Тұрғанжан ТӨЛЕБАЕВ: САҚТАР – ТҮРКІТІЛДІ ЕМЕС…
Қатпар—қатпар тарихтың қойнауында қаншама сыр бүгіп жатыр. Тасқа таңба ретінде қашалып, бертін келе хат болып қатталған өткен дәуірлердің келбеті өзіне қызықтырып қона қоймай, келешек туралы ойларға да жетелейді. Тарих ғылымдарының докторы, профессор Тұрғанжан Төлебаевпен сұхбаттаса отырып, адамзат тарихының ортақтығына, Батыс елдері мен Шығыс жұртының өзара туыстығына көз жеткізе түскендейміз. Ғалым сондай—ақ, қазақ тарихының оқытылу барысы мен оқытудағы олқылықтар жөнінде де сөз қозғады.
Ғылымның да, ғалымның да қадірі кетті
– Аға, жалпы, қазақ тарихы туралы жазылған еңбектер мен осы пәннің оқытылу барысына көңіліңіз тола ма? Жазылуға, айтылуға тиіс, алайда ескерілмей жүрген қандай дүниелер бар?
– Қазақ тарихы деп дұрыс атадың, пәннің атын. Қазақ тарихы туралы бұған дейінгі еңбектерге шолу жасасақ, кеңестік кезеңге көптеген зерттеулер мен еңбектер арналып, жарияланғанын білеміз. Тіпті бір бесжылдықтағы коммунистік партияның республикалық көлемдегі қызметін былай қойғанда, комсомолдың облыстық ұйымдарының әр саладағы жұмысын ғылыми тақырып ретінде алып, диссертациялар қорғалды. Ал ежелгі және ортағасырлық, тіпті патша отаршылдығы кезеңдерінің тарихы туралы зерттеулер өте аз болды. Оның басты себебі зерттеу жұмыстарының тақырыбы Мәскеудегі Үйлестіру (координациялық) кеңесі бекіткенде ғана ол диссертациялық жұмыс болып есептелінетін, ресми түрде сол мәселені зерттеуге рұқсат берілетін. Онда кеңес үкіметінің, коммунистік партия мен комсомолдың, тіпті пионер ұйымдарының тарихы, олардың қайраткерлері туралы тақырыптар тез бекітіліп отырса, қазақ тарихының ежелгі, ортағасырлық кезеңдері бойынша тақырыптарды бекіту қиындау болды. Патшалық отарлық кезеңдегі өңдеу өнеркәсібі туралы тақырыпты бекіту барысында мен оны тікелей өз басымнан өткіздім. Кеңестік билік Қазақстанды «халықтар достығы шеберханасы» деп жариялай отырып, «орыстарсыз басқа халықтар өмір сүре алмас еді» деген идеологияның тірегіне айналдырды. Қазақстанның Ресейге қосылу хақындағы туралы бір ғана мәселе туралы үш ірі еңбектің, Апполованың, Е.Б.Бекмахановтың, Т.Ж.Шойынбаевтың көлемді кітаптарының шығуы осыны айқындай түседі. Міне, сондықтан да қазақ тарихының көптеген мәселелері зерттелмей қалды. Еліміз тәуелсіздік алғалы бері біраз жұмыстар тарихшыларымыздың жанкештілігінің арқасында атқарылып жатыр. Жанкештілігі дейтінім, соңғы жылдарды ескермегенде, ғылымға көңіл аударылмады, қаржыландыру өте нашар болды. Сол себепті ғылымның да, ғалымның да қадірі кетті, жастар ғылымнан алшақтады. Соған қарамастан, кейбір тарихшылар іргелі еңбектер жазып, тың мәселелерді көтеріп жүр. Бірақ қазақ тарихының әлі толық айқындалмаған, кешенді, жүйелі түрде зерттеліп, жазылмай келе жатқан ақтаңдақтары көп.
Енді пәннің оқытылуы туралы мәселеге келсек, ЖОО-да тарихшы емес мамандықтарда «Қазіргі Қазақстан» тарихы оқытылып жүр. Бұл дұрыс емес. Оны ұсынып, өткізгендердің басты аргументтерінің бірі: «Қазақстан жалпы тарихының мектепте оқытылатыны және оқуға түсерде тест тапсыратыны себепті оны бастан-аяқ қайтадан оқытудың қажеті жоқ, тек қазіргі замандағы тарихын оқытсақ, жеткілікті болады», – деуі еді. Жалпы тарих төрт негізгі бөліктен тұрады. Олар: экономика тарихы, әлеуметтік тарих, мәдениет тарихы және саяси тарих. Мамандықтың бағыты, ерекшелігі бойынша осы аталған бөлігінің біреуінің тарихын ғана оқыту керек. Мысалы, экономика, құрылыс, бизнес, инженер, ауыл және мал шаруашылықтары, т.б. мамандықтарға Қазақтың экономикалық тарихы пәні; Саясаттану, философия, халықаралық қатынастар, т.б. мамандықтарға Қазақтың саяси тарихы; ал ән-күй, кино, актерлік, театр, өнертану сияқты мамандықтарда Қазақ мәдениеті тарихы; ал әлеуметтану, психология, медицина, педагогика, т.б. мамандықтары үшін қазақтың әлеуметтік тарихы оқытылса, тиімді болар еді. Сонда студенттер өз мамандықтарына жақын тарихты қызыға оқиды, әрі тереңдеу түсініп, түйсініп, білімін кеңейте түсер еді деп ойлаймын. Т.Рысқұлов атындағы «Нархозда» ұзақ жылдардан бері Қазақстанның экономикалық тарихы арнайы пән ретінде оқылады. Құрманғазы атындағы Ұлттық консерваторияда Қазақстан тарихынан бірнеше жыл қосымша сабақ бердім. Сонда студенттер лекция соңында ән-күй, әншілер мен күйшілер, сал-серілер туралы көп сұрақ қоятын. Ал семинарда кейбіреулері: «Ағай, ол сұрақтың орнына ән айтып берейінші?», «әншілер туралы айтып берейін бе?» – деп отыратын. Мұның бәрі олар үшін қазақ композиторлары мен әншілерінің тарихы туралы мәселелердің маңыздырақ екендігін байқататын.
