МЕНІҢ БӘЙТЕРЕГІМ…
Сұлтан ОРАЗАЛЫ,
жазушы, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, ҚР Президенті сыйлығының, Халықаралық «Алаш» және Абай атындағы әдеби сыйлықтардың иегері
Елуінші жылдары Қарауыл шағын ғана кент болатын. Алып Кеңес Одағының бір қиырындағы Шыңғыстаудың бауырында көктемгі қар суымен асып-тасығанымен, жаз ортасына жетпей құрғап қалатын Қарауыл өзенінің сағасындағы кең жазықта шикі кірпіштен қаланған, тоқалтамдары шашырай орналасқан алты-жеті көшенің төрт құбыласынан ышқына соққан дала желі шаңын бұрқыратып жататын. Кенттің орталық алаңында «Кеңес үкіметі орнаған жылдары салынды» дейтін екі қабатты екі қызыл үй бір отар қойдың арасында жайылған түйеге ұқсап алыстан сорайып көрінеді, кейде сағымға бөленіп, Кеңес заманының ертегісіндей түрлі-түрлі кейіпке енеді.
Бір қарағанда, көз тоқтатар көркі, адам саялайтын панасы жоқ Қарауылдың қасиеті мен киесі неде дерсіз? Ол – Абай! Оның ел болып бірігіп, аудан болып есепте жүргені де Абай әруағының қолдауы. Кезінде, тобықтының басын құрап ел қылған әкесі Құнанбай болса енді оның іргесін сақтап, шілдей тозып кетпеуіне сеп болып тұрған Абай рухы. Иә, ол жазған жырлардың, ол шығарған әндердің құдіреті, халқының санасына сепкен ізгілік нұрының жемісі. Әйтпесе, жат көзге тұлдыр жатқан бұл ауданды да жазығы жоқ Абыралымен қоса атомның құрбаны етіп жойып жіберу жоспары сол жылдары туғаны анық. Бомбаны жаратын жер іздеген Берия мен Курчатовтар Абыралыны шарлағандай Шыңғыстауға да жасырын келіп, елі мен жерін зерттеген. Қызыққан. «Ардақтыларың Абай болса, оның да жарасы жеңіл. Мүрдесін қазып, сүйегін Семейге жерлеу керек» деген болжамдар айтылған. Ел басына төнген небір зұлматтардан селдіреп қалған аз ғана ағайындарына қамқорымсып, қауіпсіз аймақтарға көшіру жоспарын ұсынған. Бірақ қанша қорласа да рухы жасымаған тобықтының ақсақал-қарасақалдары әруақ күңіренгенде, өре түрегелген ғой. Оларды иландыра алмапты. Оған Семейлік зиялы қауым, биліктің қасында жүрген бірен-саран саналы азаматтар қосылған. Болашақ ұрпағына «Сен есірке, тыныш ұйықтат, бақ сөзіме!» деген ақын аманаты жетесіне жетті ме, әлде халықтың ызғарынан сескенді ме, Мәскеу ұзақ ойланып барып, «көшпейміз» деп қасарысқан елді жәйіне қалдырды. «Мейлің, қырылып қалсаң да еркің. Біз арылдық» десе керек. «Жаны ашымастың қасында басың ауырмасын» деген – осы.
Сталин өлді. Жер төңкеріліп түскен жоқ. Атом бомбасы сыналды. Оның кесірі әлі беймәлім. Болашақта не боларын кім білсін, әзірге тәубесін айтып ел аман отыр. Күйбің тіршілік, мыймырт уақыт баяғысынша жылжып, ағып жатыр.
