Жақау Дәуренбеков,
жазушы, Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері
Әдебиет – өмір айнасы.
Санамызға сіңіп қалған осынау сындарлы сұлу ұғым жадымыздың өшпес жазуындай.
Көзі қарақтының бәрі бас иетін осынау әдебиеттің сыры да, жыры да Өмір екені ешқандай дау тудырмаса керек.
Иә, қай заманда да қаламның ізі – өмірдің ізі болып қала бермек.
Ал, өмір дегенің өзегі талмас ғұмыр ғой, күннен күнге жаңғыру үстінде, ойдан асып озып барады: ғаламат өзгерістерімен, даму үрдістерімен, заманауи жаңалықтарымен, қиялдағы кереметтерімен, зерделі жаңғыруларымен;
Осылай өрлеуіне қарап ойға бекисің – бұл Өмір мәңгілік энергиямен жаратылған, адамзаттың ақыл-ойын алға салған ғаламдық процесс екен. Әдебиет сол процестің қарапайым жыршысы десек те болар.
Оның бәрі әдебиеттің сан алуан жанрларының басты тақырыбы болыпты, қазіргі дамуында да сол дәстүр жалғасын тауып келеді.
Осы орайда Әдебиеттің бір саласы – деректі прозаның екі құрылтай аралығындағы көрінісі толғамды да тартымды көрінер еді. Бұған қарап – қазіргі күн деректі жанрдың дәуірі десек те артық айтқандық болмайды.
Аты айтып тұрғандай дерек пен дәйектен тұратын, тағдырлардың ақиқатын ашып көрсететін, сол кезеңнің тыныс-тауқыметін бар қырынан баяндайтын бұл прозаның ерекшелігі – барды-бар, болғанды-болғандай аршып көрсетіп, ақиқатын алға тартуында, бәрін қаз-қалпында көркем сөзбен кестелей білуінде.
Осы ретте деректі проза шығармашылығының алға шығуы уақыттың талабына сай өнімді де өнікті болуында дер едік. Екі құрылтай аралығында деректі прозаның жаңа туындылармен толыға түскенінен оқырманға жеткен деректі туындылардың тек сандық жағынан ғана емес тақырыптың жағынан да жаңғырған жаңа тұрпатты өмірдің өзіндей жаңа беласулар мен биіктерге көтерілгенін мойындауымыз керек. Бұған деректі шығармалардың саны жағынан да, авторларының жаңа есімдермен көбейе түсуі де дәлел бола алады.
Айталық жыл сайын деректі прозаның дүниелерін қорытындылап таразылау дәстүрі көп жайды алдымызға жайып салады. Бірден көзге түсетіні – деректі прозаға атбасын бұрған көрнекті қаламгерлеріміз.
Бірінші лекте тарихи деректерге негізделген шығармалар оқшау көрінеді. Классик жазушымыз Мұхтар Мағауиннің «Шыңғысхан», Әнес Сарайдың «Ноғайлы» тарихи баяндары тұнып тұрған дерек пен шұрайлы тілдің тамаша үлгісі дерліктей. Тарихи қойнаудан сыр тартатын Нұрлан Қамиевтің «Мөде хан», Талас Әсемқұловтың «Тұмар патшайым», Шәрбану Бейсенованың«Сүзгенің соңғы күндері», Ұзақбай Доспамбетовтің «Абылайдың ақ туы», Зейнолла Тілеужановтың «Қаракерей Қабанбай»,Өтеш Қырғызбаевтың «Сүгір»роман-хикаяттары да тарихи деректерді жаңаша көзқараспен, ұлттық пайыммен ұлықтай әпсеттеуімен ерекшеленеді.
Белгілі тұлғаларымыз жайындағы деректі прозаның қоржыны да жылдан жылға толыға түскен. Атап айтқанда – Ахат Жақсыбаевтың «Иса ақын», Еркінбай Әкімқұловтың «Шәмші», Толымбек Әбдірайымның «Ағыл – тегілі», (Ілия Жақанов туралы), сондай-ақ қара сөздің хас шебері Қалихан Ысқақовтың «Келмес күндер елесі» мемуарлық роман-эссесі деректік салмағы мен шынайылық сипаты және көркем тілімен жазылуы жағынан кемел туындылар.