Арғы бабаларымыз арийлер екендігін мақтан тұта дәріптеуіміз керек
– Қазақ халқының сонау ерте замандарда пайда болып, қалыптасу негіздерін, ұлт болып ұйысу жолын қысқаша бағдарлап берсеңіз?
– Бұл – Қазақ тарихындағы күрделі, әлі де көптеген қырлары толық шешімін таба қоймаған мәселе. Соған қарамастан, ғалым ретінде, зерттеушілердің еңбектеріне, көзқарастары мен тұжырымдарына арқа сүйей отырып жауап іздеп көрейік. Жер бетіндегі адамзат тарихын оқытуға зер салсақ, сонау Шумер-аккадтар құрған Қосөзен өркениеті, Үнді өркениеті, ежелгі Египет алғаш болып аталып, оқытылады. Ал солардың негізін құрушылар туралы айтқанда арийлер туралы да сөз қозғалады. Мәселен, шумерліктерді акадтықтар «Загра тауларының арғы жағынан келгендер» деп есептеген екен. Ал ол Загра таулары Қосөзеннің шығысындағы біршама қашықтықта орналасқан. Бұл таулардың арғы жағына көз жіберсеңіз, Орта Азия аумағы байқалады. Үнді өркениетін жалғастырушылар арийлер екені белгілі.
У.Х.Шалекенов кейінгі жылдары арийлер туралы жазып жүр. Мен де арийлердің қазақтардың арғы бабалары екені туралы бірнеше рет мәселе көтердім. Басқа қазақ зерттеушілері арийлер туралы жайларға көп көңіл аудармай отыр десем, артық айтпаспын.
Арийлер Үндістанға б.з.б. II мыңжылдықта барған деп есептеледі. Олардың арғы Отаны туралы мәселені арнайы қарастырғандар – Индияның даңқты қоғам және мемлекет қайраткерлері Дж.Неру мен С.А.Данге. Дж.Неру Грекиеге барған арийлерді – грек-арийлер, ал Үндістанға барғандарын үндіарийлер деп атайды. Бұл жерде грек-арийлер ретінде б.з.б. ХІІ ғасырда Балқан түбегіне басып кірген дорий тайпалары айтылып отыр. Дж.Неру сонымен бірге Персия мен Месопотамияда арийлік қоныстардың болғанын да атап өтеді [7, 118]. Ал С.А.Данге арийлердің кейбір тармақтарының Еуропа мен оңтүстік-батыс және оңтүстік Азияға қоныс аударғанын айта келіп, Индияға олар Гималай, Пенджаб және Кашмир арқылы келді деп көрсетеді [8]. Сонымен С.А.Данге айтқандай, Гималайдың арғы жағындағы арийліктердің белгілі бір топтары жан-жаққа қоныс аударғанға дейін олар қазіргі Қазақстанда, кейбір зерттеушілер жазып жүргендей, Сібір аймағында да өмір сүрді ғой. С.А.Данге арийліктердің ганалары – берік әлеуметтік-шаруашылық ұйымдары туралы айтады және оның арғы Отанында қалыптасқан жүйе екендігіне назар аударады. Үндінің Чанана атты тарихшысы өзінің ежелгі Индия туралы еңбегінде осы ганаларға жан-жақты сипаттама берген. Ресейлік ғалымдар Г.М.Бонгард-Левин мен Н.В.Гуров арийлердің Үндістанға Пенджаб арқылы, бірнеше рет толқын түрінде барғанын айтады. Мен арийлердің Еуропа мен оңтүстік-батыс Азияға да қоныс аударуы бірнеше рет толқын түрінде өткен және олар бір кезеңде ғана емес, әртүрлі уақыттарда болған деп есептеймін.
Белгілі татар зерттеушісі Мирфатых Закиев өзінің «Түріктер мен татарлардың шығуы» атты Мәскеуде 2002 жылы шыққан монографиясында арлар, арийлер және гандарийлер туралы Геродот деректерін келтіріп, арийлерде мемлекеттік басқару болған деп есептейді. Сөзінің жаны бар.
Байқап отырсақ, бүгінгі таңда өзінің арғы тегін арийлерден таратуға ұмтылушылар көбейді. Мәселен, орыс зерттеушілері арийлердің Үндістанға қоныс аударуын Кавказ арқылы көрсетіп, оларды арғы бабаларына жақындатпақ болып жүр. «Курдтар мен арийлер» атты қалың кітаптың шығуы да осыны байқатады. Бұның негізі, сөз жоқ, арийлердің «ең таза қанды халық» ретінде дәріптелуінде жатыр. Ал «таза қанды» деген атақ оларға бекер берілмесе керек. Өздерінің ганаларын мықтай түсу, сырттан басып алу әрекеттерін болдырмау үшін біршама жүйеленген шаруашылық-әлеуметтік басқару ұйымын құрған. Ал бұл бізге белгілі «әскери демократия», ру-тайпалық басқа да бірлестіктерге қарағанда адамзат тарихындағы ең алғашқы біршама берік, мықты және сонысымен тұйықталған сияқты көрінетін ұйымдастырылған, жүйелі тәртібі бар ганалардан құралғандықтан шеттен ене алмайтын себепті пайда болған «таза қандылар» деп қарастырылуы біршама шындыққа жақын деп ойлаймын. Оның үстіне бұл «Үндістандағы ганалар мен касталық жүйенің қалыптасуына арийліктердің ықпалы болған» деген тұжырым жасауға мүмкіндік береді.
Қалай болса да, біз үшін келесі бір маңызды мәселе сол арийлердің өмір сүрген уақытын айқындау болып тұр. Бұл әрине, арнайы зерттеуді қажет етеді. Дегенмен, ол мәселені зерттеушілерге ой салу мақсатында мынаны айта кеткеніміз жөн сияқты: Арийлер – қазіргі қазақ даласында ежелде өмір сүрген аты белгілі халықтың алғашқысы. ІІ мыңжылдықта жер шарының біраз бөлігіне таралған арийлер арғы Отанында одан бұрын кемінде тағы да екі жүз жылдай өмір сүрген деп ойлаймын. Бүгінгі таңдағы үнді-ирандық тіл тобы туралы болжамдарды сынаушылар арийлердің протототүрік тілінде сөйлегенін айтады.
