Көрнекті жазушы Рахымжан Отарбаевсыз қырық күн өтіпті. Оның қаламынан туған таңғажайып шығармалар әдебиет деп аталатын сұлу әлемде лайықты орнын алғаны баршаның есінде. Суреткердің шығармасынан мөлдіреген жан-дүниесі көрініп тұратыны сияқты, көрген-баққан, ойға түйгенінен де Отарбаевтың тамыр бүлкілін байқарымыз анық.
Қазақ көркем сөзіне адал еңбек еткен қаламгердің жазбалары көзі тірісінде «Жас Алаш» газетінде жарияланып келгені көзіқарақты оқырманның есінде болар. Сол басылымда жарық көріп үлгермеген жазбалардың бір парасын оқырман назарына ұсынып отырмыз.
***
Тырна – көкте, тұзақ – жерде. Құрғанмен түсе қоя ма? Қазақтың арманы да соңғы кезде осыған ұқсас.
***
– Мына мақтауың буыныма құрт боп түсті-ау. Үш ұмтылып орнымнан тұра алмай қалдым. Тілдің бояуы дейсің бе? Қазақтікі ғой, – дедім бір сыншыға. – Тұнығынан қанып ішкен шығармын. Уызына жарыған ұрпақпыз ғой. Әрі ұстаздарым да мықты еді. Атам-әжем және батырлар жыры. Кішкентайымнан ойынға жоқ едім. Үйге қонақ келсе, ата-әжемнің қасында шошайып отырып алам. Ескілікті әңгімелерін, көрген-баққандарын, әркімнің алуан қылық, мінезін көңіліме тоқимын да отырам. «Апыр-ай, осы бала сөз аңдиды. Мал танымайды. Шаруаға қыры жоқ», – деп сыртымнан уайым қылатын. Сол сөз маған мал болды ғой.
Кешкісін ата-әжем батырлар жырын оқытады. Шам жарығымен. Алдыма аттың тоқымындай нән кітапты өңгеремін. Оқи-оқи көбін жаттап алғанмын. Атам үнсіз зер салады. Әжем тосаңдау оң құлағын кимешегінен босатады. Ал, кеп заулатайын. Алуан оқиғаның ішінде өзім жүргендей даусымды құбылтамын кеп. Мақтаған сайын көмейім ашыла түседі.
… Дінсіз шал ақылы жоқ
өрге қашты,
Қызымды жетім ұлға
бермеймін деп.
Әжем тап осы тұста:
– Өткен жолы берем деп еді ғой, – дейді күйгелектеніп. – Сен осы дұрыс оқып отырсың ба?
– Кітаптағы жазу өзгере ме? Баянды бәрібір Қозыға бермейді. Қарабай қазір малын айдап қашады.
Әжем Қарабаймен жау. Қарғап-сілеп дымын қоймайды. Бәйбішесі де сыбағасын алады. «Жүзіқара, байына неге айтпайды: «Анттан тайма. Аруақ атады. Қызың Қозыдан артық кімге тимек? Батамызды беріп, ұзатайық» деп…».
Қыз Жібек, Ақжүніс, Гүлбаршын сұлу мен Айман, Шолпанды да аяп: «Байғұстардың бақтары бір ашылмады-ау», – деп отырғаны. «Алпамыс батырдағы» Жәдігер боп:
… Досың кетіп қасыңнан,
Дұшпаның келіп басыңа,
Мендей болып қақсағыр,
Тарта бер, жұртым, тарта бер! –
дегенде өзім де өксіп жылап алам.
Тілімнің бояуы өзгеге ұқсасын, ұқсамасын менің ұлы ұстаздарым осылар.
