Ұзақ жылдар бойы елдің Бас газеті «Егемен Қазақстанды» басқарған көрнекті қаламгер, белгілі ғалым Сауытбек Абдрахмановтың Парламенттегі депутаттық қызметі де жемісті жалғасуда. Ақын-жазушылар қауымы, әсіресе, халық қалаулысының авторлық қаламақы мәселесін заңдастыруда шешуші сөзді айтқанына разылық білдіруге тиісті. Мәжіліс депутатының жақында «Хабар» арнасының «Бетпе-бет» бағдарламасында тікелей эфирде тележүргізуші Дархан ӘБДУАХИТҚА берген сұхбатының негізгі арқауы – Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаевтың бес әлеуметтік бастамасының мән-маңызы, оларды жүзеге асырудың жолдары, Қазақстан халқы Ассамблеясының жаңа кезеңдегі міндеттері.
– Қазақстан халқы Ассамблеясының кезекті сессиясы өтті. Оның негізгі тақырыбының Бес әлеуметтік бастама болуының мәні неде?
– Бұл сессияның басқа тақырыпқа арналуы мүмкін де емес еді. Қоғамды толғандырып, алаңдатып, қызу талқыланып отырған қазіргі ең басты тақырып – Президент Н.Ә.Назарбаевтың бес әлеуметтік бастамасы. Жалпы, біздің еліміз Конституция бойынша негізгі төрт сипатқа ие. Конституцияның 1-ші бабында: «Қазақстан Республикасы өзін демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеуметтік мемлекет ретінде орнықтырады», – делінген. Осы төрт сипаттың біреуі әлеуметтік мемлекет екенімізді дәлелдейді. Конституциялық анықтама дәл қазіргі таңда ерекше ажарланып көрініп отыр. Әлеуметтік мемлекет сипаты қоғамның гуманистік белгісін өте жақсы ашады. Осы арқылы мемлекет адамдардың әлеуметтік мұң-мұқтажына қамқорлық жасауды өзінің Ата Заңдағы міндеті ретінде қабылдайды. Бұл мәселенің мәні тереңде. Өйткені, әлеуметтік теңдік бар жерде, әлеуметтік бірдей мүмкіндіктер бар жерде әлеуметтік әділеттілік сақталады. Ал әлеуметтік әділеттіліктің сақталуы қоғамдағы саяси тұрақтылықтың негізі. Мәселен, Скандинавиядағы Норвегия, Швеция, Финляндия сияқты дамыған елдерде адамдардың әлеуметтік мүдделері ерекше ескерілген. «Швед социализмі» деген ұғым содан шығып отыр. Жалпы, адамға қамқорлық жасайтын, адамның мүддесін алдыға тосатын мемлекеттер социумға, яғни, әлеуметке баса назар аударатын ел ретінде қадірлі болады. Осы сипат біздің тәй-тәй басқан алғашқы қадамымыздан сақталып келе жатыр. Бірақ мұншалықты үлкен өзгерістер жасауға Қазақстан экономикасының мүмкіндігі дәл қазір ғана келіп отыр. Президент өзінің еңбегінде: «Мен бұл туралы көп ойландым. Бірақ уақыты енді келді. Біздің экономикамыздың мүмкіндігі осындай жағдайды енді жасап отыр», – деген болатын. Қазіргі таңда Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың бес әлеуметтік бастамасы қоғамның ерекше ықыласын туғызуда, өйткені осы бастамалар арқылы миллиондаған адамдарға жаңа мүмкіндік беріліп отыр.
