Ішкі әдеби айтыс немесе дәстүршілдік пен жаңашылдық
Әдебиетте айтылмаған, жазылмаған жаңалық кем, бәрі әуелгілердің үрдісі. Алайда, жаңаша жазу, ешкімнің ізі түспеген соқпақпен айтуда әдебиетте бәрінің хақысы бар. Әдебиетті құраушы мазмұн мен форма бір-біріне тәуелді, бір-бірінсіз күні қараң. Әйтсе де, болмысқа емес бояуға малынған әлемдік мәдениет әдебиеттің мазмұнын жұтып, қалыбын әрлеуге кірісті. Бұл тұрғыдағы пікірлер қайшылығы – ұрпақтар арасындағы бітімге жік салды.
Алматының айбаршын ақ таңын қалың кіреукелеп күзгі тұманды көлбеп күңгірттеу бір бұлт қақ төбесін қамтып тұрушы еді ғой. Аспаны қайда, ауасы қайда Алматының? Алайда, Алатаудың көкмойнақ жотасынан сылдырлап түскен Есентай бүгін ерекше мөлдіреп жатқан. Таңғы серуеннің сылқылдаған өзен бойымен жылыстауын жақсылыққа балап келе жатсам да, мөлдірліктің аққайнар тұнығы өзіне тарта берді. Бір тұста, Есентай сылдырауын қойып, тұнып жатыр екен. Отыра қап, тұнық судың мөлдір мұңына тұншықтым. Кенет су бетіне қауқиып екі адамның басы шықты.
– Әдебиетке опадарлық жазғыштықта емес, жазуға деген ішкі сұраныста. Һәм формада емес, мазмұнда. Форма түптеп келгенде, көз арбау, көлем қорқақтық, гәп мазмұнда. Қалай болғанда да айтқаның, айта алғаның маңызды. Фотографиялық еспен қабылдайтын сана бәрібір көлемді көзге ілмей судыратып шығады. Маркес пен Хэмингуей де тез оқылады қазір. Нығыздық та, тығызды ақпараттық екшеу де заман ығы, оған қарай ығысу жазушының келбетін бұзады. Жазсын, жаза берсін, көлем көлдей болса да мәйегін бере алса болды.
– Өнер, ол қандай саланы меншіктесін, ол өнер болғасын, оның шарықтау тағдыры бар. Өнерден тарихтың, уақыттың ағыны сезіліп тұруы тиіс. Жалпы, өнершінің өзі тарихи туынды болып қалыптасуы тиіс. Тарих һәм тағдыр бәрібір бүгінгі сананы тәрбиелеп шығарды. Постмодернистік мәтін жоқ, постмодернистік пайым бар – әдебиет сөзсіз уақыттың легімен ықшамдалуы, құбылуы, өзгеруі, жаңа арна табуы, жаңа тыныс ашуы тиіс. Көне соқпақпен саясат та шаршайды. Ал көлемге тәуелді бүгінгі аға буынның өкілдері бәрібір оқылмайды. Өзінің арасында ғана түсінікті, шағын аудиторияны қамтиды. Негізі, олар кемемен келген жерден біз бастап кетіп отырмыз.
