Қасым АМАНЖОЛ, журналист
– «Қазақ әдебиеті» газетінде жұмыс істеп жүріп оқырманға жақсы танылдыңыз. Әдебиетке жақын жұрт сол кезде Сізді жақсы жазушы болады деп күткен еді. Әдебиет ауылынан алыстауыңызға не себеп?
– Әу баста жазушы болуды армандап, мақсат тұтып, өз-өзімді іштей дайындап сол салаға бет бұрдым. Әдеби сын, қысқа әңгіме сынды жанрларда жазып та көрдім. Жазған соң, жаңа дүние жазған дұрыс, оған кәсіби дайындықпен келу керек. Журналистиканың қарбалас тіршілігіне араласып кеткен соң әдебиеттен бірте-бірте қол үзе бастадым. «Қазақстан» телерадио корпорациясына алғаш барғанда әдеби бағытта радио-
хабарларға араластым. БАҚ-та радио мен телевидение арқылы берілетін хабарлар алға шығып кетеді, ал жазу әлдеқайда терең еңбекті қажет етеді, әр сөйлемді мұқият қарайсың, керек болса қайта түзеп жазасың. Ал телевидениеде жазудан гөрі айтуға, ойыңды неғұрлым қысқа, нақ жеткізуге машықтанасың. Өмірдің ағысымен кеткен болармын. Алдыңнан шығатын әлеуметтік қажеттілік, отбасылық жағдай журналистиканың күнделікті күйбеңіне түсіріп жіберді. «Күйбең» деп журналистиканы төмендеткім келмейді. Журналистика – өз алдына үлкен сала, өте абзал, адал кәсіп деп есептеймін және сол салада жүргеніме қуанамын.
Бір адам селт еткізер дүние жаза бастаса, оқырманның назары соған ауып, одан үміт күтетіні қалыпты құбылыс. 1990 жылдардың аяғы мен 2000 жылдардың басында қағаз газеттер жақсы оқылды. Дәл сол кезеңде жастар арасында аты – Қасым, тегі – Аманжол деген автордың пайда болуы оқырманның ықыласын ұлғайтқан да шығар. Өз басым әдебиетке адал болғым келді, сол адалдықты сақтап әдебиетпен терең айналыса алмағаным үшін өзімді кінәлаймын да. Бір жағынан, мұның бәрі әдебиеттен кеткеніме сылтау іздеу… Негізінде жазатын адам тәуекелге бас тігеді, алаңдатқан барлық күйбеңнен бас тартып, өзін құрбандыққа шала жүріп жазады.
– «Қазақстан» арнасында «Шынның жүзі» бағдарламасын жүргіздіңіз. «Анық Абай» да ел есінде. Кейінгі жылдары «Таң» телеарнасына бардыңыз, қазір «Азаттық» радиосындасыз. Қасым Аманжолдың мемлекеттік БАҚ-та жұмыс істемеуінің мінәйі бір себебі бар ма?
– Оның ешқандай себебі жоқ шығар. «Қазақстан» телеарнасында жұмыс істеп жүрген кезде өзімді тәуелдімін деп ойлаған жоқпын. Өзімді журналист ретінде қашан да тәуелсізбін деп сезіндім, оған күмәнім болған емес. «Қазақстан» телеарнасының сол кездегі басшылары мен журналистер арасындағы қарым-қатынас өте еркін болды. Телевизиялық жобаны шығармашылық тұлғаның потенциялы мен кәсіби шеберлігіне қарай табыстады, бюрократиялық басқару байқалмады. Ал одан кейінгі жылдарда Қазақстанда көптеген қоғамдық-саяси оқиғалар болды. Сол оқиғалардың бірқатарына қатысып, ақпарат тараттым. Тәуелсіз ақпаратты тарату әлдеқайда қымбат. Кейінгі уақытта мемлекеттік арналарда ақпарат беру мен тәуелсіз арналарда ақпарат берудің арасы тым алшақтап кетті, мемлекеттік арналарда шектен тыс ләппайшылдық байқалды.
