ДҮНИЕНІҢ ҚАБАҒЫНДАҒЫ «ДАРИҒА-ЖҮРЕК»
Алмас НҮСІП
Университет бітірер қарсаңда диплом жұмысын Мұқағалидан қорғағысы келген бір курстасыма ұстазы кейіп жатты:
– Немене, бәрің Мұқағали, Мұқағали деп… Оңай тақырыпқа жүгіресіңдер!..
Жалпақ елдің аузында айтыла-айтыла жауыр болған қаптаған аңыздарды ести-ести еті өлген құлағымыз «оңай тақырып» дегенге онша тіксіне қоймады. Алдымыздан шығатын да тұратын Мұқағали жайлы білеміз деп ойлайды екенбіз. Ақын әлеміне қол созу – соншалық оңай көріне бастапты ақыры. Мұқағали – оңайлатудың өлшеміне айнала бастапты: Ауыл-үйдің арасындағы аздаған өлең текірегі бар әлдекім «ұрттап алған» кезінде өзінің «тағдырын» Мұқағалимен шендестіріп әлек. Мұқағалидың бағы – басына әйтеуір бір қонарына сенімді. Енді бір «жаны нәзік», «өлең түсінетін» біреу жиын-тойда Мұқағалиды тебірене оқып тұрады, – тұнған қате. Әйтеуір өмірде жолы болмаған, «көп қағажу, шеттеу көрген ақын екенін» естіген, әлдебір мұңлылау өлеңін таңдап алып, боздай жөнеледі. Жыламсырап аяқтайды да, күрсіне айналып кетіп бара жатады. Тағы бір білгіш Мұқағалидың сөзіне жазылған әнді айтып бермекші, әлбетте, мұңлы кейіпке еніп алған. Әлгі өлеңнің жазылу тарихын тәптіштейді. Жол-жөнекей әлдеқайдан естіген қосымша бір аңыздар килігіп, сөз аяғы ұзарып бара жатады.
Біз шаршай бастадық: Өне бойы ішіп жүретін, ішпесе жаза алмайтын, айналасының бәрін бықпырт тигендей ылаңдап жүретін, әйелі үйіне кіргізбей қоятын, өмірі жолы болмайтын «неудачник» Мұқағалидан шаршадық. Талантын көлденең жұрт жабыла күндейтін, асып туған асыл текті ақынға залал тигізуден басқа жұмысы жоқ айналасындағы ақын-жазушылардан көресіні көрген, өлген соң ғана бағасын алған қорғансыз Мұқағалидан шаршадық. Және шаршадық: «Ол олай емес, ол былай болған», – деп, ақынмен бірге өткен кейбір сәттерін естелік етіп айтып отыратын ізбасарларынан, «Мұқағалиға тірі кезінде көп зиян тигізгендер, өлген соң бірден дос боп шыға келді», – деп, адресін нақты айтпай, әлдекімдерден ақын атын қызғанып отыратын қаптаған мұқағалитанушылардан шаршадық.
Мұқағали – жарысқа айналыпты. Бірге өткен болымсыз бір сәтімізді естелік етудің жарысы; Ақынға жасаған жақсылығымызды санаудың жарысы; Ақын өміріне қатысты әлдебір деректерді (естелік-аңыз) түзетудің жарысы; Үзеңгілес, замандас ақындармен салыстырудың жарысы; Ақынды жоқтаудан жарыс – бәрі келіп «байғұс-ай» дегізерлік, «пай-пай, сабаз-ай» дегізерлік құбылмалы Мұқағали жасаудың жарысы.
Жыл сайын, күн сайын жаңа Мұқағали ойлап тауып, сенсация жасаудың бәйгесінде битін сыққан өлермен қауымды көрсеңіз, сол – біз.
Әр өңірден жиылып келіп, қолын екі жаққа сілтеп, жанын жеп, «тебіреніп» өлең оқитын, он неше поэмасы мен жүз бірдеңе өлеңін жаттап алған оқушылар арасындағы жарыс (тура мағынасындағы) – «Мұқағали оқулары» біздің ұғымымызда ақын рухына көрсеткен ең үлкен құрмет, «ақын мұрасын келер ұрпаққа жеткізудің» ең озық үлгісі екен. Жыл айналып келіп тұратын 9 ақпан – оқушылардың Алматыға келіп, бағы жанып, сағы сынып қайтатын датаға айналыпты. Жыл құрғатпай келіп тұратын Мұқағалидың туған күні – ақын өлеңдеріне жазылған сәтті-сәтсіз әндер шырқалатын, сол баяғы жаңалығы жоқ естеліктер айтылатын мерекелік кешке айналыпты. «Бірдеңе жазып әкеп едім», – деп, редакторлардың есіне ақынның туған күні кеп қалғанын салып тұратын мұқағалитанушылардың ұйқысынан оянатын маусымына айналыпты…
Мұқағалиды бәрібір ұқпаппыз. Ұғындыра алмаппыз. Мұқағали – сол баяғы Мұқағали екен. Біріміз тұрып: «Ол ішкен!» – дейміз. Енді біріміз: «Ішкен жоқ!» дейміз. Араағайын шығады: «Жұрт айтқандай ішіп жүре берсе, мынадай өлең қайдан шығар еді?». «Ішпесе жаза алмаған, сондықтан ішкен!» – дейді бірінші. «Ол сұмдық білімді болған», – дейді екінші. «Әй, қызықсыңдар, ол кезде кім ішпеген?» – үшіншінің ләмі.
