Қазақ киносы жаңа кезеңде
Қазіргі кезеңінде кең белес алып отырған компьютерлік кинематограф мүмкіндіктері жаңа көркемдік ағымдардың пайда болуына, тіпті кей жағдайларда экрандық өнердің жаңа түрінің тууына себеп болып отыр. Жаңа технологияның даму сатылары шығармашылық ізденістің те түрлі нәтижелерін көрсетуде. Электроника, кибернетика жетістіктері мен небір аса күрделі компьютерлік өңдеу тәсілдерін кең пайдаланған заманауи экрандық шығарма мазмұны компьютерлік әсерлі эффектілер арқылы толықтырылуда. Өнер мен технология арасындағы тығыз байланыстың әр жаңа сатысында көркемдік суреттеудің жаңа тәсілдерін шығармашылық ізденіспен меңгеруге деген жауапкершіліктің де арта түсетіні белгілі.
Қоғамдағы әлеуметтік, экономикалық, тіпті түрлі саяси жағдайлардың әсерінен экрандық туындының көркемдік сапасына деген талаптар да өзгеріске ұшырауда. Осы орайда, бүгінгі көрермен талғамына сүйенер болсақ, киношығарманың кейбір жанр түрлері аз уақыт аралығында орасан зор сұранысқа ие, енді біреулері керісінше, көпшілікке жол таба алмай жатады. Қалай дегенмен де, қазіргі таңда «жақсы-жаманды» үлкен құбылысқа айналып отырған отандық кино өндірісіндегі орасан өзгерістерді үзіліссіз экранға келіп жатқан кинотуындылар ағымын сан және сапа жағынан сұрыптау арқылы сипаттау қажеттілігі туындады.
Заман өзгерген, көрермен талабы да өзгеріске ұшырады. Қоғамдағы күрделі қарым-қатынас аясында экрандық шығарманың көрермен санасына, әсіресе, жастар аудиториясына деген ықпалының орасан зор екендігін ескерсек, отандық кино өнімдерінің саны мен сапасы арасындағы алшақтық алаңдатпай қоймайды. Осы тұрғыда бірқатар өзекті мәселерді ескерген жөн болар еді. Өнер туындысы мен оны тікелей тұтынушы көрермен арасындағы қарым-қатынастың бір-біріне деген өзара құрмет мәдениетінен құралатындығын ұмытпаған жөн.
Екі ғасыр тоғысында кинокөрермен мәселесі тығырыққа тірелген жағдайда болғаны рас. Ұлттық кино өндірісіміз заманауи көрермен талғамын болжай алмай, жеке киностудиялар болса қаржылық жағынан қолдау таппай, үлкен экран кинотеатрлары бос қалған еді. Бар-жоғы он-он бес жыл көлемінде жағдай мүлдем өзгерді. Кешегі күні VHS, DVD форматындағы бейнефильмдердің тұтынушыларына айналған көрермен бүгінгі күні кинотеатрларға ағылып келіп жатыр. Соңғы үлгідегі сапалы кинопроекция технологиясымен жабдықталған кинотеатрлардың саны көбейді. Демек, кинопрокат жүйесі жолға қойыла бастады деген нық сенім бар. Кинотеатр көрермендерінің әлеуметтік сипаты орташа алғанда қала мен ауылдық мекендер арасында тепе-теңдік орната қоймағанымен де, жас шамасы жағынан алғанда ортақ деңгейге жетті деуге болады. Бүгінгі таңдағы кинокөрерменнің негізгі аудиториясын жастар мен жасөсіпірімдер құрайды. Заман талабына сай жабдықталған кинотеатрлардың көрерменге қызмет көрсету сапасы да жоғары деңгейде. Сондықтан да болар, жастар кинозалға келіп, жаңа кинотуындыларды тамашалауды дем алып, көңіл көтерудің маңызды бөлшегі деп қабылдайды. Көпшілік кинокөрермен фильмнің қай жерде, қандай жағдайда түсірілгендігіне көңіл аударып әуре болмайды. Қомақты қаржы жұмсалып, кинотехнологияның озық үлгісінде түсірілген картиналардың «әсерлі» көріністері мен ойын-сауық мәнеріндегі сюжеттік үзінділерінен жиі берілетін жарнамалық кезеңі көрерменді жалған тартымдылығымен аса қызықтырады. Бүгінгі отандық экран осындай тәсілдерді жиі пайдаланатын комедияларға толы. Осының дәлелі ретінде Нұртас Адамбайдың, Нұрлан Қоянбаевтың, Асқар Ұзабаевтың фильмдерін айтуға болады.