– Дәл осы алшақтау «мемлекеттік арнада жұмыс істесең ләппайшылсың, тәуелсіз арнада қызмет етсең оппозициясың» деген көзқарасты қалыптастырған шығар, бәлкім?..
– Мемлекеттік арнаның ләппайшыл болуы мен қоғамдағы құбылыстарға жедел әрі кәсіби түрде үн қата білуі оны басқарған топ-менеджерлердің қайраткерлігі мен тәуекеліне көп байланысты. Мысалы, 2000 жылдардың басында «Қазақстан» арнасынан «Шынның жүзі» сияқты хабар беріліп, оған билік орындары туралы ашық пікір айтып жүрген немесе сол кезеңде оппозицияда болған Алтынбек Сәрсенбайұлы сияқты азаматтар қатысып, саяси сипат сұхбат бере алатын. Бұл сол кездегі мемлекеттік медианы басқарған азаматтардың тәуекеліне, азаматтығына өлшем бола алады. Ал кейінгі кезде, шамасы, медиада ондай менеджерлер болмай келді.
– Демек, билік тарапынан, «пәлен адамның эфирге келуіне болмайды» деген шектеудің болатынына күмәнмен қарайсыз?..
– Әрине, билік біртекті зат емес. Билікте де әртүрлі күштер, әртүрлі тұлғалар, әртүрлі қарама-қайшылықтар бар. Сондықтан медианы басқарған адамдар тұлға ретінде белгілі бір позицияларды қорғай алмай қалған болар деп ойлаймын. Кездейсоқ адамдар басқарған сияқты болып көрінеді. Егер тарихқа көз жүгіртсек, бір кезде «Қазақстан» арнасын Шерхан Мұртаза, Сағат Әшімбаев, Камал Смайылов сияқты тұлғалар басқарды. Ол кісілердің биліктің алдында өте үлкен орны, беделі бар еді. Ал енді Ғалым Доскен мен Ерлан Қариннің ортасындағы адамдар тұлға ретінде көп тәуекелді мойнына ала алмай, үлкен арна басшысы ретіндегі өз миссияларын толық сезіне алмағандай көрінеді. Бұл қазақ телевизиясының қоғамдық-азаматтық институт ретінде кенжелеп, бәсекеге ілесе алмай қалуына себеп болды.
– «Таң» телеарнасында жұмыс істеген уақытта Украинаға барып «Майданнан» ақпарат тараттыңыз. Журналист ретінде бұл тәжірибе қандай ой салды, біз неден ұтылып жүрміз?
– Тым жауыр сөз болса да айтайын, журналистика – жауынгер жанр. Ол Махамбет айтып кеткен ереуіл ат сияқты. Қоғамда орын алған елеулі оқиғаны көзбен көріп, оның басы-қасында жүріп, мейлінше нақты ақпаратты халыққа жылдам жеткізуі керек. Журналистиканың әлемдегі миссиясы осы. Украина оқиғасы 2013 жылдың соңында басталып, 2014 жылдың ақпанында революция болды. Одан бергі уақытта Шығыс Украинада Ресей мен Украина арасында локальды соғыс басталып кетті. Киевтегі «Майданға» еліміздегі кей белсенділер өздерінің имиджі үшін, бәлкім азаматтық позициясын байқату мақсатында барып-келіп жүрді. Бірақ қазақ медиасы бұл туралы журналистік өнім жасауға талпынған жоқ. Әлеуметтік желіде отырып алдық та, бірімізді-біріміз кінәлай бастадық: Мемлекеттік арналар неге көрсетпейді, «24 Kz» арнасының Украинада филиалы бар емес пе? – деп ренішімізді айтып жаттық. Әлеуметтік желідегі реніш ештеңені шешпейтін еді, бір уақытта одан жалыға бастадым, өзіме іштей «Сол жерге неге бармасқа», – деген сұрақ қойып, мүмкіндіктерді қарастырып, барып келдім. «Майданнан майданға дейін», «Қырым» атты 2 бөлімді деректі-публицистикалық, репортаждық фильм түсірдім. Оған Қазақстандағы арнаулы қызметтер тыйым салып компания басшылығын қысымға алып, екінші бөлімін эфирге шығартпай қойды. Ол әрине, менің жеке көзқарасыммен жасалған авторлық хабар болды. Қазіргі талаппен қарасам, басқаша баға беруім де мүмкін. Мен жасамасам да, басқа бір қазақ журналисі жасауға тиіс дүние еді. Сол тұрғыда мұндай кәсіби талпыныстар көп болуы қажет деп есептеймін.
