Жанат АХМАДИ,
Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты
Қазақ байларын кәмпескелеу – ұлтты тұтасымен тақыр жерге отырғызу, ұлттық буржуазияның тамырына балта шабу, халықты тақыр кедейшілікке ұрындыру еді. Өйткені, көшпенді қазақ елі бір-бірімен селбесу арқылы өмір кешкен жұрт. Табиғатқа бағынып ғұмыр сүрген. Шаңырағы – аспан, мекені – тау-тас, ашық дала қойнында өскен қазақ табиғаттың төл баласы болғанымен, бел баласы емес еді. Жазғы қуаңшылық қақтап, не қыс қаһарына мінген жылы малы жұтап қалады. Қыстан аман алып қалған әрбір тұяқ малы үшін Құдайға құлдық ұрмасқа әддісі жоқ. «Қарға тамырлы қазақ» замандар бойы өз-өзінен туысқандық береке-бірлік орнатып, иық сүйесіп, ат майын, атан күшін тең пайдаланып келгені анық.
Жеке шығармашылығыма қатысты архив ақтарып жүріп қызық бір деректі құжаттарға тап болдым, сол жайтты оқырманмен бөлісіп қоюды жөн санадым. Мәселен, ел ішін ылаңдаған кәмпескенің әйгілі ақын Хамит Ерғалиевтің әкесіне қатысы. Ерғалидың кәмпескеленген шаруашылық мүліктерінің ішінде алты жүк арбасы, екі тарантас арбасы, екі шөп шабатын мәшинесі және сәнді қорапшалы шаналары мен жүк шаналары болған екен. Малын былай қойғанда, Ерғалидың шаруашылық жұмысын істейтіндер сол техникалар арқылы өз бала-шағасын асырап отырған. Қара халық үшін Ерғали байдың шаруасынан қол үзе қалса, күн көру қамы оңайға түспесі анық. Себебі әр байдың өзіне сенімді адамдары болады. Отбасын сол арқылы асырап отырған ерен-жаран, туысқандар, не сыралғы жалданбалы қызметкерлер басқа бір байдың есігіне оңайлықпен бармайды. Қазақ тұрмысындағы байлардың орны ел-жұрт үшін қандай зор болғанын шамалау қиын емес. Осы орайда қыстыра кететін бір қызық жайт: кеңес үкіметі орнағаннан кейінгі «шығу тегі» деген жерге «кедей тұқымы» болып келгендерде есеп жоқ. Кейінгі аз ғана жыл ішінде олардың қайда ауып кеткенін ешкім білмейді. Хамаң сонеттерінің бірінде айтады:
«Құран сөзін сен кеше құрт» дегесін,
«Қой!» деп ешкім бүйірден түртпегесін.
Малайлығын әкеңнің мақтан етіп –
Тексізбін деп тесіп ең жұрт төбесін.
«Бай баласы» болған соң, сенім артылмағандықтан жөні түзу қызмет ұсынылмаған Хамит Ерғалиев мекеме жұмысы атаулыдан қырық үш жасында қол үзіп, тек қалам қуатымен ғана бала-шағасын асырап келген. Астанадағы университет қабырғасынан соғысқа алынған Хамаң 1944 жылы қайнаған соғыс өртінде жүріп партия қатарына қабылданарда, кулак баласы екенін жасырмаған. Бір шешімге келе алмаған дивизия басшысы амалсыз Мәскеумен хабарласқанда Щербаковтің өзі «айтқаны бойынша қабылдаңдар» деп бұйырған. Өйткені Хамағаң әскер басқарған командир болған ғой. Мемлекеттік сыйлықтың иегері, Халық жазушысы, дарынды ақын Хамит Ерғалиевтың әкесі жайлы мемлекеттік орталық мұрағаттағы құжатпен танысқысы келетіндер болса, мархабат! 1928 жылғы кәмпеске мәліметінен алуға болады. Мен қысқаша тұжырып берейін.
«Жармағанбетұлы Ерғали, жасы 63-те. Қамысқала ауданы, Қамысқала елді мекенінде тұрады. Отырықшы.
Қара шаңырақтағылар: үлкен шешесі Сәрби – 88-де. Кіші шешесі Зылиха (жасы жазылмаған). Әжесінің қолындағы Хабиболла Ерғалиұлы 20-да. Оның келіншегі 18-де. Немересі Бәшие 1-де. Ерғалидың тоқалы Әдия – 43-те. Қызы Махпижамал – 5-те. Ұлы Жұмахан – 3-те. Бәйбішесі Бағдагүл – 59-да. Қызы Мәруәнжамал – 16-да. Балалары Ғабдол-Хамит (ақын Хамаң) – 11-де. Батырша – 2-де. Отаудағы шаңырақта: ортаңғы әйелі (есімі жазылмаған) туған баласы Ғабді Ерғалиұлы – 24-те. Келіні Жұмақыз – 19-да. Баласы Ерғалиұлы Әмір. 1922 жылдан еншісі бөлек. Тағы бір баласы Насыр Ерғалиұлы – 20-да. Бұл үйдің кенжесі Молдаш Ерғалиұлы – 15-те. Жармағанбет әулетіне қарасты барлық жан саны шамамен 20-дан астам. 6 үлкен шаңырақ, үш отау, 9 түтін.
1928 жылғы қаңтардың біріне дейінгі жалпы мал санын іріге шаққанда 360 бас. Мал басын іріге айналдыру тәртібі: құлынның 3-і бір ірі қара. Тайдың 2-і ірі қара. Тайыншаның 3-і, бұзаудың 5-і бір ірі қара. Қойдың 5-і, ешкінің 6-сы, меренос қойдың 3-і, ботаның 3-і, тайлақтың 2-і бір ірі қара».