Тек соны өздері байқамайды. Олар кемемен лайсаңдау, балшықтау, таяздау арнаны кешіп, ентігіп бізге жеткенде, бәлкім біздің ағыс жылдам, қауіптілеу, һәм тереңдеу болуы мүмкін ғой, ары қарай кемесін жүргізуге қорқақтап қалғаны сондықтан болар. Осы жеткен жеткен деп. Су бетіне қалы кілемін төсеп тастағандай екеу малдас құрып отырды. Біріншісі құмалақ ашқандай қолымен жер сызғылап үңілді:
– Бұл – тағдыр. Соғыстан кейін туғандар. Тәттіні де, қаттыны да, ащыны да, тұщыны да қарпып жұта берген буын. Сөз жоқ, олар атаның қара күйік иіс сіңген шапанын бүркенген, ала жаздай ай мен жұлдыз қойнында сырласқан, ішінде бүгулі жатқан сөзі көп буын болды. Көп сөйлемей олар қалай аз сөйлесін. Мәселен, жапон әдебиетінің көсемдері – К.Оэ мен К.Абэнің көртышқаншылап кесек-кесек дүниеәлемнің пәлсапасын қылғыта беруін, формаға алаңдамай көсіле беруін неге шенемейсіз? Әдебиеттің бұл да құдай жазған тағдыры. Тарихы. Эволюциялық жолмен өрістемей қоғам шалт-шұлт етіп жаңаны тез қабылдай алмайды. Біз, әкеміздің сөзіндегі кейістің айтылып, таусылып біткенше, о дүниеге аттанып кеткенше тыңдауымыз керек. Солай болады да.
– Қай кейіс?
– Жалпақ бет әлгі айнаға қадалып отырасың да қоясыңдар ғой осы? Құрттаған терінің құртын теріп, өздеріңмен өздерің күліп, ыржыңдап, қатын-балаң, еркегің һәм ермегің де сол, бәрің аймалап соған үңілесіңдер. Әкең кіріп келгенде бетіңді көтермейтініңе ренжімей, кейіс айтпай қайтсін?
– Сол айна болмаса, шатың айырылып жатар едің, көк милау?
– Бұл қай долбарың?
– Замана ауысты, білерсің, бір замандарда қазақ даласын онсыз да нашақорлар мен доңызбасты бір жыныстылар, миссионерлер, жиһадшылар басып қаптап кетпек болған. Сонда, сол әлгі тіпті азғындарды тәрбиелеуде де әдебиет дегенің түңілгеннен басқа ештеңе бітірмеді. Сол зымыстан айна болмаса басқа пәле болар еді, мен саған айтайын!
– Айтқыш екенсің, айтшы, тыңдайық! Басын шап беріп көтеріп алған екіншінің бас самайы жалтылдап, танауы делдиіп шыға келді.
– Білесің, көлдей «Жынды желде» осы кеп сөз болған. Бір ойды айту үшін қанша пұт сөз сарп болды, жайдақ баяндау формаға нұқсан келтірді. Мазмұн формаға иліксе қайтер еді? Қаймағы ұйыған тайпаны құртудың қаншама айласы айтылады. Сол айланың бәрі де бір тайпаны жоқ қылуға жетерлік еді. Бірақ сондайлық ықсыз жел өтінде тұрған ұлтқа енді ешкім де тіреу бола алмайтын еді. Өйткені, ол елдің әуелі қатындары азды. Һәм сол әлемді қатынның қолына ұстатып берген де тарих һәм уақыт. Не шара?
– Тарих пен уақытыңды түсінбей тұрмын?
– Қатын азса, неге азды? «Еркек жұлқынғаннан өлсін, әйел тұншыққаннан өлсін» деген тәмсіл бар. Сол Алас тайпасының қатындары артық арпылдап сөйлемеуші еді ғой. Ерлері һас батырлар. Бірақ бұл тағдыр. Құдайдың тәлейі.
– «Есбайдың тігінде» һәм «Аспанқорада» бетімен кеткен қатынның азар безерлігі, оспадарлығы, ұқсынсызы, көкбеттігі суреттеледі, қазақ жазушылары заманның уытын суреттегенде әйелдің де опасыздығын қоса кейіптейтін. Өйткені, әйел мен заман бірдей құбылады. Әйел өркениеттің жылтылдақ арбауына тез алданады, өтірігіне нанады, өзі нанып қоймайды, әлемге нандырады. Әлемді әйелдің көзімен аунатқысы келеді. Өйткені, шайтан пәле, әуелі әйелді аздырған. Есбай мәрт, жомарт батыр. Күйкі тіршіліктен, ез болған қатынбасты еркектен мезі болған. Бірақ қазақы, ілкі ұлттық тамырынан ажырамаған, момындығы парасатқа, мәмілегерлігі даналыққа ұласып жататын. Әңгіме атауы да ғажап. Бірақ жазылу нашар. Рас, мазмұнға берік буын бұл, айттым мана, көкіректе қатқан шер қанша болса соншасы ағып кетсін. Брюсовский: «Мы – ветераны, Мучат нас раны» депті ғой». Сеніңше, Есбай мен Атанның – онан қала берді, қазақтың дарқан үнсіздігінің үнін жеткізу аяқасты ала бетке сыйып кете ме?
