Балалар әлемі: кітаптан өмірлік мұратқа
Биылғы жылдың 7-8 маусымында Астана қаласында Қазақстан Республикасының Мәдениет және спорт министрлігі, Қазақстан Республикасының Ұлттық академиялық кітапханасы мен Қазақстан Жазушылар одағы Басқармасының ұйымдастыруымен «Балалар әлемі: кітаптан өмірлік мұратқа» атты Елорданың 20 жылдығына орайластырылған Халықаралық балалар жазушыларының форумы өтті.
Астанаға Алматыдан 8 адам бардық: жазушы, филология ғылымының докторы, Қазақстан Жазушылар одағы Басқармасының Балалар әдебиеті секциясының жетекшісі Нұрдәулет Ақыш, ақын, балалар жазушысы, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі Байбота Қошым-Ноғай, балалар жазушысы, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі Нұржан Мұратәлі, жазушы, ақын, Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының иегері, Қазақстан Жазушылар одағы Басқармасының хатшысы Ғалым Қалибекұлы, әдебиеттанушы, Абай атындағы ҚазҰПУ-нің Филология және көптілді білім беру институты директорының орынбасары Жаңагүл Сәметова, ақын, «Дарабоз» және «Алтын тобылғы» әдеби сыйлықтарының лауреаты, «Айқын» газеті Бас редакторының орынбасары Серікбол Хасан, жас ақын, «Ақ желкен» журналы Бас редакторының орынбасары Асылан Тілеген және мен. «Оқу әлеміндегі оқырман ұлт» атты Халықаралық Симпозиумінің қатысушылары жастар арасында кітап оқу мен насихаттау мақсатында 2018 жылды еліміздегі «Балалар және жасөспірімдер әдебиеті жылы» деп жариялауды ұсынған-ды. «Балалар әлемі: кітаптан өмірлік мұратқа» атты Халықаралық форумының негізгі мұраты – қазақ және әлем балалар әдебиетінің көкейкесті мәселелерін талқылау, балаларды кітап оқуға ынталандыру, отбасылық оқуды насихаттауға бағытталған ұлттық бағдарламаларды әзірлеу, қазіргі балалар әдебиетіне ден қоя отыра, әлемдік оқу үдерісіне ілесу, халықаралық әдеби, мәдени байланысты күшейтіп, ақпараттық әрі шығармашылық кеңістікті кеңейту.
«Думан» қонақүйінің «Қызыл залында» өткен шараның модераторлары: әдебиеттанушы, филология ғылымының докторы
Н.Ақыш, М.В.Ломоносов атындағы ММУ Қазақстандағы филиалының профессоры, Қазақстан халқы Ассамблеясы Ғылыми-сараптамалық кеңесінің мүшесі Н.Шаймерденова, ҚР Мәдениет және спорт министрлігінің әкімшілік департаменті Баспа ісі басқармасының басшысы Н.Тоғызбаев пен ҚР Ұлттық академиялық кітапханасы басшысының міндетін атқарушы, «Қазақстандағы 100 жаңа есім» жобасының жеңімпазы Н.Жолдыбалинов. Форум шымылдығын Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінің депутаты, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі Бақытбек Смағұл ашты да: «Мемлекет басшысы «Еліңнің ұлы болсаң, еліңе жаның ашыса, бойыңда азаматтық намысың болса, қазақтың жалғыз ұлттық мемлекетінің көркейіп, нығаю жолында жан теріңді сығып жүріп қызмет ет. Елдің де, жердің де иесі өзің екеніңді ұмытпа», – дейді. Балалар жазушысы – болашақ ұрпақтың ұстазы. Балалар әдебиеті – ұрпақ тәрбиесінің талбесігі, тағылым, тәлім ордасы!..» – десе, балалар жазушы Толымбек Әбдірайым: «Кітапханада балаларға арналған кітап көп болса, жақсы болар еді. Біріншіден, ол баланың көркем, қазақтың шұрайлы тілін білуіне, үйренуіне мүмкіндік береді. Екіншіден, мәнді-мағыналы баланың рухын көтеретін, тәрбие мен тағылым беретін, ойландыратын, жүрегіне сәуле құятын шығармалар көбейсе деп тілейміз», – деп ойын түйіндеді. Ал ақын Ғалым Қалибекұлы Қазақстан Жазушылар одағы Басқармасының төрағасы Ұлықбек Есдәулеттің құттықтау хатын оқып берді. Жиынның ең