Қызылорда облысының әкімі
Қ.Е.Көшербаев мырзаның назарына!Қазақстан Республикасы
Мәдениет және спорт министрі
А.Мұхамедиұлының назарына!Маған бұған дейін де екі-үш рет Алпамыс батыр туралы жазуға тура келді. Жұлдызы жарық атақты жыр жөнінде ғана емес, ай маңдайлы Алпамыс батырдың өзі жайлы да. Соның бәрінде де мен жаңа тақырып іздеп жатпастан алдымен бұдан 1200-1300 жыл бұрын өмір сүрген ардақты бабамызбен амандасып, сол амандасуымды мақалаларыма тақырып етіп қоя салдым.
Мен осы жолы да сол әдетімді қайталап отырмын:
– Ассалаумағалейкүм, Алпамыс батыр!
Себеп неде? Екі себеп бар. Біріншіден, біз – Алпамыс батырдың бүгінгі ұрпағы, қазақ халқының жас та жасамыс ұл-қыздары кешегі орысқа бодан кезімізді еске алмағанда, қазіргі бостан, еркін ел азаматтары кезімізде де атақты, аруақты Алпамыс батырдың өзімізді қорғап-қолдауына, желеп-жебеуіне аса мұқтажбыз. Бұл – бізге бір арқатірек керектігінен ғана емес. Өйткені, Алпамыс батыр – өткен, 12-13 ғасыр бұрынғы біздің тарихымыз ғана емес, бүгінгі күні де бастан кешіп жатқан тағдырымыз. Асылы, Алпамыс батырсыз, ол туралы жырсыз күніміз жоқ. Егер бұл қатарымыздағы базбіреулерге бәрібір ұғынықсыз болса, сәл баяндай кетелік. Өзім айтпай, алдымен абыз Абайға айтқызсақ, ол: «Арттағыға сөзің мен ісің қалса, Өлсең де өлмегенмен боласың тең», – дейді. Алпамыстың ісі де, сөзі де ортамызда бар ма, тірі ме? Бар, тірі. Енді венгердің дауылпаз ақыны Шандор Петефи тіл қатсын: «Өлген соң да ораламыз рух боп, Шайқасамыз шығып келіп көрден біз?» Міне, қараңыз: Алпамыс арамызда біздің рухымызды биікке көтеріп, бүгінгі бейбіт заманда шекарамыздан қаптап кірген қалмақтан да өтер, Гитлерден де бетер жаңа «жауларымызбен», қазақтың қазіргі ұрпағын ана тілінен, ұлттық мәдениетінен айырып, Алаш ұл-қыздары екендігі түгіл Алла тағала жаратқан ұл мен қыз, еркек пен әйел екенін де бірте-бірте ұмыттыру жолында жүргізіліп жатқан жержүзілік бейбіт, шелектеп қан төгілмесе де, миллиондардың ары қасықтап төгілер, елдік-тектік қабырғасы бырт-бырт сөгілер зор майдан – жаһанданудың жүзі жылы, ісі жұлмыр жауынгерлерімен шайқасып жатқан жоқ па? АҚШ пен Батыс жылма-жыл мың-миллиардтаған доллар қаржы бөліп отырған бұл соғыста мәселе «Болашақта қазақ бола ма, жоқ бордай тоза ма?», міне, нақ осылай қойылып отыр. Нақ осыншама қауіпті, ұзаққа созылар сұрапыл майдан болғанмен, біз өзімізге өзіміз ие болсақ, ұтатын тұсымыз – жаһанданудың құпиясын анықтап, қоясын ақтарып, жұрттың көзін ашып отырсақ, жеңіске де жетер мықты жағымыз – әрине, алаштық-адамдық қасиетімізді сақтай отырып, Алпамыс батырдың да арамызда болуынан, алдағы уақытта да бізді қорғап-қолдауынан айрылмау. Тіпті мұның өзі – екінші себеп. Бізді бұған дейін де желеп-жебеп келгеніндей, Алпамыс батыр алдағы уақытта да бізді қорғап-қолдап, қатты жәрдемдесу үшін оның да біздің – ұрпақтары тарапынан шын қорғап-қолдауға, шынайы жәрдем-көмекке мұқтаж екендігі. Өйткені мына жарық дүние жаралғалы екі жақты, яғни, әйел болмаса еркек те жоғалатынындай, Күн жоқ болса – түн де жоқ, қос қанаты: егіз ішегі болмаса, домбыра да күй тарта алмайтынындай, Алаш болмаса, Алпамыс та жоқ, Алпамыс жоқ болса, Алаш та жер басып жүрмейді. (Жаһанданудан жеңілсек, сол кездегі әйелі әйелді «қашыратын», еркекке еркегі асылатын түрі қазақтарды қазаққа мазақ демесек, қалайша қазақ дей алармыз).
Міне, нақ осындай екі егіз себептен де мен әр жүздескен сайын алпамса Алпамысқа ақ жүрегіммен амандасамын:
– Ассалаумағалейкүм, Алпамыс батыр!