***
Абай атамның өсиеті есіме түсіп, бір күні өзімді-өзім бақтым. Сөйтсем, айтқанымның бәрі өтірік. Жиналыстан кешігіп бастықты, «кітабың керемет» деп досымды, ақшаны желге шашып әйелімді алдадым. Содан соң өзіме-өзім таңғалдым. Осы шынымен мен бе? Жоқ, әлде?.. Бір қызығы, сол өтірігімді әлгілер асқан сүйіспеншілікпен тыңдайды. Ал, шынымды айтсам, ашулы арадай талап тастары хақ. Келесі күні жұртты бақтым. Сынықшыдай сылап, сәмбіталдай майыстырған өңшең жалған алдыңды бермейді. Шындық жоқ. Анда-санда жар басында жанынан безген жалғыздай боп жолығады…
Осы өміршең өтірік қазір де жекелеген адамнан ұжымға ауысып, одан топтанып шығып биік-биік мәртебелі мекемелердің дәлізінде бауырымен жорғалап жүргендей көрінеді де тұрады. Одан қағаз бетіне көшеді, одан іс-әрекетке ауысады, одан ұранға айналып бір күні төбемізде ілулі тұруы мүмкін-ау. Қауіпті… Мемлекетіміз үшін!
***
Әр атқан таңды өзіме олжа көрем. Жас дәурендегі алкеуделік те, батылдық та жоғалған. Адам қартайған сайын жаны түскір тәтті бола түседі білем.
***
Сексенінші жылдардың басында ауылдан келген мені жанына ерткен Жұмекен аға кезекті кітабын шығарғалы жатқан баспаға келген. Жинақтың редакторы шандыр бет сары әйел әр сөзге бір байланып, қызыл қарындашын сүйреңдетіп, қолжазбаның бетін емес, ақынның жүйкесін сызып жатты. Жұмекен уытты әзіл айтты. Шандыр бетке күлкі жұқпады, шынын айтты – сенбеді, мұңын айтты – көнбеді. Әсіресе «бір тал» деген сөзге келгенде қасарысып, көлденең түсіп жатып алды. Тіпті «қазақтың тілдік қорында жоқ, диалекті» деуге дейін жетіп қалды. Дағдарған ақын салалы майда қоңыр шашына қол апара берді. Кірш еткізіп түбінен жұлып алды да, қолжазбаның бетіне қойды.
– Қалқам, міне, бір тал шаш…
Есік үн-түнсіз жабылды.
Ошақ басында сүрініп жүрген біреулердің тағдырыңа таразы болғаны қандай қиын!
***
Ақынның жүрегі жарылып, бақи кешкен соң бір күні Шерағаң (Шерхан Мұртаза) өзіне шақырды.
– Сенде Жұмекеннің «Темірқазығы» бар ма?
– Бар.
– Әкеліп берші.
Қос елі қоңыр кітапты қолтығына қысқан атақты қаламгер мөлттей мұртын бір сипап, аяғын санап басып, ойлы қалпы Жазушылар одағының өтіп жатқан секретариатына кіріп кетті.
Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылатындардың көкпар додасы басталып кеткенін білуші ек, ақырын тостық. Кешікпей көктегі «Темірқазықтың» жердегі бәйгеден сүрінгенін көріп шыққан Шерағаң шаршаулы еді.
– Мә. Өлгендерді қатарға қоспайтын қағидасы бар екен…
Шығармаң үшін емес, тірі жүргеніңе бола сыйлық берілетінін сол жолы түсінгендей болдым.
Мені ешкім жоқ қорлаған, ашық тепкен,
Жапырағымды күз ғана шашып төккен.
Қиып түссе арман не,
Қайзалағыш
Бір көк – топас балтадан қашып кеткем.
***
Орыстардағы сияқты қазақ әдебиетінің де күміс, алтын ғасыры өтіп кетті. Енді ондай құбылыс ешуақытта қайталанбайды.
***
Ешкімге табынған емеспін. Бірақ тәлім алған аға жазушыларым аз емес. Ә.Нұрпейісовтың өз шығармаларына өгей көзбен қарайтын қатыгездігі, Ә.Кекілбаевтың әр сөйлемінен менмұндалап тұратын жан шуағы,
Д.Исабековтың сәтті юморы, Т.Нұрмағанбетовтың оқиға ойнатуы, М.Байғұттың әдемі баяндау тәсілі, Н.Дәутаевтың өткір ойлары кейінгі толқынның қайсысына болса да үлгі боларлық. Мен де шама-шарқымша солардан сөз мәнерін алған шығармын. Бірақ әркімнің өзіндік ойлау жүйесі, ой нәрі болары хақ. Менің шығармаларымда нәзік көңіл-күй мен астаң-кестең асау толқын жағаласып жатса, бәлкім туынды табиғаты соған сұранып тұрған шығар. Мінезім де бірде – қатты, бірде – тәтті-ау деймін. Жалпы, авантюристік қанымда бар. Қайбір жетіскеннен дейсің…
***
Чехов айтқандай, әр ит өз даусымен үруі керек қой. Өзге иттің айтағына ерген өңшең қандендердің шәуілдейтіні несі?
