ЕҢ МЫҚТЫ АҚЫН ЖОҒАРЫДА…
Жанар НҰРҒАЛИ:
«Рухани дағдарысқа ұшырау дегенді тоқырау не дағдару емес, «жаңаша дамудың жолын іздеу, жаңа сатыға көтерілу» деп түсінемін. Бұл да заңдылық. Меніңше, рухани дағдарыстан шығар жол біреу. Ол – адамды сүю», – дейді Жанар.
Жанар Нұрғали – «Аппақ әлем» жыр жинағының авторы. Бүгінде ол Астанада ҚР Әділет министрлігінің Қазақстан Республикасы Заңнама институтында қызмет етеді.
– Жанар, өлеңдеріңіз замандастарыңыздың жақсы бағасына ие болып жүргенімен, мүшәйралардан қашқақтайтын секілдісіз. Неге?
– Мен де кезінде мүшәйраларға қатысқам, жүлделі орындарға да ие болғам. Қазір қатыспайтын болғанмын. Өйткені мүшәйралар маған ұдайы науқаншылық сипатта өтетіндей көрінеді. Мысалы, қайбір жылы Астана қаласының құрметіне ұйымдастырылған мүшәйраға қатысқан ақындар «Сен – менің жүрегімсің, жанымсың, айымсың, күнімсің, Астана» деп жырлады. Осы мүшәйраны теледидардан көріп, тамашалап отырған, өлең жазбайтын, бірақ жырды жақсы көретін жандардың күлгенін көріп, ұялдым. Жалпы, бізде мүшәйралардың көбі тақырыппен шектеледі. Бәленше ақын атындағы мүшәйраға қатысатындардың барлығы бірдей жапатармағай сол ақынның рухымен сырласып, міндетті түрде сол ақын жайлы өлең жазады. Бізде бұл – шарттылық. Солай қалыптасып кеткен. Арнайы тақырып бойынша өлең жазу – тапсырыс бойынша өлең жазумен бірдей. Ал менің кемшілігім – тапсырыс бойынша өлең жазғым келмейді.
Өлеңдерім басылым беттеріне жарияланып тұрады. Бірнеше жыр жинақтарына да енген.
– Аяғы не басы жоқ,
Нөлге айналдым, сенер кім?
Бетін сызып жасын-от,
Безереді келер күн, – деп күйзелуіңізге не себеп болды? Сіз үшін рухани дағдарыстан шығар жол қандай?
– Бұл – күйзелістен немесе рухани дағдарыстан туған өлең емес, өмірдегі бар мен жоқты өлшеуден, соны сезінуден туған өлең. Бардың жоққа айналуы, жоқтан бардың пайда болуы сияқты ұғымдарға құрылған. Бірде түсімде өзімнің нөлге айналып кеткенімді көрдім. Сол түстен кейін осы өлең жазылды.
Рухани дағдарысқа ұшырау дегенді тоқырау не дағдару емес, «жаңаша дамудың жолын іздеу, жаңа сатыға көтерілу» деп түсінемін. Бұл да заңдылық.
Меніңше, рухани дағдарыстан шығар жол біреу. Ол – адамды сүю. Біз, адамдар, бір-бірімізді адамша сүйе алмаймыз. Адамды сүйе алмаған Құдайды сүйе алмайды.
– «Ақын қыз-келіншектер көбіне шығармашылықтан өз орындарын тапқанымен, өмірде жалғыздық күй кешеді» деген пікірмен келісесіз бе?
– Меніңше, жалғыздық сезімі адамды қыз-келіншек деп бөлмейді. Қолында байлығы, басында үй-күйі, қойнында әйелі, қасында ұл-қызы бар ақын жігіттер де кешеді бұл сезімді. Жалпы, адамның бәрі – жалғыз. Мен де мың жалғыздың бірімін.
– Қандай жерлерде неғып жүр,
Мен секілділер дара мың?..
Тәңірімнен басқасы
Жаза алмайтұғын жарамын… – дегенім де содан.
«Жалғыздық – жалғыздың серігі», – дейді бір ақын. Десек те, өмірде өзін жалғыз сезіну, жалпы жалғыздық – жан мұңы. Ол тіпті заңдылық сияқты. Солай болуы керек. Яғни, жазмыш. Адамның бәрінің жаны – жалғыз. Демек, адамда жалғыздық сезімінің болуы – шарттылық. Тек соны сезетіндер мен сезбейтіндер бар.