Әртүрлі себептерге байланысты біздің қоғамның дамуында кейбір қайшылықтар байқала бастағаны жасырын емес. Мәселен, бай мен кедейдің арасы алшақтап барады. Негізінен дүниежүзілік тәжірибеге сай, кез келген қоғамда байлар да, кедейлер де болуы керек. Ең дамыған елдердің өзінде де сондай. Бірақ олардың арасының белгілі бір шегі болуы тиіс. Олардың арасы өте алшақтап кетсе қоғамда әлеуметтік наразылық туындауы да мүмкін. Сондықтан Елбасы осы бес бастама арқылы әлеуметтік тұрғыдан дамуымызға үлкен мүмкіндіктер беріп отыр. Атап айтқанда, «7–20–25» бағдарламасы үй құрылысы үшін қазіргі 14-16 пайыздың орнына 7 пайыздық өсіммен несие алуға, қазіргі 50 немесе 30 пайыздың орнына 20 пайыздық бастапқы үлес төлеуге, алған несиені қазіргі 10 жылдың орнына 25 жыл бойы төлеуге мүмкіндік береді. Осы жеті, жиырма, жиырма бес деген үш сан біздің халқымызға, әсіресе әлеуметтік жағынан әлсіз топтарға кең жол ашады. Баспанасы жоқ адамдардың баспаналы болуына, салығын ауырсынып жүргендердің салықты аз төлеуіне, микрокредиттерге қолы жетпей жүрген адамдардың көбірек несие алуына, пәтер жалдауға мәжбүр студенттердің жатақханалы болуына, сол арқылы сапалы білім алуына жол ашылды. Әлеуметке жағдай жасау арқылы әлеуметтік теңдікке қол жеткіземіз. Әлеуметтік теңдік арқылы қоғамның тұрақтылығын сақтай аламыз. Әлеуметтік тұрақтылық – саяси тұрақтылықтың негізі.
– Осы бес бастама арқылы әлеуметтік мүддені толықтай немесе соның негізгілерін қамти алдық па?
– Ең негізгілеріне күш салдық деуге болады. Бастысы – тұрғын үйге қол жеткізуге нақты мүмкіндік беріліп отыр. Айлығы төмен адамдардың салығы он есе азайды, он пайыздан бір пайызға кеміді. Бір пайыз дегеніміз – символдық салық. Микрокредиттерге берілетін соманың көлемі ұлғайтылды. Елу төрт мың грантқа жиырма мың грант қосылып, биылғы қыркүйектен жыл сайын берілетін гранттардың саны жетпіс төрт мыңға жетіп отыр. Оның сыртында, 2022 жылдың соңына дейін жаңадан кемінде жетпіс бес мың орындық жатақханалар салынбақ. Жақында Көкшетауда кездесуде болған кезде ректорға: «Бұл қанша жатақхана салынады деген сөз?», – деп сұрақ қойдым. «Шамамен орташа жатақхана 500 орыннан болады», – деді. Есептеп қарасақ, жүз елу жаңа жатақхана екен.
– Бұл мәселелер әлі нақтыланып жатыр. Өзіңіз депутат ретінде қандай мәселелерді ескерген жөн деп санайсыз? Әлі де уақыт бар ғой…
– Жақында біз Ұлттық банктің басшылығын шақырып, осы жөнінде консультация алдық. Олар мынадай алгоритмді айтып отыр. Біз мамыр айында Үкіметке барлық құжаттарды өткіземіз. Капиталы бір триллион теңге болатын еншілес кәсіпорынды мамыр айында құрамыз. Шамамен шілде айына дейін Парламентке тиісті заңдарға өзгерістер енгізу жөнінде ұсыныстар түсіреміз. Тамыз айынан бастап, алғашқы несиелерді бере бастаймыз деп отыр. Біз өз тарапымыздан осыны назарда ұстайтын боламыз. Қазіргі таңда «Нұрлы жер» бағдарламасына Үкімет өзгерістер енгізді. «Жаңадан несие алатын адамдар жеті пайызбен алады, ал біз неге он төрт пайыздық несиемен қалуымыз керек» деген ой тууы мүмкін. Олардың қаржыландырылуы қайта қаралады.
– Ассамблея туралы заңның жаңартылуы жайында айтып өтсеңіз. Біз осы жолы нені өзгерттік?
