Теріскейдегі театр
Жиырма бірінші ғасырдың алғашқы жылынан бастап шаңырақ көтерген теріскейдегі театр қазақ әдебиетінің алып тұлғаларының бірі – Сәбит Мұқановтың атымен аталады.
Ол әбден заңдылық та болар. Қарт Қызылжар қаласы Сәбеңнің өсіп өнген өңірі мен қатар өмір жолына бағыт берген мәдени ортасы. Жазушының сан алуан шығармаларына кейіпкер болған жандар да осы өлкенің адамдары. Сондықтан ұлы қаламгер 100 жасқа толған 2000 жылы Қызылжарда тұңғыш рет қазақ сазды-драма театры ашылып, жерлесіміздің есімі берілді.
Бұл күнде аталмыш өнер ордасы облыс тұрғындарының құрметіне бөленген мәдениет ошағы. Осы жылдар ішінде ұжым мүшелері бірнеше дүркін республикалық байқаулардың жүлдегері, әлемдік фестивальдердің лауреаты атанып та үлгерді. Театрдың шымылдығын ашқан алғашқы режиссері Оразалы Ақжарқын-Сәрсенбек қазақ өнері әлеміне есімі кеңінен таныс тұлға. Сонау жаңа ғасыр басында өзінің бір топ шәкірттерін соңынан ертіп келген Оразалы солтүстікте сахна өнерінің дәнін сеуіп, бұл күнде танымал болған қыз-жігіттерге қанат байлап ұшыра білді. Атап айтқанда Руслан Сеңкібаев, Нұргүл Мағауина, Кенже Ақжолова, Анар Алтыбаева, Ербол Шүкіров, Мұрат Құсайынав сынды өнерпаз жастар республикалық дәрежедегі театр, кино, тележобаларда жемісті еңбек етіп жүр.
Ал өзінің оқу, еңбек жолын осы ұжымда бастаған Оразалы Ақжарқын-Сәрсенбектің төл шәкірті Самал Есләмова болса, жақында ғана Францияда өткен Дүниежүзілік 71-Канн кино фестивалінде «Ең үздік әйел бейнесі» үшін бас бәйге – «Алтын пальма бұтағын» жеңіп алғаны баршаға аян. Қазақ қызының бұл атағы тек жерлестері үшін ғана емес, бүкіл қазақ елі үшін үлкен мақтанышпен айтуға тұрарлық оқиға екенінде дау жоқ.
Самал тұңғыш рет осы Сәбит Мұқанов театрында сахнаға шықты. Ұстазынан тәлім-тәрбие алды. Белгілі бір дәрежеде тәжірибе жинақтаған соң ілгері ізденіп, Москваға оқуға барды. Міне, сол ізденіс пен еңбектің жемісі өз нәтижесін бергені сөзсіз. Солтүстік Қазақстан облысының Аққайың ауданына қарасты Аралағаш ауылының тумасы Самал Есләмова кинорежиссер Сергей Дворцевойдың «Айка» фильміндегі басты ролі үшін әлемдік аренадағы өнер жұлдызына айналды. Сөйтіп, терістіктегі театрдың түлегі айды аспанға бірақ шығарды.
Театр репертуары жылдан-жылға жаңа қойылымдармен толысуда. Әсіресе, Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов, Сафуан Шәймерденов, Сәкен Жүнісов сияты қазақ прозасының классиктерінің туындылары сахна төрінен орын алған. Ұжым басшысы Біржан Жалғасбаевтың айтуынша осы жылдар ішінде елуге тарта шығарма сахналаныпты. Ал соңғы маусымның еншісіне Мұхтар Әуезовтің «Қарагөзі» мен Исраил Сапарбайдың «Сыған серенадасы» тиген екен.
«Қарагөз» – классикалық үлгіде жазылған тарихи драма-трагедия. Ғасырға жуық уақыт бойы қазақ сахнасынан түспей келе жатқан шығарма. Сан талай режиссерлер мен актерлердің өнер жолындағы бағын ашқан туынды екені де сөзсіз. Соны біле тұра теріскейлік театр ұжымы бұл шығармаға мүлдем жаңаша нәр берген. Театрдың бас режиссері Фархад Молдағали көрермен қауымға жаңа үлгідегі сахналық қойылым ұсынған. «Қарагөз» бүгінгі талғам биігінен алғанда – саундрама үлгісімен ойналады. Спектакль бастан-аяқ музыкалық сүйемелдеумен жүреді. Жергілікті композитор және музыкант Марат Жақыповтың шағын оркестрі актерлердің көңіл-күйін дөп басып, спектакльдің әсерін арттыра түседі. Ал әртістердің іс-қимылы балеттік би өнерімен астасып, тіпті тамаша сезімге бөлейді. Шығарма қаншалықты трагедиялық сипатта жазылғанмен, көрермен қауым сахналық көрініс сәттерінен ләззат алып отырады. Сөз жоқ, басты тұлға – актерлер. Қарагөз ролін сомдаған жас актриса Мадина Өсербаева алғашқы сәттен бастап өзінің нәзіктігімен, сезімтал жүрегімен, көркем кескінімен көпшілік көңілінен шыға білді. Әсіресе, ғашығы Сырыммен (актер Айбол Қасым) кездесу сәттеріндегі жан толғантарлық сахналық көріністер көрермен жүрегін селт еткізбей қоймайды. Кейіпкерлердің ішкі арпалысын аңғарған сайын өнер құдіретіне беріле түсесің. Жастыққа тән махаббат пен ыстық сезім алауы екі жастың іс-әрекеті арқылы керемет шешім тапқан.
Шығармадағы келесі басты кейіпкер – Нарша образы. Талантты актер Нұржан Асылханның Наршасы спектакльден елеулі орын алған. О бастан Қарагөзбен дәм-тұзы жараспаған Нарша бейнесі өте аянышты ойналады. Жолы болмаған жігіттің жан күйзелісі көрерменді қиналтады. Тіпті, қол ұшын бергің келеді. Тура өмірде болып жатқандай әсер қалдырады. Қарагөзге айтылатын ауыр сөздер жүйкеңді жұқартады. Дегенмен махаббат жолында жан беруге бар жігіттің бойындағы қайғы-қасіретті түсінген кезде ғана Наршаға кешіріммен қарайсың. Актер образ жасауда көп ізденгенін байқатады.
С.Мұқанов атындағы Солтүстік Қазақстан облыстық сазды-драма театры бүгінгі таңда ұлттық өнер ұжымдарының арасында дараланып көзге түсетін киелі шаңыраққа айналып келеді. Театр директоры Біржан Жалғасбаев Оразалы Ақжарқынға еріп келген алғашқы лектің өкілі. Т.Жүргенов атындағы өнер академиясының түлегі. Өзі жақсы актер, режиссерлік қабілеті және бар, әнші, термеші, сегіз қырлы бір сырлы жігіт. Беделді басшы қатарына да жатқызуға әбден лайықты. Ал бас режиссер Фархад Молдағали болса, жаңа буын өкілі. Өзіндік көзқарасы, пайым, парасаты бар өнер иесі. Осындай азаматтардың қолдауымен теріскейдегі қазақ театрының өміршеңдігі оңынан тұрып, көрермен қауымының патша көңілін таба береді деген сенім мол.
Шашубай МАЛДЫБАЕВ,
ҚР Журналистер
одағының мүшесі.
Қызылжар-Алматы.