***
Бұл тұрғыда алдымызды алдымен кес-кестер сұрақ: «Алпамыс батыр – кім? «Алпамыс батыр» – қандай жыр?» болса керек. Мұның өзі тіпті де жеңіл сұрақ емес, жауабы өте салмақты, бес батпан негізгі сұрақ. Ал, мұндайда жаңылыспас үшін, жұрт дауласып, күдік тудырмас үшін көркемдік деңгейді бағалап, қаһармандық дәргейді өлшер безбен-таразы мейлінше дәл, қара қылды қақ жарғандай әділ болғанына не жетсін! Өз басым атом сағатындай сәл өзгерісті сезер нәзік, қалың халық тақ тұрар Қаз дауысты Қазыбектей қазы болмасам да, әлемге ортақ әдеби-әлеуметтік өлшем-сараптардың шынынан таймай, арада өткен ғасырлардың қойған талап-сынынан ауытқымай, жұмыр жеріміздегі тарихи-қаһармандық эпостардың үздік үлгісі – «Алпамыс батыр» жырын бағалар болсақ, ол – аспанымыздағы Алтын Күндей жарық жыр. Жалғыз жыр. Егер біздің халықтық фольклорымыздағы қаһармандық, ғашықтық, діни, салт-тұрмыстық дастан-қиссаларымызды түгелдегенде барлығы 500-600-дей дара да сара шығарма бар (әрине, алуан нұсқалары санға кірмейді) деп білсек, «Алпамыс батыр», міне, осы шалқыған Жыр теңізінің ең шалқар терең көлі. Біз егер оларды жеке бір ғалам Жер шары деп білсек, онда «Алпамыс батыр» – осы планетадағы неше түрлі жота, таулардың Асқар Биігі. Бұлай бағалап жатқан себебіміз – «Алпамыс батыр» тек қазақ эпосы қағанатының озығы, шырқау құзы болса, ол соншалықты мақтанар жәйт емес. Өйткені ол – шындығында да жұмыр Жер беті халықтарының күллі эпостық дастандарының бәлкім ең үздігі, дау жоқ, әлем фольклорының асқақ Хан Тәңірісі. Тарихи-әлеуметтік бай мазмұн-мағынасы тұрғысынан да. Тілдік сұлу байлық, көркемдік құрал, кернеу-кемелділігі жөнінен де. Ол – біздің дәуіріміздің VІІІ-Х ғасырларындағы ала-құла, арда-бұла Заман Сыры. Қазақтың теңдессіз қаһармандығын қасқайып паш еткен ұлы Рух жыры. Басты кейіпкер «атса мылтық өтпейтін, шапса қылыш кеспейтін, отқа салса жанбайтын, суға салса батпайтын» Алып Батыр болғандықтан да аталмыш қиссаны Адаммзаттың Алып жыры деп пайымдасақ та асыра айтармыз ба? Мұндай Алпамыстың қасында мұхиттай дастан – өлеңмен жазылған қырғыз эпопеясының орталық кейіпкері – оқ өтетін, от өртейтін Манас батыр да аласалық танытып қалмай ма осы?! «Алпамыс батырдың» мұндай биік өре-өрісіне, сом болмыс-бітіміне бақсақ, үндінің «Махабхаратасы», финдердің «Калеваласы», қалмақтың «Жаңғары», орыстың «Игорь қосыны туралы сөзі» түгіл әйгілі гректің Гомері жырлаған «Иллиадасы» мен «Одиссеясы» да жақын маңнан қара көрсетіп тұрмай ма? Адамзатқа ортақ ақиқат осыған сайғанда біз осы «Алпамыс батырдай» Халықтық Сырды, жер жүзі тақ тұрар Асыл Жырды қалай қастерлесек те жарасатыны дәлел тілемесе керек.
Әңгімеміз әлқиссасы осылай өрбісе де, ең алдымен Алпамыстың тарихта болған адам, біздің дәуіріміздің VІІІ–Х ғасырларында өмір сүрген Алып Батыр екендігінің басы ашық. Ол бастан өткізген алуан айқастар қан майдан-шайқастардың да тарихта іс жүзінде болғандығы көп айғақ қажетсінбейді. Бұған бұлтартпас басты айғақ – біріншіден, ол туған, өсіп-өнген, замандастарымен тоғысқан, ата жауы – қалмақтармен соғысқан жерлердің нақты ен-таңбалы тарихи-жағырапиялық аймақтар, қазір де бар өңір-өлкелер екендігі. Мысалға жүгінсек, алдымен баршамыздың құлағымызға бала кезден сіңген мына жолдарды-ақ алға тартсақ, атақты жыр:
Бұрынғы өткен заманда,
Дін мұсылман аманда,
Жиделі байсын жерінде,
Қоңырат деген елінде
Байбөрі деген бай бопты,
Төрт түлігі сай бопты, –
деп басталады емес пе? Аңғарып отырсақ, осынау жырда ары қарай айтылған жерлер де нақ осылайша – бізге таныс, жүздесетін елдер де – белгілі, анық.
Мұрындық, ноқта тимеген,
Түйешілер мінбеген
Сексен мың екен маясы.
Шұрқырап жатқан бір жылқы,
Тоғай сайын мың жылқы,
Есебі жоқ көп жылқы –
Жиделі байсын даласы.
Соншама бай болса да,
Жоқ еді ердің баласы…
Дастандағы барлық ой, оқиға осы бір перзентке зар болудан басталып, ширыға өрбиді… Аталмыш жырдың тарихилық сымбатына, нақ бүгінгі күні тәуелсіз еліміздің тағдырын түзеп, түгелдер құндылық – қымбатына ауыспай тұрып осынау шың шығарманың негізгі көркемдік қазынасы нендей, ғасырлар бойы халықты тәнті еткен құпиясы, жалықтырмаған тартымдылығы неде деген сұраққа жауап бере кетсек, ол – бізге қандай қоғамдық-саяси тіршілік қалпын құрып-еншілеп, қандай ғұмырлық идеал-адамдық мұрат-ұстанымдарды ұстанып, бақты-бақытты өмір кешуді нұсқап, үйрете алатындығында. Бұлай дегенде, тіпті де, жаңылысып, немесе артық кетіп отырған жоқпыз. Иә, біз «Алпамыс батырды» және бір рет қайталай оқып отырып, бұдан мың жыл, мың екі жүз жыл бұрын да халқымыз қазақ үшін мына бес күндік өмірдегі, арман да жалған жарық дүниедегі басты нәрсе, адам ретіндегі асыл мұрат – бала, перзент көру, ұрпақ жалғастығы болғанын ұғамыз. Ал, мұның негізі, сәбилі болудың егізі – әрине, әуелі сұлу сүю, асыл жар табу. Тағы да қос қанатты, екі санатты өмір… Асылы, бүгінгі қазақ үшін де (бұдан кейін қалай болатынын білмейміз) басты мақсат, өмірдің шыжығы мен қызығы – жар махаббаты, нәресте сүю, бала қызығы. Десек асыра айтармыз ба?! Өйткені бала – отбасы базары, әулет жалғасы ғана емес, Отанымыздың да базары, болашағы ғой. Бірақ ібіліс иектеген әлемдік үкімет билеген заман кәнілі ме, жоқ бүгінгі билігіміздегі адамды емес, ақшаны алға шығарған көп надан кінәлі ме, жетім балаларымызды шетелдерге ақшаға сатып, қыздарымызбен көңіл көтеру үшін ғана жатып азғындай бастадық. Ал, адамдық арымыз үшін малымыз түгіл жанымыз құрбан Алпамыстың заманында 90 мың жылқы, 80 мың түйе, тіпті байлыққа балқыған көңіл де, ханға сәлем бермес шалқыған өмір де – бәрі-бәрі бір перзент үшін ғана садақа. Ұл-қызды болу – отбасының әні, базары ғана емес, өмірдің де мәні, жайнаған ажары.
Сексенге жасы толғанда,
Кетем деп байғұс арманда,
Қайғылы болып қамықты
Перзентсіз болып қалғанға…
«Байбөрі қубас» деген сөз
Сүйегімнен өтеді.
Жаратқан жаппар құдайым,
Перзентке зар ғып қойғанша
Жаратпасаң не етеді?!»