– Бұл заңды өзгертудің, толықтырудың бастамашысы – Елбасының өзі. Өткен жылы, Парламент палаталарының бірлескен отырысында, 4 қыркүйек күні тапсырма берген еді. «Қоғамның рухани жаңғыруы этностар арасындағы қарым-қатынастарды жетілдіруді қажет етеді. Сондықтан Қазақстан халқы Ассемблеясы туралы заңға түзетулер енгізу керек», – деп айтқан. Осы заң бойынша құрылған жұмыс тобының жетекшісі мен болдым. Үкімет ұсыныстарын енгізді. Өткен жылдың соңында заң жобасы Ассамблея кеңесінде арнайы қаралып, талқыланды. Жұмыс тобының құрамына депутаттар, қоғам белсенділері, сарапшылар кірді. Айналасы үш айдың ішінде көптеген отырыстар болды. Заң жақында қабылданды. Үлкен жұмыс атқарылды. Соның ішінде тұжырымдамалық тұрғыда мына жағдайды айтқым келеді. 2008 жылы қабылданған «Қазақстан халқы Ассамблеясы туралы» Заңда Ассамблеяның негізгі міндеті этносаралық келісімді қамтамасыз ету болатын. Енді оның міндеті кеңейді. Қазіргі тұжырымдамада Ассамблеяның негізгі міндеті – қоғамдық келісім және жалпыұлттық бірлікті қамтамасыз етуге атсалысу. Тек қана этнос пен этностың тату тұруы емес, жалпы қоғамдағы келісім және жалпыұлттық бірлік – басты мақсат. Енді Ассамблеяның статусы бұрынғыдан да көтерілді деуге болады. Кез келген мәселеде Ассамблея өзінің сөзін айта алатындай заңдастырылып отыр. Осыдан біраз жыл бұрын медиация туралы заң қабылданған. Медиация туралы заңға байланысты Қазақстан халқы Ассамблеясы жайлы заңға өзгерістер енгізілмеген еді. Енді енгізілді. Медиацияның бір мәні жекелеген келіспеушіліктерді сотқа жеткізбей шешуге келіп тіреледі. Бұрынырақта бір этнос пен екінші этнос өкілінің жүз шайысып қалуына дереу ұлттық сипат беруге жақын тұратындар табылатын. Бұл шын мәнінде бір ұлттың өкілінің екінші ұлт өкіліне кіжінуі емес, адам мен адамның арасындағы келіспеудің мәселесі. Екі түрлі ұлт өкілінің бір қызға таласып, тіпті төбелесіп қалуы мүмкін ғой, бұл жағдайға ұлтаралық мәселенің қандай қатысы бар? Міне, осы сияқты жағдайларды медиация жолымен келістіріп, мәселенің мәнісін анықтау арқылы шешуді осы жолы заңдастырып отырмыз.
Ассамблеяның этномәдени бірлестіктерінің статустарына нақтылық енгізілді. Былайша айтқанда, градация, яғни сатылы түрде қарастыруға мүмкіндік бар. Ендігі жерде жергілікті, өңірлік, республикалық этномәдени бірлестіктер болады. Олардың айырмасы не? Жергілікті деп бір облыстың аумағында жұмыс істейтін этномәдени бірлестіктерді атайтын боламыз. Республикадағы облыстардың жартысынан кемінде жұмыс істейтін этномәдени бірлестіктер өңірлік деп саналады. Республикадағы облыстардың жартысынан астамында жұмыс істейтін бірлестіктер республикалық деп аталады.
– Мұндай талап қоюдың мәні неде?
– Мәселен, ана бір жылы тіркеліп, этнос мүшелерінің аздығына, мүмкіндіктің кемдігіне байланысты тек қағаз жүзінде қалып қойған бірлестіктер болуы мүмкін. Біз анық білеміз, ондай жағдайлар бар. Қазақ атамыз «Санда бар да, санатта жоқ», – дейді ғой. Олардың жұмысына жаңаша талап қойылады. Ал қай жылы тіркелгенін өздері ұмытып қалса, оларға жаңа талаптар, өзгеше өлшемдер қойылады. Мұның бәрін жұртшылық түсіністікпен қабылдап отыр.
– Өзіңіз айтып кеткен медиация шынында да істі ушықтырмаудың тамаша тәсілі екенін білеміз. Соттың медиациясы мен Ассамблеяның медиациясының қандай айырмашылығы бар? Әлде бәрі бір ме?