кішкентай қонағы, «Балапан» телеарнасының жүргізушісі, Қазақстан Республикасы Ұлттық Академиялық кітапханасының жас оқырманы Ақылбек Медеу осы шараға қатысқанына қуанышты екенін айтты. Еркін форматта өткізілген аталмыш шарада «Бүгінгі қазақ балалар әдебиеті шығармаларын басып шығару мәселесі» (алқалы жиын), «Детская литература в современном мире: автор, переводчик, читатель» (дөңгелек үстел), «Жыраулық, жыршылық өнер – бабадан қалған асыл мұра» (жыршы, манасшы, балалар жазушысы Баянғали Әлімжановтің авторлық кеші), балаларға арналған сайттарды құру (шеберлік сыныбы), Дария Джумагельдинованың шығармашылығына арналған авторлық әдеби кеш, «Жазушы құпиялары, ертегіні бірге жазамыз» атты балалар жазушысы, педагог-журналист, Владислав Крапивин атындағы Халықаралық әдеби сыйлықтың лауреаты, «Согласование времен» атты Халықаралық әдеби байқауының лауреаты, Ресей Жазушылар одағының мүшесі, филология ғылымдарының кандидаты Ирина Краевамен (Мәскеу қаласы, Ресей) интерактивті кездесу өтті. Және Астанаға арнайы ат басын бұрған Ұлыбританияның зерттеушісі Джил Браун «Балалардың қауіпсіздігін қамтамасыз ету» атты шеберлік сағатын өткізді. Ол бүгіндері балаларға зорлық-зомбылық жасаудың және оның алдын алу үрдісі Әлемде өзекті мәселеге айналғанын Ұлыбританияда қалай жүріп жатқандығы жөнінде баяндап берді. Дж.Браун – 16 жасынан бастап балаларды қорғауға ден қойып жүрген психолог-ғалым. «Мұндай дүниеге Біз үлкен жауапкершілікпен қарауымыз қажет. Себебі, бүгінгі бүлдіршін – жарқын болашақ кепілі», – дейді, ол. Форумда секция 2 бағыт бойынша жұмыс істеді. Біріншісі, «Балалар әдебиеті қазіргі әлемде: автор, аудармашы, оқырман», ал, екіншісі, «Жазушы. Баспа. Кітапхана: өзара ic-қимыл мен ынтымақтастық басымдықтары» тақырыптарына арналды.
«Балалар әлемі: кітаптан өмірлік мұратқа» атты Халықаралық форумына Беларусия Жазушылар одағы төрағасының бірінші орынбасары Елена Стельмах (Минск қаласы), жазушы, «Қырғызстанның жаңа әдебиеті» электронды кітапханасының Бас редакторы Олег Бондаренко (Бішкек қаласы), Вена Университетінің аудармашысы Эрик Хавранек (Австрия), Астана қаласы Орталықтандырылған кітапханалар жүйесінің Балалармен жұмыс жасау жөніндегі директорының орынбасары Гүлмира Айдарбекқызы, ақын, жазушы Жанат Елшібек, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі, ақын Бақытжан Тобаяқов, жазушы Толымбек Әбдірайым, ақын, жазушы, жыршы, манасшы, драматург, балалар жазушысы Баянғали Әлімжанов, «Детский сайт Оранжевый верблюд» жобасының жетекшісі Лев Бондарев (РФ, Симферополь), жазушы, баспагер, философия ғылымдарының докторы, педагогика ғылымының кандидаты Райхан Мәженқызы, «Фолиант» баспасының директоры Нұрлан Исабеков, филология ғылымының кандидаты, Еуразия гуманитарлық институтының доценті Джемма Болатқызы, «Балалар әдебиеті» баспасының директоры Шайзада Мұхамеджанқызы, жазушы, Қазақстан Жазушылар одағы мен Еуразия Жазушылар одағының мүшесі Жәди Шәкенұлы, Н.Байғанин атындағы Ақтөбе облыстық балалар кітапханасының директоры Сұлушаш Максимқызы, Х.Есенжанов атындағы Батыс Қазақстан облыстық балалар және жасөспірімдер кітапханасының директоры Зүбайра Бейсенқызы, ақын, публицист Нұрлан Қалқа, ақын, Қазақстан жазушылар одағының Астана қалалық филиалының төрағасы Бауыржан Қарағызұлы және т.б. бүгінгі балалар әдебиетінің бағыт-бағдары, беталысы, дамуы жөніндегі ойларын ортаға салып, түрлі сипаттағы баяндамалар жасады. Енді, сол баяндамалардан үзінді беруді жөн көрдік.
