырымдылыққа, жан сұлулығына тәрбиелеудің, күллі жағымсыз мінездерді әшкерелеудің пәрменді құралына айналған. Тұрмыстық-салттық кодекс, норма адамның жас кезінен қартайғанға дейінгі өмір белесінің сипаттамасы – бәрі де толғау-термеден көрініс тапқан» (Р.Бердібаев. Сарқылмас қазына. – Алматы: «Мектеп», 1983. 248-б.; 57-б.). Ұстаз-ғалымның осы ғылыми тұжырымының шындығын біз жырау, жыршы-ақын Алмасбектің орындаушылық өнерінен айқын көреміз. Оның сөз арқауындағы көрнекті ақын-жыраулардың әдеби мұраларынан қолына домбырасын ұстағанынан бері үздіксіз жырлап келе жатқан үлгілері де ұлттық өнеріміздің даңқын Отанымызда да, алыс, жақын шетелдерде де танытып келеді. Мысалы, Базар жырау Оңдасұлының («Сындарды сөздің зергері», «Сөйле, тілім, жалпыдан») терме-толғауларын ол сөз бен саз нақыштары, сан түркі иірімді әуендерімен орындаушылық сәттегі эмоциональдық-психологиялық әсерлі келбеті үндескен, үйлескен айрықша әсерлі болмысымен тыңдаушыларын ұйыта, толғандыра жырлайды (Балқы Базар Оңдасұлы: Өлеңдері мен дастандарының толық жинағы. Құрастырушы Бекділда Алдамжар. Алматы: «ҚазАқпарат», 2013. 408-б.; 205-208-б.б.).
Базар жыраудың терме-толғауларындағы («Мәжілісін қыздыр алқаның», «Әр нәрсенің парқы бар», «Сұм заман», «Әр кемелге бір зауал», «Жалған дүние», «Жамиғы қазақ бір туған», «Түбі туыс байтақ ел», т.б.) адамгершілік-имандылық қасиеттердің ұрпақтан-ұрпаққа жалғасқан жолын, зиянды дағдылардың кесірлі зардаптарын шендестіре, салыстыра өре жырлаған бағалаулар жыршы-жырау Алмасбектің орындауымен жаңа буын ұрпақтардың ұлттық және жалпыадамзаттық гуманизм рухында қалыптасуында, өсіп-өркендеуінде ықпалды қызмет атқарып келеді. Жыршы-жырау Алмасбектің сөз өнерін ұлықтаған тыңдаушылар қауымының эстетикалық-психологиялық қабылдау ықыласына ие болып келе жатқан өнернамалық-орындаушылық шығармашылығында сөз арқауында көрнекті ақын-жыраулар шығармаларының мол қоры бар.
Шығыс елдеріне Мәуреннаһр атауымен белгілі болған Сырдария, Әмудария өзендері жағалау аймақтарындағы, сонымен бірге, Қаратау атырабындағы, Арал теңізі жағалау өңірлеріндегі түркі халықтарына (қазақ, қарақалпақ, өзбек, түркмен), танымал болған ақын-жыраулардың терме-толғауларын Алмасбек өмір бойы жырлап келеді. Бұл – қазақ өркениетінің бұған дейінгі мыңжылдықтар белестеріндегі ата-бабалық озық жетістіктерінің жаңа дәуірімізге үздік өнер иесі арқылы сақталып жетуінің ұлағатты көрсеткіші. Ақын-жыраулардың лирикалық және эпикалық шығармаларын өмір бойы жырлап, ұрпақтардың көркемдік-эстетикалық дүниетанымын адамгершілік ұлағат өнегесімен сәулелендіру қызметіндегі Алмасбек жыраудың ата-бабалар ұстанымын ұлықтаған тұлғасы да өзі жырлаған терме-толғаулардағы философиялық-педагогикалық бағалауларға (Тұрмағамбет ақынның «Адамдық іс» өлеңіндегідей) сәйкес болмысымен дараланған:
