ТУРА БИДІҢ ТҰЛҒАСЫ ҚАНДАЙ БОЛМАҚ?..
«Заңның үстемдігін қамтамасыз ету» Елбасы ұсынған 100 нақты қадамның екінші бөлімі. Бұл бөлімдегі көп қадам еліміздегі сот жүйесін дамыту жайында болғаны белгілі. Осыған орай, жоғары Сот төрағасы Жақып Асанов «Сот жүйесін дамытудың жеті түйінін» ұсынған еді. Дер кезінде көтерілген сот саласындағы «жеті түйін» /семь камень/ ең актуальді, ең қажетті мәселелер деп ойлаймын. Онсыз алға жылжу, ескексіз қайықпен жүзгендей әсер қалдырады.
Демек, қазіргі кездегі ең басты сұрақ, негізгі мәселе – ол бидің тұлғасы. Ол қандай болмақ керек?
Меніңше, қазіргі заманның Биіне қойылатын талаптар немесе оның негізгі белгілері (критерия) төмендегідей болса деген ұсынысым бар.
«Мінсіз судья» – біріншіден, жан-жақты білімді, мәдениетті, парасатты болуы керек;
Екіншіден, дөрекі, тәкаппар, менмен болмауы керек, ал төраға ретінде, ұйымдастыру қабілеті, адамдармен тіл табысуы жоғары деңгейде болуы қажет. Қарамағындағы адамдарды алаламай, жік-жікке бөлмей, оларға бірдей, тең қарауы керек;
Үшіншіден, өмірлік те, кәсіби де мол тәжірибесі бар, жақсы мен жаманның ара жігін ажырата білетін, ары таза, адамгершілігі мол, әділетті шешім қабылдауға жаны құштар, жоғары тұрған лауазым иелері мен басқа да адамдардың заңсыздыққа басқызатын қоқан-лоқы әрекеттерінен қорықпай, қайсарлық танытатын тұлға болуы қажет.
Өйткені, судьялық қызмет – құқықтық-демократиялық елде, қатаң заң негізінде дұрыс та әділ билік айтуды талап ететін, әрі ол жөнінде соңғы нүкте қоятын, заң саласындағы ең шоқтығы биік, жауапкершілігі өте жоғары, мәртебесі бөлек мемлекеттік лауазым.
Төртіншіден, Билер /болашақ судьялар/ қазақтың тілін, әдебиетін, тарихын, әдет-ғұрпын, мәдениетін білетін, яғни, бір сөзбен айтқанда, рухты, намысты, иманды азамат, әрі мемлекеттік тілде еркін сөйлеп, сауатты жаза алатын, жан-жақты ойлайтын, өзіндік пікірі бар болуы шарт.
Бесіншіден, үміткермен бірге қызметтес болған, оны адами, кәсіби жағынан жақсы білетін екі-үш беделді азаматтар мен заңгерлер немесе тікелей басшылары жазбаша мінездеме /рекомендация, кепілдік/ берсе және де сонысына олар белгілі бір дәрежеде моральдық және қызметтік тұрғыдан жауапты болса.
Алтыншыдан, Би болғысы келетіндер бұқаралық ақпарат құралдарында, әрі жеке тексерулер арқылы сұрыпталып, сынақтан тұрақты өтіп тұрса.
Жетіншіден, Би болуға ұмтылған адамға ең бірінші шарт – оның таза болуы. Тазалығы болмаған адам, мейлі білімді, мейлі ақылды, кім болса, ол болсын, ешкімге опа бермейді.
Абай хакім:
«Махаббатпен жаратқан адамзатты,
Сен де сүй ол Алланы жаннан тәтті.
Адамзаттың бәрін сүй, бауырым деп,
Және хақ жолы осы деп әділетті». – дейді.
Осыны данышпан Абай үш сүю, яғни имани гүл деп атаған екен.
Демек, бұдан шығатын қорытынды – әділеттілік жоқ жерде бәрі бекершілік. Сондықтан басты мәселе әділеттілікте жатыр. Яғни, әр судьяда әділетке деген махаббат болуы керек. Ал әділеттілік кадрды дұрыс таңдаудан басталады. «Теңіздің суы тамшыдан» дейді қазақ атамыз.
Алаштың көсемі Әлихан Бөкейхан: «Биді кім болса содан қорықпайтындай, біреудің бетінің қызылына немесе біреудің жақсы жағасына қарамайтындай жағдайға қою шарт» деген екен.
Ертедегі билеріміз «тура биде туған жоқ, туғанды биде иман жоқ» демеп пе еді? Себебі «елге бай құт емес, би құт» деген қазақтың ойшылдары. Демек, елдің баға жетпес байлығы – ол әділ билер.
Ғұламалардың осы айтқандарынан судьялардың қоғамдағы, мемлекеттегі алатын орны мен әлеуметтік жағдайының қандай дәрежеде болуы керектігі айқын көрініп тұрған жоқ па?
«Сот төрелігін әділ атқарудағы жеті түйін, яғни жеті бағдардың негізгі фундаменті, басты тұғыры – «Мінсіз судья» мен «Үлгілі сот». Егер осы екі бағыт, екі бағдар дұрыс болса, қалған «сот төрелігін атқарудағы бес түйін де» осылардың тікелей жалғасы, әрі осылардың негізінде өрбиді демекпін.
Үлгілі соттың ұжымында моральдық психологиялық климат, сот қызметкерлерінің өзара қарым-қатынасы, адами сыйластығы жоғарғы деңгейде болатыны белгілі.
Судьялардың ішкі тәуелсіздігіне кедергі келтіретін нәрсе қорқақтық, жағымпаздық пен жалтақтық. Төрағаның айтқаны дұрыс болмаса да соны бұлжытпай орындау.
«Қорқақ адам пасық келеді», – деген хакім Абай. Ал пасық адам кез келген пасық іске ұялмай бара береді.
Сондықтан судья шындыққа, әділдікке келгенде мінезді болуы керек. Мінезсіз судья – ол әділеттің қас жауы деп есептеймін. Қандай білімді болса да ондай адамды судьялық қызметтің маңайына жолатпау керек.
Дүние сотын алдағанымен, Ар сотын, Алла сотын алдау, одан қашып құтылу мүмкін еместігі әр судьяның қаперінде болса игі, өйткені ең Жоғарғы сот – ол Ар соты екенін түйсінгені жөн.
30 мықты елдің қатарына жету үшін, болашақ судьяларды осы айтылған негізде таңдап, тәрбиелеуіміз керек деп ойлаймын.
«Жеті түйіннің» алғашқысы әділеттілік, содан кейінгілері судьяның жауапкершілігі мен тәуелсіздігі деп аталуы бекер емес.
С.СӘКЕНОВ,
Алматы облыстық сотының қылмыстық істер жөніндегі сот алқасының төрағасы