«ӨМІРІМНІҢ ӨЛЕҢ БОЛДЫ ӘР КҮНІ»
(Ғалым Жайлыбайдың «Есіл ағады» кітабы жайлы толғау)
Саусағыңды бүгіп санасаң, қос қолдың саласына ғана сиятын қазіргі талантты ақындардың алқасында бас бармақтай боп Ғалым Жайлыбайдың тұратыны кәміл. Осыдан қырық үш жыл бұрын:
«Сөзімді деме құр мазақ,
Даңқымды сөйле көтере.
Сәкенін білген бұл қазақ,
Ғалымын білмей өте ме?!» – деп ірі тураған қаршадай баланың сөзіне «боламын деу оңай ғой, болу қиын, болмайын деп біздерді жүр дейсің бе?» (Жарасқан) деп көкіректері қарс айырылған Алматыдағы ағалары ақсия күлген шығар, «ауылдың алтыауызымен» астанаға келіп, Әбділдә Тәжібаевтай әкемізден бата алып үлгерген өз басым, ерден ердің қаупі бар, әжептәуір қобалжып қалдым. Мынауың бір күні аспаннан аяғы салбырап түсіп, «қырады-ау» бәрімізді! Асырып айтса да, жасырмай айтуын қарашы! Сырттай сұрау салып, аттестатын аман-сау алып, Жаңаарқаның жамалында жылқы соңында жүргенін білдім.
Білген соң жал-құйрықтың жөнін бастан,
Қолына құрық ұстап қорынбастан,
Тақырда тұяқ ізі толған қаққа,
Етпеттеп ернін малып, шөлін басқан, – ол тағдырдың тәлкегімен емес, жүректің қалауымен:
Тең өсіп қоңыр дала, қоңыр белмен,
Кеңесіп бекзаттармен, бегімдермен,
Енгенше екі отыздың ордасына,
Бұл бала бір адамдай өмір көрген, –
қалпымен қайнап-пісіп, кешіріңіз, «тойлап» та, «ішіп», арнасына жәйлап түсіп:
Жұлқынып, жалдап өтіп тар түбектен,
Жазықта жүйрік жыр боп дәрпі кеткен.
Жамиғи жұртта мұндай ақын бар ма,
Жеңімен жезді ысқылап алтын еткен, – күйі қара өлең кеңістігіне біржолата көшіп алды. Әрине, бірді-екілі қылқұйрықты Алматыдағы Жарасқан, Тынышбай сияқты ақын ағаларына соғымға беріп жібергенін есепке алмасақ, «Жеңістің» завфермасына шығынсыз тапсырған ардакүреңнің үйірі түсіне жиі кіретіні рас енді… Түсіне кіріп қана қойса жақсы ғой, тұқымың көбейгір тарландар Ғалым ақынның «Есіл ағады» кітабында:
«Құла даланың төсінен,
Құба бір күйді жалғадым.
Өлеңге қалай көшірем,
Арғымақтардың арманын?» –
(«Арғымақтар», 34-бет) дегізіп, сағынышын сарғайтады. Әлемде аумағы жөнінен тоғызыншы орын алатын байсын байтағымыз үшін қазақ өрісін өзі іздеп табатын Қамбар Атаның әулетіне қарыздар. Жылқы жоғалса, жұрт жоғалады. Көбіміз «Қазақстан бай өлке, оны игеру керек» деген Ульяновтың сөзіне уланып жүрген кезде Ғалым мұны терең түйсінген.
«Балалықтың қысқа болды ғұмыры,
Бүр жаратын кеудемдегі бүршік-ән.
Құлағымда арғымақтың дүбірі,
Қара түнге сіңіп барып тыншыған», («Бесін. Бетпақдала», 74-бет) – деп езілген сұм жүрек бабалар тарихы көкмойынның тұяқ ізінде жатқанын да сезеді.
«Өткен күннен айтады өлең дерек,
Өлең барда ойламан өлем бе деп.
Иман аға,
біз қашан төмендеп ек?
Көкмойынға үкілі көз сап тұрмын,
Мойнындағы тұмарын көрем бе деп» (158-бет).
