«Элиталық қоқыс»: Кеше және ертең
Әкім Тарази 1933 жылы 9 қыркүйекте дүниеге келді. Толық аты-жөні – Әшімов Әкім Үртайұлы. Қызмет жолын мұғалімдіктен бастап, тілші, «Қазақфильм» киностудиясында бас редактор, Қазақстан Киногерлер одағының бірінші хатшысы, КСРО Кинематография одағының хатшысы, Қазақстан Жазушылар одағының хатшысы, Мәдениет министрлігінің кеңесшісі, «Қаржы-қаражат» журналының бас редакторы, Т.Жүргенов атындағы Өнер академиясының профессоры, Астанадағы Қазақ Ұлттық Өнер университетінің профессоры, Қазақстан Жазушылар одағының филиал жетекшісі қызметтерін атқарған. «Ақбердінің ауласы», «Бұлтқа салған ұясын», «Тасжарған», «Қорқау жұлдыз», «Шер», «Қиянат», «Мұстафа Шоқай», «Тәж», «Жаңбырлы түндер» атты кітаптары бар. Қазақ киносының алтын қорына «Тұлпардың ізі», «Арман – атаман», «Қараш-қараш», «Мұстафа Шоқай» атты дүниелері қосылды. «Күлмейтін комедия», «Жақсы кісі», «Жолы болғыш жігіт», «Ақын, періште, махаббат», «Індет», «Махамбет», «Лайнер», «Үкілі жұлдыз», «Қыз махаббаты», т.б. драматургиялық шығармалары қазақ театрларында сахналанып жүр. Шығармалары ағылшын, орыс, қытай, поляк, болгар тілдеріне аударылған. Өзі Бичуриннің «Орта Азияны мекендеген халықтардың көне заманғы тарихы», «Мыңқолдың төрт ханы» тарихи ғылыми-зерттеу еңбегін, Рабленің «Гаргантюа және Пантагрюэль» романын алғаш қазақ тіліне аударды. «Құрмет белгісі» және «Отан» ордендерімен, «Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері» мемлекеттік наградасымен марапатталған. Абай атындағы Мемлекеттік сыйлықтың, Франц Кафка атындағы халықаралық әдеби сыйлықтың лауреаты. Айтулы тұлғаны 85 жасқа толған мерейлі күнімен құттықтаймыз!
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ
***
«Адам – жұмбақ. Оның шешуін табу қажет, егерде сол жұмбақты шешумен бар ғұмырың өтсе, уақытым зая кетті деме, мен осы іспен айналысып жүрмін, адам болғым келеді». Достоевскийдің он сегіз жасында айтқан осынау сөзі күллі жазушылар үшін темірқазық болғандай. Адамды жұмбақ, сыр дегені емес, соның сырын ашуға ұмтылуы – барлық қаламгерге тән сипат. Шешуі Жаратқанға ғана аян Жұмбақтың күрделі жаратылысындағы жан сыры пенде баласы тапқысыз қым-қуыт, тым терең. Қанша жан болса, сонша сыр болуының өзі жазушылар үшін жазудың таусылмайтынын айғақтап тұратындай. Осы күнге дейін қанша жазушы болды, бұдан кейінгі замандарда қанша қаламгер дүние есігін ашады. Бәрі жазады. Бірақ жазар дүние таусылмайды. Ал бұның сыры – осы адам жанының түпсіз тереңдігінде болса керек.
Адам жанын ситуация ашады. Тарихи кезеңдер тудырған ситуациялар мүлде жойқын. Күнделікті қарым-қатынастағы ашылулар бір басқа да, алмағайып күндегі ашылу – алапат. Бетперде түгел сыпырылады. Белгілі бір адамдардың сыналуы, әшкере болуы – адам жанының жалаңаш қалуының жанында түкке тұрмайды. Түкке тұрмайды… Адам жанының жалаңаштануы бір формацияға, идеологияға байланысты. Осы жағынан келгенде, қазақ қоғамы бастан кешірген өткен формацияның біздің ұлттық жанымызға да, адамзат баласы ретінде болмысымызға да ерекше кері әсері болды.
Әкім Таразидің «Элиталық қоқыс» эссесі соның бір қабатын аршиды. Сонымен қатар, Жұмбақтың бір шешуін тапқандай. Әр жазушының шешу жолы әрқалай. Бірақ шешім – бір. Ол – адамның жанының жұмбақ екенін дәлелдеу. Бұл – өткенді мансұқтау емес.