***
Жаныңды келіге салып жазасың. Сөз байлау, образ жасау, табиғат дірілі, уақыт мөлшері, бәрі-бәрі қиялыңнан туып жатса, азап емей немене? «Шыңғыс ханның көз жасы» хикаятын жазу үстінде әлгі айтқан азапты анық сезіндім. Қарама-қайшылығы көп тұлғаның соңғы дем үзер шақтағы ойы, өкініші не болды екен? Ал, толған! Қаламыңның ұшынан сәуле шашырап, суреттеп көр!
***
Ылғи саяқтау жүремін. Сондай шақта жолыққан біреу: – Жалғыз келе жатырсың ғой, – деген. – Жоқ, – дедім. – Жан-жағымнан кейіпкерлерім қаптап еріп келеді…
***
Сөз – кие. Оны аса қастерлеп ұстамасаң, орнымен қолданбасаң бола ма? «Киесі ұрады» дейтін еді ғой атам қазақ. Дүниені мызғытпай сөз ұстап тұр. Ұнамды, ұнамсызы болар. Бәрібір – сөз! Сондықтан қадірін қашырып алудан қорқам. Қорқып сыйлау деген бар. Әне, құрмет тұтудың ең көкесі – сол! Сондықтан сөзбен ойлау керек. Ойнау – күнә! Бірақ күнә, сауапты мына бұлағай заманда кім ескеріп жатыр? Жұрт әдебиеттен, жалпы өнер атаулыдан алшақтап кетті. Бір күні көшеде, базарда, бизнес орталығында, әуежайда жұрттың сөзін бақтым. Бар-жоғы 30-40 сөздің аясында тіл қатысады екен. Қоры сол! Сонымен қарым-қатынас жасайды, тірлік кешеді, бала өсіреді, той жасайды, келіседі, кетіседі… Жағамды ұстадым! Қаныңды ерітіп, сүйегіңді балқытқан қазақтың мәйекті тілі қайда кетті? Жыланқарағы жоқ сұрқай сөздерге күніміз қарап қалғаны ма? Әлде шынайы өмір тілі бір басқа, әдеби тіл басқа ма?
***
Қалың роман жазсам, бұрқыратып көп томдығымды шығарсам қадірім артады деп ойлайтыңдар баршылық. Кешірерсіз, ол тек өз халқыңның аудиториясындағы қажеттілік. Ал, әлем әдебиеті үшін сіз ешкім де емессіз. Ендеше еңсе көтеріңіз. Көп дауысты хорға өз үніңізді қосыңыз. Бір шығармаңызбен болса да күллі оқырманның ойын сиқырлаңыз. Таңдайына тәттінің сөлі тепкендей тамсансын. «Паһ, шіркін қатарынан оза шапқан мына қазақты-ай!» – десе ұлтқа мерей емес пе? Ол үшін шығарманың қалыңы, жұқасы қажет емес. Ең басты өлшем –көркемдік және айтар ойда!
Мысалы, Нобель сыйлығын алған Хемингуэйдің «Шал мен теңізі» бар-жоғы 40-50 беттік туынды. Алып бара жатқан оқиға жоқ. Теңізден балық аулаған шал. Қармаққа іліккен олжа. Алыс жағалау. Азапты жетек. Ақыры не болды? Діттеген жерге жеткенде үлкен балықтың қаңқасы ғана қалған. Ұсақ жыртқыштар бар тәтті етін талап жеген… Адам өмірі де сол ғой. Жас кезде бәрі менікі дейсің. Ақыры арманыңнан да, алға қойған мақсатыңнан да ажырап, жағалауға қаңқа сүйреп шығасың.
***
Қазақты жақсы көрем десем, сенбейсің. Жек көрем десем, күнәһар болам.