Күзге қарай Кенже ағам (Кәмен Оразалин) бір үлкен іске кірісіп кетті. Үйдің сырт жағын кеңейтіп қоршап, бала-шағаны, бәрімізді жұмылдырып, жерді тастан арылта бастады. Қазылған, қопсыған топыраққа көң әкеп төктік. Шыңғыстың қойнауынан, тастақ жерге шыққан қайың мен теректің, қара ағаш пен боз талдың жас өскіндерін әкеліп, қаз-қатар тізіп, ектік. Жаңа егілген жіп-жіңішке, әлжуаз талдар беймәлім ортаны жатсынғандай Қарауылдың өкпек желінен қалтырап, бүгіліп, майысады.
– Мұның бос әуре, – деді көлденең өтіп бара жатқан ауылдастың бірі Кенже ағама. – Өзің қарашы, бүкіл Қарауылда жалғыз түп ағаш бар ма? Жоқ. Бұрын да талай әрекет еткенбіз, тастақ жерге ағаш түгіл, бұта да көктемейтін көрінеді.
– Әй, ағайын! – деді ағам оның сөзін жаратпай. – Аудан орнағанға дейін осы өзеннің екі жағалауын түгел көмкерген қалың ағаш өскен еді, – дейді білетіндер. Тұрғындар отап, қыста отынға жақса керек. Түбінде қалған томарды қазып алып, тамыздық етіп жүргендер әлі бар. Ағаш өспейді деген жалқаулардың сөзі. Күтімін тапқандар тасқа да тары шығарады.
– Е, тірі болсаң көрерміз, – деп әлгі адам жөніне кетті.
Біз улап, шулап, жаңа еккен талдарымызға құдықтан тасып су құя бастадық. Абыр-сабыр болып жатқанда Айранкөздің қасымызға қашан келгенін де аңғармаппыз. «Айранкөз» деп жұрт қойған ат, ал нағыз есімі есімде жоқ. Жасы алпыстар шамасындағы, отыз жетінің зобалаңынан бері елдің көзіне күйік, түсіне кіретін сұрқылтай, осы өңірдің атақты арызқойы. Талай адамды зар қақсатты. Түймедейді түйедей етіп, болымсызды боталы інгендей зорайтып, социализмнің «жауларымен» үздіксіз күресіп жүрген, Мәскеуден бастап, Алматы мен Семейдің арасында сөзі өтімді, осы аудандағы үндеместер тобының қырағы жауынгері. Соғыстан соңғы «Халық жаулары» шыққанда айы оңынан туып, бір жырғап қалды. Шәкір Әбеновтың ұсталуына өз үлесін қосқан. Оған жас жазушы Кәмен Оразалинді де тіркеп, «жаудың шәкірті, аталас туысы, ниеті бұзық, екеуінің ым-жымы бір» деп қосақтап, шатастырып көрген еді, қан майданнан жаралы келген жауынгерге күйесі жұқпады, бірақ шырғалаңы тегін кетпеді. Күні кеше Абай ауданын жойып, сынақ алаңына қосу туралы сөз шыққанда «Елді дүрліктіріп, іріткі салып, көшпейік деп үгіттеп, Абай ұрпақтарын, аудан ақсақалдарын қоздырып жүрген осы, Абайдың атын жамылып, Сталин жолдастың атом бомбасын жасау туралы ұлы саясатына қарсы адам» деп ауданның үндеместер тобына жеткізген. Олар қарап қалсын ба, коммунист болса да ағамды шақыртып, ұзақ-ұзақ «әңгімелер» өткізіпті. Үстіндегі сұрғылт көнетоз кителін мұқият түймелеген, өкшесі бір жағына қисайып, жұлығы ақжем болса да Айранкөздің етегі баз күйінде, жүрген сайын табаны сықыр-сықыр етеді. Оның дыбысын шығармай жанымызға қалай келгеніне таңырқамай көр.
– Паһ, паһ! Ел аман, жұрт тынышта, жер қазып жамандық шақырып не көрінді? «Ағаш егемін деп» сылтауратасың, ә?! Көсем қазасының жарасы әлі жазылған жоқ. Сен оның бет топырағы жасырынбай жатып-ақ көр қазғандай, жаман ырым бастапсың! Бұл не?!