Содан сексендегі Байбөрі баба Аналық бәйбішесі екеуі Әзірет сұлтанға жаяу-жалпылап жетіп, «әулиелерге ат айтып, Қорасанға қой айтып» зиярат етеді. Малын шалып, алтын-күмісін шашып, Жаратқаннан бір бала тілейді. Шын жүректен аңырап, көздерінің жасы көл болып: «Бермесе құдай не шара Далада өліп қалалық». Бұрын жер баспаған бұлардың «табаны тасқа тиеді, маңдайы күнге күйеді». Әзірет сұлтаннан қайыр болмаған соң да алған беттерінен қайтпай, Қаратау бойындағы әулие-әнбиелерді аралайды. Бабатаға да үш күн түнегеннен кейін «Суы тұнық айнадан, Атылып тасып қайнаған». Жылыбұлаққа жетеді. Міне, нақ осы жерде бұлардың тілегі ақыры қабыл болып, түстеріне Баба түкті Шашты Әзиз кіріп, Жаратқанның екеуіне Алпамыс атты ұл, Қарлығаш атты қыз сыйлағанын айтады.
Біз ары қарай жыр желісіне ілесіп, не болып, не қойғанын баяндамай-ақ қоялық. Құдай тілектерін берген сексендегі Аналықтың бойына бала бітіп жасарып, қабыланның етіне жерік болып, Байбөрінің қабыланды қалай атқаны, Аналықтың Алпамыстай ұл, Қарлығаштай қыз тапқаны… одан әргі оқиғалар, небір шайқас, майдандар, тіршілік хикметтері оқыған жұртқа белгілі. Және бұлардың бәрі қызық қана емес, ғибратты. Қай-қайсысын да жеке талдап, тарқата беруге болады. Тіпті жырдағы әрбір сөз, эпитет, теңеу, адам құлқы, халықтық салт-ғұрып көріністері сұлу көркемдік кестелері, махаббат пен мархабатқа толы өмір дестелері болып бітім тапқан.
Бүгінгі таңда Жиделібайсынның Өзбекстан аумағында екені айтылып жүр. Бұл да рас. Өйткені ол – ешқайдан көшіп бармаған, бағзыдан сол өңірді мекендеген қоңыраттардың жері. Бүгінгі таңда сол жерді мекендеушілердің дені қоңырат екенін ұмытып, өзбек ұлтының құрамына сіңіп кеткенмен, тарихи шындық өзгермейді. Кейінгі кезеңдерде осы өзбектер пысықтық көрсетіп, өскен ұлттық, мемлекетшілдік сана танытып, кеңес кезінде-ақ жыр «Алпамысты» иемденіп, қазіргі жеке мемлекет кезінде халықаралық мәртебелі ұйым ЮНЕСКО-ның: «Алпамыш» дастаны – өзбек халқының ұлттық эпосы» деген шешімін шығартып, бүкіл әлем аясында 1000 жылдығын тойлатса, ол да әлгі Жиделібайсын қоңыраттарының арқасы. Өзбектер «Алпамыс батыр» жырын бізден ұрлап немесе тартып алған жоқ. Ендеше бізге «Жарайды өзбектер!» дегеннен басқа сөз айту артық-ау. Тіпті енді осы эпостың кейбір үлгілері өздерінде бар түркі халықтары: айталық, қарақалпақ («Алпамыс»), башқұрт («Алпамыш пен Барсын хылду»), татар («Алпамша»), алтайлықтар да («Алып Манаш») белсенділік байқатып, «Алпамыс» біздікі» деп жатса, оған да қарсы шығудың жосығы шамалы. Бұған бағып «Бақыт өзбектердің, әйтпесе өзгелердің «Алпамыс батырды» иеленуіне қосылады екен» деудің орны жоқ. Мұның басты себебі: олар өздеріндегі үлгіні малданып отыр. Бұл – бір. Екіншіден, әңгіме түркі дүниесі көлеміндегі немесе әлем деңгейіндегі «Алпамыс батыр» жырының орнына келсек, онда мәселе кімнің «Алпамысы» көркемірек, күштірек, тарихи тұрғыдан тереңірек, мықты, бағалырақ болса, бас жүлде, алғашқы орын да сол «Алпамыс батырға» тиесілі емес пе? Ал, айтыңызшы, қазақтың қазанаты – Байшұбары, Құлагері, Ақтабаны бәйгеге қосылса, мен бұл халықтардың намысына тиістім деп ойламаймын, ағылшынның арғымағы, арабтың сәйгүлігі түгіл өзіміздің жабы мен түрікменнің Ахалтекесі де шаң қауып қалуы ғажап емес. Олай болса «Алпамыс батырда» суреттелген жерлер: Жиделі байсын, әзірет Сұлтан мен Баба түкті Шашты Әзіз, Қаратау бойы мен Жылыбұлақ ойы – қазір де қазақтікі, қоңырат руы мен жырдағы ерлер: әке Байбөрі мен Аналық ана, Алпамыс батыр мен Гүлбаршын сұлу – қазақтікі болса, тіпті өзбектік эпос пен «Алпамыстың» татар, қарақалпақ нұсқаларында да оқиға өтетін жерлер мен өмірлік күрес-тіреске қатысатын ерлер де – қазақтар болса, дау қалай туады?! Демек, негізгі олқылық – өзімізде, қазақтың әдебиеттанушы ғалымдарында, біздегі «Алпамыс батырға» деген жалпыхалықтық көзқараста, бүгінгі елдік-мемлекеттік қам-қарекетімізде. Біз енді алдағы уақытта осы «Алпамыс батырымыздың» жауһар жырлық ажарына сай, бас қаһарманымыздың адамдық-батырлық тұлғасына сәйкес қам-қарекет жасап, Қазақстанымыздың аумағында қайнап-сайрап қалмай, әлемдік деңгейге шықсақ, Алпамыстың кім екенін ағылшын мен арабқа, француз бен испан, зұлыс, ханзу қараққа ұғындырсақ, іс бітерсек, сонда осыған дейін жылдар бойы жіберген есеміз қайтып, кемшініміз толып, ойдағымыз болып, Алпамыс батырымыз әлемдегі өзінің төл, лайықты орнын ойып алып, таланты мен таланы аспаса да, алдымызға түсіп кетіп жүрген көп ұлттармен теңеліп қайтарымыз, бұдан кейін жаңа басқа әнді айтарымыз ақиқат қой.
