Өзбекстанға Қазығұрт ауданы арқылы өтетін халықаралық күре жолдың бойындағы жотадан бабалар рухы асқақтап қарсы алады. «Бабалар рухына тағзым» кешені, Ұлы Отан соғысына қатысушылар ескерткіші тұрғызылып, Жастар саябағы ашылғаны кешегінің оқиғасы десек, ендігі таңда осы маңда Салқам Жәңгір хан мен Жалаңтөс баһадүрдің айбынды бейнесі менмұндалап тұр. Үлкен кешен ішіндегі бір белгі мен екінші белгіні жалғайтын жолдың өне бойына Абайдың қара сөздері тасқа қашалған. Сәл төменірек түссеңіз, қазақ руханиятындағы беделді тұлғалар отырғызған ағаштар сап түзейді. Кемеңгер Әбіш Кекілбайұлы тіккен самырсын біздің көзге оттай басылды. Еңселі, айбынды. Кешегі таудай бабаларымыз бен бүгінгі биік даналарымыздың бірі беріп, екіншісі туын жықпаған дәстүр жалғастығы деп осындайда айтса керек. 1993 жылы, Орбұлақ шайқасының 350 жылдығын Панфилов аумағы ауданында күллі қазақ жұртшылығы бөркін аспанға атып тойлап жатқан тұста, дәл осы Әбіш абыз келелі баяндама жасап, тәуелсіздігін енді-енді сезініп жатқан жұрттың еңсесін тіктеген, тарихын түгендеген аталы сөз айтқан болатын. Енді міне, сол шайқастың қос қаһарманы тұғырға қонған мекенде де Әбіш ақсақалдың ағашы Орбұлақ батырларына тағзым жасағандай, өзге жұртқа «айбынымыз осылар ғой» деген сөзді үнсіз ұқтырып тұрғандай…
Рухани ұстын – ұлт өзегі
Шымкент шаһарына ат басын тіреген дүйім жұрт – арнайы делегация ең алдымен өңір басшысы тізгінін ұстаған келелі жиынға қатысып, аймақта атқарылып жатқан іс-шаралар легімен танысты. Облыс басшысы Жансейіт Түймебаев: «Елбасымыз рухани жаңғырудағы ұлттық сананың рөліне баса назар аударып, аса маңызды бірнеше міндеттерді айқындап берді. Оның ең негізгісі – ұлттың терең тарихынан бастау алатын рухани ұстынды сақтап қалу. Тарихтың белестерінен сүрінбей өткен құндылықтарымыз бен озық дәстүрімізді табысты жаңғырудың алғышартына айналдыра білу», – дейді ғалымдар, қаламгерлер, зиялы қауым өкілдері қатысқан басқосуда. Н.Ә.Назарбаевтың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» бағдарламасының бір жылдығына орай өткен бұл есеп беру жиында Елбасы бағдарламасын іске асыру бойынша Оңтүстік Қазақстан облысында арнайы өңірлік комиссия мен Сарапшылар кеңесі құрылғанын білдік. Және бағдарламада атап көрсетілген барлық міндеттер бойынша оңтүстік аумағындағы іс-шаралардың жай-жапсарымен таныстық. Елбасы бағдарламасын басшылыққа ала отырып, Ж.Түймебаев облыста бір жылдың ішінде атқарылған әлеуметтік-мәдени ауқымды іс-шараларға нақты деректер келтіріп өтті. Оның барлығын тәптіштеп көрсетіп отыруға газет көлемі көтермейтін болғандықтан, негізгі барған шарамыз – «Қазақстанның киелі жерлері» арнайы жобасы жайлы айтқан әкім сөзіне арнайы тоқталып өткіміз келеді: «Облыстағы 104 қасиетті, киелі жердің тізімі «Қасиетті Қазақстан» ғылыми-зерттеу орталығына ұсынылып, 24 нысан Оңтүстік Қазақстан облысынан республикалық тізімге енді. Қалған 80 тарихи-мәдени ескерткіштеріміз жергілікті маңызы бар, қасиетті, киелі жерлердің тізіміне кірді. Оңтүстік Қазақстан облысындағы киелі орындарды дамыту мақсатында 2017 жылы жергілікті бюджеттен 314,6 млн теңге қаржы қаралып, толығымен игерілді», – дейді Жансейіт Қансейітұлы. Одан өзге, ЮНЕСКО-ның «Ұлы Жібек жолы ескерткіштері» аталымы бойынша әлемдік мәдени мұралар тізіміне енген ортағасырлық 8 ескерткіш туралы тұңғыш рет деректі фильм түсіріліпті. Сайрам ауданындағы «Ханқорған» археологиялық қалашығына археологиялық қазба, реставрация және консервация жұмыстары жүргізіліп, ашық аспан астындағы музейі де ашылатын күн жақын.
