Бірінші бөлім. Елайырылған
Желге қарсы көлденең тартқан ақ желкендерін босатып, жүзетін бағытын дәлдеп, түзетіп, бекітіп алған соң, діңгектерге қайта керіп, мықтап байлап, шылбыр арқандарын шешіп, жағада қалқып тұрған Ваджао қайықтары қаптап ашық теңізге шыға бастады.
Мана, көліктеріне мініп, салмағы ауыр жүктерін суға тастаған ер-азамат енді тегіс үнсіз, бәрі түгел тесіле алға қарап, жауды күткен, тас-түйін, майдангер шеріктердей міз бақпайды. Қарсы соққан жел ұзын шаштарын, ілгері ұмтылған қара қайықтардың сырықтарына байланған байрақты туларындай, желбіретеді.
Ваджао, сірә, қайтпас сапарға аттанып бара жатыр. Ол жақта
өмір бар ма, әлде есігін ашып ажал тұр ма, оны азат ғұмырын ақындай жақсы көрген, еркіндігіне ескі пұттай табынған, тәуелсіздігіне жеті атасына дейін құлақ кесті құлындай сенген, ердің сойы, байырғы жұрт соңы, көне Ваджао, қара қайықтарды қозғап, қаңтарылған жерінен көтеріп, құм бетімен сырғытып, жабыла сүйреп, жағалаудан суға құлатқан жаужүрек әрі жауынгер, көне Ваджао, өзі де білмейді.
Көмескі үміт күмәнді ноқталап ертеңге жетелеп келеді. Шалқып жатқан теңіз толқыны, қайық тұмсығына соғылып, тік шапшып, үдемелей жоғары көтерілгенде, биік қарғып барып, шаншыла бағаналарға соғылады, қарағайдан шапқан ұядай қуысқа жылға тапқан тасқынсудай құйылады.
– Қалды ма? – деді көсем.
– Иә.
Он шақты, үлкенді-кішілі, ұзынды-қысқалы ағаш қайықтар сықырлай жүзіп, жылдамдығын көбейткен сайын қарыштап ілгері ұмтылады.
Су бетімен майда сырғиды.
Екінші бөлім. Жаратылыс
Ваджао теңізде туды.
Туғанда, су түбінен көтерілген таудай алып толқындары, биіктен құлап, қайта жасырынған, шет-қиырсыз әлемді жайлаған, көк мұхиттар тосын тынышталып бейбіт қалпында шалқып жатты.
Әлқисса, көне аңыз, ескі әфсана желістері Ваджаоның судан жаратылғаны туралы ел ішінде ұзақ сонар әңгіме, жұмбақ сыр шертеді. Ежелден келе жатқан құпия шежіре, сан қилы бәйіт, нетүрлі баян, көптеген қисса-дастандар ұлы уақиғаларды асыра әспеттеп, теңіз тайпаларының жұмбақ жаратылысын асқақ жырларына шабыттана қосып жырлайды. Әуелі теңіз қалыптасты, сосын Ваджао дүниеге келді, деседі.
Әпи, ертеде, әкесінен естісе керек, Ваджао дүниеге келгенде, әлемде ел кезген кезбе жолаушыдан басқа ешкім жоқ екен. Көздерін ашқанда, бетпақ даланы аралап келе жатқан бір жиһангерді көріпті. Бұл кім деп сұрастырыпты Ваджао бір-бірінен, бірақ, сол мезет өзіне сауал жолдап үлгермеген деседі, жиһангер көштің іргесінен аяңдап өтіп, теңізге қарай бет түзеп кете барыпты.
Djanggawul…
Ваджао қайда барып тұрақтайтынын шешуі қажет еді. Біреулер құрлықтан кетпеу керек, құрлық – адамзатқа ұя, тіршілік кемесі, нәсіл бесігі, содан соң, тән азығы, жан панасы, деп қаулай сөйлепті, абыздар от жағып, алауды шеңберлей айнала билеп, жаңғыртып шыңдауылды ұрған, бір сәт Әпидің бергі аталарының арғы бабалары иегімен су жақты меңзейді, біздің Отанымыз – ұлы мұхиттар, шалқыған теңіздер, айдынды көлдер, дейді әулие-әнбиелер көсемі.
Ваджао теңізді қалады.
Сондықтан, Ваджао теңізде қалды.
Тегі, содан бері суда тұрып жатыр. Су бетіне қала салды, қорған тұрғызды, қамал орнатты, қарағайдан қиып қайық жасады.