Өкінішке қарай, осы мәселені және қазіргі қазақ даласы арийлердің арғы Отаны болғанын, қазақтың арғы тегі арийлер екенін тарихшылар айқын жазып, атап көрсетіп жүрген жоқ. Олардың көпшілігі көне түріктерден аса алмай жүр. Бұны айта берудің қажеті шамалы, ол әбден, қазақша айтқанда, жауыр болған мәселе. Біздің арғы бабаларымыз арийлер екендігін басқалар сияқты мақтан тұта дәріптеуіміз керек.
Мен, керек десеңіз, арийлерден де ары кетуді, олардың арғы бабаларын зерттеуді ұран етіп ұстанатын уақыт жетті деп есептеймін. Адамзаттың ең алғашқы өркениетін құрған олар қашан және кімнен шыққан? Бұл – қазақтар немесе түркілер ғана емес, жалпы арийлердің ұрпағы бірлесе зерттейтін маңызды мәселе. Өйткені бүгінгі таңдағы жаһандану мен ақпараттану үрдісі кеңейіп, алып мемлекеттер мен әлемдік қаржы алпауыттарының бәсекелестігі, ықпал ету аймағы үшін күресі қайта өршіген кезеңде «жалпы арийлік» идея қазақ үшін тиімдірек болар еді деп ойлаймын.
– Сонда арийлер ғана емес, олардың ата-бабалары да қазақтардың арғы тегін құрайды демексіз ғой?
– Дәл солай. Енді тыңдап, ойлап көріңіз. Кеңестік кезеңде түріктердің ежелгі этникалық тамырлар ІІІ ғасырда тек Алтай мен Байкал бойында, аздап Орталық Азияда байқалды, IV ғасырда түрік тілдес тайпалар Орта Азияға, кейінірек Батыс Сібір мен Шығыс Еуропаға қоныстанып, жергілікті отырықшы-егінші халықтарды түріктендірген делінді. Аталған көзқарас бойынша түрік-сахалар Шығыс Сібірге Байкал бойынан Х-ХV ғғ. ғана келді, оған дейін бұл аймақта түріктілдестер болмаған деп айтылатын. Бірақ академик А.Окладников бастаған кеңес-америкалық экспедиция бұл тұжырымның дұрыс еместігін дәлелдеді. 1975 жылы жарияланған «Сібірліктер алғашқы америкалықтар болды» атты мақаласында А.Окладников Америка материгіне Беринг бұғазы арқылы бұдан 20-30 мың жыл бұрын өткен алғашқы америкалықтардың тілінде түріктік белгілердің болғанын айқындады. Бұл мәселемен кеңестік кезеңде-ақ кең түрде, ғылыми негізде айналысуды бастаған көрнекті қазақ ғалымы Ә.Ахметов бүгінгі таңда үндістердің түркілік тегі туралы көптеген еңбектерін жариялауда. Өкінішке қарай, тілдік негізге баса көңіл бөлінгендіктен бе, әйтеуір тарихшылардың ол еңбектерге тісі батпай жүр.
Біз атап өткен мәселелерді айқындауда тек тарих ғылымымен шектеліп қалуға болмайды. Бүгінгі таңда тарихты көптеген басқа ғылым салаларымен байланыстыра зерттеу керек. Мәселен, мен қазақтың ғана емес, жалпы түріктің арғы тегі туралы деректерді лингвистикалық географиямен және ареалды лингвистикамен байланыстыра зерттеу арқылы біршама дұрыс шешімге келуге болатынын айтып, жазып, дәлелдеп жүрмін. Енді, осы тұрғыда қарастырып көрейік.
1947 жылдан бері шумер-түрік параллельдері мәселелерімен айналысып келе жатқан түрік ғалымы Осман Недим Туна 1990 жылы жарық көрген кітабында 168 шумерлік сөзге салыстырмалы тарихи талдау жасап, олардан ежелгі түрік тілінің тамырларын табады. Фонетикалық, грамматикалық ерекшеліктерін зерттей келе, бұл тілдердің ұзақ уақыт бойы бір-біріне өте күшті ықпал еткені жөнінде қорытынды жасаған. Нақты айтсақ, О.Н.Туна: «Түрік тілі бұдан 5500 жыл бұрын-ақ фонетикалық және грамматикалық тұрғыда жүйеленген. Ал сол жүйенің қалыптасуы үшін тағы да 5500 жыл кеткен деп есептеген жағдайда түрік тілінің жасы 11 мың жыл болып есептеледі. Сол түрік тіліндегі жазудың беку уақытына келетін болсақ, ол бұдан 8000-8500 жыл бұрынғы мерзімге сәйкес», – деген тұжырым жасаған.
Бірақ жазу туралы тұжырымын қоя тұрған күнде, түрік тілінің жасы 11 мың жылға сәйкес дегені, меніңше, тіпті аздық ететіндей. Неге олай дейсіз ғой. Өзіңіз қараңыз: АҚШ-тағы үндістердің әлі күнге дейін сақталған тілдеріндегі, тіпті дәстүр-салттарындағы қазақтармен ұқсастығы біршама айқындалып отыр. Жоғарыда айтқандай, олар Америка құрлығына бұдан 30-20 мың жыл бұрын барса, онда тілдері одан да ерте қалыптасқаны айқын ғой. Ол тілдің қалыптасқан Отаны қазіргі қазақ даласы мен Сібір аумағы деп есептеледі. Сол тілдің иелерінің әртүрлі топтары Жер шарының түкпір-түкпіріне кейініректе де бірнеше дүркін қоныс аударды. Мәселен, угро-финдер, герман тайпалары, дорийлер және т.б. Көне түрік жазуы неге руна жазуы деп аталады? Өйткені оны орыстар оқи алмаған да, скандинавиялықтардың руна жазуына ұқсастығын сол аймақтан шыққан зерттеуші Томсен аңғарған және ұқсастығын ғылыми тұрғыда айқындаған. Угро-финдер де Сібір аумағынан кеткендер. Немістің Герман Вейс атты тарихшысы «Өркениеттер тарихы» атты екі томдық еңбегінің бірінші томында герман тайпаларының Еділдің арғы жағынан келгендігін көрсетеді. Бұл – тағы да сол Ұлы дала аумағы. Көпшілік үшін айта кететін бір мәселе герман тайпалары дегеніміз тек немістер ғана емес, олардың құрамында франктер, англо-сакстар да болған. Ал б.з.б. ХІІ ғасырда Балқан түбегін басып алып гректер, эллиндер атына ие болған дорий тайпалары да арийлердің бір тармағы. Сонда, қарап отырсаңыз, бүкіл Еуропаның дамуында ерекше орын алған халықтар арийлердің ұрпақтары болып шығады. Яғни орта ғасырдан бастап бүкіл дүниені дүрілдеткен, әлі де дүрілдетіп отырған елдер сол арийлердің ұрпақтары.