– Дәл қазір сондай оқиға болса біздің арна журналистері барар ма еді? Еліміздегі БАҚ-тың сол кездегі демократиялық жағдайы мен қазіргі жағдайында қандай айырмашылық бар?
– Айналасы үш жылдың ішінде телеарналар өзгерді деп айта алмаймын. Оқиға болды, қазақ журналисі де диваннан тұрып, оқиға болған жерге барып, ағылшын, поляк, грузин журналистері тәрізді хабар түсіріп келуге болатынын көрсетті. Ондай оқиға болмай-ақ қойсын, әрине, бірақ егер әскери қақтығыс болып жатқан жерге журналистер барар болса, тек қана сәттілік тілеймін. Ел ішінде болсын, ел сыртында болсын – ақпарат жабық болмауы керек. Ақпаратты жасырған кезде қоғам қараңғылыққа, қиянатқа бір табан жақындап, кері кете бастайды. Ақпаратты жасыру – қоғамның мешеулігі мен биліктің озбырлығының көрінісі. Өзіне сенімді билік ақпаратты жабумен айналыспайды. Саяси журналистикамен айналысқан азамат қым-қуыт оқиғалардың ішінде жүруі керек. Оған телеарна басшылары мүдделі болмаса, журналист басшылықтан талап еткені жөн.
– Журналистердің батылдығы қоғамды алға жылжытады дегенге сенесіз бе? Әлде жүйе қаншалықты тұншықтырған сайын журналистер соған бейім бола бере ме?
– Жақында «Азаттық» радиосының тілшісі Сәния Тойкен АҚШ-та «Журналистикадағы батылдығы үшін» деп аталатын әйел журналистерге берілетін өте беделді халықаралық сыйлықты алды. Ол Қазақстандық журналиске тұңғыш рет беріліп отыр. Сәнияға дейін, менің білуімше, бұл сыйлықты Орта Азиядан өзбек-
стандық журналист қана алған еді. Сәнияның жүлде алғаны жайлы ақпаратты отандық бірді-екілі басылым болмаса, ешкім берген жоқ. Неге? «Азаттық» бұл туралы жазды, жариялады. Бірақ оған қызығушылық танытқан мемлекеттік БАҚ-ты көрген жоқпын.
– Демек, Қазақстандағы қоғамдық пікірді қалыптастыруда мемлекеттік БАҚ-тың ықпалы зор…
– Әрине. Мемлекеттік арналардың қолында үлкен күш бар. Ол қоғамдық пікірді қалыптастыра алады, өкінішке қарай қалаған арнаға бұра да алады.
– Жуырда ҚР Ақпарат және коммуникациялар министрі Дәурен Абаев «Қазақстандағы 1,5 млн. адам қазақстандық ақпарат айдынынан тыс өмір сүреді» деді. Бұған қарсы тұруға елдегі журналистердің қауқары жете ме, әлде тікелей министрлік шара қолдануы керек деп ойлайсыз ба?
– 1,5 млн. деп солтүстік аймақ тұрғындары мен мемлекеттік тілді қолданбайтын азаматтарды, негізінен тек ресейлік медианы тұтынатын адамдарды айтып отырған болуы керек…
– Кімді меңзесе де олар осы елдің азаматтары ғой.
– Дәл мұндай нақты санға күдікпен қараған болар ем. Өйткені, оны қандай әлеуметтік зерттеуден алғанын білмеймін. Ондай санды ауызға аларда, әсіресе, мемлекеттік қызметкер өте абай болған жөн.