Тұмарың не, Ғалым-ау? Бір томардың түбінде әлдеқашан тозып қалған тұмарды емес, бүгінгі қазақ құмарды ойлайды. Сүбесі сере қарыс соғымға жерік. Әйтпесе:
«Айдарынан жел еспей кекілдінің,
Еңку шалды еңіске екінді күн.
«Протонның» уынан енесі өлген –
Көлеңкеде жылайды жетім құлын» («Жетім құлын», 39-бет) тағдыры талағымызды тарс айырмас па?! Шатынаған көзінде шатырлап аспан сынған ардакүреңнің көз жасын кім көріпті? Сіз бен біз көптен көрген жоқпыз… Ғалым көріпті. Жылаған жылқы… Қасірет қой бұл! Қанаңа сыймайтын! Сол қасіреттің қайдан туындағанын біріміз Қармақшыда, біріміз Жаңаарқада дүниеге келген Ғалым екеумізден артық ешкімнің білмейтініне бәс тіге аламын!
«Қайтейін, асығыс бәрі,
Жөн еді қашық ұшқаны.
Ресейдің құламаса екен,
Зымыран тасығыштары.
Арқам-ай,
арқаға батты,
Ауыл тұр шайқала…
жүдеп.
Құрдасым тартады арақты:
«Уды у қайтарады», – деп»… («Протон» құлаған жыл», 80-бет).
Әлқисса, Ғалым Жайлыбайдың «Есіл ағады» жинағын, тіпті бар-ау, барлық кітаптарын жүрегің табаныңның басына аунап түскендей елжіреп оқисың, оқи отырып, бүтін ғұмырда басыңнан кешкен оқиға-сәттерді, санаңның саңылауынан сығалаған аяулы көріністерді, қимас кезеңдерді, мұңды мезеттерді, сүйегіңмен бірге кететін қайдағы қасірет-қайғыңды жадыңнан тағы бір жұптап өткізіп, өзіңе ораласың. Летаргиялық ұйқыға кеткен бәз-баяғы бұла сезімдерің шырт оянып, бүгінгі тоқмейіл тірлігіңнен жеріндіріп жібереді.
«Ақ нұрларға қарайды-ау шөлдеп пенде,
Мәңгіліктің бесігі тербеткенде.
Айтып кеткім келеді сол бір әнді,
Қайтып кеткім келеді сол көктемге». (44-бет).
Қайтып кетсең, қайда барар едің? Әрине, ауылға, Құдайберген ағама! Электронды гүлдерді көзбен иіскейтін, қызыл-жасыл жарнамалар жамылған қаладан, көше кезген пепсилердің поп-рок-топ…. жоқ даңғазаларынан мезі болғаным қаш-шан! Кетем ауылға! Тап қазір!
«Ескі гармонь маркасы «Қазан» деген,
Базарлы әуен төгетін, ажарлы өлең.
Құс тілімен Құдекең құйқылжытса,
Оянатын бар ауыл азанменен». (62-бет).
Сырнай сазын тыңдамағалы қай заман?! «Жүрек тербер самалды саз ағыны, қандай ғажап сол күннің тазалығы»! Әр ауылды әлдилеп тербететін құдай берген сырнайшы ағалар қайда екен?
«Бозторғайдай шырылдап шырай берген,
Күнде асатын сол ырғақ құмай белден.
Балаларын ауылдың жиып кешке,
Гармонь созып қоятын Құдайберген» көке, бұл өмірде бармысың сен? Бар болсаң, бақ қуатты ғұмыр кеш, жоқ болсаң, пейіште нұрың шалқысын! Себебі:
«Жылдар қашып барады күнді ұрлаумен,
Сүмбілемен бір көшті сүмбіл дәурен.
Әр ауылға керек-ақ Құдайберген,
Сәл ескілеу және де бір-бір гармонь»… (63-бет).