Нұрдәулет АҚЫШ
Тәуелсіздік жылдарындағы балалар әдебиетінің көркемдік деңгейі
Еліміз тәуеліздік алғаннан кейін де қазақ балалар әдебиеті тоқырап, дағдарып қалды деуге болмайды. Көркемдік талаптардың жекелеген параметрлері бойынша ілгерілеу нышандары сезіледі. Солай бола тұрғанымен, ауыз толтырып айтарлықтай тұщымды шығармалардың ұсынылуы сирек. Балалар әдебиетін дамыту бағытында қолға алынған шаралардың бірі – республикалық «Дарабоз» бәйгесі. Бәйге алған прозалық шығармалардың алдыңғы қатарында аталуға лайықтысы – Тұрдақын Жексенбайдың «Бала бүркіт» хикаясы. Автор өзінің шығармашылық сапарының көркемдік кредосы болып табылатын басты тақырыбы адам мен табиғат арақатынасын тағы бір қырынан алып, одан әрмен індете түскен. Бұлардың ішінде поэзиялық кітаптардан атап өтуге лайықтылары – Оразақын Асқардың «Ақша туралы ақиқат», Сұлтан Қалиевтың «Біз шадыман баламыз», Өтепберген Ақыпбекұлының «Мен таңдайтын мамандық», «Әр кәсіптің өз нәсібі бар», Арасанбай Естеновтың «Біздің батыр бабалар», Бағдат Айтмұқаеваның «Біз бақытты баламыз» тәрізді кітаптары. С.Қалиевтың «Біз шадыман баламыз» өлеңдер жинағы ересек ақынымыздың өз бабында екендігін байқатты. Кітапта замана ағымына ілесу үрдісі айқын. «Аруна» баспасы шығарған Әлібек Файзуллаевтың «Мінез-құлық әліппесі» атты суретті кітапшасы. Оқырманды адами жақсы қасиеттерге баулуды мақсат еткен, ең кіші жастағы оқырмандарға арналған кітапшада адамның мінез-құлқындағы әрбір жақсы қасиетке бір-бір әңгіме арналыпты. Сөз жоқ, формасы жақсы табылған. Жас оқырманға керегі оқиға болса, Т.Әбдірайымның әр әңгімесі сюжетті, қызықты штрихтармен оны қоюлатып отыруды да ұмытпайды. Қанша бәйге жарияланып жатқанымен, бүгінгі таңдағы балалар әдебиетін көркейте алатын, төрт аяғы тең жорға, маңдайы жарқырап тұрған туындылар қатары бәрібір аз. Ал бәйге алды деген туындылардың кейбіреулері әдебиетке қойылатын басты шарттарға толығымен жауап бере алмайды. Ерекше алаңдататын жағдай – бүгінгі балалар әдебиетін жасаушылардың жас құрамының қартайып бара жатқандығы. Авторларымыздың орта жасы алпысты алқымдап қалғандар екен. Бұл –осында отырған қай-қайсымызды да қатты ойландыратын дағдарысты жағдай. Әдебиеттің осы саласының белді өкілдері М.Әлімбай, Т.Жексенбай, Қ.Баянбаев, Е.Елубаев,
С.Қалиев және басқалары жастары мейлінше ұлғайғандар қатарында. Бір сөзбен айтқанда, қазіргі балалар әдебиетінде жас кадрларымыздың жетекші рөлге ие болғанды былай қойып, дұрыстап көріне алмай отырғандығы. Бұл олқылықты қалай түзеп, қалайша толықтыруға болады, Одақтың балалар әдебиеті кеңесі мүшелерінің, басқа да жанашыр жандардың бас қатыратын үлкен шаруасының бірі – осы.