Алмасбек шығармашылығында оның нақылдық- афоризмдік сипатты фразеологиялық-поэтикалық мағыналары сараланған сөздер де бар. Бұл – әлем өркениетіндегі көрнекті шығармашылық өнер иелерінің көркемдік-эстетикалық дүниетаным әлемінде тұрақты орын алып келе жатқан дәстүрлі ерекшелік. Қазақ афористикасының қалыптасуы, дамуы тарихындағы философия, педагогика, психология салаларындағы ақыл-ой алыптарының, ойшылдардың, хандардың, би-шешендердің, ақын-жыраулардың жазбаша классикалық әдебиет қаламгерлерінің (ақын, прозашы, драматург) және т.б. тұлғалардың нақылдық-афоризмдік сөздері – адамзаттың рухани құндылықтары қазынасының тағылымын танытады. Көрнекті жырау-жыршы, ақын, ұстаз-ғалым Алмасбектің афоризмдік поэтикалық мағыналары айқын сөздерінен оның халқымызға тән даналықты өзіндік мәнермен жалғастырғандығын аңғарамыз. Түркі халықтарының фольклор мұралары мен әдебиет шығармаларын жыршылық орындаушылық өнері құдіретімен ұрпақтардың көркемдік-эстетикалық дүниетанымын байыту қызметіне бүкіл саналы ғұмырын арнаған оның өзіндік түйіндеулері – тұжырымдары халық даналығынан нәр алған шығармашылық дарыны даралығын айқындай түседі. Мысалы: «Жақсылықты көре білмеген жамандықтан жиренбейді», «Еріңді Ер деп мойындамасаң, басқа жұрт Ел деп мойындамайды», «Ермек үшін аң ату – табиғаттың өзіңе өшпенділігін ояту», « Қояннан ақыл сұрасаң, «Қашайық!» дейді», «Қадірін білген жанға – адам қымбат», «Халықтың қамын ойласаң, қадірің соның ішінде», «Таудың басына тас лақтырсаң, төмен қарай өзіңді қуалайды», «Біз өнерге бір күнде келген жоқпыз және бір күнге келген жоқпыз», «Бардың бағасын білмеген, жоқтың жобасын да білмейді», «Сөз – ақылыңның жеткен жеріне дейін ғана сөз», т.б.
Қазақтың ата-бабалық жыраулық-жыршылық өнері дәстүрін әлем мемлекеттерінде (АҚШ, Ұлыбритания, Франция, Италия, Швейцария, Голландия, Египет, Белгия, Моңғолия, т.б.) өткізілген музыкалық симпозиумдардағы, фестивальдардағы және жеке концерттеріндегі үздік орындаушылық шеберлігімен насихаттап танытып келе жатқан Алмасбек жырау – біздің рухани қазынамызды сақтаушылардың көрнекті тұлғаларының бірі. Баба дәстүрлі ұлттық өнерді әлем өркениеті кеңістігінде, Отанымыздағы ұрпақтарға насихаттап танытқан үздік өнері және жүздеген дарынды, талантты шәкірттерді тәрбиелеген ғылыми-педагогикалық ұстаздық қызметі үшін оған берілген Мемлекеттік марапаттаулар да көрнекті тұлғаның ұлағатын бағалаудың шынайы үлгісі.
Қорыта айтқанда, Тәуелсіз Қазақ Елінің жаңа тарихында бабалар мұрасы жыраулық-ақындық дәстүрді өзінің тума дарынымен, үздік қабілетімен дамыта жалғастырған Алмасбек Нұрмаханұлының алты ондыққа толған өнегелі өмір сапары алдағы жаңа шығармашылық биіктіктеріне ұласа береді. Бұл – Мәңгілік Ел дамуы ұстанымындағы жасампаз халқымыз ұрпақтарына да ортақ жарқын болашақ жолы.