Осы жерде қазір де айтылып жүрген тағы бір қызықты болжамды айта кетейін. Қасқыр аман алып қалған және б.з.б. 753 жылы Рим қаласын негіздеген Ромул мен Ремнің арғы тегі, яғни аталары Нумитордың бабалары Аппенин түбегіне Кіші Азиядан келгендер делінеді. Көк түрік, көк қасқыр туралы аңыз барлығымызға белгілі. Ал Бумын қағанның билік еткен кезі VІ ғасыр. Сонда қараңыз, Римдік және түріктік негізі ұқсас екі аңыздың арасында он төрт ғасырдай уақыт жатыр. Сондықтан да «көк түріктердің аңызы арғы бабаларынан, тіпті арийлердің арғы аталарынан келе жатқан үрдістің жалғасы емес пе?» деген сұрақ та ойға орала береді.
Келесі бір түрік ғалымы Казым Миршан «Алфабетик язы башлангычы» («Алфавиттік жазудың басталуы») атты Бодрумда 1994 жылы шыққан еңбегінде руналық және рунаға ұқсас жазбаларды, тастар мен үңгірлердегі суреттерді зерттеу барысында жаңа тұжырымдар жасайды. Мәселен, ол Сібірде, Қазақстанда, Абакан-Енисайда, Лена бойында, Алтай тауларында, Шығыс Түркістанда, Анадолыда, Румынияда, Грекиеде, Швейцарияда, Италияда, Францияда, Солтүстік Испанияда табылған бұдан 20 мың жыл бұрынғы бояулармен салынған пиктограммаларды, 15 мың жыл бұрынғы жартастар мен тастардағы петроглифтерді зерттеп, «олардан бірте-бірте алфавит пайда болған, Түріктерде де жазу осылай дүниеге келген», – деген болжам жасаған. Ол тіпті бұдан 4500 жыл бұрын Франция жерінде жазылған глозелдік жазбалар мен прототүрік жазбаларын салыстырмалы түрде талдай отырып, бір кездері Орта Азиядан Францияға дейін созылған орасан зор түрік өркениеті болған дейді. Айта кететін нәрсе, оның аталған жазбалардың сырын ашуына Сорбонн профессоры Роберт Лирис көмектескен және ол «глозелдік» жазбалармен этрусскілік жазулардың ұқсастығына да назар аударған. Ал Аппенин түбегіндегі алғашқы өркениетті негіздеген осы этруссклердің өзі Кіші Азиядан барғандар.
Әзірбайжан зерттеушісі Фиридун Агасыоглу Джалилов шумер, аккад, ассирия және урарту деректері негізінде б.з.б. ІV-Ш мыңжылдықтарда Ассирия мен Урарту аралығындағы Тигр бойында өмір сүрген субарлардың, олардан төменірек мекендеген кумандар, гутилер мен лулулардың және Урмия көлі маңындағы туруктердің түріктілдестігін дәлелдеуде.
О.Н.Туна мен К.Миршан Еуропада өткен бірнеше халықаралық конференциялар мен симпозиумдарда өз тұжырымдамаларын жариялап, дәлелдеген белгілі ғалымдар. Олардың тұжырымдары түрік тілінің бұдан 11 мың, ал жазуының 8-8,5 мың жыл бұрын қалыптасқаны туралы болжамдары негізсіз емес. Дегенмен, олардың және А.Окладников пен Ә.Ахметовтың, Г.Вейс, Ф.А.Джалиловтың түрік тілінің негізінің қаланған уақыты бұдан 20-30 мың жыл бұрын болғаны туралы тұжырымдары біздің болжамға арқау болды.
Түрік алфавиті б.з.б. V ғасырдың өзінде-ақ қалыптасқан
– Арийлерден кейін негізі өте ертеде қалыптасқан деп отырған түрік тілін оларға кімдер жеткізген?
– Арийлерден кейінгі негізгі Отаны қазіргі қазақ жері болған халық – сақтар. Бүгінгі таңда сақтардың өмір сүрген уақыты мен аумағы қайта қарауды қажет ететін мәселе. Бәрімізге белгілі кеңестік кезеңде бүкіл далалы аймақта бірыңғай сақ мәдениетінің қалыптасуы б.з.д. VІІ ғ. деп көрсетілген еді. Міне, содан бері бұл датадан арыға бармау қабылданған тәртіп сияқты болып келеді.
Ал Қытайдың белгілі археологы Таң Шиәнчун 1993 жылы «Әдебиет-тарихи білімі» журналының 7-санындағы «Жыужы» атты мақаласында: «1980 жылы Лоб-нұрдың батыс жағындағы Лыулән ежелгі жұртынан бір әйелдің сүйегі табылды. Зерттеуге қарағанда, ол осыдан 4000 жылдың алдында жасаған адам», – дей келе, оның сақ екендігі күдік тудырмайтынын жазды. Ал екінші бір қытай зерттеушісі Ваң Минжы «Іле өзені алқабындағы сақтар» атты 1985 жылы жарияланған мақаласында: «Нылқы ауданындағы Нұрасайдан табылған мыс кенінің орны мен Іле өзені алқабынан табылған көптеген мыс бұйымдарынан біз мынадай ой түйіндейміз: Іле өзені алқабында біздің жыл санауымызға дейінгі 1000 жыл шамасында Соғыс мемлекеттері дәуіріне дейін өмір сүрген сақтарда мыс мәдениеті едәуір дамыған», – деген еді. Бұл екі тұжырым да сақтар тарихының хронологиясын қайта қарауды қажет етеді. Жазылған деректерге қарап, сақтар мыс дәуірінде болмаса да, қола дәуірінде, демек б.з.б. ІІ мыңжылдықтарда өмір сүргендігі көп күмән келтіре қоймайтын сияқты. Бұл да зерттеуді, анықтауды қажет ететін мәселенің бірі. Тарихи уақыттың тарихи кеңістікті өзгертіп отыратынын ескеріп, сақтар мен скифтердің біртұтастығын, Ұлы сақ империясын құрғанын кейінгі кездері жекелеген археологтар жазып, айтып жүр. Бүкіл түркі ғалымдары қолдауға тұрарлық тұжырым.
