БИЛІК ПЕН ӘДЕБИЕТ
Әдебиет – өз дәуірінің айнасы. Қоғамның қалтарыс-бұлтарысы, рухани құндылығы, пенде баласының өмір жолы мен ой әлеміндегі сансыз ағындар, адам болмысының мың қатпарлы құпиясы – киелі сөз өнерінің мәңгілік тақырыбы. Әрине, әр дәуір әдебиетін парақтасаңыз, сол кезеңдегі билік иелері мен қоғамдық формацияның, күңгірт те тылсым оқиғалардың, дәуір көшін бастаған тұлғалар шешімінің, қанымызда тулаған тарихи жадтың ізін байқайсыз. Әдебиет пен билік бір қарағанда бір-бірімен қатыссыз екі әлем секілді көрінгенімен, бірінің ықпалы екіншісіне жүретін тұтас кезеңдер де өткен. Әдебиет саяси жүйенің идеологиясына айналған, нені жазу, нені жазбау қажеттігі жоғарыдан бақыланған кезді де білеміз. Біз газетіміздің бүгінгі санында билік пен әдебиет арасындағы тарихи байланыстар мен оның негізі, өзгермелі қоғамдық формацияның әдебиет әлеміне жасар әсері, Қазақ билігінің жаңа дәуір әдебиетін дамытуға қандай ықпалы боларын жазушы Несіпбек Дәутайұлынан, ақын, сыншы Ардақ Нұрғазыұлынан, ақын Еділбек Дүйсеннен сұрап көрдік.
– Әдебиет пен билік арасындағы өзара байланыс, тарихи сабақтастық дегенде қандай оқиғалар есіңізге түседі?
Н.ДӘУТАЙҰЛЫ:
– Менің есіме бірден ақ патшаның «орыс тарихын ақын А.С.Пушкин жазсын» дегені оралады. И.Сталин заманында ше?.. Иосиф Виссарионович М.Шолоховтан: «Мелеховты партияға қашан өткізесің?» – деп сұрағанда, жазушы: «Әлі әзір көндіре алмай жүрмін», – депті ғой… Биліктің әдебиетке ықпалы, әсері осындай байланыс арқылы болғаны жөн шығар. Төл әдебиетімізде Д.Қонаев І.Есенберлинді «Жазушы» баспасының басшылығына қойып, оның шығармашылық тағдырына жол ашып берген. Сосын Кремльдің өндіріс, ауыл шаруашылығы тақырыбы дейтін арнайы қаулысымен «Өрде» іспетті көркемдіктен жұрдай кітаптар қаптап шығып жатты. Жазушылар одағының Пленумдарына озат қойшылар, дихандар шақырылған оқиғалар да болды. Ол кезеңдер әдебиетке кері әсерін тигізбесе, өркендеткен жоқ.
А.НҰРҒАЗЫҰЛЫ:
– Бізде әдебиет пен билікті қарсы қоятын әдет, түсінік бар. Ол кешегі өте саясиланған қоғамнан қалған түсінік. Негізі, әдебиет пен биліктің илейтіні – бір терінің пұшпағы. Екеуі де адам, қоғам, мемлекеттің салиқалы өмір сүруіне қызмет етуге жаралған. Адамзат қоғамы алға басып, адам бойында парасаттылық биіктеген сайын, осы түсінік тұғырға қонады. Айталық, Кеңес кезінде билік ақын-жазушыларға шоқпар үйіріп, нені жазып, нені жазбауға жол көрсететін, бүгін билік ешкімге «мынаны жаз, мынаны жазба» демейді. Мұның өзі біздің қоғамның жабайылықтан тағы бір қадам алыстап, дұрыс бағытқа бет алып келе жатқанын аңғартады. Билік азаматтардың ар-намысын, бостандығын, ақыл-ойын, көзқарасын, ұстанымын сыйласа, өзін мәдениетті, парасатты ұстаса, жабайылыққа бармаса, әдебиет онымен тыныстас, тағдырлас өмір сүреді. Әдебиет, өнер өркендесе, ол өзге жұрт алдында биліктің де мәртебесін көтеріп, десін асырады. Меніңше, әдебиет пен билік өз ісімен, өзіне тән міндетпен айналысуы тиіс, асыра сілтемеуі керек. Қайта, әдебиетті одақтас, тағдырлас көруі тиіс. Әдебиетке, әдеби қауымға жоғарыдан «жөн сілтемей», тең тұрып мәміле жасауға бой үйретуі керек. Сонда әдебиет дамиды, өркендейді. Себебі, басыбайлы құлдық санадағы тәуелді адам әдебиет жасай алмайды. Жасаса да, ол негізінен саясиланған әдебиет деңгейінен ары аспайды. Әдебиет – қоғамның айнасы, ол сенің, қоғамның, биліктің жабайылықтан қаншалық алыс екенін әйгілеп тұрады. Биліктің әдебиетпен қатынасы оның деңгейін, біліктілігін, парасаттылығын әйгілейді. Сондықтан, мәселенің тетігі билікте. Қандай билік болса, соның деңгейінде әдебиет болады.
Е.ДҮЙСЕН:
– Әлбетте, бір мемлекетте, бір заңға бағынған бір қоғам ішінде өмір сүріп жатқандықтан, билік өкілдері мен әдебиетшілер (олар да бейресми билік өкілдері деп қараңыз) өзара байланысы тарих беттерінде көптеп кездесетіні айтпаса да түсінікті. «Тарихи сабақтастық» дегеніңіздің өзі қызық дүние. Едігені, Ноғайлы әміршісі Темір бидің жанындағы Шалкиізді, Асан Қайғы, Марғасқа жырауларды, Есім хан тұсындағы талай тағдырлы оқиғаларды ханмен бірге басынан өткерген Жиембетті, Бұқар жырауларды, әрісі – Әлішер Науаи, Жүсіп Баласағұн мен бес рет министр болған Гетёні, берісі – Салтыков-Щедринді, үш жыл бойы болыс болған Абайды, Әбіш Кекілбаев пен Олжас Сүлейменовті, Төлен Әбдікті есімізге түсіруге әбден болады. Бұл тізімге енбей қалып қойған қаншама классиктер бар. Тізім жасау да мақсат емес. Егер мақсат болса, осы тізімге қарама-қарсы ұзын-сонар жазушылар көшін де тізбелеп жазуға әбден болады. Бұл жерде айтпағымыз – біздің қазіргі БАҚ беттерін кезіп жүрген «Ақын-жазушының бұрынғы рөлі халықты билікке жақындастыру, бітістіру болған» деген сөздер турасында. Бірақ сол шіркін жазғышбектердің «жұпарлы» таңдайына «билікті халыққа жақындастыру» деген тіркес түскен емес. Себебі оның тарих сахнасында ілеуде бір кезігетінінен де шығар. Әйтеуір, осы екі мақсаттың бірін ұстын етіп қаншама қаламгерлер қауымы шығармашылығын тастап кетті, тоқырауға ұшырады, өз биігінен әп сәтте түсіп қалды, барлық саналы ғұмырын сол мақсат жолында құрбандыққа шалды. Бірақ, солардың бәрінің де ішінде орындалмаған арманы мен «әттеген-айы», миын мүжіген уайымы кетті. Ал, қазір жыраулар кезіндегідей емес, халық пен биліктің арасы мүлдем ажырап тынған уақыт. Екінің бірін таңдасаң, біріне жаусың. Екеуі де түбіңе жетпей тынбайды.
…
Әзірлеген Т.ТАҢЖАРЫҚ
(Толық нұсқасын газеттің №13 (3647) санынан оқи аласыздар)