Тартысымыздың түрі осы. Баяғы бір қызығы қалмаған, шандыры шыққан тақырыпты әлі жұлмалап келеміз, әлі айтып келеміз. Ешкім сұрамаса да соған (ішуге) бір соқпасақ, сөзіміздің дәмі кірмейді. Әркім де ақын туралы ақырғы тоқтамды айтқысы келеді. Түсінгісі, түсіндіргісі келеді. Ешкім айтпағанды айтпақ болсақ та, «мәңгілікке өзімен ала кеткен нәзік жанын» бәрібір түсіндіре алмаппыз. Өзімізше түсінген болып жүрсек те…
Мұқағали әлі күнге әлдебір отырыстарда қызара бөртіп алғандардың дауына арқау, мұңына қозғау, жиын-тойлардағы «шешендердің» сөзіне мысал болудан аса алмай келеді екен. Осының бәрі біз қанша жерден «халықтық сипат алған», – деп жақауратқанымызбен, – ақынның біржақты, түсініксіз бейнесіне ғана арқау екен. Оның бейнесі – тойымызда болғанмен, ғылымымызда жоқ екен. Мұқағали – тілімізде ғана екен, жүрегімізге түспепті әлі.
Біз әлі күнге екі ортада қақпақыл болып келе жатқан бақытты һәм бақытсыз Мұқағалиды бір-бірімізден «қорғаумен» келеді екенбіз…
Шығармашылығында өз портретін қапысыз қалыптап кеткен санаулы жанның бірі – Мұқағали. Өлеңін айтпағанда, тұрақты жүргізіп отырған күнделігі бізді ақынның шерге оранған жанымен беттестіреді. Оның тағдыры мен жан дүниесін тағы бір ұштастыра түсіндіріп беретін мұрасы – прозасы. Бір қарағанда, Мұқағалиды білу, Мұқағалиды тану қиын емес секілді көрінеді. Сонау 60 жылдығынан бері айтылып, жазылып, жинақтан жинаққа көшумен келе жатқан естеліктер де бізді Мұқағалимен біршама жақындата түседі. Бұл естеліктердің өзі ала-құлалығына қарамай, көзіқарақты жанды шындыққа қарай жетелей аларлық дүниелер.
Әлдекімдердің пендешілігін іштей бағып, ішіне жинай беретін, қатты түңілген кезінде қолын бір сілтеп теріс айналып жүре беретін ақын шығармашылығы осындай іштегі жиналған түңілістердің өлеңге түскен көрінісіндей. Оның анау абажадай алып денесіне жасырынған нәзік жүрегін көрмей қалу мүмкін емес. «Ахаңның» арқасында мүйізі қарайғайдай бір ағасына тіктеу кеп қалатын, әлденелерді қаттырақ айтып тастап, ертеңіне ұяттан өртеніп, өзін-өзі қажап, ар сотына аяусыз салып отыратын ақын оңашада үгітіліп, еріп отырғанмен, былайғы кезде сырт көзге осалдығын көрсетпеуге барын салар еді: Ардың-гүрдің жүруге, Сырдың суын сирақтан кешіп келгендей сенімді адымдауға тырысатын. Біз әлі күнге айтып тауыса алмай, тоқтамға келе алмай жүрген тентек Мұқағалидың бейнесі осылай жасалған болса керек. Ол тумысында батыл, еркін адам. Қай қазақты да бауырындай, өзімсіне арқадан қағып, қай үйге де нағашылап келгендей еркін енетін. Өзі жайлы айтылып қалған кейбір пікірлерді де елеп, ескермеуге тырысатын, өзімсініп айтып тұр деп ойлайтын. Оның бұл қасиеті қағазбен беттескенде де ештеңені бүгіп, жасырып қалуына жол бермес-ті. Күні ертең әлдекім оқып қояды-ау дейтін пендешілік ұят оған тек қолбайлау ғана болған болар еді. Оның сыртында, Мұқағали өзінің келешекте үлкен даңққа жететініне шын сенгенін айтуымыз керек. Осы сенім еркін сөйлеуіне (әсіресе, күнделігінде) шексіз мүмкіндік берді. Көп беттері жыртылып кетсе де, осы қалған күнделіктік мұрасының өзі көп жайтқа жол ашады. Бір өкініштісі, біз «алдымен адам боп туған, содан кейін ғана ақын болған» (өз сөзі) Мұқағалидың кәнігі бейнесін ысырып тастап, күнделіктеріндегі пафосқа толы әдемі сөздерін ғана теріп ала беретініміз. Мұқағалиды «ақтап» әлекке түсетін кейбір ағайынның оның тұрмыстық өмірі жайлы мамыражай сөйлейтін пікірлерін жоққа шығаратын да осы күнделігі.
