6 ақпан күні Қазақстан Жазушылар одағы Басқарма секретариатының кеңейтілген отырысы өтіп, ҚР Президенті Н.Ә.Назарбаевтың «Төртінші өнеркәсіптік революция жағдайындағы дамудың жаңа мүмкіндіктері» атты Қазақстан халқына Жолдауы талқыланды. Жиынды ұйым басшысы жүргізді.
Нұрлан ОРАЗАЛИН,
Қазақстан Жазушылар одағы
Басқармасының Төрағасы,
ҚР Мемлекеттік сыйлығының иегері:
– Бүгіндері Елбасы Н.Назарбаевтың «Төртінші өнеркәсіптік революция жағдайындағы дамудың жаңа мүмкіндіктері» атты Жолдауы кеңінен талқылануда. Сондықтан, қасиетті қарашаңырақ – Қазақстан Жазушылар одағы да бұл дүниеден қалыс қалмайды.
Баршаңыз білесіздер, Президенттің биылғы Жолдауының тақырыбы – «Төртінші өнеркәсіптік революция жағдайындағы дамудың жаңа мүмкіндіктері» деп аталды. Бір қарағанда, «революция» сөзі құлаққа түрпідей тиюі мүмкін. Біз қазір технологияның мейлінше дамыған кезеңінде өмір сүргендіктен жаһанда жасыратын ештеңе қалған жоқ. Жолдау халыққа жол тартысымен-ақ Елбасы мұхит асып, Америкаға арнайы іс-сапармен барып Дональд Трамппен кездесті. Трамп Президентімізді қалай қабылдағанын телеарналардан көрдіңіздер. Дүйім дүние баспасөзі осы Алаш жұрты үшін тарихи кездесуді жарыса жазды.
Қазақстан – Тәуелсіздігін алғанына ширек ғасырдай мерзім өтсе де төрткүл дүние назарындағы ел.
Енді, Жолдау жүктеген міндеттерге тоқталсақ.
БІРІНШІ. Индустрияландыру жаңа технологияларды енгізудің көшбасшысына айналуы тиіс. Технологияны өрістету – дамудың жаңа кезеңіне өткен қазақ мемлекетінің күн тәртібінде тұрған мәселе. Қалтамыздағы қалтафоннан бастап, көк аспанды кезген спутниктік ракеталарға дейін жинақылыққа, дамыған елдердің жемсауында кетіп қалмауға мүмкіндік беретін, жағдай жасайтын бірінші міндет деп есептейміз.
ЕКІНШІ. Ресурстық әлеуетті одан әрі дамыту. Жер астындағы байлығымызды үнемді пайдалану, жасыл энергия көздерін табу Халықаралық «ЭКСПО–2017» көрмесінде жан-жақты талқыланды. Дүниежүзі елдері барлық жетістіктерін Астанада таныстырды. Сондай жаңа технологияларды бүгінгі жастар игеруі керек.
ҮШІНШІ. «Ақылды технологиялар» – агроөнеркәсіп кешенін қарқынды дамыту мүмкіндігі. Ауылға да «ақылды технологиялар» қажет. Себебі, бұрынғыдай қой соңында жүретін заман кетіп барады. Аграрлық өнеркәсіп кешенін дамыту, ғылым мен аграрлық сала байланысын жетілдіру, аграрлық ЖОО-ның тәлімгерлік сыпатын жетілдіру, жаңа технология заманына ыңғайлау, банктегі несие мәселесі, бизнесті ауылға қарай бейімдеу, бәрі-бәрі Жолдаудың осы үшінші бөлімінде жан-жақты айтылды.
ТӨРТІНШІ. Көлік-логистика инфрақұрылымының тиімділігін арттыру. Бұл да ел үшін өте маңызды мәселе. Сондықтан, Президент көлік, логистика және оның инфрақұрылымының тиімділігін арттыруға аса мән беруі бекер емес.
БЕСІНШІ. Құрылысқа және коммуналдық секторға заманауи технологияларды енгізу. Қазақстан бұл салада да лидер екенін көрсетіп, Астананы салды. Бүкіл облыс орталықтары қалай жетіліп келе жатқанын білесіздер. Сондықтан, замана көшіне ілесу үшін бұл салаға да база назар аудару керектігін Мемлекет басшысы тағы да қоғам алдына қойып отыр.
