Атау берудің мәні қандай, машақаты қандай?
Абай, Әуезов, Абылай хан секілді ұлылардың өмірі, еңбектері бүкіл ел көлемінде кеңінен насихатталатыны, көшелерге есімдері берілетіні, оқулықтарға енгізіліп, оқытылатыны белгілі. Ал елімізге есімдері мен еңбектері белгілі болған тұлғалар қаншама! Жүздеген, тіпті мыңдаған қаламгерлер, ғалымдар мен өнер қайраткерлері, техника, спорт және өзге салаларда әсіресе, жастарға үлгі-өнеге дарытатын шығармаларымен, қайраткерлігімен бүкіл елімізге танылған адамдардың бәріне Астана мен Алматыдан көше атын беру, еңбектерін республикалық оқулықтарға енгізу мүмкін емес екенін аңғару қиын болмаса керек.
Журналистік зертеулерге қарағанда бұлардың басым көпшілігін тіпті, өздері туып-өскен өңірде де, әсіресе жастардың мүлде білмейтіні, тіпті есімдерін естімегені анықталып отыр. Сонда мұндай тұлғалардың есімдері мүлде ұмыт болып, еңбектері насихатталмай, оқу-тәрбиеде пайдаланылмай қала бермек пе? Дарынды тұлғалар бүкіл өмірін сарп етіп, кім үшін, не үшін шығармашылықпен шұғылданды? Ал жергілікті жерлерде мұндай тұлғалардың есімдерін есте сақтау, еңбектерін насихаттау ескерілмей, мұндағы ықпалды адамдар мен басшылар өздерінің аталарын, қайтыс болған басшылары мен туыстарының есімдерін көшелер мен оқу, мәдениет орындарына беру жаппай сипат ала бастаған соң бұлардың тәрбиелік мәні жоқ дегендей реніштер мен арыз-шағымдар туындауына орай кезінде мараторий жарияланды емес пе. Қазір оның мерзімі біткен соң бұрынғыдай келеңсіздік тағы да белең ала бастағаны байқалады.
Елбасымыз Н.Ә.Назарбаев 2012 жылы «Қазақстанның әлеуметтік жаңғыртылуы: жалпыға ортақ еңбек қоғамына қарай 20 қадам» деген еңбегінің 12-ші тапсырмасында «Өлке тану» пәнін жасап, оқыту жөнінде қадап айтты. Содан бері Елбасымыз бұл мәселені үнемі қозғап келе жатқаны, «Рухани жаңғыру» бағдарламасын жасап бергені белгілі. Ал бұл пәннің мазмұны қандай болатынын зерделесек жергілікті жерлердің табиғаты мен қазба байлығы және өткен тарихы, экономикасы ғана емес, қазіргі еліміздің өркендеуіне өзіндік үлес қосқан азаматтардың еңбектері өздері туып-өскен өңірде насихатталып, оқу бағдарламасына енгізілуі, соған орай әр облысқа, әр ауданға лайықталған оқу бағдарламасы мен оқулықтар жергілікті жерлерде арнайы жазылуы немесе насихатталуы тиіс қой. Осы тұрғыдан қарастырсақ халқымызға танымал болған адамдардың еңбектерін жергілікті жерлерде насихаттаудың, оқу-тәрбиеде пайдаланудың пайдасы мол болатынын пайымдау қиын болмаса керек. Елбасымыз белгілеп берген «Рухани жаңғыру» бағдарламасын жүзеге асырудың оңтайлы бір тәсілі осыған сайса керек.