Айранкөздің атына заты сай екен, екі қарашығы ноқаттай боп кішірейіп, шапыраштанған ақшулан көзін Кенже ағама қадады. «Бәлем, жанды жеріңнен іліктің бе» дегендей талтайып тұр. Кенже ағам одан кәдімгідей ығысып жүретін. Ретін тапса бетпе-бет жолықпауға тырысады. «Бәлелі жерге бармағыңды сұқпа, тырнағың қалар ішінде» дей ме? Ағамның өңі қуқыл тартып, сұрланып кетті. Жедел бойын жиып, күлген болып:
– Ей, ақсақал, не айтып тұрсыз? Сіз өзіңіз ұлы көсемнің өсиетін әдейі, қысастықпен бұрмалап тұрған адамсыз ғой, – деді. Енді Айранкөздің ақшулан көзі күзгі даладай бозарып, сілейіп тұрып қалды.
– Сталин жолдас коммунизмге жету үшін еліңді, жеріңді көгерт, – деді емес пе? – Жас ұрпақ, тастақ жерді гүлдендір, құмды-шөлейт өңірге орман өсір! – деп талай жазды. Біз сол асыл сөзді орындап жатырмыз. Ал сіз ұлы көсемнің өсиетін көрге теңейсіз. Бұл сөзіңізді мен ғана білейін, басқалар естісе…
Басына сойыл тигендей мәңгіп қалған Айранкөз жағы қарысқан күйде кілт бұрылып, етігі «көрерміз әлі, көрерміз» дегендей сықырлап кете барды…
– Апырай, өз шоқпарымен өзін дәлдеп соқтыңыз, аға! Қақ бастан тиді, – деді таяуда мектеп бітірген немере ағам Ырысхан.
– Талайға дейін бұл маңайға келе қоймас. Кенже ағам күйініп, арлы-берлі жүрді де, қолын бір сермеп, қайта жадырады.
– Ал енді, балақайлар, егілген әр ағаштың иесі болады. Ол сендерсіңдер. Өз ағаштарыңа өздерің су құйып, көң төгіп, баптап өсіріңдер. Әлі-ақ бұл жер Қарауылға көрік беретін көгілдір тоғайға айналады. Анау, түкпірдегі ағаш, Бекен, сенікі, одан соңғы Самардікі, Әділжандікі, Сапардікі, Уәшкендікі. Мынау – сенің ағашың, Сұлтан, – деді ағам құдыққа таяу егілген талды көрсетіп. – Күніне екі уақыт үш шелектеп су құйсаң зәулім бәйтерек өседі. Ол сенің бәйтерегің, саясында талай адам дем алады.
Ағамның айтқаны келді. Айналасы үш-төрт жылда өрім талдар тамырын тереңге бойлатып, Шыңғыстың қатал табиғатынан қаймықпай, атом аждаһасының қапа дауылына да төтеп берді. Бұны көрген Қарауыл жұрты жаппай ағаш еге бастады. Көні кепкен тастақ жердің иіні жібіп, бусанып, шоғыр-шоғыр тоғайлар бой түзеді. Менің әлжуаз талым жарты ғасырдың ішінде бұтағын кеңге жайған алып бәйтерекке айналды…
Оның саясында кімдер отырмады дейсіз?! Осы өлкенің ұлы жырауы Мұхтар Әуезовтан бастап, Абайға мінажат еткен талай марқасқалар дамылдаған. Ал оның іргесіндегі қарапайым үйде жүздеген ақын-жазушы, өнер қайраткері, ойшыл ғұламалар арнайы келіп, дастарқанынан дәм татқан, қона жатқан, жыр оқыған, ой толғаған бүкіл қазақ даласында некен-саяқ кездесетін қасиетті орда, тарихи жәдігер. Қасірет пен жоқшылықтың талайын көрген, не өндірісі, не асқақ ғимараты жоқ бұл елдің басты байлығы мен мақтанышы – Абай, Шәкәрім, Мұхтардан қалған сөз сарайы, көркем жыр мен ойлы сөздер және олардың рухына табынып әлемнің түкпір-түкпірінен келетін саналы қонақтары. Оларды қарсы алу, жарты дәнін бөліп беру, ізгілік қасиеттерін жастарының бойына сіңіріп, рухани баю дәстүрге айналған. Сондықтан бұл елге қонақ – құт, ырыс. Ал рухани байлықтан асқан не бар?!