Бала, бозбала болып, жетілу кезеңін есіне алғанда сұмдық үрейленетін, қатты жәбірленетін, кейінгі өмірінде де «жаңа екі костюм кимей-ақ өтіп кетуден» шырқырай қорқып, құдайдан араша сұрайтын Мұқағали жалынғандай сөйлейді: «Мен алдымен адаммын ғой!». Күллі адам баласына тән жақсы тұрмыс, барақат өмір ақынға ешқашан жат болған емес. Осыған қолы жетпеген, екі оттың ортасында шыжғырылған ақын жалғыз алданышы поэзия екенін айта береді. Тіпті, бұл күйзеліс «Менде отбасы, ата-ана, туыс деген атымен жоқ. Үйім – табыт» деген ашынған жанның жанайқайына ұласып кетеді. Әлгі бірде, мойнына арқан салып тұрып, сәл ойланып райынан қайтатын кезі ше? Осының бәрін де өз тағдырын (трагедиясын) өзі қолдан жасап алған, «шеңберден шығу керек», – деп айналасына доқ көрсетіп жүретін әпенделеу, аңғалақтау ақын мінезіне сілтей салғымыз келіп тұратыны несі екен.Біздің оған деген қатып қалған біржақты махаббатымыз оны ешбір кемшіліксіз, армансыз адамға айналдыруға құштар. Рас, мұндай жағдайға жетуге өзі де аз «еңбек» сіңірген жоқ. Ол қалтасы тесілгенде уайымшыл, күйреуік болғанымен, ақшалы кезінде айхай дәуренге басатын. Мұндайда оның айналасы көп көтермеші мен қаптаған қолпашшыға толып жүре беретін.
«Отаны жылап жатқанда» ес тоқтатқан, санасындағы алғашқы ырғақ қара қағаз келген әкесін жоқтап, егілген сәтінде пайда болған ақынның бала кезде көргені мен сезінгені оның бүкіл шығармашылығына ұласады. Өлеңінің әлқиссасын жоқтаумен, жылаумен бастап, өкінішпен аяқталуы да әу баста белгіленген тағдыры ма екен, кім білсін. Шешесі Нағиман бір сөзінде Мұқағалидың осы жоқтаудан басталған бала кезде жазған өлеңдерін әлдекімдер алдап, 15 сомға сатып алып кеткені жайлы айтатын. Колхоздың ауыр жұмысынан қолы қалт еткен уақытта кітабы бар үйлерді жағалап жүретін жұғымды ұлдың білімге құштар бейнесі мен осы жоғалған дәптер ұлы сапар алдындағы қалыптасу кезеңіне жөн сілтейді.
Оның аудандық газетке басылған алғашқы өлеңі – қалыптасу кезеңіндегі балаңдығын аңғартып алады. Таң қаларлығы, осыдан көп ұзамай-ақ біз мүлде басқа Мұқағалиды көреміз. Сірә, әлгі өлеңмен бірге жазылған біраз дүниелері саналы түрде ақынның өз қолымен жойылған болса керек. Мүмкін, арада біраз уақыт үзіліс жасалған. Оның әдеби ортаның, Республиканың назарын аудартқан шығармасы – «Ильич». Бұл поэманы жазуға ақын қапысыз дайындалыпты. Кейініректе айтқан «Саясатты жазбай болмайды. Онсыз сені санатқа ілмейді», – деген тоқтамға сол кезде-ақ келгені анық. Осы «Ильич» поэмасында күн көсем туралы:
«Әлдилеп бесік жыр шырқама,
Халқының мұң-зарын тыңдасын.