Ваджао – теңіз перзенті.
Үшінші бөлім. Мемлекеттер
Ваджао төрт елдің қоршауын бұзып, теңізге сүрлеу салды. Жол сілемін Ваджао ғана білетін еді. Жат нәсіл теңізге тесіліп қанша қараса да көз алдында жатқан даңғыл жолды ешқашан көрмейді екен.
Су көшпелілерін тізе бүктіре алмаған алып халықтар азғана жұртты топырақты өлке, азыққа бай жерден қорыққан азғын санады. Негізі, адам баласы құрлықта өмір сүруі керек. Пенденің отаны – піл сауырлы қара жер. Ваджао ескі аңыздың болжамын күтіп ғұмыр кешті. Әдетте, елге қамқор аруақтар – жиында айтқан сөзінен жаңылмайтын, сілтеген бағыт-бағдарынан бір сәт адаспайтын құдырет. Әпи. Кәдімгі әулие, нақ көріпкел, анық көреген Әпи. Ваджао енді бір ұлы жылдардан соң, балыққа айналуы тиіс еді. Ваджао күнде таңертең үстін қарап, құрғақ денесі қабыршықтанып келе жатыр ма, жоқ па, бір тексеріп қоюшы еді. Ол өзінің балыққа айналуын күтті.
Оң тұстық ел қынадай қырамыз, деді, Сол тұстық жұрт бауырымызға басып, басынан сипаймыз, деcті, Батыс жерінен қуды, Шығыс шекарасын жапты. Ваджао жалғыз қалды.
Көне низам бойынша, Ваджао тек Ваджаоға сенетін еді.
Олар ешкімге керек емес. Алайда, Ваджао да ешкіммен санаспайтын. Десек те, Ваджао дүниеде жоқ сияқты. Еш жұрт есептеспейді, туған жерсіз халық – туған суы бар, бірақ, ешкім керек қылмайды.
Ваджао – Отансыз, дәлірек айтсақ, көшпелі жұрт – піл сауырлы қара Жердің емес, Ғаламшардың баласы, Планета перзенті.
Бұл Ғаламшар да көшпелі. Ғарышта өзін-өзі айналып кетіп бара жатыр. Космос, Ваджао түсінігінше, алып мұхит. Әр жұлдызда бір-бір қайық. Әркім өз қайығына ие болуы тиіс. Төңкерілген қайық енді қайтып бұрынғы қалпына түсе алмайды, ол басқа кеңістікке батып кетеді. Оның ізін өзге әлемнен іздейсің.
Төртінші бөлім. Теңізшілердің ақыры
Ваджао кітабы бойынша, тіршілік – суда, қаза – топырақта. Жаужүрек теңізшілер ұзақ өмірінде теңіз жағасына екі-ақ мәрте аяқ басады: әуелі, отау тігіп, оқшау шыққанда, қайық жасауға тоғай жағалап, орманға барады, сосын, дүние салғанда, ағайын-туысы қайығына жатқызып, бетін тақтаймен шегелеп жауып, Ваджаолардың зиратына қоюға апарады.
Ваджао өлген адамды түнде қояды. Себебі, адам күндіз туады, түнде – өледі. Яғни, Ваджао топыраққа тұрған үйімен бірге көміледі. Тұрған үйі – туған үйі. Дүниеге келген нәресте ержетіп, өз қайығын өзі шауып, жеке шаңырақ құрғанша, тізімге ілініп, адам санатына қосылмайды.
Ваджао төрт тұсынан жасалған қыспаққа шыдай алмай, су бетімен күн түбіне жортып барады. Күн мен теңіз қабысқан жік, ілік-шатыс ұлы көкжиекте Ваджао халқының жұмбақ мекені бар деседі. Ваджао Отанын іздеп келе жатыр.
Оң тұстық ел толқындарды жарып, қақ айырып жүзіп келе жатқан Ваджаоны тек қарсы алдынан ғана көре алады, сол тұстық ел ту сыртынан танып отыр. Батысынан қарағандар қайық санын біле алмай дал, шығыстағылар қанша санаса да қайықтың есебіне жете алмай қойды. Шын мәнісінде, Ваджао төрт әлемдік кеңістікте жүзіп барады. Қайықтағы Әпи бастаған абыздар дұға оқып, Ваджаоның ізін жасырып келе жатыр. Сондықтан, Ваджао жоқ. Теңіз бетінде Ваджаоның тек елесі ғана қалды.