Жиынға қатысқан өзге қонақтар да «рухани жаңғыру» төңірегінде сөз қозғап, ұсыныс-пікірлерін білдірді. Белгілі жазушы, драматург Мархабат Байғұт: «Әдебиетті жүйелі насихаттауға жаңаша мазмұн беруіміз керек. Ұлттық кодты жаңғыртудың негізгі қайнар көзі, рухани жаңғырудың басты мәйегі – әдебиет. Оны естен шығаруға болмайды. Туған жердің қасиетті топырағының киесі секілді, әдебиеттің де киесін ту етіп ұстауымыз керек. Әлеуметтік желінің әлеуетті жақтары аз емес. Алайда әулекі, әсіреңкі жақтары әдебиетті желпілдетіп, жүдетіп-жадатып барады. Әуезовтің «Әдебиет – мәдениеттің атасы» деген қанатты сөзі бар. Мәдениетті болайық», – десе, қаламгер, публицист Нұртөре Жүсіп оңтүстікті туризм Меккесіне айналдырудың жай-жапсарына тоқталды: «Киелі Қазақстан» жобасы бойынша ең көп нысан осы Оңтүстік Қазақстан облысынан ілініп отыр. Әрине, әр облыстың дамығаны жақсы. Бірақ табиғаты, тарихы, қызмет көрсету сапасы да ерекше өңірлердің бірі – Оңтүстік Қазақстан. Жыл он екі ай қонақ үзілмейді. Сондықтан, туризмді дамытамыз десек, осы аймаққа айрықша көңіл бөлген дұрыс», – деген пікірін ортаға салды. Академик Дихан Қамзабекұлы: «Оңтүстік Қазақстан – бүкіл Қазақстанның моделі. Мұнда біздің бабаларымыздың сүйегі жатыр. Түркістандағы Қожа Ахмет Иассауи кесенесінде қазақ хандары жерленгенін дүниежүзі біледі. Оңтүстікте қасиетті Қазығұрт тұр. Мұның бәрі – миф, фольклор емес, бүгінгі күннің шындығы», – дейді.
Ұлт тарихындағы Орбұлақ шайқасы
Оңтүстік Қазақстан облыстық әкімдігі, Мәдениет және спорт министрлігі, Шоқан Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институты, Мұхтар Әуезов атындағы Оңтүстік Қазақстан мемлекеттік университеті мен «Жеті жарғы және Қожаберген жырау» халықаралық қоғамдық қайырымдылық қорының ұйымдастыруымен «Ұлт тарихындағы Орбұлақ шайқасы: ұлы жеңістің ақиқаты және маңызы» атты халықаралық ғылыми-теориялық конференция ерекше екпінмен өтті. Конференцияны ұйымдастырушы «Жеті жарғы және Қожаберген жырау» халықаралық қоғамдық қайырымдылық қорының төрағасы, заң ғылымының докторы, профессор, Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері Бекет Тұрғараев құттықтау сөзімен ашты. «Конференция Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаевтың «Болашаққа бағдар: Рухани жаңғыру» мақаласының жарияланғанына бір жыл толуына орай шақырылып отыр. «Рухани жаңғыру» идеясын бүкіл халық қолдап, оны жүзеге асыруға белсенді атсалысып келеді. Бүгінгі алқалы жиынның ұйымдастырылуы да, ата-бабаларға кешенді мемориалдық ескерткіш орнату да осының дәлелі болса керек. Жалпы өткен бір жылда қыруар жұмыстар атқарылды. Мұнымен тоқтап қалмайтынымыз анық», – деді Б.Тұрғараұлы құттықау сөзінде.