Алайда жергілікті жерлерде бұл мәселе шешімін табуы неғайбыл десе де болады. Тіпті республикамыздың барлық дерлік аудандары мен облыстарында есімдері республикаға белгілі болған тұлғалардың атына көшелер мен оқу-мәдени орындарына беруге, еңбектерін насихаттауға қарсы көзқарас басым екені байқалады. Мұндағы түсінік бойынша ауданда, ауылда яғни жергілікті жерлерде «тікелей өзі еңбек еткен жоқ» дегендей сылтау болып келеді. Бұған нақты дәлел ретінде Шығыс Қазақстан облысындағы Зайсан өңірінен мысал келтірсем де болады. Өзге аудандар мен қалалар секілді Зайсан ауданында да бүкіл республикаға танылған, еңбектері әйгілі адамдар қайтыс болған соң да оларды еске сақтау шаралары жасала бермейді. Мәселен, кезінде есімі бүкіл республикаға танымал болған ғалым, этнограф, балалар спортын дамытуға өзіндік үлес қосқан, аудандарда спорт мектептерін ашуға ықпалы болған Базарбек Төтенаев 2004 жылы қайтыс болғаннан кейін қазақтың әйгілі палуаны Әбілсейіт Айхановтан бастап педагогика және психология ғылымдарының докторы, профессор Құбығұл Жарықбаев пен әйгілі спорт журналисі, спорт шебері әрі спорт төрешісі Несіп Жүнісбаев сияқты оның еңбегіне қанық 30-ға жуық спортта, ғылымда және әдебиетте танымал болған азаматтардың қолдарын қойдырып, Шығыс Қазақстан облысы Зайсан аудандық әкімдігіне Зайсан қаласындағы спорт мектебін оның есімімен атау жөнінде жазылған арнайы ұсыныс хатты тапсырған болатынбыз. Бұл кезде қайтыс болғанына 5 жыл толуы керек деген талапқа орай және мараторийға байланысты бұл мәселе кейінге қалдырылған еді. Содан бері 15 жылдай уақыт өтті.
2015 жылы 3 наурызда спорт мектебіне Базарбек Төтенаевтың есімін беру туралы мәселе қаралып бұл ұсынысты ұжым мүшелері түгел қолдап дауыс берген еді. Мараторий мерзімі біткен соң ұжымның шешімі аудандық мәслихатқа жолдануы тиіс болатын. Алайда жуықта спорт мектебінің директоры Ғалым Мұқатаев қайтыс болып, оның орнына тағайындалған Секен Бодаев ұжымның 2015 жылғы шешімін ескермей, Ғалым Мұқатаевтың топырағы суымай жатып спорт мектебіне оның есімін беру туралы ұсыныс жасап, ұжымды көндіріпті. Ұжым мүшелері арасында Күпиев Мұрат секілді аға буын бапкерлер С.Бодаевтың ұсынысы заңсыз екенін дәлелдеп қарсы шықса да, әсіресе жастар жағы «Б.Төтенаевты танымаймыз, ол бізде қызмет еткен жоқ, ал Ғ.Мұқатаев өзіміздің басшымыз болған» деп жаңа директордың заңсыз ұсынысын қолдап, шешім шығарылыпты. Заңсыз дейтініміз, ұжымның 2015 жылғы 3 наурыздағы Спорт мектебіне
Б.Төтенаевтың атын беру туралы шешімі аудандық мәслихаттың қарауына жолданудың орнына республикаға таныла қоймаған, әрі наградалары да жоқ бұрынғы директор Ғалым Мұқатаевтың атын Спорт мектебіне беру туралы ұсыныс жасалуына ешқандай себеп жоқ емес пе. Егер нақ осы марқұм Ғалым Мұқатаев 2015 жылы Б.Төтенаевты қолдап дауыс берсе, қазір тірі болса Б.Төтенаевты жоқтайтын еді. Өйткені Базарбек Төтенаев осы спорт мектебінің ашылуына тікелей өзі ұйытқы болғанын, өзі бұрынан жақсы таныс осы Ғалым Мұқатаевты Ұлан ауданынан әкеліп, Зайсан ауданының әкіміне беделін салып спорт мектебіне директор етіп тағайындатқанын айтып жүр. Мұны Базарбектің Зайсандағы достары мен туыстары, ұжымның аға буын өкілдері жақсы білсе керек. Тіпті олар басқа ауданда жүрген нақ осы жаңа директор Секен Бодаевты да Базарбек осы спорт мектебіне қызметке орналастырғанынан хабардар екенін айтады. Ал, осы Секен Бодаев өзіне қамқор болған Базарбектің аруағын аттап, оның орнына басқа адамды ұсынып, оған өзі басшы болып отырған ұжым мүшелерін көндіруіне не себеп? Мұның себебін ұғыну қиын емес секілді. Бұл мәселеден хабардар болған тұрғындардың аудан әкіміне жолдаған наразылығына аудан әкімінің орынбасары Қ.