Осы есеп бойынша кәмпеске кезінде Ерғалидың іріге айналдырған 202 бас малы алынған. Алты қанатты екі ақбоз үйі, қамыстан шегенделіп жасалған үш қыстау үйі, барлық қора-қопсысы. Оншақты арба-шана, шөп шабатын мәшине, жеті түйе қамыт-сайманы, бес ат қамыт-сайманы, екі өгіз қамыты тұтас әбзелдерімен. Үй бұйымдарынан кілем, текемет, көрпе-жастық, ыдыс-аяққа дейін кәмпескеленген.
ОГПУ-дың құпия мәліметінде: «Жармағанбетов Ерғали 1865 жылы туған, руы –жетіру, әкесі Жармағанбет Теңіз өңіріндегі қазақ ордасының депутаты болып, пристав қызметін атқарған. Бабасы Жәңгірханның көңіл жақыны болған. Ерғалидың өзі 1895 жылдан 1917 жылға дейін ауылнай болып, патша үкіметінен мақтау-мадақ, медальдар алған. Кеңес үкіметі тұсында кеңеске де, қоғамға да іс жүзінде қызмет көрсетпеген. Бұрын ауылнай болып, үстемдік жүргізіп, ел билеген Ерғалидың мейлі идеологиялық, мейлі экономикалық тұрғыдан болсын, ауыл өміріне ықпалы өте күшті. Ыңғайлы сәт туа қалса, кеңеске қарсы насихат жүргізеді» деп барынша қаралап жазған. Осыған орай бір жайды айтар болсақ, 1928 жылы Ерғали өзін шығарып салуға жиылған ел-жұртпен қоштасарда орыс, қазақ тілінде бірдей төгіле сөйлеген екен. Ажал сапарына кетіп бара жатқан оны қимаған сақалы күйектей казак-орыстар да, дөңгелек тақия киген татарлар да, қанатының астын қорғалап, жақсылығын көп көрген қазақтар да бес шақырым жерге дейін соңынан еріп шығарып салыпты. Сол кезде Гурьев округтік «Жұмыскер тілі» газетінде «Ерғалидың үйшікпен қоштасуы» деген мақаланың жазылуы да көп нәрсені аңғартады. Патша үкіметінің генералы Толстовтың әскерімен шайқасу үшін қосымша көмек күш іздеген қызыл тулы қазақ атты әскерінің командирі Жәнекешов Бейсен Оралдан Ерғалиға арнайы келеді. 1920 жылы 55 жастағы Ерғали әскери киім киіп, беліне қайқы қылыш асынып шыға келгенде, Бейсеңнің өзі сүйсініп: «унтер офицердің өзі болдыңыз» деуі ол кісінің айбынды адам болғанын аңғартады. ОГПУ-дың жоғарыдағы «Ерғали кеңеске қызмет көрсетпеді» деген жаласын жоққа шығарады. Сәл шегініс жасайтын болсақ, 1928 жылғы қыркүйектің 12-сі күні ократком уәкілі Қарпықовтың ұсынысы бойынша Ерғалиды қамауға алу прокуратура мен ОГПУ-ге жүктеледі. Себебі Ерғалиды басында I-ші топқа жатқызып, жай кәмпескелеп, өзін жер аударуға ұйғарған. Соңынан қолдан жасаған қылмысын ауырлата түсіп, II-ші топқа жатқызған. Ешқандай дәлел, түсініктеме жасалмастан «әлеуметтік қауіпті элемент» дей салуларына қарағанда, ел-жұрт алдында үлкен беделі бар адамды онан әрі сүріндіре түспей, бос жібере салуға көздері қимаған. Тек Казатком председателінің орынбасары Жангелдиннің желтоқсанның 6-сында шығарған бұйрығында: «Жармағанбетов Ерғалидың жасы егде тартқан кісі екенін еске алып, Гурьев округінде қыстап шығуына рұхсат бердік… Көктем шыға белгіленген жер – Қызылжарға көшіп кетуіне міндеттелсін» деуіне қарағанда, Ерғали қамалудан аман қалған сияқты.
Жармағанбетов Ерғали Казаткомға жазған арыздарында көрсетуінше, кәмпеске кезінде шектен тыс қиянат жасап, жәбір көрсеткен адамдарды, «Жәрдемком» мүшелерін, Жақып Жантазаұлы, Әйтім Нұртазаұлы, Сатан Ысқақұлдары екенін, оларға өлсе аруағы ырза болмайтынын ашық айтқан. Хамит ақынның жүрегіне шер-шемен, беріш болып байланған осы жай «Шер толғау» атты кітабындағы «Ауыл советке арыз» делінген лирикалық поэмасында аса әсерлі суреттелген. Бұндағы аталы сөздің арғы-бергісін қазбаламай-ақ қоштасушы жұрт алдында екі тілде егіле сөйлеген әке сөзінен кейінгі артта қалған ел-жұрт кейпін танытады.
«Қош, қош!» десіп бүркенді де
қалды жұрт,
Будақтаған махорканың түтінін.
Осы екі жол өлеңнің өзінде қаншама күйзеліс, күрсініс, қимастық жатқандығы байқалады. Анығында бұл бір ғана Ерғали ақсақалдың басына түскен күй емес, Қазақстан бойынша жер аударылған мыңдаған байдың бәрінің де көрген тауқыметі. Соның көбі үйіріне қайта қосылмай, туған жерінің топырағы бұйырмай, ит арқасы қиянда дүниеден өткен. Ең обалдысы – байлардың өз бастарын не өз үй-іштерін ғана айдамай, бүкіл өрен-жаранымен жер аударуы. Өксікке толы өтен тарихқа біз әлсін-әлсін оралып тұруымыз керек-ақ…