Бұл қатарды Болат Бодаубайдың «Тұлға»(Еркеғали Рахмадиев туралы), Әділ Дүйсенбектің «Менің Шер-ағам», Зәкір Асабаевтың «Мэстро» (Ермек Серкебаев туралы), Қали Сәрсенбайдың «Шал мен шындық», Қайсар Әлімнің «Өз өрмегім» (роман-күнделік), Жанат Елшібектің «Түсімде көрген кітап» (роман-эссе) кітаптары – бүгінгі күннің бірегей тұлғалары жайлы баяндары толықтыра түседі. Мұндай дүниелер өткеннің жақсысын танып білу үшін, ең бастысы ұрпақ санасына сәуле түсіру үшін керек.
Ал қаламгер-журналистер Бауыржан Омаровтың «Онбірінші қаламұш», «Төртінші билік» пен Шархан Қазығұловтың «Оңашадағы онлайн ойлары» – форма мен стилдің жаңаша үлгісін тауып үдеден шыға білген, шұрайлы тілі мен орайлы ойы өрген бұрымдай өрелі баяндар. Бұл ерекшелігі басым дүниелер ғана емес, дәлірегі – кәдуілгі кәсіби жазудың көпке белгілі қалыбына жаңаша үрдіс әкелген қалами құбылыс (Дәйектей түссек, қазақ журналистикасындағы құбылыс дейік). Тілегіміз – осындай жазыс жалғаса бергей. Дәуір мен Уақыт үніне үлес қосып, тәуелсіздігіміздің тұғырын нығайта түсуде қал-кадерінше тер төгіп жүрген замандастарымыз жайлы да аз кітап жарық көрмепті. Деректі проза – бұл тұрғыдан келгенде уақыт лебіне сай ұшқырлық танытқанын көреміз.
Аңыздан ақиқатқа дейінгі аралықты деректі дүниелерімен толықтырып, жалғап, ақтаңдақтарын аршып жазуға ден қойған авторлар қатарына Орысбай Әбділдаұлының «Ой тоғыс», Ораз Қауғабайдың «Әлмеректің бес баласы және Еділ-Жайық», бүгінгі күннің қаһармандары хақында, замана толғанысы жайлы Жұмабек Кенжалиннің «Қалам қанаты», Әділғазы Қайырбековтың «Тұлғалар тағылымы», Талғат Айтбайұлының «Ел мен мен», «Айтпай қойды-ау демеңіз» кітаптары, сөз жоқ оқырманды жатық жазылуымен баурап алары айшықты да әсерлі, терең толғамды ізденістен туған дүниелер дер едік.
Жарыққа шыққан деректі дүниелердің (роман-эссе, хикая, повестер, публицистика, толғамдар, т.б.) енді бір тобын қабырғалы қаламгерлер құрайды. Бұрын көркем шығарма жазып көпке танылған бұл авторлар деректі шығармаларымен жаңа үрдісті публицистиканың үлгісіндей оқылымды, ұлтқа берер тәлімі, айтар ақиқаты бар, ұрпақ жадына ұлағат үнін қалдырар, осылайша өз оқырманын таба алар дәйегі мен мәйегі мол дүниелер жазыпты. Атап айтқанда:Самат Ибраимның «Сыр перне», Зәкір Асабаевтың «Ешкім білмейтін айла», Көлбай Адырбектің «Жүрек жұтқан», авторлар ұжымының «Герольд Бельгер кім?», Бегімбай Ұзақбаевтың «Намыстан шыңдалған қайрат», Нұрмахан Оразбектің «Өткенге өкпе жүрмейді», Итен Қарымсақұлының «Жүрек жазбалары», қаламгер Сәрсенбек Бекмұратұлының «Айтқыштар», Нұрлытай Үркімбаеваның «Аласармас асқарлар» деп аталатын кітаптары.
Жыл сайын жыл қорытындысында деректі жанр прозасы бойынша байыпты баяндамалар жасалынады. Оларды қаламы қалыптасқан қаламгерлеріміз Жақау Дәуренбеков, Мағира Қожахметова, Сара Ләтиева, Өтеш Қырғызбаев, Жұмабек Кенжалин, Төреғали Тәшеновтер жасап барды бағалай, жетістікті саралай білді.