Шилібаев 9 қазанда спорт мектебіне «Б.Төтенаевтың атын беруді ұжым мен жаңа директор Секен Бодаев қолдамай отыр» дегендей мәнде ресми жауап қайтарыпты. Демек бұрыннан белең алып келген келеңсіздік мараторий мерзімі біткен соң қайта жалғасуда. Яғни, жергілікті жерлердегі басшылар немесе ықпалды адамдар өздерінің туыстарының атын бұл мектепке беруге күш салуда. Тұрғындардың айтқанына қарағанда Ғалым Мұқатаев қайтыс болғанда оны жерлеуге келген Астанада тұратын лауазымды адамдар ауданның жаңа әкімі Темірбек Қасымжановтың қабылдауында болып, спорт мектебіне Ғ.Мұқатаевтың атын беру туралы қолқа салған-ау. Сөйтіп жаңа директор Секен Бодаев аудан әкімінің нұсқауын орындап, ұжымның 2015 жылғы шешімін ескермей спорт мектебінің атын Ғалым Мұқатаевқа беру туралы ұсыныс жасап, ұжымдағыларды, әсіресе жастарды көндірген. Елбасымыз мараторийдің себебі нақ осындай келеңсіз әдеттің асқынуынан екенін бірнеше рет қадап айтқанына бұл ауданның жаңа басшылары мән бергісі келмей отыр. Бұл бір.
Екіншіден, ұжымның 2015 жылғы шешімі күшін жойған жоқ қой. С.Бодаевтың ұсынысы заңсыз екеніне аудан әкімінің орынбасары Қ.Шилібаевтың түсінуге өресі жетпегені қалай?! Мұның өзі аудан әкімінің жастармен жұмыс істеуге, оларға бағыт-бағдар беруге мән бермейтінін аңғартса керек. Үшіншіден Б.Төтенаевтың қандай қайраткер болғанын мәслихат депутаттары, әсіресе аға ұрпақ жақсы біледі. Ал ұжым мүшелерінің дені басшылардың сөзіне қарсы шықпайтыны анық. Сонда Базарбек Төтенаев деген кім? Оның халқымызға сіңірген еңбегі мен өмір жолын қысқаша баян етсек те, Зайсандағы спорт мектебіне есімін беруге, еңбектерін пайдалануға, насихаттауға лайық екенін еліне, жұртына түсінікті.
Төтенаев Базарбек Өртеңбайұлы 1941 жылы Зайсан ауданындағы Қаратал ауылында туған. 1959 жылы осы ауылдағы орта мектепті бітірген соң Қазақ Мемлекеттік физкультура және спорт институтына түсіп, 1963 жылы бітіріп шыққан. Орта мектептерде дене тәрбиесі пәнінен сабақ беріп, мұғалім болып еңбек жолын бастаған. 1971 жылдан өмірінің соңына дейін, зейнеткер жасына жеткенше Ғылым және білім министрлігінде инспектор, республикалық оқу-методикалық кабинетінің меңгерушісі, дене тәрбиесі және спорт бөлімінің бастығы, бас ғылыми қызметкер болып қызмет атқарған. Базарбек 1972 жылы Қазақтың Мемлекеттік университетінің тарих факультетін бітіріп, «Қазақтың ұлттық ойындарының даму тарихы» («Қазақтың ұлттық ойындары – халық мәдениетінің негізі») деген тақырыпта кандидаттық, докторлық диссертация қорғаған. Қазақта алғашқылардың бірі болып ауыр атлетикадан ауыр салмақтағы КСРО спорт шебері дәрежесін иеленді, КСРО және Қазақ КСР халық ағарту ісінің үздігі, «Құрмет белгісі» орденімен, медальдармен марапатталған. Қоғамдық ғылымдар академиясының академигі, көптеген ғалымдарды дайындаған ғалым. Әрі ол белгілі этнограф болды. Сонымен қатар түпнұсқадан тұңғыш рет Құрбанғали Халидтың «Тауарих хамса» (Бес тарих) деген көне кітабын шағатай тілінен жәдит жазбасынан аударып шығарып, осынау асыл қазынаны алғашқы насихаттаушы бола білді.
