Тегеурінді ойдың иесі
Зубайда Сахиқызы,
«Жұлдыз» журналының қызметкері.
Тәуелсіздіктен кейінгі ұлт әдебиеті жаңа бір белеске көтеріліп келе жатқаны жас қаламгерлердің шығармашылық көшінен анық аңғарылады. Сол көштегі тың тіркес пен жаңаша сарынымен ерекшеленген жас қаламгердің жинағы қолыма түсті.
_____________________________________________________________________
Кітаптың соңғы беттерін жауып жатып оны оқығаныма іштей риза болдым. «Мұз үстіндегі қызғалдақ» кітабының авторы Айзат Рақыш оқырманын магниттей тартатын сиқырға ие. Әңгімелер мен хикаяттар жинағының алғысөзін Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Шерияздан Елеукенов ағамыз жазыпты. Шер-ағаңның асыл сөзін әркімге бір арнай бермейтіні бесенеден белгілі ғой. Ойланып қалдым. Дереу жинақтың мазмұнына көз жүгірттім. Үш хикаят пен төрт әңгімеден тұрады. Тақырыптары өзі-ақ оқырманын шақырып тұрғандай. «Мұз үстіндегі қызғалдақ» әңгімесін сүйсіне оқыдым. Өзінше соны соқпақ салып, табиғатын тыңнан түрлендірмек болған автор бейнесі көз алдыма келді. Тәуелсіздік идеясын асқақ тербеткен жазушы бұл ұлы мұратты балалар өмірімен ұштастырған. Бала бойындағы жігер мен талант, ақыл мен биік рухты әңгімені оқи отырып, сезінбеу мүмкін емес. Тәуелсіздік ұғымын мұзды жарып шыққан қызғалдақ бейнесінде жүрекке жеткізе білген. Жаңа ғасыр жеткіншектерінің шынайы болмысы мен мұндалайды.
Көңілімді елең еткізген тағы бір әңгімесі – «Тегімді менің сұрама». Тегін бүркемелеп отырған қандай кейіпкер тағдыры болды екен деп оқуға кірістім. Басты кейіпкер Әмір – жаны да, тілі де нағыз қазақы жас жігіт. Сүйген қызы Сұлушаш та жеті атасын жаттап өскен өрелі қыз. Бар қасірет Әмірдің өзінің жасанды ұрықтандыру жолымен, белгісіз әкеден дүниеге келгенін білген сәттен басталады. Әңгімеге назар аударайық: «Ілбіп келем, ілбіп келем. Бойымда шала-жансар жаным бар. Ойымды зіл қара тұман басқан. Жанымды тас түнек еңсеріп алды. Түнерген мылқау әлемде иненің жасуындай да сәуле қалмады. Тұлдыр кеңістікте құр тырбыңдап келем. Ақылым адыра қалып, қайран жүрек қана қалды қалтырап…». Жаны қиналған Әмір қазіргі қоғамдағы «қолдан жасалған адамдардың» қасіретін айғақтайды. Абай ескерткішіне барып, мұң шағады. «Адамды адам қолдан жасап алса, кімге күнә?» – деп ащы зар шегеді. Әңгіме Сұлушаш бикештің ақылына емес, махаббатына бағынып, Әмірін іздеп келіп, Жанармен тілдескен мезеттерімен аяқталады. Көп нүктемен аяқталған әңгіменің астарында тым салмақты ой жатыр. Оқиғаның басты шешімін оқырманына қалдырып, терең ой тұңғиығына тастап отыр. Сондықтан да көп нүкте көп жайды байқатады.
Тегі белгісіз баланың жеке тағдыры да буалдыр. Ал сол жеке тағдырлардан құралатын ұлт тағдыры не болмақ?
Автор осы сұрақты оқырманының санасында найзағай етіп ойнатады.
Келесі шығармасы «Қара түннің құпиясы» атауымен шақырып алып, шұрайлы тіл, кесек ойымен өз әлеміне баурай түсті. Еркімнен тыс «қара түннің құпиясын» өз басымнан өткергендей, түрлі сезім арпалысында тағы ойға баттым. Тастанды сәби тағдырымен ойнаған Жазмыш, Алла бермеген бақты «қолдан жасап алған» Адам, пешенесіне жазылған тағдырмен тайталаста жеңілген Пенде, бір арсыздың ісі мың адамның өмірін күл-талқан еткенін еңірей жеткізген өткір тіл – осының барлығы да бір хикаяттың бойына жарасымды қиюластырылған. Ана образы асқақ сомдалған. Сұңғыла, көреген ана! Ұлы Дархан бала асырап алғанда, ол оған бұл ісінің тозаққа бастайтынын зарлап отырып айтады. Кейін Дархан асыранды ұлы Арлан өзінің туған әкесінің қызымен, яғни қарындасымен көңіл қосқанын жазатайым білгенде, ана аруағынан көмек сұрап, жаны шырқырайды. Хикаят басты кейіпкерлердің бірінен соң бірі өлім құшуымен тәмам болады. Хикаяттың соңы мына сөздермен аяқталады: «…Жазғы түн бұл көріністен шімірікпестен, Ай өз ажарына өзі сұқтанып, барқыт көкте жұлдыздар жымыңдасып тұрды…» Айзаттың жазушының өзіндік тәсілі сол – қасіретке куә болған табиғатты да «арсыз» етіп суреттейді. Осы суреттеуден бұғып жатқан астарлы ой оқырман жүрегіне құйылады. Қара түн – тастанды сәбилердің тағдырының нышаны. Ал сұмдыққа қарап тұрып «өз ажарына өзі сұқтанған Ай, жымыңдасқан жұлдыздарды» қазіргі меңіреу қоғамның бір белгісіндей қабылдадым.
Бұл әңгімелерді оқығанда, Айзат қаламгер күйрек романтик деген ой тумауы керек. Ол әр туындысында «біз – қыран текті қазақпыз» деген рухты ойды астарлайды. Соның айқын дәлелі – «Мұзбалақ шыңды мекендейді» атты деректі хикаяты. Қазақ күресінің өсу, өрлеу сатыларын ұлт табиғатымен біріктіре, деректі бейне Ерғали Мұхиддинов арқылы өрбітеді. Хикаят оқырманын биік сезім қанатында қалықтатады: «Мәңгілік мекені шың болған мұзбалақ киелі Күнді бетке алып, қалықтап барады. Ол жалғыз емес еді. Оның соңында қырандар армиясы сап түзеп, нұрлы болашаққа бағыт алып бара жатты». Осылайша жазушы Мәңгілік Ел идеясын шығармалары арқылы уағыздайды. Қыран болып жаратылған қазақтың мәңгіге сол асқақ тұғырында қалуын елінің қызы жанымен қалайды. Бұл шеберлік, әрине, мәні ұрпаққа тағылым.
Сөз соңында айтарымыз, Айзат Рақыш – жаңа ғасыр әдебиетінің жаңашыл өкілі. Ол өз ұлтымен бірге. Халқын мазалаған ойлар оның шығармасына шырақ болып жағылады. Айзат көтерген тақырыптар мәңгі тірі және әрқашан маңызға ие. Ол – оқырманын салмақты ой соқпақтарымен өзінің сыршыл әлеміне жетелей білетін жасампаз жазушы.
ПІКІРЛЕР4