АЛТЫНШЫ. Қаржы секторын «қайта жаңғырту». Елбасы Ұлттық банк басшысымен кездесуінде де, шетелдік инвесторларды қабылдап, солармен жүргізген келіссөздерде де осы мәселе жан-жақты айтылған еді. Өндіріс, технология, технократия заманында әдебиет те сол бағытта дамуы керек екенін әр саналы азамат білуге тиіс.
ЖЕТІНШІ. Адами капитал – жаңғыру негізі. Бізге ең қажетті міндеттердің бірі – осы! Руханият кеңістігіндегі жаңалықтар, білім-ғылымдағы өзгерістер, мұның бәрі осы жетінші міндетте тайға таңба басқандай етіп көрсетілген. Осыдан жеті-сегіз жыл бұрын Президент әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінде екі сағатқа созылған үлкен дәріс жүргізді. Сонда, Елбасы өз сөзінде «интеллектуалды қоғам» дегенді алғаш айтты. «Интеллектуалды қоғам» дегеніміз қаламды қару еткен кәсіби жазушыларға да қатысты.
СЕГІЗІНШІ. Тиімді мемлекеттік басқару. Мұнда электронды мемлекет, бюрократиядан құтқару, т.б. ұстынды міндеттер жөнінде жақсы айтылды.
ТОҒЫЗЫНШЫ. Жемқорлықпен күрес және заңның үстемдігі. Бұл мәселенің бүгінгі таңда жалғыз Ұлы Дала Елін ғана емес, бүкіл әлемді қалай, қандай күйге душар етіп отырғаны бәріңізге белгілі. Қаламгерлер қауымының бір назар аударар іргелі мәселе екені белгілі…
ОНЫНШЫ. «Ақылды қалалар» «ақылды ұлт» үшін. Мұны күнделікті газеттен, электронды ақпарат құралдарынан естіп, білуге болады. Міне, осынау он міндетті жүктеу арқылы Елбасы бәрімізге үлкен тапсырма беріп отыр. Жазушылар одағы, Ғылым академиясы мен ЖОО секілді руханият пен білім орталықтары бір-бірімен тығыз байланыста жұмыстар жүргізіп, ұлт, ұрпақ тәрбиелеудің нақты жолдары «Рухани жаңғыру» атты ұлттық бағдарламада айтылды. Сіздер – ақын-жазушылар халықтың ішінде жүресіздер. Сондықтан, Қазақстан Жазушылар одағы Басқармасының Төрағасы ретінде осы мәселеге қайыра бір үңіліп, Президентіміздің Жолдауын талдап-таразылап елге түсіндіруге, жеткізуге, үн қатуға шақырамын.
Бекен ЫБЫРАЙЫМ, сыншы:
– Таяуда «Қазақ әдебиеті» газетінде «Қазақ әдебиеті» пәнінің мектептерде қай сыныпқа, қанша сағаттан берілетіні туралы үлкен мақала жарық көрді. Бұрынғы уақытпен салыстырғанда мектепте сағаттардың саны әлдеқайда азайыпты. Егер «Қазақ әдебиетінен» сағаттар дәл осылайша бөлініп-жарылатын болса, онда қазақ тілі мен әдебиеті екінші кезекке ысырылуы тіпті де ғажап емес. Қазақтың ұлттық рухы, ділі, діні біртіндеп жоғалып кету қаупі бар. Осы мәселені жүйелі түрде талқылау керек. Өйткені, ұлттық құндылықтың ең басты негізі – әдебиет. Ал, оны қалай үйретеміз? Мысалы, өз елінде, өз жерінде баланы шет тілде оқытпайды. Баланың ділі қалыптасатын кез – нағыз осы уақыт. Сол себепті, бұндай нәрсеге сақтықпен қараған жөн.
Ең басты мәселе – әдебиет. Оған қатысты екі мәселе бар. Біреуі – мектептерде оқытылуы, екіншісі – сол әдебиетті зерттеу жайы. Өздеріңіз көріп отырғандай, қазіргі қазақ әдебиетінде шығармасы оған лайық па, лайық емес пе, әйтеуір – бәрі суреткер. Нашар шығармалар мақтала береді. Бірақ, ең сорақысы – Ы.Алтынсарин атындағы Ұлттық білім академиясы бағдарлама жасауға не оқулық жазуға тапсырыс берген мамандар шығарманы дұрыс таңдай бермейді. Мысалы, қаламгерлердің ортаңқол шығармаларын қалдырып, жақсысын алып тастайды. «Мынау нашар, бұдан да жақсылары бар ғой», – десек, сөзге құлақ аспайды. Баспалар сол бағдарламада не көрсетілді, соны шығаруға мәжбүр. Мысалы, өзім авторлардың бірі болған, 11-сыныпқа арналған «Қазақ әдебиеті» оқулығында Мұхтар Шахановты қалдырып, Мұхтар Мағауинді алып тастапты. Олардың қай-қайсысының да өз орны бар қаламгерлер. Астанаға барып, Білім академиясына арнайы бас сұғып, бағдарламаны кім жасағанын сұрадым. Айта алмады.