Біздің түсінігімізде «элита» деген ұғым берік орнаған. Білімді, бай, биліктегі – халықтың бір шоғыры. Сапалы бөлігі. Ал элиталық қоқыс деген кімдер? «Кімдер?» деген сұрақ қоямыз. Өйткені жазушы эссенің өне бойында «қоқыс» деп адамдарды тіке айтпай, бірақ соңында осылай қорытынды жасауға әкеледі.
Әлқисса…
***
«1991 жылдың күзінде Мәтеков құлады. Оңбай құлады. Бұны ешкім құлатқан жоқ. Өзі де құлаған жоқ. Бірақ әлдебір күш, әлдебір құдірет омақастырып кетті. Дұшпаным көп емес деп ойлайтын, достарының болмағанын өзі де қалайтын. Ешкім оның құлағанына қиналған жоқ. Тіпті, ешкім оның көштен қалып қойғанын байқамаған сияқты еді. Қара Ертіс облысының атқару комитетінде бірінші орынбасар. Өзі іштей өзін-өзі кекетіп «зам» дейтін. Кейде бір үміт те жылт ете қалатын, «бүгін зам болғанмен, ертең сам болып қалуым ғажап емес қой» дейтін».
***
Кеңес үкіметінің билігі құлап, орнына уақытша билік келген кезде бүкіл одақтың шаңырағымен қоса адамдары да шайқалды. «Құрметті совет азаматтары, құрметті совет халқы! Михаил Горбачев жолдастың деңсаулығы күрт нашарлап кетіп, хал үстінде жатқандықтан, біз, осы отырған азаматтар мемлекеттің қауіпсіздігін ойлап, мемлекеттің болашағын ойлап билікті өз қолымызға алдық». Осы хабардан соң жер-жерде билік басындағы ірілі-ұсақты шенеуніктердің бәрі кімге жағынарын, кімге шағынарын білмей безек қағады. Олардың ортақ бейнесі Мәтеков сияқты. Бірді-бірге соққан, өзінің болашағына өзі сенімсіз, алдағы күнге үмітсіз жандардың «біреудің айыбын» айтамын деген әр қылығы өздерін әшкерелеп отырады. Бұл эсседегі барлық кейіпкерді шартты деп ұқсақ болады. Мәселен, жазушы өзі досым деген министрдің бірінші орынбасарын шартты түрде Нағым деп алады. Бұл жерде Нағым ғана шартты емес. Горбачев та, Мәтеков те, Қаштанов та, тіпті, осы ағым аясымен келгенде автор да шартты болып шығады. Әрине, автор анық. Ондағы кей кейіпкерлер де тарихи тұлғалар. Бірақ уақыт доңғалағы алға жылжыған кезде, осылардың әрқайсының орнына жаңа адамдар келмей ме? Демек, элиталық қоқысыңыз да жаңарады. Ол туралы сәл кейінірек түсінікті болады. Билік ауысқан кезде адамдардың көңіл-күйі де өзгереді. Пыш-пыш әңгіме, жеке басының қам-қарекетін қылған, тал қармауға ұмтылған бей-берекет қимылдары қылаң береді. Арасында сақсынған, ақыл айтқыш қаламгерлер де болады. Әрине, домалақ арыз жазатын «белгісіз жандарсыз» процесс аяқталмайды. Оған босаған орынға ұмтылғыш амбиция иелерін қосыңыз.
Мәтековтің алдында екі бастығы бар еді. Ондай жағдайда қиындық екі еселене түседі екен. Майжелке мен Петровичтің арасында құрақ ұшқан, бірақ екеуіне де өзіндік «саясатын» жүргізгісі келген Мәтеков. Адам жаны неткен құбылғыш, құбылмалы. Осы көріністерді оқыған сайын көз алдыңа қарапайым күнделікті ауыс-түйіс кезіндегі құттықтаулар келеді. Кеше ғана отырған азаматты «Алашшыл, міне, іс енді алға басады» деп құттықтағандар, орнына басқа кісі келсе: «Енді дұрыс адам келді!» – деп лепіртіп жатады. Ал енді түсініп көріңіз. Бұл адам деген түсініксіз жаратылыс қой. Үлкен есеппен алған кезде, дүниенің келбетін жарқыратып, соны қайта құрдымға жіберетін де Адам сафи заузаты екені ойда-жоқта есіңе түскенде, қарапайым құбылыстар сияқты қабылданып кеткенін ойлап, не етеріңді білмейсің. Барлық бала-шағасы, дүние-мүлкі өзенге кетіп, жалғыз қалатын қарияның дарияға қарап отырып: «Құдай түбін берсін!» деген тақуа ұстамдылығы, сірә, біздің бойымыздан табыла қоймайды-ау…
Әлқисса…
***
« − Мен сізге келгім келген жоқ еді. Петровичті Құдай ұрайын деп жүр. Ұрайын деп жүрген жоқ. Петрович… Оның соңғы кездегі қылықтары өте қауіпті, – деп Майжелкенің қып-қызыл болып, айналып кеткен көзіне тесіле қарады. – Петрович сізді аямас. Осы есіңізде болсын. Оңашада ылғи күліп отырады, сіздің қылықтарыңызды айтып. Бүгін маған анық өз аузынан жеткізді. Сіздің кететініңізді. Сіздің болашағыңыз жоқ деп айтты».