Осы жерде Балқашқа дейінгі жерді біздің жеріміз деп оқулықтарында жазып, оқытып жүрген тарихшысымақтарға және бүгінгі таңда біздің елде қызу талқыға салынып жатқан, қазақ жерін қытайға қосып алу жөнінде мәселе көтерген мақаланың авторына өздерінің осы екі зерттеушісінің еңбектерін оқуды, олар көрсеткендей біздің арғы бабаларымыз мекендеген Іле-қазақ автономиялы облысынан солтүстікке қарай Алтайға дейінгі аумақ ежелден біздің жеріміз болғанын, ол кезде қытайлардың Хуанхэ мен Янцызының төменгі ағысы бойында, Сары теңіз жағасында тайпалық құрылысты басынан кешіріп жатқанын естеріне түсіргім келеді.
Мирфатых Закиев аталған көлемді еңбегінде скифтер мен сақтарды бірге қарастырады және олардың ирантілдестігі туралы тұжырымға күйрете соққы беріп, түріктілдестігін дәлелдейді. І-V ғғ. өмір сүрген Дионисийдің Каспийдің солтүстік-батысында өмір сүрген халықтар – скиф, каспи, алан, албан, кадус, сянби, үйсін, табғаш, ғұн, жужан, эфталит-туралы деректерін келтіре отырып, олардың барлығы түркітілді болды деп тұжырымдайды.
Өзіміздің белгілі түріктанушы ғалымымыз А.Аманжолов «Түріктік руналық алфабиттің генезисі» атты еңбегінде Есіктідегі алтын адаммен бірге табылған күміс тостағандағы жазуды «Түрік алфавитіндегі ең көне жазу» деп атаған. Сөйтіп, ол да түрік алфавитінің б.з.б. Ү ғасырдың өзінде-ақ пайдаланылғанын айтады және оның өте көне замандардан келе жатқанын жоққа шығармайды. Менің жоғарыда аталған зерттеушілердің әзірге үндістердің және олардан арғы тегіміздің тілі туралы айтпағанның өзінде, тілі де, жазуы да белгілі болған, айқындалған сақтарды түркітілдес деу дұрыс емес. Керісінше, түріктер – сақ тілді, түрік алфавитінің негізі сақ жазуы деп айтып, жазып, оқытуымыз қажет. Бұл тарихи және логикалық тұрғыдан шындыққа сай келеді. Өйткені сақтар өздерінің ұрпақтары түріктер тарихи сахнаға шыққаннан мың жылдан астам уақыт бұрын, тіпті жоғарыдағы қытай зерттеушілерінің тұжырымы бойынша 1700-2000 жыл бұрын өмір сүрді ғой. Сол сақтардың тілін жалғастырған және дамытқан, бүгінгі таңға жеткізген түріктер. Ендеше, сақтарды және олардың заманындағы халықтарды өздерінен әлдеқайда кейін қалыптасқан түріктерге телімей, сақ тілділер деу керек қой. Бұл тарихи шындыққа келе отырып, түрік тілі мен жазуы тарихының хронологиясын кеңейте түседі. Дәлірек айтқанда, көне түрік тілі мен жазуының тарихын кемінде мың жылға шегере отырып оқытуға жол ашады. Мен әзірге руна жазуының пайда болған уақыты туралы айтпай-ақ қояйын.
Шығыс елдері адамзаттың жаңа сатыда дамуына жол салды
– Енді мына мәселеге назар аударайықшы. Адамзат мәдениетінің қалыптасу тарихына зер салсақ, батыстық мәдениеттің қайнар көзі Шығыста жатқанына көз жеткіземіз. Алайда бертін келе Батыс мәдениетіне зор мән беріліп, дамыған елдер ретінде атала бастады. Жалпы, бір-бірінен дәстүршілдік пен дербестікті ту ететін қасиеттер арқылы өзгешеленетін осы екі әлемнің өткені мен бүгінін таразылай келе, жаһандану үрдісіндегі келешегі туралы не айтар едіңіз?
– Дұрыс айтасың, батыстық мәдениеттің қайнар көзі – Шығыста, ең алдымен ежелгі Шығыста жатыр. Ал ежелгі Шығыс деп Африканың солтүстік-шығысы мен Жерорта теңізінен бастап Қытайға дейін созылып жатқан Азияның орталық және оңтүстік белдеуіндегі ежелгі таптық қоғамдар мен мемлекеттерді айтамыз. Бұл аймақта адамзат дамуының ең алғашқы өркениет ошақтары, мәдени орталықтары дүниеге келді. Олар адамзаттың дамуына алғашқы бастамаларды жасап берді. Оның жаңа сатыға көтерілуінде ерекше рөл атқарды.
Шығыс елдері мәдениет саласында бүкіл адамзаттың дамуына көптеген жаңалықтар алып келді. Ғылыми білімнің барлық салалары бойынша ірі бастамалар жасады. Өнердің түрлі салаларының негізін қалыптастырды. Бүкіл адамзат тарихының жаңа сатыда, жаңа қарқынмен дамуына жол салды.
Ол үрдіс грек-рим тарихынан айқын көрінеді. Гректерде бір орталыққа біріккен ірі мемлекет болған жоқ. Бірақ олар бізге Ніл мен Қосөзен, тіпті Ганг пен Үнді өзендерінің бойындағы алғашқы шағын мемлекеттердің дамыған, жаңа сатыдағы түрі сияқты елестейді. Грек қала-мемлекеттерінде басқарудың демократиялық және олигархиялық республика деп аталған түрлері өмір сүре отырып, адамзат өркениетін дамыта түсті.
