Алмас тіл, алтын жүрек, абыз кеуде
Тақырыптың аты неге бұлай?
Сұраққа – сұрақ: Неге бұлай емес?
Туғансыз тура бидей қара қылды қақ жарып отырса, төрені төрсіз, қараны көрсіз қалдырмай, төрелігін айтса, кемеңгердей кесіп, шешендей шешіп, көсемдей көсіп сөйлесе, алтын балдағына қан түгілі шаң жұқпаса, Алмас Тіл болмағанда кім болады?!. Алаштың баласына көкірегін ашып, Алшынның баласын бауырына басып, Адайдың баласына шуағын шашып, рудың емес, рухтың сөзін сөйлесе, үш жүзіміз үш биге бөлінгенмен, үш биіміз үш жүзге бөлінбеген халықтың хан жорғадай жүрісін бұзбаса, ақиқаттың жолында алқынбай соқса Алтын Жүрек болмағанда кім болады?!.
Ғасырлардың інжу-маржандарын індететін, ғылыми айналымға түсіріп түндететін, ауыз-кеудеден шыққан әңгіме, шежіре, әфсана, қисса, дастан, қара өлең, айтыстарды қайта жаңғыртқан, кітапханаларда кірпігі айқаспаған Мәтжан ағай Абыз Кеуде болмағанда кім болады?!.
Филология ғылымының докторы, профессор Мәтжан Мақсымұлы Тілеужановтың тілінен сорғалаған, қаламынан жорғалаған «Халық тағылымы» (Алматы, «Рауан», 1996) тағылым мен таным да, тағдыр мен тарих та, өнеге мен өнер де, дәп-дәстүр мен салт-сана да халықта дегенге саяды. Сайып қана қоймай, сайыпқыран халықтың төл образын ауыз әдебиетіндегі алуан жанрлармен ашып көрсетеді.
«Ел әдебиеті» – (Алматы, «Ана тілі», 1992) шын мәнісіндегі Ел әдебиеті. Сол елдің көкірегіндегі көркем жыр, әсем ән, шешендік шиырлар, бата сөздер, батырлар жыры, ақындар жыры зерттеушінің қаламына қанат қақтырған.
Әзірейілмен әзілдескендей қаламгерлердің қағытпалары, юмор, сатира, сарказм сарындары астары мақпал көрпедей «Астарлы әзілде» (Алматы, «Жазушы», 1978) шиыршық атады, жуан мойындарды шындықтың шыны аязына ұстайды.
«Айтыскер ақынның жады таза болуға тиісті. Ақындық ақпараттар тасқынына тұншықпасын. Өнер оқығанға емес, тоқығанға қонады. Жамыраған ақпарат айтысты жаттандылыққа алып келеді. Суырып салмалық қасиет судай тартылады. Айтыс табиғатынан айырылып, айтыс – концерттер көбейеді». Профессор Мәтжан Тілеужанов маған осыны көп айтатын. Мен шәкірттерге көп айтатынмын. Домбыраны доллармен сөйлеткен заманда, домбыраны долларсыз сөйлету қиын болып тұр. Айтыскерлер ізденудің орнына, бір-бірінің ізін кесуге шықты. Әлемдік футболдағы «договорной матчтар» сияқты «договорной айтыстар» көбейді. Сахнада ақындық емес, артистік жүлде алады. Қазылар алқасында Қазыбек бидің төбесі көрінбейді, Қазыбек қайдан келсін, Әйтеке мен Төлесі жоқ әділ емес қазыларға. Осының бәрін Мәтжан ағай құлағыма құйып кетіп еді. Аллаға шүкір, ағып кетпегеніне!
90-жылдардың шамасында профессор Мәтжан Тілеужановтың «Приуралье» газетінде «Настоящая наука не признает авторитетов» деген дүбірлі мақаласы шықты. Аты айтып тұрғандай, бұл ғылыми мақала «договорной» докторлық, кандидаттық диссертациялардың тамағының астынан Тайсон болып тиді. Цирктің аттарындай шыр айналған авторлар үйреншікті үйдегі жорғасынан жаңылды. Ғылымдағы ақсақалдық сақалдың ұзындығында, шапанның қызылдығында емес. Ақсақалдық жасқа қарамай, басқа қарайтын баһадүр дәстүрде. Сақал сыйлағыш болсақ, отызында орда бұзып, Қазақ мифологиясының атасына айналған Серікбол Қондыбайды сыйлайық.
Тәуелсіздік пен Тілеужанов егіз ұғым. Тілеужанов пен Тәуелсіздік те солай. «Настоящая наука не признает авторитетов» деген мақаланы Тәуелсіз Тілеужанов қана жаза алады. Тәуелсіз мақаланы қазақ газеті емес, орыс газеті басып отыр. Ақсақалдық көрсетті көп газетке. Мәтжан ағайдан сұрағанымда: «Мұндай мақаланы біздің газеттер баспайды ғой. Амалсыз орысша жаздым», – деп еді. Тағы бір байқағаным: ағайдың кітапханасында тек қана қазақ авторлары емес, әлемдік әдебиеттің машайықтары, ғылыми ойдың өркеші таудай өкілдері тұратын. Жазу столында кір тасындай кітаптар, шашылған бауырсақтай қағаз, қалам, көздің көзіндей жалпақ көз әйнек жататын.