Жөргекте шамдана, бұрқана
Кішкентай күрескер туласын», –
дейтін. Ақынның өзі де өмірге осылай келген. Тіпті, «Бесік жырын емес, халқының мұң-зарын тыңдасын» – Лениннен гөрі өзіне жақындау дерліктей. Аштық пен азапқа бөккен қазақтың құрсағынан құшағына ауысқан сәби шырқырағанда анасының сүтсіз төсін түрткілеп, шаршағаннан жылаған. Аналар ұл таптым деп ғажап бір міндетсінген кейіпте терлеп отырып қалжа жеп, сорпа іше алмаған, әкелер шырқыраған аш сәбидің ащы даусы мен қызылшақаның көгеріңкі жүзіне қарап отыруға дәті шыдамай, үй сыртында тісін қарш-қарш қайрап, қайран таппай сенделетін нәубетті жылдар еді ғой бұл. Мұқағалидан бір жылдан соң туған Шерхан Мұртаза өз қатарластары мен құрдастарының тым аз екенін айтушы еді. Және құдіреттің күшімен ғана ғайыптан тайып тірі қалғанына таңданатын да. Сондай үзіліп кетпей аман қалғандардың тізіміне Мұқағалиды да қосатын. «Өмір дейтін мекеменің алдында әжесі қабылдап алған» өмірдің есігі оны халқының мұң-зарымен күтіп алған. «Ең алғаш көргенім – аспан», – деп, сәби санасына ғарыштан алғашқы түйсік дарыған сәтке жеткенге дейін оның рухы көп дүниені қанына сіңіріп үлгерген.
Бұдан кейін «бала болып өскені есінде жоқ» сапырылысқан кезеңдер асығыс, ой тоқтатуға да мүмкіндік бермей өте шыққандай.
Оның ақын болып қалыптасқан шағын, шығармашылық өмірін екі кезеңге бөліп қарар едік. Алғашқысы – ауыл мен Алматы арасындағы сенделістер. Оқуға түсу, жағдайдың жоқтығынан оны тастап, ауылға қайтып, қызметке араласу. Қайтадан Алматы. Радиодағы дикторлық. Ауылда қалған отбасы, әйел-баласы. Жары Лашын осы кезеңдер жайлы әңгімесінде әлдеқандай «өсектер» туралы айтады. Қаладағы ақын мен ауылдағы отбасы (шешесі, әйел-баласы) арасындағы байланыстың көркем шежіресі ақынның өлеңдерінде емес, прозасында көрініс тауыпты. «Қос қарлығаш» повесі мен «Әже» әңгімесі осы кезеңдердің (дикторлық қызмет пен одан бұрынғы студент кезі) Мұқағали өміріне елеулі әсер еткені аңдалады. Ақыры, қалаға түбегейлі көшіп келетін шағы. Бұл алғашқы кезең қызы Майгүлдің өлімімен түйінделеді. Мұқағали шығармашылығының екінші кезеңі осы қазадан басталады. Майгүл қазасынан бұрынғы Мұқағали мен кейінгі Мұқағали екі басқа. Ерекше жақсы көретін қызының өлімі – ақынның ішіндегі нәзік бір жіпті үзіп кетіпті. Майгүлдің қазасы – ақынның үмітін тас-талқан етіп, күйретіп қана кеткен жоқ, оның өмір мен қоғамды мүлде басқаша қабылдауына себеп болды. Әне-міне орындалардай, енді-енді жеткізердей қол созымда тұратын ғажайып, ізгі өмір жайлы арман аунап түсіп күйікке, күйректікке ұласқан сыңайлы. Майгүл мен Мұқағали арасындағы осы бір нәзік байланыс бірнеше өлеңмен қоса «Құлпытас» әңгімесін туғызды. Осы әңгімеден Мұқағали өмірінің әрі-сәрі шақта тұрған сүреңсіз бір кезеңін көреміз. Ілдалдалап, қарманып, «саяси тақырыптар» («Ильич», «Мавр», «Большевиктер») арқылы өзіне жол ашуға талпынып, шалдықса да сағы сынбай, жүні жығылмай келе жатқан ақын осы сүреңсіз аспанды найзағай боп осып өткен ауыр соққыдан өмірінің соңына дейін оңала алмай кеткендей. Осыдан біраз уақыт өткен соң біржола ашынған, өмірден жеңілген ақынды көресіз. Елдің айтқыш аузы қалыптаған ешкімге бас имей өткен алып ақынның бейнесі осыдан бастап мүлде басқа кейіпте алдымызға тартылады. «Жанын ұғар жалғыз жан» кішкентай ғана қызынан айрылған ақын ендігі жерде тек өлеңге ғана мұң шағып, жалғыз қалғандай құлази беретін болған.
