Сол күні де Отпантау басында от жанды. Бастауы атамзаманда жатқан ұран хабары – атой оты емес еді, ол. Жаңа тарихымыздың жаңғырған дәстүріне айнала бастаған ендігі мына қазақтың барақатты өмір оты, той белгісі, бірлік алауы. Жалпақ жатқан Маңғыстау жеріндегі Наурыз басы, Жаңа жыл келісі – «Амал мейрамы» солай басталады екен.
Маңғаз Маңғыстаудың ұзына өрлігіндей – Түпқараған түбектен Шөлтау жаққа көсіле, көлденең түскен Қаратау сілемдерінде еңсегей екі биік бар. Бірі – Бесшоқы, бірі – Отпантау. Өрлілік жағынан екеуі де қарайлас. Ал тарихы, сай-сала шатқалдарында тұнып қалған жәдігер жауһарлары, соларға табан тірей көтерілген аруақты рухы – бірінен-бірі биік көрінер еді. Шежіресі шер мен сырға толы, тарих тайқазаны ерлік хикаяттарға меймілдеген айтулы орындар бұл жерлер. Ата рухын ұлықтайтын тұғырлы орынды белгілегенде, бүгінгі көкірек көзі ашық ұрпақтың ұлы жолдың ұрымтал ұтырындағы шежірелі, киелі мына Отпантау өрді таңдаған кесімі келісті-ақ!
Анығы, бұл таңдау ықылым замандар басында, бабалар кесімінде болған ғой. Белдеуде аты байлаулы, керегеде найзасы сүйеулі уақыттарда Отпантауда жанған «Ұран оты» – көбіне атой дабылы болған екен. Оны алпыс шақырым шығыстағы Бесшоқы жалғап әкетер екен. Бұл оттарды батыс-теріскей бетте – Түпқараған, Бозашы, шығыста – Шөлтау, Сай-Өтес, тіпті, Бейнеу тарабы, түстік-шығыста қасиетті Оғыланды, Шопан-Ата аймақтары, оңтүстікте – Теңге, Кендірлі өлкелері, құбыла бетте – Ақтау, Ақшүкір мекендері көріп байқайтын болған. От ақ жалындап жанса, ақжолтай қуаныш хабары, қара түтінін будақтатса, төніп келе жатқан қатер белгісі екен. Тіпті, дұспанның неше күншілік жерде, қай атырапта келе жатқанына дейін саралап айтып тұратын болған сонау оттар.
Міне осы биікте биыл да от жанды…
Биылға алау отын наурыздың 13-і кешінде, ақ пен қызыл тоғысында облыс әкімі Ералы Тоғжанов жақты. «Көкбөрінің» арқа үстінде Маңғыстау көгіне ақжалын от көтерілді. Той белгісі, бірлік оты, бейбіт өмір алауы – Маңғыстаудағы Жаңа Жыл келісі – Амал мерекесіне солай белгі берілді. Жаңғырған тарихымызда дәстүрге айналған, биылғы жылдың Отпантау – Адай Ата кесене-кешенінде басталатын «Амал» мерекесі ұйымдастыру Адайдың Келімберді арысының аға баласы Құнанорысқа және Маңғыстауды біраздан жайлаған осындағы Әлім Ата ұрпақтарына міндеттелген екен. Қазақтың кенжесі ғана емес Алаштың кішісі саналатын Адай ұрпақтары еншілеген «Қарашаңырақ» құрметіне аталған отауда Құнан орыс дастарқан жайса, Ата кесенесі беттегі үлкен алаңға Алты ата Әлімнің символы іспетті – алшитып еңселі алты орда тіккен екен жігіттер.
Қазыналы түбекті ен жайлаған Адай ұрпақтарымен тізе қоса тірлік кешіп жатқан көп ағайын қатарында берекелі болмысты бірге жасасып жатқан Әлім азаматтарының шақыруымен, осынау Жыл басы – «Амал» мерекесі – Көрісу күні тойына «алыстан ат терлетіп» дегендей, ойдан-қырдан, Алатау-Арқа-Сырдан біраз ағайын құралып келген жайымыз бар еді. Біз сезген ықылас – Маңғыстаудың шуақты күніндей еді десек, той көңілі – қарт Каспийдің жарға соққан толқынындай деу лазым.