Қазір ақпараттық қауіпсіздік деген сөзді жиі айтамыз да және ол көбіне «есікті тарс жауып, басқа елдердің ақпарат құралдарын ел ішіне кіргізбеу» деген секілді примитивті түсінікке ұласып кетеді. Бұл еш логикаға сыймайтын позиция. Euronews, ВВС, әл-Жазира секілді ақпараттық алпауыттардың өкілдігі Қазақстанда неге ашылмасқа?.. Олардың тілшілері Қазақстан Республикасының заңдарын сақтай отырып, қазақстандық медианы дамытса жақсы емес пе? Бәсеке ұлғайған кезде сапа көтеріледі.
– «Шынның жүзіне» Алтынбек Сәрсенбайұлы келіп сұхбат бергенде қазақ басылымдарының табысы аз екенін айта келе, оның табысының көбеюі қазақ оқырманының әлеуметтік жағдайының жақсаруына тікелей байланысты деп еді. Өзіңіздің замандасыңыз Дархан Әбдік 2010 жылғы сұхбатында, «Қазақ тілді журналистердің жұмыс іздеу аясы тар», – деген екен, жақында берген сұхбатында содан бері ештеңе өзгерген жоқ деді. Бұл туралы сіздің көзқарасыңыз қандай?
– Меніңше, қазақ тілді журналистердің жұмыс іздеу аясы кеңейіп келеді. Бірақ жанрлық жағынан тарлық байқалады. Қазақстандық БАҚ көбіне «біз көңіл көтеретін телеарнамыз, көңіл көтеретін радиомыз, тек жұлдыздардың өмірі туралы жазатын журналмыз, саясатқа қатысымыз жоқ» деген позиция ұстанады. Дәл осы нәрсе, меніңше, журналистерді жанрлық тұрғыда тар шеңберге қамап, кәсіби жетілуіне кедергі болып отыр. Сауық-сайранның арнасы болған соң барлық кейіпкер әнші-бишілерден құралатыны белгілі. Қазақстандық арналарда түрлі жанрлар қанат жайса, журналистика да дамиды. Телеарналар өзара бәсекеге түсіп, біреуі бере алмаған тақырыпты екіншісі эфирге шығаруы керек. Қоғамдағы мәселе телеарналардың әрқайсысында әр қырынан, әр тараптан талқыланса, ішкі бәсеке күшейіп көрермен үшін күрес басталады. Уақыттың өзі салмақты хабарлармен де рейтинг жинауға болатынын дәлелдеп отыр.
– Дәл осы кезде сізге Ерлан Қарин тарапынан ұсыныс айтылса, «Қазақстан» Ұлттық арнасына барасыз ба, барсаңыз қандай бағдарлама жасар едіңіз?
– Ерлан Қарин Қазақстан телерадио корпорациясына басшылыққа келген бетте осы арнаға қызмет етуге шақырды. Ерлан мырзаның бұл ықыласына ризамын, рахмет, бірақ әзірге келісімімді берген жоқпын. Ал болашақта жасайтын жобалар туралы көптеген факторларға байланысты, әзір ештеңе айта алмаймын. Өмір көрсетер, сәті түссе, журналистика саласындағы телевизиялық-саяси жобаларды жасауға дайынмын.
– Егер «Анық Абай» секілді бағдарлама жасау мүмкіндігі туса, кім жайлы жасар едіңіз?
– «Анық Абай» – Абайдың туғанынан дүниеден өткеніне дейінгі аралықты қамтитын 30 серияға жоспарланған бағдарлама, оның 15-і түсірілді. «Абайдың өлімі» деген тақырыппен аяқталуы тиіс еді. 15 серияның ішінде Абайдың жастық шағы, достары, әдеттері, әйелдері мен балалары, бауырлары туралы деректерді қамтыдым. Бұл жобаны жалғастырудың мүмкіндігі болды. Алайда, дәл қазіргі сәтте «Азаттық» радиосының тв саласына жетекшілік жасап отырмын. Қазір мен үшін алдыма қойған нақты мақсаттарым маңыздырақ болып тұр. «Анық Абай» өте терең дайындықты қажет етеді. Ол коммерциялық жоба емес, қарадүрсін журналистикадағы шауып келе жатып, іліп алып кете беретін дүние емес, оған ішкі дайындық, үлкен жауапкершілік керек. Оны қолға алған соң бұрынғыдан гөрі басқа талаппен, басқа сапамен шығару керек. Оны әдебиеттанудың, абайтанудың телевизиялық, публицистикалық тұрғыдағы ізденісі деп айтқан болар едім.