Майгүлдің қазасымен оның жастық дәуірі аяқталыпты…
Оның күллі шығармашылығында жастықтың портреті бар. Өз заманындағы жас адамдардың емес, адаммен бірге жасасып келе жатқан, дәуірлердің қойнына болашақпен бірге сүңгіп, сіңісіп кететін жастықтың, жас адамның күнәсіз бейнесі. Оның ұғымы жастықтан басқаның бәрін қораш көреді. «Жастық – өмір жігіттер, жастық – өлең, Қалғанының барлығы оттау екен», – дейді өлеңде. «Жастық жақсылыққа ұмтылмаушы ма еді», – дейді күнделігінде. «Жүректерің не деген жүдеу еді», – деп замандастарына сын айтады пьесасында. Оның ұғымындағы жастық – тазалықпен астасады. Ал жап-жас адамдардың бойындағы ұсақтық, «жүрегіндегі жүдеулік» оның ақылына сыймайтын. «Қайдан жүріп меңгеріп алған осының (қулық-сұмдық) бәрін», деп, айран-асыр отырып қалатын. Бізге жеткен естеліктердің дені оның сенгіш жан болғанына қапысыз сендіреді. Міне, осы мінезі оның айналасына аңғалдықпен, адалдықпен қарауға мәжбүрлейтін. Әлгіндей пендешіліктерге ұшырай қалса, ол шырқырай түңілетін. Оның нәзік жүрегі соның өзін-ақ көтере алмай, шошына ышқынатын. Бала кезіндегі бір сурет:
«Мұңлық-Зарлық» па, «Қыз Жібек-Төлеген» бе, «Қозы Көрпеш Баян» ба, әйтеуір қайсысы болмасын, бастағанымызды аяқтамай ұйықтамайтынбыз. Қайратты, салқынқанды деген әжем жырдың жауыздық пен әділеттілік алысып, жауыздық басым түскен қайғылы жеріне келгенде, өзін-өзі ұстай алмай булығып, кимешегінің алқымымен ары қарай батып кеткен кәрі көзінің бір-бір тамшы сараң жастарын сүртіп алып отыратын. Мұны көрген менің де жүйкем босап, аузымның қиюы қашып, иентегін көз жасым мұрнымның сорасына қосылып берекем қашатын. Сонда әжем:
– Әй, сен бе, сен, – дейтін кейіп, – жасық боласың-ау, осы! Басқаны аяп езілген жүрек өзін-өзі аяй алмайды, балам, еркексің ғой, сәл де болса суықтау бол! – деп, орнынан шұғыл тұрып кететін» («Әже»).
…Жұрт арасында ардың-гүрдің жүретін жасандылау мінезі оның жұп-жұмсақ жүрегін қаншалықты жасыра алды дейсіз…
«Өзін сыйлаған адамға өзегін жарып беретін ақкөңіл» (Нұрғиса) Мұқағали кейде өз болмысынан қашатын. Жұрт сияқты ыздиып жүргісі келетін. Тым сезімтал жүрегін жасырып бағатын. Бірақ оның алып денесін жылытып, суық, сұқ көздерден жасырып қалатын алып тон иініне бұйырмапты. Үнсіз ғана бас изесіп, өлеңі жайлы құптаған райда ерін жыбырлатқанмен, ар жағы сұрқай үнсіздікке ұласатын орта оның адамдарға деген сенімін азайта түскен. Сезімталдық секемшілдікке ұласып бара жатыр еді. Оның қаламындағы «Титтей-титтей қырық күн сығалапты, қырық жамау құрым үй тесігінде», – дейтін, сонау бесікте жатқан кезіндегі жоқшылықтың, жүдеуліктің өзі жып-жылы нұрға бөгіп тұратын сәуле азайып, сиясына ащы у араласа бастаған. Қырық жамау кеудесін қанша қымтап бақса да, «аузын ашса, өкпесін жел үріп», бүрсеңдей түсіп Мұқағали кетіп бара жататын.