***
«Адамды сынау үшін билік бер» дейді. Жай сөз. Адамды сынау үшін – билікке таластыр. Не бір бет жырту, артын қазу, билікке жеткен кезден ары қарай өмір жоқтай жанталас. Адам баласының пенде аты осы сәттерде қалай-қалай «жарқылдайды»?! Қалай-қалай «жарқырайды»?! Бұл «жарқырау» үлкен-кішіге, ақ шаш, ақсақалға қарамайды! Жүректі жаралау қандай жеңіл! Жүректің жаралануы неткен ауыр. «Тірі адамның жүректен аяулы жері бола ма?». Жоқ. Жоқ болса, енді не?..
Тақуа тарихтың сарғыш тартқан беттеріндегі осынау оқиғалар сарғаймастан, ескірмей, алдымыздан кес-кестеп шыға беруінде не хикмет бар екен?! Тақ үшін әкесі – баласын, баласы – әкесін, бауыры – бауырын қырған қанкешті оқиғалар осы эсседегі жағдайдың асқынған түрі емес пе?! «Адам – адамға қасқыр». Адамның адамнан асқан жауы жоқ. Гуманистік ақыл-ойдың алыбы болсаң да – жаратылысыңдағы бұл табиғаттан қаша алмайсың.
«Жан қысылса, жайтаңдап,
Жанды еріткен жайдары-ау.
Жан жай тапса, сен неге
Жат мінезсің самарқау?».
Абай айтқан осы айнығыш, майысқақ болмыс – біздің жаратылысымыздағы ең сорақы қасиет. «Рас, тіршілік заңы деген бар. Әр заманның, әр ортаның өз сипаты, өз ереже-шарттары бар. Бірақ, қызғаныш, күншілдік, қай дәрежедегі болсын сатқындық – қай заманның, қай ортаның болсын моралі айыптайтын пиғыл» (Т. Шапай).
Министрдің бірінші орынбасарына қонаққа барған жазушы келеңсіз оқиғаның куәсі болады. «ГКЧП кезінде ендігі өзгеріс қалай боп кетеді?» деп аңдысқан жұрт. Ақ шашты шал мен Ұзынтұра қайта-қайта бас сұғып, мазаны алған.
Әлқисса…
***
« – Сен мұнда неғып келдің? – деді Ұзынтұраға доп-домалақ ақ шашты кісі.
Ұзынтұра қашар емес, анау жетпістердегі шалдың жағасынан алғандай дөрекі дауыспен кіжініп тұрып:
– Ал, сен өзің неғып жүрсің бұл жерде? Министрдің бірінші орынбасарының кабинетіне кіретін сен кім едің? – деді .
– Әй, мынау не деп тұр? – деп домалақ кісі үстелді салып қалды. – Сен өзің не айтып тұрсың? Мен сенің әкеңдей адаммын ғой. Неге маған дікеңдеп сөйлейсің?
Ұзынтұра қайтатын емес.
– Сен менің әкемнен садаға кет, – деді ана кісіге. – Әкем дейді ғой. Әкемнен садаға кет сен. Сен – дүниенің бәрін бүлдіріп біткен адамсың. Сенің заманың өтті, енді заман менікі!
…Ұзынтұра әлі де болса – сол қолымен үстелге сүйеніп тұр, оң қолын шошайтып тұрып, оның ішінде сұқ саусағын найзадай қадап тұрып домаланған ақ бас қарияға ызғарлы сөзін айтып салды.
– Сенің, сенің екі қолын шынтағыңа дейін қан! Қанға боялған. Сен қазақтың талай азаматының қанын ішкен адамсың. 37 – сенің мойныңда. Мына сенің мойныңда. Сен сияқтылардың мойнында».