Мұндағы демократия патриотизмге арқа сүйеді және осылардың негізінде сәулет, мүсіндеу, театр, шешендік өнерлері, ғылыми білімдер жаңаша леппен, ерекше қарқынмен дамыды. Құлиеленушілік қатынастар ежелгі Римде өзінің гүлдену сатысына көтерілді. Оның Жерорта теңізі аумағындағы ірі мемлекетке айналуы барысында дара биліктің жаңа түрлері қалыптасты. Шығыс өркениетімен байланыс Рим мәдениетін байыта, толықтыра отырып, жалпы адамзаттық құндылықтардың өрісін кеңейте түсті.
Жалпы, қазіргі Қазақстандағы қазақтарды «оңтүстіктіктер», «батыстықтар» деп атап жүргендей, адамзатты да, оның мекенін де Батыс-Шығыс деп бөлу дұрыс емес. Бұлай бөлуді бастаған – еуропалықтар. Өздерін басқалардан артықпыз деп есептеп, сол «артықшылықтарын» дәріптеу мақсатында оны ойлап тапқан.
Алдымен, өзің айтқандай, батыстық мәдениеттің қайнар көзі Шығыс екені айқындалған. Дәл сондықтан да дүниежүзі тарихы бойынша адамзаттың алғашқы өркениеті Қосөзенде және Мысырда пайда болғаны айтылып, жазылып, оқытылып келеді. Негізін шумерліктер қалыптастырған Қосөзен өркениеті б.з.б. ІV мыңжылдықта пайда болған деп есептеледі. Сол тұста Мысыр өркениеті де қалыптасқан. Бұл кезеңде Еуропада өркениеттің иісі де жоқ еді, әлі де алғашқы қоғамдық қатынастар орнап жатты.
Индияның тәуелсіздігін алу үшін күресте белсенділік көрсетіп, оның алғашқы басшысы болған, әлемдік ауқымдағы көрнекті саяси және мемлекет қайраткер Дж.Неру өзінің түрмеде отырып қызы Индира Гандиге жазған хаттарын жинақтап, кейін «Дүниежүзі тарихына көзқарас» атты кітап шығарды. Сол орыс тілінде үш том болып жарияланған кітаптың бірінші томында қызына дүниежүзі дамуындағы Еуропаның рөлін айырықша көрсетудің кең етек алып отырғанын, бірақ шын мәнінде адамзат тарихында Азияның маңызы ерекше екенін, алғашқы өркениет ошақтарының осы аумақта пайда болып, дамығанын байыпты түрде, кеңінен толғай отырып дәлелдейді.
Өкінішке қарай, дәл осылайша еуроцентризмнің негізсіздігін ғылыми тұрғыда айқындай отырып сипаттау біздің елде әлі де болса жоқтың қасы. Тіптен кейбір батысшылдар әлі де болса Еуропа тарихын дәріптеп, оған жалпы орта білім беру мен жоғары білім беру жүйесінде баса назар аударуды ұстанып келеді. Осы жерде бір нәрсені айта кетейін. Мен ұзақ жыл алдымен Абай атындағы ҚазПИ-де (қазіргі Абай атындағы Қаз ҰПУ), одан соң әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-да «Дүниежүзі тарихы» кафедрасында еңбек етіп келемін. Кеңестік кезеңде «Ежелгі дүние тарихы» пәнінен сабақ беріп жүріп, оның және жалпы дүниежүзі тарихы пәндерінің дұрыс оқытылмай жүргенін байқадым. Ол кемшілік Еуропа елдері тарихына көп көңіл бөлінетінінде еді. Еліміз тәуелсіздік алған алғашқы жылдарда бұл мәселені арнайы көтердім. Дәлірек айтсам, «Қазақстан мектебі» журналының 1993 жылғы 9-санында жарияланған «Дүниетанымдық көзқарасты қалыптастыру» атты мақаламда Қазақстан Республикасының жалпы орта білім беретін мектептерінде «Ежелгі дүние тарихы» пәні әлі де кеңестік кезеңдегі оқулықпен оқытылып келетінін, онда ежелгі Шығыс тарихына көп көңіл бөлінбейтінін, басты назар – ежелгі Грекие мен Рим тарихтарына аударылатынын, оларға берілетін сағат сандары бойынша дәлелдеп, еуроцентризмнен бас тартуды, ежелгі Шығыс тарихына бөлінетін сағат санын көбейту арқылы, жаңа бағдарлама жасауды ұсындым. Біртіндеп тәуелсіз еліміздің төл оқулықтарын шығару туралы көзқарастар қалыптаса бастады. Соның барысында 1994 жылы министрліктің қызметкері, тарихшы Мұхсин Дәкеновтен жалпы білім беретін орта мектепте оқытылатын «Ежелгі дүние тарихы» пәнінің оқулығын жазу туралы ұсыныс түсті. Мен келісімімді бергенмен, ЖОО-ны оқытушысы үшін орта мектептің, соның ішінде әсіресе 5-сыныптың оқулығын жазудың өте қиын, жауапкершілігі мол жұмыс екенін ескеріп, Алматы қаласындағы бір мектепке ауыстым. Айтайын дегенім, сол кездері он бір жылдық білім жүйесіне көшумен байланысты әсіресе тарих пәндерін оқытуда жаңа бағдарлама керек болды. Өйткені он бір жылдық білім беру барысында тарихтың ежелгі дүние, орта ғасырлар, жаңа тарих және қазіргі заман тарихы деп төрт кезеңге бөлінетін пәндерін 5-9 сыныптарда оқыту қажет болды. Бұл бағдарлама бойынша төрт пәнді бес сыныпқа бөліп оқытқан дұрыс еді. ҚР БжҒ министрлігі жанындағы Ы.Алтынсарин атындағы ПҒЗ институты өз жобаларын ұсынды. Мен жеке жоба ұсындым. Ол жобалар қызу талқыланды. Ақыры мен ұсынған жоба мақұлданды. Сол бойынша 5-сынып оқулығының 20 сағаттық «Алғашқы қауымдық қоғамға» арналған екінші бөліміндегі адамның пайда болуы, ру-тайпалық қатынастар, алғашқы қоғам мәдениеті мәселелерінің барлығы дерлік Азия, Африка мен Америка жерлерінің деректері бойынша сипатталған, қосымша материалдар да солардан берілген. Өйткені тарихи дамудың өзі солай болған. Жалпы, «Алғашқы қоғам тарихы» еуроцентризмнің негізсіздігін айқындайды, соны біз 5 сынып оқушыларына түсіндіруге, көрсетуге тырыстық. Ал алғашқы өркениетті қоғамдар мен мемлекеттер тарихына арналған 6 сыныптағы «Ежелгі дүние тарихында» 34 сағаттың 22 сағаты ежелгі Шығыс елдері тарихына, 11 сағаты Грекие мен Римге және 1 сағаты жалпы қорытындыға арналды. Бұл орта мектептегі тарихи білім жүйесіндегі үлкен өзгеріс еді. Салыстырып көріңіз: 58 параграфтан тұратын Ф.П.Коровкиннің «Ежелгі дүние тарихы» атты оқулығында «Алғашқы қоғам тарихына» – 6 параграф (сағат), Ежелгі Шығыс тарихына – 17 параграф, ал грек-рим тарихына – 35 параграф арналған. Мұндағы айырмашылық ең алдымен сағат саны немесе параграф санында ғана емес, мазмұндағы айырмашылықта екенін де ескеру керек.
