Сол бір жылдың жазында, Түрксіб темір жолымен тауар таситын күрең түсті вагонмен тоғыз жолдың торабы саналатын Аягөз стансасынан Алматы шаһарына екі тәулік жүріп жеттік-ау. «Тақ-тақ-тақ-тақ-таққа» басып мезі қылған жолаушылар таситын составтың паровоз түтінін будақтата тастап, жер апшысын қуырған қалпын бара-бара бәсеңдетіп, Алматы вокзалына келіп тоқтады. О кезде, діттеген жеріңе алып баратын троллейбус та, қазіргідей қаптап жатқан автобустар мен жеңіл таксилер де жоқ. Әупірімдеп, қолжүгімізді алып, бір ескі автобусқа тоғытыла кеттік.
Сұрай-сұрай Меккеге де барады дегендей, сол кездегі Совет көшесі бойына орналасқан ҚазПИ-ге де жеттік.
Танауы таңқиған жасы қырықтар шамасындағы тапалтақ, тақырбас орыс өзін:
– Мен Павел Семеновичпін, – ҚазПИ-дің комендантымын! – деп шекірейе қарады (П.С.Романенко).
– Құп, мейлі…
– Кәне, залға қарай, – деп бізді институттың үлкен клубына ертіп келді. Клубтың едені сырланғанына көп болмағаны сезіледі. Бояу исі аңқып тұр екен. Орындықтар жоқ. Әдейі шығарып тастаған секілді. Залдың іші де вагондағы кейпімізді елестеткендей болды. Жүктері мен шабадан, дорбаларын ығы-жығы жайғастырған абитуриенттер.
– Қайдансың? – деп қалды маған бадырая қараған көзілдірікті жігіт.
– Семей облысының Шұбартау ауданынан.
– Өзің ше?
– Көкшетаудың Рузаевынан, атым Айқын, әкемнің аты – Нұрқат, – деді ол.
– Мына қасыңдағы ше? – дедім.
Ұзын бойлы, келбетті жігіт күлімсірей қарап:
– Мен – Нығмет Ғабдуллинмін, Айқын Нұрқатов екеуіміз бір ауылданбыз. Институттың тіл-әдебиет бөліміне түспекпіз, – деді.
– Мм…
– Өзің ше? Қай факультетке түспексің? – деді Нығмет.
Маған қарағанда жас мөлшері сәл егделеу екенін ескеріп:
– Ныға, мен де сіздер түсетін бөлімге, – дедім.
– Жарайды, жарайды! – деді Нығаң.
Құдай аманат, содан бастап Нығмет Ғабдуллинді бақиға озғанынша «Нығаң» деумен өттім.
О басында Айқын мен Нығмет Шығыс Қазақстанның Катонқарағай ауданынан келген Баламер Сахариев, Ұйғыр ауданынан келген Қожахмет Садуақасов, өзге де көптеген, бас-аяғы тоғыз студент кең бөлмеге жайғастық.
Кейін Баламер, Нығмет, Айқын, халық ақыны Төлеу Көбдіковтің немересі Жеңісбек Есенғараев бесеуіміз бір бөлмеге орналастық.
Әдебиеттен дәріс беретін ұстаздарымыз – Мұхтар Әуезов, Қажым Жұмалиев, Темірғали Нұртазин, Қайнекей Жармағамбетовтер болатын.
Қаныш Сәтбаевтың күйеу баласы Қайнекей Жармағамбетов әрі аға оқытушы, бір жағынан Қазақстан Жазушылар одағы басқармасы хатшыларының бірі. Институтта әдебиет үйірмесіне жетекші-
лік ететін.
Сол 1948 жылдары әдебиеттің ірі өкілдері – Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов, Әбділдә Тәжібаев, Тайыр Жароков, Қалижан Бекхожин, Жақан Сыздықов, тағы басқаларымен жиі-жиі кездесіп тұрдық.
Біздің қаламымыздың қатаюына сол кезде әрі «Жұлдыз» журналының Бас редакторы болған Қайнекей Жармағамбетов көп көмегін тигізді. Серік пен Айқынның сыни мақалалары, Ғафу мен менің өлеңдерім, Нығаңның «Алғашқы сапар» атты хикаяты осы журналда жарияланып, оқырман қауымның назарына ілінді. Нығаң менен үш жас үлкен-тін. Жазушылар одағына да менен екі жыл бұрын мүше болды. Ол «Алғашқы сапар» хикаятын жазарда темір жол стансасына жиі баратын. Теміржолшылар өмірімен, жалпы жол көлігінің қиындыққа толы қам-қаракетін зерттеумен болды. Сабақтан қолы босай қалса-ақ сонда барып, жатақханаға кешігіп келетін.
…Нығаңның хикаяты «Әдебиет және искусство» журналында басылғанда қомақты қаламақы алғаны есімде.
– Кәне, хикаятыңды жу – дегеніміз сол екен, онсыз да қолы ашық Нығаң бірнеше шөлмек шарап алып келді. Жатақханада дастарқан жайып, мәре-сәре болдық.