Шет тілдер институтын саясаттанушы мамандығы бойынша бітіріп, шоумен дәрежесінде танымал болған Нұртас Адамбай қазіргі уақытта актер, режиссер, сценарист, продюсер қызметінде көрермен сұранысын дәл таптым деген нық сеніммен комедиялық фильмдерді көптеп түсіріп жатыр. 2014 жылы экранға шыққан «Келинка Сабина» фильмі қазақстандық прокат жүйесінде рекордтық жоба болды.
Көрермен назарын аударудың ең ұтымды тәсілі әлеуметтік желілер жүйесі болған қазіргі заманда жоғарыда аталған және басқа да қаржылық тұрғыда пайдалы жобалардың авторлары осы тәсілді кең қолданады, сондықтан да олар, әсіресе, жастар арасында аса танымал тұлғаларға айналуда. Бұл да жарнаманың бір бағыты.
Кино саласында кәсіби білімі бар Асқар Ұзабаевтың шығармашылығындағы фильмография тізімін саралап көрсек, режиссер ретіндегі («Тракторшының махаббаты», «Абайлаңыз, сиыр!», «Glamur для дур», «Келін де адам баласы») ізденістері сәтсіз болғанымен де, оның продюсерлік жобалары әлдеқайда көш ілгері тұр. «Шлагбаум» (реж. Жасұлан Пошанов) көркемсуретті фильмі, «Хабар» телеарнасының тапсырысымен түсірілген «Ән-аға» телевизиялық мини-сериал (реж. Жасұлан Пошанов) жобалары Асқар Ұзабаевтың қабілетті продюсер екендігін байқатты.
Телеарналармен бірлестікте жүзеге асырылып жатқан «Ән-аға» сияқты сериалдардың уақыты келген сияқты. Өскелең ұрпаққа үлгі болатын асқақ тұлғалардың өмірбаяндары көркем туындыларға сұранып тұр. Соңғы жылдарда экранға көптеп келіп жатқан заманауи қазақ фильмдерінде биографиялық тақырып жоқ емес, дегенмен де қазақ өнеріне ерен еңбегі сіңген елеулі тұлғалар туралы көркем жанрдағы фильмдер әлі де болса аз. Міне, осы орайда бұған дейін арт-хаус, авторлық бағытта кәсіби шыңдала түскен жас кинематографистердің Мемлекет тарапынан келіп түскен тапсырыспен болса да, дәл «Ән-аға» сынды тележобаларға бел буғандары аса қуантады. Осы аталып отырған жағдайдың екі себебі бар, біріншіден, жас кинематографистер ұлттық тақырыпты, биографиялық жанрды үлгі тұтуға лайық кейіпкерлер арқылы терең ұғынады, екіншіден, авторлық кинематограф бағытында кинорежиссураның көркемдік тәсілдерін кәсіби деңгейде меңгере бастаған жас кинематографистер халық қалаулыларына айналған танымал тұлғалардың экрандық бейнелерін шын мәнісінде кино тілінің заңдылықтарымен тереңдетуге болатындығын өз фильмдері арқылы дәлелдеп келеді.