Байбота ҚОШЫМ-НОҒАЙ
БАЛА БӘРІН ДЕ
БІЛГІСІ КЕЛЕДІ…
Балалар әдебиеті – әдебиеттің өзгеше бір құнды саласы. Қазақ балалар әдебиетінің бастауы да тереңнен нәр алады. Ауыз әдебиетінің тұнық тұмасынан шөл қандырған кім-кім де бала күнінде жаттап өскен тақпақтарды, санамақтарды, мазақтамаларды, жұмбақтар мен жаңылтпаштарды есейген егде шағында да еске алып отырады. Тіпті, балалы-шағалы, немерелі-шөберелі болған тұстарында есте қалған шағын жанрдағы шығармалардың аяқ астынан кәдеге жарап жататыны болады. Өйткені, бала тәрбиесіне бейтарап қарай алмайтын ата-аналардың бәрі де перзентінің тілі шыға бастағаннан-ақ қайтадан «тіл үйреніп», баламен бала болуына тура келеді. Шүкір, қазақ балалар әдебиеті де әлем әдебиетінің алдыңғы сапынан орын алатын көркемдік деңгейі жоғары, жанрлық әралуандығымен көзге түсетін, тәлімдік, танымдық маңызы зор дүниелерімен мақтана алады. Ауыз әдебиетінің қыруар қазынасын еске алмасақ, бір жарым ғасырлық тарихы бар қазақ балалар әдебиетінің Спандияр Көбеев, Сапарғали Бегалин, Өтебай Тұрманжанов, Мағзұм Тиесов, Бәдел Тұрсынбаев, Сейтжан Омаров, Мұзафар Әлімбай, Бердібек Соқпақбаев, Сансызбай Сарғасқаев, Машқар Гумеров, Мүбәрак Жаманбалинов, Мәдіхат Төрежанов, Бүркіт Ысқақов, Әдібай Табылды, Жақан Смақов, Әнуарбек Дүйсенбиев, Тілеген Шопашев, Қабдікәрім Ыдырысов, Танаш Дәуренбеков, Нұрсұлтан Әлімқұлов, Жәнібек Кәрбозин, Оспанхан Әубәкіров, Мұхтар Құрманәлин, Құрманбай Толыбай, Саид Баязитов, Нәсіреддин Сералиев, Қабыш Жәркенов, Қадыр Мырза-Әлі, Тұманбай Молдағалиев, Қастек Баянбай, Оразақын Асқар, Мұхамеджан Етекбаев, Тұрдыбек Алшынбаев, Ермек Өтетілеуов, Адырбек Сопыбеков, Қайрат Жұмағалиев, Абдрахман Асылбеков, Нұрхан Жанаев, Совет Әлімқұлов, Сұлтан Қалиев, Ескен Елубай, Есентай Ерботин, Жеңіс Қашқынов, Таупық Рымжанов, Тұрдақын Жексенбай, Әлдихан Қалдыбаев, Роза Әбілқадырова, Әбдіраштың Жарасқаны, Ғалым Оралбаев, Бердалы Рысбеков, Молдахмет Қаназ, Несіпбек Айтов, Әбді Шынбатыров, Өтепберген Ақыпбекұлы, Асқаржан Сәрсек, Шәкен Күмісбайұлы, Пернебек Дүйсенбин, Әлсейіт Ақпанбетұлы, Тынымбай Нұрмағамбетов, Қаржаубай Омарұлы, Сайлаубай Жұбатырұлы, Марат Қабанбай, Балтабай Әділ, Нұрдәулет Ақыш, Нұржан Мұратәлі, Сейітқұл Оспанов, Бейсебай Кірісбайұлы, Бақыт Досымов секілді авторлары балалар әдебиетіне хал-қадірінше өлшеусіз үлес