Оның прозасынан – ақынның қолтаңбасы аңғарылмай қалмайды. Поэзия табиғаты ұсақ детальдарды тәптіштеуге тарлық етеді, оның әңгімелері мен повестері де осындай. Кейбір детальдар үнсіз, жабық күйде қалып қояды. Бір-бірімен жіңішке жіптіктермен байланысатын оқиғалар бөлек-бөлек суреттермен жеке-жеке тұрады. Оның ортасындағы қаншама ойларды қазып алуға тура келеді. Ол прозаға қаламы поэзияға әбден төселген кезде келді. Оның сыртында, Мұқағалидың өлеңнен қол үзген кезі жоқ. Мақала жазумен де көп әуестенген емес. Күнделіктерін айтпасақ, қара сөзге жүгінген кезі аз деуге болады. Оның поэзиясының біртұтас көрінетіні («бүкіл шығармашылығым біртұтас поэма») де осы – тұрақтылығынан. Оның симфониямен тербетілуден ләззат алатын, музыкамен тыныққанды ұнататын миында тұрақты түрде ырғақ ойнап тұратын. Әне, ол бірдеңеге өкпелеп, «ұлан-асыр қайғы алып, ұлан-асыр пайда алып» келді, жүрегіндегі мұң басындағы ырғаққа ауыса бастады. Ол көңіл-күйі тілеп тұрған сөздің там-тұм елесін сезінеді, сол жеткілікті. Музаға шексіз сенетін ақын қалғанын Тәңірге тапсырды да, жазуға отырды. Жазу үстелінде мызғымай тұратын Абайдың жұдырықтай бюстіне қарап аз отырды да, бастап кетті. «Құлағыма әлдекім сыбырлайды», – дейтіні сол, – ол өзі жасап алған ғажайып әлемге өзін тастап жібереді де, көлденең дүниені тәрк етеді. Өндіре жазғанда бір аптада екі поэма жазуға жеткізген шыдам мен төзім, алып құлаш оның осы наным-сенімінің күші болатын. Бексұлтан Нұржекеге жазған бір хатында «Алғашқысына қол тигізбе», – депті. Оның ұғымындағы жазу сәті – тылсыммен жалғасқан, адамзаттық кеңістіктен бөлек, биік әлем. Оған пенде ретінде қол сұғу – күйреуге әкеледі. Ол әр жолын тәптіштей қарап, әр әрпін ыждахаттылықпен қырнап-жонатын салқын сабырдың адамы емес. Ол лап етіп тұтанған сезім мен ойды жан дәрмен жазып қалуға тырысады. Арасындағы кейбір сөздер беймәлімдеу, бос орын тастап ілгері кете береді. Бастысы, ырғақ бұзылмауға, жіптік үзілмеуге тиіс. Қайта айналып соғып, әлгі бос орынды толтырады, әлдебір сөзді ауыстырады, сызып, қайта жазады. Соңына жетеді. Енді келесі бетке көшіріп жазады. Оның «шығармашылық процесі» осылай болатын. «Поэзияның түрін ақын саналы түрде, қасақана өзгертпек болса, онда бәрінің де оңбағаны. Түр ізделмесе керек, ол – ақынның ішкі тебіреніс, толғанысынан туатын заңды құбылыс» – жаңа форма жасау туралы ұғым ғана емес, оның жалпы поэзияға, жазуға қатысты ұстанымы. «Көп іздеп тапқан көкіректегі көрікті ойын», соншама әуремен тапқан сәтті идеясын әлдебір шеңберге, өлшемге, жаңаша бір форманың бодауына қор қылуға тұла бойымен қарсы. Жазуға кіріскен сәтінен-ақ ас-суды, көлденең тірліктің бәрін ұмытып, жан-тәнімен кірісетін Мұқағали өле-өлгенше максималист болып өтті. Әлдекімдердей «жазу деген – жаныңды жейтін, денсаулығыңды алып тынатын, қалжырататын азапты еңбек», – деген сынды шағынуларға барған емес. Біз нашарлаған денсаулығының енді оңалмасын білген соң, жазып қалуға тырысты деп жүрміз ғой. Солай да шығар, бірақ о бастан жанын күтіп, өзін сақтап әдеттенген адам болса, өміріне қатер төнгенін білген сәттен-ақ өлеңді кейінге ысыра тұрар еді. Ақырғы күнінің таяғанын білді, білмеді, мәселе онда емес, мәселе оның өлеңсіз тұра алмайтын хәлге жеткенінде. Өзі қалыптап алған ғажайып әлемнен шыққысы келмейтінінде. Бәлкім, былайғы өмірі бақыттырақ болса, аман қалудың жолын қарастырар ма еді… Бұл, қалай десеңіз де, мәнсіз болжам ғана. Ол өзінің ауруы жайлы медициналық кітапшадан жасырын оқып алыпты деген бір сөз бар. Ал оның диагнозы – оңалмайтын, асқынған сатысы екен деседі. «Күніне үш өлең, қалай да үш өлең» дегізген жанкешті еңбектің себебі осы болуы да мүмкін. Түн баласы аурухананың асханасын «жұмыс кабинетіне» айналдырып алған ақынға, әлбетте, ескерту жасалатын. Мұндайда: «Өлең жазсам ауруымды ұмытып кетем. Мен өлеңмен емделем», – дейтіні жай сөз ғана емес, рас болатын. Ол жанын қажаған ауруды елемеуге тырысып бақты. Жантәсілімде айтқан сөзіне айналған «Балаларым жас, бітпеген шаруаларым көп еді» деген жанының түкпірінен уілдеп тұрып алатын, жүрегіне маза бермейтін сұрқай өкінішті өлеңмен тұншықтыруға барын салды. Өзіне көңілі толмай жүретін ақын жазып болған соң ғана жадырап сала берер-ді. Содан кейін ғана тіршілік тіріліп, көз алдында жыбырлай бастайтын. Сонда ғана ғана алдында тұрған азапты күн, әлдекімдердің алдындағы елеусіз, қадірсіз басы есіне түсетін. Жұмыссыздығы, ақшасыздығы жайлы көңілсіз ойлар қайтадан иектейтін. Қайтадан түңіліс, қайтадан торығу басталатын. «Сәлден кейін тағы да таң атады, тағы да сары уайым, сары уайым» тіршілік – «Келші маған, тез жетші, алданышым» – түнге (өлеңге) асықтыратын. Барақат табар жан тынысы сонда ғана, түнде ғана. Оңашалықта ғана.