Шіркін көңіл-ай! Базбіреулеріңіз періштелік азайып, перілік, адамгершілікке жомарттық емес, кенделік пенделік таразы басқан мына өмірде дәмеңіз зор екен дермісіз? Мен өзім үшін емес, Алпамыс үшін теңдік сұрап жатсам да. Ау, Атилла, Шыңғыс хан, Абылайлар бар, Асан қайғы, Томирис ханым, Төле би, Абайлар бар ғой дейсіз бе? Жөн-ақ. Өкінішке қарай, біздер бұлардың да көбін әлі шырамытып тани да алмай жатқан жоқпыз ба? Ал, танымайтынымызды қалай сыйлаймыз?! Олай болса Абылай хан, Төле би, Абайлардың айтылуы әбден дұрыс-ақ. Олар көп ретте-ақ еленіп, жақсы ескеріліп те жатыр. Бұларға арналған келісті кітап, еңселі ескерткіштер жоқ емес. Ендеше гәп неде? Барлық гәп – бұл тұлғалардың бітім-болмысының зор-молдығында, өзгелермен салыстырғанда үлкен-кішілігінде, соған орай қастер-құрметтің лайықтылығында. Міне, мәселе қайда? Асылы, кім-кім де, қандай бір тұлға, жарық көрген кітап, тындырылған еңбек те тарихи тұрғыдан және салыстырмалы таразыланғанда ғана ақиқаттан адаспайсың. Әділдік орнайды. Осы жерде осындай өлшемді кемеңгер В.И.Лениннің: «Тарихи қайраткерлердің сіңірген тарихи еңбегі олардың осы күнгі талаптарға қарағанда жаңалық енгізбегеніне қарай бағаламайды; өзінен бұрынғыларға қарағанда олардың қандай жаңалық енгізгендігіне қарай бағаланады», – деген сөзімен тұздықтай кетсем, тиянақтала түседі. Иә, адам да, қоғам да, зат та, хат та өз уақытына қарап бағаланады. Әбілқайыр хан ортамызға оралып, өзінің 1831 жылғы Ресейге қосылу туралы шешімін өзгерте алмайды. Сәкен Сейфуллин жаңа ХХІ ғасырдың талабы бөлек екен ғой деп өзінің түршілдікке ұрынған өлеңдерін түземекші емес. Ақынсың ба, Абайдан асып көр. Мықты болсаң, оларды заманына сай терең түсініп, нақты ісін, қалдырған ізін әділ бағала. Демек, бүгінгі сыншы-міншілердің ақиқаттан ауытқымағаны абзал, әділдік қалтқысыз жүзеге асырылған жерде, бәлкім, қызғаныш кездесер, «жау» жолығар, пенделік іс-сөз бола берер; бірақ дау-дамай өкпе-реніш қанат қаға алмас, қиянат шаң қауып қалады. Міне, осы тұрғыдан келсек, біздің «Алпамыс батырға» қатысты әттеген-айымыз аз емес, әділетсіздіктер де орын алып отыр десек асыра айтпаспыз. Бұл жерде бәрін бүлдіретін– Халел Досмұхамедұлы өте орынды айтқандай «оқыған зиялылар», қортық әкімқаралар, билікте, қазанның құлағында отырған кішкентай кісілер. Бұл жерде қалың дулат, әйтпесе ормандай орта жүз олардың артында тұр деген – сылтау ғана. Себебі халық қашанда шындық жағында; әділдікті мойындап, қолдайды.
Сонымен, біз алға тартқан жоғарыдағы «Алпамыс батырға қатысты әттеген-айымыз аз емес, әділетсіздіктер де орын алып отыр» деген байлам-түйін – тіпті де біздің сөзіміз емес, ақиқатқа ара түсіп, әділдікті іздеген жігіттердің, нағыз алаш азаматтарының сөзі, сондықтан көптің көкейіндегі сөз десек асыра айтпаймыз. Әріптес қаламгер Өмірзақ Ақжігіттің «Алпамыс – Қоңыраттың ғана батыры ма?» деген өткір мақаласындағы сондай бір ащы, шамырқанған шындықты паш еткен біраз ой-пікірін ортаға салайын: «…Қапа болуымыздың басты себебі де осы, Алпамыс батырға байланысты. Қапа болмай қайтеміз: Мырзашөлдің (шөл болғанмен, мырза ғой, қараңызшы) құмынан бастап сұлу Сырдың бойы мен Қаратаудың күнгей-теріскейін қатар алып жатқан қалың қоңырат елі орналасқан оңтүстік өлкесінің бірде-бір көшесі, тәуелсіздік келгелі Алпамыс батырдың атымен аталмаса! Алпамыстың бірде-бір ескерткіші орнатылмаса!
Жаңылыспасақ, Қазақстанда қазір Қаракерей Қабанбай батырдың 14 ескерткіші бар. Солардың біреуі Шымкентте, біреуі Түркістанда. Қанжығалы Бөгенбайдың ескерткіші екеу. Бұл нені білдіреді? Бұл – Қабанбай батырдың жоқтаушыларының ерік-жігері мен рух-намысының күшті, ұйымшылдығының мықты екенін білдіреді. Сонымен бірге «Бұл – біздің жалпақ қазаққа ортақ тарихи тұлғаларды рулық насихат деңгейінен асыра алмай жатқанымызды білдіреді» («Астана айбатын асқақтатар тұлға», «Қазақ үні», №12, 29 наурыз, 2013 ж.).
Бәрібір бір қуаныш – мынау. Тірісінде «Дарабоз», «Хан батыр» атанған Қабанбай батырды қалай құрметтесек те орынды. Әбіш Кекілбайұлы ағамның ба, бәлкім басқа біреудің бе, біздің заманымызда түрлі батырлардың жақтастары қызыл кеңірдек болғанда «Қабанбайдан бұрын қайсысың жауға найза тіредің?» дегені де ойға оралып отыр. Десек те сол намысты, қаржылы найман жігіттерінің «Абылай хан болмаса, Қаракерей Қабанбай дарабоздығын танытып, халықты ұзын Ертіс бойына қайта қоныстандыра алар ма еді, Абылайға да бір ескерткіш орнаталық та» демегені өкіндіреді. Әрине, бұл жерде ортамызда жоқ Ерасыл Ердің титтей де кінәсі жоқ.
Осыған сабақтас өрбітсек – бір өкініш. Мынау. Бұл жерде осы жағдайға найман жігіттері ғана кінәлі ма? Тұздай ащы өкініш сол – Өмірзақ Ақжігіт осы мақаласында-ақ өте орынды айтқандай, «қазаққа ортақ тарихи тұлғаларды» рулық иелік, насихат, қамқорлық деңгейінен асыра алмай жатқанымыз. «Алла тағаладан жасырмағанды адамнан да (уақытша болмаса) жасыра алмайсың». Өкінішке орай, бұған мысал көп. Және мұның еліміздің барлық өлке-өңірлерінде кездесетіні қорқытады.