– Жақында «1 студия» саяси ток-шоуына Арман Сқабылұлы, Ермұрат Бапи, Дина Елгезек сынды журналистердің қатысуын қуана қабылдаған жұрт, әлеуметтік желіде арнаның жаңа басшысына респект айтып жатты. Бұған қалай қарайсыз? Негізінде еркін ойлы азаматтардың эфирде ашық пікір айтуы қалыпты жағдай болуы керек еді ғой. Бұл балаңдық бізге қашан дарыды?
– Бұл соңғы оншақты жыл ішінде телевидениенің сауыққа, телесериалға бөгіп қалғандығының әсері шығар. Бұған дейін осындай азаматтар эфирден көрінбей жүріп, барлығы бірдей эфирге шыққанда ағын судың арнасын ашып жібергендей әсер қалдырып жатқан болуы мүмкін. Маған да солай әсер берді. Мен де қуандым. Бірақ балаңдық дертінен арылуға бірер хабар көмектесе алады деп ойламаймын. Ұзақ еңбек, ұдайы ізденіс, тұрақты батылдық керек.
– Осы азаматтардың эфирге келуімен ағын судың арнасы ашылатынына сенесіз бе?
– Сенгім келеді. Алайда, қандай да бір болжам жасаудан аулақпын. Болжам жасау қадірсіз іс, аңысын аңдайық. Ұлттық арна эфирінен бұдан былай да еркін ойлы азаматтардың дауысы естіліп жатса құба-құп.
– Журналист ретінде дәл қазір сізді қай мәселе толғандырып жүр?
– Жуырда ғана «1 студия» саяси ток-шоуында белгілі журналист Арман Шораевтың «Журналистика факультеттерін жабу керек» деген пікірі талқыланды. Ол белгілі бір мәселені анықтаушы фактор емес, бар болғаны журналистика саласына қатысты өткен жиында айтылған Арман мырзаның бір ойы ғана. «1 студия» талқылаймын десе журналистика саласында одан да маңызды мәселе көп еді… Алысқа ұзамай-ақ, жуырда ғана Парламентте мақұлданған БАҚ туралы заңға енгізілген өзгерісті алуға болады. Дәл осындай мәселені талқылаудың орнына, бір азаматтың бір жиында айтылған ойын талқылау мемлекеттік арна үшін лайықсыз көрінді.
Тағы бір байқағаным, біздегі ақпарат құралдарының бір кемшілігі – тараптардың пікірін беруде біржақты. Екінші жақтың пікірін тыңдамай бірінші жақтың пікірімен ғана хабар дайындау кәсіби тұрғыдан жетілмегендіктің көрінісі. Мысалы, жақында Бішкектегі Қазақстан елшілігінің алдында екі рет митингі өтті. Бірақ оған ешқандай қазақстандық арна бармады, ақпарат бермеді. Әлем журналистикасы мұндай жаңалықты қалт жібермейді. Ал біздің елдегі БАҚ үнсіз. Екі ел арасындағы шиеленісте біздің елдің журналистері тек қазақстандық тараптың пікірімен шектеліп отыр. Мұны «көрерменді манипуляциялау» деп айтуға толық негіз бар. Бұл түрімен біздің журналистика жаппай насихат құралына айналады.
– Ақпараттың дәл берілуіне біздің аудитория қаншалықты дайын?
