Асыл ҚАЙСЕНОВА
Батыр атамыздың аяулы жары – Асыл апамыздан сұхбат алсақ деп үміттеніп көріп едік… О кісі бүгінде 97 жасқа келіп отырған жағдайы бар. Ғасырға үш қадам ғана қалған асыл текті апамыздың денсаулығына байланысты сұхбаттасудың реті келмеді. Әрине, Асыл апамыздың Қасым ата туралы өз кезінде айтқандары, жазған-сызғандары аз емес. Оны оқырман қауым «Өмірдің кейбір сәттері» дейтін шағын кітап арқылы шетжағалап біледі де, сондықтан төменде ілгеріде жарияланған белгілі журналист Гүлзира Серғазының көлемді сұхбатынан аз-кем үзінді беруді жөн көрдік.
Екеуі көршілес екі ауылдың түлектері еді. Қасым нағашысынан аттай қалап алған велосипедімен Асылға жиі келеді екен. Асыл мен сіңлісі Уазипаны кезек алдына отырғызып, ауыл айналдырып қайтатын. «Ол кім?» деп сұрайтын Уазипаның сауалына Асыл «Ол – герой!» деп жауап береді екен. Сөйтіп, Асыл қыз болашақтан хабар алып, түптің түбінде нағыз батыр болатынын болжағандай, күні бұрын атақ беріпті.
Асыл әкесі Қабыш (Ғабдырахман) пен шешесі Зәбиғаның тұңғыш перзенті еді. Дәстүр бойынша Асылды ұлы әкесі (атасы) бауырына салып, тірлікке ерте икемдеп, сырт шаруаға жұмсап, еркекшора етіп өсірді. «Менің Асылым ер баланың жұмысын атқарады» деген сықылды әке жігерлендіруі Асылға батылдықты, намысқойлықты, еңбекқорлықты жастайынан дарытты. Түнделетіп түзден келген әкесі есіктен:
– Асыл қайда? Атты доғарып, суытып, суарып, отқа қойсын! – деп өктем сөйлей кіргенде, есті қыз орнынан лып етіп тұрып, тыстағы шаруаны көңіл көншитіндей жайғастырып тастайды екен. Атқа қарғып мінетін, егін оратын, мал жайлайтын. Ер балаларға есесін жібермей, жұдырығын да жұмсайды екен. Атасының да, әкесінің де баланың бейсауат, бос отырғанын жек көретін әдеттері болыпты: «Ең болмаса, есік алдын сыпырсаңдаршы!» – дейтін. Асылдағы өмірдің қиын кедергілерін батыл қарсы алатын қасиет еңбекке еңкеюден басталған.
Шаңырақтың тіреуіндей болған еті тірі қыз күйеуге кеткенде, оның өрімдей жастығын, нәзік жараталысын сонда сезген әке: «Япыр-ай, бала ғой әлі!» – деп күйзеліпті. Шешесі де көз жасын төгіп, жібермеске лажы қалмаса керек. Қасымның әке-шешесі де «жас қосылып қалды-ау» деп жаны ашып, басына жаулық жабудың өзін обалсыныпты. Аузынан ана сүті кебе қоймаған қыз келін болып түскен үй ығы-жығы, бала-шағаға толы еді. Оны бұл үйде де бітпейтін шаруа қамы қарсы алды.
– Апа, жасыратыны жоқ, бүгін сүйіп, ертең күйіп қосылған жастар ашық аспан, бейбіт заманның өзінде бір-бірінен безініп, тез жеріп жатады. Қасым атадан соғыста хабар-ошар үзіліп қалған ұзақ уақытта, шырылдап аяғыңызды тұсайтын бала жоқ болса да, сізді барған босағаңыздан босатпаған қандай күш?