– Әдебиет зар зар еңірейтін көлем бе екен? Рас, роман ауқымы қайсыбір зарыңды жұта береді. «Соңғы парыздағы» тақырып, ұлттық мәселелер, қазақы қалып, адамдық негіздер түгел қамтылған. Тілі ірі, сүйекті сіңірі бар. Жәдігердің момындығы, аңғал үнсіздігінде – далалықтардың таңқаларлық данышпандығы жатыр. Романның тартымдылығы драматизмдік образдық ойнақылығында, оқырман сөзсіз мазмұнның, оқиғалардың кері шегіністерін тамашалай бергісі кеп ұмсынады. Жәдігер бойындағы дара қасиеттерді тұлғалағанда көз алдыма неге-дүр Дулат Исабектің «Гауһартасы» келеді. Жазушы әсте Салтанаттың күйеуінің тоңмойын қылп етпес қыңырлығын, сезімсіздігін балағаттап, қазақтың төл мінезі – Жәдігерге қарсы қойғандай көрінеді маған.
Кенет су бетіне шөлп етіп тас түсті ме, әлде құрбақа секірді ме, тұнық су шеңберленіп иірімін созды. Сонда екі бастың қасына тағы екі бас қосылғанын аңдадым.
– «Сіз босқа даурығасыз». Үшінші бас маған алдын беріп отырса, артқы жауырынын беріп иығы сәл бүгіңкі төртінші бас отырды: «Қазақтың табиғаты формаға келмейтін пошым өзі. Формалистер бірен-саран басы қауқиып жүргенімен, аға буынның артынан тарыдай шашылып дәстүршіл ізбасарлары оларды жоқтатпайды. Мәселен, Д.Әшімханұлының стилі – көп жазғыштың әуселесі ауатын стиль. Будақтатып сөз саусағанымен – сарыатандай мазмұн әуелгі қақпадан-ақ қол беріп иіліп тұрады. «Жер аңсаған Сарыатанның» формасы – сізге кейде Айтматов пен Оралханды еске түсіреді. Жазушының жан беріп, жақсы жазған шығармасы осы шығар. Көп туындылары жазушының ішкі атойлаған эмоциясымен қайталанып жазылғандай. Жалпы, Дидахмет көп күрсінетін жазушы. Осы күрсіністің өзі ойсыратып оппаңнан құлатады. Өз ерекшелігі – жазушы өңгелердей ішкі монолог пен психологиялық сырбаздыққа көп ұрынбайды. Сонысымен де елтіп алады».
– Аядай жарым бет – осы кептес туындылардың мазмұнын сығып жұтындырып жеткізе алады. Мысалы, Мадина Омарованың «Коньяк қосылған кофе» драмасын алайық. Сіз бірден кімнің кім екенін айырып жатасыз. Қоғамдағы сұрықсыздардың, жалған жалпақшешейлердің, күнделікті көз талдырған өлі бейнелердің платформасын танисыз. Кейде кейіпкерлерінің сөзі бөлек те, өзі бөлек болып көрінеді. Кейіпкердің сөзіне емес, әрекетіне, болмысына үңіліп оқырман түйсінеді. Ал кейіпкер портретін жасауда оза шапқан шығармалар келісесіз бе, аз оқылады?».