қосты. Қазір Серікбай Оспанов, Тілеуғазы Бейсембек, Оразбай Байбақ, Ертай Ашықбаев, Болат Үсенбаев, Қанат Қайым, Арасанбай Естенов, Нұрғали Қадырбаев, Бейсенбай Сүлейменов, Әлібек Файзуллаұлы, Толымбек Әбдірайым, Жолтай Әлмашұлы, Ділдар Мамырбаева, Әбубәкір Қайран, Сәбит Дүйсенбиев, Райхан Мәженқызы, Гүлбаршын Әзімбаева, Бауыржан Ғұбайдуллин тәрізді ақын-жазушылар белсенділік көрсетіп келеді. Бұл тізім Қалмаханбет Мұхаметқали, Серік Үсенұлы, Гүлзат Шойбекова, Алмат Исаділ, Қуат Ахетов, Ернұр Сейдахмет, Мұрат Байділдаұлы, Марат Құлибайұлы, Бағдат Мәжитов, Есей Жеңісұлы, Серікбол Хасан, Әдина Жүсіп, Нұрлан Құмар, Еділбек Дүйсенов т.б. жас ақын-жазушылармен толықты. Бірақ біздің тоқмейілсуге хақымыз жоқ. Өйткені, біздің әдебиетіміздің озық туындылары өзге тілдерде сөйлейтін әлем халықтарының балалары түгіл, қазақ оқырмандарының өзіне жеткілікті таралыммен жетпей жатыр. Оның себептері өте көп. Сондықтан ертеңгі күнге үміт арта қарауымызға тура келеді.
Ғалым ҚАЛИБЕКҰЛЫ
БАЛАЛАР ӘДЕБИЕТІ – БАРША ӘДЕБИЕТТІҢ БАСПАЛДАҒЫ
Балалар әдебиетінің қайнар көзі фольклордан бастау алатыны дәлелдеуді қажет етпейтін ақиқат. Фольклордың негізгі жанрларының бірі де бірегейі ол – ертегі. Біз айтпасақ та бізге дейін ертегі жанрына «халық прозасының дамыған, көркемделген түрі» деп анықтама берілген. Қазақ ертегілеріндегі «Ер Төстік», «Керқұла атты Кендебай», « Алтын сақа», «Тазшаның қырық өтірігі», «Қаңбақ шал», «Аю, қасқыр, түлкі, бөдене» секілді мыңдаған ертегілер ұлы жазушымыз Мұхтар Әуезовтің пайымымен «Қиял-ғажайып ертегілері, хайуанаттар туралы ертегілер, шыншыл ертегілер» деген тармақтарға жіктеліп, халқымызбен бірге жасап келеді. Сол ертегілердегі алты айлық жерді алты күнде аттайтын тұлпар, ұшатын кілем, мыстан кемпір, жезтырнақ, жалғыз көзді дию, саққұлақ, желаяқ, таусоғар қатарлы ұмытылмас жанды-жансыз кейіпкерлер біздің балаң санамыздан өшпестей орын алғанын айтпасқа болмас. Әне сондықтан жағымды кейіпкерлердің жақсы қасиеттерін балалардың бойына сіңіріп, ұнамсыз кейіпкерлерінің жасаған зұлымдығынан аулақ болуға үйрететін «ауызекі оқулықтың» орнын тек ертегі айырбастайды. Кішіпейілділік, қайырымдылық, адамгершілік, адалдық, батылдық, батырлық қатарлы әртүрлі қасиеттер газет, кітап, радио-телевидение жоқ замандарда балалардың бойына осы «ауызекі оқулық» арқылы