ҚР Ғылым академиясының академигі, химия ғылымының докторы М.Жұрынов, ҚР Мәдениет және спорт министрлігінің жауапты хатшысы, заң ғылымының докторы, профессор Қуатжан Уәлиев, Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтының директоры Зиябек Қабылдинов, И.Арабаев атындағы Қырғыз мемлекеттік университетінің ректоры, тарих ғылымының докторы, профессор Толобек Абдырахманов, Қазақстан Елтаңбасының авторы, сәулет өнерінің профессоры, Қазақстанға Еңбек сіңірген қайраткер Жандарбек Мәлібеков, ҚР Парламенті Сенатының депутаты, «Ауыл» халықтық демократиялық-патриоттық партиясының төрағасы, экономика ғылымының кандидаты әли Бектаев жиналған қауымды құттықтап, конференция жұмысына сәттілік тіледі.
Орбұлақ шайқасы туралы жіті зерттеп жүрген белгілі жазушы Бексұлтан Нұржекеұлы: «…Біздің бүгінгі жиынымыз «Рухани жаңғырудың» аясында өтіп жатыр. Жаңғыру деген өткенге оралу ғой. Осы отырған бәріміз Арыс деген бабаның ұрпақтарымыз. Қазақ ол кісінің шын аты Ан-Арыс дейді.
Ал Геродот Анахарсис дейді. Үлкен ауылды Ақ Арыс, орта ауылды Жан Арыс, кіші ауылды Бек Арыс дейді. Сол кісінің алты баласынан тараймыз. Екі баласы өмірден өткеннен кейін төрт баласының ұрпақтары тіршілік жасап жүрміз. Сол дәуірден жеткен бір ұлағатты сөз бар. «Алтау ала болса, ауыздағы кетеді, Төртеу түгел болса, төбедегі келеді». Мұның түбі – бірлік. Одан бергі Түрік қағанатының заманында «Түрік халқы үшін ащы терімді төктім. Қызыл қанымды төктім. Күн ұйқтамадым, түн ұйқтамадым», – дейді Күлтегін. Не үшін? Арыс ұрпағының бірлігін сақтау үшін. Шыңғыс хан: «Біздің халықтың жауы, жердің үстінде жүргеннен гөрі жердің астында жатқаны жақсы. Біздің төңірегімізде, бізге қауіп келтіретін ешқандай мемлекет болмауы керек. Біз сол үшін ел қорғауымыз керек», – дейді. Мақсаты не? Халықты, бірлігін сақтау. Одан беріде «Қасым ханның қасқа жолы» бар. Ол не қылған жол? «Ұл – әкесін, қыз – шешесін сыйлауы керек. Кіші – үлкенді сыйлауы керек. Қара – ханын, Ханы – халқын сыйлауы керек. Сонда біздің елде бірлік болады», – дейді. Демек, мемлекет бірлігі отбасынан басталатынын меңзеп отыр. «Есім ханның ескі жолы» дейді. Ол неге ескі жол? Ол ата-бабаның әлімсақтан келе жатқан жолын сабақтастыру болып табылады. «Біз сапалы халық болуымыз керек. Жеті атаға дейін ұрпақ біріне бірі үйленбейтіні содан қалған. Бұл туыстықтың белгісі». Бұл бұрыннан бар әдеп-ғұрыпты Тәукенің Жарғымен бекітуінің мәні сонда. Кешегі Алашорда арыстары мемлекеттік бірлікті алға қойды. Бірақ жүзеге асыра алмады. Соны жүзеге асыратын ұрпақ біз болып отырмыз. Сондықтан жаңғыру деген ата-бабамыздың тегіне келу деген сөз. Ал енді осы ұлы бірлікке үлгі болған Орбұлақ шайқасы қайдан шықты? Бұрын білмеуші едік қой. Мұның үш түп дерегі бар. Басқалары соған негізделген. Олардың ішінде аңызы да бар. Аңыз деген тарих емес, ол тарихқа құрмет, соны дәріптеу. Ең бірінші дерек 1644 жылы ақпан айында Тобыл әскер басы Куракинге Орбұлақ шайқасын баяндаған орыстың екі елшісі Гавриил Ильин мен татар Кучембердиевтерден қалған. Екеуі 1643 жылы наурыз айының аяғында Батыр қонтайшының Еділ бойындағы Қарайғыр деген жердегі ордасына жылдық жалақысын беруге барады. Қайдағы жалақы? Көрдіңіздер ме, орыс патшасы Батыр қонтайшыға жалақы беріп жіберген. Демек бұл – ымыра. Олар: «Біз жеткенде қоңтайшы 50 мың әскерімен Жәңгір хан мен Жалаңтөске қарсы