Өзгені емес, өзімізді ұлықтауымыз керек
Өмірбек ЖҰБАНИЯЗОВ,
суретші, Қазақстанның Еңбек сіңірген өнер қайраткері, Қазақстан Суретшілер одағы Басқармасының төрағасы:
Өмірбек Жұбаниязов – туындылары талғампаз сыншылардың жоғары бағасына ие болып жүрген, ұлтжандылық пен жаңашылдықты қатар ұстанған талантты суретші. 2001 жылы елбасы Н.Ә.Назарбаев «Кездесу» атты полотносын Қазақстанға келген сапарында Рим Папасына сыйласа, «Мәмлүктері» Катар шейхына тарту етілген. Өнертанушылар қылқалам шеберінің Президент резиденциясы, президенттік Мәдениет орталығы, Тәуелсіздік сарайы, Ә.Қастеев атындағы мемлекеттік өнер мұражайы төрінен орын алған картиналарын ұлттық бейнелеу өнеріне қосылған сүбелі үлес санайды. Халықаралық және республикалық фестивальдердің жүлдегері.
– Өмірбек аға, осыдан бірер ай бұрын Қазақстан Суретшілер одағы Басқармасының төрағасы болып сайландыңыз. Басшылыққа келгелі кезек күттірмейтін қандай мәселелерді шешуге кірісіп кеттіңіз?
«Бозторғай. Заман» 2014 жыл
– Негізгі мәселелердің бірі – отандық суретшілердің туындыларын халыққа кеңінен таныту. Осы орайда «Меломан», «Абди» компанияларымен келісімшартқа отырғанбыз. Қазір «Меломан» сауда желісінің қойындәптер, күнтізбе, дәптер сияқты өз өнімдері суретшілеріміздің картиналарымен көркемделуде. Бұл – бұрын-соңды болмаған игі іс. Өнерсүйер қауым жақсы біледі, кезінде Ресейден «Белый город» дейтін топтамамен суретшілердің авторлық альбомдары шығып тұратын. Көлемі шағын, алайда түрлі түсті суреттері болғасын өте қымбат тұрады. Бізде де осылайша жылына 10-15 суретшінің жеке альбомын шығару мақсатында жекеменшік кәсіпкерлермен, белді компаниялармен келісімшарттар жасалуда. Ал басты қиындық – мәдени астанамыз Алматының өзінде жеке көрме залымыз жоқ. Аталмыш мәселе бойынша қалалық әкімшілікке де хат жаздық. Мәдениет министрлігі де бұл жөнінде хабардар. Бізге қаладан бос бөлме не ғимарат беруін сұрамаймыз. Өзіміздің одаққа қарасты бір қабатты ғимаратты инвестиция не субсидия арқылы үш қабатты ғимарат етіп қайта тұрғызғымыз келеді. Соның екі қабатын көрме залдары етуге болар еді. Реконструкцияның жобасы да дайын тұр. Осы арада айта кетейін, бұрынғы кеңестік елдердің ішінде тек бізде ғана жеке сурет академиясы жоқ. Елімізде тәуелсіздік алғалы бері халықаралық деңгейде не фестиваль, не биеннале өткен емес. Осы тектес шаралар ұйымдастырылып, суретшілеріміз шетелдік әріптестерімен жақын араласса, өздерін өзгемен салыстыру арқылы ізденістері артар еді, жаңалықтарға ұмтыла түсер еді. Біз бейнелеу өнері туындыларына әсемдік, сәндік бұйымдары ретінде қараудан әлі арыла алмай келеміз. Теледидар мен газет-журнал беттерінен көретініміз – тек қана әнші-әртістер. Суретшілерді іздеп жатқан ешкім жоқ.
– Шетелдерде өтетін көрмелерге жиі қатысып тұрасыздар ма? Шетелдіктер біздің суретшілердің картиналарынан қандай ерекшеліктерге баса мән береді?
«Байқоңыр ІІ» 2014 жыл
– Бүгінде шетелдерде көбіне заманауи бағытта жұмыс істейтін суретшілердің көрмелері жиі ұйымдастырылады. Оған біздің суретшілер де қатысып тұрады. Алдыңғы жылы Саид Атабеков дейтін суретшіміз шетелдік байқауда бас жүлдені жеңіп алса, тағы бір әріптесім – Алма Меңлібаева наурыз айының бас кезінде өнер саласына қосқан үлесі үшін Францияның мемлекеттік марапатына ие болды. Өзім де шілде айының басында Ішкі Моңғолияның Баян-нұр қаласында өткен халықаралық биенналеге қатысып қайттым. Жалпы, қазақ бейнелеу өнері – еліміздегі ең кенже өнер. Суретшілер одағының құрылғанына биыл ғана 85 жыл толды. Соған қарамастан, алдыңғы буынның жарқын жолын үзбей жалғастырып келеміз. Оның дәлелі – біздің картиналарымызды шетелдіктер жиі сатып алады. Оларға әсіресе туындыларымызға тән ұлттық нақыштар ұнайды.
– Бүгінгі әлемдік бейнелеу өнері өкілдерінен кешегі Леонардо да Винчи, Ван Гогтардың ізбасары деп кімдерді атар едіңіз?
– Америкалық суретші Эндрю Уайеттің шығармашылығы жаныма жақын. «Кристинаның әлемі» атты картинасы әлемнің өнерсүйер қауымынан жоғары баға алған. Өзіме «Ағыспен» дейтін туындысы ерекше ұнайды. Жалпы, реалистік бағыттағы қай картинасы да адамды ойландырады.
– Біраз жыл Өнер академиясында оқытушы болдыңыз. Жалпы, қазір жастар суретші болуға қаншалықты қызығады?