– Келіспеймін. Ж.Шаштайұлының «Аспанқорасы» һәм Н.Дәутайұлының «Құдірет пен қасірет» романындағы кейіпкерлер қазақ үшін құнды, құбылаға бет түзегендей бас иетін тұлғалар. Атан мен Досмағамбет бүкіл қазақтың Алласы алдындағы ақтық арын қорғай алады сәтін салса. Уақыт өте келе, «Қан мен тер», «Ай мен Айша» жеткен биіктен самғай түседі.
– Алайда, қаракөз көркем сөздің – «интеллектуалды тауар» айналысына түскен уақытта – Елбасының айтқан ескертпесі де еске түседі. «Неге бүгінгі кейіпкерді, бүгінгі тақырыпты жазбайсыңдар?». Жақсы екенсіңдер, жайсаң екенсіңдер – ал неге бүгінгі инновациясы мен модернизациясы қарқынды елдің құлпыруын жазбайсыңдар? Жазуға болады! Құлпыртып жазуға болады. Ол үшін форма мазмұнға ұласуы тиіс. Тақырыптық формация – эпикалық сана жемісі, ал бізге әлемдік тіркес бұзар, формақосар ауқым керек. Өткен жылдың сатылымдағы һәм оқылымдағы кітабын білесіздер ме? Ақтөбелік кәсіпкер жігіттің «Қазақстандық арман» («Казахстанская мечта») кітабы болды. «Меломен» дүкендерінің сөрелерінде екі мың теңгеден самсап тұр. Батыс әдебиетіне көз тіксеңіз, олардың әдебиеті – жантануға қатысты немесе әлеуметтік-мәдени, психологиялық тұрғыда жаңа тыныс тапты. Ал орыс әдебиеті негізінен криминалистикаға көшті. Бізге өзге форма керек ағайындар? Екінші басқа біткен атыздай көз үшеудің тұла бойын тінткілеп, жақтырмай су тереңіне үңілді.
– Көркем әдебиет кеңістігінің мәңгілігі, өз құндылық бағамы, өз талғамы, өз биігі бар. Асқар Алтайдың «Алтайдың алқызыл модағайының» формасы мазмұнға ұласып, бүтін өнер критерийлеріне жауап бере алады. Жазушының бұдан өзге шығармалары осы хикаятының биігіне шыға алмаған сияқты. «Туажатта» да қаламгердің тылсымдыққа деген құштарлығы көз болғанымен, түптеп келгенде нағыз реалистік шығарма. Ал «Алтайдың алқызыл модағайы» – стилі мен даралығын тұлғалаған магиялық, мистикалық бағыты айқын – жаңа форма мен мазмұнның жаңалығын көреміз. Сіздің аз оқылады дегенге дауым бар – көркем әдебиетті талғап, таңдап, құшырланып іздейтін оқырман әлі тірі.
– Мазмұн мен форма керек дейсіз – бізде ізденісі ерен, формалық құбылуы ерек шығармалар бар. Мәселен, Жүсіпбек Қорғасбектің «Үлпілдек» роман-тәмсілі. Мұндай формалық бояуды кімнен көрдіңіз? Бірақ осы романның сәтті эксперимент екеніне дауым бар, шығармада Жүсіпбектік ашынған ашқарақ айғай бар, һәм соны көмкермек болған форма ұстыны соншалық нәзік. Өйткені, формаға мазмұн үйлесе алмай, оқырманды қайта-қайта керітабандатып отырады.