аттанып кетіпті», – дейді. Соғыс әлі біткен жоқ. Бірақ елшілер оның кіммен соғысатынын біліп отыр. Демек бұл әріден дайындалған. Елу мың қолды елу күнде жинай алмайсың. Қалмақтар 1640 жылы бірігу құрылтайын өткізген. Сол әскер бірігу құрылтайының жемісі. Қоңтайшы үш жылдан кейін қазақтан кек алу керек деген. Елшілер: «Біз төрт ай күттік. Олар Илья күнінде оралды», – дейді. Орыстардың күнтізбесі бойынша Илья күні шілденің жиырмасы болады. «Содан кейін біз оның қасында екі ай болдық. Сөйтіп Тобылға он бір айда зорға жеттік», – дейді.
Орбұлақ шайқасы болған жерді 1975 жылы көрдім. Сол жерде туып-өскен адаммын. Бұл жер бұрыннан Ордың бұлағы деп аталып келді. Неге Ордың бұлағы? Ордың қасында үш-төрт бұлақ бар. Орбұлақ шайқасының 350 жылдығы мерекесіне сол кездегі Премьер-министр Терещенко өзі барып, қазақша сөйлеп ашты ғой. Сол кездегі Үкімет қаулысында «Орбұлақ шайқасы» деп беріліпті. Содан бастап Орбұлақ шайқасы деген атқа ие болып, тарихи айналымға түскен…», – деген пікірін ортаға салды.
Жиында алғашқы болып сөз алған Оңтүстік Қазақстан облысы әкімі Жансейіт Түймебаев: «Бұл конференция Елбасымыздың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» бағдарламасының бір жылдығы аясында Орбұлақ шайқасына 375 жыл толуына орай өткізіліп отыр. Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев: «Тарихты танып, зерделеу керек. Тарихты таразылау қажет. Сонда тағдырыңды, бүгінгі тұрпатыңды танисың, келешегіңді бағдарлайсың» деп шегелеп айтқан еді. Біз өткенімізге құрметпен қарап, болашағымызға сеніммен көз тіккен халықпыз. Осындай тарихта ерекше іс қалдырған қазақ халқы үшін азаттық жолындағы тарихи жеңістердің бірі – Орбұлақ шайқасы. Орбұлақ шайқасы – ұлттық тарихтың жауынгерлік даңқ шежіресінде ерлік пен қаһармандықтың өнегесі болып айшықталып қалды. Бұл – қазақ жасақтарының ойрат басқыншыларына қарсы ымыралықпен тоқсауыл берген шайқастарының бірі. Сондықтан шайқастың ел тарихындағы маңызы ерекше. Қазақ жауынгерлері ойраттардың әскерін Орбұлақ тұсында тоқтатып, оның бір бөлігін жойған. Бұл оқиға бірлік пен ынтымақ бар жерде алынбайтын қамалдың жоқ екендігін дәлелдеп отыр», – дейді.
Мәдениет және спорт министрлігінің жауапты хатшысы Қуатжан Уәлиев: «Қазақ даласының қай жері де киелі. Ата-бабаларымыз қарыстай жер үшін қасық қаны қалғанша шайқасқан. Солардың арманы болған тәуелсіздік жаңа мүмкіндіктерге кеңінен жол ашып берді. Алтайдан – Атырауға, Арқадан – Алатауға дейін ұшса құс қанаты, шапса тұлпардың тұяғы талатын сайын даласы, сағымды сахарасы қайта түлеп жатыр. Сондықтан өткен тарихты мұқият зерделеу арқылы кемел болашаққа көз тігіп отырған жері шұрайлы, тарихы шырайлы Шымкент жерінде мұндай басқосудың өтіп отырғаны заңды құбылыс деп бағалауымыз керек. Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың осыдан бір жыл бұрын жарияланған «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» бағдарламасы еліміздің өміріне жаңаша серпін, тың мазмұн берді. Елбасы ХХ ғасырдағы батыстық жаңғыру үлгісінің бүгінгі заманауи болмысына сай келмеуінің сырын ашып көрсетті. Әлемнің басқа елдерінің тәжірибесін зерделей келе әр қоғамның өз тамыры, тарихының тереңінен бастау алатын рухани коды болады деген тұжырым жасады», – дей келе, Орбұлақ шайқасының мән-маңызына да арнайы тоқталып, «Мәдени мұра» бағдарламасын да тілге тиек етті.