Тойдың беташар күні Отпантау мен Бесшоқы арасындағы Шетпе мекенінің шетін шаң қылып, тұлпарлар шабыс ашқан. Әсіресе, аламан бәйге қиқулы да, тартысты болып, көп ризашылығындағы әділдік үдесінде, Жамбыл облысының Қордайынан келген «Қарасу» есімді сәйгүлік (ат иесі Айдар атты сейіс) 16 миллион теңгенің джип-пикабын қанжығасына байлап кетті… Алау отпен тоқсанды қыр асырып салған көпшілік келесі күні Амал-Наурыз-Жаңа жыл мерекесін ары жалғады. Төс қағысқан көрісулер, ықыласты лебіз-тілектер… «Әлім Ата шаңырағына сәлем бере келдік!», – деп есік ашқан азаматтар… Ас та төк дастарқандар жайылып, палуандар белдесіп, мейрамға келген әнші-жыршылар Елмұра Жаңабергенова, Демеу, Шынберген той төріне төкпелеп өнер төкті… Ал 362 баспалдақ басына апаратын Отпан тау биігінде аруақты от алаулап тұрды. Бұл баспалдақтардың ұзын саны – Маңғыстауда жатқан 362 әулие-әнбия санына орайластыра жасалғанын айта кету керек…
Төңірек табиғаты бірегей болмысымен, тылсым сырларымен көңіл көзін тарта берердей… Киелі өлке. Тұнған шежіре. Аңыз-ертегіге бергісіз жәдігер-ұлағаттар… «Маңғыстау – тарих пен табиғаттың бірге толғанған тамаша дастаны, бірге салған таңғажайып суреті, бірге шерткен тағылымды шежіресі. Оны таңданбай көріп, тамсанбай түйсінуің мүмкін емес», – депті осы өлкеге кіндік қаны тамған дара талант Әбіш Кекілбаев. Расында, көркем дегеннен гөрі, келбетіне кие қонған қатал сұлулықтың әр қыр-қолатында тілсіз тарих сөйлеп тұрғандай. Осынау өлкеде не жорамал, не аңыз жоқ десеңші!.. «…Шыңғысханның тегі – Адай. Ол жаһангиріңіз – Адайдың Мұңал руынан. Шалағай, біржақты ғұламалар кешегі саясаттарда Мұңал атамыз атын «Монгол», «Маңғұл» деп, әлемдік ой-сананы әбден шатыстырып жіберген» деген бір қызық ой осында алдан шықты. Осы жорамалға салса, Ақтөбе жеріндегі ұзыны 300 шақырымдай Мұңалжар тауы тауы да сол ата атынан болуы ғажап емес… Онан арғы тарих тереңін алтын жүлге қуғандай қазбаласа, Адай бастауы аса ежелгі заманмен астасып жатыр. Тарих атасы Геродот пен Страбон айтса, бұл шежіре б.з. көп бұрынғы дайлар (дахтар) дәуірінен келіп, VI-IV ғасырларда Яксарттың (Сырдария) сағасы жағындағы парадарая сақтарының одағына кірген деген жобаны жоққа шығармай, (демек, бүгін жақсы жарасымда өркендеп жатқан Арал – Каспий ұлдары арасындағы туыстық қатынас тамыры екі жарым мың жыл бұрыннан бастау алады деп айтса да болады), ал біздің заманның
І ғасырында Сырдарияның төменгі ағысында емес, Каспий теңізінің оңтүстік-шығыс жағында, яғни қазіргі Иран мен Түркменстан шекарасындағы аймақтарды мекендеген деген жорамалға табан тірейді. Ал ІІ ғасыр шамасында Каспий теңізінің шығыс бойын кең жайлаған ежелгі дайлар осы адайлар болуы мүмкін деген ой тіпті айқын. Адайлар оғыздардың «ада» (арал) «адайлар» (аралдықтар) деген сөзінен шыққан деген ой да бар бұл жорамалдарда. Сол дайлар (дахтар) адай руының алыстағы бабалары деген нұсқа қиюлы қисын тауып тұр. Не де болса, Адай тарихы – күрделі де, жұмбақ, ғажап кезеңдермен астасып жатқан жырлы, терең сырлы шежіре.