Мен Шыңғыстауға барған сайын осы қарапайым үйге аунап-қунап, өзім су құйып мәпелеген зәулім қарағаштың түбінде жиі отырам. Көз көрген көп оқиғалар ойға оралады.
1. ҚАСЫМНЫҢ КӨЗ ЖАСЫ…
…Сталин өлерден екі жыл бұрын, осы үйдің теріскей жағындағы көктемгі су жырып кеткен жарқабақтың табанындағы тақыр жерде асық ойнап жүр едік. Менің қолым шығып, сақам көмбенің дәл түбіне түсіп, тізілген асықтарды шекіп, шеңберден бірінен кейін бірін ытқытып жатқанымда мұрнының сорасы әлі кетпеген көрші үйдің баласы жүгіріп жетті.
– Қонақтар келді, – деді ол аптығып, сүйінші сұрағандай. – Алматыдан. Ақындар дейді.
Бәріміз елең ете қалдық. «Ақын» деген сөз құлағымызға әбден сіңген ауылдың баласы болсақ та тірі ақынның өзін көрмеппіз. Бәріміз жапырлап олардың қайда түскенін сұрай бастадық.
– Кәмен мұғалімнің үйінде. Қазір шәй ішіп отыр, – деді әлгі бала мұрнын қолының сыртымен бір сүйкеп.
Әлденеден құр қалғандай, ойнымызды тастай салып біздің үйге тарттық. Басқа балалар аулада іркіліп қалды да мен ішке кірдім. Төрдегі дөңгелек жер столды айнала бір топ адам отыр екен, қайсысы ақын, қайсысы жәй адам екенін айыра алмай, сыртқа қайта шықтым. Балалар анталап, мені қоршай қалды.
– Қандай екен?
– Ей… жәй біреулер ғой деймін. Түрлері бірдей…
Жаңа ғана өрекпіп тұрған көңілдері тез басылған достарым біртіндеп үйлеріне тарап кетті. Біздің қиялда ақын деген ешкімге ұқсамайтын, ерекше жаратылған адам болса керек еді. Мыналар…
Көп ұзамай үйдегі жұрт сыртқа шығып, өздеріне арналған үй тігіліп біткенше, ауладағы көгалға жайылған текемет-сырмаққа жайғасты. Әзіл-қалжың айтысып, ду-ду күліседі. Іштеріндегі аласа бойлы, толық келген, көзінде қалың көзілдірігі бар, ширақ адам қонақтарды шырқ үйіріп, өзі басқарып жүр. Бұл адамды танимын. Бұрын да келген – Қайнекей Жармағанбетов. Ол Кенже ағамды – үлкен Сопақ, Лиза жеңгемді – кіші Сопақ дейді. Атам мен апамның бауырындағы Кенже ағаның тұңғышы Қуандық әке-шешесін осылай атайтын. Қайнекей аға қаршадай қыздың тілін қызықтап, ақыры өле-өлгенше достарының атын атамай екі Сопақ деп өтті. Жұрт жапырлай жүріп әп-сәтте атамның алты қанат ақ үйін тігіп тастады. Ендігі қызу әңгіме осы үйдің ішінде өтіп жатты.