Қ.Жұбанов атындағы Ақтөбе өңірлік мемлекеттік университетінің профессоры, философия ғылымының докторы Амангелді Айталы: «Батыр бабаларымыздың ұрпағы – біз, қазақтар, бүгін кімбіз? Біздің болмысымыз қандай деген сұрақ туындайды. Сол батырлық қасиет сабақтасып, күні бүгінге дейін келді ме? Орбұлақ шайқасы бізді бүгін әртүрлі ойға жетелейді. Біріншіден, тарихи оқиғаның болғаны ешқандай күдік туғызбайды. Екіншіден, тарихи оқиға әртүрлі деректерде, мәтіндерде мойындалып, елдің тарихи жадында сақталған. Үшінші, оқиғаның тарихи негізінде ғылыми айналымға түсуі, әдеби шығармаларға арқау болуы, халық санасының арқауы болуы керек. Орбұлақ шайқасын саралағанда, Лев Гумилевтің теориясы еске түседі. Бұл теория бойынша ұлттың пайда болуы ұлт этногенез теориясы бірнеше кезеңнен өтеді. Бірінші кезеңді материалдық және рухани күш жинау кезеңі немесе императив дейді. Бұл кезең қазақ халқының хандыққа дейінгі кезеңі болса керек. Екінші кезең, осы пассионарлық кезең. Бұл – ұлттың тарихи сахнаға шығуы. Тағы да бір табыс, тағы да бір жеңіс, тағы да бір ғимарат деп, табыстан – табысқа, жеңістен – жеңіске жетеді. Бірақ ұлт осы бір пассионарлық құлшынысты әр уақытта ұстап тұра алмайды. Сондықтан үшінші кезең басталады. Оны сұйылу кезеңі дейді. Бұл тұста ұлт өткенін ұмыта бастайды. Ұлттың болашағын ойламайды. Оны білгісі келмейтін ұрпақ келеді. Олар өздері үшін ғана өмір сүріп, қарабастарының қамын ғана ойлайды. Тоғышарлық психология күш алып, бұрынғы ұлттық мұра шашырай береді. Төртінші кезең – футиризм. Бұл кезеңде ұлт тарихын ұмытады. Сондықтан бұрынғы арман бұлдырай бастайды. Бесінші кезеңде ұлт, тіл, дін, қоныс өзгере бастайды. Бұрынғы ұлы далада тұрған қазақ қалаға шоғырланады. Бірте-бірте басқа ұлтқа айнала бастайды. Енді осы бес кезеңді айтқанда бүгін біз қай кезеңдеміз деген сұрақ өзінен-өзі туады. Бұл – Гумилев теориясы. Сондықтан, өте қиын сұрақ. Қазақ халқының бойындағы мінез, қасиеттер Салқам Жәңгір заманындағыдай пассионарлық шабыт, өскелең биік рух бірте-бірте әлсіреген. Бұл – тек қазақ халқының ғана емес көптеген халықтардың басында бар жағдай. Ұлтқа дем беріп, рухтандырушы Салқам Жәңгір секілді, Әлихан Бөкейхан секілді пассионарлақ тұлғалар көрінбейді. Қазақ талай қасірет шегіп, талай рет тауы шағылды. Тәуелсіздік келді. Біз қазір тарихи жауапкершілік алдында тұрмыз. Бүгінгі қазақ – бұрынғы қазақ емес. Біреу өте бай, біреу бай. Біреу орта, біреу ортадан төмен, біреу кедей, біреу өте кедей. Солай күн көріп жатырмыз.