Көңілденген кезімізде Ғафу: «Қайда екен, қайда, Дариға, сол қызға» басты. Мен күй тарттым. Мұндай өнерден мақұрымдау Айқын ғана:
– Бәрекелді, бәрекелді! – деп қол соғып, қуаттап қояды.
…Осы бір сәтте Нығаң да қарап қалмайды. Оның әдемі баритон дауысы болатын. Ағайынды Абдуллиндерге еліктеп, Абайдың «Көзімнің қарасы» мен өзге де әндерін келістіре шырқайтын. Бір сәт Нығаң орнынан оқыс тұрып, паровоз болып «қышқыра» жөнелді. Сонан соң орнынан жылжи жөнелген ауыр состав секілді аяқ-қолын «ербеңдетіп», «тақ-тақ-таққа» баса жөнелді. Тура жолаушы пойызын көзалдымызға елестеткендей болдық.
…Нығаң ҚазПИ-ді тәмамдаған соң, танымал жазушыға айналды. «Жігер» романы, «Сарғайған жапырақ», «Өмір, қымбатсың маған» өзге де көптеген хикаяттары, «Менің достарым», «Қызық дәурен», «Құрбылар» кітаптары, «Махаббат жыры» таңдамалы шығармалары жарық көрді. Көптеген басылымдарда абыройлы қызметтер атқарды. «Қазақ әдебиеті» газетінің Бас редакторы болып қызмет істеді. Өмірінің соңына дейін отыз бес жылға жуық өзі тәмамдаған қарт ғылым ордасында ұстаздық қызметін атқарып сексеннің сеңгіріне таяған тұсында ауыр сырқаттан бақиға озды.
Қайран Нығаң! Ұлы ұстазы Мұхтар Әуезовке еліктеп, шәкірттеріне дәріс беретін. Қазақ прозасына қабырғалы еңбектерімен үлес қосқан Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының иегері, қарасөздің шебері, инабатты ұстаз, қарапайым да кішіпейіл азамат еді.
Нығаң өз шығармашылығы арқылы мол мұра қалдырып кетті. Оның келбетті тұлғасы мен адами асыл қасиеті қашанда есімізден кетпек емес.
* * *
…Сол бір кездің «Студент» атанған төлдері жасыл жапырақ жамылған терек бұтағына жапатармағай жайғасып алып, қатарынан төрт жыл бойы сандуғаштай сайрап-сайрап оқуларын тәмамдасымен дуылдаса диплом алып, қиындығы мен қызығы мол төңіректің төрт бұрышын бетке алып пырр етіп ұшқан құстардай елестейді көз алдыма.
Фәни жалған секілді ғой қас-қағым.
Қатарластар қара жерді жастанды.
Қалған-құтқан бауырлардан жоқ хабар,
Қайдасыңдар? Тіл қатсайшы достарым!
Әттең күрмеуге келмейтін қысқа дүние-ай, егер Нығаң тірі болса оның 90 жылдық торқалы тойын өзімен бірге атап өтер едік-ау…
Құдайға шүкір оның артында қалған тұяғы Асқар, немерелері бар.
Нығмет Ғабдуллин хақында академик Серік Қирабаев:
– Нығмет «Қой аузынан шөп алмас» дерлік өте сыпайы, ақжарқын азамат болатын, амал қанша аяусыз ажал аяулы досымызды ертерек алып кетті», – деп еске алды. Нығметтің үлгілі ұстаз болғаны жөнінде ҚазМУ-дың әдебиет кафедрасының меңгерушісі, филология ғылымың докторы, профессор Темірхан Тебегенов, өзге де көзін көрген ұстаздар ерекше естеріне алады.
«Өлді деуге сия ма ойлаңдаршы,
Өлмейтұғын артына сөз қалдырған» –
деген ұлы ақын өлеңі осы Нығмет Ғабдуллинге де қатысы бар екені сөзсіз.
***
…Нығмет студент кездің өзінде ұстазы Мұхтар Әуезовке еліктеп дәріс оқитын.
Бастабында сәл ойлана іркіліп алған соң, бас бармағымен мұрнының ұшын бір сипап қойып мөңкіген Мұхит іспетті тебірене, толғана, сөз тіркетерін төге жөнелетін.
«Өмірдегі мол мінді, сан сорақыны, көп көргенсіздікті неге көрмейміз, неге білмейміз» деп бір төгілсе:
«Пәлі, драматургтер ішінен мен Ғабит Мүсірепов есімін алабөтен атаймын. «Қозы Көрпеш пен Баян сұлу», «Ақан сері – Ақтоқты», «Қыз Жібек» іспетті лиро-эпостық шығармалардан шабыттана туындатқан пьесалары күні бүгінге дейін театр сахналарының сәні мен мәніне айналғанының куәсі екенімізді жасыра алмаймыз!», – дейтін.
Нығаң ұстазына еліктеп өзі оқып тәмамдаған қазақ оқу орнының қарт шаңырағыңда өзі дәріс берген кезде де төгіле, шешен сөйлеуге әдеттеніп алғанының куәсіміз.
Бір кездегі Мұхаңның шәкірті өзі де ұлы ұстазына ұқсап бағуға тырысатын еді…
Мыңбай Рәш.