– Бәрі бір емес, соттың медиациясы іс сотқа түскеннен кейін барып басталады. Сот шақырады да: «Сіздер осындай мәселемен сотқа жүгініпсіздер. Бірақ сотсыз-ақ, өзара түсіністікпен шешуге болатын мәселе сияқты», – деп ұсыныс айтады. Бұл жағдайда адамдар бір-бірімен келісіп, өзара шешуі мүмкін. Ал Ассамблеяның медиациясы сотқа да жеткізбейді. Сотқа арыз түсірмей тұрып сөйлесу, яғни «Шырақтарым, неге улатып-шулатып жүрсіңдер? Бәріміз осы бір ауылда аман-есен тұрып жатырмыз, сөйлесіп көрсек араларыңдағы әңгіме екі баланың жәй бұзықтығы екен, сондықтан бұл мәселені былай шешейік», – деген сияқты. Әрине, медиация араласты екен деп барлығын жылы жауып, іс қозғамау мақсат емес, тек болмашы нәрселерге бола адамның жанын жараламау, сотқа қуынып жүрген бәлеқор етіп көрсетпеу үшін осындай қадам жасауға болады. Мұндай жағдайларда Ассамблея өз мүмкіндіктерін пайдаланады.
– Ассамблея тек ұлттық сипат алып кетуі мүмкін деген мәселелерге ғана араласа ма?
– Жоқ, олай емес, бұрын Ассамблеяның негізгі міндеті этносаралық келісім еді дедік қой, енді оның ауқымы кеңейіп отыр. Қоғамдық келісім және жалпыұлттық бірлік. Бұл жөнінде Ассамблея қандай міндеттер атқарады? Кешегі өткен сессияда осы мәселеге делегаттар бірауыздан қолдау білдірді. Әлеуметтік бастамалар қоғамды біріктіре түседі. Өйткені адамдардың арасындағы өкпе-наз азаяды. Өмір болған соң белгілі бір материалдық игіліктерге объективті, субъективті себептермен қолы жетпей жүрген адамдарда реніш болмай қоймайды. Енді Елбасы мынандай мүмкіндік беріп отыр. Мысалы, жаңа айтқанымдай, енді алған несиеңізді бұрынғыдай он жылдың ішінде толық төлеп шығуға міндетті емессіз, оны жиырма бес жыл бойы төлейсіз. Жиырма бес жыл, расында да, бүгін туған бала ержетіп, жұмысқа кірісіп, айлық алуға үлгеретіндей кез ғой. Бұл аралықта көп дүние өзгереді. Адамның мүмкіндігі молаяды. Ал адамның мүмкіндігі молайып, әлеуметтік жағдайы жақсарған кезде адамдардың арасындағы келісім де қазіргіден тереңірек болады.
– Ассамблея туралы заңды айттыңыз. Ассамблеядан сайланған тоғыз депутат басқа қандай шаруамен айналысып жүр? Қандай іс тындырдыңыздар?
– Мен Мәжілістегі Қазақстан халқы Ассамблеясының депутаттық тобының жетекшісімін. Тоғыз депутаттың ғана жұмысын айтпаймыз, бізде отыз бір депутат бар. Әрине, ол топты құрған кезде біз Ассамблеяның өзіндегі көпэтностылық сипатты көрсеткіміз келді. Және соны көрсете алдық. Осы арқылы жақсы диалог алаңын құрдық. Парламентте негізгі саяси фракция «Нұр Отан» – міндетті түрде үлкен топ, одан кейін «Ақ жол» фракциясы, «Халықтық коммунистер» фракциясы бар. Олар фракциялық отырыстарын жеке-жеке өткізеді. Тек Қазақстан халқы Ассамблеясы депутаттық тобының отырыстарында ғана барлық фракциялардың басы қосылады. Неге? Өйткені белгілі бір реформалардың бағыт-бағдары, қарқыны, нәтижесі бойынша «Нұр Отанда» бір көзқарас, «Ақ жолда» басқа көзқарас, «Халықтық коммунистерде» басқа көзқарас болуы әбден мүмкін. Бірақ реформаларымызды жүзеге асырудың кепілі – қоғамдық келісім, жалпыұлттық бірлік мәселесінде біздегі барлық аталған фракциялар бірауызды. Кез келген мәселені бірге ойластырып, бірге шешіп отырамыз.