– Жаңалыққа деген ізденіс – шын оригиналды аршып алуға зор қызмет қылады. Ардақ Нұрғазының поэзиясы һәм прозасындағы ішкі салқынқандылық, ұстамдылық оқырманды әлдилеп отырып әлгі шыңғырғандардан бетер терең шымға батырады. Ардақтың прозасынан Маркестік ұқыпты баяндау тәсілін аңдайсыз. Ықшам да нығыз. Һәм тақырып пен негізгі сюжеттен азат құрылымды көресіз. Аса байыппен маңғаз сөйлейтін үшінші бас саңқылдап қадау-қадау сөз ақтарды:
– Жалпы, әдебиеттегі ізденістер, құбылыстар болсын – әрбір жазушының өзіндік ішкі қайраңы, үні сыңсып жатуы тиіс. Авторын көрмей-білмей-ақ, кімнің шимайы екенін қанық танысаң – сол әдебиеттегі өз жолын, өз стилін қалыптастыра алды деуге болады. Мәселен, Ж.Шаштайұлының – «үнсіздік» даналығы, Д.Әшімханұлының – қапа-күрсініс қамалы, Н.Дәутайұлының – трагикалық көпнүктелілігі, Ж.Қорғасбектің – ашқарақ адуын тіркестері, Т.Нұрмағамбетовтің – ирониялық магиясы, М.Байғұттың сезімтал юморы, Н.Ораздың сентименталистік биязылығы, А.Алтайдың – «боз» дүниелік танымы, Р.Мұқанованың – образдық ойнақылығы, А.Кемелбаеваның – сүлейсөз пәлсапәшылдығы – оқырман мен қаламгер ортасында тәтті бір құпиядай көрінбей сақталып жатады. Демек, форма мен мазмұн химиялық қосылыстардай уақыт өте келе тотығып, бір бүтінге айналады.
– Д.Әшімхан, Ж.Қорғасбек, Т.Шапай, Д.Исабеков пен Т.Нұрмағамбетов арнасындағы баяндау мен суреттеуге құныққандықты қазіргі жас қаламгерлерден байқаймын. Техникамен тәптіштеу, тозығы жеткен «еске алғыш ностальгиялы» баяндаудан арылу қажет, жұтынған жаңа форма керектігі құба-құп. Кейбір қаламгерлердің «түсінікті һәм түсініксіз» шығармасының бой көрсетуі – арлы әдебиеттің өзегіне түсе алмағандық па деп болжаймын. Бұл араға Асылбек Ықсан, Д.Қуат, Қ.Мүбәрак, А.Нұрғазы мен М.Омарованы қоса алмаймын.
– Формалық, мазмұндық құбылу – Д.Амантай, А.Ықсан, А.Кемелбаевамен бірге келген жоқ. Ж.Аймауытов бастап Асқар Сүлейменов қоштаған лингвистикалық, мистикалық, магиялық, абстракциялық реализм мен утопиялық «мәтінбұзар» постмодернизм бүгінгі жеке-дара мистик пен мифолог қаламгерлердің тууына әкеп соқты. Батыстағы бар көнерген формалар бізге аймен бой теңестірген біртүрлі жаңалық болды. Әсілі, ол жаңалық емес, қазақстандық жаңа әдебиет пішіні. Әлемге қазақтың «мойынтартқыш» – мәдени «модный» тұрқымен барлау. Қаншалықты қазақтық болмысың қалғанын таразылау. Р.Сейсенбаев қала өмірін қаузайтын тілі тақұл-тұқыл шығармаларын ілгеріде жазды. Мұндай тіл Саттар Ерубаевтан қалған мұра. Формалық, мазмұндық тұрғыдан өзгеше стиль. Дидар нақ осы мектептің өкілі. Бірақ тағдыр тәлейінде С.Ерубаевтың, Р.Сейсенбаевтың да эксперименттері өміршең бола алмаған сияқты. Аға буын сөксе «қандарыңда тарих пен әдебиеттің жылға сайымен жүріп өткен динамика неге жоқ» деп, тамырсыз қаңғалақ әдебиет үшін сөксін.
– Зейнолла Серікқалиев кезінде түр, форма деп аптыққан жігіттерге: «талант мықты болса форманың бәрі жорға, бірақ түбі аумайтын, төкпейтін, ғасырлар бойы көлік болып келе жатқан академиялық формаға қайтып келесіңдер» деп басу айтқан. Айтқаны айтқан. Форма мен мазмұнды бөле-жарып өгейсітпей, мазмұнға форманы теліген абзал. «Телқоңырдай». Алдын маған беріп, байыпты бағландарша сөз қозғайтын үшінші бастың ойы сұхбатқа нүкте қойылғандай естілді.