Төрде ақсұр өңді, қаршығаның жанарындай тік, өткір көзді, қағілез келген жігіт ағасы отыр еді. Маңайындағылардың көбі соның қас-қабағына қарайтын сияқты. Атын атамай «Қасеке! Қасеке!» деседі. Өзін еркін ұстайтын Қайнекей аға үйден домбыра алып келді де, оның ішегін қағып-қағып жіберіп:
– Үлкен Сопақтың домбырасы бабында екен, сайрап тұр. Қасеке, «әу» деп жіберсең қайтеді, – деді.
– Қасекең домбыраны қолына алып, аударып-төңкеріп қарап шықты. Ақырын шертіп көріп, тиегін түзеді, өз ыңғайына қарай күйлей бастады. Бұл осы елде көп тараған Абай үлгісіндегі шанағы жалпақ ағаштан ойып жасаған, әнге арналған домбыра болатын. Үні сазды, шерткен сайын дыбысы айқындалып, сөйлеп тұр.
Бір күй бар домбырамда тартылмаған,
Бір сыр бар көңілімде айтылмаған.
Сен үшін келдім сақтап, сүйген сәуле!
Көзіңнен айналайын жалтылдаған.
Қасекең бұл сөздерді әлдебір халық әуеніне салып баппен, жүрегі елжірей отырып, үлкен сезіммен айтты. Өлеңнің арнайы әні жоқ екен. Тек дауысын көтеретін кезде өзін-өзі тежеп, бір шумақтан соң, ептеп жөтеліп алды. Бұл кезде үйдің іші адамдарға лық толған. Менің достарым да қайта оралып, үлкендердің ара-арасына сыналап кіріп алыпты. Құлақтары қалқайып тыңдап отыр. Қасекең домбыраны шебер тартты. Өзінің қоңыр даусына домбыраның үні үйлесіп, әдемі нәзік сыр шертеді.
Ақсәуле, аспанда аймен таласасың,
Төгіліп иығыңа қара шәшің.
Жалт беріп құралай көз қарағанда,
Жанымның жайлауындай жарасасың.
Жұрт дуылдап, ақынды қолпаштап жатыр. «Сөзі жақсы екен» десті бірі, «Өзіне лайық әні болса ғой» деп қосты екіншісі. «Мынау нағыз ақын екен. Көзі от болып жанып тұр» деді соғыстан жаралы болып, бір аяғын беріп қайтқан Ахметқали мұғалім. Біз, балалар, елең ете түстік. «Мұғалім біледі, ақын деген осындай болатын шығар».
Бұл – Қасым Аманжолов екен. Абай ауылында бұрын болмаған. Бірақ іргедегі Қарқаралы ауданында туып, Семейдегі жетім балалар үйінде өскен. Өзін Абай шәкірті санайды. Келгеннен бері көп сөйлемей үнсіз, әлденеге шиыршық атып, толғанып жүрген тәрізді.
– Қасеке, «Дәриға, сол қызды» айтып берсеңіз қайтеді? – деді Қайнекей аға.
– Көңілімнің хошы болмай тұр. Жолдан шаршадық қой… Кейін көреміз.
Көп ұзамай, қонақасы желініп, жұрт тарқап кетті. Қасым бастаған ақындар тобы біздің үйде бір аптадай болды. Бірер күн Құндызды өлкесін аралап, Жидебайға барып қайтты. Керегедей көсіліп жатқан Шыңғыстың Түйеөркеш, Қарашоқы деген жерлерін көрді. Талай рет Қарауыл төбеге шығып ұшы-қиырсыз кең өлкеге көз тікті. Осы жерлердің бәрінде Абай ізі бар, оның демі, арман-аңсары қалған. Кенже аға қонақтарын жанын сала күтті. Елдегі бетке шығар әнші-күйшілерді, Әрхам, Исраил, Балтақай сияқты Абай ұрпақтарын жинап үйді думанға айналдырды. Қонақтар, әсіресе, Әрхам, Исраил мен Оразалы атамның әңгімесін ұйып тыңдайтын. Исраил ата қолына домбыра алып, ән де шырқады. Сондай бір сәтте Қасым еңкейіп қолындағы қағазға әлденені жазып жатқан. Исраил әнін аяқтағанда ол басын көтеріп:
«Қария жас көңілді, жүзі бір нарт,
Әрі әнші, әрі күйші, өзі жомарт
Көп сырды көңілдегі берді шешіп,
Абайдың немересі Исраил қарт», –
деді жайдары күліп. Жөпшенгі сөзге селт ете қоймайтын абайлық қарттар «Уа, бәрекелді!» деді бас изеп. «Енді бұның жалғасы да болатын шығар…».