Бір ғана нәрсені айтайын. Елбасымыздың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты белесті еңбегінен кейін латынға көшу жөніндегі жиналыста бейресми түрде, депутат және қаламгер ретінде мен сол депутаттық топта мүше болатын ұлты ұйғыр, ұлты өзбек азаматтарға: «Сіздер де бізбен бірге бірдей әріппен жазбайсыздар ма? Бәріміз түркі халықтары болып, латынға бірге көшпейміз бе?», – деп ой тастадым. Олар: «Мынау жақсы ұсыныс екен, ойланып көрейік», – деді. Арада бір-бір жарым ай өткен кезде екі азамат та бірінен кейін бірі: «Мен елге барып келдім. Барлық ағайындар бірауыздан қазақтармен бірге бірдей әріптермен жазатын боламыз деп отыр», – деді. Олар бұл мәселені өзбек және ұйғыр этномәдени бірлестіктерінде талқылады. Алматыда екі рет кездесу өткізді. Ғалымдарды шақырды. Енді өздерінің алфавитінің жобасын латынға негіздеп жасап жатыр. Өзбектерге оңай, олар Ташкенттің алфавитін ала қоятын шығар, ал ұйғырлар біздің алфавиттің негізінде бір-екі ғана дыбыстық, фонетикалық өзгерістері бар өз алфавиттерінің жобаларын дайындауда. Әрине, ол асығыс-үсігіс бола салатын нәрсе емес, біздің өзіміз 2025 жылы ғана толық өтеміз деп отырмыз. Олар бізбен қатарласып жүріп өтпекші. Міне, бұл да бірліктің бір белгісі. Еліміздегі ағайындас халықтардың бір әріппен жазайық, бір әріппен оқиық, бәріміз қазақ ағайындардың жазғандарын оқи алатын болайық, біздің жазғандарымызды олар оқи алатындай болсын деп отырғандары ғанибет дейміз. Бұл біз атқарып отырған көп шаруаның біреуі ғана…
– «Рухани жаңғыру» жайында әңгімені өзіңіз бастап кеттіңіз… Жалпы, қазіргі қазақ қаламгерлері қоғамның рухани жаңғыруына қаншалықты өз үлестерін қоса алады немесе қосып жүр?
– Қаламгер қауымы дегенде, екі үлкен топты атауға болады. Журналистер мен ақын-жазушылар. Жазушылардың өздері де мойындайды, айтады. Сонау қайта құрудан бергі уақытта, Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан бастап, алдыңғы қатарға, алғы шепке журналистер шықты. Қоғамға қажет сөзді алдымен журналистер айтатын болды. Барлық жағдайда дерлік солай екені жасырын емес. Жазушының белгілі бір қоғамдық құбылысты ой елегінен өткізіп, оған тиісті көркемдік шешімдер табуы үшін біраз уақыт керек. Ол рас. Бірақ соның өзінде де қазақ әдебиетінде тәуелсіздік жылдарындағы өзгерістерді, кернеуі күшті драматизмді, неше түрлі коллизияларды, адамдар мінезінің өзгеруін, әртүрлі тағдырлардың сынға түсуін, сондай сынақтардан өтіп барып, жаңа адамдардың қалыптасуын көрсететін образдар әзірге көп жасала қойған жоқ. Бірақ, ең қуаныштысы, кейінгі кезде біз осыған қаламгерлерді құлшындыратын жақсы тетіктерді жасай алдық. Соның ішінде, өз басымның, осы Парламентке келгенде қазірдің өзінде бітірген еңбегім ретінде мына жайды айтуға болады. Біз өткен жылы Бекболат Тілеухан жетекшілік еткен жұмыс тобында Мәдениет туралы заңға менің нақты ұсынысым бойынша тиісті түзету енгізу арқылы қаламгер еңбегіне ақы төлеуді заңдастырдық. Біздің ойымызды Үкімет те қолдап, қажетті қаржыны қарастырып, қаламгердің еңбегіне ақы төлеу заң түрінде міндеттелді. Биылғы, 2018 жылдан әлеуметтік маңызы бар әдебиеттер тізіміне кіретін кітаптарға тәп-тәуір қаламақы төлене бастады. Сөйтіп, осы арқылы жазумен шұғылданатын адам оны өмірлік кәсіп ететіндей, сол кәсіппен өзінің отбасын асырай алатындай, шылқыған бай болмаса да, орта дәулетті тұра алатындай тетіктер жасап жатырмыз. Бұл – үлкен жақсылық, нақты қамқорлық. Қаламгер қауымы бұл қамқорлыққа шығармашылық шабытты еңбегімен жауап береді деп сенеміз.
– Әңгімеңізге рақмет. Алдағы жұмыстарыңызға табыс тілейміз!
Таспадан түсірген
Қарагөз СІМӘДІЛ.