***
Билікке таласқандар я билік ауысса не етеміз дегендер – бір тарап та, биліктен кетушілер – бір тарап. Олар шарасыз. Шарасыздығы сол – шарт сынғыш, шағымданғыш. Оларға да бейне биліктен кеткен соң өмір жоқтай. Шағымын кімге айтуды білмейді. Кезіккен, кездескен жандардың бәріне шеккен азабын, істеген жұмысын, «жаптым жала, жақтым күйеге» қалай тап болғанын жыр қылып айтады. Бұл не шарасыз күй…
Билікке сонша жабысқан, билікке сонша ұмтылған Ұзынтұралардың бейнесі біздің қоғамды әлі кезіп жүрген жоқ па?! Бақталас адам неге болса да баруға дайын. Ештеңеден бас тартар емес. Бас тартуға да болмайды. Бір ұмтылдың ба, сені құрдымға тарта беретін иірімнің алапат күші жұтпай тынбайды. Сол арада адам да өзінің адамдығын жұтып, абыройынан айырылып тынады.
Өткен күнде сабақ бар дейміз. Бірақ адамзат баласы өз өткенінен ешқашан сабақ алған емес. Неше заман өтсе де қайталанып тұратын оқиғалар бабаларымыздың байырғы байламдарына қайтып оралуға мәжбүрлейді. Жанына батқан көріністі жазушы жазуға мәжбүр. Ал халық тегіс оқымайды. Оқымаған соң да – зәру.
Әлқисса…
***
« – Сен түсіндің бе, түсінбедің бе, Әкім. Бұндайлар сендерде де бар ғой. Москвадағы билік өзгеріп жатқанда бұндағы билік те өзгереді, әрине. Жаңағы домалақ ағамыз осы министрліктегі салпаң құлақтардың жетекшісі еді. Бәрі соған барып, есеп-қисабын беріп тұратын. Жаңалықтарын жеткізіп тұратын. Енді жасы тоқсанға келіп қалды деп анау ұзынтұра бұйрабас белсене кірісіп жүр. Сырттан келген хаттардың бәрін сол бізден бұрын оқиды. Бізде қызмет істейтін адамдарға жақын туыстарынан, алыстағы достарынан хат келсе, бірінші болып сол оқиды. Қайтадан конверттің бәрін желімдеп, бәрін келтіріп жүреді. Оған кім рұқсат бергенін мен қайдан білейін. Біздің хатшы қыздар да «аға, аға» деп соған сыбырлап жүреді. Енді мынау… бүгінгі оқиға… өте қиын, ұят жағдай, сенің алдыңда мен масқара болып отырмын. Бұл – екеуінің арасындағы бақталас… Мен оны біліп жүргем. «Бір күні осылай болады-ау» деп ойлап та жүргем. Анау домалақ ағамыз «домалақ арызын» әлі күнге дейін тоқтатар емес. Мынау ұзынтұра соның орнына қызығып жүр. «Мен, мен ғана билеуім керек!» деп жүр. Жаңағы «білектен келген қан» деген айқай, «қолың қанға толы» дегені – осы айқастың бір белгісі, сұмдық белгісі, Әкім. Сен кешір. Сен кешір, мені бұлар адам деп мойындамады…. Бірақ мынау біз сияқты тірнектеп бедел жинап жүретін мекемелерді осылар билейді ғой, осылар».
***
Сол Ұзынтұра – Қаштанов кейін Нағымның орнына бірінші орынбасар болады. Кейін 2010 жылы жазушы бір науқаспен ауруханаға жатқанда бір кісі келеді. Әуелде танымайды. Кейін есіне түсірген. Ақ бас қарияның бетінен алған Ұзынтұра осы Қаштанов екен. Формация ауысып, тәуелсіздік орнаған заманда бар мүлігінен айырылып, құрдымға кетіпті. Неше күн бойы өзінің шалқыған заманын айтып, аңсап, жазушының құлақ етін жейді. Өзін жақтырмай отырғанын да сезбейді. Енді қалай сезсін?
Қоғамға өкпелі адамдардың қарасы молайған сайын өзіңді табу қиын. Дауыс шығару, үн қату қиын. Еңсеңді басып, мазаңды алған «зардың» түбіне жету мүмкін емес. Оған кім кінәлі? Билік пе? Билік! Саясат па? Саясат! Халық па? Сөз жоқ, халық! «Адам баласын заман өсіреді, кімде-кім жаман болса, замандасының бәрі виноват».