Ел шетіне жау келсе, Салқам Жәңгір секілді, Жалаңтөс секілді батырлар шыға ма қазақтың арасынан? Иншалла, шықсын. Бірақ миллиардтарын шетелде ұстайтын топтың ойы бөлек. АҚШ президенті Томас Джефферсон: «Коммерсанттың отаны жоқ» деп айтқан екен. Елдің басым көпшілігі даурықпай отбасын бағып, Үкіметке қол жаймай еңбек етіп жатыр. Міне, патриоттар – солар. Жерді, елді, тілді қорғайтын да осылар. Байлардың барлығы Бекет Тұрғараев секілді меценат емес қой. Ақшалы адамдар да ел шетіне жау келсе, олар да елді қорғай біледі. Сол сияқты қарапайым халықтың ішінен де сатқындар шығар. Өйткені ондайлар жоңғарлармен соғыс заманында да болған. Ең басты мақсат – мына жаһандану заманында халықтың рухын сақтап қалу. Сондықтан рухани жаңғыру дегені-міз – бүгінгі заманда елдің тұтастығы, елдің бірлігі. Қазақты елге, жерге бөлуге болмайды. Кейінгі ұрпақтан пассионарлық тұлғалар шығатынына сенімім мол. Неміс философы «Тарихта адамдар көрмейтін бір жіптер болады. Ол жіп – сабақтастық. Ол – алтын жіп», – деген екен. Орбұлақ заманы мен бүгінгі заманды жалғастыратын алтын жіп бар, ол – рух. Ол – біздің тарих. Сондықтан алтын жібіміз мықты болсын. Еліміздің рухы өсе берсін», – деп, баяндамасын аяқтады.
Ғалым, мемлекет және қоғам қайраткері Өмірзақ Озғанбаев өз сөзінде Орбұлақ шайқасының деректері мен зерттелу мәселесіне тоқталды. «…Қоңтайшының қазақтарға қарсы жорығы 1643 жылдың қысында басталып, 1644 жылдың жазының ортасына дейін созылады. Жоңғарлар Тянь-Шань қырғыздары мен Жетісу елінің қазақтарына қырғидай тиіп, қырғынға ұшыратады. Мыңдаған тұтқын Жоңғарияға жөнелтіледі. Жорықтың алғашқы кезеңіндегі жеңіске масайған қоңтайшы қазақ жеріне ентелеп, дендеп кіре бастайды. Дәл осы кезде Жәңгір хан жауды Орбұлақта қарсы алуға кіріседі. Ол жоңғар әскерінің саны, бағыт-бағдары мен жоспары жөнінде үнемі хабардар болып отырады. Мұны Жәңгірдің Хунделен тайшымен достығының нәтижесі деуімізге де болар. Жәңгір сұлтан барлау мәліметтерін ұтымды пайдаланып, жауға қарсы тұратын ыңғайлы, ұрымтал жерді де көрегендікпен талдайды. Жауды шырғалап, тар қысаңға кіргізеді. Әртүрлі амалдармен тосқауылдар қойып, олардың әлсіз тұстарын дәл табады. Бірнеше апта бойы тар жерге кептеліп, қамалған жаудың қалың қолын қазақ сарбаздары үздіксіз шабуылмен титықтатып, орасан зор шығынға ұшыратады. Жәңгір бастаған қазақ қолы Орбұлақтың қия беткейіндегі 600 қойтасты паналап, ор қазып алып, жауын улы жебемен қарсы алады. Сонымен қатар Сасықтекенің түтінін де пайдаланады. Улы жебемен жауын сеспей қатырса, сасықтеке деген гүлді суға қайнатып, оған шүберек малып кептіреді де, от тұтатып, жел жақтан улы түтін жібереді. Соғыс өнері хақында А.