Нұрлан ОРАЗАЛИН:
– Бұл – өте күрделі мәселе. Арнайы талқылау керек. Осыдан үш-төрт жыл бұрын тіл мен әдебиетті біріктіріп, бір пән ретінде оқыту мәселесі көтерілді. Үкімет жиналысында: «Сонда 45 минуттық сабақтың 20 минуты әдебиет, 25 минуты тіл бола ма?», – деп үш-төрт адам өз сөзімізді айтып, тиісті орындарға дәлелдегеннің нәтижесінде екі пән екі бөлек оқытылатын болып шешілді. Сол бағдарламаны ұсынған жігіттер: «Ахмет Байтұрсынов, Ілияс Жансүгіров, Сәкен Сейфуллиндердің заманында екеуі бір пән ретінде оқытылыпты ғой», – деген уәждерін алға тарта берді. Одан бері бір ғасыр өтті емес пе?! Тіл де, әдебиет те өз алдына жеке ғылым ретінде дамыды. Сондықтан мұндай жағдайларды тиісті мекемелермен келісе отырып жемісті жұмыс жүргізгеніміз дұрыс. Бұл – айналып келгенде тілдің қанат жаюы үшін жасалатын шаралар. Бұл мәселеге қатысты ақылдасып отырып, арнайы бөлек жиын өткізейік.
Бексұлтан НҰРЖЕКЕ-ҰЛЫ, жазушы:
– Жазушы деген атымыз бар. Қол қойып, құжаттап, Президентке «Балалар бастауыш мектепте тек қазақ тілінде оқып, өзге тілдерді бесінші сыныптан бастап үйрене бастаса» деген ұсыныс жасасақ, нұр үстіне нұр болар еді.
Нұрдәулет АҚЫШ, жазушы, М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының Бас ғылыми қызметкері:
– Жолдауды толық оқып шықтым. Біріншіден, тіл мәселесінің өзекті жайттары айтылды. Жолдауда Президент «процент» деген сөзді қолданды. Біз «пайыз» деп жүрміз ғой. Басқа да жекелеген терминдерді бұрынғы қалпына келтірген. Оның да өзіндік себептері бар. Латын қарпіне көшкенде кейбір сөздер бұзылып кетеді екен. Мысалы, Медицина академиясының мамандары: «Біз ұсынған қазақша аударманы шетел ғалымдары түсінбейді. Сол үшін ортақ термин қажет!» – дейді. Елбасы бір сөзінде: «Жеті мың термин аударылып кетті», – деп айтты. Оның ішінде термин деуге келмейтін сөздер де бар. Сондықтан: «Мынаны қазақшалайық, ананы аударайық», – деп арам тер болудың қажеті жоқ. Мысалы, біз белокты «ақуыз», клетканы «жасуша» деп жүрміз. Бұл тек өзімізге ғана түсінікті. Өзіміз болғанда да қазақтың бәріне емес.
Неміс экономисі, ғалым Клаус Мартин Швабтың «100 жаңа оқулық» жобасына енген кітабы қолыма тиді. Жазғандарын оқып, ойға қалдым. Ғалым дүниежүзілік технология жөнінен алға қарай озып кеткен екен. Біз дамыған отыз елге қосылуымыз үшін, алдымен өзіміздің технологиямызды, ғылымымызды дамытуымыз керек. Әсіресе физика, химия, медицина секілді нақты ғылымдарды. «Сканерлеу» деген ұғым бар. Бұл қағазды сканерлеу емес. Жаһандық медицина ғылымында адамның дене мүшесін сканерлейтін құрылғы пайда болыпты. Кітапты оқып отырып адамды қырып-жоятын қарулардың дамып кеткеніне көзіңіз жетеді. Міне, осы жағын біз көп елемей жүрміз. Сондықтан, ғылымға мән беруіміз қажет. Қазақ тілі мен әдебиетін ғылымнан шығарып тастауға болмайды. Жолдауда осының бәрі қамтылған.