– Ашылмаған балалық махаббат басым болды-ау деймін. Тәрбиеміздің тектілігі, бәлки, түсінігіміздің «таяздығы» бірдің ғана етегінен ұстау тәртібін берік ұстандық. Екіншіден, ата-енем өте жайлы адамдар болды. Мені туған қыздарындай еркелетіп, қаршадай болсам да ес көріп, азаматтай арқа сүйеді. Үшіншіден, қазақта «көргенсіз» деген сөз бар, көріп өскеніміз сол болған болар: өз әке-шешеміз: «Барған жеріңе балдай батып, судай сің, сол ошақтың отымен кіріп, күлімен шық, екі үйдің ортасында шапқылама, күйеуіңді күт, құдай көз жасыңды көрер» – деп құлағыма құйып отырды. Әсіресе, ұлы шешемнің «Екінші босаға аттаған қыздың басын шауып тастау керек» деген зәрлі сөзі құлағымда қалып қойыпты. Қасымның үйінен кетсем, өліп қалатындай қорқатынмын. Қасым жазатайым соғыстан келмей қалған жағдайда да кішкене қайындарымның бірін бауырыма басып, бала қылып, осы босағада қала беретін шығармын деп ойлаушы едім, оллаһи…
– Еріңіз соғыстан келді. Ол сізбен бұрынғы Қасым болып қауышты ма, әлде…
– Ерім соғыстан келгенде бұрынғы Қасым мен кейінгі Қасым арасында жер мен көктей айырмашылық болды. Көп өзгеріп, жүйкесі жұқарып келді. Ашушаң, күндіз-түні үйге тоқтамайтын, шыдамсыз болды. Соғыстың сүргінді елестерінен көпке дейін арылмады. Қит етсе, көңіліне жақпаған адамын «атып тастамаққа» тұра ұмтылатын. Бір күні шырт ұйқыда жатқанбыз, менің аяғым ауыр кезі еді… кенет жатқан жерімнен сирағымнан сыртқа қарай сүйрей жөнелді. Кейін бұл істегенін өзі білмейді. Жалпы отбасын, бала-шағаны да ұмытып, арақ ішіп жүрді. Ойлағаныңның бәрі көңіліңнен шыға бермейтін тіршілік-тұрмыстың түйткілдері мен бұрылыстары көп, қалқам. Бірақ мен Қасымды кешіре белдім. «Қан көріп келді ғой» деген аяушылық әрдайым көкейімнен кетпеді.
Екеумізді қосарда Хақ-тағала алдағы бірге өтетін өткелдердің бәрін де ескеріп қойған сияқты. Екеуміз, негізі, екі түрлі жаратылған жандармыз. Соның өзінде бізді көзге көрінбейтін тылсым бір күш бір-бірімізден кете алмастай, байластырып-матастырып қойғандай көрінетін. «Күшігінен таланған бөлтіріктей» жас қосылғандықтан ба, әлде әке-шешенің ұлағатты кеңестерінен көп ұққандықтан ба, Қасымнан артық, Қасымға жететін ешкім жоқ сияқты көрінеді де тұрады. Расында да, солай еді.
– Еріңіздің қандай да бір кемшілігін бетіне мін етіп айтқан кезіңіз болды ма?
– Қасымның соғыстан алғаш оралған кезінде «Мен олай соғысқанмын, мен былай соғысқанмын» деп кеудесін көп ұрып кететін мақтанымпаз мінезі болды. Мен «Сен бос мақтанғанша, ерлігіңді қағаз бетіне түсіріп, жазсаңшы», – дейтін едім. Кей кезде «осы сен деп», «біз соғыстық» деп өзеурегенді доғарсаңшы, соғыс кезінде түздегі де, тылдағы да, ойдағы да, қырдағы да батырлық еңбек етті», – деп қарсы сөйлейтін едім. Менің ұғымымда соғыс тұсында өмір сүрген халықтың бәрі батыр. Сұм соғыс еңбектеген баланы да, еңкейген кәріні де сыннан өткізді. Барлық адамның өмірін өзгертіп, тағдырына кері әсерін тигізді. Әсіресе, бір баласын арқалап, бір баласын жетектеп, колхоздың міндетті жұмысынан иығы-белі талып, үйдегі шаруасы шашылып, қара суды нәр қылып, амалсыз тірі жүрген қазақ әйелдері көз алдымнан кетпейді. Көрші-қолаң келіншектер, қайынсіңлілер қосылып, ерлерімізді жоқтап, көп жыладық. Бір күн жыламай қалсақ, ұмытуға айналдық-ау десетінбіз. Соғыс уақытындағы халықтың психологиялық және моральдық тұрғыдағы терең күйзелісін жеріне жеткізе айтып-жазған ешкімді көрмедім.
Соғысып келгендерді «батыр да өзі, би де өзі» деп асыра дәріптеуге жол берген кездеріміз аз емес-ау. Ал майдан даласында беттері жабылмай, топыраққа көміліп, аттары ұмытылып, жар құшағын көрмей, мейірленіп бала сүймей, арманда кеткен небір бағландар аталмай қалды емес пе?!