Базарбектің Қазақстандағы балалар спортын дамытудағы еңбегі де аз емес. Ол балалар мен жасөспірімдердің дене тәрбиесі ғылымының негізін салушылардың бірі болды. Тұңғыш рет орысша-қазақша спорт терминдерінің сөздігін жазды. «Қазақтың ұлттық ойындары» атты екі монография және «Селодағы денешынықтыру және спорт» атты монография, «Игры народов СССР» (Қазақстан бөлімі) энцеклопедияның 5-ші томын жазуға қатысты. Үш «Дене тәрбиесі» оқулықтарының (1,4,5 сыныптар), Қазақстанда тұңғыш рет жазылған «Дене тәрбиесі» оқулығының авторы. Сондай-ақ, 25-тен астам оқулық, оқу құралдары мен оқу бағдарламасының, 50-ден астам ғылыми мақалалардың авторы. Ол баспа-
сөзде білім беру, ұлттық тәрбие тақырыбында проблемалық мақалалар жазып, қоғамдық ойға қозғау салуға белсене қатысты. Республикалық телеарналар арқылы қазақтың ұлттық ойындарын насихаттауға және балаларға үйретуге де атсалысты.
Оның еңбектерінің құндылығы уақыт өткен сайын арта беретін асыл қазына десек, артық айтқандық болмас. Мәселен 2013 жылы «Балауса» баспасы Базарбектің «Қазақтың ұлттық ойындары» туралы жазғандарын жинастырып кітап етіп шығарды. Бір өкініштісі, кітап небары 500 данамен ғана басылыпты. Бұдан көп етіп басуға баспаның қаражаты жетпеген. Тапсырыс болса кітаптың данасын көбейтіп баса беруге болатынын да айтқан еді баспадағылар. Бұл күндері оқу тәрбие орындарында, телеарналарда тек бөгде ұлттардың ойындары ойналатынын көріп жүрміз.
Осындайда жұртшылық «қазақтың ұлттық ойындары жоқ па?» дегендей сауалға тірелетіні де сөзсіз. Өйткені бұл тақырыптағы толыққанды оқу құралдары да аз. Білім және ғылым министірлігі осы жайды ескеріп, кітапты 100 мың данаға дейін басуға тапсырыс беріп, барлық оқу-тәрбие, сауда орындарына, кітапханаларға тарататын болса оның пайдасы зор болатыны түсінікті. Мен осындай ұсыныс білдіріп, бұл кітап туралы «Ана тілі» газетіне мақала да жазған едім («Ана тілі» газеті, №40 10-16 қазан 2013 жыл).
Базарбек Білім және ғылым министрлігінде және Ы.Алтынсарин атындағы Білім академиясында қызмет атқара жүріп, Қазақстанда спорт мектептерін ашуға өзіндік үлес қосқаны өз алдына бір төбе әңгіме. Соның ішінде Зайсан қаласындағы спорт мектебінің ашылуына да ұйтқы болғанын да замандастары айтып жүретін. Базарбек туралы әлем чемпиондары мен жүлдегерлер даярлаған жоғары санатты бапкер, спорт шебері Орынбек Пұшпақбаев, зейнеткер ұстаз Рысбек Мұқанов, Зайсан ауданының Құрметті азаматы Манатбек Жеңсеханұлы аудандық «Достық» газетіне мақалалар жазып Зайсандағы спорт мектебіне Базарбек Төтенаевтың есімін беруді қызу қолдағанын білдірген де еді.
Ал жергілікті басшылар мен белсенділер он бес жыл бойы «біздің ауданға еңбегі сіңген жоқ» дегендей сылтауларды көлденен тартумен келген еді. Мұндай сылтау да мүлде орынсыз.