Продюсер Асқар Ұзабаев пен режиссер Жасұлан Пошановтың бірлескен шығармашылық ізденістері «Шлагбаум», «Ән-аға» мысалында жақсы нәтиже көрсеткен болса, Нұрлан Қоянбаевтың продюсерлігімен түсірілген режиссер Жеңісхан Момышевтың («Бизнес по казахски», «Бизнес по казахски в Америке») фильмдерінде авторлар қазақша бизнес жұмысын жаңғырту және өрлету жолдарын қазақи туысқандық сезімге негіздей отырып көрсетуге барынша талпынады. Алайда, бұл шығармашылық бірлестіктің көркемдік мән-мағынасы миға қонбайтын сенімсіз оқиғалардың тізбегінен ғана құралғаны өкінішті. Бас кейіпкер Жомарттың ауылдастарына, туысқандарына жұмыс тауып беру ниетінен туындаған «қазақша бизнес» тақырыбы көрерменді біршама алдандыруға жарап жатса, комедия тақырыбында түсірілген келесі бір туынды «Брат или брак» фильмін қалай қабылдарыңды білмей дал боласың. Фильмде баяндалатын оқиға да, актерлар ойыны да соншалықты сенімсіз, жасанды болғандықтан көрерменге кері әсерін қалдырады. Фильмнің бас продюсері Құралай Анарбекова бұған дейін режиссер Ақан Сатаевтың «Жаужүрек мың бала» тарихи фильмінде Қорлан қыздың батыр тұлғасын өте сәтті көрсете алғанымен танылған еді. «Брат или брак» фильміндегі басты ролі Құралайдың cымбатты келбетін көрсетумен ғана шектелген. Қазіргі қазақ киносында дарынды жас актерлардың қатарында байқалып жүрген Дәурен Серғазиннің де сомдаған экрандық кейіпкері «Брат или брак» фильмнің сапасын жақсарта алмады. Астана «Жастар» театрының актеры Дәурен Серғазиннің киноактерлық шеберлігі алғаш рет режиссер Лаура Маукенованың «Әрқашан күн сенбесін» (2006 ж.) қысқаметрлі фильмінде байқалған еді. Тақырыптың өзектілігі, кәсіби режиссерлық ізденіс нәтижесі және жас актердың экрандық кейіпкерінің сәттілігі фильмді «Шәкен жұлдыздары» Халықаралық кинофестивалінің студенттік фильмдер номинациясында бас жүлденің иегері атандырды. Кино саласындағы сәтті дебют актердың «Ән-аға» телехикаясында халық композиторы, қазақ вальсінің королі атанған Шәмші Қалдаяқовтың жастық шағын бейнелеген кейіпкері арқылы жаңа қырынан тереңірек ашыла түсті.
Отандық шоу-бизнес саласында кино өндірісіне қызығушылық танытқандар саны күн санап өсіп келеді. Қаржылық табыс көзі деп танылған болар, соңғы жылдарда кино түсірмейтін әнші бар ма екен? Сапасы төмен фильмдердің үлкен экранға тосқауылсыз ағылып жатқан жағдайы көрермен талғамын жақсарта қоймайтыны анық. Жаңа технологиялық мүмкіндіктердің қолжетімділігі кино өндірісінде әуесқойлық бағыттың кең дамуына және интернет кеңістігі арқылы көрерменге еркін түрде таралуына жол ашып отыр. Олай десек, экран туындыларының идеялық тақырыбы, көркемдік сапасы ой-санасы әлі де болса қалыптасу деңгейіндегі жас көрерменнің былайғы қалыптасуына ықпал етер зор насихат құралына айналғандығын жоққа шығара алмаймыз. Сол себептен де, экранды жаулап алған сан алуан жанрдағы фильмдердің, оның ішінде, әсіресе, отандық кино өнімдерінің даму жағдайы, бағыты, көркемдік сапасы қандай деңгейде деген мәселе ең өзекті сұрақтарға жауап іздеуге мәжбүрлейді.