Сырым батырдың суретін салып, төбесіне төренің қалпағын кигізгенде Мәтжан ағай қарсы шықты: «Төре қалпақты төре киеді. Сырым өзі айтқандай: «Айырдан нар болған, қарадан хан болған». Қазаққа қалпағы емес, Сырымның басы қадірлі», – деп еді. Профессор Тілеужанов рухани және материалдық қазынаны қатар жинай білді. Халықтың әшекей бұйымдары, өңіржиек, білезік, сақина, сырға, жүзік, қамшы, домбыра сияқты көненің көзінен мұражай ашып, сол көшпелі мұражайды Мароккоға апарды. Аузынан жыр төгілген қазақтың, қолынан дүр төгілетінін дәлелдеді.
Мәтжай ағай дәріс оқығанда қағазға қарамайтын, қағаз Мәтжан ағайға қарайтын. Қамбар батыр болып қарайтын, Біржан-Сара болып қарайтын, Әуезов пен Әбіш Кекілбаев, Мүсірепов пен Мұстафин болып қарайтын қағаз Мәтжан ағайға. Ұстаздың ұрысқаны да қызық. Қызық емес, ұрысқаны ұлағат: Күркіреп тасынады, сіркіреп басылады, Жария апайды көргенде күндей болып ашылады. Психологиялық портрет осы. Тек түсіне біліңіз, портреттің ішіндегі портретті. Ұстаздан дүние қумауды, ғылым қууды үйрендік, әлі үйреніп келеміз. Орыстардың өзі: «Маджан Максимович!» деп омақасып жататын. Бұл кісіліктің, кішіліктің, ғылымның алындағы омақасу еді. «Төс айылдың батқанын, иесі білмес, ат білер, Азаматтың қадірін, ағайын білмес, жат білер» деген де деректер бар… Оралдағы наурыз, жарықтық Жария апайдың наурыз көжесінен басталатын. Профессор көп шығар, профессордың үйінде наурыз көже көп емес. Наурыз көже көп шығар, наурыз көжені кафедраға әкелетін профессор көп емес. Салт-дәстүрді – қағазда қалдырмай, көпшілікке көрсеткен де профессор Тілеужанов болатын.
Елбасы айтқан «Рухани жаңғыру» – рухтарда, өмірге қазақ болып келіп, қазақ болып кеткен рухтарда, өмірге азат болып келіп, азат болып кеткен рухтарда. Рухы парлаған Мәңгілік Елдің қатарында Мәтжан ағай да бар. Рухы шарлаған Мәтжан ағайдың қаламында Мәңгілік Ел де бар.
Қазақ ғылымында енді Мәтжантану басталады. Бұрын басталу керек еді. Игіліктің ерте-кешсіз сүйгілігі бүгінгі ғылыми конференция болсын. Этнопедагогика, этнография, далалық билер институты, демография, тарих, мәдениет, әдебиет, философия иірімдері Тілеужановты тереңнен толғандырды. Қалыпқа сыймайтын автордың дүниетанымы да қалыпқа сыймайтын. Басына ноқта түспеген ғалым, басына ноқта түспеген кітаптар жазды. Жаратылысы қандай болса, жазуы сондай еді, жазуы қандай болса, жаратылысы сондай еді. Ақ қағаздың бетін арамдаған жоқ, қағазды мінәжат ететін Қағбасындай көрді. Қазақ ғылымына ұлттық сипат дарытты, еркін ойлау стилін қалыптастырды, аналитикалық талдаудың Антлантидасына шәкірттерін шарлата білді. Қара өлеңдерді жағынан төгіп, жатқа айтатын. Ел аузындағы ескі һәм есті сөздерді жинаттырды, жиналғандарды жинаққа бергісіздей түптеттірді. Дастарханы даладай ғалымның қонағы қотанымен түсетін, ғылымдағы дастарханына ойшылдар Отанымен түсетін. Сұқ көздерден қорғап, сұңқардай түлеткен шәкірті ретінде Ұлы Ұстазға тап болғаныма тәуба айтамын. «Тасқа салса кетілген, сазға салса жетілген» қаншама тұяқтардан тұлпар шығарды. Кісілігіне кісен салдырған жоқ, кісәпірлерге кісен салатын. Мен Ағайды Алатауға ұқсатамын. Абыройлы басы бар Алатауға. Алатаудың ізінен бала таулар келеді. Тілеужановтың тілегіндей аппақ таулар! Ұстаз бен шәкірттің аталастығы – Аталы сөзде. Атасын сөзден тарататын, Айбоз ғалымның шәкіртінің де Атасы – Сөз, Сөздің Атасы. Аталы сөздің, Ақсақал сөздің кіндігінен дүреген дүрлердің туысқандығы – турашылдықта. Тура сөзбен турап өтетін Мәтжан ағайдың маңдайында аз қыртыс болған жоқ. Ағайдың маңдайындағы қыртыс – ақиқаттың қыртысы. Ақиқаттың аты – Халық. Мәтжан – Халықтың баласы, Мен – Мәтжанның баласымын!
Мэлс ҚОСЫМБАЕВ,
филология ғылымының кандидаты, «Ерен еңбегі үшін» медалінің иегері, Мемлекеттік Дарын сыйлығының лауреаты, Қазақстан Республикасының мәдениет қайраткері, «Құрмет» орденінің иегері.
Ақтау қаласы.