Мұқағали кісікиіктеу болып бара жатқан…
Мұқағалилық өлшемге салсақ, поэзияда бір сөз, бір жол емес, бір шылаудың өзін өзгертуге сақтық керек. «Нәзіктікке сотқарлау сыншының сойқан балтасы емес, арудың бір тал шашы да ауыр тиюі мүмкін». Бұл – Мұқағали айтса ғана жарасар нәзіктіктің өлшемі. «Айтуға болмайтын дөрекі», «өмірде болмай қалмайтын заңды құбылысты» поэзияға айналдыруды мүлде қабылдай алмағанға ұқсайды. Өзі жақсы көрген, алғашқы қадамын жоғары бағалаған жас Жарасқанның «Шторм» деген өлеңі туралы ашына айтатыны бар. «Поэзиямен үш қайнаса сорпасы қосылмайтын нағыз дөрекілік», – деп азар да безер болады. Өлеңнің тұнығы лайланғандай, әлдекім балына у тамызғандай күйінеді. Ал біз айтсақ, бұл бүгінгімен салыстырғанда бейкүнә өлең. Мұқағали соның өзін ауырсынып қалғанға ұқсайды. Ондағы моральда жалған отаншылдық, жасанды ар-ұят жоқ. Оның моралі – шынайы тазалық. Саф таза поэзияға өзіне лайық тазалықпен қызмет етпейсің екен, бәрі бекер. Ол поэзияға «Аққулар ұйықтағанда» поэмасындағыдай кие алдындағы қорқынышпен жүгінеді. Өзгелерден де соны талап етеді.
Айтқыштыққа, афоризмдер жасауға, сұлу сөйлеймін деп, жөнсіз мәтелдетіп кететін әріптестеріне «сом алтыннан соғылған халық даналығымен бәсеке таластырғандай», – деп налитыны бар. «Тұманбайдың поэзиясында айғай жоқ», – деп сүйсінеді бірде. Оның өлеңнен іздейтін қазынасы да, өлеңге артар жүгі де осындай қарапайымдылық. Оның өлеңінде ашынған жанның жанайқайы да тұншығып, жасырынып жатады. «Қазақтың дәл өзіндей қарапайым» Мұқағалидың үлкен қайғы алдындағы талабы да орасан: «Жылай білсең шын жыла, жасыма тек!». Оның «бір ғана поэманы құрайтын» біртұтас поэзиясы табалдырығынан аттаған адамды әшекейсіз, қарабайырлау көрінетін, бірақ әлдебір шебер қолдың табы есетін де тұратын, оңайлықпен көзге көріне қоймас сесімен басып тұратын ескі заманның алып ғимараттары сынды мызғымас қалпымен уілдеп, тұңғиық бір мұңлы әлемге тартып ала жөнеледі. О баста аңғал-саңғал зәулім сарайдың қораштау көрінетіні сияқты, алғашында батыл көз сала бастайсыз. Енді бір сәтте әлдебір құдіретке арбалғандай көзіңіз тұнып, оның кемшіліктерін көруден қаласыз. Бәрі таныс сияқты, сіз білетін, сіз көріп жүрген суреттер сияқты. Соншалық оңай, соншалық қарапайым. Алдыңыздан бұлың етіп баспалдақ шықпайды, әлдебір қуысқа апарып, адастырып, сарсаңға салардай күрделі архитектура жоқ. Ондағы ең жағымды нәрсе – сіз бас сұққан сарайдың аурасы. Өкпеңізді қысып, деміңізді бітеп тастардай асқақтық, астамдықтан ада. Қабағыңызды қабаржытып, өзіңіз де терең түсіне алмас бір мұң жүйке-жүйеңді босатып, қай-қайдағыңды қозғайтын гөй-гөй сарын буын-буыныңды алып, дел-сал күйге түсіреді. Сонда барып қана сәулетшінің бұл сарайды босағасынан бастап, жүйе-жүйесімен аралап шық деуінің себебін ұғына бастайсыз.