Жол-жөнекей айта кетейін, «Ескі гармонь. Құдайберген» өлеңіндегі «Күнде асатын сол ырғақ құмай белден» деген жол төңірегінде әдебиет сыншысымен сөз таластырып қалғанымыз бар. Ол айтады: «Құмай» италақаздан туған жүйрік тазы, «құмай бел» ешбір әдеби троп өлшеміне сыймайды, ұйқас үшін болмаса»… Менің уәжім мүлде бөлек: әдеби жанрларда қолданған әр бір сөзге, поэтикалық оралымдарға, тіркестерге фотографиялық профиль, анфас пішінінде қарау қате, әр бір сөздің пластикалық қасиеті, мінезі, түр-түсі, керексе, көңіл-күйі болады және де олар ақынның түйсігімен ұштасып, сәт сайын түрленіп тұрады. Өлеңнің мазмұны-мәніне орай Сөздер ішкі инверсиялық қозғалысқа түсіп, тың «химиялық қосындыны» түзіп шығарады. Қазақта, «ине жұтқан иттей» деген фразеологиялық тіркес бар, ал біздің Иран-Ғайып ағамыз «итті жұтқан инедей» деп ол тіркеске тіпті басқа реңк берген. Алғашқысы ит, соңғысы ине туралы. Бауыржан Омарұлынша айтсақ, «бірі үреді, екіншісі кіреді». Ал, дауласып көр! Сол сияқты «құмай» бел» – көңілдің көкдөненімен қусаң да, қиялдың қаршығасымен құйылсаң да жеткізбейтін қияндағы балалықтың бұлдыр мекені. Әдеби дальтониктердің «құлағына – алтын сырға»…
Жалпы, Ғалым ақынның қай өлеңін оқысаңыз да, шырайы бетіне шыққан шынайылықтың, тазалықтың, адалдықтың, кемел көркемдіктің, табиғи үйлесімділіктің жазирасына жолығасыз. Бұл ретте сөз сүлейі айырықша форма, ерекше стиль іздеп, табанынан таусылмайды. Баяғыда біреу немістің ұлы ақыны Гетеден: «Стиліңіз керемет, жанрыңыздың ауқымы алапат, неткен ғажап! Айтыңызшы, осының сыры неде?» деп сұраса, абыржыған ақын: «Стиль дейсіз бе, ол не?» депті. Жалпы, форма, стиль ұғымдарын қаламгердің бір басына телу – көңілге күмән қашырады. Ежелгі дәуірлерден бері бар дүниелер бұлар. Шеберлік десек, сөз басқа! Бұл – ақылға қонады.
«Заулатып заманалар зулағанда,
Аунатып қаратасты жыр қашаған» (30-бет) Ғалым Жайлыбайдың басты ұстанымы да осы – шеберлік. Не көрді, қалай көрді, нені сезінді? Шеберліктің шарығына салып жіберсең, жалт-жұлт еткен жауһардай жыр оқырманның олжасына, әдеби әлемнің әдібіне айналады. «Бұлақ басындағы бұлдырық», «Даланың өзендері», «Көңілдің нұры көктемгі…», «Жалғыз бейіт», «Алатауға қарап…» өлеңдері көзіміздің азығы, сөзіміздің қазығы.
«Тірліктің төрі қайда, өрі қайда,
Көмескі тартпаса екен көңіл-айна.
Сүйікті ел,
сүйегіммен сенікі едім –
Биіктер батырмашы небір ойға…» – (79-бет) деп, ұшан даланың ұлтанын ұлтарып шыққан ақын қаламының ұшынан тамған сафари-жырлардың жөні бөлек. «Бұландының бұлттарына» оранып, «Аспантаудың аққуларына» арзу айтып, «Күзеудегі қараша үйде» қалтыраған лирикалық кейіпкер:
«Торықса жусан,
тобылғы,
Қараша келіп тоңған күз.
Өтпелі дейді өмірді
Күзеуге қонған сол жалғыз.
…Мәңгілік әнін салғыздың,
Тұнжырап түнде тұлдыр Ай.
Күзеуде қалған жалғыздың
Жары да болғай бір Құдай»… – деп пәндәуи тірлігіне тәуба айтып, келешек күндерге үмітін жалғайды. Жер майсаң, ел жайсаң, жаратылыс тіні үзілмесе, қыстаудың оты шайылмас, көктеуге де көген тартатын күн алыс емес. Тек:
«Қоңыр күй кернеп жер-көкті,
Күмбірін дала тыңдады.