Көнекөз тарихтың тыныс-тамырын басқан білікті азаматтар осыны айтты. Ал бізді Маңғыстау жолдарымен алып жүрген, жас та болса білігі мол Ер Қосай ұрпағы Асқар атты інішек тіпті біраз жайтқа қанықтырды. Елгезек азаматтың ақеден көңіліне шын риза болдық.
2004 жылы «Үш қиян» газетінде ақын, қоғам қайраткері Сабыр Адайдың «Адай ата рухына ескерткіш кесене тұрғызу керек» деген мақаласы жарияланған екен. Идея қызу қолдау тауып, «Адай» қоры құрылып, Қаратаудың еңселі биігі Отпанда 2005 жылы Адай Ата кесенесінің алғашқы кірпіші қаланады. Сол екпінде Кесене және оның маңайындағы «Ақсақалдар ордасы», «Көкбөрі ескерткіші», «Ұран оты алаңы», «Ана ескерткіші», «Батырлар алаңы» құрылысы басталып, барлығы 2007 жылдың күзінде аяқталады. Кешен «Адай ата – Отпан тау» тарихи-танымдық этно-мәдени орталығы деп аталады.
Кешен кесіміндегі жіті ескерімділік, құрылыстың орайластыра салыну мәдениеті ғана емес, әр нысан, әр деталь әдемі идея бағытында тіл қатып тұрғандай екен. Сәулетші-жобалаушылар, құрлысшы-жұмысшылар, ұйымдастырушылар, ең бастысы, халықтың ықылас-махаббаты көзге ұрып тұрған бір кемел келісім. Орта ғасырларда бой көтеріп, бүгінгі ұрпаққа аңыз боп жеткен талай аруақты құрылыстардың біздің уақытта жүзеге асқан, сондай қасиетті заманауи нұсқасы десе де болар еді осынау кешенді.
Біз де өз бар-базарлығымызды той «қазанына» қостық. «Түгел сөздің түбі бір – түп атасы Майқы би» бабамыз осыдан 700 жыл шамасы бұрын, «Жанның ұлы Алшын-ды, біз үшін қанға малшынды…» деп тұжырған. Міне осы тұжырымдағы «Біз» – Алаш арыстары болса, Жанарыс Алшын ұрпақтарының сол ағайын үшін «қанға малшынып» ғұмыр кешкен жаугершілік жағдайы – бір үлкен тарихи-моральдік тұжырымның негізі болып табылады. «Кіші Жүздің ұлына найза бер де, жауға қой!» кесімінің түп-бастауы, негіз-діңгегі сол. Әділдік тұғырлы әдемі кесім, бірақ біз осының (жалпы, Үш Жүз туралы аузы дуалы, сөзі бәтуалы бейнелі тұжырымның) шығу тегін анық бағамдамай, оңды-солды айтып жүретініміз рас… Сол «найзалы» арыстың біраз қасиетін өзінің бүкіл тарих-болмысымен жалпақ жаһанға жария етіп келген, әрине, осынау Адай Ата ұрпақтары десек, артық айтқандық болмас еді…
«Қарашаңырақ» алаңындағы көпшілікпен жүздесуде (сөз бізге кештеу тисе де…) қонақ кәде ретті, орындалуы міндетті парызды атқара, білгенімізді солай ортаға салдық. Арал-Сыр бойындағы ағайын тілегін, Қазақ әдебиетінің абыз-ақсақалы Әбдіжәмил Нұрпейісовтың арнайы сәлемін, Байбақты Сырым Датұлы күресін «Тар кезең» романында баян еткен Мемлекеттік сыйлық иегері, жазушы Қажығали Мұқанбетқалиұлының маңғыстаулық ағайындарға, осы мерекеге орай айтқан сәлемдерін жеткіздім. Былтыр жарық көрген «Абыржы» романымның 3 кітабын «Адай Ата» қорына табыс еттім.