дарыған. Ата-әженің құлақ құрышын қандыратын, жантебірентерлік ертегілері мектеп жасына дейінгі балаларды тәрбиелеуде ұстаздар мен тәрбиешілердің орнын басып келді. Балаларға әуелі бай тілімізді үйретті, бала қиялын дамытты, баланың ынтасын, арман-мұратын оятты. Тұтас бір ертегіні тыңдап, түнде тәтті ұйқыға кеткен бала тәңертең бірден есейіп кеткендей, өзін шаңырақтың иесіндей, елдің панасындай, жердің жанқияр қорғаушысындай күй кешетін. Біздің бала күніміз дәл осындай еді. Ертегі туралы әңгімені қысқартып, мектеп табалдырығын аттаған балалардың тәрбиесіне бір сәт тоқталып көрелік. Қазақ балалар әдебиетінің атасы Ыбырай Алтынсарин десек, ол ғұламадан кейін де, бүгін де балалар әдебиетіне қалам тартпаған қаламгер кем де кем. Бәрі де бұл жанрды оңай да жеңіл деп санайды. Түптеп келгенде, уақыт оза бұл саладан көбі өз беттерімен шеттеп кетеді. Көтерер жүктің салмағы ауыр екенін біртіндеп түсінеді. Ал енді балаларды баулу жағы мынадай: мектепте, мысал үшін, бір сыныптағы отыз баланың тең жартысының қанында жоқ қасиетін біле тұра өлең, жаңылтпаш жаттатады. Қазақ балаларының қосалқы оқу құралдары өлеңмен жазылады. «Бір дегенім – білеу, екі дегенім – егеу, үш дегенім – үскі…» деп қырық жылғы таптаурын тақпақты тықпалаймыз. Балалар ақыны жоқ емес, жыртылып айырылады, сол ақындардың өлең-жырларының тым құрыса бір шумағы баланың есінде қалмайды, санасына сіңбейді, неге?! Қорыта келгенде, айтар ойым мынадай: тіл шұбарлығы балалар көркем әдебиетіне залалын тигізсе, ауылды, қазақы өмірді білмейтін, асфальтта өскен қаламгерлер легі өсіп келеді. Әрине, мұнан тек ауыл туралы жазылсын деген ұғым тумайды, керісінше ұрпақ тәрбиелейтіндей туынды күткендіктен күйінгенде айтылған ой. Сондықтан, жазушыларымыздың өзі қазақ ертегісін әу бастан оқыса екен, жоғарыда айтқанымыздай халық прозасының дамыған, көркемделген нұсқасына зер салса екен дегім келеді. Ертегілерден үлгі алып, жаңаша үлгіде, жаңа кейіпкерлерді өмірге әкелсе, балалардың нені қалайтынын, оларға қандай әдебиеттің қызық болатынын аз да болса зерттесе деген тілектен туған дүние, біздікі. Ендеше, қабылдау жағын қаламгерлердің өз еншісіне қалдырдық. Тақырыпқа орай балалар әдебиетін барша әдебиетке баспалдақ, тұғыр болатындығын шамалап болса да жеткіздік. Балалар әдебиетінің арқауы үзілмесін, балаларымыз аман болсын!