Тақырыптан ауытқымайық. Алпамыстың іздеушісі жоқ деп ауызды құр шөппен сүртпелік. 1990 жылдардың басында ма, ортасында ма, әйтеуір Шымкенттің Машина жасаушылар сарайына Алпамыстың аты беріліпті. Өткен шақпен айтып жатқан себебіміз – аталған ғимарат төбесінде бірнеше жыл жарқырап тұрғанмен, кейіннен алынып тасталыпты. Ол жазу өзі түсіп қалған жоқ қой, кім алды, неге алды, сол кішкентай адамшық – өліп қалмаса – әлі арамызда жүр ғой. Екінші бір айта кетуге тұрарлық нәрсе – «Алпамыс батыр» эпосының 1000 жылдық мерекесінің 1999 жылы Жетісай ауданының көлемінде тойлануы. Ұяттау тірлік пе? Бәрібір жетісайлықтарға жеті жүз алғыс. Үшінші бір нәрсе – бұлар енді ел көлемінде жарқын жүзбен жариялауға жарайтын екі бірдей жағдай: алдымен Жетісай қаласына кіреберіс ауылда Алпамыс батырға жақсы ескерткіш тұрғызылуы. Естуімше, оны тағы да «Алпамыс батыр» қорының президенті, кәсіпкер, ақынжанды Бауыржан Оңғарбаев бас болып жетісайлық ағайындар орнатқан. Ерге лайық ескерткіш. Ең тамашасы – дау жоқ, 2014 жылдың мамырында оңтүстік облыстың орталығы Шымкент қаласының Ташкент жақтан барар босағасында бой көтерген, Байшұбар тұлпарының мінер және қамшыгер жағынан шылауына оралған қос арыстаны бар.Ер Алпамыстың еңселі де айбынды тұлғасы.
Әрине, бұлар Өмірзақ Ақжігіт қапа болып, мақаласын жариялаған шақта әлі дүниеге келмеген болатын. Жә, сонымен, ел бойынша еңіреп туған Ер Алпамыстың екі ескерткіші бар. Бұған шүкіршілік пе? Шүкіршілік қана емес, жақсы. Мұндай қанағаттанушылық сан емес, сападан туса керек. Ал, көкейде «Алпамыс батыр неге Шымкенттің қақ төрінде емес, әйтпесе қаланың шеті, шеттетті деп ешкім айта алмас биіктеу өрінде емес?» деген сауал туса, мұның жаны бар.
***
Алдымыздан көлденеңдер кезекті бір сұрақ – «Алпамыс батыр» жырының күллі түрік халықтарымен, қазақпен қашаннан бері бірге жасасып келе жатқандығы. Тарихымыз үшін мұны анықтап білу де – аса маңызды. Бәлкім өзімізден ХVІІІ– ХХ ғасырларда білімі де, билеуі де озған орыстарға еліктеп, әлде бұл әдет-дәстүр бұларға Батыстан сіңді ме, әйтеуір әлі де дөңгелек даталарға басым мән беріп қала жатқан бізге сондай ғасырлар тізбегі мен онжылдықтардың маңызды бел-белестерін атап өтудің пайдасы баршылық. Мұны пайдалана білсек, барымыз жарқырап, жоғымыз түгелденеді, оянған халқымыз өзінің ескі, ұмытқан игіліктеріне қайта кенеледі, ежелгі мәдениетті елдермен тереземіз теңеледі. Ал, аса керек дерек, ой-пікір өзіңе дейін айтылып қойса, жаңадан «жаңалық» ашудың қажеті шамалы емес пе, сондықтан Өмірзақ Ақжігіттің байқап-байыптауларына және бір жүгінсек жөн: «Біраз жыл бұрын «Қорқыт ата» кітабының 1500 жылдығы тойланды. Қорқыттың моласы – бізде, тойланатын жері – Әзірбайжанда… Бізден тойға барғандардың намысы жоғы «ішкен – мәз, жеген – тоқ» болып қайтып, намысы бары сырты – күліп, іші – ұлып қайтты. Қорқыт секілді даналарды қазақ атандыруға атсалысуға жарамайтын оқымыстыларымыз қит етсе «Ол кезде қазақ деген халық болған жоқ» деп шығады». Алпамыстың, Фарабидің кезінде өзбек деген халық болып па еді? Әйтпесе бұдан 1500 жыл бұрын әзірбайжан деген халық өмір сүріп пе? Үйсіндер, оғыздар, көк түріктер, қыпшақтар, дулаттар мен қоңыраттар болғанын білеміз. Тіпті Өзбек деген – халықтың емес, ханның аты еді ғой. Тіпті, базбір ғалымдардың дерегіне сенсек, Орталық Азияда өзбек деген ат беріп, жаңа ұлтты тудырған кеңес өкіметі көрінеді. Айналып келіп, бұл жерде де «Алпамыс батыр» – тек қазақтікі екені және айқындалып жатқан жоқ па?