Лев-шин: «Ол ашық шайқастан қашып, аздаған адамдарының бір бөлігін екі таудың арасымен сайға орналастырды. Олар жерді терең етіп қазып, биік қорған дуалын жасады, ал жауынгерлердің екінші бөлігі таудың арғы жағында тығылып отырды. Жоңғарлар қорғанға таяп келіп, оған шабуыл жасады. Көп адамынан айырылған соң, оларды қоршап алуға алаңның тарлығы мүмкіндік бермеді. Сол кезде Жәңгір олардың ту сыртынан шабуылдады. Ойламаған жерден болған соққының әрі жауынгерлердің батылдығының арқасында, мылтықтарының өте сапалы болуынан Батыр қоңтайшыға қатты соққы берді», – деп жазған еді. 1643 жылғы Орбұлақ шайқасында қалың қолмен жеңіліс тауып, абыройдан айырылған Батыр қоңтайшы 1652 жылғы жорықта қалай болса да Жәңгір ханды өлтіріп, кек алмақшы болады. Сол үшін де ол арнайы мерген- садақшылардан адамдар даярлап, оларға ұрыстың қызған кезінде қазақ ханының жанына мүмкіндігінше жақын барып, өлтіруге тапсырма береді. Осылайша, ерлігімен, ақылымен, еліне деген шексіз адалдығымен артына өшпес із қалдырған, халқы үшін жауларымен алысып, арпалысып өткен қазақ ханы – Жәңгір хан нағыз ерлерше, хас батырлардай қан майданда шаһид болады. Орбұлақ шайқасында қазақ хандығының әскери өнерінің тарихында тұңғыш рет оқпана (окоп) қазып соғысу сынды әдіс-тәсіл қолданылды. Қазақ шежірелерінде және халық аңыздарында соғыс Қосқолаң тауының етегінде Орбұлақ өзенінің бойында болған. Мұндағы соғыс өнері ежелгі Грекиядағы 300 спартандықтардың жауды жеңу техникасына сай келеді. Бірақ Жәңгір бастаған қазақ қолының ерлігі спартандықтардан да асып түскен. Тарихта атақты Леонидтің 300 әскермен парсының 120 мың қолмен шайқасқаны жайлы дерек бар. Аталмыш шайқаста да Жәңгір ханның әдіс-тәсілі бойынша жауды тау ортасындағы сайға тығып ойсырату амалы пайдаланылған екен. Енді қазіргі таңда бұл шайқастағы ерлік аңызға айналып, бүкіл әлемге әйгілі болып отыр. Голливуд бұл жөнінде 3 циклді фильм де түсірген. Бұл да ұлы ерлікті насихаттауға қосылған үлес. Қазақ тарихындағы Орбұлақ шайқасының өзіндік орны да ерекше. 1993 жылы, яғни осыдан 25 жыл бұрын осы тақырып ел көлемінде еске алынып, Үкіметтің арнайы шешімімен Орбұлақ шайқасының 350 жылдығы аталып өткен болатын. Содан бері 25 жыл өтті, тәуелсіздіктің 25 жылынан да астық. Осы жылдар ішінде туып, есейіп, түлеген буынның өзі 25-26 жасқа келді. Олай болса, тәуелсіздік тағылымын ерлікпен жетілдіріп, ұрпақ санасына сіңірудің мән-мағынасы төтенше терең. «Орбұлақ шайқасының» 375 жылдығын атап өту жайында Үкімет биыл да арнайы шешім қабылдады.