Әлім Ата жігіттерінің ұйытқысы, Маңғыстау жеріне белгілі тұлға Жантеке Жәрімбетов атты азамат екен. Бұл жігіттер ісінен ұраны бір ата рухына деген ықылас, намысты тірлік, ұтырлы ұйымдастырушылық көзге айқын ұрып тұрды. Көп қонақтың жолын көтеріп, ағайынды жайғап-жайлаған да осы жігіттер. Басқасын айтпағанда, аламан бәйгенің бас жүлдесіне тігілген қымбат темір тұлпардың осынау азаматтардың Атымтай жомарттығы екенін атап өту керек. Алыстан алқалап жеткен ағайынға Каспийдің жарлауыт жағасына жараса қонақтаған «Айдын» тойханасынан берілген арнайы қонақасыда өзіміздің ризашылық көңіл тілегімізді жеткіздік азаматтарға. Өмірлеріне аманшылық-денсаулық, отбастарына құт-береке, қызметтеріне жемісті табыстар тіледік.
Сайдың тасындай жігіттер – Айтмұхаммед, Нұрболат деген азаматтар алыстан келген ағайынға тік тұрып қызмет көрсетті деуге болады.
Ақтау мен Маңғыстау алабында көңілге ұнасымды мәдениет бар. Ақтау қаласы және қала маңы, біраз елді мекендер, күре жолдар бойындағы тазалық, эстетика, толымдылық нышандары көңіл жылытты. Бұл нышандарда жергілікті азаматтардың іс жауапкершілігі, мәдениет-мәрттігі, азаматтығы көрініп тұрғанын байқамау мүмкін емес. Бетеге мен боз жусан болмаса, басқа қылтанаққа қолайы жоқ осынау қытымырлау өлкенің әр ұлтарақтай алабында желкілдеп бой көтерген әр өскін-дараққа қамқор көңіл байқалады. Сонан ба, «Маңғыстау – қатал өлке» деген таптаурын уәж бекер-ау деген ой көңілімізге қонақтап кетті.
Ежелгі тарих және бүгіннен белгі түскен қасиетті орындар… Қазақтың қоңырқай ауылдары… Қазақ көңілі төріне қоныс тепкен Қарасаз, Таушық, Атасу… Осынау мекендерде көрер көзге алып бара жатқан аса бір ерекшелік байқалмас еді. Дегенмен, сол жерлерде дүние есігін ашқан кей тағдырларға Жаратушы нұрындай талант сәулесі түскен. Талант пен шабыт желі әлемет екпіндермен олардың тағдыр желкендерін керней соққан. Сөйтіп, қоңыр топырақтан шыңдалып өнген алмастай жарқырап, шын таланттар, халық мақтандары айдай әлемге мәлім болған… Таушық. Әбіш аға Кекілбев дүние есігін ашқан мекен. Күре жолдан қағаберіс, өрлеуіт биік ығында жатқан ұядай ғана ауыл. Әйтсе де, Маңғыстау қасиетінің бір шумақ мәйегі сол мекен үстінде ұйып тұрғандай болып көрінді маған… Мінәжат етіп, бет сипап өттім сол тұстан.
Мен ақын емеспін. Бірақ бір толғаныста:
Маңғыстау – маңғаз ертегім бар,
Көкшетау – керім, көркемім бар,
Сырдария – сұлу, еркелім бар,
Алатау-Алтай – төрт өрім бар!.. –
деген жолдар өзім топтап жүрген «Байырқалы байтағым» сериясына түскен еді. Сол байтаққа Маңғыстауда басталған «Амал мерекесі», Бірлік оты – енді Наурыз думаны боп тарап бара жатқандай көрінеді.