Өкініштісі, осыдан үш жыл бұрын БжҒМ бекіткен негізгі орта білім беру деңгейінің 5-9 сыныптарына арналған «Дүниежүзі тарихы» пәнінің жаңартылған мазмұндағы Типтік оқу бағдарламасы бұған біршама өзгерістер енгізіп, білім мазмұнын қарабайырландырып, орта мектепте тарихты оқытудың басты жүйесіне айналған хронологиялық жүйені шатастырып, ежелгі Шығыс елдері тарихын қысқартып, грек-рим тарихына басымдық беріп отыр. Демек, еуроцентризмді қайта қалпына келтіруге ұмтылып қана қоймай, тарихи білімді жүйесіздендіріп, оқушылардың тарихи түсініктерінің ғылыми негізде қалыптасуына кедергі келтіруде. Біршама сынға ұшыраған бұл бағдарламаны қайта қарайтын уақыт келді. Міне, біздің еліміздегі еуроцентризмнің бүгінгі таңдағы жағдайының бір мысалы осындай. Бұл биліктің алдымен кеңестік кезеңде, одан соңғы отыз жылда ұлттық рухты, тілді басып-жаншу, халықтық, тіпті жалпы адамзаттық тәрбие мен салт-дәстүрлерді жою саясатының жемісі.
Ал енді еуроцентризмнің кең түрде таралуының негізі қайда десек, ол Еуропада фабрика мен зауыттың алғаш пайда болып, дамуында жатыр. Бұрынғы қолөнер, мануфактура өндірістерімен салыстырғанда тез және өте көп өнім өндіру жаңа шикізат көздері мен тауар өткізу аймақтарын талап етті. Соның арқасында байыған фабрика-зауыт қожалары өктемдікке ұмтылды. Олар Еуропадағы әрбір елдің билігіне ие бола отырып, Африкадағы, Азиядағы, Америкадағы елдерді отарлау саясатын жүргізді. Міне, дәл осы отарлау барысында өздерін бай әрі мықты сезінген бұл әлеуметтік топ, бағындырылған аймақ халықтарын мойынұсындырудың неше түрлі айла-шарғыларын іске асырды. Саяси және экономикалық озбырлықтарын ақтау үшін «бос жатқан жерлер», «артта қалған халықтар», «мәдениетсіздер», «жабайылар», «бұратаналар» және т.б. ұғымдарды идеологияға айналдырды. Өздерін жаңа техника мен технологияны алып келушілер, мәдениетті таратушылар деп жариялады. Жергілікті халықтардың мәдениетін, тілін, білім жүйесін жойып, орнына өздерінің тілін, салт-дәстүрін күштеп енгізді. Мұның барлығы өздерін және өз мәдениетін жоғары қою, дәріптеу арқылы іске асырылды. Еуропалықтар өз өктемдігін орнату үшін бұқаралық ақпарат құралдарымен қатар тарих ғылымы мен пәнін кең түрде пайдаланды. Ең алдымен тарихи шындық бұрмаланды. Алғашқы өркениет ошақтарының Шығыста пайда болғанын айта отырып, ежелгі Грекия мен Рим олардан озық өркениеттер ретінде дәріптелді. Олардың жалпыадамзаттық дамудағы рөлі асыра сипатталды және бүгін де солай жалғасуда. Әрине белгілі бір кезең мен кейбір мәселелер бойынша алғанда оны мойындауға да болады.
Бірақ еуроцентристер мынаған көп назар аудара бермейді. Дәл сол грек және римдік өркениетті жасағандардың өздері Азиялықтар екенін мойындағысы келмейді. Мәселен, гректер Балқан түбегіне барған арийлердің ұрпақтары. Оны жекелеген зерттеушілер айқындаған, және грек-арийлер деп жазған. Бұл жөнінде басында айтып та кеттік. Мен тек мұны грек-арийлер деп емес, арийлік-гректер деп жазу керек деп жүрмін. Сол сияқты үнді-арийлік атауы да дұрыс емес. Ол арийлік-үнділер деп жазылуы да, айтылуы да керек. Неге десеңіз, Америкадағы қара нәсілділерді афроамерикалықтар дейді. Ал бұл Африкадан келген америкалықтар деген ұғымды білдіреді. Шыққан жеріне қараған сияқты, шыққан тегіне қарасақ, гректер арийлердің ұрпақтары болып шығады. Ендеше олардың тегі бірінші айтылуы қажет. Арийлік грек тайпалары Балқан түбегіне солтүстігінен бірнеше рет толқын болып кірген және Пеллопоннеске, басқа да аралдарға дейін басып алып, негізгі халыққа айналған. Ал сол арийлердің арғы Отаны Еділ мен Орал тауының шығыс жағы, қазіргі қазақ даласы екенін ашық айтқылары келмейді. Сонымен, алғашқы еуропалық өркениетті жасаған гректер Азиялықтар, біздің арғы бабаларымыздың ұрпақтары екендігін ашық айтпайды.