Дәл бүгінгі күні Орбұлақ шайқасының 375 жылдығы арқылы – конференциялар ұйымдастыру, кітаптар шығару, жиналыстар өткізу, елдімекендер мен көшелерге аттар беру, ескерткіштер қою сынды әртүрлі шаралардың атқарылып жатқаны бізді қуантады. Осы бір тарихи оқиға мен ондағы ірі тұлғалар бейнесін мәңгілікке есте сақтау үшін Салқам Жәңгір мен Жалаңтөс баһадүрдің ескерткіштері мен «Талдықорған өңірінің тарихи-киелі орындарының» қатарына енетін Алматы облысындағы «Орбұлақ шайқасы» болған орынның ескерткішін де Елбасы бастаған «киелі жер» ұғымына байланысты «Қазақстанның қасиетті жерлері» тізіміне кіргізіп, арнайы қорғауға алу лазым. Сонда ғана ол елдіктің еңселі ескерткіштерінің бірі ретінде мәңгілікке қала береді», – дейді Өмірзақ Озғанбаев. Өзбекстан республикасы Самарқанд мемлекеттік университетінің профессоры, тарих ғылымының кандидаты Эркин Мусурманов «Самарқанд – Регистан әлемдік өркениеттің алтын қазынасы, Жалаңтөс баһадүрдің ерлік еңбегінің тарихи маңызы» атты баяндама оқып: «…Баяндамам шығыстық түркі ғажайып ғимараттарын салушы, Самарқанның басшысы Жалаңтөс баһадүрге арналған. Тарихта Самарқанд туралы аз айтылып жүрген жоқ. Соның негізгісін айтсам, Өзбекстанды әлемге танытатын Регистанды салдырған Жалаңтөс туралы материалдар бізде аз. Өзбекстан бейнесін көрсеткен кез келген фотосуретте Регистан бар. Суреттер БҰҰ-ның штаб пәтерінде де ілулі тұр. Ал оны тұрғызған Жалаңтөс баһадүр туралы бізде жазыла да, айтыла да бермейді. Ол туралы ақпарат мүлдем аз десек те болады. Жалаңтөс баһадүр туралы бізде материалдар аз болғанымен қазақ бауырларымызда ол туралы ғылыми деректер көп екен. Және оны халыққа танытуда үлкен жұмыстар істелінгені көрініп тұр. Оған бүгінгі конференция да дәлел бола алады. Қазақстанда Жалаңтөс атында елді мекендер бар, Қызылорда облысында ескерткіші қойылған, Самарқандта, Семейде, Павлодарда оның атына көше беріліпті. «Жалаңтөс баһадүр – тарихи тұлға» атты жинақты қарап шықтым. Сол кітаптан Жалаңтөс туралы көптеген қызықты материалдарды көріп, біразымен таныстым. Самарқандқа барған соң осы кітаптағы деректер бойынша студенттерге бірнеше тақырыпта диплом жұмыстарын жазуға беремін», – дейді.
Бабалар рухына тағзым
Іс-шараға жиналған зиялы қауым өкілдері, Қазақстанның әр өңірінен келген арнайы делегация, жалпы тілекші қауым Салқам Жәңгір хан мен Жалаңтөс баһадүрдің ескерткішін салтанатты түрде ашты. Шара барысында сөз алған қоғам қайраткері Қуаныш Айтаханов: «Бүгін біз ерекше оқиғаның куәсі болып тұрмыз. Елбасымыздың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласындағы міндеттерді орындау жолында игілікті істің көп атқарылғанын көзіміз көрді. Жаңғыру – жаңару деген сөз. Жаңғыру болған жерде рухани жаңарамыз. Біз грек тарихын, рим тарихын, орыс тарихын көп оқыдық. Ірі көтерілістерін де жаттап өстік. Бірақ қазақ халқының тарихынан ешқандай хабар болмады. Тарих оқулықтарына да қазақ тарихы енгізілген жоқ. Бұл – тоталитарлық саясаттың жемісі еді. Тәуелсіздіктің арқасында өз тарихымызға терең үңіліп, ақтаңдақтардың бетін аштық. Рухани жаңғыру бағдарламасы – елге үлкен серпіліс әкелді. Еліміздің үлкен азаматының бірі, меценат, ғалым, тарихшы Бекет Тұрғараев осыған ерекше мән беріп жүр екен. Сол себептен, Бекетке рақмет айтқым келеді. Ары-бері өткен жұрттың бәрі екі қаһарманның ескерткішіне көз тоқтатпай өте алмайды. Күре жолдың бойында орын тепкен еңселі ескерткіш ел рухын асқақтатып, мәртебесін биіктете түседі. Бұл тарих – бәрімізге үлгі, бәрімізге сабақ болуы тиіс», – деді.
Айта кету керек, Қазақстан Республикасының Мемлекеттік хатшысы Гүлшара Әбдіқалықованың тапсырмасы бойынша Ұлы Жеңісті тойлау ҚР Мәдениет және спорт министрлігінің бұйрығымен бекітілген «2016-2018 жылдары өткізілетін мерейтойлар мен атаулы күндердің тізіміне» енгізілген. Тарихи маңызы зор шайқастың бары мен жоғын түгендеу ісі осылай басталып та кетті…
Қарагөз Сімәділ.