Қош, біз «Қорқыт ата» кітабының кіндік кескеніне 1500 жыл толғанын неге алға тарттық? Оның себебі «Қорқыт ата» кітабындағы 12 жырдың бірі – Байбура бек пен Бәмсі-бәйрек болып шықты. Ол «Алпамыс батыр» эпосының ең көне нұсқасы екен. Мұндағы қалған шоғыр-жырлардың екіншісі мен он екіншісіне де Бәмсі-бәйрек біраз қатысады. Осыған орай ғұлама ғалымдарымыздың бірі Рахманқұл Бердібаев: «Кейбір ғалымдар «Алпамыс батыр» эпосының шығу датасын анықтау жөнінде сөз қозғап жүргенін білеміз. Бұл ретте қазақ эпосының жасын өзімен сарындас «Қорқыт» жырымен деңгейлес мөлшерде алып қарау керек болатыны түсінікті. Сонда «Алпамыс батыр» тарихы 1200-1300 жылға баратын болады». («Қорқыт Ата», Алматы, 1999 жыл, 667-бет), – деп пайымдайды. Жаны бар, көкейге қонатын пікір емес пе? Бұл айтылғанға Әбілғазының әйгілі «Түрікмен шежіресі», Лев Гумилевтің «Көк түріктер» еңбектеріндегі деректі топшылауларды, көрнекті философ оқымыстымыз, сол кездегі Ұлттық энциклопедиямыздың бас редакторы Әбдімәлік Нысанбаевтың аталған «Қорқыт Ата» кітабына жазған алғысөзіндегі: «Ал, 7 ғасырдан жеткен «Қорқыт Ата» жырының дерегіне сүйенсек, «Алпамыс» жырының негізінде де біртұтас түркі ұлысының ыдырау оқииғасы арқау болған екен» деген қорытындыдай тұжырымын қоссақ, «Алпамыс батыр» жырының жаралғанына 1300 толғаны дәлелденіп-ақ қалмай ма?! Мұны аз, жеткіліксіз көрсек, түрлі түрік дереккөздеріндегі сол замандардағы тарихи оқиғаларды сабақтастырып зерделегенде «Алпамыс батырдағы» Тайшық ханның атауы Түрік қағанатымен тайталасып, тартысқан Қытай билеушілерінің лауазым-атағынан шыққандығы және аңғарылады. Мәселен, тарихта алғыр да шалымды іс-әрекеттерімен танымал болған Қытай императоры Ли Ши Минь (626 – 649 жылдары билік құрған) Тай-Цзун лауазым-атағын 626 жылы қабылдапты. Осы мезгілдерде он оқ тайпасының көсемі Ышбара қаған шүршіттермен бірнеше рет шайқасады. 654 жылы қытай жауынгерлері түрік жерлеріне шабуыл жасап, 10 мыңнан астам жылқыны айдап әкетіпті. Мұны Лев Гумилевтің жазғандарымен толықтыра түссек, оның: «…Ышбара хан тылына алаң болмай, таңдаулы жасағын Амудария бойымен Іле өзенінің алқабына әкеледі де, империя әскерінің ілгері жылжуын біржолата тоқтатады» («Көне түріктер», Алматы, 1993 ж. 239-бет) деген баяндауы Тайшық ханның Жиделі байсын жерінен (Амудария бойымен) Байбөрінің жылқысын айдап әкетіп, Алпамыстың артынан аттануына ұқсамай ма? Әрине, арада өткен жүздеген жылдар нақты тарихи оқиғаны ескіртіп, жан арпалысы мен жаумен айқастың сорап-сілемін қалдырары анық қой.
Қалай болғанда да «Алпамыс батыр» эпосы – қазақ жырларының көнесі және кемелі. Алпамыстың кейінгі батырларымыздай кәдімгі адам болудан асып, аңыз батырға, Алып Баһадүрге айналуы, бір өзі мыңды жайпап, ғажайып ерліктер жасауы, жаман шұбар тайдың керемет тұлпар болып түлеуі, он екі күнде он екі айлық жердің танабын қуыруы, бір жегенде «тайлы бие, тоғыз қойды қылғытатын» Қараман дәудің, мыстан кемпірлердің ұшырасуы – осының бәрі «Алпамыс батырдың» Ата жыр, ерте замандарда шыққан Ежелгі дастан екенін әдемі әйгілесе керек.
Бұл айтылғандардан аңғарылатын тобықтай түйін: «Алпамыс батыр» жырының дүниеге келгеніне ең кемі 1300 жыл. Туған жыл-айы анық тарихи оқиға, табиғи құбылыс. Әрине дүниеге келген күні сағатына дейін мәлім жеке адам емес, әдеби шығарма, Әлеуметтік Тұлға болғандықтан Алпамысқа қатысты осы датаны мойындап, ғалымдармен келісіп белгілесек – өте орынды.
Сонымен, «Алпамыс батыр» эпосының қандай жыр, Алпамыс батырдың өзі кім екені айқындалды, олардың туған жылын да, қай жерлерде өмір сүріп, не бітіріп, қандай ерліктер жасағанын да жобаладық. Оның кешегі тарихымызда, халқымыздың өткен өмірінде үлкен орын алғаны және Бүгінгі күнге қоса Болашақта да біздің тағдырымызда қандай орын иеленері бағамдалды. Тіпті Алпамыс батырдың қазақ халқы өмірінде ғана емес, түркі халықтары тыныс-тіршілігінде, күллі адамзат өмірінде Конфуций, Антей, Прометей, Геракл, Ескендір Зұлқарнайын, Тұмар ханым, Цезарь, Клеопатра, Робин Гуд тақылеттес орын алып, маңызды міндет атқарған тұлға-туынды екені байырқаланды десек те жаңылыспаспыз. Таза алаштың, қазақтың аясында қарастырсақ Әбунәсір әл-Фараби, Қорқыт Ата, Асан Қайғы, Абайлармен ғана қатарластырған жөн болар. Аңдадыңыз ба, бізді орыс «қожайындарымыз» барлығы батыстан шықты, үнді-еуропалықтардан тарады дегенге әбден мүлгітіп қойғандықтан ба, оқығанымыз да солардың тарихы болғандықтан да шығар, тілімізге грек-римдіктер тізіліп орала береді. Әйтпесе Антей, Ахиллестер Алпамыстан артық па? Егер біздер де алып Манастарымызды, шын мәнінде де теңдессіздерімізді культ жасауды үйреніп, әлем деңгейінде қадірлеп құлақтарына құя білсек, Қорқыт атаның да, Алпамыстың да, Төле бидің де әлгі Антей, Геракл, Демосфендерден артық болмаса кем саналмас еді-ау. Менің бұл ойымды шала емес дара, шын қазақтардың бәрі де қолдайтынына шәгім жоқ. Мәселен,
Күшім бар деп күшіндей Алпамыстың,
Келссін шамам, келмесін – шаруам жоқ,
Гераклмен келеді арпалысқым, –
депті Мұқағали Мақатаев.
Демек, ендігі және алдағы уақыттағы басты мәселе – Алпамысты лайықты ардақтау. Абыз Әбіш Кекілбайұлы: «Тарих өткенге емес, бүгінге және болашаққа қызмет етеді», – деп қандай тамаша айтқан. Біздің Алпамысқа құрметіміз, қызметіміз – әуелі өзімізге жасаған қызметіміз, екіншісі және ең негізгісі – Бүгінгі елімізге және болашақтағы Қазақ Еліне жасаған қызметіміз. Ендеше осы орайда нелерді және қалай істеуіміз керек?! Әрине, Алпамысқа және «Алпамыс батыр» жырына қатысты айтылғандар – қанағат, бұған дейінгі атқарған істеріміз – бойымызға құт. Енді осы бастаманы жалғастырсақ және, біздіңше, жыбырлап көп істеудің пайдасынан зияны басым, Алпамыстың сырты дардай (іші қандай), ұқсас ескерткіштерін Қазақстанның барлық жерлеріне (облыстарына) топырлатып тұрғызудың да қажеті шамалы; Алпамыстың айбынын аңғартар, асылдығын ашар, алыптығын асқақтатар бірнешеу болса да бірегей ескерткіш, естелік, еңбектер кешенін жасап, жазып, қашап, салып, сәтті жүзеге асырған дұрыс. Естелік, ескерткіш, еңбектер кешені деп отырған себебіміз – бұлар бірнеше сабақтас жұмыстан құралады – бәрін бір-ақ, әйтпесе бірнеше жылда бітіру шарт та, міндет те емес, ұзатсақ бірнеше бесжылдықта аяқтармыз; ешбір ұтылмай, тек ұтарымыз – түгел біткенде тұтас «Алпамыс батырға тағзым» кешені республика көлемінде жеке бір көркемдік ансамблін түзіп, еліміздегі халықтың бәрі барып қызығып көрер, тұшынып таным-тағылым алып, этикалық-эстетикалық сұлулық қабылдап, басқаларға айта жүрер, сөйтіп, басынан адам үзілмес, сырттан туристер ағылар Өсиет пен Қасиет, Махаббат пен Парасат орнына айналса игі.