Жалпы, тек Базарбек қана емес, Зайсан ауданында туып-өсіп кейін есімдері мен еңбектері елімізге, тіпті шет жұрттарға да танымал болған өзге тұлғалардың есімдерін есте қалдыру, еңбектерін насихаттау қолға алынбай келеді. «Егемен Қазақстан» газетінің бөлім меңгерушісі болған талантты журналист, жазушы Кеңесхан Зәкен 1993 жылы қайтыс болғаннан кейін оның атына Зайсан қаласынан бір көшені атау жөнінде есімдері халқымызға кеңінен әйгілі болған зайсандық бір топ қаламгерлер қолқа салғанда «қалада өзгертуге болатындай көше жоқ» деген сылтау айтылып, ақыры Қаратал ауылындағы бір көшеге Кеңесханның аты әзер берілген болатын. Содан бері қалада қаншама көшелердің аттары өзгертілді десеңізші! Шаруашылықтар, мекемелер, аудан басшылығында болғандардың атымен қаншама көшелер мен мектептер аталды. Әрине еңбегінің тәрбиелік, танымдық мәні болса жергілікті азаматтардың есімдерімен көшелердің, оқу тәрбие орындарының атын атау жөн деуге болады. Мәселен, кеңес заманында осы ауданда он жылдай бірінші басшы — Зайсан аудандық партия комитетінің бірінші хатшысы болған Асылбек Сәбековтың атына көше берілсе, мұның танымдық мәні зор болмақ. Ол басшы болып тұрған кезеңде Зайсан сайлау округінен КСРО Жоғарғы Кеңесінің депутаты болған Үкімет Төреағасы Бәйкен Әшімовтың қабылдауында бірнеше мәрте болып нәтижесінде әскери мақсаттағы Зайсан арқылы өтетін Красноярск – Майқапшағай тас жолы, Зайсан әуежайы салынған еді. Сөйтіп, облыс орталығынан бастап Зайсан қаласына тіпті ауылдар мен фермаларға дейін тас жол, Бұқтырма ГЭС-інің электр желісі тартылып, Зайсан-Алматы әуе жолы ашылып, телемұнара салынып, тұрғындардың телеарналарды тамашалауына мүмкіндік жасалған болатын. Көршілес аудандар мұндай жетістіктерге әлі толық жеткен жоқ.
Сондай-ақ, Қазақстанға еңбегі сіңген қайраткер, орындауындағы бірнеше әндері Қазақ радиосында жазылған, Алматы, Мәскеу сахналарына дейін ғажайып әншілігімен көрермендерді тамсандырып таңдандырған, Зайсан халық театрында, ансаблінде, мәдениет үйінде ұзақ жыл қызмет еткен, әрі басшысы болған еліміздің шығыс өңірінің сал-серісі атанған Ораз Кәкеевтің есімін аудандық Мәдениет үйіне беру жөнінде ұсыныс қолдау таппауын тұрғындар түсіне алар емес.
Зайсан ауданынан есімдері мен еңбектері елімізге танымал болған көптеген ғалымдар, ақын-жазушылар, өнер қайраткелері шыққан. Осы ауданда туып-өскен жиырма шақты ақын-жазушы бар. Олардың екеуі – Ұлықбек Есдәулет пен Гүлнәр Салықбаева Қазақстан Республикасы Мемлекеттік сыйлығының лауреаты екені баршаға белгілі.Зерттеушілер осы ауданда туып-өскен қоғамдық ғылымдар академиясының онға жуық академигі бар екенін айтады. Солардың бірі еңбектері шет жұрттарға да танымал болған биология ғылымдарының докторы, профессор Шәкен Жарасов қайтыс болғалы біраз жыл болды. Оның еңбектерін насихаттау, есімін есте қалдыру мәселесі тіпті қозғала қойған жоқ. Баласағұнның өлеңмен жазылған «Құтадғу Білік» кітабын көне түрік тілінен қазақ тіліне өлеңмен тәржімалаған және ол туралы зерттеулер жасаған, ғылым докторы әрі талантты ақын, әдебиет сыншысы Асқар Егеубаевтың, талантты балалар жазушысы, Мартин Андерсен-Нексе атындағы халықаралық сыйлықтың лауреаты Марат Қабанбаевтың есімі де, кітаптары да аудан жастарына беймәлім болып қалып келеді. Сол секілді Ұлы Отан соғысының ардагері, «Жазушы» баспасының Бас редакторы болып көп жыл қызмет еткен