Қайран жаз қош деп ол кетті,
Қаздардың қанатындағы…» – (108-бет). Қоштасып кеткен жаз ғана ма еді? Қоштасып үлгере алмағанымыз қаншама…
«Атың барда ел таны желіп жүріп» деген сөз, сірә, Ғалымға арналған-ау. Тізгін ұшында талай жердің дәмін татқан ол жол жоралғысын ұмытпайды, тойлап жүрсе де, ойлап жүреді, көңілге түйгенін көрікті жыр ғып түйдектетеді. «Баян аула», «Астанада, ақпанда», «Жасыбай көлі», «Қызыл іңір. Қызылжар», «Қараөткел жаққа қарадым» жырлары жағрапиялық ұғымдар дәргейіндегі әсер емес, «бармаса, келмесе жат болатын ағайынның» аңсар-сезімін оятып, әуестігін әлдилейтін, өзің де түсініп, біліп болмайтын беймаза сағынышыңды қоздыратын дүр дүниелер.
«Көлдерімнің көңілін кім аулайды,
Тырналардың тізбегі тыраулайды.
Жасыбайдың жанарын жәудіретіп,
Баянауыл басынан күн аунайды» – (163-бет) деп тебірене жырлаған Ғалым енді алабағаннан асып өтіп, Ашғабатқа бір-ақ тартады. Жалпы, Түрікменстан, бағзыда Шоқан жансыз болып баратын Қашқария сияқты, жұмбағы жұтылған ел. Сәмбі талды саздың емес, көгілдір газдың үстінде отырған жұрттың сыртқы саясаты сараңдау, ішін бермейді. Алыс-беріс, хабар-ошар алысуға ықыласы жоқ, ынтасы кем. Әріден есімізде қалғаны – Сапармұрад түрікменбашының сом балдақ кигізген саусағы… берісі – Ғүрбанғұлы сардардың мөлт қара шашы, қасы… Ит пен құсын, кешіріңіз, ақалтеке, алабайын абыздай ардақтаған Оғыздың сарқытына сырттай сұқтанбай, іші-бауырына кіріп, зерттеп-зерделеп көрсең ғой, шіркін! Алты Алаштың бір бұтағы қарсы бітсе де, қанына тартпай қоймас, ажарын ашар, құшағына басар… Соны сезгендей, Ғалым ақын сафари-сапарын түрікмен жерінде жалғастырады.
Рухани ұғымда «екі туып, бір қалған» түрікменнің ұлы ақыны Нұрмұхамед Әндіәліптің 350 жылдық тойына ресми өкіл ретінде қатыса жүріп, көрген-баққанын, сезініп-түйсінгенін жыр ғып өреді, біз көрмегенді көреді.
«Зеренінде буырқанып, бұрқанып,
Тереңінде рух әні шырқалып,
Нұх пайғамбар заманынан бастау ап,
Күн нұрынан жаратылған бұл халық». (122-бет).
Мәссаған, алақандай елдің айбаты – аршыландай, қайраты – «құмда өскен сексеуілдей». «Рухнама» бекер жазылмаған екен… Мағжан көкем «күннен туған ғұнбыз» деп арғытүркінің аруағын асырып айдынданса, аумағы Қазақстанның он төрт облысының біреуімен ғана теңдесетін Түрікменіңіз әріге шырқап, Нұх пайғамбар кемесінің желкенін керіп тұр. Аңыздан ақиқат жасап алған азғантай халықтың жаһандану дәуірінде қалтарыста қалмай, өзгелермен өрелес боп тұрғысы келетін тілегін ақын терең түсінген, сондықтан да барған елінің бәсін көтеріп отыр. Шағыл құмда шөліркеген сеңсең бөрікті ағайындардың алғы шақтан үміті зор. Сондықтан:
«Иманы – нұр, сапары – ұлы, салты – ұлы,
Жанарында найзағайдың жарқылы.
Шырағданын жағып қойған секілді,
Оғыз ханның орда тіккен алты ұлы». (122-бет).
деген жыр Ғалымдікі емес, түрікмендердің өз сөзі, ақын оны тек хатқа түсірген сияқты.
«Түрікмен саздарын» оқып отырып, саяси тұрғыда болмаса, Түрікменстанның тіпті де жабық, құпия ел емес екеніне көзің жетеді. Қадым заманнан кіндік Азияның бір ұстынын теңселтпей ұстап тұрған жекжатымыз, жазмышы жалғасқан жұрағатымыз. «Ашғабатта, жүргеніңді сездірмей басқа жақта, қарайтұғын жұрт көрдім қас-қабаққа». (123-бет).