«Ауруханадан шығарда балам алып кетеді» деген. Бірақ келер бала көрінбейді. Ақыры жазушы аялдамаға дейін шығарып салып, автобусқа отырғызып жіберген. Осы жерден де оның қандай әке екендігі, қандай әке болғандығы, баласының кім екені көрініп-ақ тұрған жоқ па?
Осындай шығармалар бізді тәубемізге түсіріп, иманымызға келтіреді. «Нақұрыстан» соң күллі Ресей өзгереді» деген жазушының ойы құр қиял болып қалды емес пе? Демек, әдебиет ұлтты, халықты өзгертпейді. Тек тәубесіне түсіреді. Адам – әлсіз жаратылыс, ұмытшақ. Таз кепешін қайта киеді.
Әлқисса…
***
«Палатаға қайтып келгеннен соң, туалет бөлмеге кіріп, өзімнен-өзім таң қалып тұрып қалыппын. Пайдаланған қағаздарды тастайтын жәшіктің бетінде ақ бояумен әдемілеп жазылған сөздер бар екен. Таң қалдым. Қалай көрмегенмін? Мән бермегенмін. «Элитный қоқыс». «Алла-ай!» деп ойладым, бұл қалай? «Осы аурухананы басқарып отырған дәрігерлер бар ғой, сауатты адамдар ғой, олар қалайша мынандай сөзді жазады. Мынандай қоқысқа, қоқыстың қақпағына «элита» деген сөзді қалай жазады?» деп қобалжып тұрып қалдым».
***
Байлауға көнбейтін уақыттың әмірі кімге болса да жетеді. Қазақ қоғамының ендігі элиталық қоқысы бұрқ етіп шыққанда, мең-зең қалпы отырып қалар жаңа ұрпақты ойлайсың. Элиталық қоқыс бүгінгі күнмен өмір сүреді. Бірақ оның бүгіні жоқ. Ода тек кеше мен ертең бар.
Әлқисса сонда айтылар, сонда басталар…
Қаламгердің ғасыл арманы
Менің бір өкінішім, қол созса жетерлік жақын жерде тұрып Әуезовке батылым жетіп, батып бара алмадым, сәлем бере алмадым. «Абайын» оқыдым. Қызықтым. Ол кісімен бір күні Мәскеуде, «Москва» қонақүйінде ұшырасып қалдым. «Крокодильге» де жазып жүретін кезім. Іссапармен келіп тұрамын. Мен қонақүйге кіре бергенде Мұхтар Әуезов шығып келе жатыр екен. Қалт тұра қалдым. Ол кісі жайымен шығып кетті. Ал кешке сыртқа шығайын десем, ішке кіріп келе жатыр. Содан өзім сол арада біртүрлі боп, ырым қылып есіктегі қолы тиген жерді ұстадым. «Мынау Мұхаңның қолы тиген жер ғой» деп едәуір уақыт толғана, толқып ұстап тұрдым. Дәл қасында тұрып батып сәлем бере алмағаным өмір бойғы ғасыл арманым болып қалды.
Алла адамды жаратқанда ырыздық, несібесін бірге береді. Жазушының да бала-шағасы бар. Ол жазуға отырудың орнына бала-шағасын асыраймын деп базарда жүрсе немесе кеңседе аудармашы болып отырса, оның үстінен қарап отыратын сауатсыз басшылар мен орынбасарлары қағаздарды үйіп-төгіп, «аударып таста» деп бұйырып отырса, ол жазушы жаза ма? Жазбайды. Бұл – мемлекеттік салада істеп жүрген жазушылардың басындағы жағдай. Шын әдебиет бұлай тумайды.
Бүгінгі таңда әдебиет дамымай, бүк түсіп жатып қалды. Жас ақындарды мақтаймыз. Сауат жоқ. Оқып отырғанда кәдімгідей сүйсінесің. Ар жағында тақырып жоқ. Әдемі сезім ғана бар. Бір кітапта 100 өлең болса, 100 түрлі сезім бар. Оқығаннан кейін ештеңе есіңде қалмайды. Тереңіне үңілсең, қоғамдық маңыз жоқ. Ұйқастары балталаса бұзылмайды, өлең техникасын жетік меңгерген. Олардың бәрін көтеріп кеткен Мұқағали деп ойлаймын. Мұқағалидан бұлар басқаша кетті. Мұқағалида қоғамдық тақырып күшті еді. Ұлттық рух басым болатын. Сондықтан оқылады…
(Ә.Таразидің сұхбаттарынан алынды)