КӨРКЕМ МІНЕЗ ҚАЛЫПТАСТЫРУ ІЛІМІ
Алтынбек ҰТЫСХАНҰЛЫ,
Қазақстан Мұсылмандары Діни басқармасы
Насихат және қоғаммен байланыс бөлімінің меңгерушісі
Сәләфизм – араб тіліндегі «сәләф» сөзінен шыққан. «Бұрынғылар», «әуелгілер», «өткендер» деген мағыналарды білдіреді. Исламдық танымда «сәләф-солих» термині әзіреті Мұхаммед пайғамбардың (Оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) заманынан бастап өмір сүрген алғашқы үш буын – сахабалар, табиғиндер және атбаға-табиғиндерге берілген атау. Сәләф-солихиннің жолын жалғастырушы әһли-сунна уәл-жамағат, яғни фиқһта ханафи, малики, шафиғи, ханбали мәзһабтары, ақидада матуриди мен әшғари сенім мектебінің өкілдері болып есептеледі.
Ал бүгінгі таңдағы «сәләфилік» ілімінің теориялық негізін салған ғалым – Ибн Тәймия (1263–1328). Ибн Тәймияның ұстанымдарын Мұхаммед ибн Абдулуаһһаб (1703–1792) басшылыққа алып, нәтижесінде «сәләфилік» діни-саяси қозғалыс пайда болды.
Мұхаммед ибн Абдулуаһһаб негізін қалаған ағым өкілдері «сәләф» ұғымын өз мақсаттарына пайдаланды. Аталмыш ағым өкілдері өздерін «ақиқат жолындамыз, сәләф-салихтер ақидасын сақтаушымыз, солардың ұстанған жолдарын таратушымыз» деп, қарапайым мұсылмандарды сендірмек болды.
Мұхаммед ибн Абдулуаһһаб «Китабут-таухид» (Таухид кітабы), «Кәшфуш-шубуһат» (Күмәнді нәрселерден арылту) және «Китабул-усулис-сәләсә» (Үш негіз кітабы), «Науақидул-Ислам» (Діннен шығаратын дүниелер) атты еңбектерде сәләфилік көзқарастарын баяндап, әһли-сунна уәл-жамағат сеніміне қайшы ұстанымдарын насихаттады. Осының негізінде мұсылман үмбетінің арасында қазіргі таңға дейін ұласып жатқан қантөгіске апарып соқтырған алауыздық туындады.
Сәләфилік ағымының басты қателіктері мен адасушылығы мыналар:
Біріншіден, құлшылық етпеген мұсылманды кәпір санайды.
Екіншіден, таухидті үшке бөлу арқылы мұсылмандарды сенім тұрғысынан адасушылықпен айыптайды. Алайда, ешбір ғалым және төрт мәзһабтың сенімінде де бұлай үшке бөліп түсіндірмеген.
Үшіншіден, әһлу сүннет жолын ұстанушы матуруди және әшғари сенім мектеп өкілдерін адасушылықпен айыптайды.
Ханафи, мәлики, шафиғи, ханбали мәзһабын ұстанушы мұсылмандар матуриди немесе әшғари ақида мектебінің сенім негіздерін ұстанатыны белгілі. Демек олардың сенімі бойынша кімде-кім матуриди немесе әшғари ақида мектебінің сенім негіздерін ұстанса, адасқан мұсылман, яғни әһлу сүннетке жатпайды. Бұл – өрескел қателік.
Төртіншіден, әулиелерді зиярат етуге қарсы шығады. Әулиелердің кесенелеріне барып зиярат жасағанды, дұға еткен адамды мүшрик, кәпір болады деп санайды. Сол себепті кесене салу, әруақтардың рухына садақа атауды ширк деп есептейді. Мешіттерге садақа беруге тыйым салады.
Бесіншіден, мәуліт мерекесін атап өтуді бидғат санайды. Пайғамбарымыздың (Оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) туылған күнін мұсылмандардың надандары мен адасқандары ғана тойлайды, ондай әрекетті яһудилерге ұқсау деп есептейді.
Алтыншы, буквализмді ұстанады. Құран мен сүннеттегі Алла Тағаланың сипаттарын тікелей мағынада түсініп, жаратылысқа ұқсатады әрі құлшылыққа қатысты аят-хадистерді тікелей (заһири) мағынасында түсініп, амал етеді. Ал әһли сүннет ғалымдары қажет жағдайда аяттарды тікелей мағынасымен емес, астарлы (мәжази) мағынасында қабылдаған.
Жетінші, сопылық жолды мансұқтайды. Дұрыс сопылық жолды ұстанушыларды да адасқандар деп айыптайды.
Сегізінші, бидғат түсінігін орынсыз қолданады. Бидғат ұғымын орынсыз қолданып, ғибадатқа еш қатысы жоқ кейбір іс-әрекеттерді де бидғат санайды. Осы арқылы мұсылмандарды адасушылықпен айыптайды.
Тоғызыншы, мәзһаб ұстануды бидғат санайды. Фиқһи мәзһабтарға еріп, олардың жолын ұстануды жоққа шығарады.
Оныншы, жергілікті халықтың салт-дәстүрін, мәдениетін қабыл етпейді. Он бірінші, зайырлы мемлекетті, конституцияны, мемлекеттік рәміздерді мойындамайды, әскери антты қабыл етпейді.
«Сәләфизм» ағымы өз арасында бірнеше тармақтарға бөлінеді. Негізгі діни ұстанымдары ортақ болғандықтан барлығы да еліміздің бірлігі мен діни тұрақтылығына қауіпті. Қазіргі таңдағы өздерін «сәләфиміз» деп атап жүрген адасушы ағым мен бұрыңғы өткен «салафус-салихин» арасында ешқандай байланыс жоқ деп нақты айта аламыз.
Сәләфилер әлемде және елімізде орын алған лаңкестік әрекеттерге себепкер болды. Мұндай лаңкестік әрекеттер асыл дінімізге деген теріс көзқарас тудыруда.
Қазақстан мұсылмандары діни басқармасы мұсылман жамағатын сәләфилік ағым мүшелерінің теріс уағыздарына ермеуге шақырады.
Сопылық деген атау кейіннен шыққанымен, шариғат дереккөздерінде әу бастан бар. Сопылық – Алланың рақымына жақындауды үйрететін, адамның ішкі жан-дүниесін күнәһарлықтан тазартып, барлық артықшылықтарды бойға сіңіруді үйрететін рухани ілім. Сопылық жол – пенденің Аллаға жету жолындағы бағытын немесе жүйесін үйретеді. Аллаға жету – Оны тану, Оған деген шынайы махаббат. Бұл – құлшылықта ықыласты болу, тыйым салынған нәрселерден аулақ болу, нәпсіні, жүректі жаман мінездер мен әдеттерден арылтып, көркем мінезбен кемелдендіру деген сөз. Сол үшін сопылық – жүректі күнәдан, нәпсіқұмарлықтан тазалап, көркем мінезді қалыптастыру ілімі деп аталады.
Қазіргі таңда көптеген адамдардың сопылық жолды ұстанып, үлкен қателіктерге жол беріп жатқаны ақида және фиқһ ілімін үйренбегендіктен туындап отыр. Ақиданы, шариғатты білмей тұрып сопылықты ұстану бұрмалаушылыққа әкеліп соқтырады.