ақын Есет Әукебаевтың, Ұлы Отан соғысының ардагері, полковник, әскери салаға арнап бірқатар теориялық еңбектер жазған тарих ғылымының докторы, профессор Керейхан Аманжоловтың, ақындар Зарықбай Ыбыраевтың, Қайролла Әліпбаевтың есімін қазіргі жастар естіп білмейтін болды. Қазақ драматургиясы саласында өзіндік ерекшелігімен танылған Әділбек Тауасаров қайтыс болғалы 15 жылға жуық уақыт болса да есте сақтау шаралары жасалған емес. Жиырмадан астам жыр жинақтары шыққан елімізге танымал ақын әрі үндінің ең көне, әлемдегі ең көлемді «Махабхарата», «Рамаяна» эпостарын қазақшаға ықшамдап аударған, Аристотельден бастап Конфуцийге дейінгі ғұлама философтардың қатарында Абай екенін дәлелдеп тың көзқарастағы танымдық еңбектер жазып қалдырған, Үндістанның ең жоғары сыйлығы –халықаралық Падма Шри сыйлығының және Пәкістанның Икбал академиясының «Алтын ескерткіш» сыйлығын алған аудармашы, ақын Әубәкір Нілібаев 86 жасында қайтыс болар алдында сирек кездесетін құнды кітаптарғатолы аса бай кітапханасын Зайсан аудандық орталық кітапханасына тарту етіп, тапсырып кеткен еді. Оның есімімен осы кітапхана аталуы тиіс еді. Алайда есте қалдыру шаралары қолға алынбай, ол да бірте-бірте ұмыт болуы әбден мүмкін. Аудандық «Достық» газетінде еңбек жолын бастаған, Шығыс Қазақстан облыстық «Коммунизм туы» газетінің бөлім меңгерушісі, Бас редактордың орынбасары, «Социалистік Қазақстан» («Егемен Қазақстан») газетінде бөлім меңгерушісі болған, ордендермен, медальдармен наградталған, жиырма шақты жыр жинақтарының авторы, талантты ақын Тоқтарбек Қызықбаев өмірден өткелі біраз жыл болды. Жалпы, Зайсан, Алтай тақырыбында ең көп жыр жазған ақын Тоқтарбек деуге болады. Оның есімімен тек Зайсанда ғана емес, Өскемен қаласында да бір көшенің аталуы, шығармаларын насихаттау да қолға алынған емес. Бұл күндері Зайсан жастары Қазақстанның Халық әртісі, әнші Күләш Сәкиеваның, Қазақстанның Еңбек сіңірген әртісі, әнші Бикен Мұхамеджанованың осы ауданда туып өскенін де, есімдерін де мүлде естімеген деуге болады. Ал Шығыс Қазақстан облыстық қазақ драма театрын ашқан, осы театрдың директоры әрі бас режиссері болып қойылымдарды жаңаша ізденіс тәсілдерімен жасап, жұртшылықтың құрметіне бөленген Мемлекеттік «Дарын» жастар сыйлығының лауреаты Рүстем Есдәулет 31 жасында қайтыс болған еді. Жуықта Рүстем Есдәулет атындағы Республикалық театр фестивалі екінші рет өтті. Өскемендегі осы театрға оның есімін беру жөнінде ұсыныстар болып жатыр. Ал оның туған жері Зайсан ауданында оны есте қалдыру шаралары ойластырылған да жоқ. Менделеевтің кестесін оқып білгенге дейін оқытуға арналған «Химия қақпасы» кестесін 40 жылдай химия пәнінен сабақ бере жүріп жасаумен шұғылданған, химиялық элементтердің кейбір қасиеттерін есте сақтау үшін өлеңмен оқыту әдісін тауып жасаған, 9-10 сыныптарға арналған химия пәні оқулықтарын жазған, республикалық педоқулықтарда үнемі жүлделі орындар алған, еңбектері, оқулықтары қазірдің өзінде еліміздің бірқатар облыстарындағы мектептерде пайдаланып жүрген, есімі еліміздің педагогтар қауымына кеңінен әйгілі Жұбайбек Жұмаханұлының есімін Дайыр немесе Біржан ауылындағы орта мектепке беріп, музейін ұйымдастыру туралы ұсыныстар ауданда қолдау таппай келеді. Сондай-ақ Біржан ауылындағы бір көшеге тың қаһарманы Назетбек Жұмаханұлының атын беруді ауыл қолдап отырса да ауданда қолдау таба қоймады.