Атақты ақын, әнші, сері мінезді Қасыммен бірге дәмдес болу аудан жастарын да қанаттандырған еді. Абай әндері көп шырқалды. Бұл елдің кәрі-жасының кез келгені ұлы бабалары туралы сөйлегенде, не оның әнін айтқанда көздері жанып, көңілдері жадырап, ерекше шабыттанатынын Қасым да байқап қалса керек. Жастары жақсыны жатырқамайды екен. Ақсары өңді, қасы-көзі қиылған, талдырмаш денелі Алданыш деген бозбала соңғы күндері ерекше көзіне түсті. Кәмен Құндыздыдан шақыртыпты. Жастығына қарамай әннің сырын терең түсініп айтады. Ол даусын шырқау биікке көтеріп алды да қайта баяулап, мұңды, сазды Абай әніне көшті.
– Өлсем орным – қара жер сыз болмай ма?
Өткір тіл бір ұялшақ қыз болмай ма?
Махаббат, ғадауатпен майдандасқан,
Қайран менің жүрегім, мұз болмай ма?
Қасымның бойы мұздап, денесі тітіркеніп кетті. Абайдың бұл әнін сан мәрте тыңдап жүрсе де, мына Шыңғыстаудың бауырында, ол жұтқан ауаны жұтып, ол жерден жерлерді көріп отырып ұлы жүректен шыққан шерді тыңдаудың жөні бөлек екен.
Ақынның жабырқаған жүзі көз алдына келді.
… Жүрегімнің түбіне терең бойла,
Мен бір жұмбақ адаммын, оны да ойла.
Соқтықпалы соқпақсыз жерде өстім,
Мыңмен жалғыз алыстым, кінә қойма!
Ақсұр өңі қызғылт тартқан Алданыш екі көзін жұмып алып, шырқап отыр. Басқа бір әлемге еніп кеткен тәрізді. Мың дұшпанмен жалғыз алысқан, батыр бабасы көз алдына елестей ме? Кім білсін?! Қасым күні кеше ғана талқыға түскен өз тағдырын ойлап кетті. «Абай аға, соқтықпалы, соқпақсыз жер әлі таусылған жоқ. Біз де жала мен наланың батпағын кешіп келеміз! – дегісі келді. Жүрегі шымырлап, толқып отыр.
…Ішім толған у мен өрт, сыртым дүрдей,
Мен келмеске кетермін түк өндірмей…
Ол әннің қалай аяқталғанын тосқан жоқ. Өз ойымен өзі алысып, там үйге бет алды. Басқа әнші-күйшілердің өнерін қызықтаған жұрт ақынның шығып кеткеніне мән бермеді. Біраз уақыт өткен соң әлдене шаруамен ағамның жұмыс бөлмесіне кірдім. Қасым аға ақ қағазды алдына жайып қойып, қарсы алдындағы терезеден Шыңғыс жоталарына қарап, күбір-күбір сөйлейді. Менің кіргенімді байқаған жоқ. Бір кезде даусы, тіпті, қатты шықты. Маған бірдеңе айтқысы келді ме деп, жанына тақап барып едім, екі көзінен жас ыршып-ыршып шығып, қағазына тамшылады. Шошып кеттім. Бұрыла салып, жүгіріп далада отырған ағама келдім. Менің әлем-тапырық болған түрімді көріп:
– Не болды? Бірдеңеден қорықтың ба? – деді Кенже ағам алаңдап.