Көне Үргенішіңіз кеңес өкіметінен бұрын біздің ата-бабамыз талай рет кіре тартып барып-қайтқан жер. Маңғыстау мен Қарақалпақтың пысықтары әлі күнге дейін Ташауыздың «тесігінен» арзан бензин сатып алып, жырғап жүр. Енді не дейсің?… Рас, тәуелсіздігін қызғыштай қорғаған, тірнектеп жиған жәдігерлерін жат көзіне түсірмейтін, тіпті сексеуілінің шырпысымен бөтенге тіс шұқуға рұқсат етпейтін билік қай бір жылдары түрікмен қызына үйлену үшін, қалыңмалдан бөлек, мемлекет қазынасына 90 мың доллар салық төлеу жөнінде пәрмен шығарып, әлемдік қауымдастық түгіл, іргедегі Адайларды да аң-таң қалдырған! Кейін бұл тиым алынып тасталғанмен, түрекеңдердің ұлттық кодты сақтауға деген тілегі өзгерген жоқ. Осыны сезгендей біздің Ғалекең:
«Ташауызда талшыбықтай Гүлрайхан,
Жан сырымды сізге айтпаған,
кімге айтам?
Тереңінде тербететін текті қыз,
Жанарыма жарық сыйлап кеттіңіз…
… Көйлегіңді кестелеген қай шебер,
Қабақ шытсаң жұлдыз ағып, ай сөнер…
Уылжыдың, үлбіредің, Гүлрайхан,
Жетер енді,
Бүлдіремін, Гүлрайхан!» – (127-бет)
деп үздігеді. Үздікпей қайтсін, еркек қой, оның үстіне махаббаттың жыршысы болса…
Кезі жоқ гүлхан тойдан қапы қалған,
Қыдырып қызды ауылға хаты барған.
Күйекке ерте түскен көк қошқардай,
Қағынып, қаршадайдан қатын алған «бәле» бірдеңені, өзі айтқандай, «бүлдірмей» тұрғанда елге қайтайық деп, «Есіл ағадыны» онан әрі парақтай жөнелсең, бір қиырдан «Аммандағы Адайлар» аттан түсіріп алады:
«Тағдырымның бар шығар бір білгені,
Жырақтарда жылытты жырдың лебі.
Аммандағы Адайлар,
Үрдіндегі,
Жиі есіме түседі бұл күндері,
Іздеп келсе тойлар ем, шіркін, мені!» (137-бет).
Қайран, қара көз қазағым-ай. Үргеніш пен Ташауызда, Красноводскіде қандасқа андас болып жүр ме десем, итарқасы Иорданияға да ирек қамшылап жеткен екенсің ғой! Қара басыңды қайттап емес, тағдырдың тәлкегімен… Ақынға сенсек, Аммандағы алты қазақтың атажұртын іздеп келетіні рас, ал, «Өр Алтай мен Тәңіртаудың арасындағы» бауырларымды қайтемін?! Құрып кеткір «Керзон сызығының» арғы жағында амалсыз қалған ағайын, Тарбағатайдың туырылған төскейі, Сайрамкөлдің сабаты, Шәкүртінің шалғыны, Сарсүмбенің саздағы, Үліңгір, Шіңгіл, Қанас сулары түсіңе кірмей ме, оқырман? Арғы беттен жалаңаяқ, жылтыр иық қашып келіп, өмір бойы «үш әріптің» көзқиығында байланған, бүгінде жетпісті алқымдап қалса да Жайыртауын жырлаудан жалықпаған Жәркен ағамды тәуелсіздік толғауымен жұбата аларсың ба? Алтайдың күнгей бетіндегі ел туралы айтсаң, әлдеқашан алматылық боп кеткен бала-шағасының, немерелерінің ортасында, қысылмай-қымтырылмай-ақ, кірпігінен қара өзен саулатып, ағыл-тегіл еңірер еді сол ағам. Әрине, Арқада туған, арғы бетте ағайыны түгіл, алты аласы, бес бересі жоқ Ғалымның да қосыла боздағанын көргенім бар. Қазақ үшін. «Он бесінші облыс» үшін! «Көштің ізі» қай-қайдағы қасіретіңді қоздатады.