Сөздің орайы келгенде айта кететің бір нәрсе – жарық көріп жатқан деректі дүниелердің жүйесіздігі. Көбісі «Өнегелі өмір» дегенді айдар етіп шығып жатады. Авторларды баспалар жағы да еркіне қоя бергендей, тақырыптарына қарай тұрақты сериялар ашу жағы ескеріле бермейді. Содан келіп бірін-бірі қайталау жиі ұшырасады. Бұл жерде басты гәп – серия ашуда бәсекелестік қажет емес, бірін-бірі толықтырып жататын, әр салаға сай айдарлардың ажарын ашатын жүйелілік, бағдарынан айнымайтын бірегейлік керек (Хош делік, әрі кеттік).
Кітап шығарудың бүгінгідей тасқынды нөпірінен татымдысын, тағылымдысын таңдай білу, талғамға сайын оқуға ұсына алсақ ол – оқырман халықтың олжасы. Жаңа қоғамның өрлеуі мен өркендеуі кезінде кітаптың идеологиялық қуатты күш екені баршаға мәлім басы ашық мәселе. Демек, дәлелді қажет етпейтін талғамның сыны-тағасы таймайтын, талабынан танбайтын сын.
Иә, шыққан кітап көп. Оның бәрін біле бермейміз, ал баяндамаларда қолымызға тиген кітаптардың шабысы мен табысы таразыланып талданды, талқыланды, байыппен бар қырынан сараланып бағасын алды.
Көп дегеннен шығады, асылында осының бәрі Тәуелсіздігіміздің арқасы екені даусыз. Ендеше сол тәуелсіздігіміздің қадірі мен қасиетін білуіміз керек-ақ. Оны айта жүру парызын ұмытпайық. Осы ретте қаламгер – замандасым Орысбай Әбділдаұлының мына бір өткір сөзі ойға оралып тұр.
«…бүкіл Қазақ елінің қам-қаракетін, жауапкершілігін мойнына артып, күн демей, түн демей күш-қуатын, ақыл-ойын арнап жүрген Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлын сыйлау, құрметеу кім-кімге де болса парыз, міндет, адамшылық дер едік. Ел Тәуелсіздігі жолындағы жанқиярлық еңбектерін қалам ұстаған зиялы қауым жан-тәнімен түсінетіні ақиқат нәрсе. Атқарылған қыруар жұмыстар баяндалатын бұрын-соңғы кітаптарына және бір соқталы дүние қосылғаны бүкіл жұртшылықтан қолдау тауып отыр. «Ұлы Дала ұлағаттары» аталатын бүгінгі таңдағы еңбек қандай өлшемге салсаң да аса салмақты дүние, Тәуелсіздік жылдарындағы бағалы жылнама, шежіре деуге толық негіз бар. Мемлекетті қалыптастырудағы қилы-қилы қиын соқпақтар, жанкешті заманауи іс-қимылдар толқын-толқын ой жүйелерімен жинақталған жинақ көркем шығармадай оқылады, бойға қуат, көңілге шуақ құяды», – деген жолдарына Елбасының «Тәуелсіздіқ дәуірі» кітабының тәуелсіз Қазақстанның тарихын, экономикасын, сыртқы және ішкі саясатын зерделеген дерегі мол егемендіктің энциклопедиясы екенін қосар едік. Мұндай деректі дүниелер қоғамымыздың қозғаушы күші, жаңғыруының жарқын үлгісі.
Осы орайда кезекті сөзінде айтқан Әбекеңнің (Тәжібаев): «Әрбір жаңа шығарма дүниеге тұңғыш келген жаңа адам сияқты. Ол да өмірдегі орнын, жарығын, ауасын сұрай, тыңнан айтар сөзіне ілтипат тілей келеді», – деген көшелі сөзіне қосыла отырып, деректі шығармаларда оқырманнан жылы жүз – жылы қабылдау күте келетініне кәміл сенетінімізді айта кету ләзім деп білемін.
Деректі жанрдың – дәуір дидары мен дамуына атсалысуы бізді қуантады, шығармашылық шабыттың шоғын маздата түседі, ұлттық рухымыздың қайнары – рухани жаңғыруымызға да игілікті үлесін қосары сөзсіз.