Сондай-ақ, бақилық болған талантты ақын, қаламы өткір журналист. Зайсан аудандық «Достық» газетінде, Шығыс Қазақстан облыстық «Дидар» газетінде бөлім меңгерушісі, жауапты хатшы болған, бірнеше өлең кітаптары шыққан талантты ақын, журналист, көсемсөз шебері, әрі драматург Ғалым Байбатыровтың шығармалары мен есімі өзінің туып өскен жерінде ұмыт қала бермек пе? Кезінде аудандық мәдениет бөлімін басқарған, Зайсан халық театрын Мәскеу сахнасына дейін бастап барған Қабден Сауыркеновтың республикамыздың ішкі істер министрлігінде жауапты қызмет атқарумен қатар детектив жанрында көптеген әңгімелер мен повестер жазып, еліміздегі оқырмандарға кеңінен танылса да туған жерінде есімін қазіргі жастар білмейді. Сондай-ақ Зайсан халық театрының Алматыда, Мәскеуде өнер көрсеткенде «Қыз Жібек» операсындағы Төлегеннің рөлін сомдап, жүлделі болған, бүкілодақтық, республикалық байқаудың лауреаты, қазақ мемлекеттік ән-би ансаблінің әншісі болған, қазақ телевизиясында режиссер, «Жалын», «Өнер» баспаларында директордың орынбасары болған әрі әнші әрі журналист Еңілхан Мекежановтың қайтыс болғанына да біраз жылдың жүзі болды. Оның есімін де, еңбегін де мұнда ешкім білмейтін жағдай орнықты.
Өкінішке орай, сұрау жүргізгенде Зайсан тұрғындарының әсіресе жастардың бәрі дерлік жоғарыда біз тізбелеп аттарын айтқан бақилық болған дарынды адамдардың шығармаларын былай қойып, есімдерін де естіп көрмегенін айтады. Жалпы Зайсан ауданында тек талантты ақын Нұрлан Мәукенұлына есте қалдыру шаралары жасалды.
Мұндай мысалдарды республиканың өзге аудандарынан да, тіпті өзге облыстардан да көптеп келтіруге болады. Мұндағы бірінші кедергі – «ауданға еңбегі сіңген жоқ» деген уәж. Әйгілі тұлғалар өздері туып-өскен өңірде еңбек етпесе де жергілікті жерлерде оларға ескерткіш қойылып, көшелер мен түрлі нысандарға, тіпті ауылдарға олардың аты берілгеніне мысалдар аз емес. Екінші кедергі – Зайсан қаласында жаңадан атау беретіндей көше жоқ деген сылтау. Ал қаладағы жүздеген көшелердің басым көпшілігі бұл өңірге қатысы жоқ немесе еңбектері бүкіл елімізге танылмаған адамдардың атымен аталған. Мәселен, қалада Ю.Гагарин атындағы көше бар. Бүкіл әлемге мәшһүр ғарышкерді есте сақтау үшін шағын қалада көшені атаудың қандай қисыны бар? Шағын қаладағы көшелер мен нысандардың атаулары аудан тарихына, рухани өміріне қатысты танымдық мәні болғаны жөн емес пе? Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаевтың «Өлке тану» пәнін оқыту жөніндегі талаптарын, «Рухани жаңғыру» бағдарламасын тереңірек зерделесек жергілікті жерлерде бүгінгі заманда өмір сүріп республикамыздың рухани өміріне үлес қосқан адамдардың еңбектерін насихаттау, оқу-тәрбие жұмыстарына пайдалану шараларын қолға алатын мезгіл жеткен секілді. Мұның өзі жастардың туған жерге деген, ғылымға, өнерге деген сүйіспеншілігін, мақтанышын арттырудың, діни эктремизмге, терроризмге, ұлттық азғындауға қарсы күрестің ең оңтайлы, тиімді тәсілі болатыны сөзсіз. Тіпті бұл туралы арнайы заң баптары мен ережелер қажет. Нақты айтқанда «жергілікті жерлерде ең бірінші кезекте сол ауданда туып-өскен, еңбектері елімізге танылған тұлғалардың туған үйінің немесе тұрған үйінің қабырғасына ескерткіш тақта орнату, есімдері аудандағы көшелерге, оқу-тәрбие, мәдени орындарға, өзге де нысандарға беріліп, еңбектері насихатталуы тиіс» деп заң мен ережеде нақты, айшықтап жазылғаны жөн. Әйтпесе жергілікті жерлерде бұра тартулардың жойылуы неғайбыл деуге болады.
Қуанбек Боқаев,
журналист