«Халық едік жаралған кенен, ерен,
Күн сығалап рухыма керегеден.
Өр Алтайдың өркеші бұлт жетпеген,
Жасырасың сырыңды неге менен?
Көштің ізі…
кетпейді ешбірі естен,
Атойлаған, алысқан, кескілескен…
Кермек тартып кеудемде асыл бұлақ,
Ғасыр жылап келеді көшке ілескен…» (173-бет).
Иә, көштің ізі тұтас ұлттың оннан бірін құрайтын қасиетті мекенге жетелеп алып барады. Онда тағдырдың тезіне көнген қалың қазақ ғана емес, «Мәңгілік Ел» мұрагерінің арғы тарихы жатыр. Қазір қытайлар мектептерінде оқытып жүрген Тань империясының саяси жағрапиясының бастауында кім тұрғанын білесіз бе? Ұлы мәртебелі Таң қаған! Қытайды уысында ұстаған түркі ханы! Мұны олар біледі, бірақ, жағрапияны айтқанмен, биографияны айтпайды. Айтпаса, айтпай-ақ қойсын, оны Ғалым айтады:
«Бабаңа бұл тұрақ, жұрт –
Құлын мүсін, құба бел.
Қазақ деген – бір-ақ жұрт,
Қазақ деген – бір-ақ ел.
Жаңғырады жадымда,
Тәңіртаудың құсы көк.
Ұлы қорған маңында,
Ғұн жылқысы кісінеп». (171-бет).
Жә, Ұлы қорғанның түбінде көкке шапшып, кісінеп тұрған ғұн жылқысының мүрдесі тұтас, бұзылмаған күйінде Алтайдың теріскей бетіндегі Берелден табылды. Қара тастың астынан қанын сорғалатып қазып алғанбыз. Енді бері жақындайық, Сарсүмбеге, Қаракөпірге…
«Боздайды ботасы өлген ғасыр-інген,
Сен менің алшы түскен асығым ба ең!
Сұлтаным ұлтан болған сонау жылы,
Зуқаның бұл көпірге басын ілген.
… Айт енді, маған бүгін қозға сырды!
Білемін Рухым өлмей, тозбасымды.
Зуқаның басы ілінген Қаракөпір,
Мен сенен іздеп келдім өз басымды». (179-бет).
Шығыс Түркістан өлкесіндегі ұлт-азаттық күресінің байрағын желбіреткен Оспан батыр бастаған баһадүрлердің қатарында жанын пида еткен Зуқа батырдың тәлкекті тағдыры – халқымыз басынан кешкен нәубет кезеңдердің трагедиясы. Ана жақта Оспанды асып, Таңжарықты түрмеге қамап, әнші Әсеттің өңешін алмаспен тілгілеп, жайсаңдар мен жақсыларды көзінен тізіп жаһаннамға аттандырып жатқанда, жауыздықта шекара бола ма, қазақ даласында алаштың арыстарын лек-легімен атып, асып, итжеккенге айдатып, жер жұттырып жіберді емес пе? Егер Ғалым іздеп жүрген Бастарды теріп алып, Қасірет Мұнарасын тұрғызса, Ақсақ Темір салдырған мұнарадан әлдеқайда биік болар ма еді?! «Алаң да алаң, алаң күн, көңіл көгін түреді, жүрегі бар адамның ауырады жүрегі…» (170-бет). Үзіліп қалған үрімбұтақтың шерін қозғаған бұл топтама туралы басқа айтарымыз жоқ, өйткені қасіретке түсінік жүрмейді…
Шығармашылығын қаныға оқысаңыз, Ғалым ақынның қай туындысынан да судай нәзік, нудай жұмсақ, қызыл іңірдей мұңды бояуларды аңғарар едіңіз.
«Бабалардың бұл жерде көші қалған,
Жанып-сөнген шырақтай осы жалған.
Бауырына сол қырдың төмпешік боп,
Абыз кеуде арыстар көшіп алған» («Арап қыры», 33-бет), немесе:
«Туған жердің төсіне тұмар қадап,
Өсірсем бе деп едім шығанға бақ.