Осыдан кейін әлгі әсер сізді құрсауынан бірнеше күн бойы босатпайды.
…Сіз ақынның жанын әлдебір түйсікпен керемет түсінетініңізді сезесіз. Ішкі бір дауыс мына шебер қолдың иесі – қорғансыздау, өзіңіз енген сарайдай аңғал-саңғал, мәрт адам дейді, – қалтқысыз сенесіз. Ел айтып жүрген өсек-ғайбаттың барлығы да санаңыз байыптаған алып тұлғаның жанында тым қораш, тым құнсыз көріне бастайды. Көлденең сөздер расқа айналса да, сіз оны ақтап аласыз. Себебі, осы бір алып бойға сәби жүрегін сыйдыра алмай, аласұрып өткен жақсы адамды жамандыққа қию мүмкін емес.
Райымбек Сейтметов «Дариға жүректі» пьесаға айналдырып, Қарасазға апарып қойғанда ауыл адамдары спектакль кейіпкерлерін танып, көздеріне жас алып отырыпты. Шанасына мінгізбей, таулардың ішіне тастап кеткен «жолаушы ағаны» – «бұл – Пәленше ғой», – деп, жазғырып жатты дейді. Оның поэзиясындағы қарттар да, әкелер мен шешелер де, ағалар мен жеңгелер де оның көркемдік әлемінде қайнауы жетіп, әбден пісіп-жетілген
идеал образдар. Ақын санасы, арманы қалыптаған өмірдің өзінен алынған адамдардың жиынтық образдары. Осының бәрінің артында «жалпы халық туралы жазудан гөрі, сол халықтың жекелеген мырқымбайлары жөнінде жазу әлдеқайда күрделі», – дейтін автордың өзі тұратын. Мұқағали өлеңді қай формада, қай шақта жазса да өзі басты планға бадырайып шығып та кетпей, тым тасада қалып та кетпей, шығарманың өн бойында бір сәтке қалып қоймай, қапталдасып еріп отырады. Жетелеп отырады. Өзіңе тесіліп отырған көзді арқаңмен-ақ сезінетінің болады ғой, Мұқағалиды да солай сезінесің. Бірде мұңлы, бірде шуақты болса да терең бір қасіреттен арылмай қойған ақынның көзі тесіледі де тұрады. Мұқағалидың халық ұғымында мұңлы кейіппен қалып қойғаны да тегін емес. Әйтпесе, ішіпті, төбелесіпті, Пәленшекеңе пәлен деп салыпты сынды естеліктердің кейіпкері жайлы әлдебір әңгүдік біреуді ғана айта берер едік қой. Ол өзін қай жағынан да (қалай бопсаласаң да) шығармашылығы арқылы толықтай ақтап алған. Ал біз оны ел аузындағы «естеліктерден» қорғап әлек…
Өндіріп жазып, ойға алған тақырыбын бір қайырып тастаған соң: «Мен босап қалған құмырамын. Толтыруым керек», – деп үйінен шығып жүре береді екен. Сондағы іздейтіні – замандастары, барар жері – Жазушылар одағы. Жұрт не жазып жүр, өзі не тындырды, қандай деңгейге жетті – бәрінің шешімін анықтайтын – әдеби орта. Одан қол үзуге болмайтын. Редакцияларда қызметте жүрген кезінде де, кейін де шығармасын ұсынғандардың қолын қақпай, алдына келген үмітті жастардың қолжазбасын бір күннен қалдырмай оқып, ертеңіне пікірін айтатын ақын өз дәуірінің әдебиетіне, өзінен соңғыларға немқұрайлы қараған емес. Осының бәрі жағымды болсын, жағымсыз болсын алған әсерлер мен көрген-түйгендері оның қаңырап қалған көңіл сарайына жан бітіретін. Адамдар арасынан нәр іздеген ақын аларын алып, қазынасын сықап алған соң, енді, сол дүрмектен қашқақтай бастар еді. Оңашалануға асығатын. Жазу үстеліне қайта отыратын. Үйінде тыныштық орнайтын. Қарсыда тұратындар оның терезесінен шамының таңға дейін бір өшпей тұратынын көретін.
Мұқағали тоқтаусыз жазып жататын…