Иран-ҒАЙЫП, ақын-драматург:
– Қазір қазақтың тілінен құнды ешнәрсе жоқ. Баланы жетінші сыныпқа дейін тек қазақ тілінде оқыту керек. Олай болмаған жағдайда ол қазақ болмайды. Балаларымызды рухани мүгедек қылып алмайық. Сол үшін оларды қазақша оқытып, жазушының беделін көтеруіміз керек.
Смағұл ЕЛУБАЙ, жазушы:
– Жолдаудан «біртұтас ұлтты қалыптастыру» деген сөзді оқығанымда, шыны керек қуанып кеттім. Ал, енді сол біртұтас ұлт қалай түзіледі? Бізде екі мектеп бар, бірі – орысша, екіншісі – қазақша. Оны бітірген балалар бірін-бірі түсінбейді. Керек десеңіз, біреуі – мәмбет, біреуі – мәңгүрт деп бірін-бірі балағаттап жүреді. Яғни, бұл біртұтастығымыз жоқ дегенді білдіреді. Егер біртұтастығымыз бар болса Президент Жолдауға «біртұтас ұлт» туралы әңгімені кіргізер ме еді? Ал, енді «біртұтас ұлт» болу жолында не істеуіміз керек? Ол үшін балабақша, мектептерде мемлекеттік тілдің мәртебесін көтеруіміз керек. Мемлекеттік тілді білмесе, онда сол балалар еңбек нарығында зардап шегеді. Өйткені, біз осыған бет алдық. Сондықтан мектептер орыс-қазақ болып бөлінбеуі тиіс. Оны бүгіннен бастап тоқтату керек деп ойлаймын. Барлық мектеп бір бағдарламамен оқытылуы шарт. Ал, белгілі бір пәндер жоғары сыныпта орыс және ағылшын тілінде оқытылсын. Сонда бәрі қазақша сайрайды. Сонда ғана «біртұтас ұлт» боламыз. Орыс, ағылшын тілдерін бірінші сыныптан бастап енгізу – қазақ тілін шұбарландыру деген сөз. Сондықтан, Жапон елі сияқты біз де баланы бесінші сыныптан кейін ғана шет тілінде оқытуды толық қолдаймыз. «Біртұтас ұлт» туралы идея – тамаша идея. Жолдаудың бір жаңалығы – осы!
Сұлтанәлі БАЛҒАБАЕВ, жазушы-драматург:
– Басты міндетіміз – Жолдаудағы мәселелерді өз пайдамызға жаратып, онда айтылған адами капитал мен интеллектуалды капиталға көңіл бөлу. Осы интеллектуалды капиталды жүзеге асыратын – жазушылар. Жемқорлық мәселесіне де қатты көңіл бөлу керек. Қазір жемқорлық барлық саланы жайлаған. Әсіресе, кітап шығару саласын зерттесең, адам шошырлық жағдай. Осыны қалай тоқтатамыз? Бұған біздің жазушыларымыз үлес қосу керек. Тағы бір айтарым, Жолдаудағы адами капиталды дамыту туралы тарауға аса мән беріңіздер. Өзіміз бас қосып, зерттеп, соның негізінде үкіметке тапсырма қойсақ, бар мәселе шешіледі. Ақша бөлінуі үшін де әркім өзі ұсыныс беруі керек.
Ахметжан АШИРИ, жазушы-драматург:
– Президенттің Жолдауын толық қолдаймын! Сұлтекеңнің ойы маған ұнады. Біз, шынында да, үнемі кешігіп жүреміз. Сондықтан, кеш болса да жазушылардың атынан бір ұсыныс берейік. Ақын-жазушылар елдің рухын көтеру жолында қаншама шығармалар жазып жүр. Еңбек еленуі керек. Мен осы «Рухани жаңғыруға» байланысты Алматы облысының екі ауданына барып, елмен кездесіп, сөйлестім. Осы бағдарлама жөнінде «Жұлдыз» журналында екі бірдей мақалам жарық көрді. Біз үшін тіл мәселесі өзекті болып тұр. Осыған назар аударайық!
Жиынды Қазақстан Жазушылар одағы Басқарма төрағасы Н.Оразалин қорытындылап, Елбасы Жолдауында көтерілген мәселелерді жан-жақты талқылау әлі де жалғаса беретінін айтты. Кеңейтілген секретариатқа қатысушылар Жолдауда айтылған жайттардың маңыздылығына тоқталды.