Түн баласы түс көрем түрлі-түрлі,
Құс көремін және де сыңар қанат» («Түс көремін» 72-бет). «Бұлақ басындағы бұлдырық», «Жеделхат», «Есениннің кітабы», «Жалғыз уыс топырақ», «Қос қараған» жүректің түбінде қатталған мұңыңды ерітіп, жаныңды қоярға жер таппай, төрт қабырғаға сыймай, көшеге атып шықсаң:
«Бақ тілегін сарқып алған,
тойын да,
Ақ тілегін артып алған мойынға,
Қап арқалап бара жатыр бала қыз,
Алматының «Арбатының» бойында». (168-бет). Жас кезімде орыстың тағдырлы ақыны Н.Заболоцкийдің «Кескінсіз қыз» деген өлеңін оқып, өзегім өртене қайғырғанмын. Көріксіз қыз күйеуге тие алмай қалады-ау, тисе де, байынан күнде таяқ жейтін шығар деп. Ал, Ғалымның «Қап арқалап бара жатқан қыз баласы» қанмайдансыз қоғамның «Герникасы». Мен бұл балақанды Майндағы Франкфуртте, Түркиядағы Копадокияда, тіпті Ханты-Мансыдағы Югра көшесінен де көргенмін. Бірақ, «жетімі мен жесірін жылатпаған» елде бұл көрініс соншалықты ауыр соғады екен.
«Көңілдерге көктем сыйлар күй керек,
Кімге айтарсың:
«Көріктіме тиме», – деп.
Көк базарға бара жатыр көркем қыз,
Көне күрте, ескі етігін сүйрелеп». Құдай-ай… құлыным-ай… саған не дейін?! Өлтірдің ғой! Тірідей өлтірдің! Біз Томирис пен Заринаны, Зере мен Ұлпанды, Әлия мен Мәншүкті, Мәриям мен Фаризаны жырға қосып, «қазақ қыздарына қайран қалып» жүрсек:
«Қалтырап гүл…
Қалады ма қырмызы,
Жарқырап бір жанады ма жұлдызы?
Қап арқалап бара жатыр көшеде,
Алашымның арыс туар бір қызы». (168-бет). Ал, енді бұған не дейсің, өзі өткен көпірін өртеп кеткен қатыбас ағалар, мейрамханаға мың долларды ойланбай тастап, жыртық иін жамағайынын көргенде жиырыла қалатын безбүйрек бизнесмен бауырлар, сайлау десе, сақалын саудалап, өңешін созып өзеурейтін, сайлаудан кейін өкпесі қара қазандай боп, теріс қарап тоңқайып жататын партиялар?… «Жын-ғасырдың жүгін жеңілдетсем деп, қап арқалап бара жатқан қыз бала» сіздердің боталарыңыз емес пе? Өттерің жарылса да, айтарым осы!
…О-о-о, «Есіл ағадының» екпіндеп үйірілген қарсы ағысына енді келдік. Олар – «Қара орамал», «Тамакөшкен», «Жалғыз қарағай», «Киікқашқан», «Ақ сиса» реквием-дастандары. Бірден айтып қояйын, қазақ халқының өткен-кеткен тарихындағы «ақтаңдақтарды», бүгін көзімізбен көріп, көңілімізбен түйсінген табиғи залал-зардаптарды жанын қаза суреттеген ақынның қасірет-намаларын тінте талдап, сарыла саралап, идеологиялық-тарихи, танымдық-психологиялық мазмұн-мәнін жарнамалап көрсету мүмкін емес. Қиын, аса қиын! Қаламың жүрмейді, қабырғаң күйрейді, бойыңды… ашу-ыза, кек билейді! Нәубат жылдары нақақтан мерт болған саяси құрбандардың аруағы мазалайды, аман-сау жүргеніңе арланасың ба, қалай?… «Тамакөшкен» – аштан өлген ағайынның азасы, бағышталған дұғасы.
«Айтқалы бүтін сөзін ендігінің,
Қолыма қалам алдым енді бүгін.