«Әмір Темір» 2015 жыл
– Мен Т.Жүргенов атындағы Қазақ Ұлттық өнер академиясында жиырма жылға жуық уақыт студенттерге дәріс бердім. Сол кездері мүсінші және монументальды кескіндемеші мамандығы бойынша тек ер балалар оқитын. Қазір бес студенттің төртеуі – қыз бала, біреуі ғана ер бала. Бұған халықтың әлеуметтік жағдайындағы бүгінгі өзгерістер себеп деп ойлаймын. Өйткені, бүгінгі жас бозбала – ертең бір отбасының басты асыраушысы. Суретші табыс көзінің мардымсыздығын ойлап, басқа салаларды таңдауда дер едім. Кезінде өзім де күнкөріс қамымен Түрікменбашы резиденциясын, Румыния халықаралық қаржы орталығын, Алматыдағы көптеген ірі қызметтік кеңселерді безендіргенмін. Сосын тапқан ақшамды қанағат тұтып, біржола шығармашылығыма ден қойдым. Қанша қиналсам да, суретшілік жолды таңдағаныма еш өкінген емеспін. Мен үшін дүниеде сурет салудан артық рухани ләззат жоқ. Еркіндік… Ешкім сенің ой-қиялыңа тежеу сала алмайды. «Зейнетке шығам» демейсің, өле-өлгенше сурет салуыңа болады. Шығармашылығымда ара-тұра көңіл күйіме, ауа райының қолайсыздығына, отбасы тірлігіне қатысты үзіліс болуы мүмкін. Соның өзінде де шеберханама бір соғып кетпесем, жаным тыныштық таппайды. Жай ғана кітаптарды парақтап, ой-қиялға батып отырсам да тынығып қаламын. Өз басым шеберханада өткізген уақытымды нағыз демалысқа балаймын.
– «Шығармашылығымның басты тақырыбы – ата жолы, кешеден бүгінге жеткен тарих керуені» дейсіз. Осы бағыттағы қай туындыңыздың дүниеге келуі ерекше қиындық тудырған еді?
– Кенесарының бейнесін саларда қатты қиналдым. Ізденіс нәтижесінде Орынбор мұрағатынан табылған тарихи деректерге тап болдым. Қазақ сарбаздары орыстарға тұтқынға түскен кезде Кенесарының кескін-келбеті сипатталып жазылып қалған екен. Сол жазба бойынша ұлттық батырымыздың портреті дүниеге келді. «Кенесары хан» суретін қазір көптеген кітаптың мұқабаларынан көре аласыз. Ресей баспалары да қажеттеріне пайдалануда.
– Халық аузынан жеткен аңыздарды да бояу тілімен «сөйлетіп» келесіз. Бұл тақырып несімен қызықтырады?
– Үңілгенге, халқымыздың тарихы бай, ұрпағына аманат еткен рухани қазынасы мол. Бірде кәдімгі бүлдіргенге қатысты мынадай қызық аңыз естідім: «Ертеде бүлдіргеннің түсі қазіргідей қызыл болмапты. Мүмкін, аты да басқаша болған шығар. Бір күні махаббат оты шарпыған қыз бен жігіт ауылдан аулақ жердегі бүлдірген өскен алаңқайға барып, оңаша түн өткізіпті. Содан бастап бүлдірген қызыл түске боялыпты». Осы аңыз әңгіме көп ұзамай «Бүлдірген» атты картинамның дүниеге келуіне түрткі болды. Бұл – бір ғана мысал. Қазақ бейнелеу өнері қамтып үлгермеген ұлттық тақырыптар қаншама?! Менің ұстанымым – біз шетелдік Ромео мен Джульеттаны емес, өзіміздің Қозы Көрпеш пен Баянды, өзгені емес, өзімізді ұлықтауымыз керек.
– Өнертанушылар «Сұлтан Бейбарысыңызды» галереяңыздағы шоқтығы биік туындылардың бірі ретінде бағалайды. Осы картинада пирамиданың ұшар басында киіз үй бейнеленген. Бұл өз қиялыңыздың жемісі ме, әлде тарихи дерекке сүйену ме?
«Бүлдірген» 2005 жыл
– Мысыр еліне көрме өткізіп барғанымда Ислам мұражайынан сұлтан Бейбарыстың таңбасын (қазіргі тілмен айтқанда – штандарт) көрдім. Онда барыстың суреті бейнеленген екен. Елге оралған соң бабамыз туралы ізденуге кірістім. Осылайша, туындыларымның қатарына «Сұлтан Бейбарыс» пен «Мәмлүктер» де қосылды. Деректер бойынша, Бейбарыс сұлтан әскери жаттығулар кезінде Хефрен пирамидасының ұшар басындағы 10 х10 шаршы метрлік жазық алаңға киіз үй тіктіріп, бәрін жоғарыдан бақылап отырған көрінеді.
– Соңғы уақытта салған картиналарыңыздың бірі «Трамплин» деп аталады екен. Астары терең секілді…
– Менің ұғымымда, трамплин дегеніміз – биіктік. Картинада кішкентай бала есекке мінуге талпынып жатыр. Мүмкін, бұл оның өміріндегі алғашқы трамплин шығар. Ал оны алда қанша трамплин күтіп тұр. Өзім бастауыш сыныпта оқып жүргенімде жылқының суретін жөнді сала алмайтынмын. Бұл мен үшін кәдімгідей мақсатқа айналды. Бүгінде туындыларымнан жылқының бейнесін жиі кездестіресіз. Жалпы, әр адам өз биігін бағындыруға талпынуы керек деп есептеймін.
Сұхбаттасқан
Мәдина СЕРІКҚЫЗЫ