Енді бұл кешенге кірер: атқарылар іс, салынар ескерткіш, жасалар еңбектерді тарқатып таныстырсақ, оның алғашқысы – алдағы жақын жылдардың бірінде «Алпамыс батыр» жырының 1300 жылдығын ЮНЕСКО көлемінде арнайы шешім шығартып, еліміз көлемінде алыс-жақын жұрттар мойындарлықтай етіп дүбірлі атап өту. Бұған байланысты, әрине, аудандарда, аймақтарда, республикамызда өткізілетін арнайы шаралар тізбесі жасалып, кімдердің қандай іс-шаралар атқаратыны белгіленіп, тиісті міндеттер жүктелген Үкіметтің жеке қаулысы қабылдануға тиіс. Міне, осы той аясында «Алпамыс батыр» жырының сараланған негізгі нұсқасы қазақ, орыс, ағылшын тілдерінде мол таралыммен, мәселен, 100 мың данамен шығарылып, таратылуы шарт. Мұның өзі – ең негізгі шараның бірі, халықтың жырды тікелей танып-білуіне қол жеткізбесек, басты мақсат орындалмаған болып шықпай ма? Екінші ең басты шараның бірі – Сыр бойындағы (Қызылорда облысындағы) Жаңақорған кентінде Алпамыс батырдың мұражай-ескерткішінің ашылуы.
Неге облыс орталығы Қызылордада емес, әйтпесе Алматы, Астана қалаларының бірінде емес, Жаңақорғанда? Әрине, Алматы мен Астананың бірі бұл міндетті біз орындайық, Алпамыс батырдың мұражай-ескерткішін орнатайық деп жатса, тамаша болар еді. Бірақ біздің білетініміз – олар бұған қазір дайын емес, екіншіден, Қызылорда елі дайын болса да, жері дайын емес; өйткені облыс орталығынан Алпамысқа өз орнын тауып беру – оңай, тез шешілер шаруа қатарына қосылмайды, сондықтан… Ал, мұндай жағдайда Жаңақорғанның аты озатындығы лайықты орын барлығынан ғана емес, оның бұл іс-міндеттің бас иесі болуына тарихи да, мәдени де, моральдық та хұқы бар.
Айтпақшы, жоғарыда біз мұндай мәселе туындарын білмесек те, оның шет жағасын айтып та қойыппыз. Өйткені тарихи тұрғыдан келсек, кеңес өкіметі кезінде жеке аудан етіп бөлді, бөлінді демесек, Жаңақорған Түркістан өңірінен, үйезінен бүгінгі Созақ ауданы да ішіне кіріп кетеді бағзы замандардан бері бөлек қонып көрген емес-ті. Ауылы аралас, қойы қоралас, қазір де бір-біріне барып-келіп жатады. Бір Қаратаудың арғы беті мен бергі беті, айырмасы: бірі – теріскей аталса, екіншісі – күнгей аталады. Әзірет сұлтан (кесенені, әрине, Ақсақ Темір 14 ғасырда салдырған), Бабаталарды қайта айтып жатпай-ақ қояйын. Жырдағы: «Әулиеге ат айтып, Қорасанға қой айтып…» делінетін Қорасан Жаңақорған жерінде. Бұған ғұлама академик Әлкей Марғұланның: «Оғыз елінің атақты бір қаласы – Баршынкент. Баршынкенттің тағы бір қызық тарихы: ол қаланың оғыз елін басқарған жеті данышпан қыздың бірі – Баршын сұлуға арналып салынғандығы. Қазақтар ол қаланы бергі кезге дейін «Қызқала» деп атап келді, демек, қызға арнап салды дегенді меңзейді» («Ежелгі жыр, аңыздар», «Жазушы» баспасы, 1985 жыл. 196-197-беттер) дегенін қосайық. Бұл Баршын – Гүлбаршын Алпамыс батырдың жары. Осы қала орны да Жаңақорған аумағында, белгілі қаламгер ағамыз Адырбек Сопыбеков ескі тарихи картадан тауып анықтағандай, көне Өзгент қаласының іргесінде жатыр. Енді осы Гүлбаршынның менің Қожамберді ауылымдағы ерекше көркем сәулет мұрасы – Көккесене күмбезіне жерленгенін ескерсек, қазақтың тағы бір қасиетті мекені Алпамыспен және сабақтасады. Өкінішке орай, жырда Алпамыстың қай жерде бақилық болғаны хабарланбайды. Бірақ менің ойым оның қайын жұрты Жаңақорғанды жайласа, жары Гүлбаршынға Жаңақорған жерінде жеке қала салынса, тіпті Гүлбаршынның өзі менің ауылымда мәңгілік мекенін тапса, Көккесенені зерттеп, оның сақталған жалғыз суретін бізге жеткізушілердің бірі, ұмытпасам, Каллаур болуы керек, күмбездің астында бір батырдың бейіті жатқанын жазғаны жадыма оралып отыр; осы батыр Алпамыс емес пе екен? Өйткені бағзы заманнан бері бабаларымыздың жаугершілікте сарбаздарымен бірге бір төбеге шықса, жайшылықта бір шұңқырда жататыны белгілі ғой.