Енді римдіктердің пайда болуы туралы мәселеде Рим қаласын негіздеуші Ромул мен Ремнің арғы бабаларының, тіпті Римнің қалыптасып дамуында үлкен рөл атқарған этрусскілердің де Кіші Азиядан келгені жөніндегі өздері жасаған теорияны да ескере бермейді. Бұл негіз бойынша да өздері соншама табынатын Рим өркениетін негіздеп, дамытқандар Азиялықтар болып шығады.
Тіпті мына бір қызықты мәселеге назар аударыңыз. Еуроцентризмді дәріптеп жүрген сол еуропалық герман тайпаларының ұрпақтары немістер, ағылшындар мен француздар өздерінің арғы бабаларының да Азиядан барғанын да біле бермейтін сияқты. Бұрын Еуропаны бөлек, Азияны бөлек, ортасын Орал тауының сілемдері бөліп жатқан жеке-жеке материктер ретінде оқытатын. Енді Еуразия деп атап жүр. Сонымен байланысты еуразиялықтар ұғымы да кең түрде қолданылуда. Бірақ мен осы ұғымды дұрыс қолдану керек деп есептеймін. Евразиялықтар деп Орал тауының шығысына өткен орыстарды, поляктарды, украиндарды және т.б. атау керек. Ал татарлар, башқұрттар, әзірбайжандар және т.б. елдер азияеуропалықтар санатында, өйткені олардың ата қоныстары Азияда, шыққан жері – Азия. Сол сияқты немістер, француздар, ағылшындар – азияеуропалықтар. Міне, осы тарихи география шындығы ашық айтылса, еуроцентризмнің мәні қалмас еді.
Дегенмен, мынаны да ашық мойындауымыз қажет, Англиядағы Мидлендсте алғашқы бу машиналарын, одан соң жұмысшы машиналарды ойлап тауып, іске қосып, пайдаланған кезден бері ұзақ уақыт Еуропалық экономикалық қатынастар басымдыққа ие болып келді. Баяғы арий ұрпақтарының дүниежүзілік өктемдіке ұмтылуы басталған еді. Бірақ екінші дүнежүзілік соғыстан соң өнеркәсіптік-технологиялық дамуға негізделген қатынастар, оңай ақша жасауға тырысқан кейбір ұлт өкілдері арқасында қаржылық өктемдікке ұмтылу үрдісіне айналды да Еуропа құлдырауға бағыт алды.
Батыстың философтары мен саясаткер, зерттеушілері Патрик Бьюкененның «Батыстың өлуі» («Смерт Запада»), Освальд Шпенглердің «Батыс әлемінің батуы» («Закат Западного мира»), «Еуропаның батуы» («Закат Европы») деген тақырыпта осыдан 20-30 жыл бұрын көлемді еңбектер жариялауы бекер емес. Олар Батыс әлемінің өз мүмкіндіктерін тауысып, кері кету кезеңіне аяқ басқанын, өздерінің сөзімен айтқанда «бату» және қараңғы түнекке бет алу кезеңінің басталғанын дәлелдей отырып, одан шығудың жолы ретінде Шығыспен интеграцияны ұсынады. Демек, болашақтағы даму мен өркендеу ендігі кезеңде Шығысқа байланысты деген сөз. Оны біз бүгінгі таңдағы Индонезия, Жапон елі, Сауд Арабиясы және Қытай мемлекеті дамуынан көреміз. Әсіресе Қытай соңғы 20 жылда теңдессіз қарқынмен дами отырып, әлемдегі ең озық ел қатарынан орын алып отырғаны бұл ойымызды айқындай түседі.
– Әлемдік жыл санау заңдылығына зер салсақ, біздің заманымызға дейінгі жылдық түзілім де, біздің дәуіріміздегі алғашқы жыл басы да бірінші жылдан басталатынын көреміз. Екі заман тоғысында әлдебір кезең болмағаны ма? Қарапайым санау жүйесіндегі 0 цифры уақыттық өлшемде қалыс қалып қойған ба?
– Бұл өзі қызық сұрақ және қызық мәселе. Біз бүгінгі таңда григориандық күнтізбе бойынша жылсанау жүйесін пайдаланамыз. Оның да өзіндік тарихы бар. Ежелгі римдіктерде алғаш 1 наурыздан бастап жылды санау жүйесі болған еді. Онда жыл 355 күннен тұрады делінді. Байқап отырғанымыздай, бұл жүйе бойынша жыл сайын 10 күн айырмашылық байқалды. Екі жылда ол 20 күнге жетті. Сондықтан римдік абыздар екі жылда бір рет 20 күндік ай қосып отырды. Міне, осындай келеңсіздікті болдырмау үшін Гай Юлий Цезарь египеттік оқымысты Созигенді шақырып, жаңа күнтізбе жасауды тапсырады. Оның жасатқан күнтізбесі «юлиандық күнтізбе» деп аталады. Ол бойынша жыл 1 қаңтардан бастап есептелетін болды. Бұл негізінен алғанда римдіктердегі сайлау арқылы сайланатын қызметкерлердің қызметіне кірісетін уақыты ретінде белгіленген еді. Кейіннен, дәлірек айтқанда, 525 жылы Рим папасы Иоанн І-нің тапсырмасымен арғы тегі сақ-скиф Кіші Дионисий атты монах юлиандық күнтізбе негізінде жаңа пасхалық кесте жасады. Ол Диоклетиандық эра пайдаланылатын александриялық шіркеудің кестесін негізге алды. Бірақ Христиандарды қудалаған Диоклетианның есімінің орнына жыл санауды Исус Христостан бастауды енгізді. Осылайша пасхалық кесте папаның қолдауы бойынша христиан әлеміне «Христостың туылғанынан бастап» делінетін жаңа жыл санау жүйесін енгізді. Ол бойынша Христос 1-жылы дүниеге келген делінеді. Сол жылдан бастап біздің дәуірімізге дейінгі және біздің дәуіріміздің деп аталатын жыл санау жүйесі қолданылып жүр. Ол бойынша біздің дәуірімізге дейінгі кезең де 1-жылдан, біздің дәуіріміз де 1-жылдан басталады. Ал екеуінің аралығын нақтылау үшін 0-жыл ұғымы қолданылмайды. Бұл, шамасы, Христостың дүниеге келген уақытын нақты жылмен көрсетуден пайда болса керек.
– Әңгімеңізге көп рақмет!
Сұхбаттасқан Мөлдір РАЙЫМБЕКОВА