Тірі келген азаматтардың біразының еңбегі де, ерлігі де бағаланбай, ел ішінде еленбей жүр ғой. Мен Қасымға айтып отырамын: «Сен ешкімнен артық соғысқан жоқсың. Қаһарман еткен – халқың! Кітапқа жазып, киноға түсіріп, тарихта қалдырған – қоршап жүрген ағаларың, қаумалап жүрген інілерің. Ешкімнен артықпыз деп асып-таспайық. Бізден де көп қиындық-тауқымет көргендер бар. Халыққа бізден де зор еңбек сіңіргендер бар», – деймін.
– Бас иеңіз сізге қандай қасиеттерімен сыйлы?
– Қасымның басты қасиеті – балажандылығы. Ол балаларын «сен анадайсың, мынадайсың» деп мінездемей, бөлектемей, бірдей жақсы көрді. «Сен олай істе, былай істе» деп, балаларының ісіне кірісіп, өзінше шешу айту әдетінде жоқ. Қыздары мен ұлдарының айтқандарын жерде қалдырмай орындайтын. Тағы бір жақсылығы – қанша қарсы қайшыласып қалған жағдайда да, менің жанымды жаралайтын оқыс сөз айтып, қол жұмсаған жоқ.
– Батыр Қасымның еншісіне балалы-базарлы үйдің егесі болу бақыты да бұйырған ғой…
– Әкелері айтып отырады: «Балаларымның бәрін құдайдан тілеп туғызғанмын», – деп. «Ұл болсын, қыз болсын әйтеуір, Карпаттан әкелдім деп айта жүретін біреу керек», – деп жүргенде 1946 жылы тұңғышымыз Ләззат туды. «Ақ қызыма аулада ойнағанда жұп болатын қара ұл керек» деп жүргенде Мұратымыз өмірге келді. «Ұл жалғыз болмасын. Сенімді дос, серік болатын сыңар керек» деп жүргенде сары ұл – Болатымыз дүние есігін ашты. «Осы бауырларын қамқорлайтын тағы жылы жүрек кенже қыз керек» дей бергенімізде Толқынымыз қуантты. Балаларыма: «Айналайындар, сендерге мың рахмет! Біріміз соғыстан келдік деп, біріміз жұмыста жүрміз деп, сендерге көңіл бөліп, ақыл-кеңес беріп, кітап оқып, кинотеатрларға апаруға бізде мүмкіндік болмады. Сонда да болса қызығың көп, бұзығың жоқ болып, ғалым да, залым да болмай, қатарларыңнан кем қалмай өстіңдер, өндіңдер, өрбідіңдер», – деп разылық білдіріп отырамын. Төрт перзентіміз қазір төрт үй болып отыр. Төртеуінен он екі немере, бес шөбере сүйдік. Немеремнің бесеуі аяқтанды. Көш алдындағылары жоғары оқу орындарын тәмамдады.
Қарттық деген көңілі бос балаға айналу ма екен, әлде ойланып-толғанатын уақыттың келгені ме? Оқымаған ғалымдарым – қос анам, енем мен шешем көп баланы жеткіземін деп иықтары жарып тәуір киім кимесе де, құрсақтары тойып тәтті тамақ ішпесе де, соңғы жылдарын төсекте сарыжамбас болып, сарғайып өткізсе де, өмірге разымыз деп кетті. Жарықтықтар – анам Зәбиға мен енем Бижамал есіме түсіп, кәрі жүрегім соларды сағынып, өлең жазатыным бар.
Балаларымның өзім үйреткендей әкелерінің аты мен атағын пайдаланбай, кеудемсоқтанбай, өркөкіректенбей, аспандағы ай мен күнді аламыз деп тыраштанбай-ақ нандарын адал еңбекпен тауып, қолдарынан келген жұмыстарын істеп жүргендеріне мың да бір шүкірлік етемін.
– Батырдың жары екендігіңіз үшін мақтанған кездеріңіз болды ма?
– Қасыммен күллі елі мақтанып жатқанда, менің мерейім неге тасымасын, қарағым?!
– Егер екінші рет өмірге келетін болсаңыз, тағы да Қасым ағаны таңдар ма едіңіз?
– Әрине, қарағым. Ол өмірде мен үшін Қасымнан артық кім бар дейсің?!
– Әңгімеңізге рахмет!