– Иә. Үйде сіздің столыңыздың қасында Қасым деген кісі айқайлап жылап отыр.
– Т-сс… үндеме! Ешкімге айтпа! – деді ағам. – Ақын адам ғой, өлең жазып отырған шығар.
– Өстіп те өлең жаза ма? – дедім міңгірлеп. – Біреу тиіскен шығар…
Көп жылдар өтсе де осы оқиға ұмытылмай, көз алдымда қалып қойды. Бірде Қасым ағаның жыр жинағын ақтарып отырып «Шыңғыстауда» деген өлеңіне көзім түсті. Жазылған уақыты мен көрген кезге сай келеді.
«Арқаның арланындай алып Шыңғыс,
Көргелі келдім аңсап сені тұңғыш.
Көтеріп әкетесің көңіл күйін
Мүлгіген ойға шомып бұйра шың-құз.
Қараймын Қарауылдан аймағыңа,
Ұшырып қиял құсын қайдағыға,
Мекені ақындар мен батырлардың
Сүйсінем, Шыңғыс, сенің айбарыңа…»
Бұл жырдың дәл сол күні туғанына ешбір шүбәм жоқ. Кейін, ес жиып, оң мен солды таныған кезде өзімнің ұлы ақынның толғанысты сәтіне тап болғанымды түсіндім. Бұл әркімнің пешенесіне жазыла бермейтін бақыт еді.
Қасымдар Алматыға қайтатын күні жұрт көп жиналды. Ақын алғашқыдай емес, көңілі жадырап, екі көзі жайнап, сергіп кетті. Жөтелі азайып, даусы да саңқылдап естіледі. Сол сәтті аңғарды ма Қайнекей мен Кәмен екеуі тағы да өтініш айтып:
– «Дәриға, сол қызды» мына жұрт өз аузыңыздан естісін, Қасеке! – десті.
Қасым көп күттірген жоқ, онсыз да күйі келіп, сайрап тұрған домбыраның ішегін құшырлана қағып-қағып жіберіп, шырқай жөнелді.
Өңімде ме еді,
түсімде ме еді.
Көріп ем ғой бір
армандай қызды…
Бір нәзік сәуле
күлімдеп еді,
Сұрапыл соғыс
соқты да бұзды.
Сапырды дауыл,
Тебіренді теңіз,
Тулады толқын,
шайқалды шың-құз…
Қып-қызыл өрттің
ішінде жүрміз,
Қайда екен, қайда,
дәриға, сол қыз?!
Ақынның даусынан өксік білінді. Қарапайым, ашық, қоңыр үні отырғандардың сай-сүйегін сырқыратты. Соғыстың біткені де күні кеше ғана емес пе?! Тіпті, уыздай жас кезінде, қыздың ернінен сүйіп те көрмеген шағында қан майданға аттанып, бір аяғын неміс жерінде қалдырған Ахметқали мұғалімге қараңыз. Мына ән соның жан сыры емес деп кім айтады?!
Оқ тиді келіп
қайратым кеміп,
Барамын сөніп,
Келмейді өлгім!
Кәмен ағамның да көз шарасы жасқа толыпты. Өзінің соғыстың алғашқы күндері майданның алғы шебінде қанға боялып жатқаны есіне түскен шығар. Жиырма бір-ақ жасында, бар денесін оқ тесіп, өмір мен өлім ортасында жатқан жас жігіттің көз алдына сонда туған жері мен әке-шешесі, мектепте бірге оқыған сұлу бойжеткеннің бейнесі келгені рас қой. Өзінің тырнақалды шығармасы «Жексенде» осындай сәтті Кәмен де суреттеген. Ал Қасым әні, майдангер ақын ағасының жан сыры көңілін тағы тербеді.
Тұрғандай сол қыз
жаныма келіп,
Талпына берді
қайран жас көңілім!