– Дәл осы секілді «Қоғамдық телеарнаны көруге халық дайын ба?» деген сұрақ Дархан Әбдіктің «Парасат майданы» бағдарламасында қойылды. Халық ақымақ емес, оның ақпараттық технологиядағы кез келген соны жаңалықты жылдам қабылдап, қолдана алатынын көріп отырмыз. Олай болса, неліктен ақпараттық тұрғыдағы ашықтықты қабылдай алмайды? Халықтың сана-сезімі бір орында тұрып қалған жоқ қой… Қазақстан халқының да санасы баламалы, бейтарап ақпаратты қабылдауға дайын деп ойлаймын.
– Бір сөзіңізде телеарналарды сирек көретін адамның бірімін деп айттыңыз. Басылымдарды оқисыз ба?
– Өтірік айтпай-ақ қояйын, мерзімді басылымдарды арнайы оқымаймын. Интернет арқылы, әлеуметтік желіде біреу бөлісіп, ұсынса оқимын. Кеңсеге келетін Қазақстандағы белгілі басылымдарды парақтап шығамын. Ақпараттық тұрғыда қағаз газеттің күні өтті деп есептеймін. Бұл сөзіме газетте жүрген әріптестерім ренжуі мүмкін, бірақ қағаз газетті оқу енді тек төмендей береді. Егер адамның қабілеті мен қарымы жетсе, мейлінше жаңа заманның медиасына ілесу керек.
– Біреуді культ жасау әдеті бірте-бірте қалып барады дегенге қосыласыз ба?
– Иә. Өйткені, қазір культтарды құлату үрдісі басталып кетті. Оның айқын мысалын әлеуметтік желіде анық көруге болады. Мәселен, Сіз қазір әлеуметтік желіге «Шахановты құрметтеймін» деп жаза қалсаңыз Сізді жан-жақтан талап жеп қояды. «Шаханов пәлен кезде ештеңе айтпады, түген уақытта қайда қалды?», – деп шулайды. Яки «Олжас Сүлейменов үшін жанымды берем» деп жазсаңыз, Сізді көзсіз табынушыға теңеп, ит-теріңізді басыңызға қаптайды. Діни культтерді де құлату үрдісі қарқын алды, мәселен қазір әлеуметтік желіде сәләфилерді де, сопыларды да мақтай алмайсыз, екеуіне де қарсы пікір жаудыратын адамдар жетеді. Әлеуметтік желі қоғамның кішкентай ғана айнасы, ол айна уақыт өткен сайын кеңейе береді деп ойлаймын.
– «ХХІ ғасыр – бұқаралық мәдениеттің ғасыры болады» дегенге қалай қарайсыз?
– Мүмкін. «Жер-жиһан» бағдарламасы эфирге шыққанда жұрт Жалғас Ертайға тиісті. Жүргізгені, шамасы өзін еркін ұстағаны ұнамай қалыпты. Бұл біздің толерантты емес екеніміздің бір дәлелі. Бізде өзіне ұқсамағанды қабылдамау, мейлінше сұмырай етіп көрсету әдеті бар. «Ninety one» тобына қарсылық соның айқын мысалы. Мен ол топты тыңдаймын, клиптерін көрем, кіші ұлыммен қосылып шамамен айына бір рет үйде даңғырлатып қосып қоятынымыз бар. Өзіңе ұнамағанды жойып тастау ұлтқа жан ашудың, ата-баба дәстүріне берілгендігіміздің белгісі емес, тоталитарлық қоғамның жемісі, біздің әлі совет екеніміздің көрінісі.
– Советке дейін бізде толеранттылық болды ма?
– Неге болмады деп ойлайсыз? Белгілі бір дәрежеде болды. Оған сал-серілердің өмір-салты мысал бола алады. Жалпақ тілмен айтсақ, сол заманның «Ninety one»-ы сал-серілер. Егер сал-серілер тарихын оқысаңыз олардың еркіндігі бүгінгі «Ninety one» тобының еркіндігімен ұқсас. Сол себепті, өтірік стереотиптерді жасап алып, күллі халықты бір сипатты етудің қажеті шамалы. Ол дамуға әкелмейді.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Назым ДҮТБАЕВА.