Жаңагүл САМЕТОВА
ЖОҒАРЫ ОҚУ ОРЫНДАРЫНДА «БАЛАЛАР ӘДЕБИЕТІ» ПӘНІН ОҚЫТУ МӘСЕЛЕЛЕРІ
Қазіргі таңда балалар әдебиетіне қалам тербеп жүрген ақын-жазушылар кемде-кем. Иә, бірлі-жарым жазушылар балаларға арнап шығарма жазып та жүр. Бірақ олардың жазған дүниесі қазіргі замандағы балалардың дүниетанымымен үйлеспейтіні жасырын емес. Сондықтан балаларымыз орыс тіліндегі кітаптарды оқып, бөгде тілдегі мультфильмдерді көруге мәжбүр деген пікірлерді көп естіп жатамыз. Ал оның себебі неде? Бұл орайда бірден мұғалімді немесе ақын-жазушыны кінәлай жөнелмей, мәселені басынан қарағанымыз дұрыс-ау. Бұлақтың басында тұрған, болашақ педагогтерді, мектеп мұғалімдерін даярлайтын педагогикалық жоғары оқу орындары. ЖОО-да арнайы «Балалар әдебиеті» пәні оқытылады. Ол пән 5В01010 – Мектепке дейінгі оқыту және тәрбиелеу. 5В010200 – Бастауыш білім берудің педагогикасы мен әдістемесі мамандықтарында және 5В011700-қазақ тілі мен әдебиеті, 5В012100-қазақ тілінде оқытпайтын мектептердегі қазақ тілі мен әдебиеті, 5В020500-филология мамандықтарында, яғни ЖОО-ның 5 мамандығына оқытылады. Өте жақсы, бұл мамандықтарға бұл пән бірінші кезекте керек. Бірақ, пәнді оқыту бағдарламасына келгенде мәселенің шеті ашылады: біріншіден, бұл пән Қазақстан Болон Декларациясына 2010 жылы қол қойғаннан кейін, элективті, яғни таңдау пәндер қатарына түсіп қалды. Белгілі бір пән таңдау пәндер қатарына түсу үшін оған альтернатив пән болуы қажет. Ал «Балалар әдебиеті» пәнінің альтернативі бар ма? Екіншіден, пән элективті пәндер қатарына түскеннен кейін, оған міндетті типтік бағдарлама жасалмайды. Қазіргі ЖОО-да оқытылып жатқан «Балалар әдебиеті» 2003 жылы Күлтай Әбілқасымова құрастырған (Балалар әдебиеті пәнінің типтік бағдарламасы. Типтік бағдарлама. (Жоғары кәсіптік білім), Алматы, 2003, 16-36-б.) типтік бағдарламамен оқытылып жатыр. Оның мазмұны, әрине, ескірген. Үшіншіден, бұл тақырыптағы шығармалар қазіргі мектеп бағдарламасында бар ма, жоқ па деген мәселе, тағы бар. Яғни ЖОО мен мектеп оқулықтары авторларының арасында сабақтастықтың жоқтығы. Біз теорияны оқығанда Балалар әдебиетінде оптимизм басым. Сары уайым, қайғы, шер атымен кездеспейді. Бала біздің болашағымыз, өміріміздің жалғасы болғандықтан, олар егеменді ел құрылысына қажырлы күш жұмсайды. Балалар әдебиетіндегі басты қасиеттердің бірі оларды осындай ер жүрек, өз Отанының патриоты болуға жетелейтін, өнеге беретін батыр, адал адамдардың образын жасау дегенді оқыдық. Ал практикада нені көріп отырмыз… М.Әуезовтің «Көксерек» повесін бала сүйіп оқитын шығар, ал бірақ «Жетім» әңгімесін 4-сыныптың оқушысына оқыту қаншалықты орынды? Төртіншіден, балалар әдебиеті деген ол – қазақ әдебиеті деген сөз. Дегенмен, бағдарламаға қарап отырсаңыздар «қазіргі қазақ әдебиеті» (Қазіргі «Қазақ әдебиеті» пәніндегі ахуал да дәл осындай), «қазіргі балалар әдебиеті» деген тақырып жоқ. Біз әлі күнге соғыс кезінде өткен балалық шақ туралы жазылған «Жусан иісі» секілді шығармаларды оқимыз. Демек біздің әдеби санамыз 60-70 жылдарда қалып қойған. Біздің балаларымыздың ой-қиялы, фантазиясы, өздеріңіз білесіздер, смартфоннан да алдыға дамып кеткен. Осыдан кейін қазіргі балалар кітап оқымайтындығын кімнен көреміз? Бесіншіден, жоғарыда атап өткеніміздей, «Балалар әдебиеті» пәні 5 мамандықта бес түрлі оқытылуы керек. 