– «Ащының қадірін татқан біледі, жақынның қадірін жортқан біледі», ал жырдың қадірін жазған біледі. Сіз поэзия құдіретін қаншалықты сезінесіз? Ас үй мен жұмыс бөлмесінің арасында жүгіріп жүрген ақын әйелдің қан тамыры қалай соғады екен?
– Әркім поэзияның қадірін рухани өресі жеткенше бағалайды. Меніңше, поэзияның құдіретін сезіну өмірдің біздің қалауымызға көне бермейтін құдіретін сезінуден басталады. Ақын өмірді, адами болмысты, ақ пен қараны, бар мен жоқты ешкімге ұқсамайтын қасиетпен жүрегіне сіңіреді. Сонсоң оны жалпақ жұртқа жыр түрінде ұсынады. Ақынның қарапайым адамнан айырмашылығы осы шығар. Ақынның ақындығы – өмірдің өткіншілігін, ештеңенің мәңгілік еместігін сезініп, жүрек көзімен, сана көзімен өзгеше көре білуінде.
Жалпы, қай заманда да әйелдің иығындағы жауапкершілік жүгі жеңіл болмаған. Ал шығармашылық әлемінде жүрген қыз-келіншектердің тыныс-тіршілігі қарапайым үй шаруасындағы әйелден екі есе ауыр. Олар ішкі жан әлемімен бесіктің әлдиін қабыстыра отырып адами тірліктен үйлесім тапқысы келеді. Бесікте іңгәлаған сәбиін тербетіп отырып жүрек көзіндегі моншақты жыр қып түзеді. Қазіргі күні елімізде ас үй мен қызмет бөлмесі арасында жүгіріп жүрген ақын, жазушы, журналист қыз-келіншектер көп. Әрқайсысының бір-біріне ұқсаңқырамайтын, қызық-шыжығы көп өз әлемі бар.
– «Өлең де тағдырды болжайды» деген түсінік қаншалықты шындыққа жанасады? Шығармашылығыңызда өмір жолыңызбен үндескен жырларыңыз болды ма?
– Әр жазған өлеңінің ақын өміріне тигізетін өзіндік әсері болатыны шындық. Өйткені сөзде кие бар. «Айтылған сөз атылған оқпен тең» дейді халық даналығы. Осы нақылды ата-бабамыз ауыздан шыққан әр сөздің магниттік қуаты барын сезіп, біліп айтса керек.
Жалпы оқырман сыншы ғой. Осыдан 5-6 жыл бұрын оқырмандардың бірі хабарласты. «Қайда жүрсің?» деген өлеңіме жазылған әнді тыңдағанын, әуенінің, әсіресе, сөзінің ұнағанын айтты. Әнін айтыскер ақын, әуесқой композитор Талғат Тілеулесов жазған болатын. «Осы әнді ұялы телефоныма жазып алып, бірнеше рет тыңдадым. Тіпті, кейде үйдегілерден жасырынып, оңашаға барып тыңдап, ойға батам. Тап бір өзімнің басымдағы жағдай сияқты сезіндім. Сосын интернетті ақтарып, сіздің өлеңдеріңізді тауып, оқып шықтым. Жалғыздық туралы көбірек айтылады екен. Бір өлеңіңізде:
– Көйлегін киген сан күздің
Көлеңкесі жоқ жалғызбын, – депсіз. Денем тітіркеніп кетті. Оқып жыладым. Сізге өтініш, жалғыздық туралы жаза бермеңізші», – деді. Өзі Астанадағы мектептердің бірінде орыс тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі екен. Мені бұрын-соңды білмейтін адамның әлгіндей әңгімесінен соң ойланып қалдым. Оқырманды, оның жүрегін аядым. Жалпы, өлеңнің – тағдырға, тағдырдың – өлеңге айналатынын мойындамау мүмкін емес.
– Жанар деген ерекше есімнің иесісіз. Өлеңдеріңіз де жанардан мөлт етіп түскен тамшыдай мөлдіреп тұрады. Дегенмен өлеңнен жасырып, жаныңыздың жанарына бүгіп қалатын сырлар бола ма?