Айтпақшы, Жаңақорғанның затын оздыратын және бір себеп бар. Жай себеп емес, үлкен назар аударғызатын себеп. Жаңақорғанға кім келіп, кім кетпей жатыр десек те, сырттан келгендердің ішінде жергіліктілерден бетер жайсаң жаңақорғандық болған екі басшы бар. Біріншісі – Сәмит Далдабаев ағамыз болса, екіншісі – Сұлтанбек Тәуіпбаев. Әкімдікте көп отыра алмаса да, осы Сұлтанбек Тәуіпбаев белгілі жерлес журналист, белсенді жаңақорғандық Бақтыбай Айнабековтің: «Қорасанын ұмытпаған ел Алпамыс батырын да ұмытпағаны жөн ғой» деп ой салуы себеп болды ма, жоғарыда айтылғандай жағдайды, айрықша фактілерді білген соң, Алпамыс батырды ардақтауға кірісіп кетіпті. Алаштың арыстарын алаламайтын зерделі оқымыстылығы өз алдына, сөзі мен ісі бір, халық үшін қолынан келгенін жасайтын Азамат екен. Іле болашақ ескерткішке жер бөлініп, (әрине, бәрін аудан ақсақалдарымен ақылдасып), «Егемен Қазақстан» газетінің 2012 жылдың 22-қазаны күнгі санында Жаңақорған аудандық Мәдениет және тілдерді дамыту мемлекеттік мекемесінің Алпамыс батыр ескерткішінің эскиздік жобасына ашық конкурсы жарияланыпты. Қаржы да қарастырылыпты. Аталған конкурс-бәйгеде бәйгеден жеңімпаз атанған алматылық сәулетші-мүсінші жігіттердің: Қалиев, Рахиев, Құлбаев және Әйтілеуовтердің жобасы шын мәнінде жақсы, ерекше екен. Әйтеуір жақсы, ерекше емес, іс жүзінде де бас қаһарманына – алаштың ғана емес, адамзаттың Алпамысына жарасар мұражай-ескерткіш. Қазір Қазақстанда әртүрлі арғымаққа, тіпті қазақтың қазанатына алшайып мінген, жүзі айбатты, бес қаруын (әйтпесе бір-екеуін) асынған, қаһарымен жауды қашырған батырлар тастұлғалары көп. Алпамыс бұл батырлардың бәрінің де басы, атасы емес пе, халық келді, көрді, кетті – бітті ме, жоқ келген ел батыр мұражайын араласа, Баршынкент қаласын көрсе, Көккесене күмбезіне таңданса, ару Гүлбаршынмен амандасса, Жылыбұлақпен жүздессе, бәрі разы болып, ездеріне ес кіріп, араларындағы ерлері бір сәт Алпамыс болып қайтпай ма? Ендеше осы бір ерекше ескерткіш-мұражайдың салынуы қажет-ақ. Қазақ Елі жиырма жетінші жыл тәуелсіз тұғырлы ел болып отырғанда! «Алпамыс батыр» жырына, Алпамысқа 1300 жыл толып отырғанда!
2015 жылы кезекті әлемдік дағдарыс жетті, Сұлтанбек Тәуіпбаев Жаңақорғаннан кетті, содан батыр бабамызға арналған қам-қарекет тоқтап қалды. Әрине, жоба үшін жобаған 173 миллион 320 мың теңге тым аз, жетпейді. Соған орай бұдан да қиын кезеңдерде той жасағанбыз, талай-талай ескерткіш те тұрғызылған демей-ақ қоялық. Әрине, бұл жердегі басты себеп – біріншіден, мәселенің өз мәртебесіне сай республикалық деңгейде көтерілмей, аудан көлемінде қолға алынуы болса, екінші себеп – ақшаның аздығында емес, мына бізде: адамдарымыздың ықылас-ниеті аздығында, биліктегілердің намыс-рухы төмендігінде жатыр-ау. Өйткені, мұражай-ескерткіш Жаңақорғанда салынатын болғанмен, Қозы Көрпеш-Баян сұлу қалай тек Аякөздікі емес болса, «Алпамыс батыр» жыры мен Алпамыс нақ солай алаштікі, елдікі емес пе?! Олай болса бұл шаруаға ҚР Мәдениет және спорт министрлігі мен Қызылорда облысының әкімдігі тікелей араласып, жеткілікті қаржы бөлуі орынды деп ойлаймыз. Тіпті ҚР Үкіметі бұл іске бас-көз болып, қолға алып жатса нұр үстіне нұр.
Аталмыш мұражай-ескерткішке қатысты өзінен-өзі туындайтын жайт – қаламгер Бақтыбай Айнабековтің ескерілер орынды ұсынысы: «Аудан орталығындағы бір көше Алпамыс, екінші көше Гүлбаршын есімімен аталып, сол жерге жастар бас қосатын, демалатын көрікті гүлзар бақ болса, жарасымды-ақ емес пе?». Жалпы, адам қолы араласып, шырқын бұзбаса, табиғат шіркін мың жылдар бой өзгеріссіз жасай береді ғой. Жаңақорған өңірі де, Созақ, Түркістан өңірлері де негізінен Байбөрі – Аналық, Алпамыс – Гүлбаршындар өмір сүрген кездердегідей қалпын сақтап қалғаны анық. Осы өңірлердің қазақтың бүгінгі Жиделі байсын жерлері екеніне де ешкім таласпас. Ендеше осы Қаратау бойының, Сырдария ойының жөнсіз өзгерген, жосықсыз өңі кеткен тұстары болса, қамқорлық жасап қалпына келтіріп, күтімге алсақ, бұған көп ақша да керек емес, біз сонда Алпамыс, Гүлбаршын ғұмыр кешкен, жерім, елім дескен байтақ та байсын қоныста жүргендей сезінбейміз бе?
Мен баяндап-жеткізіп отырғанмен, мақаладағы алтынөзек ойлар, негізгі ұсыныстар тек менікі емес, Мұқағали Мақатаев, Әлкей Марғұландікі, Рахманқұл Бердібаевтікі, Бақтыбай Айнабеков, Өмірзақ Ақжігіттердікі, аттары аталып, айтылмаған және көп кісілердікі. Мұның өзі нені білдіреді? Алатауды көргенде – қандай асқар, Қожахмет Йассауи мавзолейіне тәу еткенде – нендей керемет, Абайды оқығанда – неткен ғажап дейтініміздей, менің жеткізіп отырғандарым – халықтың ортақ ойы, көптің кемел пікірі екенін білдіреді. Сыр бойында ұлық игі іс оң басталған екен, енді кідіртпеуіміз керек. Таң арайлап атып, Күн тастөбеде тұрғанда қимылдамасақ, біздерде аруаққа – шет, елге қарар – бет болмай жүрмесін. «Алпамыс батырды» төбемізге көтеріп, толық иемденуімізге сүтақымыз да, халықтық хақымыз да бар екенін Рахманқұл Бердібаевтар кеңес кезінде-ақ айтса, бүгінгі «екі шылбыр, бір тізгін» өзімізге тиген Тәуелсіздік заманымызда бұл мәселені көтерушілер – сөзі бай болғанмен, өзі кедей демесек, айтқандарының бір артық жері жоқ.