– Мырзалар, дауысқа салмаймыз ба? Байқауымша, қырық кісі бір жақ, қыңыр кісі бір жақ болғалы тұр. Төртінші бас саңқ етіп жұрттан бөле жырыла басын шошайтты.
– Мен жалпы өнердің құнын дауысқа салып салмақтауға қарсымын.
– Форма – бүгінгі өзгерген сана. Өзгерген сана – «интелектуалдық ғаламдану процесінің жемісі» деген теорик Б.Майтанов. Қабылдайсыз ба, қабылдамайсыз ба – «сенсор саналы» «еркін мәдениет» өкілдері (ол БІЗ) әдебиетті құбылтуға кіріседі әлі. Екінші бас, жанары шоқты қарып алғандай алқаның отырысын нақтылап, өз дегенінен шегінбеді.
– Сонда да бір жаққа шығу керек қой? Ал сіз ше, мырза? Нені құптайсыз?
Төрт бас жамырасып жанарлары өңменімнен тесіп өтердей бажырайды. Қапелімде не айтарымды білмей сасқанымда, екі қолымды жоғары көтеретін әдетім бар еді, бұл жолы қолымды түсіре сала білегімдегі сағатқа қарадым. Төрт бас тапжылмай тіксініп тұр.
– Мен бе?.. Менсіз-ақ, сендер, өздерің тым ақылдысыңдар! Жоқ, ақылды емес, бәрін білесіңдер. Бірнәрсе деуім орынсыз болар?
– Сенің қулығың бізге аян. Әрине, мұндай әңгімелер сенің көзқарасыңа қайшы болуы мүмкін, әйтсе де «әу» деп көр!
– Мен таласпаймын. Бірден шегінемін. Сендердің орталарыңда өзімді жалаңаш сезінетінімді жасырмаймын.
– Демек өстім, өндім де. Адам алға қарай жаңа екпінмен жылжу үшін артқа шегінуі керек. Ол жағын құптаймын. Ал біз төртеуміз көк езу болып қайдағы-жайдағымен сарсаң еттік пе санаңды?
– Мен ештеңені теріске шығарған емеспін. Төртеуі оқсырая қарады. Мені алғаш рет көргендей.
– Қайшылық па қорқатының?
– Жоқ, ол барлық жерде бар ғой. Айтып отырған әдебиеттеріңде де.
– Сыртқы қайшылық пен ішкі қайшылық басқа.
– Аса ерекшелік жоқ. Біреуі көрінеді, біреуі көрінбейді. Сондай қарапайым нәрсе. Кейде ішіңді тым пыстырып жібереді.
Төртеуі үнсіз қалды. Үндеместен орындарынан көтерілді. Қоштасқан да жоқ, тіпті белгі де жасамады. Сол кезде қақ бастан күркіреп Алматының бұлты шүйірілді. Жұмысқа бара жатып неге аялдағанымды түсіне алмай біраз тұрдым да, Есентай бойынан аулақ деп әлгілерден шошынып тез басып қарамды батырдым.
Пысы: Бір күні В.Белинский жазушы Герценге қоярда-қоймай «А мырзаның Б мырзамен сұхбаты» атты мақаласын бастан-аяқ оқып берсе керек. Мақаласын аяқтап, Герценнен жылы пікір күткен Виссарион «қалай екен?» дейді. «Жақсы, жақсы екен. Алайда, осыншама миғұламен уақыт өлтірген не деген ерінбеген жансыз?» деген. Жастығына ойсырай құлаған сыншы «Өлтірдің! Өлтірдің-ау!» деп қыстығыпты. Бізге де мақтамен бауыздайтын әділ сыншы бұйырғай!
Сағадат Ордашева.