5В01010 – Мектепке дейінгі оқыту және тәрбиелеу, 5В010200 – Бастауыш білім берудің педагогикасы мен әдістемесі мамандықтарында бұл пәнді әдебиет саласының ғалым-педагогтары емес, осы саланың мамандары жүргізеді. Оны айтпағанның өзінде әдебиетшілер жүргізетін «5В011700 – қазақ тілі мен әдебиеті», «5В012100 – қазақ тілінде оқытпайтын мектептердегі қазақ тілі мен әдебиеті», «5В020500 – филология» мамандықтарында «Балалар әдебиеті» пәні бір оқу бағдарламасымен оқытылып жүргендігіне куәміз. Ал қазақ мектебі мен қазақ тілінде оқытпайтын мектептердегі әдебиет пәнінің мазмұны бір емес қой. Ал «филология» мамандығына ғылыми бағытта оқыту керектігі, тағы бар. Балалар әдебиетімен шұғылдану барлық жазушының қолынан келе бермейді. Бұл – әрі қиын, әрі жауапты міндет. Балалар әдебиетімен шұғылданған жазушының өмірлік тәжірибесі мол, балалар арасында көбірек қызмет еткен, балалардың психологиясын жақсы білетін, педагогика ғылымынан мәліметі бар ірі талант болуы тиіс дейміз. Ал оны оқытатын мамандарға талап аз. Сондықтан да бізге дайындап берген өнімді (ақын-жазушылар шығармаларын) тұтынушыға (балаларға) дұрыс жеткізу тікелей біздің, яғни ЖОО-ның, болашақ педагогтардың міндеті екенін ұмытпайық.
«БАЛАЛАР ӘЛЕМІ:
КІТАПТАН ӨМІРЛІК МҰРАТҚА» АТТЫ
Астана қаласының 20 жылдығына арналған Халықаралық балалар жазушылары форумының
ҚАРАРЫ
1. Елбасының «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласында қойылған негізгі талаптарға сәйкес бүлдіршіндерге арналған шығармаларға басымдық беру;
2. Балалар әдебиетінің шығармаларын бұқара арасына кеңінен тарату үшін оларды насихаттауды заманауи талаптарға сай жаңа форматтарды ұтымдылықпен кеңінен қолданысқа енгізу;
3. Балаларға арналған барлық шығармаларға қойылатын талаптардың ішінара төмендеу тенденциясы байқалғандықтан, олардың көркемдік-эстетикалық сапасына жете көңіл бөлу;
4. Өнімді де нәтижелі жұмыстар жасауы үшін балалар жазушыларына әлеуметтік-тұрмыстық жағдайлар туғыза білу, қаламақы саясатын дұрыстау;
5. Балалар кітаптарын таратудың ұтымды тетіктерін одан әрі жетілдіріп, барлық мүмкіндіктерді пайдалана білу;
6. Балалар мен жеткіншіктерге, әсіресе кіші жастағы балаларға арналған кітаптардың мазмұны мен сапасына қойылатын талаптарды түсіріп алмау, керісінше жақсарта түсу жолдарын қарастыру;
7. Қазақ балалар әдебиетінің таңдаулы өнімдерін басқа тілдерге аударып, алыс және таяу шетелдерге насихаттауды қолға алу. Осы бағыттағы әдеби байланыстарды ұлғайта беру;
8. Балалар жазушылары мен баспалардың арасындағы қарым-қатынасты нығайту үшін Жазушылар одағына ұсыныс білдіру;
9. ҚР Ұлттық академиялық кітапхана базасында проза жанрындағы қазақстандық балалар кітаптарын ағылшын және неміс тіліне аударудан байқау өткізу. Соның жалғасы ретінде жеңімпаз аудармашылармен шеберлік сыныбын өткізу;
10. Халықаралық балалар жазушылары форумын екі жылда бір рет өткізуді ұсыну;
Әзірлеген Әлібек БАЙБОЛ.