– Поэзия – әйелдей жұмбақ әлем,
Сиқыр сырын түсінер тұлға да кем, – деп Фариза апамыз жырлағандай, жалпы, мен үшін өлеңнің табиғаты сан қырлы. «Сезіміңді өлеңнен жасырып қалу мүмкін емес, жүрегін тербеген дүние жайлы сол сәтте жазып тастамаған ақын – ақын емес» дейтіндер бар. Жүректегінің бәрін өлеңге төге бермеу керек дей де алмаймын. Өйткені өлең жазудың белгілі бір қалыптасқан өлшемі жоқ. Әр ақын өзін толғандырғанды айтады, жазады. Абай атамыз:
«Өлең шіркін өсекші жұртқа жаяр,
Сырымды тоқтатайын айта бермей», – деді. Ал ақын Қасым Аманжолов «Ақынның өлеңі – өмірбаяны» деген. Соған қарағанда өлеңнен сыр жасыру қиын сияқты. Бірақ мүмкін. «Әдебиет – ардың ісі» деген ұғымды түйсігіне шегелеген ақында сіз айтып отырған сыр бар және болуға тиіс деп ойлаймын. Неге? Бізде қазір ішкі еркіндік басым. Себебі, адамның көбі рухани аш, рухани жалаңаш. Ішкі жан дүниесіндегі бос кеңістікті әртүрлі нәрсемен толтырғысы келеді. Біреу өлең жазады, біреу сурет салады, біреу анда-мұнда қыдырғанын айтып, көрсетіп, суретке түседі, енді біреу керемет көңіл күйінің әп-сәтте бұзылғанын айтып, әлеуметтік желіге ақтара салады. Ешкімнен ештеңені жасырмайтын болдық. Ашықтық дегеніміз осы болса керек. Жарнама, шоу тірлік үрдіске айналды. Ақындардың да өмірі әртістердің өміріндей шоуға айналып бара жатқандай көрінеді. Әйтеуір, құр жер басып жүрмегенін, өзінің «менін» дәлелдеп бағуға деген жанталас өмір. Ал өмірдің өзі тұрған өлең. Ақын Мейірхан ағамыз (Ақдәулетұлы) бір сұқбатында: «Таяқ лақтырсаң, ақынға тиеді», – депті. Бәлкім, сіз «Құнанбай баласы «өлеңге де әркімнің бар таласы» деген» дерсіз. Бірақ Мейірхан ағайым әлгі сөзді ақын көп болғанымен, жүрегін қозғайтын өлеңді жиі кездестіре бермеген соң айтты.
Соңғы жылдары жастардың көбі көк көрпенің астындағы екеудің тірлігін ашық түрде махаббат жырларына қосып жүр. Бәлкім, батылдық, өлеңнен ештеңені жасырмау дегеніміз осы шығар. Ал менің жақын құрбым, өзін-өзі жарнамалауды сүймейтін ақтөбелік ақын Индира Өтеміс бір сұқбатында әдебиетте махаббатты дәріптей бермеу керектігі жайлы ойды алға тартады. Құптарлық ой дер едім.
– «Нағыз өлең – ұлттың кітап бетінде буы бұрқырап, дүк-дүк соғып жатқан жүрегі» деген марқұм Марат Қабанбай ағамыздың сөзі кез келген ақынды алға ұмтылдырар қағида сынды. Оқырман көзімен қарағанда сіз үшін нағыз ақын кім?
– Әр айтылған сөз – адамның арының, ұятының өлшемін көрсетеді. Меніңше, өлең де солай. Осыдан біраз жыл бұрын былай деп жазыппын: «Кейде мен жаным құлазып Сөзді іздеймін. Оның барын сезгің, сезінгің келеді. Әлемнің онсыз құны көк тиын, мәні жоқ екенін ұғам. Қиюы қашқан әлемнен Сөзді Құнанбай баласының ғана тәңірілік тұрғыда сезінгенін, Шәкәрімнің ғана сопылық кемелдікке қол жеткізгенін еске ап жұбанам. Ондайда «бас-басына би болған өңкей қиқым» тірліктің ойыны әдірем қалсын деймін. Әйтеуір, бізден өткен ұлылар биіктетіп кеткен Сөздің аса қуатты құдіретінің, адами өміршең мән-мағыналардың өлмейтініне сенем. Соған қуанам.
«Мына жарық дүниеде ештеңе – мәңгілік емес. Тек ештеңе – мәңгілік», – дейді бір көкем. Сөз ше? Әуелде Сөз болғаны рас. Сөз – Құдай. Алланың қасиетті кітабынан ақылды Сөз айту мүмкін емес». Иә, ең мықты ақын жоғарыда…
Сұхбаттасқан
Мәдина СЕРІКҚЫЗЫ
ПІКІРЛЕР2