Азаптың аңызағы аңыратты,
Қазақтың желді күнін, шерлі күнін». (218-бет). Қайтсін-ай, ақынға бұл поэманы жазу да оңай болмапты. Аштығы бар, қастығы бар зұлмат заманда, басқалар бастарын өздері теріп алар, 2,5 миллион қазақ жер жастаныпты. Соның салдарынан біз бүгін 20 миллионға кеміп отырмыз! Шая+ «н» (Голощекин) жетті ғой түбімізге, бұтағы қырқылмаған бір қазақты таба алмайсың бүгін.
«Отыз екінің» ойраны «Отыз жетіге» ойысқанда мүлде күйзеліп кетесің. «Қара орамал» көз алдыңда көлбеңдеп тұрып алады, осы поэманы неге оқыдым екен деп, сүйегің сыздап, жүрегің мұздап, жүйкең тозады. Жауыздыққа карғыс-лағнет айтасың!
«Кешіріңіз, жан аға,
ақ аналар,
Сағаналар сөйлесін, бағаналар.
Жиырмасыншы ғасырдың басындағы
Қарағанды лагері – қара орамал.
…Сол жылды айтсам, тартады сол қабағым,
Зорланамын, батқандай сорға қалың.
Оты бардың оқимын ойлы хатын,
Тотылардың естимін тордағы әнін» (195-бет). Қазақ даласы қан сасығанымен тұрмай, кейін Аблинга, Хатынь, Саласпилс қасіретіне «өнеге» болған «зұлматлагтерге» айналыпты. Сұм саясат арыстардың қара басын жұтып қана қоймай, бала-шаға, бегімдеріне дейін қапасқа қамап, азапқа салып, Қазақстанды генетикалық геноцидтің алаңдары еткен. «Қарлаг», «Алжир», «Долинка» түрмелерінің қаңқасын өз басым әдейі барып көргенмін. Қайта алмай қалам ба деп қорыққам… «О, ант атқан, ант атқан, осал жерін ерлердің қалай ғана дәл тапқан!» деген Қадыр ағамның өлең жолдарын ішімнен кемсеңдеп қайталап тұрсам… мына баланың (Ғалымды айтам) жұбатудың орнына одан әрі боздатып жібергенін көрмеймісің?!
«Ғазауатқа кезігіп ғасыл қайық,
Қырдан асып кеткелі – ғасыр ғайып.
Аза бойды қаза ғып Ана біткен,
Аңырайды «Алжирде» шашын жайып» («Қыз жылаған», 200-бет). Аналардың зарына балалардың шырылы ұласқан бұл қай заман?
«Көкті кезіп кеткен кезде жыр құсым,
Мен олардың танып алғам түр-түсін.
«Мамочкино моласынан» естимін,
Сақ-сақ еткен сәбилердің күлкісін.
…Қол бұлғаңдар!
Сол сапарға ермеймін,
Саны келіп, саны кеткен мендейдің.
Сай-сүйегім сырқырайды жыласам, –
Енді қайтып бұл маңайға келмеймін»… (205-бет).
Жә, жетер! Мен де келмеймін бұл маңға, келмек түгілі, «Қара орамалдың» тігісін жазып, табиғатын ашуға төзімім жетер емес бұдан әрі…
Жалпы, Ғалым Жайлыбайдың поэмалары архивтік материалдарға көз жасын, жүрек қанын, сезім селін құйған, өткенге бүгіннің санасымен баға берген, заң тілімен айтсақ, сұмпайы саясаттың «сот үкімдеріне» аппеляциялық қатаң талаптар жолдаған деректі дүниелер. «Киікқашқан» да, «Ақ сиса» да солай, тұтас тетралогияның тараулары.
«Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні» – қазақтың аяулы ақыны Ғалым Жайлыбайдың «Есіл ағады» кітабы қазіргі ұлттық әдебиетіміздің құндылықтарының қатарына қосылған толымды туынды, бәйгеден маңдайы жарқырап келетін ардакүреңнің тұқымы.
«Көз алдымда көктем боп тұрған елес,
Назға мені бөлеңдер,
Сазға мені –
Ақ қағазға жазғаным жыр ғана емес,
Жаратқанның маңдайға жазғаны еді» (152-бет) – дейді Ғалым дос ағынан жарылып. Жаратқан жар болсын саған!
ШаҺизада ӘБДІКӘРІМОВ