Барамын сөніп,
барамын сөніп,
Жұтар ма мені
мына сұм соғыс?
Арманым бар ма,
өлсем бір көріп,
Қайда екен, қайда,
дәриға, сол қыз?!
Көпшіліктің арасынан «аһ» деп көкіректі қарс айырған үн естілді. Кімнен шыққанын аңдау қиын еді. Бұл ортада жалғызынан айрылған кейуана да, сүйікті жарын соғыс жалмаған жас жесір де, мүгедек болып елге кеудесін сүйреп әрең жеткен солдат та отыр еді. Бәрі де тұнжырап қалыпты.
Қасымның жүзі қуқыл тартып, көзі от шашады. Бұрын кеудесін әлде не құрсаулағандай, еңсесін басып, жөтел қыса беруші еді, қазір Шыңғыстың саф ауасы сарайын ашып жібергендей, көкірегі көтеріліп, даусы айқын, сөзі маржандай төгіледі.
Жеңдік қой жауды
арман не, құрбым,
Күркіреп күндей,
өтті ғой соғыс.
Таба алмай жүрмін,
Айқайлап ән сап,
Қайда екен, қайда,
Дәриға, сол қыз?!
Үнсіз қалған жұрт біраздан соң барып есін жаңа жиғандай, шуылдап кетті. «Паһ-паһ», «Пай-пай» – деген үндер шықты. Бұл ел Алматыдағыдай қол шапалақтау дегенді білмейді екен. Сүйініш-күйініштерін айқайлап, ашық білдіреді. Қасым жуыла-жуыла ақжем болған гимнастеркасының алқымын ағытты. Жүзі жадырап, бойы таралып, тұлғасы сымбаттана түскен. Халықтың өзіне көрсеткен қошеметін жүрегімен қабылдап, тебірене сөйледі.
– Шіркін, тыңдаушылары сіздердей сергек, сезімтал, Абай ағамның үлгісі бойына терең сіңген, талғампаз елдің құрметін көру неткен бақыт еді! Бір аптадай ұлы ақынның зиратына мінәжат етіп, ол жұтқан ауаны жұтып, табаны тиген топырақты басып, атамыздың ұрпақтарымен тілдесу – бойыма күш-қуат берді. Осы аз күнде бауыр басып, туысып кеткен ағайын, сіздердің үміттеріңізді ақтармын, – деді.
Сол күні ел-жұрт Қасым бастаған ақын-дар тобын Семейге шығарып салды. Ел аралап асықпай жүру үшін ат-арбамен жолға шыққан қонақтардың қарасы ұзап кеткенше Абай мен Қасым әндері шырқалып, ду-думан тарқаған жоқ… Менің балалық шағымның естен кетпес бір ғажайып күні еді ол…
Қасымды көзі тірісінде қайта көргенім жоқ. Бірақ ол кісінің сүйікті жары Сәпен апаймен біраз жыл араласқан едік. 1964 жылы мен үйленген едім, жұбайым Зәурештің анасы Бөпежан апа Қасымның немере қарындасы болып шықты. Біздің пәтерімізге ақынның жақын туысы, Қарқаралыға аты мәлім ұстаз, ауыз әдебиетінің білгірі әрі жинаушысы Мекебай Жазыбаев деген мұғалім жиі келетін. Сәпен апай бізбен туыстығын сол кісіден естісе керек, арнайы келіп, жас отбасына жақсы тілектерін білдірді. Аққұба өңді, талдырмаш денелі, бойы тіп-тік, сымбатын жоғалта қоймаған елулер шамасындағы әйел екен, бізге мейірі түсіп, ақын туралы, екеуінің ара қатынасы жөнінде соншалықты сағынышпен бүкпесіз әңгімеледі. Кейіннен Бөпежан апамен біздің үйде жолығып, екеуі таң атқанша көз ілмей әңгімелескендері есімде қалыпты…