Кино тіліндегі көркемдік суреттеу тәсілдерінің бір ғасырдан асар уақыт аралығында соншалықты өзгеріске ұшырауы, телевизия жанрының күрделенуі, мультимедиа кеңістігінің пайда болуы экран туындыларының эстетикасына да соншалықты әсерін тигізді. Бұл өзгерістер қоғамдағы мәдени өзгерістердің, әлеуметтік құбыыстардың ғана нәтижесі емес, мұндағы маңызды мәселелердің қатарында шығармашылық ізденістердің жаңа технология жетістіктерімен үйлесімділігін де атап айтуға болады. Экран мәдениеті, әсіресе, бүгінгі көрермен үшін оны қоршаған ортада кинотеатр, телевизия, интернет арқылы сан алуан қырынан қалыптасуда. Сондықтан да, экран туындыларының эстетикалық сипатына көңіл аудару өзекті мәселеге айналды. Өкініштісі, жаңа кезеңдегі қазақ киносы қоржынына келіп жатқан фильмдердің саны мен сапасы арасындағы айырмашылық жер мен көктей.
Әлемдік кинопроцесс легіне аяқ басқан қазақ киносының бүгінгі таңдағы ізденіс бағыттары да жан-жақты. Қазақ кино өнері қазіргі таңда өндірістік қарқынымен де, кинорежиссура саласындағы жаңа есімдермен де ерекшеленуде. Экран өнерінің көркемдік деңгейін бағалайтын Халықаралық кино байқауларында жеңіске жетіп жүрген отандық туындылар да баршылық. Жаңа сатының даму тұсында кино өнері туындыларының сапасына, санына және таратылу саясатына да көп көңіл бөлінуде. Ұлттық киномыздың қазіргі даму жағдайында көркемдік сапа туралы айтар болсақ, аз да болса, ондай туындылардың бар екендігін мойындатып отырған кәсіби маманданған жас кинематографистер фильмдері үлесінің зор екендігі дау тудырмайды.
Ш.Айманов атындағы «Қазақфильм» акционерлік қоғамының құрамындағы «Дебют» студиясы жас кинематографистердің шығармашылық қадамдарына қолдау көрсету бағытында біршама жақсы талпыныстар жасап отыр. Дебюттік фильмдер шығармашылық бірлестігінің директоры Анар Қашағанова мен көркемдік жетекшісі Дәріжан Өмірбаевтың белсенді ұйымдастыру жұмыстары өз нәтижесін беріп отыр: 2014-жылы бар болғаны 2 фильм экранға шықса, 2015 жылы 7 қысқаметражды фильмге қаржы бөлінді. 2016 жылы тағы 6 фильм өндіріске жіберілді.
Үлкен кино өнеріндегі алғашқы шығармашылық қадамдарын «Дебют» арқылы бастап отырған биылғы жас кинематографистердің басым көпшілігі Т.Жүргенов атындағы Қазақ ұлттық өнер академиясының студенттері.
Киножобаны қаржыландыру арзанға түспейтіні белгілі, алайда, «Дебют» арқылы бөлінетін әр фильмнің 2,5 млн. теңгені құрайтын аз ғана бюджетінің өзі жас режиссерлар үшін үлкен мүмкіндік болып отыр. Осы көрсетіліп отырған қаржылық қолдаудың болашақ режиссерларды ынталандыруға септігі мол.
Ұлттық өнеріміздің өзіндік сипатын сақтап қалу, дамыту және жаңғырту бағытында кино өндірісіне де көңіл бөлген жөн. Әлеуметтік өзекті тақырыптарды қозғайтын авторлық кино, арт-хаус жанрындағы фильмдерді көптеп түсіру керек. Кино өнері тек қаржы жинайтын коммерциялық бағытта дамитын болса, кәсіби мамандарды «кассалық ұтымды» жағынан көрермен аудиториясын жинайтын хоррор, блокбастер немесе басқа да тележобаларға бет бұруға мәжбүрлейміз. Бұл бүгінгі күннің ащы шындығы. Эксперименттік фильмдер, деректі кино, артхаус қаржы табудың кілті болмаса да, ұлттық кино өнерінің өзіндік сипатын айқындайтын нағыз өнер туындылары болып бағаланады.
Гүлжан Құрманғалиқызы, кинотанушы,
Т.Жүргенов атындағы Қазақ Ұлттық өнер академиясының профессоры.